صفحه 1 از 5 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا قران می گوید بین پیامبران تفاوت است؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    327
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1147

    چرا قران می گوید بین پیامبران تفاوت است؟




    خداوند در بعضی از آیات می فرماید بین پیامبران تفاوتی نگذاشتیم و در آیات دیگری خلاف این را می فرماید. این را چگونه می توانید توجیه کنید. یکجا می فرماید هیچ فرقی بین ایشان قائل نشدیم و در جای دیگر می فرماید بعضی را بر دیگران فضیلت بخشیدیم . این تناقض پاسخش چیست؟
    ما أُوتِيَ النَّبِيُّونَ مِنْ رَبِّهِمْ لا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْهُمْ وَ نَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ ( بقره136)
    لا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْ رُسُلِهِ وَ قالُوا سَمِعْنا وَ أَطَعْنا غُفْرانَكَ رَبَّنا وَ إِلَيْكَ الْمَصيرُ (285بقره)
    النَّبِيُّونَ مِنْ رَبِّهِمْ لا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْهُمْ وَ نَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ (آل عمران84)
    تِلْكَ الرُّسُلُ فَضَّلْنا بَعْضَهُمْ عَلى‏ بَعْضٍ مِنْهُمْ مَنْ كَلَّمَ اللَّهُ وَ رَفَعَ بَعْضَهُمْ دَرَجاتٍ وَ آتَيْنا عيسَى ابْنَ مَرْيَمَ الْبَيِّناتِ وَ أَيَّدْناهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ مَا اقْتَتَلَ الَّذينَ مِنْ بَعْدِهِمْ مِنْ بَعْدِ ما جاءَتْهُمُ الْبَيِّناتُ وَ لكِنِ اخْتَلَفُوا فَمِنْهُمْ مَنْ آمَنَ وَ مِنْهُمْ مَنْ كَفَرَ وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ مَا اقْتَتَلُوا وَ لكِنَّ اللَّهَ يَفْعَلُ ما يُريدُ (253بقره)
    اگر برتری پیامبری بر پیامبر دیگری از این راه ثابت می شود که با بعضی خداوند خود سخن گفته و بعضی را مانند حضرت عیسی با روح القدس تایید کرده، پس پیامبر اسلام که هیچ یک از این دو ویژه گی را ندارد و به ظاهر قران چنین ویژه گی مربوط به حضرت موسی و حضرت عیسی است چرا می گوییم حضرت محمد از همه پیامبران افضل است. خداوند نه مانند حضرت موسی خودش با او صحبت کرد و نه مانند حضرت عیسی با روح القدس تاییدش کرد. که اگر این بود در این آیه اشاره می شد. از سوی دیگر می فرماید شما بین همه پیامبران فرق نگذارید. بالاخره چکار کنیم خود خداوند فرق می گذارد بعد می فرماید شما فرق نگذارید؟ چه باید کرد؟

    کاکه موسلمان خه وتن هه تاکه ی
    گوی نه دان به دین سر ه وتن تاکه ی
    مامه له ی کالای مه عریفت و دین
    سه یری سه یرانگای بی گول و په رژین
    هه تا که ی ئه بی ده مارت ببرن
    به رگی زیرینی حه یات دادرن
    با هه مو ساتی تیفکرین به دل
    تامه و داماوه و نه چوینه ته گل
    بزانین بو چی دروس کراوین
    به بنی ئاده م بو ناو براوین

  2. صلوات ها 7


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    51
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    213



    با سلام
    دوست گرامی اگر به ظاهر آیات دقت کنید در آن دو تای اولی لانفرق از ریشه ی فرق است یعنی میان پیامبران تفرقه و دوحرفی نیست. همه یک پیام و سخن را می گویند. اما روشن است که آیه ی بعدی از تفضیل و فضل سخن می گوید و اگر داستان موسی ع و خضر را در سوره ی کهف به یاد بیاورید, در آنجا تصریح می شود که حضرت موسی با آن عظمت که خداوند فرمود اصطنعتک لنفسی یعنی ای موسی من تو را برای خودم خلق کردم (طه:41) اما نتوانست بر کارهای خضر نبی که نیازمند تاویل بود صبر کند با این که قول داده بود که صبر نماید. قال هذا فراق بینی و بینک سانبئک بتاویل ما لم تستطع علیه صبرا (کهف: 78) و این تفاوت در فهم و فضیلت و استعداد بشری موضوعی کاملا طبیعی در عالم است. مثلا بعضی از انبیای بنی اسراییل می رفتند و در یک مکان دور به عبادت و عزلت می پرداختند و حیطه ی تبلیغی گسترده ای نداشتند. به نظر می رسد خداوند برای تبلیغ های گسترده ی خویش از انبیایی با استعداد بیشتر و صبر و تحمل و استقامت بالاتر استفاده می کرده است.

    ویرایش توسط مجید : ۱۳۸۹/۱۱/۲۶ در ساعت ۱۶:۴۳

  5. صلوات ها 10


  6. #3

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط هوريا شاهويي نمایش پست ها
    اگر برتری پیامبری بر پیامبر دیگری از این راه ثابت می شود که با بعضی خداوند خود سخن گفته و بعضی را مانند حضرت عیسی با روح القدس تایید کرده، پس پیامبر اسلام که هیچ یک از این دو ویژه گی را ندارد و به ظاهر قران چنین ویژه گی مربوط به حضرت موسی و حضرت عیسی است چرا می گوییم حضرت محمد از همه پیامبران افضل است. خداوند نه مانند حضرت موسی خودش با او صحبت کرد و نه مانند حضرت عیسی با روح القدس تاییدش کرد. که اگر این بود در این آیه اشاره می شد. از سوی دیگر می فرماید شما بین همه پیامبران فرق نگذارید. بالاخره چکار کنیم خود خداوند فرق می گذارد بعد می فرماید شما فرق نگذارید؟ چه باید کرد؟
    سلام
    1- تفاوت مراتب انبیاء موجب اختلاف آنها از لحاظ فرستنده و اصول معارف و احکام دین نیست .
    2- در آیه آخر قرآن کریم بجای نام بردن از انبیاء از وصف آنها استفاده کرده است . اگر به تفاسیر مراجعه فرمایید می بینید که منظور از رفع بعضهم درجات که مابین حضرت موسی ع و عیسی ع آمده همان پیامبر اسلام ص است . خداوند حکیم با آوردن وصف پیامبر اسلام در میان وصف موسی ع و عیسی ع به ما آموخت که دین پیامبر اسلام دینی معتدل مابین یهودیت و نصرانیت است . همانطور که در جای دیگر فرمود : و جعلناکم امه وسطا . ما شما را امت میانه قرار دادیم . لذا هردو وصف موسی ع و عیسی ع در محمد جمع است بعلاوه مازاد لذا فرمود : و رفع بعضهم درجات
    3- آیه : و ما ارسلناک الا رحمه للعالمین نیز دلیل بر افضلیت پیامبر بر همه است چون او برای همه بدون استثناء رحمت است و این بدون افضلیت ممکن نیست .
    دوستان دیگر انشاء الله تفصیل می دهند
    موفق در پناه حق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  7. صلوات ها 9


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    590
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2890



    قوله تعالى: { تلك الرسل فضلنا بعضهم على بعض } ، إشارة إلى فخامة أمر الرسل وعلو مقامهم ولذلك جيء في الإِشارة بكلمة تلك الدالة على الإِشارة إلى بعيد، وفيه دلالة على التفضيل الإِلهي الواقع بين الأنبياء عليهم السلام ففيهم من هو أفضل وفيهم من هو مفضل عليه، وللجميع فضل فإن الرسالة في نفسها فضيلة وهي مشتركة بين الجميع، ففيما بين الرسل أيضاً اختلاف في المقامات وتفاوت في الدرجات كما أن بين الذين بعدهم اختلافاً على ما يدل عليه ذيل الآية إلاَّ أن بين الاختلافين فرقاً، فإن الاختلاف بين الأنبياء اختلاف في المقامات وتفاضل في الدرجات مع اتحادهم في أصل الفضل وهو الرسالة، واجتماعهم في مجمع الكمال وهو التوحيد، وهذا بخلاف الاختلاف الموجود بين أُمم الأنبياء بعدهم فإنه اختلاف بالإِيمان والكفر، والنفي والإِثبات، ومن المعلوم أن لا جامع في هذا النحو من الاختلاف، ولذلك فرق تعالى بينهما من حيث التعبير فسمى ما للأنبياء تفضيلاً ونسبه إلى نفسه، وسمى ما عند الناس بالاختلاف ونسبه إلى أنفسهم، فقال في مورد الرسل فضلنا،


    المیزان علامه طاطبایی، ذیل ایه.


    درآیه فوق خداوند بین انبیا تفضیل قائل شده است.برای همه انبیا فضیلتی است فی نفسه که همانا فضیلت رسالت است که مشترک است بین همه انبیا، ولی بین آنها از حیث مقامات و درجات اختلاف است. هم چنانکه بین اتباعشان اختلاف است.
    اختلاف درانبیا ،اختلاف در مقامات و تفاضل درجات است با وجود اتحاد در اصل رسالت و توحید؛ ولی اختلاف در امتهای انان ،اختلاف در ایمان و کفر است که وجه اشتراکی نیز ندارد.لذا خداوند بین این دواز حیث تعبیر فرق قائل شده است پس آنچه برای انبیا است تعبیر به تفضیل کرده است و به خودش نسبت داده است و انچه برای مردم است ،به اختلاف، تعبیر کرده است و به خود انها نسبت داده است.






    .....لانفرق بین احد منهم.....285،بقره


    وفي موثم عاد في خاتمة البيان إلى وصف حال الرسول ومن تبعه من المؤمنين فذكر أنهم على خلاف أهل الكتاب ما قابلوا ربهم فيما أنعم عليهم بالهداية والإِرشاد إلاَّ بأنعم القبول والسمع والطاعة، مؤمنين بالله وملائكته وكتبه ورسله، غير مفرقين بين أحد من رسله، وهم في ذلك حافظون لحكم موقفهم الذي أحاطت به ذلة العبودية وعزة الربوبية،


    المیزن،علامه طباطبایی،ذیل آیه..




    در باره ایه فوق، حال پیامبر صلی الله علیه واله و پیروانش را توصیف میکند.که بر خلاف اهل کتاب که به مقابله با نعم الهی برخاستند ؛آنها سمعا و طاعة قبول نعمت کردند و بین هیچ یک از انبیا فرق قائل نیستند و در آن موضعی که هستند حافظ احکام الهی هستند
    ویرایش توسط زمزم : ۱۳۸۹/۱۱/۲۴ در ساعت ۱۹:۳۰
    این بقیةالله التّی لا تخلوا من العترة الهادیة!!

  9. صلوات ها 8


  10. #5

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    علاقه
    قرآن و عترت علیهم السلام
    نوشته
    845
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3654

    شاد آنچه خوبان همه دارند تو تنهاداری




    نقل قول نوشته اصلی توسط هوريا شاهويي نمایش پست ها
    چرا می گوییم حضرت محمد از همه پیامبران افضل است.
    بسم الله الرحمن الرحیم


    افضليت پيامبر اعظم اسلام صلّى اللّه عليه و آله و سلّم:
    آيه 90 سورۀ انعام: أُولئِكَ الَّذِينَ هَدَى اللَّهُ فَبِهُداهُمُ اقْتَدِهْ
    كلمه: اولئك اشاره است به پيغمبرانى كه در آيات قبل گفته شد. منظور از هدايتى كه از طرف خدا نصيب هر يك از آن پيامبران گرديد همان طريقه‏اى است كه هر يك از ايشان براى ترويج و پيشرفت دين و آئين پروردگار پيش گرفتند. طريقه عموم آنان يك نواخت نبود، بلكه هر كدام يك طريق مخصوصى داشتند.
    بعضى از علماء براى افضليت پيغمبر عظيم الشأن اسلام صلّى اللّه عليه و آله و سلّم به اين آيه شريفه استدلال كرده و گفته‏اند: از كلمه: اقْتَدِهْ يعنى اقتداء كن استفاده ميشود:
    چون پيامبر اسلام بوسيله پيروى از پيغمبران سلف واجد و حائز كليه خصال كامل آنان شد پس از همه ايشان افضل و برتر ميباشد، مثلا :
    حضرت نوح در مقابل اذيت و آزار قوم خود تحمل ميكرد.
    حضرت ابراهيم صاحب كرم بود.
    حضرت اسحاق و يعقوب در مقابل بلاء و محن صاحب صبر بودند.
    حضرت داود و سليمان در مقابل نعمت‏هاى خدا شكران نعمت مى‏كردند.
    حضرت ايوب در قبال بلا صابر بود.
    حضرت يوسف داراى صبر و سپاسگزارى بود.
    حضرت موسى صاحب شريعت ظاهر و آشكار بود.
    حضرت زكريا، يحيى، عيسى و الياس از دنيا بر كنار و بيزار بودند.
    حضرت اسماعيل صادق الوعد بود.
    حضرت يونس داراى تضرع و زارى بود.
    چون پيامبر عاليقدر اسلام در باره اينگونه صفات نيكو به پيغمبران نام برده اقتداء نمود و حائز كليه آنها شد لذا از عموم آنان كه هر كدام داراى يكى از آنها بودند افضل و برتر بود.
    تفسير آسان، ج‏5، ص: 33


    ویرایش توسط رسا : ۱۳۸۹/۱۲/۱۱ در ساعت ۱۶:۱۶ دلیل: تغییر فونت
    پس تا مى‏توانيد از خدا پروا بداريد و بشنويد و فرمان ببريد، و مالى براى خودتان [در راه خدا] انفاق كنيد، و كسانى كه از خسّت نفس خويش مصون مانند، آنان رستگارانند. (تغابن/16)

  11. صلوات ها 8


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    327
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1147



    نقل قول نوشته اصلی توسط رسا نمایش پست ها
    بسم الله الرحمن الرحیم


    افضليت پيامبر اعظم اسلام صلّى اللّه عليه و آله و سلّم:
    آيه 90 سورۀ انعام: أُولئِكَ الَّذِينَ هَدَى اللَّهُ فَبِهُداهُمُ اقْتَدِهْ
    كلمه: اولئك اشاره است به پيغمبرانى كه در آيات قبل گفته شد. منظور از هدايتى كه از طرف خدا نصيب هر يك از آن پيامبران گرديد همان طريقه‏اى است كه هر يك از ايشان براى ترويج و پيشرفت دين و آئين پروردگار پيش گرفتند. طريقه عموم آنان يك نواخت نبود، بلكه هر كدام يك طريق مخصوصى داشتند.
    بعضى از علماء براى افضليت پيغمبر عظيم الشأن اسلام صلّى اللّه عليه و آله و سلّم به اين آيه شريفه استدلال كرده و گفته‏اند: از كلمه: اقْتَدِهْ يعنى اقتداء كن استفاده ميشود:
    چون پيامبر اسلام بوسيله پيروى از پيغمبران سلف واجد و حائز كليه خصال كامل آنان شد پس از همه ايشان افضل و برتر ميباشد، مثلا :
    حضرت نوح در مقابل اذيت و آزار قوم خود تحمل ميكرد.
    حضرت ابراهيم صاحب كرم بود.
    حضرت اسحاق و يعقوب در مقابل بلاء و محن صاحب صبر بودند.
    حضرت داود و سليمان در مقابل نعمت‏هاى خدا شكران نعمت مى‏كردند.
    حضرت ايوب در قبال بلا صابر بود.
    حضرت يوسف داراى صبر و سپاسگزارى بود.
    حضرت موسى صاحب شريعت ظاهر و آشكار بود.
    حضرت زكريا، يحيى، عيسى و الياس از دنيا بر كنار و بيزار بودند.
    حضرت اسماعيل صادق الوعد بود.
    حضرت يونس داراى تضرع و زارى بود.
    چون پيامبر عاليقدر اسلام در باره اينگونه صفات نيكو به پيغمبران نام برده اقتداء نمود و حائز كليه آنها شد لذا از عموم آنان كه هر كدام داراى يكى از آنها بودند افضل و برتر بود.

    تفسير آسان، ج‏5، ص: 33
    جناب استاد رسا با سلام
    واقعا خود شما می تونی این خط را بخونی یا ذره بین می خواد
    کاکه موسلمان خه وتن هه تاکه ی
    گوی نه دان به دین سر ه وتن تاکه ی
    مامه له ی کالای مه عریفت و دین
    سه یری سه یرانگای بی گول و په رژین
    هه تا که ی ئه بی ده مارت ببرن
    به رگی زیرینی حه یات دادرن
    با هه مو ساتی تیفکرین به دل
    تامه و داماوه و نه چوینه ته گل
    بزانین بو چی دروس کراوین
    به بنی ئاده م بو ناو براوین

  13. #7

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    327
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1147



    اساتید یه کمی بیشتر توضیح بدین بالاخره معلوم نشد چرا پیامبر اسلام از بقیه بالاتره
    کاکه موسلمان خه وتن هه تاکه ی
    گوی نه دان به دین سر ه وتن تاکه ی
    مامه له ی کالای مه عریفت و دین
    سه یری سه یرانگای بی گول و په رژین
    هه تا که ی ئه بی ده مارت ببرن
    به رگی زیرینی حه یات دادرن
    با هه مو ساتی تیفکرین به دل
    تامه و داماوه و نه چوینه ته گل
    بزانین بو چی دروس کراوین
    به بنی ئاده م بو ناو براوین

  14. صلوات


  15. #8

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,905
    حضور
    84 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40518



    نقل قول نوشته اصلی توسط هوريا شاهويي نمایش پست ها
    اساتید یه کمی بیشتر توضیح بدین بالاخره معلوم نشد چرا پیامبر اسلام از بقیه بالاتره

    با سلام
    و تشکر از اساتید گرامی و با اجازه
    با توجه به آیه: «ولکن رسول الله و خاتم النبیین» (احزاب/40).
    دلالت بر خاتمیت دارد، همچنین آیاتی که دلالت بر همگانی و همیشگی بودن (عموم و دوام) دین اسلام دارند مانند آیه: «و اوحی الی هذا القرآن لانذرکم به و من بلغ ...» (انعام/19)
    و آیه: «و انه لکتاب عزیز* لایأتیه الباطل من بین یدیه و لا من خلفه ..» (فصلت/42-41)
    زیرا عمر و دوام دینی بدون خاتمیت آورنده دین نامبرده تصور ندارد.
    همچنین آیاتی که دلالت بر افضلیت قرآن کریم نسبت به سایر کتب آسمانی دارد؛ مانند آیه: «... و نزلنا علیک الکتاب تبیانا لکل شیء...» (نحل/89)
    و آیه «و انزلنا علیک الکتاب بالحق مصدقا لما بین یدیه من الکتاب و مهیمنا علیه ...» (مائده/48)
    و آیه: «شرع لکم من الدین ما وصی به نوحا والذی اوحینا الیک و ما وصینا به ابراهیم و موسی و عیسی ...» (شوری/13)
    دلالت بر افضلیت رسول اکرم دارند؛ زیرا قرآن کریم جز دعوت پیغمبر اکرم چیزی ندارد و میزان ارزش نبی، ارزش دعوت اوست.


    یا علی (ع)
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  16. صلوات ها 5


  17. #9

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,905
    حضور
    84 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40518



    از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم دو جمله لطیف درباره تقدم واقعی خودشان بر همه پیامبران وارد شده است.
    یکی اینکه فرموده است:
    «نحن الاخرون السابقون یوم القیامه»؛ ما در دنیا پس از همه پیامبران و امتها آمده ایم، اما در آخرت در صف مقدم هستیم و دیگران پشت سر ما هستند. (بحار، ج6/ ص 166 و صحیح مسلم، ج3/ ص7)
    دیگر اینکه فرمود:
    «آدم و من دونه تحت لوائی یوم القیامه»؛ تمام پیامبران در معاد زیر پرچم من هستند.
    (علم الیقین فیض، ص 5 سفینه البحار، ماده (لوی) جامع الصغیر، ج/1 ص 107)
    علت این سبقت و تقدم در قیامت و علت اینکه همه پیامبران در آن جهان در زیر پرچم این پیامبر هستند این است که همه مقدمه اند و پیامبر اسلام نتیجه است؛ وحی آنها در حدود یک برنامه موقت بوده و وحی این پیغمبر در سطح قانون اساسی کلی همیشگی است.
    بزرگان اسلامی با توجه به این دو جمله و با الهام از یک اصل دیگر از اصول معارف اسلامی، که آنچه در آن جهان ظهور می کند ظهور ملکوتی واقعیات این جهان است، سخنان نغز و دلپذیری در این باره گفته اند.

    ابن فارض با اشاره به مضمون این دو حدیث می گوید:
    و انی و ان کنت ابن آدم صوره *** فلی فیه معنی شاهد بابوتی
    و کلهم عن سبق معنای دائر *** بدائرتی او وارد من شریعتی
    و ما منهم الا و قد کان داعیا *** به قومه للحق عن تبعیتی
    و قبل فصالی دون تکلیف ظاهری *** ختمت بشرعی الموضحی کل شرعه

    من هر چند به حسب صورت و جریانات مادی این جهانی فرزند آدم ابوالبشر هستم، اما در من معنی و حقیقتی هست که گواه بر پدری من نسبت به آدم است.
    همه پیامبران به واسطه تقدم معنویت و حقیقت من بر گرد مرکز من می چرخند و از ورودگاه (شریعت) من آب بر می دارند.
    هیچ پیامبری نیامده است مگر آنکه امت خویش را به خاطر حقیقت به پیروی از من خوانده است.
    پیش از تمام شدن دوران شیر خوارگی و نرسیده به دوره تکلیف ظاهری، با شریعت روشنگر خود به همه شرایع پایان دادم.

    مولوی در همین مضمون می گوید:
    ظاهرا آن شاخ اصل میوه است *** باطنا بهر ثمر شد شاخ هست
    گر نبودی میل و امید ثمر *** کی نشاندی باغبان بیخ شجر
    پس به معنی آن شجر از میوه زاد *** گر به صورت از شجر بودش نهاد
    مصطفی زین گفت: کادم و انبیا *** خلف من باشند در زیر لوا
    بهر این فرموده است آن ذو فنون *** رمز «نحن الاخرون السابقون»
    گر به صورت من ز آدم زاده ام *** من به معنی جد جد افتاده ام
    پس زمن زایید در معنی پدر *** پس ز میوه زاد در معنی شجر
    اول فکر آخر آمد در عمل *** خاصه فکری کو بود وصف ازل


    شیخ محمود شبستری می گوید:
    یکی خط است از اول تا به آخر *** بر او خلق خدا جمله مسافر
    در این ره انبیا چون ساربان ان *** دلیل و رهنمای کاروان اند
    و زیشان سید ما گشته سالار *** هم او اول هم او آخر در این کار
    احد در میم احمد گشت ظاهر *** در این دور اول آمد عین آخر
    ز احمد تا احد یک میم فرق است *** جهانی اندرین یک میم غرق است
    بر او ختم آمده پایان این راه *** بدو منزل شده «ادعوا الی الله»
    مقام دلگشایش جمع جمع است *** جمال جانفزایش شمع جمع است
    شده او پیش و دلها جمله در پی *** گرفته دست جانها دامن وی

    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  18. صلوات ها 5


  19. #10

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    علاقه
    تحقیقات در زمینه ی معارف اسلامی
    نوشته
    2,166
    حضور
    29 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9019



    نقل قول نوشته اصلی توسط هوريا شاهويي نمایش پست ها
    اساتید یه کمی بیشتر توضیح بدین بالاخره معلوم نشد چرا پیامبر اسلام از بقیه بالاتره
    سلام عليكم


    دلايل افضليت پيامبراكرم (ص) بر بقيه انبياء (ع)


    1- بشارت حضرت مسيح

    خداي سبحان از زبان حضرت عيسي (عليه السلام) مي‏فرمايد: (ومبشراً برسولٍ يأتي من بعدي اسمه أحمد)(صف 6): به شما بشارت مي‏دهم وجود پيامبري پس از خود را كه نام [مبارك] او احمد(صلي الله عليه و آله و سلم) است.

    ********
    بشارت در موردي است كه پيامبر بعدي مطلب نو و تازه‏اي را براي امتش يا براي ديگران بياورد، اگر پيغمبر خاتم در سطح انبياي گذشته يا در سطح رسالت عيساي مسيح (عليه السلام) سخن گفته باشد
    اولاً
    نيازي به آمدن پيغمبر نبود، ثانياً مجالي براي بشارت نبود چون پيغمبر جديد سخن تازه‏اي نمي‏آورد تا حضرت عيسي(عليه السلام) به آمدنش بشارت دهد
    ویرایش توسط مجید : ۱۳۸۹/۱۱/۲۶ در ساعت ۱۹:۰۱
    چرا قران می گوید بین پیامبران تفاوت است؟

  20. صلوات ها 5


صفحه 1 از 5 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۳/۰۹/۰۴, ۰۳:۳۳ : 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود