صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مکر چیست؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    824
    حضور
    15 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    13
    صلوات
    5631

    پرسش مکر چیست؟




    با سلام خدمت دوستان عزیز
    میشه لطفا توضیح بدید مکر چیه و اینکه چطوری میتونیم تشخیص بدیم که این کارمون مکاریست یا خیر؟

    ویرایش توسط سایه خورشید : ۱۳۸۹/۱۱/۲۱ در ساعت ۱۴:۲۰
    شهید محمود آقا شیری

    امروز من می روم ، فردا تو

    ولی ببین چه با خود آوردی ، خیر یا شر .

    ***********

    وصیت های پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم به ابوذر غفاری

  2. صلوات ها 11


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,508
    حضور
    23 روز 22 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    16
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6207



    با سلام به شما بزرگوار
    مکر در فارسی به نقشه های شیطانی وزیان بخش اطلاق می شود.اما در ریشه های لغت عرب،مکر هر نوع چاره اندیشی را می گویند که گاهی خوب وگاهی بد است.راغب می گوید:«المکرصرف الغیرعما یقصده بحیله،و ذالک ضربان:مکر محمود و ذلک ان یتحری بذلک فعل جمیل علی ذلک قال:”والله خیر الماکرین“.و مذموم وهو ان یتحری به فعل قبیح قال:”ولا یحیق المکر السییءالا باهله“».مکر آن است که کسی را از منظورش بازدارند.(اعم از اینکه منظورش خوب باشد یا بد.)در قرآن نیزگاهی مکر با کلمه ”خیر“ ذکر شده مانند«والله خیرالماکرین»وگاهی با کلمه”سییء“(بد)مانند«ولایح یق المکر السییءالاباهله».شهید مطهری نیز در تعریف مکر می گوید:«مکر نقشه ای است که هدفش روشن نیست.اگر انسان نقشه ای بکشد که آن نقشه هدف معینی در نظر دارد،اما مردم که می بینند خیال می کنند برای هدف دیگری است.این را می گویند «مکر».خدا هم گاهی حوادث را طوری بوجود می آورد،که انسان نمی دانداین حادثه برای فلان هدف و مقصد است.خیال می کنند برای هدف دیگری است.ولی نتیجه نهاییش چیز دیگری است.این است که خدا هم مکر می کند.یعنی خدا هم حوادثی را بوجود می آورد که ظاهرش یک طور است ولی هدف اصلی چیز دیگری است».

    از صفات رذیله متعلقه به قوه عاقله مکر و حیله کردن است برای رسیدن به مطلوبات شهویه و غضبیه، و مراد از آن در این مقام جستن راههای پنهان است برای اذیت رساندن به مردمان. و به کار بردن آن را تلبیس و غش و غدر وخیانت گویند.
    و برای مکر، مراتب بی نهایت است و اقسام بی غایت، بعضی از آنها چندان خفائی ندارند و کسی را که اندک شعوری باشد به آن متفطن می شود. ولی بعضی چنان پوشیده و پنهان است که زیرکان به آن بر نمی خورند. گاهی شخصی را بر می انگیزاند که اظهاردوستی و محبت با دیگری کند و آن مسکین را غافل نموده او را هلاک سازد. و زمانی آدمی را بر آن می دارد که اظهار امانت و دیانت کند تا مردم مال خود را به امانت یاشرکت یا معامله به او دهند و او صرف خود نماید. و گاهی کسی را می دارد که اظهارعدالت و تقوی نماید تا مردم او را امام و پیشوای خود کنند و دین و دنیای ایشان رابرباد دهد. و غیر اینها از مکر و حیله.


    و مخفی نماند که صفت مکر، از مهلکات عظیمه است، و چگونه چنین نباشد و حال آنکه بالاترین صفات شیطان و بزرگ لشگر آن است. و معصیت آن زیادتر است ازمعصیت اذیت رسانیدن در علانیه و آشکار، زیرا که کسی که مطلع شود بر اینکه دیگری در مقام اذیت اوست احتیاط می کند و خود را محافظت می نماید، و بسا باشدکه دفع اذیت از خود کند. اما غافل بی خبر را احتیاطی از خود نیست، بلکه اغلب آن است که مکار «محیل» (1)خود را به لباس دوستی و صداقت می آراید و در مقام احسان وخیر خواهی برمی آید و مسکین غافل از او شرمسار و خجل و از خباثت باطن او بی خبرو
    ذاهل تا به هلاکت رسد.

    و از این جهت حضرت رسول - صلی الله علیه و آله - فرمودند که:
    «از ما نیست هر که مکر کند با مسلمی» . (2)

    و جناب امیر المؤمنین - علیه السلام - فرمود که:
    «اگر نه این بودی که عاقبت مکر و خدعه آتش جهنم است من از همه مردمان مکارتر بودمی(3)و مکرر آن سرور آهی بلند می کشیدند و می فرمودند: واویلاه با من مکر می کنند و می دانند که من مکر ایشان را می فهمم و راههای مکر و حیله را بهتر از ایشان می شناسم، و لیکن چون می دانم که مآل مکر و حیله و خدعه آتش جهنم است بر مکر ایشان صبر می کنم و آنچه را ایشان مرتکب می شوند من مرتکب نمی گردم» . (4)

    1. حیله گر.
    2. کافی، ج 2، ص 337، ح 3. و بحار الانوار، ج 75، ص 285، ح 8.
    3. کافی، ج 2، ص 336.
    4. جامع السعادات، ج 1، ص 203

    مکر چیست؟

    الهی من ذاالذی ذاق حلاوه محبتک فرام منک بدلا

    آن کس که تورا شناخت جان را چه کند
    فرزند وعیال وخانمان را چه کند.




  5. صلوات ها 14


  6. #3

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    1,538
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    44
    آپلود
    0
    گالری
    8
    صلوات
    15416



    مکر
    مکر در لغت به معنای تدبیر برای ضرر رساندن[1] یا حیله­ گری در نهان آمده؛[2] یعنی منصرف کردن غیر، از تصمیم خودش به وسیله­ ی نیرنگ.[3] معادل "مکر" در زبان فارسی فریب، نیرگ و... است.[4]
    مکر در اصطلاح علم اخلاق به معنای جستن راه­ های پنهان برای اذیت رساندن به مردمان است؛ لذا رذیله­ ای از رذائل قوه­ ی عاقله است و جزء مهلکات بزرگ و زشت­ ترین رذائل به حساب می­ آید که گناه شدید و بزرگی به شمار می­رود.[5]
    ماده ­ی "مکر" در قرآن کریم 43 بار به کار رفته که بیشتر موارد درباره ­ی خداوند مطرح شده؛[6] از این رو برخی برای مکر در قرآن کریم معنای تدبیر و تقدیر را ارائه داده­اند.[7]
    در علم لغت واژه­ی مکر مترادف با کلماتی مانند کید و خدعه گرفته شده که در معنای پنهان­کاری مشترک هستند؛[8] اما از وجوهی دیگر با هم تفاوت دارند:
    1. کید: به معنای سعی و تلاش در ضرر رساندن به غیر به صورت حیله کردن معنا شده است.[9][10] این ماده در بسیاری از موارد به معنای مکر بیان شده و 35 مرتبه در قرآن به کار رفته؛ و تفاوتش با مکر اینست که شدیدتر از آن است.[11]
    2. خدعه: از ماده­ی "خدع" است به معنای وادار كردن ديگرى به كارى که او در صدد آن کار نبوده و آشكار کردن كارى بر خلاف آنچه كه پوشيده است.[12] "خدعه" معنایی شبیه به معنای مکر دارد،[13] که در قرآن پنج بار به­کار رفته،[14] اما گستره­ی معنایی آن محدودتر از "مکر" است، به نحوی که خدعه فقط شامل مخفی کردن مواردی می­شود که از شأن آنها ظاهر بودن است؛ یعنی تنها تفاوتشان در صفت مخفی بودن گفته­ شده است.[15]
    ادامه دارد...

    ویرایش توسط عرفان : ۱۳۸۹/۱۱/۲۶ در ساعت ۰۸:۲۶

  7. صلوات ها 10


  8. #4

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    1,538
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    44
    آپلود
    0
    گالری
    8
    صلوات
    15416



    مکر در قرآن
    بر اساس معنایی که برای "مکر" ذکر شده، مکر جنبه ابزاری دارد و می­تواند ابزاری برای افعال خیر یا افعال شر قرار گیرد؛ از این رو مکر هم می­تواند در افعال شر و هم در افعال خیر به کار رود؛ مانند: خوراندن داروی مفید به کودک مریض به وسیله مکر.[16][17] لذا برخی مفسران تمام موارد مکر را در رابطه با افعال شر و مذموم دانسته­اند.[18]البته استعمال لفظ "مکر" بیشتر در موارد مذموم است، به خصوص در زبان فارسی؛
    در قرآن کریم مسائلی درباره­ی مکر بیان شده که با توجه به آن آیات می­توان گفت: مکر در نگاه قرآنی ابزاری برای نیت­های مذموم و نیت­های خیر به کار می­رود:


    «...اسْتِكْبَارًا فىِ الْأَرْضِ وَ مَكْرَ السَّیىّ‏ِ وَ لَایحیقُ الْمَكْرُ السَّیئّ‏ُِ إِلَّا بِأَهْلِهِ»[19]
    «...اینها همه بخاطر استكبار در زمین و نیرنگ­هاى بدشان بود؛ امّا این نیرنگ­ها تنها دامان صاحبانش را مى‏گیرد

    در این آیه و آیات مانند آن (غافر/45 و نحل/45)، مکر با وصف "سیّئه" توصیف شده و این وصف می­رساند كه مكر از منظر قرآنی می­تواند ابزاری برای افعال شر باشد؛ و در مقابل مفهوم مخالفش این است که مکر می­تواند ابزاری برای افعال خیر نیز باشد.[20]
    همچنین در فرازهای دیگری از آیات شریفه مکر به خدا نسبت داده شده است:
    «وَ مَكَرُوا وَ مَكَرَ اللَّهُ...»[21]
    «و (یهود و دشمنان مسیح، براى نابودى او و آیینش،) نقشه كشیدند و خداوند (بر حفظ او و آیینش،) چاره‏جویى كرد...»

    انتساب مکر به خداوند و توجه به این نکته که از خدای تبارک هیچ فعل مذمومی سر نمی­زند، روشن می­کند که قرآن کریم مکر را فقط ابزاری برای افعال شر نمی­داند؛ بلکه مکر می­تواند در دست کسانی با نیت­های پاک باشد و در افعال خیر به کار رود؛ همچنان­که می­تواند ابزاری در دست صاحبان نیت­های شوم باشد و در افعال شر به کار رود.[22]
    انشاالله ادامه دار است

    ویرایش توسط عرفان : ۱۳۸۹/۱۱/۲۷ در ساعت ۱۸:۵۰

  9. صلوات ها 11


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    824
    حضور
    15 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    13
    صلوات
    5631



    با تشکر از استاد عرفان یک سوال پس نمیتونیم دقیقا مکر رو جز رذایل بدونیم پس بعضی مواقع میتونه جز فضایل باشه درسته ؟
    شهید محمود آقا شیری

    امروز من می روم ، فردا تو

    ولی ببین چه با خود آوردی ، خیر یا شر .

    ***********

    وصیت های پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم به ابوذر غفاری

  11. صلوات ها 8


  12. #6

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    علاقه
    قرآن، اهل بيت
    نوشته
    2,058
    حضور
    15 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    17932



    نقل قول نوشته اصلی توسط sayehe khorshid نمایش پست ها
    با تشکر از استاد عرفان یک سوال پس نمیتونیم دقیقا مکر رو جز رذایل بدونیم پس بعضی مواقع میتونه جز فضایل باشه درسته ؟
    با سلام.
    طبق آيه:
    و مکرو و مکرالله
    و الله خیرالماکرین

    در مقابل دشمنان و منافقان و كافرين كه مي خواهند با مكرشان به ما ضربه بزنند مي توانيم مكر داشته باشيم و در اين جا فضيلت است چون براي حفظ دين و اعتقادات است.


    از خلق جهان کناره کردیم *

    سر رشته عقل پاره کردیم *

    کس چاره ما نکرد و ما خود *

    بی منت خلق چاره کردیم *

    ننمود رهی بجز ره عشق *

    هر چند که استخاره کردیم*

  13. صلوات ها 8


  14. #7

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    1,538
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    44
    آپلود
    0
    گالری
    8
    صلوات
    15416



    مکر خداوند
    مکر درباره­ی خدا در آیات بسیاری به کار رفته و کاربرد آن در قرآن کریم مباحث بسیاری را در پی دارد که به برخی از آنها اشاره می­کنیم:
    1. معنا و مفهوم مکر خدا:
    در معناشناختی مکر خداوند در بیان قرآنی نظریات متفاوتی از سوی مفسران ارائه شده است:
    برخی قائلند که مکر درباره­ی خداوند به صورت حقیقی به کار نرفته و اینکه قرآن می­فرماید: «وَ مَكَرُوا وَ مَكَرَ اللَّهُ...»،[23] کاربرد این نوع مکر به صورت مجازی است؛ البته مجازی بودن به دو صورت توجیه شده است:
    اولاً: به­کارگیری مکر خدا در برابر مکر دیگران اشاره به برتر و قدرتمندتر بودن خداوند نسبت به دیگران است که به بدکاران نتیجه مکرشان را می­چشاند، نه اینکه معنای واقعی مکر اراده شده باشد.[24]
    ثانیاً: مکر خدا تنها برای هماهنگی و تقارن در کلام است؛ مثل آیه­ی ذیل که می­فرماید:
    «...فَمَنِ اعْتَدى‏ عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَااعْتَدى‏ عَلَيْكُم»[25]
    «...و (به طور كلّى) هر كس به شما تجاوز كرد، همانند آن بر او تعدّى كنيد!»
    تعدی به مثل، تجاوز نیست؛ بلکه جزاء تعدی کننده است؛[26] به عبارتی تعدی اولی ظلم است، اما دومی ظلم نیست؛ بلکه عقاب و جزاء تجاوزگران است؛[27] پس "مکر" اگرچه قبیح است، اما چون خداوند به خودش نسبت داده، برای تقارن کلام بوده و مجازاتی است برای مکر کنندگان جهت عقوبت؛ بنابراین مکر حقیقی نیست، بلکه به عنوان مجاز به کار رفته است.[28]
    این نوع تفسیر در صورتی با معنای مکر سازگاری دارد که مکر را ذاتاً مذموم فرض کنیم؛ لذا به توجیه آن می­پردازیم. بر اساس همین اندیشه درباره­ی مذموم بودن مکر، برخی انتساب مکر به خداوند را در غیر از مواردی که در قرآن به کار رفته، ناحق می­دانند.[29]

    ویرایش توسط عرفان : ۱۳۸۹/۱۲/۰۱ در ساعت ۰۸:۰۹

  15. صلوات ها 8


  16. #8

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    1,538
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    44
    آپلود
    0
    گالری
    8
    صلوات
    15416



    ....ادامه
    پس از بیان تفاسیر ارائه شده برای آشکار شدن معنای مکر در انتساب به خداوند، به دو نوع کاربرد مکر می­ پردازیم که به خدا نسبت داده شده­ اند و در آیات به دو صورت ابتدایی و ثانوی به کار رفته­ اند و برای هر کدام معنا و مفهوم خاص ارائه شده است:[30]
    مکر ابتدایی : در برخی از آیات قرآن نسبت مکر به خدای تبارک به صورت ابتدایی بوده و بطور مستقیم از مکر خدا سخن به میان آمده است:
    «أَفَأَمِنُوا مَكْرَاللَّهِ فَلایأْمَنُ مَكْرَاللَّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْخاسِرُونَ»[31]
    «و آیا (آنان) از ترفند خدا ایمن شده‏ اند و [حال آنكه‏] جز گروه زیانكاران از ترفند خدا ایمن نمى‏باشند؟»

    مكر ابتدايى یعنی بدون اينكه بنده­ ای مرتکب معصيت و مکری شود، صدورش از ناحیه­ ی خداوند ممتنع است؛ اما اينكه فرمود: «هیچ احدی از عذاب الهی در امان نیست»، وجهش اینست كه ايمن بودن از مكر خدا در حقيقت خود مكرى از ناحیه­ ی خداى تعالى است كه دنبالش عذاب است؛ و اینکه فرمود: «مردم ايمن از مكر خدا فقط زيانكارانند»، چون همان ايمنى‏شان نیز مكر خداست.[32]
    ویرایش توسط عرفان : ۱۳۸۹/۱۲/۰۴ در ساعت ۱۰:۰۵

  17. صلوات ها 8


  18. #9

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    1,538
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    44
    آپلود
    0
    گالری
    8
    صلوات
    15416



    ادامه راه

    مکر ثانوی : در اکثر آیات مکر خدا در مرتبه ­ی دوم به کار رفته ؛ یعنی اول از مکر دیگران در برابر خداوند و دین خدا یاد شده، سپس در مقابل این مکر از مکر خداوند نیز یاد شده است:
    «إِنَّ الْمُنافِقینَ یخادِعُونَ اللَّهَ وَ هُوَ خادِعُهُمْ وَ إِذا قامُوا إِلَى الصَّلاةِ قامُوا كُسالى‏ یراؤُنَ النَّاسَ وَ لایذْكُرُونَ اللَّهَ إِلاَّ قَلیلاً»[33]
    «منافقان مى‏خواهند خدا را فریب دهند؛ درحالى­كه او آنها را فریب مى‏دهد و هنگامى كه به نماز برمى‏خیزند، با كسالت برمى‏خیزند و در برابر مردم ریا مى‏كنند و خدا را جز اندكى یاد نمى‏نمایند!»
    "مكر" در اصل به معنای غافل‏گير کردن شخصى و ضرر رساندن به اوست؛ اين عمل از خداوند وقتى صحيح است كه به عنوان مجازات صورت بگيرد، و از ناحیه­ای که خود فریبکار از آن غافل است، عذاب نماید؛ و همچنین خداوند سرنوشتى را براى او تنظيم می­كند كه وی با پاى خودش، درحالی­که غافل از سرنوشت خود است، بسوى عذاب الهی برود.[34]
    بنابراین خدعه­ ی منافقان همان ناتوانی، حیله­ گری، کذب و نفاق است؛ اما خدعه­ ی خداوند همان قدرت لایتناهی است در برابر ناتوانی آنها، صدق در جاری کردن احکام اسلام در برابر کذب شان و جزاء موافق با پنهان کاری و حال منافقان، و در آخرت نیز گرفتار عذاب دردناک می­شوند.[35]
    ویرایش توسط عرفان : ۱۳۸۹/۱۲/۰۴ در ساعت ۱۰:۰۹

  19. صلوات ها 7


  20. #10

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    1,538
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    44
    آپلود
    0
    گالری
    8
    صلوات
    15416



    ادامه
    2. صفات مکر خدا:
    در قرآن کریم مکر خدا سریع­ ترین و کارآمدترین مکرها و خداوند بهترین و برترین مکاران معرفی شده که در این بخش به بررسی برخی از این صفات می­پردازیم:
    «...وَاللَّهُ خَیرُ الْماكِرینَ»[36]
    «...و خداوند، بهترین چاره‏جویان است.»

    مکر خداوند در این آیه به صفت "خیر" یعنی برتر بودن متصف شده که از دو لحاظ می­توان آن را در نظر گرفت؛ هم از لحاظ نظری به این معنا که از جهت حق، صدق، صحت و روابودن كامل‏تر است؛ هم از لحاظ عملی به این معنا که از نظر قوت و قدرت برتر است. پس اینکه مکر خداوند و ماکر بودن او خیر است؛ یعنی از هر دو جنبه برتر از مکرها و ماکرهای غیر اوست.[37]
    در آیه­ ی دیگر می­فرماید:
    «...قُلِ اللَّهُ أَسْرَعُ مَكْراً»[38]
    «...خداوند سریع­تر از شما مكر [چاره‏جویى‏] مى‏كند»

    صفت دیگری که برای مکر خداوند در قرآن کریم بیان شده، سریع­تر بودن است؛ اما خدا چگونه سریع­ترین مکار است و منظور از سرعت در مکر چیست؟ مفسران در این زمینه چنین بیان کرده­اند که خداوند از اعمال و اراده­ ی بندگان خود پیش از همه آگاهی دارد و نمی­توان چیزی را بر خدا مخفی کرد؛ از این رو بندگانی که در رفتار و نیت­های خود خیال می­کنند خداوند از آنها آگاهی ندارد و می­توانند درباره­ ی دین خدا مکری به کار گیرند، در اشتباهند و در حقیقت به خود مکر می­زنند.
    بنابراین اضلال خداوند و مکر اوست که پیش از هر مکر به آنها رسیده و اینچنین سریع بودن مکر خدا معنا پیدا می­کند.[39]


    ویرایش توسط عرفان : ۱۳۸۹/۱۲/۰۵ در ساعت ۱۶:۲۲

  21. صلوات ها 7


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود