صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: نماز.........سوال فقهی........

  1. #1

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    علاقه
    دين
    نوشته
    24
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    6
    صلوات
    94

    نماز.........سوال فقهی........




    با سلام
    مي خواستم نظر دوستان رو راجع به اينکه چرا ما نمازهاي 5 گانه را 3 گانه مي خوانيم و جدا نمي خوانيم بدانم

  2. صلوات ها 11


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    نقل قول نوشته اصلی توسط mhosein نمایش پست ها
    مي خواستم نظر دوستان رو راجع به اينکه چرا ما نمازهاي 5 گانه را 3 گانه مي خوانيم و جدا نمي خوانيم بدانم


    با سلام

    بزرگوار

    فرقي در اين كه نمازها را به صورت جدا يا باهم بخوانيم نيست و انچه شرع مقدس از انسان خواسته است اقامه نماز است حال چه به صورت جمع و يا اقامه هر كدام از نمازها در وقت مخصوص خود

    از طرفي در سيره حضرت رسول (ص) هم ديده شده است كه نماز هايشان به صورت جمع خوانده اند

    مراجعه نماييد

    http://www.askdin.com/showthread.php?t=6984




  5. صلوات ها 10


  6. #3

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    علاقه
    دين
    نوشته
    24
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    6
    صلوات
    94



    فَاصْبِرْ عَلَى مَا يَقُولُونَ وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَقَبْلَ غُرُوبِهَا وَمِنْ آنَاءِ اللَّيْلِ فَسَبِّحْ وَأَطْرَافَ النَّهَارِ لَعَلَّكَ تَرْضَى
    پس در برابر آنچه مى‏گويند، صبر کن! و پيش از طلوع آفتاب، و قبل از غروب آن؛ تسبيح و حمد پروردگارت را بجا آور؛ و همچنين (برخى) از ساعات شب و اطراف روز (پروردگارت را) تسبيح گوى؛ باشد که (از الطاف الهى) خشنود شوى!
    طه 130
    آيا اين خواسته خداوند براي شما ايجاد فرق نمي کند
    فرمودند قبل طلوع يعني صبح قبل غروب يعني عصر بعد نماز هاي شبانگاه بيان شده و بعد نماز ظهر يعني نماز عصر حتي در ترتيب بيان آيه بعد از نماز ظهر نيامده بلکه اهميت آن تسبيح و حمد قبل از طلوع و مانند آن قبل از غروب خورشيد بوده اما ما شيعيان عبادت قبل از غروبمان کجاست؟ آيا اين تخلف از خواسته خداوند ايجاد فرق مي نمايد يا نه؟
    بله پيامبر اگر هم با هم خوانده اند بايد ديد در چه شرايطي بوده آيا عام رفتار ايشان اين بوده يا نه در شرايط خاصي مثل جنگ، ترس از دشمن يا حيوانات درنده و ... بوده
    در هر صورت قرآن بدون هيچ تحريف و با ساده ترين بيان حاوي امر خداوند مي باشد

  7. صلوات ها 6


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    101
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    488



    بسم الله الرحمن الرحیم
    با سلام
    خواندن نمازها به صورت 5 وعده افضل و به صورت 3 وعده جایز است.

    يُريدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَ لا يُريدُ بِكُمُ الْعُسْر(185- بقره)
    خداوند برای شما آسانی را خواسته و سختی را نخواسته

    قَالَ ع أَ لَا أُنَبِّئُكُمْ بَعْدَ ذَلِكَ بِمَا يَزِيدُ فِي الرِّزْقِ قَالُوا بَلَى يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ فَقَالَ الْجَمْعُ بَيْنَ الصَّلَاتَيْنِ يَزِيدُ فِي الرِّزْقِ وَ التَّعْقِيبُ بَعْدَ الْغَدَاةِ وَ بَعْدَ الْعَصْرِ يَزِيدُ فِي الرِّزْقِ وَ صِلَةُ الرَّحِمِ تَزِيدُ فِي الرِّزْقِ و...

    چيزهايى را كه بر روزى مى‏افزايد بگويم؟ گفتند: آرى يا امير المؤمنين، فرمود: جمع كردن ميان دو نماز بر روزى مى‏افزايد، و خواندن تعقيبات پس از نماز صبح و عصر بر روزى مى‏افزايد، و صله رحم بر روزى مى‏افزايد، و جاروب كردن جلو در خانه بر روزى مى‏افزايد، و همراهى با برادر دينى بر روزى مى‏افزايد، و صبح به دنبال روزى رفتن بر روزى مى‏افزايد، و استغفار بر روزى مى‏افزايد، و امانت دارى بر روزى مى‏افزايد، و حقگويى بر روزى مى‏افزايد، و جواب دادن به اذان گو بر روزى مى‏افزايد، سخن نگفتن در مستراح بر روزى مى‏افزايد، و ترك حرص بر روزى مى‏افزايد، و سپاسگزارى از صاحب نعمت بر روزى مى‏افزايد، و پرهيز كردن از سوگند دروغ بر روزى مى‏افزايد، و شستن دست‏ها پيش از غذا بر روزى مى‏افزايد، و خوردن آنچه از سفره مى‏افتد بر روزى مى‏افزايد، و هر كسى هر روز سى بار خداوند را تسبيح گويد، خداوند هفتاد نوع بلا را از او برطرف مى‏كند كه آسان‏ترين آنها فقر است.
    الخصال، ج‏2، ص: 505
    ویرایش توسط نی نوا : ۱۳۸۹/۱۱/۰۹ در ساعت ۲۱:۵۶

    یاد ده ما را سخن‌های دقیق***** ***** کان به رحم آرد تو را ای خوش رفیق


    گر خطا گفتیم اصلاحش تو کن***** ******مصلحی تو ای تو سلطان سخن

  9. صلوات ها 7


  10. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,508
    حضور
    23 روز 22 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    16
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6203



    با سلام
    دوست عزیز ظهر و عصر و مغرب و عشاء را با هم خواندن از زمان پيامبر اسلام(ص) شروع شده و پيامبر اسلام هم بين اين دو نماز جمع مي‏كردند و هم به تفريق مي‏خواندند و هيچ‏گونه ترديدي در اين نيست.
    جمع بين ظهر و عصر و جمع بين مغرب و عشاء در روايات شيعه و روايات اهل سنت آمده است.
    براي نمونه به چند روايت اشاره مي‏كنم:

    روايات شيعه:

    1- عبدالله بن سنان از حضرت امام صادق(ع) نقل كرده كه آن حضرت فرمود: پيامبر خدا(ص) بدون اين كه عذري در كار باشد، ظهر و عصر و نيز مغرب و عشاء را با يك اذان و دو اقامه خواندند، (وسائل‏الشيعه، ج 3، ص 160، باب 32، ح1).

    2- اسحقاق بن عمار از امام صادق(ع) نقل مي‏كند كه آن حضرت فرمود: پيامبر خدا بدون اين كه عذري در كار باشد، ظهر و عصر را در يك جا خواندند. عمر به آن حضرت گفت: آيا در نماز چيز تازه‏اي پيدا شده؟ پيامبر اكرم(ص) گفت: نه چيز تازه‏اي درباره نماز نيامده وليخواستم بر امت خودم گشايشي بدهم، (وسايل، ج 3، ص 161، ح 2).

    3- عبدالملك قمي مي‏گويد: به امام صادق(ع) گفتم: مي‏توانم بين دو نماز را بدون اين كه عذري داشته باشم جمع بكنم؟ امام در جواب گفت: پيامبر خدا اين كار را انجام داد و خواست كه امت را در آسايش و سبكي قرار دهد، (همان، ح3).

    4- سعيد بن جبير از ابن عباس نقل كرده كه او گفت: پيامبر خدا بدون اين كه خطر و سفري در بين باشد، ظهر و عصر را با هم خواند. ابن عباس گفت: پيامبر خواست با اين كارش امت را در آسايش قرار دهد و كسي از امت او به زحمت و مشقت نيفتد، (همان، ح4).

    5- عبدالله بن عمر مي‏گويد: پيامبر با اين كه در مدينه بود و مسافر نبود نماز را تمام و با هم خواند، (همان، ح 7).

    6-امام باقر(ع) فرمود: پيامبر خدا ظهر و عصر و نيز مغرب و عشاء را با يك اذان و دو اقامه خواندند، (همان، ح 11).

    روايات اهل سنت:

    1 جابر بن زيد از ابن عباس نقل كرده است كه پيامبر خدا(ص) هفت ركعت مغرب و عشاء را با هم خواند و هشت ركعت ظهر و عصر را با هم خواند و آن حضرت در مدينه بود، (صحيح بخاري، ج 1، ص 201، باب تأخيرالظهر اليالعصر، ح 518، چاپ پنجم، 1993 - 1414، نشر و توزيع دار ابن كثير و اليمامه، دمشق و بيروت).
    و نيز مي‏گويد: پيامبر اسلام هفت ركعت را با هم خواند و هشت ركعت را هم با هم خواند، (همان، ص 206، ح 537، باب وقت المغرب).

    2- ابن عباس مي‏گويد: پيامبر اسلام در مدينه، بين ظهر و عصر و بين مغرب و عشاء را جمع مي‏كرد، بدون اين كه عذري در كار باشد، (صحيح سنن نسائي، ج 1، ص 200، ح 601، باب الجمع بين الصلوتين فيالحضر).

    سعيد بن جبير از ابن عباس نقل مي‏كند: رسول خدا(ص) ظهر و عصر و مغرب و عشاء را با هم خواند بدون اين كه خطر و يا سفري در كار باشد، (صحيح مسلم، ج 1، ص 489، ح 49، باب الجمع بين الصلوتين فيالحضر، چاپ اول، دار احياء التراث العربي، 1955، 1374، بيروت).

    عبدالله بن شقيق مي‏گويد: روزي ابن عباس پس از نماز عصر، براي ما سخنراني مي‏كرد. سخنراني طولاني شد، آفتاب غروب كرد، هوا تاريك شد، ستارگان در آسمان ظاهر شدند و مردم مي‏گفتند: وقت نماز است. مردي از بني تميم كه هميشه نماز را اول وقت مي‏خواند نزد ابنعباس آمد و گفت: بابا وقت نماز است و سخن را كوتاه كن. ابن عباس به او گفت: اي بي‏مادر! آيا تو به من سنت پيامبر را تعليم مي‏دهي؟! من خودم ديدم كه پيامبر اسلام ظهر و عصر را با هم مي‏خواند و مغرب و عشاء را با هم مي‏خواند. عبدالله بن شقيق مي‏گويد: من به شك افتادم.رفتم نزد ابوهريره و از او پرسيدم. ابوهريره گفت: ابن عباس راست مي‏گويد، (صحيح مسلم، ج 1، ص 491، ح 57 و 58).

    سعيد بن جبير از ابن عباس نقل مي‏كند كه گفت: پيامبر اسلام بدون اين كه خطر و يا سفري در كار باشد، ظهر و عصر و مغرب و عشاء را با هم مي‏خواندند. سعيد بن جبير از ابن عباس از حكمت جمع كردن پرسيد. او گفت: پيامبر خواست كه امت خود را به مشقت و زحمتنيندازد، (همان، ص 490، ح 54).

    عكرمه از ابن عباس نقل مي‏كند كه پيامبر اسلام در مدينه، بدون اين كه مسافر باشد، مغرب و عشاء را و نيز ظهر و عصر را با هم خواند، (مسند احمد بن حنبل، ح 1، ص 221، س 27، چاپ شده در ضمن «موسوعةالسنة» الكتب الستة و شروح‏ها، چاپ دوم).
    بر پايه اين روايات، جمع كردن بين نماز ظهر و عصر و نيز مغرب و عشا، هيچ‏گونه اشكالي ندارد و متهم ساختن شيعه به اين كه خلاف سنت پيامبر عمل مي‏كنند، كار دشمنان اسلام و مسلمين است.



    نماز.........سوال فقهی........

    الهی من ذاالذی ذاق حلاوه محبتک فرام منک بدلا

    آن کس که تورا شناخت جان را چه کند
    فرزند وعیال وخانمان را چه کند.




  11. صلوات ها 7


  12. #6

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    علاقه
    دين
    نوشته
    24
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    6
    صلوات
    94



    بنده آيه اي از قرآن را آوردم که خيلي واضح و شفاف خواسته بود که قبل از غروب آفتاب ذکر و تسبيح خداوند را به جاي آوريد.
    در اينجا ادعاي اثبات من اين است که اين سخن خداوند است آيا شما مي توانيد ادعا کنيد نه اين جعل شده؟
    و ادعاي ديگر اين است که ممکن است احاديث شما جعلي باشد هيچ کس نمي تواند ادعا کند که اين احاديث نمي تواند ساخته و پرداخته اذهان نقل کنندگان باشد يا توسط اغراض نقل شده باشد يا نه اصلا باور او بوده و انحرافي نقل شده چنانچه هر کس مي تواند اين درک را از موجود انسان و در خود داشته باشد که مطالب خود را با حال و هواي ديگري بيان مي کند و غير معصوم ممکن است اين را در دل خود راه داده باشد. و شاهد آن علماي مغرضي است که در اين زمان هم مي بينيد که به راحتي شناخته نميشوند در اغراض شوم خود، و عامه آنها را خيلي متقي مي دانند، همچنين يهود بسياري از احاديث جعلي را وارد دين کرده است همانطور که الان دنياي مخالفين اسلام با نفوذ و اداره يهود چرخانده مي شود. و ما مسلمانان تحت اراده و افکار آنها بازي مي خوريم. زماني هم اين احاديث را جعل کردند چون ديدند نمي توانند ما را از نماز خواندن باز دارند لااقل محدود کنند 5 با را به 3 بار در روز، باشد که اين غفلت از ذکر راه گشاي انحراف ايشان باشد.
    بله اگر در موردي دستور مستقيم خداوند نباشد يا مشبهه باشد به حديث رجوع کردن درست است با آن روال و استناداتي که دارد اما نه اينکه به حديثي عمل شود که محکمات و دستورات واضح و صريح خداوند را نقض مي کند.
    اما آن آيه که ذکر شد در خصوص اينکه خداوند براي شما سختي نمي خواهد اگر اين چنين بخواهيم استدلال کنيم و دستورات خدا را نقض کنيم پس کل دين را مي توان به همين ترتيب عمل کرد و واضح است که غلط است. همچنين آيا اين کار سختي است که در حد 5 دقيقه نماز عصر را جدا بخوانيم؟ اما اثرات آن فوق العاده است.
    ضمن اينکه شما گفتيد فصل افضل است و جمع جايز و بعد حديثي را نقل مي کنيد که مي گويد جمع افضل است البته از براي ازدياد روزي که من متوجه نشدم.
    در آخر هم پناه مي برم به خدا از اينکه از دشمنان اسلام باشم اين زمان که همه اگر منطقي غير از منطق برخي داشته باشند فورا دشمن اسلام مي شوند و اين کلام خيلي عادي است يکي مي گويد فصل افضل است يکي ميگويد دشمن اسلام فصل مي کند عجبا
    ویرایش توسط mhosein : ۱۳۸۹/۱۱/۱۱ در ساعت ۱۸:۱۱

  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,857
    حضور
    47 روز 14 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10620



    با سلام به دوستان محترم
    در رابطه با اوقات صلاة دو آیه وجود دارد که صراحت در مواقیت صلاة دارد.
    1- «وَ أَقِمِ الصَّلاةَ طَرَفَيِ النَّهارِ وَ زُلَفاً مِنَ اللَّيْلِ‏؛ در دو طرف روز و بخشى از شب نماز را بر پاى دار ...»[1].
    تعبير «طرفى النهار» اشاره به نماز صبح است كه در آغاز روز انجام مى‏شود و نماز ظهر و عصر است كه وقت آنها تا غروب ادامه دارد، به عبارت ديگر استمرار وقت نماز ظهر و عصر تا غروب آفتاب به روشنى از اين آيه استفاده مى‏شود.
    امّا «زلفاً من الليل» با توجّه به اين كه «زلف»- به گفته «مختار الصحاح» و راغب در كتاب مفردات- جمع «زلفة» است كه به معناى بخشهايى از اوايل شب مى‏باشد، آن هم اشاره به وقت نماز مغرب و عشاست.
    بنابراين اگر پيامبر«صلى الله عليه و آله»نماز را معمولا در پنج وقت انجام مى‏داده است حتماً به خاطر رعایت وقت فضيلت بوده كه همه ما به آن معتقديم.

    [1]. سوره هود، آيه 114.
    نماز.........سوال فقهی........
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,857
    حضور
    47 روز 14 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10620



    2- آيه دوّم در سوره اسرااست: «أَقِمِ الصَّلاةَ لِدُلُوكِ‏ الشَّمْسِ إِلى‏ غَسَقِ اللَّيْلِ وَ قُرْآنَ الْفَجْرِ إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ كانَ مَشْهُوداً»[1]؛ نماز را ازآغاز زوال ظهر تا تاريكى شب برپا دار، همچنين قرآن فجر (نماز صبح) را ...
    «دلوك» به معناى متمايل شدن است و در اينجا اشاره به تمايل آفتاب از خط نصف النهار يعنى زوال ظهر است.
    غسق الليل به معناى تاريكى شب است كه بعضى آن را به اوايل شب تفسير كرده‏اند و بعضى به نصف شب، زيرا همان گونه كه «راغب» در «مفردات» گفته است «غسق» به معناى شدّت تاريكى شب مى‏باشد كه همان نيمه شب است.
    بنابراين دلوك شمس اشاره به آغاز وقت نماز و ظهر و غسق الليل اشاره به پايان وقت نماز مغرب و عشاست و قرآن فجر نيز اشاره به نماز صبح است.
    و در هر صورت در آيه شريفه تنها سه وقت براى نمازهاى يوميّه بيان شده است نه پنج وقت، و اين دليل بر جواز نماز در سه وقت است.


    [1]. سوره اسراء، آيه 78.
    نماز.........سوال فقهی........
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,857
    حضور
    47 روز 14 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10620



    فخر رازى در تفسير اين آيه مى‏گويد: «إن فسرنا الغسق بظهور أوّل الظلمة- و حكاه عن ابن عبّاس و عطا و النضر بن شميل- كان الغسق عبارة عن أول المغرب و على هذا التقدير يكون المذكور فى الآية ثلاث اوقات وقت الزوال و وقت أول المغرب و وقت الفجر، و هذا يقتضى أن يكون الزوال وقتاً للظهر و العصر فيكون هذا الوقت مشتركاً بين الصلاتين و أن يكون أول المغرب وقتاً للمغرب و العشاء فيكون هذا الوقت مشتركاً أيضاً بين هاتين الصلاتين فهذا يقتضى جواز الجمع بين الظهر و العصر و المغرب و العشاء مطلقاً»[1]؛
    فخر رازي در تفسير آيه فوق مي گويد: «اگر چنان چه «غَسَق» را به ظهور اول تاريکي معنا کنيم ـ همان گونه که از ابن عباس و عطا و نضر بن شميل رسيده ـ غسق عبارت است از اول مغرب. لذا طبق اين فرض در آيه، سه وقت بيان شده: زوال، اول مغرب و هنگام فجر. البته اين معنا مستلزم آن است که زوال، وقت ظهر و عصر باشد و وقت مشترک بين نماز ظهر و عصر. هم چنين اول مغرب وقت نماز مغرب و عشا بوده و مشترک بين اين دو گردد. اين بيان اقتضا دارد که مطلقاً جمع بين ظهر و عصر و مغرب و عشا جايز باشد.»
    بنابراین ظهور آیه در سه وقت است ونمی توان از این ظهور دست برداشت.

    [1]. تفسير كبير فخر رازى، جلد 21، صفحه 384.



    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۸۹/۱۱/۱۱ در ساعت ۱۳:۲۹
    نماز.........سوال فقهی........
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,857
    حضور
    47 روز 14 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10620



    از آنچه گفته شد نتيجه مى‏گيريم:
    1- قرآن مجاز بودن اوقات سه‏گانه براى پنج نماز را به وضوح بيان كرده است.
    2- روايات اسلامى كه در كتب فريقين آمده«که اگر خواستید بیان شود» نشان مى‏دهد كه پيغمبر اكرم «صلى الله عليه و آله»بارها جمع ميان دو نماز كردند، بى آن كه در سفر باشند يا عذر ديگرى وجود داشته باشد، و اين امر را رخصتى براى مسلمين شمردند تا به زحمت نيفتند.
    3- گرچه خواندن نماز در پنج وقت، فضيلت است ولى اصرار بر اين فضيلت و جلوگيرى از رخصت، سبب مى‏شود كه بسيارى از مردم- به خصوص نسل جوان- از نماز چشم بپوشند واین نکته را باید بپذیریم كه در دنياى امروز خواندن نماز در پنج وقت براى بسيارى از كارگران، كارمندان، دانش‏آموزان و دانشجويان و قشرهاى ديگر كار بسيار دشوارى است، آيا نبايد از رخصت رسول خدا (صلى الله عليه و آله) كه براى چنين روزهايى پيش‏بينى شده استفاده كنيم تا جوانان و قشرهاى مختلف تشويق به ترك نماز نشوند؟!
    آيا اصرار بر «سنّت» به قيمت ترك «فريضه» صحيح است؟!

    نماز.........سوال فقهی........
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  21. صلوات ها 4


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود