جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا حضرت مسلم با اینکه برای کشتن عبید الله بن زیاد فرصتی مناسب به دست

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    129
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    592

    چرا حضرت مسلم با اینکه برای کشتن عبید الله بن زیاد فرصتی مناسب به دست




    چرا حضرت مسلم با اینکه برای کشتن عبید الله بن زیاد فرصتی مناسب به دست آورد از آن سرباز زد ؟
    اصل قضيه از اين قرار بود که : «شريك‏بن اعور» که يكى از بزرگان بصره، واز شيعيان خالص اميرالمؤمنين(ع) محسوب مى‏شد، هنگام آمدن «عبيدالله بن زياد» به كوفه او هم همراه جمعى از بصره به طرف كوفه مى‏آمد كه در راه، از قافله عقب ماند و چون بيمار هم شده بود، پس از رسيدن به كوفه به خانه «هانى‏» وارد شد. ابن‏زياد كه از بيمارى شريك مطلع شد، تصميم گرفت ‏براى عيادت او به خانه هانى برود.
    به پيشنهاد شريك، تصميم بر آن شد كه «مسلم‏» در پستوى خانه و پشت پرده، كمين كند و در وقت‏حضور ابن‏زياد با علامتى كه به مسلم مى‏دهند (آب خواستن شريك) بيرون آمده و او را به قتل برساند. «ابن زياد» آمد و نشست و صحبتهايى كردند، ولى وقتى شريك، آب طلبيد، مسلم براى اجراى طرح، بيرون نيامد و با تكرار علامت، باز هم از مسلم خبرى نشد. ابن زياد كه احتمال خطرى مى‏داد، از هانى پرسيد: او چه مى‏گويد؟ گفتند: تب كرده و هذيان مى‏گويد. اما عبيدالله زياد، زود از آن جا رفت.
    پس از رفتن او از مسلم پرسيدند چرا نقشه را عملى نكردى؟ گفت: به دو جهت، يكى به خاطر سخنى كه على(ع) از پيامبر اسلام(ص) نقل كرده كه: « ان الایمان قید الفتک ولا یفتک المومن» ايمان، مانع كشتن غافلگيرانه است‏. ديگرى به خاطر اصرار همراه با گريه همسر هانى كه از من خواست در خانه او چنين كارى نكنم. هانى گفت: واى بر آن زن كه هم خودش و هم مرا از بين برد و از آنچه كه مى‏ترسيد، در آن واقع شد. شريك گفت: اگر او را كشته بودى،فاسق فاجر و کافری حیله گر را از بين برده بودى .
    در بعضی منابع آمده به دلیل عدم رضایت هانی که می گفت نمی خواهم خون او در خانه من ریخته شود مسلم از این اقدام منصرف شد.
    علاوه بر این از نظر اسلام و مکتب اهل بیت پیروزی بر دشمن از راه ظلم وستم ،وحیله و نیرنگ محکوم است و هدف وسیله را توجیه نمی کند . هدف و وسیله باید هر دو مقدس باشند، امیر المومنین نیز در جواب پیشنهاد یکی از یارانش مبنی بر آتش زدن جنگل برای از بین بردن دشمن که در جنگل مخفی شده بودند فرمود « لا اطلب النصر بالجور»

    ارشاد شيخ مفيد.
    مقتل الحسين،مقرم.
    مقتل ابن ابی مخنف.
    تاریخ طبری
    ویرایش توسط کمیل : ۱۳۸۸/۰۸/۲۵ در ساعت ۱۹:۳۶

  2.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود