صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: دیدگاههای علامه حسن زاده آملی

  1. #1

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    خدا , نوشتن
    نوشته
    104
    حضور
    1 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    449

    دیدگاههای علامه حسن زاده آملی




    دلیل بعضی از بزرگان علوم اسلامی مبنی بر مرتد بودن ایشان وحدت وجود ایشان است مثلا قرائتی و ...
    یا در کل چرا شخصیت ایشان در بین حوزویون مقبول نیست
    ویرایش توسط عبدالله معراج : ۱۳۸۹/۱۱/۱۲ در ساعت ۱۲:۴۵
    مرغ باغ ملکوتم نی ام از عالم خاک
    چند روزی قفسی ساخته اند از بدنم
    شعار من این است :زود قضاوت نکنیم و متحجر نباشیم

  2. صلوات


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط عبدالله معراج نمایش پست ها
    دلیل بعضی از بزرگان علوم اسلامی مبنی بر مرتد بودن ایشان وحدت وجود ایشان است مثلا قرائتی و ... یا در کل چرا شخصیت ایشان در بین حوضویون مقبول نیست
    سلام
    1- با سند و مدرک بفرمایید چه کسی قائل به ارتداد ایشان است
    2- کسی که اعتقاد به وحدت وجود را مایه ارتداد می داند فقط بیسوادی خود را ثابت کرده است
    هرکسی را بهر کاری ساخته اند عامی را بهر عام خاصی را بهر خاص
    3- علامه ذوالفنون حسن زاده عاملی که در بیش از ده علم از علوم اسلامی نادره دوران است به اظهار نظر در معارف عالیه اولی تر از همگان است
    4- علامه جوادی آملی و رهبری و دهها استوانه علم و معرفت اظهار ارادتها به ایشان داشته اند ؟ شما می فرمایید یک فیلسوف مسلم و یک رهبر فرزانه به یک مرتد اظهار ارادت کرده اند
    5- حوزویان معصوم نیستند
    6- فلسفه و عرفان از گذشته های دور دشمنان قاصری داشته است و دارد
    7- هرکس به ارتداد این علامه بی قرین باور دارد اگر در عقیده خود مرد است برود و با ایشان مناظره کند و اگر راضی نشد مباهله کند
    8- مواظب آنچه درباره اولیاء الهی می گویید باشید که خداوند در انتقام از دشمنان اولیاءش سریعتر از باز شکاری است
    9- و اینگونه یک ملت مستحق عذاب می شود وقتی که مقربانش را به کفرو زندقه محکوم کند . مشرکان هم همین را می گفتند :
    "اجعل الالهه اله واحدا"
    و اما درد دلهای قرآن هم بشنوید :
    "و اذا ذکر الله وحده اشمئزت قلوب الذین لا یومنون "
    " هوالاول والاخر والظاهر والباطن "
    " شهدالله انه لا اله الا هو .... والراسخون فی العلم "
    موفق در درک حقیقت

    ویرایش توسط حامد : ۱۳۸۹/۱۱/۱۱ در ساعت ۱۷:۰۰
    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  5. صلوات ها 7


  6. #3

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    نوشته
    1
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات:
    1



    سلام . در وصیت نامه مرحوم ایت االله بهجت نوشته شده بود که نماز میت ایشان را حضرت علامه بخوانند ولی اقای جوادی املی به دلایلی.... مانع از انجام ان شدند و خود نماز ایشان را به جا آوردن . به قول یه کی از شاگردان حضرت علامه اگه ایشان نماز بهجت را می خواندن چه جانهایی بالا می رفت
    ویرایش توسط حرکت جوهری : ۱۳۸۹/۱۱/۱۱ در ساعت ۱۷:۴۱

  7. صلوات


  8. #4

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    1,160
    حضور
    5 روز 4 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2443



    ..یا ستار..

    با سلام..

    به نظر می رسد خود ایت الله بهجت قائل به وحدت وجود نبوده اند و انرا قبول نداشتند؟!

    علی الظاهر عرفا وحدت شهود و مشهود را می گویند؛به عبارتی عاشق چیزی جز معشوق نمی خواهد برای همین هر چه می بیند معشوق را می یابد ؛ معشوق را در ان می بیند نتیجتا شهود انها یگانه است و چیزی جز حقیقت نمی بینند ؛نه اینکه چیزی بخواهند ببینند ولی اشتباه می کند ومعشوق را می بیند ؛نخیز انها اصلا چیزی جز معشوق و حق را اصلا نمی خواهند که ببینند برای همین هر چه را ببینند همان حق می بینند ولی یک فیلسوف این مطلب را قبول نمی کند به عبارتی نمی تواند ؛وجودات و حرکات وتقدمات و تاخرات و شدت وضعفهای خارجی را انکار کند وبگوید اصلا چیزی به چیزی تقدم و تاخر ندارد ....به عبارتی همه نقص و کمالها به همین شدت و ضعف و تاخر و تقدم های وجودی بر می گردد ؛انوقت نمی شود همه چیز را مقدم بر خود شئ تلقی کرد....این مطلب با تئوری عقلانی قابل بیان نیست برای همین عرفا در مشهودات خود و ریختن انها در قالب تئوری باعث اینهمه کشمکش شده اند...

    از طرفی خود وجود مطلق که عارف از طریق تئوری انرا به شهود خود نسبت می دهد ؛یک امر مفهومی است و اصلا وجود مطلق در خارج بداهت ندارد بلکه انچه در خارج است اصل و واقعیت وجود است و همین واقعیت برای ذهن بداهت دارد و البته وجودات و واقعیتهای خارجی نیز مقید به حدود وجودی هستند برای همین نمی توان به حکم مفهومی بودن یک عبارت (وجود مطلق ) مصداق برای ان در خارج تراشید و انرا حاکی برای خارج قرار داد ،بلکه این امر نیاز به اثبات دارد ؛واثبات همچین امری نیز نیازبه قبول شدت وضعف و تاخر و تقدم وکثرت دارد همین امر ،تئوری عرفا را مخدوش نموده است واستدلا لهای انها را در قالب مصداق وجود مطلق در خارج ناقص گذاشته است ....هر چند در شهود درست دیده باشند...


    مثلا ایشان(استاد حسن زاده) می فرمایند:

    «عارف جز پيرامون حق بحثي ندارد زيرا در متن خارج جز حق نيست و خلق موهوم و متوهّم است.»


    این سخن ؛سخن سنگینی است...

    یاحق



    هر
    کسی را نتوان گفت که صاحب نظر است -----عشقبازی دگر و نفس پرستی دگر
    است

    نه هر
    آن چشم که بیند که سیاه است و سپید ---یا سپیدی ز سیاهی بشناسد بصر است

  9. #5

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    علاقه
    معارف قرآن
    نوشته
    1,420
    حضور
    130 روز 15 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    31
    آپلود
    0
    گالری
    29
    صلوات
    23607



    نقل قول نوشته اصلی توسط حرکت جوهری نمایش پست ها
    سلام . در وصیت نامه مرحوم ایت االله بهجت نوشته شده بود که نماز میت ایشان را حضرت علامه بخوانند ولی اقای جوادی املی به دلایلی.... مانع از انجام ان شدند و خود نماز ایشان را به جا آوردن . به قول یه کی از شاگردان حضرت علامه اگه ایشان نماز بهجت را می خواندن چه جانهایی بالا می رفت

    با سلام
    کاربر گرامی با تشکر از شرکت شما در گفتگوهای دینی
    لطفا مطالب و سخنان بی سند را به علما و مراجع نسبت ندهید
    پس مستندات خود را از وصیت نامه مرحوم آیت الله بهجت رحمه الله و یا سخنان حضرت آیت الله جوادی آملی حفظه الله را مستند ذکر بفرمایید تا کارشناسان سایت پاسخگو باشند

    با تشکر

    ویرایش توسط مدیر سایت : ۱۳۸۹/۱۱/۱۱ در ساعت ۱۹:۲۲

  10. صلوات ها 7


  11. #6

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    117
    حضور
    3 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    769



    نقل قول نوشته اصلی توسط عبدالله معراج نمایش پست ها
    حوضویون
    صلام.
    زاحرا "حوزویون" سهیح عثط!
    راه روشن است...

    فاطمه پاره تن من است هرکس او را غضبناک کند مرا غضبناک کرده است. (صحیح بخاری چاپ دارالفکر لبنان، ج4 ،ص210 )

    ... پس فاطمه بر او غضبناک شد و بر وی (خلیفه اول) خشم گرفت و پیوسته با وی اینگونه بود تا وفات کرد.(صحیح بخاری ،ج4 ،ص42)


    نتیجه با شما!!



    http://www.etrehedayat.blogfa.com

  12. صلوات ها 2


  13. #7

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط erfan_alavi نمایش پست ها
    واثبات همچین امری نیز نیازبه قبول شدت وضعف و تاخر و تقدم وکثرت دارد همین امر ،تئوری عرفا را مخدوش نموده است واستدلا لهای انها را در قالب مصداق وجود مطلق در خارج ناقص گذاشته است ....هر چند در شهود درست دیده باشند...
    سلام
    چطور استدلال اهل معانی و مفاهیم مطابق خارج و واقعیت است و شهود اهل معرفت که در مقام مافوق عقل حقیقت را به شهود می نشینند مطابق واقع نیست ؟
    حضرتعالی می خواهید بفرمایید کلام اهل معرفت ناشی از عواطف و احساسات است نه یافتن واقعیت خارجی ؟
    در حالیکه حدیث فرمود : من عرفنی احبنی
    یعنی حب بعد از معرفت است
    اگر وحدت فقط در مقام شهود است نه واقع و حقیقت چطور می توان اهل معرفت را عارف نامید اینطوری که بهتر است آنها را متخیل بنمامند تا عارف !!!!!
    استدلال اهل معرفت مخدوش نیست شما نیافته اید و نرسیده اید
    یک دوره مصباح الانس را در محضر حضرت علامه بخوانید متوجه امر می شوید
    شما میون دعوا نرخ تعیین می فرمایید ؟!!
    موفق در پناه حق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  14. صلوات ها 2


  15. #8

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    1,160
    حضور
    5 روز 4 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2443



    ..یا ستار..

    سلام.

    اقا باز شروع شد..

    اقا شما باز مثل همیشه مطلب را نگرفته شروع کردین به جواب دادن...

    حقیر کی گفتم با مقام شهود نمی توان کشف واقع کرد ؛سوای از ادراکات حسی و عقلی و تجربی خود این امر شاخه ای از در یافت و ادراک است..

    ان چیزی که بنده گفتم در ارتباط با مطلبی دیگر است ؛درست است که شهود و اتصال با واقع قابل تردید نیست وحتی برای خود شاهد دلیل بینه هست ولی بیان ان که دیگر نیاز به شهود ندارد ؛بلکه به عقل وذهن واستدلال و برهان نیاز دارد نتیجتا ؛اینکه تئوری نتواند از عهده امر براید دال بر عدم صحت شهود انها نیست...


    استدلالهای عرفا در رابطه با وجوب(وجود مطلق) کامل نیست و یا به عبارتی مختلط در بین حملیات مختلف است ؛خود ایه الله جوادی املی نیز بر ان صحه گذاشته اند ؛...می توانید مراجعه نمایید ...

    یاحق





    هر
    کسی را نتوان گفت که صاحب نظر است -----عشقبازی دگر و نفس پرستی دگر
    است

    نه هر
    آن چشم که بیند که سیاه است و سپید ---یا سپیدی ز سیاهی بشناسد بصر است

  16. صلوات


  17. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    علاقه
    مطالعه ، نوشتن و ....
    نوشته
    70
    حضور
    2 روز 22 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    318



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    2- کسی که اعتقاد به وحدت وجود را مایه ارتداد می داند فقط بیسوادی خود را ثابت کرده است
    با سلام قصد دخالت ندارم اما یادمطالبی در سایت آیت الله مکارم افتادم:

    وحدت وجود معانی متعددی دارد، آنچه به طور قطع باطل و به عقیده همه فقها موجب خروج از اسلام است این است که کسی معتقد باشد خداوند عین موجودات این جهان است و خالق و مخلوق و عابد و معبودی وجود ندارد همان طور که بهشت و دوزخ نیز عین وجود اوست و لازمه آن انکار بسیاری از مسلمات دین است ، هرگاه کسی ملتزم به لوازم آن بشود خارج از اسلام است و غالب فقهای معاصر - اعم از احیا و اموات (رض) - این موضوع را پذیرفته و در حواشی عروه به آن اشاره کرده اند.

    منبع

    توضیح این که وحدت وجود گاه به معناى وحدت مفهوم وجود است که اشکالى ندارد و گاه به معناى وحدت حقیقت است مانند حقیقت نور آفتاب و نور چراغ که هر دو یک حقیقت است ولى مصداق متعدد است آن هم اشکالى ندارد و گاه به معناى وحدت مصداق وجود است به این معنا که در عالم هستى وجودى جز خدا نیست و همه چیز عین ذات اوست این سخن مستلزم کفر است و هیچ یک از فقها آن را قبول نکرده اند.

    منبع

    سوال: بسیارى از بزرگان به وحدت وجود معتقد هستند، آیا طبق این مسأله احتیاطاً باید از این بزرگواران نیز اجتناب شود؟

    جواب: هیچ یک از این بزرگواران (رضوان اللّه تعالى علیهم) قائل به وحدت وجود به معناى سوّم که در سؤال بالا آمد نبوده اند و هرکس چنین نسبتى به آن بزرگواران بدهد جسارت کرده است.

    منبع

  18. صلوات ها 2


  19. #10

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    علاقه
    یا هو یا من لا هو الا هو
    نوشته
    1,236
    حضور
    3 روز 13 دقیقه
    دریافت
    66
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6874



    بسم الله خیر السماء
    اگر بخواهم از مولایم بنویسم باید بگویم در نیابد حال پخته هیچ خام
    اما در فرض مذکور سوال مطرح شده باید بگویم.چون ندیدن حقیقت ره افسانه زدند ...
    لازم می دانم در اینجا باب یازدهم از دفتر دل حضرت آقایم را که مختصری است از زندگانی خودشان به قلم مبارکشان که به صورن نظم سروده شده است را بیان دارم.ان شاء الله مقبول افتد

    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی

  20. صلوات


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود