صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا چشم زخم وجود دارد؟ چیکار کنیم چشم نخوریم؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    تفسیر
    نوشته
    64
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    244

    چشمک آیا چشم زخم وجود دارد؟ چیکار کنیم چشم نخوریم؟




    چشم‏زخم و چشم‏زدن در روايات متعددى آمده است و از نظر شرعى ثابت شده است. از پيامبر اكرم (ص) و حضرت رضا (ع) نقل شده است كه مى‏فرمايند: «چشم‏ زخم حق بوده و داراى واقعيت است». امام صادق (ع) نيز مى‏فرمايد: «براى در امان ماندن از آن سه مرتبه بگو: ما شاءاللَّه لا قوة الا باللَّه العلى العظيم.
    در تفسير آيه شريفه سوره يوسف كه حضرت يعقوب به يازده فرزندش توصيه مى‏كند كه از يك دروازه وارد شهر مصر نشويد، برخى از مفسران گفته‏اند: علت اين توصيه در امان ماندن از چشم زخم ديگران بوده است.
    از نظر علمى برخى از دانشمندان چشم‏زخم را تأكيد نموده‏اند ولى توجيه علمى معتبرى براى آن ذكر نكرده‏اند و اين مسأله همچنان در هاله‏اى از ابهام و شگفتى باقى مانده است.
    بوعلى‏سينا در كتاب «اشارات» مى‏گويد: براى بعضى از نفوس تأثيراتى در خارج از بدن خودشان هست، به يك نحو ارتباط روحانى مثل ارتباط نفس به بدن. برخى ديگر گفته‏اند: تشعشعاتى به صورت موج ازچشم شخص بيرون مى‏آيد و در طرف مقابل اثر مى‏گذارد.
    گفتنى است كه اين نظريات در مجامع علمى ثابت نشده و چيزى كه هست بسيارى از دانشمندان اقرار و اعتراف به وجود چيزى به عنوان چشم‏زخم دارند. البته تجربه براى اثبات آن كافى است ولو وجه علمى آن معلوم نباشد. اما جهت محفوظ ماندن از چشم‏زخم غير از گفتن سه مرتبه ماشاءاللَّه لا قوة الا باللَّه العلى العظيم، خواندن معوذتين (قل اعوذ برب الفلق و قل اعوذ برب الناس) و خواندن آيه وَ إِنْ يَكادُ نيز در روايات آمده است و همين‏طور اگر انسان از چيزى يا كسى تعجب كند و در چشمش بزرگ جلوه كند، جهت محفوظ ماندن آن چيز يا شخص، بهتر است اللَّه اكبر و يا ماشاءاللَّه لا قوة الا باللَّه العلى العظيم و يا ذكر خداوند را به هر شكلى بگويد.
    در مورد اسفند (اسپند) در روايات آمده است كه شياطين را دور مى‏كند (چون ضدعفونى كننده خوبى است و در اخبار از عناصر مضر گاهى به شيطان تعبير شده است). دود آن و خودآن اگر در خانه باشد، باعث محفوظ ماندن خانه و اهل آن از شياطين است و براى چشم‏زخم بى‏تأثير نيست[1].
    پى‏نوشت‏


    [1] - بحارالانوار، ح 62، ص 233

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    234
    حضور
    54 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    3
    گالری
    67
    صلوات
    1750

    چشمک آیا چشم زخم وجود دارد؟ چیکار کنیم چشم نخوریم؟




    از موضوعاتی که واقعیت داشتن آن قطعی بوده و آیاتی از قرآن و روایاتی از ائمه اطهار (ع)برآن دلالت دارد ،شور چشمی برخی افراد و اثر چشم زخم است .

    به عنوان نمونه،در سوره یوسف آمده است که و قتی فرزندان رشید و خوش هیکل حضرت یعقوب (ع)آماده حرکت به طرف مصر شدند،پدرشان حضرت یعقوب به آنها اینچنین سفارش کردند:

    و قال یا بنی لا تدخلو من باب واحد وادخلوا من ابواب متفرقه(سوره یوسف،67).فرزندان من از یک در وارد نشوید،بلکه از درهای متفرق وارد گردید.

    در بحارالانوار آمده است که:علت سفرش حضرت یعقوب (ع)آن بود که بخاطر زیبا و خوش هیکل بودن فرزندانش از چشم زخم،بر آنها می ترسید(بحارالانوار،ج63،ص17،ر ایت4.ان یعقوب خاف علی بنیه من العین لجمالهم).

    احادیث اهل بیت(ع)وسنت پیامبر اکرم (ص)نیز مدرکی دیگر بر حقیقت داشتن مسأله چشم زخم است که علامه مجلسی پس از نقل روایات ،و کلمات علماء وحکماء درباره این موضوع اینچنین نتیجه می گیرد:«انکار موضوع چشم زخم بطور کلی،ممکن نمی باشد بخاطر شواهد عینی،و وارد شدن آیاتی از قرآن،و روایات زیاد و مکفی،و خداوند وخلفای او به حقایق امور آگاهند»(بحارالانوار).

    و مفسر و فیلسوف بزرگ،علامه طباطباعی می فرماید: «چشم زخم زدن،نوعی از تاثیرات نفسانی است و دلیل عقلی بر نفی آن نداریم،بلکه حوادثی دیده شده که با چشم زخم زدن مطابق هست، و روایاتی هم بر طبق آن وارد شده،و با این حال دلیلی ندارد که ما آن را انکار نموده،بگوئیم که یک عقیده خرافی است».(کتاب خرافات در زندگی مردم ،سید اسماعیل شاکر اردکانی).

    اثبات علمی چشم زخم

    بررسی های علمی نیز اثبات كرده است كه آدمی دارای نیروی شگفتی است كه می تواند آثار مثبت و یا منفی به جای گذارد.

    قدرت تخریبی چشم بستگی به نیروی باطنی هر شخص مختلف است. انسان ها به طور طبیعی از چنین توان و انرژی برخوردار می باشند. البته در برخی از اشخاص به سبب علل طبیعی و یا آموزش های خاص و تحولات درونی و بیرونی تقویت می شود و ناخودآگاه آثار خود را به جا می گذارد ولی این گونه نیست كه این نیرو اختصاص به برخی داشته باشد و دیگران از آن محروم باشند بلكه همگان دارای نیرو و توانی از این دست هستند.

    مفسران تفسیر نمونه بر این باورند كه این نیرو در برخی از چشم ها تقویت شده و شخص از راه امواج ویژه ای می تواند در دیگری تأثیر بگذارد. بسیاری می گویند كه افرادی را دیده اند و یا می شناسند كه می توانند از راه چشم، حیوانی را بكشند و یا اشیایی را جابه جا كرده و یا وسیله ای را تخریب كنند. به نظر آنان نه تنها نباید در انكار این امور لجاجت كرد بلكه باید امكان وجودی و وقوعی آن را از نظر عقل و علم دور نداشت و آن را پذیرفت. (تفسیر نمونه، ج24 ص427)

    از حضرت امیرمؤمنان علی (ع) نقل شده كه فرمودند: العین حق و الرقی حق؛ چشم زخم حق است و توسل به دعا و خداوند برای دفع آن نیز حق است. (نهج البلاغه؛ كلمات قصار جمله 400 مفسران تفسیر نمونه بر این اعتقادند كه دعا و توسل به خدا می تواند نیروی مرموز چشم ها را بی اثر سازد و از آثار مخرب آن جلوگیری كرده و یا بكاهد. (نگاه كنید تفسیر نمونه ج24 ص428) از رسول گرامی نقل شده كه فرمود: چشم زخم واقعیت دارد و مرد را در قبر و شتر را در دیگ قرار می دهد. (بحارالانوار؛ ج63) و نیز آن حضرت روزی از گورستان بقیع می گذشت به همراهان خویش فرمود: به خدا سوگند! بیش تر اهل این گورستان به سبب چشم زخم در این جا آرمیده اند. (تفسیر منهج الصادقین ج9 ص391)

    راه درمان و پیشگیری

    حضرت امام جعفر صادق (ع) می فرمایند اگر كسی از چشم زخم كسی می ترسد سه مرتبه بگوید: ماشاءالله لاحول و لاقوه الا بالله العلی العظیم و سوره فلق و ناس را بخواند، تا چشم بد در او اثر نكند. هم چنین گفته شده كه آیه و ان یكاد را بنویسید و با خود همراه داشته باشید.

    در حدیثی دیگر آمده است كه رسول اكرم (ص) برای امام حسن (ع) و امام حسین (ع) به منظور پیش گیری از چشم زخم دعایی خواندند كه مضمونش چنین بود: (اعیذكما بكلمات الله التامه و اسماءالله الحسنی كلها عامه من شر السامه و الهامه و من شر كل عین لامه و من شر حاسد اذا حسد؛ شما را به تمام كلمات و اسمای حسنای خداوند از شر مرگ و حیوانات موذی و هر چشم بد و حسود آن گاه كه حسد ورزد، می سپارم). سپس پیامبر (ص) فرمود: این چنین حضرت ابراهیم برای دو فرزندش اسحاق و اسماعیل تعویذ كرد (بحارالانوار، ج60، ص60)

    امام صادق (ع) می فرماید: اگر قبور را بشكافید، خواهید دید كه بیش تر مردگان بر اثر چشم زخم از دنیا رفته اند، زیرا چشم زخم حق است. (همان، ص250) البته قبول تأثیر چشم زخم به معنای پناه بردن به كارهای خرافی و اعمال عوامانه نیست.

    اسلام برای پیش گیری از تأثیر سوء چشم زخم، استعاذه و یاد خدا را مطرح كرده، همچنین صدقه دادن نیز توصیه شده است.

    امام صادق (ع) می فرماید: هرگاه بخواهید با هیئتی آراسته و چشم گیر از خانه بیرون روید، معوذتین (سوره های فلق و ناس) بخوانید تا چشمی در شما اثر نكند. (همان، ج92، ص1330) و در روایت دیگری از حضرت می فرماید: هر گاه از چشم زخم ترسیدی بگو: ما شاءالله لاقوه الا بالله العلی العظیم. (همان، ج60، ص026)

    دلم به مستحبی خوش است که جوابش واجب است:
    السلام علیک یا بقیه الله فی ارضه

  5. صلوات ها 16


  6. #3

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    علاقه
    music
    نوشته
    202
    حضور
    22 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1177



    من در کتابی خوندم که نوشته شده بود اگر از زخم چشم می ترسید 3 مرتبه سوره قل هو الله احد................. را بخوانید.
    این نیز چگونه است؟
    Punisher coming from far away for punishment some body.


    be careful.im coming back

  7. صلوات ها 10


  8. #4

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    234
    حضور
    54 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    3
    گالری
    67
    صلوات
    1750



    سلاممممم جناب جلاد
    بلهههه این هم میتونه درست باشه و برای رفع چشم زخم خوووبه
    فی الحال شما برای اینکه چشم نخوری میتونی همه اینا رو با هم بخونی تا به کلی از هرگونه چشمی مصون بشید

    دلم به مستحبی خوش است که جوابش واجب است:
    السلام علیک یا بقیه الله فی ارضه

  9. صلوات ها 9


  10. #5

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    اینترنت ، موسیقی
    نوشته
    1,453
    حضور
    20 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    21
    صلوات
    8532



    منم شنیدم 3 بار الله اکبر بگوید ؟!
    -+- ما هم تهران رو آره -+-

    سایت قرآن آنلاین + ترجمه فارسی
    wWw.Quran14.TK


  11. صلوات ها 8


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    علاقه
    کتابی، خلوتی، شعری، سکوتی
    نوشته
    150
    حضور
    1 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    769



    با سلام و تشکر به دلیل این مطلب بسیار مهم و کاربردی و پر مغز

    اندر باب پیشگیری:
    در ولایت ما از زاغ و نمک و اسفند استفاده میکنند. به میزان لازم نمک را با مقداری اسفند و زاغ (زاج) سفید مخلوط کرده و آن را درکیسه ای ترجیحا سبز رنگ قرار دهید. این بسته دفاعی را همواره نزد خود نگه دارید. از چشم زخم های معمولی در امان خواهید بود.
    اما برای در امان بودن از چشم شور های حرفه ای فکر نمیکنم کاربرد چندانی داشته باشه. برای این موارد بسته دیگری تجویز میشه که حقیقتش من خجالت میکشم بیان کنم. میتونید از مادربزگهاتون بپرسید.

    البته مواردی برای درمان هم ذکر شده ولی پیشگیری بهتر از درمان است.

    اما مسئله ای که مدتی ذهن منو مشغول کرده استفاده مفید از این موهبت خدادادی هست. عده ای از افراد به هر دلیلی چشم شور هستند. به نظر بنده وزارت اطلاعات و یا وزارت دفاع میتوانند از این افراد به خوبی استفاده کنند. به این طریق که با استخدام افراد چشم شور(در حد بالا) از آنها برای عملیات های نفوذ و همچنین پارتیزانی در خاک دشمن استفاده کنند. طرف بدون همراه داشتن هرگونه سلاحی میتونه تعداد زیادی از دشمنان این مرز و بوم را به درک واصل کنه.
    نظر شما عزیزان چی هست؟ سلاحی بسیار کاربردی و استراتژیک محسوب میشه. حداقل ارزش امتحان کردنو که داره. نداره؟؟؟

    سپاس

  13. صلوات ها 13


  14. #7

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    فلسفه
    نوشته
    1,261
    حضور
    31 روز 4 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    85
    صلوات
    3149



    سلام وعرض ادب خدمت دوستان گرامی

    حتی با توجه به وسعت مقبولیت این عقیده در جهان
    فقط به خاطر منشاء بنی اسراییلی این عقیده بیخود وبی جهت مخالفم
    ولی سوژه خوبی برای فیلمهای فانتزی و ترسناک میباشد
    که بنده هم به عنوان یک سرگرمی طرفدار این قصه ها و فیلمها هستم
    ولی پیشنهاد جناب abcdefg بسیار پیشنهاد کاربردی و جالبی میباشد
    امیدوارم دانشمندان جوان از این قدرت در توسعه قدرت جهان اسلام استفاده لازم ببرند
    همان طور که گفتم دلیلی برای مخالفت خود ندارم
    متشکرم
    ای بی خبر بکوش که صاحب خبر شوی
    تا راهرو نباشی کی صاحب خبر شوی

  15. صلوات ها 7


  16. #8

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    117
    حضور
    3 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    769



    نقل قول نوشته اصلی توسط گل گیسو نمایش پست ها
    به عنوان نمونه،در سوره یوسف آمده است که و قتی فرزندان رشید و خوش هیکل حضرت یعقوب (ع)آماده حرکت به طرف مصر شدند،پدرشان حضرت یعقوب به آنها اینچنین سفارش کردند: و قال یا بنی لا تدخلو من باب واحد وادخلوا من ابواب متفرقه(سوره یوسف،67).فرزندان من از یک در وارد نشوید،بلکه از درهای متفرق وارد گردید.
    با سلام خدمت جناب یا سرکار گل گیسو!
    می خواستم ببینم این آیه چه دلالتی بر وجود چشم زخم دارد؟این آیه فقط می فرماید حضرت یعقوب چنین توصیه ای کرد اما از انگیزه و علت آن سخنی نمی گوید و این برداشت شماست که چنین چیزی را استنباط کرده اید.
    شما که این آیه را برای استشهاد بر وجود چشم زخم آورده اید باید ادامه اش را هم عنایت می فرمودید.در ادامه می فرماید: " ولما دخلوا من حیث امرهم ابوهم ما کان یغنی عنهم من الله شیئا الا حاجة فی نفس یعقوب قضاها "
    یعنی خداوند متعال این فرمایش حضرت یعقوب را یک خواست شخصی وی معرفی نموده است.
    مطلب بعدی اینکه بنده خودم از حضرت آیت الله خوشوقت - که شاید معرف حضور باشند- شنیدم که با قاطعیت تمام فرمود: "چشم زخم اصلا وجود ندارد و در آیه و ان یکاد...، واژه "ازلاق" (لیزلقونک بابصارهم) به معنای خیره خیره نگاه کردن از شدت تعجب است نه چشم زخم"
    .
    ویرایش توسط محب فاطمة : ۱۳۸۹/۱۱/۲۱ در ساعت ۱۲:۲۳
    راه روشن است...

    فاطمه پاره تن من است هرکس او را غضبناک کند مرا غضبناک کرده است. (صحیح بخاری چاپ دارالفکر لبنان، ج4 ،ص210 )

    ... پس فاطمه بر او غضبناک شد و بر وی (خلیفه اول) خشم گرفت و پیوسته با وی اینگونه بود تا وفات کرد.(صحیح بخاری ،ج4 ،ص42)


    نتیجه با شما!!



    http://www.etrehedayat.blogfa.com

  17. صلوات ها 11


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    این مهمتر از علاقه مندیِ:از آدمای الکی مومن مــتـــنــــفــــــــرم!
    نوشته
    2,130
    حضور
    2 روز 3 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    197
    صلوات
    13520



    سلام به همه دوستان گرامی

    نقل قول نوشته اصلی توسط hadimahani نمایش پست ها
    مطلب بعدی اینکه بنده خودم از حضرت آیت الله خوشوقت - که شاید معرف حضور باشند- شنیدم که با قاطعیت تمام فرمود: "چشم زخم اصلا وجود ندارد و آیه و ان یکاد... به معنای خیره خیره نگاه کردن از شدت تعجب است نه چشم زخم".
    ولی این حدیث رو همه شنیدیم فکر کنم :

    نقل قول نوشته اصلی توسط گل گیسو نمایش پست ها
    امام صادق (ع) می فرماید: اگر قبور را بشكافید، خواهید دید كه بیش تر مردگان بر اثر چشم زخم از دنیا رفته اند، زیرا چشم زخم حق است. (همان، ص250)


    شاد و پیروز باشید

    التماس دعا

    اگه توی مدت محدودی که در خدمتتون بودم، کوتاهی، بدی، توهین و یا ... کردم
    شما به بزرگی خودتون ببخشید و حلال کنید
    بعضی مواقع آدم لبریز می شه و نمی دونه چی کار می کنه و چی می گه
    شما ببخشید :)


  19. صلوات ها 9


  20. #10

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    117
    حضور
    3 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    769



    نقل قول نوشته اصلی توسط سوال نمایش پست ها
    ولی این حدیث رو همه شنیدیم فکر کنم :
    سوال جان!
    همین الان آدرس فوق که گل گیسوی محترم آدرس داده اند را دیدم.اصلا چنین چیزی در آن وجود ندارد!!
    اصلا بحث از "جن" است و هیچ حرفی از چشم زخم و این حرفها نیست! احتیاطا صفحه قبل و بعدش را هم نگاه کردم.نبود!
    از گل گیسوی عزیز میخوام که چاپ کتاب را نگاه کنند شاید چاپهایمان باهم فرق می کند.چاپ من مال "دار احیاء التراث العربی،بیروت" است.
    برای اطمینان شما کل صفحه را می آورم تا ببینید این حدیث(!) وجود ندارد :


    "بحار الأنوار - العلامة المجلسي - ج 60 - ص 60
    وفيها دلالة على أن الجني يغشى كما يغشى الانسي ، وقال ضمرة بن حبيب : وفيها دليل على أن للجن ثوابا وأزواجا من الحور ، فالإنسيات للانس والجنيات للجن . وقال البلخي : والمعنى أن ما يهب الله لمؤمني الانس من الحور لم يطمثهن إنس ، وما يهب الله لمؤمني الجن من الحور لم يطمثهن جان انتهى . وقال الرازي في قوله تعالى : " فبأي آلاء ربكما " : الخطاب للانس والجن أو الذكر والأنثى . أو المراد التكرار للتأكيد . أو المراد العموم ، لأن العام يدخل فيه قسمان كالحاضر وغير الحاضر ، والسواد وغير السواد ، والبياض وغيره وهكذا ، أو القلب واللسان ، فان التكذيب قد يكون بالقلب وقد يكون باللسان ، أو التكذيب للدلائل السمعية والعقلية ، والظاهر منها الثقلان لقوله : " سنفرغ لكم أيها الثقلان " وقوله : " يا مشعر الجن والإنس " وقوله : " خلق الانسان وخلق الجان " . وقال في قوله تعالى : " لم يطمثهن " إلى آخره : ما الفائدة في ذكر الجان مع أن الجان لا يجامع ؟ نقول : ليس كذلك بل الجن لهم أولاد وذرية ، وإنما الخلاف في أنهم هل يواقعون الانس أم لا ؟ والمشهور أنهم يواقعون ، ولما كانت الجنة فيها الإنس والجن كانت مواقعة الانس إياهن كمواقعة الجن ، فوجبت الإشارة إلى نفيهما انتهى. وقال البيضاوي في قوله تعالى : " ولمن خاف مقام ربه جنتان " : جنة للخائف"

    راه روشن است...

    فاطمه پاره تن من است هرکس او را غضبناک کند مرا غضبناک کرده است. (صحیح بخاری چاپ دارالفکر لبنان، ج4 ،ص210 )

    ... پس فاطمه بر او غضبناک شد و بر وی (خلیفه اول) خشم گرفت و پیوسته با وی اینگونه بود تا وفات کرد.(صحیح بخاری ،ج4 ،ص42)


    نتیجه با شما!!



    http://www.etrehedayat.blogfa.com

  21. صلوات ها 6


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۴/۰۳/۱۸, ۲۲:۲۱ : 5

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود