جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: علم خداوند چیست ؟ اقسام علم الهی کدامست ؟علم معصوم کدامست ؟

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    963
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6043

    مطلب علم خداوند چیست ؟ اقسام علم الهی کدامست ؟علم معصوم کدامست ؟




    يكی از اوصاف ثبوتى خداوند, علم است. در بينش اسلامى خدا به همه امور عالم واز هر چيزى آگاه است. به عبارت دیگر همه ی امور و تمام اشيا در نزد خدا حاضرند و اين حضور, ملاك علم خدا به ذات خود و همه موجودات و تمام ممکنات است .

    اقسام علم خداوند :

    علم ذاتی :
    این علم وصف ذات و عین آن بوده بسیط و نامتناهی است و هیچ موجودی را به آن راه نیست ، زیرا حقیقت بسیط و نامحدود ، این است که نه به کنهش می شود رسید و نه قابل تجزیه پذیری است . چون موجود بسیط ظاهر او عین باطن و اول او عین آخر و وسط او عین انجام اوست . پس هرگز نمی توان به حقیقتی که بسیط محض است پی برد .بنابر این علم ذات خدا به ذات خود و علم ذات خدا به غیر خود که عین ذات اوست ، هرگز بر موجودات ممکن معلوم نیست و نخواهد بود .

    علمی که صفت فعل خداست و از مقام فعل واجب الهی انتزاع می شود :
    این علم چون محدود است ، آگاهی انسان کامل معصوم سلام الله علیه از آن و مخزن آن شدن کاملاَ ممکن است .

    ادامه دارد ....


  2. صلوات ها 6


  3.  

  4. #2
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    963
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6043

    کیفیت علم معصومین سلام الله علیهم




    همان طور که می دانیم علم به قسم تقسیم می گردد :
    علم حصولی
    یعنی اکتساب در نزد معلم و استاد و کتاب حاصل می شود .

    علم حضوری که به طریق شهود حاصل می شود که نتیجه طاعت و بندگی خدای متعال است . به علم حضوری علم شهودی نیز گفته می شود . در این علم معلوم عین علم است و عین خارجی معلوم است نه صورتی از آن . بدین سبب انسان کامل معصوم که مخزن علم خداوند می شود علمش حضوری و شهودی بوده و تمام حقایق اشیاء را به عینه خواهد دید .
    چنان که در دعای امیرالمؤمنین سلام الله علیه آمده است :
    « اللهم ... اجعل شرائف صلوات ... علی محمد عبدک ... فهو امینک المأمون و خازن علمک المخزون » . 1
    خداوندا ... برترین رحماتت را ... بر محمد بنده ات قرار بده .... پس اوست امین ایمن یافته تو و خزانه دار علم مخزون تو .

    چون همه ی اهل بیت عصمت و طهارت جملگی نور واحد و وارث علم نبی مکرم اسلام صلوات الله و سلامه علیه و آله هستند خازن علم پروردگارند .


    پی نوشت :

    1 - نهج البلاغه ، خطبه ی 72 ، بند 1-6
    .

  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    علاقه
    music
    نوشته
    202
    حضور
    22 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1177



    نقل قول نوشته اصلی توسط سلیم نمایش پست ها
    همان طور که می دانیم علم به قسم تقسیم می گردد :
    علم حصولی
    یعنی اکتساب در نزد معلم و استاد و کتاب حاصل می شود .

    علم حضوری که به طریق شهود حاصل می شود که نتیجه طاعت و بندگی خدای متعال است . به علم حضوری علم شهودی نیز گفته می شود . در این علم معلوم عین علم است و عین خارجی معلوم است نه صورتی از آن . بدین سبب انسان کامل معصوم که مخزن علم خداوند می شود علمش حضوری و شهودی بوده و تمام حقایق اشیاء را به عینه خواهد دید .
    چنان که در دعای امیرالمؤمنین سلام الله علیه آمده است :
    « اللهم ... اجعل شرائف صلوات ... علی محمد عبدک ... فهو امینک المأمون و خازن علمک المخزون » . 1
    خداوندا ... برترین رحماتت را ... بر محمد بنده ات قرار بده .... پس اوست امین ایمن یافته تو و خزانه دار علم مخزون تو .

    چون همه ی اهل بیت عصمت و طهارت جملگی نور واحد و وارث علم نبی مکرم اسلام صلوات الله و سلامه علیه و آله هستند خازن علم پروردگارند .


    پی نوشت :

    1 - نهج البلاغه ، خطبه ی 72 ، بند 1-6
    .
    اينو من نفهميدم ميشه توضيح بدي؟
    Punisher coming from far away for punishment some body.


    be careful.im coming back

  7. صلوات


  8. #4

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط سلیم نمایش پست ها
    زیرا حقیقت بسیط و نامحدود
    سلام
    انسان نیز در مراتبی از وجود خود بسیط و نامحدود است لذا نمی از یم ذات را می تواند بچشد
    والله اعلم
    موفق در پناه حق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    1,160
    حضور
    5 روز 4 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2443



    نقل قول نوشته اصلی توسط سلیم نمایش پست ها
    ي
    این علم وصف ذات و عین آن بوده بسیط و نامتناهی است
    ادامه دارد ....
    سلام.

    دقت کنید که متناهی و نامتناهی از اقسام عرضی و ماهیتی مقداری است ؛که مربوط به اضافه و کم شدن می باشد...

    مانند سلسله اعداد که در جهت مثبت ومنفی به سمت بی نهایت می رود(یعنی سنخیت از لحاظ اضافه است) و مواردی دیگر که در ریاضی و اعداد کاربرد دارد و همچنین در معدودات و مقادیر بیرونی..


    به عبارتی بینهایت بودن در یک جهت ممکن است وجود داشته باشد؛ولی در جهات دیگر ممکن است محدودیت باشد؛مانند حد وفاصله بین دو عدد متوالی که از بینهایت عدد اعشاری درست می شود....

    یاحق


    هر
    کسی را نتوان گفت که صاحب نظر است -----عشقبازی دگر و نفس پرستی دگر
    است

    نه هر
    آن چشم که بیند که سیاه است و سپید ---یا سپیدی ز سیاهی بشناسد بصر است

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود