صفحه 1 از 5 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: یک شبهه تاریخی (مساله فتوحات اعراب در ایران )

  1. #1

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    ALLAH
    نوشته
    2,406
    حضور
    20 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11066

    اشاره یک شبهه تاریخی (مساله فتوحات اعراب در ایران )




    بسم الله الرحمن الرحیم

    این شبهه توسط یکی از افراد لائیک برای بنده ارسال شده متن شبهه را عینا نقل می کنم

    در سال ۶۳۶ میلادی اعراب مسلمان به ایران حمله کردند. بسیاری از ما از جنایت اعراب کم و بیش شنیده ایم. کیست نداند تازیان با ما چه کردند .اما از اسناد و جزئیات این وقایع بی‌ خبریم. این فقر آگاهی‌ تا آنجا پیش رفته است که متاسفانه عده‌ای نیز بر این گمان هستند که ایرانیان با آغوش باز به استقبال اعراب شتافتند!!! به همین دلیل بر آن شدم که به بخشی از آن اشاره ‌کنم .

    اسناد جنایات اعراب در ده‌ها کتاب معتبر بیان شده است که آن را غیر قابل انکار می‌کند.اعرابِ شبه‌جزیرهٔ عربستان در طی گشودن پیاپی شهرهای ایران قساوتی در خور شهرت تاریخیشان بروز دادند. سوزاندن شهر، آتش زدن کتب، برکندن درختان، کشتار مردان و برده‌ گرفتن زنان و کودکان و فروش آنان در بازارهای عربستان از جمله این جنایت بود. بارها کار بدانجا رسانیدند که مردان اسیر را می کشتند تا جوی خون برانند.



    ایرانیان در جنگ جلولاء و جنگ نهاوند از خود مقاومت درخشانی نشان دادند. اعراب مسلمان در این جنگ سفاکی و خشونت بسیار. در این جنگ تعداد فراوانی از زنان و کودکان ایرانی به اسارت رفتند و از اموال و غنیمت ها؛ چندان نصیب اعراب مسلمان گردید که در هیچ کتابی اندازه ی آن ذکر نشده است. عبدالحسین زرین کوب در کتاب دو قرن سکوت می نویسد: فاتحان، گریختکان را پی گرفتند؛ کشتار بیشمار و تاراج گیری باندازه ای بود که تنها سیصد هزار زن و دختر به بند کشیده شدند.شست هزار تن از آنان به همراه نهصد بار شتری زر و سیم بابت خمس به دارالخلافه فرستاده شدند و در بازارهای برده فروشی اسلامی به فروش رسیدند ؛ با زنان در بند به نوبت همخوابه شدند و فرزندان پدر ناشناخته ی بسیار بر جای نهادند.

    پس از تسلط اعراب نیز ایرانیان هرگز دست از مقاومت در برابر آنان بر نداشتند. درطول سالهای اشغال در همه شهر ها و ولایات ایران؛ اعراب مسلمان با مقاومت های سخت مردم روبرو شدند. در اکثر شهرها؛ پایداری و مقاومت ایرانیان بیرحمانه سرکوب گردید که به موارد ذیل می توان اشاره کرد:
    ویرایش توسط bina88 : ۱۳۹۳/۰۹/۱۳ در ساعت ۰۶:۴۹
    امام حسین علیه السلام

    زنهار زنهار بپرهیز از ظلم به کسی که در مقابل تو یاوری جز خدا ندارد

  2. صلوات ها 11


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    ALLAH
    نوشته
    2,406
    حضور
    20 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11066



    در حمله به سیستان؛ مردم مقاومت بسیار و اعراب مسلمان خشونت بسیار کردند بطوریکه ربیع ابن زیاد ( سردار عرب ) برای ارعاب مردم و کاستن از شور مقاومت آنان دستور داد تا صدری بساختند از آن کشتگان ( یعنی اجساد کشته شدگان جنگ را روی هم انباشتند ) و هم از آن کشتگان تکیه گاهها ساختند؛ و ربیع ابن زیاد بر شد و بر آن نشست و قرار شد که هر سال از سیستان هزار هزار ( یک میلیون ) درهم به امیر المومنین دهند با هزار غلام بچه و کنیز. ( کتاب تاریخ سیستان صفحه۳۷، ۸۰ - کتاب تاریخ کامل جلد1 صفحه ۳۰۷)

    در حمله اعراب به ری مردم شهر پایداری و مقاومت بسیار کردند ؛ بطوریکه مغیره ( سردار عرب ) در این جنگ چشمش را از دست داد . مردم جنگیدند و پایمردی کردند... و چندان از آنها کشته شدند که کشتگان را با نی شماره کردند و غنیمتی که خدا از ری نصیب مسلمانان کرد همانند غنائم مدائن بود .( کتاب تاریخ طبری؛ جلد پنجم صفحه ۱۹۷۵)

    در حمله به شاپور نیز مردم پایداری و مقاومت بسیار کردند بگونه ای که عبیدا ( سردار عرب ) بسختی مجروح شد آنچنانکه بهنگام مرگ وصیت کرد تا به خونخواهی او؛ مردم شاپور را قتل عام کنند؛ سپاهیان عرب نیز چنان کردند و بسیاری از مردم شهر را بکشتند. (کتاب فارسنامه ابن بلخی؛ صفحه 116 -کتاب تاریخ طبری؛ جلد پنجم صفحه 2011)

    در حمله به الیس؛ جنگی سخت بین سپاهیان عرب و ایران در کنار رودی که بسبب همین جنگ بعد ها به « رود خون » معروف گردید در گرفت. در برابر مقاومت و پایداری سرسختانه ی ایرانیان؛ خالد ابن ولید نذر کرد که اگر بر ایرانیان پیروز گردید « چندان از آنها بکشم که خون هاشان را در رودشان روان کنم » و چون پارسیان مغلوب شدند؛ بدستور خالد « گروه گروه از آنها را که به اسارت گرفته بودند؛ می آوردند و در رود گردن می زدند » مغیره گوید که « بر رود؛ آسیاب ها بود و سه روز پیاپی با آب خون آلود؛ قوت سپاه را که هیجده هزار کس یا بیشتر بودند؛ آرد کردند ... کشتگان ( پارسیان ) در الیس هفتاد هزار تن بود.( کتاب تاریخ طبری؛ جلد چهارم؛ صفحه ۱۴۹۱- کتاب تاریخ ده هزار ساله ایران؛ جلد دوم برگ 123)
    امام حسین علیه السلام

    زنهار زنهار بپرهیز از ظلم به کسی که در مقابل تو یاوری جز خدا ندارد

  5. صلوات ها 11


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    ALLAH
    نوشته
    2,406
    حضور
    20 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11066



    در شوشتر؛ مردم وقتی از تهاجم قریب الوقوع اعراب با خبر شدند ؛ خارهای سه پهلوی آهنین بسیار ساختند و در صحرا پاشیدند. چون قشون اسلام به آن حوالی رسیدند ؛ خارها به دست و پای ایشان بنشست ؛ و مدتی در آنجا توقف کردند. پس از تصرف شوشتر ؛ لشکر اعراب در شهر به قتل و غارت پرداختند و آنانی را که از پذیرفتن اسلام خود داری کرده بودند گردن زدند. (کتاب الفتوح صفحه ۲۲۳ – کتاب تذکره شوشتر؛ صفحه۱۶ )

    در چالوس رویان؛ عبدالله ابن حازم مامور خلیفه ی اسلام به بهانه (دادرسی ) و رسیدگی به شکایات مردم؛ دستور داد تا آنان را در مکان های متعددی جمع کردند و سپس مردم را یک یک به حضور طلبیدند و مخفیانه گردن زدند بطوریکه در پایان آنروز هیچ کس زنده نماند ... و دیه ی چالوس را آنچنان خراب کردند که تا سالها آباد نشد و املاک مردم را بزور می بردند. (کتاب تاریخ طبرستان صفحه ۱۸۳ - کتاب تاریخ رویان؛ صفحه ۶۹ )

    در حمله به سرخس؛ اعراب مسلمان «همه ی مردم شهر را بجز یک صد نفر ؛ کشتند . (کتاب تاریخ کامل؛ جلد سوم؛ صفحه 208و 303)

    در حمله به نیشابور؛ مردم امان خواستند که موافقت شد؛ اما مسلمانان چون از اهل شهر کینه داشتند؛ به قتل و غارت مردم پرداختند؛ بطوریکه « آنروز از وقت صبح تا نماز شام می کشتند و غارت می کردند. (کتاب الفتوح؛ صفحه 282 (

    در حمله ی اعراب به گرگان؛ مردم با سپاهیان اسلام به سختی جنگیدند؛ بطوریکه سردار عرب ( سعید بن عاص ) از وحشت؛ نماز خوف خواند . پس از مدتها پایداری و مقاومت؛ سرانجام مردم گرگان امان خواستند و سعید ابن عاص به آنان « امان » داد و سوگند خورد « یک تن از مردم شهر را نخواهد کشت » مردم گرگان تسلیم شدند؛ اما سعید ابن عاص همه ی مردم را بقتل رسانید؛ بجز یک تن؛ و در توجیه پیمان شکنی خود گفت: « من قسم خورده بودم که یک تن از مردم شهر را نکشم! .. تعداد سپاهیان عرب در حمله به گرگان هشتاد هزار تن بود. (کتاب تاریخ طبری جلد پنجم صفحه ۲۱۱۶ - کتاب تاریخ کامل؛ جلد سوم ؛ صفحه ۱۷۸ )
    امام حسین علیه السلام

    زنهار زنهار بپرهیز از ظلم به کسی که در مقابل تو یاوری جز خدا ندارد

  7. صلوات ها 10


  8. #4

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    ALLAH
    نوشته
    2,406
    حضور
    20 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11066



    پس از فتح" استخر" (سالهای 28-30 هجری) مردم آنجا سر به شورش برداشتند و حاکم عرب آنجا را کشتند. اعراب مسلمان مجبور شدند برای بار دوم" استخر" را محاصره کنند.مقاومت و پایداری ایرانیان آنچنان بود که فاتح "استخر" (عبدالله بن عامر) را سخت نگران و خشمگین کرد بطوریکه سوگند خورد که چندان بکشد از مردم " استخر" که خون براند. پس خون همگان مباح گردانید و چندان کشتند خون نمی رفت تا آب گرم به خون ریختندپس برفت و عده کشته شدگان که نام بردار بودند "چهل هزار کشته " بودند بیرون از مجهولان.(کتاب فارسنامه ابن بلخی صفحه 135-- کتاب تاریخ کامل؛ جلد سوم صفحه 163)

    رامهرمز نیز پس از جنگی سخت به تصرف سپاهیان اسلام در آمد و فاتحان عرب؛ بسیاری از مردم را کشتند و زنان و کودکان فراوانی را برده ساختند و مال و متاع هنگفتی بچنگ آوردند.(کتاب الفتوح؛ صفحه 215)

    مردم کرمان نیز سالها در برابر اعراب مقاومت کردند تا سرانجام در زمان عثمان؛ حاکم کرمان با پرداخت دو میلیون درهم و دو هزار غلام بچه و کنیز؛ بعنوان خراج سالانه؛ با اعراب مهاجم صلح کردند.(کتاب تاریخ یعقوبی صفحه 62 -کتاب تاریخ طبری جلد پنجم صفحه 2116, 2118 - کتاب تاریخ کامل؛ جلد سوم صفحه 178,179)

    جنایات اعراب تنها به این شهر‌ها ختم نشده است و اینها تنها گوشه‌ای از تاراج میهنمان به دست تازیان بود و آشکارا مقاومت ایرانیان در برابر آنان را ثابت می‌کند. اگر شهر خاصی‌ مورد نظر شما بود خوشحال خواهم شد که روایت آنرا شرح دهم.
    امام حسین علیه السلام

    زنهار زنهار بپرهیز از ظلم به کسی که در مقابل تو یاوری جز خدا ندارد

  9. صلوات ها 10


  10. #5

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    ALLAH
    نوشته
    2,406
    حضور
    20 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11066



    در کتاب عقدالفرید چاپ قاهره-جلد ۲ صفحه ۵ -سخنی از خسرو پرویز نقل شده که می گوید: اعراب را نه در کار دین هیچ خصلت نیکو یافتم و نه در کار دنیا. آنها را نه صاحب عزم و تدبیر دیدم و نه اهل قوت و قدرت. آنگاه گواه فرومایگی و پستی همت آنها همین بس که آنها با جانوران گزنده و مرغان آواره در جای و مقام برابرند .فرزندان خود را از راه بینوایی و نیازمندی می کشند و یکدیگر را بر اثر گرسنگی و درماندگی می خورند.از خوردنی ها و پوشیدنی ها و لذت ها و کامروانی های این جهان یکسره بی بهره اند.




    برگرفته از:

    کتاب تاریخ طبری - محمد بن جریر طبرى – بازگردان ابوالقاسم پاینده- چاپ پنجم 1375 ،ناشر اساطیر
    کتاب فارس نامه ابن بلخی, ناشر بنیاد فارس شناسی - چاپ 1374
    کتاب تاریخ ده هزار ساله ایران -تالیف عبدالعظیم رضایی – چاپ دهم 1378
    کتاب آفرینش و تاریخ، مطهر بن طاهر مقدسى (م381) ، بازگردان محمد رضا شفیعى كدكنى، تهران، آگه، چ اول، 1374ش
    کتاب ملاحظاتی در تاریخ ایران، علی میرفطروس. آلمان. چاپ اول-1998
    کتاب تاریخ اجتماعی ایران. مرتضی راوندی. تهران. انتشارات امیرکبیر. چاپ2. جلد2
    کتاب اسلام در ایران. ایلیا پاولویچ پطروشفسکی. ترجمه کریم کشاورز.تهران. انتشارات پیام. 1363
    کتاب فتوح البلدان، احمد بن یحیی بلاذری / کتاب مروج الذهب ، علی بن حسین مسعودی
    کتاب غرر اخبار ملوک الفرس، ابومنصور ثعالبی / کتاب تاریخ بخارا، ابوبکر نرشخی
    کتاب مجمل التواریخ و القصص- به تصحیح محمدتقی بهار / کتاب اخبار الطوال، ابوحنیفه دینوری
    کتاب عقدالفرید، ابن عبدربة المالك / کتاب تاریخ طبرستان، ابن اسفندیار
    کتاب تاریخ سیستان، مولانا شمس‌الدین محمد موالی- محمود بن یوسف اصفهانی
    کتاب تاریخ رویان، مولانا اولیاءالله آملی / کتاب تذکره شوشتر، سید عبدالله شوشتری
    کتاب تاریخ کامل، علی ابن اثیر / کتاب تاریخ یعقوبی، احمدبن ابی یعقوب
    کتاب دو قرن سکوت، عبدالحسین زرین کوب / کتاب الفتوح، ابن اعثم کوفی
    کتاب شاهنشاهی ساسانی، تورج دریایي


    امام حسین علیه السلام

    زنهار زنهار بپرهیز از ظلم به کسی که در مقابل تو یاوری جز خدا ندارد

  11. صلوات ها 12


  12. #6

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    ALLAH
    نوشته
    2,406
    حضور
    20 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11066



    از رضا و کاوه عزیز و کلیه دوستان صاحب نظر خواهشمندم پاسخ به مطالب بالا را در اسرع وقت ارائه کنند

    امام حسین علیه السلام

    زنهار زنهار بپرهیز از ظلم به کسی که در مقابل تو یاوری جز خدا ندارد

  13. صلوات ها 8


  14. #7

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    ALLAH
    نوشته
    2,406
    حضور
    20 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11066



    بزرگواری این لینک را دادند مطالب سودمندی دارد در این زمینه

    http://www.askquran.ir/showthread.php?t=4580
    امام حسین علیه السلام

    زنهار زنهار بپرهیز از ظلم به کسی که در مقابل تو یاوری جز خدا ندارد

  15. صلوات ها 8


  16. #8

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    ALLAH
    نوشته
    2,406
    حضور
    20 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11066



    یک نکته جالب که بنده در این شبهه دیدم این بود که نویسنده بیشتر روی واژه مسلمان تاکید داشت تا اعراب
    عمق کینه نویسنده را از همین جا می توان فهمید نسبت به اسلام
    امام حسین علیه السلام

    زنهار زنهار بپرهیز از ظلم به کسی که در مقابل تو یاوری جز خدا ندارد

  17. صلوات ها 9


  18. #9

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    113
    حضور
    1 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    456



    یک شبهه تاریخی (مساله فتوحات اعراب در ایران )


    مقدمه:

    دوران فتوحات از زمان خلیفه اول مسلمین آغاز شد. ابوبکر بعلت مدت کوتاه خلافتش و درگیری های داخل حجاز و نبردهای رده، نتوانست چندان به بیرون از مرزهای حجاز توجهی نماید. در دوران او تنها مسلمانان با تقاضای قبائل اعراب ساکن عراق و منطقه شامات توانستند تا نزدیکی شهر های حیره و دمشق پیشروی داشته باشند. پس فوت ابوبکر، عمر با توجه به زمینه های اجتماعی مانند مسافرت های تجاریی پیش از اسلام که به مناطق شامات صورت گرفته بود و سکونت قبائل عری در این مناطق، وجود زمینه های دوران مغازی پیامبر(ص) مانند تبوک وبرای گسترش اسلام از یک سو و از سوی دیگر کسب غنائم به سوی این مناطق حرکت کرد.

    در اینجا چند نکته باید مورد توجه قرار گیرد:

    1. مسلمانان پس از رحلت پیامبر به توصیه های آن حضرت توجهی نکردند. نتیجه این رویکرد جریان سقیفه و روی کار آمدن خلفا را در پی داشت.

    2. علی رغم آنچه در باب سیره خلفا که در بیان زهد و ساده زیستی آنان آمده؛ اما این گروه برای امر دنیا و رسیدن به خلافت به همه آموزه های پیامبر پشت پا زدند. حتی عمر و عثمان به سلیقه خود به وضع احکام دینی پرداختند. عثمان حتی ازین فراتر رفت و به صحابی پیامبر همچون عمار یاسر توهین نمود و عمار توسط اطرافیان وی مورد ضرب وشتم قرار گرفت.

    3. عثمان پس از شش سال از حکومتش بواسطه ثروت اندوزی و تقسیم بیت المال بین اطرافیان و خاندان اموی با شورش مسلمانان رو به رو شد.

    4. رویکرد خلفا سبب انحراف جامعه اسلامی از تفکرات نبوی و اشرافیگری میان مسلمانان شد. به همین دلیل حضرت علی(ع) در ابتدا حاضر به پذیرش حکومت پس از عثمان نشد و در ادامه با جنگ های داخلییی روبه رو شد که سران و اطرافیان این شورش ها طمع در مال و ولایت داشتند.

    5. مسلمانان هنگام مواجه شدن با دشمنانشان به آنه سه پیشنهاد میکردند:

    1. اسلام بیاورند.

    2. جزیه به پردازند.

    3. آماده جنگ شوند.

    6. این مسائل نشان میدهد که گرچه مسلمانان در ابتدا برای گسترش اسلام اقدام به فتوحات میکردند اما به زودی روحیه اشرافیگری میان آنان باعث شد تا مسائل مالی را در اولویت قرار دهند و به طمع کسب غنائم به غارت مناطق مختلف بپردازند.

    نتیجه:

    کسانی که جریانات فتوحات را بوجود آوردند، افرادی بودند که حتی به خود رحم نکردند و توصیه های پیامبر اسلام(ص) را نادیده گرفتند. اینان خود را بی نیاز از آموزه های اسلامی میدیدند و به دنبال حکومت بر جامعه و ثروت اندوزی بودند. این گروه که فرهنگ قبایل بدوی را داشتند و زندگی های خشنی را تجربه کرده بودن با تغییر عصبیت قبیله ای به عصبیت دینی و اتحاد میان قبایل نتوانستند جلوی خواسته های نفسانی خود را بگیرند و به غارت مردم مناطق مختلف که از آزار حاکمان پیش از این در عذاب بودند، پرداختند
    منبع: رسول جعفریان، تاریخ ایران اسلامی، ج1، ص105-196




  19. صلوات ها 14


  20. #10

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,905
    حضور
    84 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40521



    نقل قول نوشته اصلی توسط Fagheer نمایش پست ها
    پس از فتح" استخر" (سالهای 28-30 هجری) مردم آنجا سر به شورش برداشتند و حاکم عرب آنجا را کشتند. اعراب مسلمان مجبور شدند برای بار دوم" استخر" را محاصره کنند.مقاومت و پایداری ایرانیان آنچنان بود که فاتح "استخر" (عبدالله بن عامر) را سخت نگران و خشمگین کرد بطوریکه سوگند خورد که چندان بکشد از مردم " استخر" که خون براند. پس خون همگان مباح گردانید و چندان کشتند خون نمی رفت تا آب گرم به خون ریختندپس برفت و عده کشته شدگان که نام بردار بودند "چهل هزار کشته " بودند بیرون از مجهولان.(کتاب فارسنامه ابن بلخی صفحه 135-- کتاب تاریخ کامل؛ جلد سوم صفحه 163)

    با سلام

    طبق‌ برخى‌ روايات‌ نخستين‌ پيشرويها در فارس‌ به‌ سوي‌ استخر در خلافت‌ عمر از طريق‌ ولايت‌ بحرين‌ صورت‌ گرفته‌ است‌.
    در 17ق‌ علاء ابن‌ حضرمى‌ والى‌ بحرين‌، سپاهيان‌ مسلمان‌ را از دريا گذراند و به‌ سوي‌ فارس‌ راند.
    چون‌ به‌ طرف‌ استخر پيش‌ رفتند، مردمان‌ فارس‌ در برابر آنان‌ ايستادند و ميان‌ مسلمانان‌ و كشتيهايشان‌ حايل‌ شدند.
    در محلى‌ به‌ نام‌ طاووس‌ جنگى‌ سخت‌ درگرفت‌ و بسياري‌ از ايرانيان‌ كشته‌ شدند.
    مسلمانان‌ آهنگ‌ بازگشت‌ به‌ بصره‌ كردند، اما كشتيهايشان‌ غرق‌ شد.
    از سوي‌ ديگر مردم‌ استخر به‌ سركردگى‌ «شهريگ‌» فارس‌ راه‌ را بر آنان‌ بستند.
    از اين‌ رو عمر بر علاء خشم‌ گرفت‌ و او را عزل‌ نمود و عتبة بن‌ غزوان‌ را از بصره‌ مأمور بسيج‌ نيرو براي‌ كمك‌ به‌ مسلمانان‌ كرد (نك: طبري‌، 4/79-82؛ ابن‌ اثير، 2/538 - 539).
    از پى‌ علاء، عثمان‌ بن‌ ابى‌ العاص‌ ثقفى‌ از سوي‌ عمر ولايت‌ بحرين‌ و عمان‌ يافت‌ (دينوري‌، 133؛ قس‌: ابن‌ حجر، 2/221، 259، كه‌ سال‌ ولايت‌ يافتن‌ عثمان‌ بن‌ ابى‌ العاص‌ را 15ق‌ ذكر كرده‌ است‌).
    به‌ روايت‌ طبري‌ (4/94) عمر در 17ق‌ اجازة پيشروي‌ در سرزمين‌ ايران‌ را داد و اميران‌ و لشكريان‌ را به‌ هر سوي‌ بپراكند.
    از اين‌ ميان‌ عثمان‌ بن‌ ابى‌ العاص‌ لواي‌ كورة استخر گرفت‌.
    اينان‌ در 17ق‌ دست‌ به‌ تجهيز وتدارك‌ نظامى‌ زدند و سال‌ بعد پيشروي‌ خود را آغاز كردند.
    به‌ گفتة ابن‌ اسحاق‌ (نك: خليفه‌، 1/151)، ابومعشر و واقدي‌ (نك: طبري‌، 4/174)، نخستين‌ فتح‌ شهر استخر در 23ق‌ صورت‌ گرفته‌ است‌.
    در اين‌ سال‌ عثمان‌ بن‌ ابى‌ العاص‌ - كه‌ ظاهراً تحت‌ امر ابوموسى‌ عمل‌ مى‌كرده‌ است‌ (نك: قدامه‌، 389) - چون‌ خبر فتح‌ كورة اهواز را شنيد، در فارس‌ پيشروي‌ كرد و بر بخشى‌ از نواحى‌ آنجا از جمله‌ شهر استخر دست‌ يافت‌ (دينوري‌، همانجا؛ نيز نك: يعقوبى‌، 2/157).
    گويند او در «گور» با مردم‌ استخر نبردي‌ سخت‌ كرد.
    گور گشوده‌ شد و مسلمانان‌ استخر را فتح‌ كردند و پس‌ از رفت‌ و آمدهايى‌، سرانجام‌ مردم‌ آنجا تن‌ به‌ جزيه‌ دادند (طبري‌، 4/175؛ ابن‌ اثير، 3/40).
    ليكن‌ در اواخر خلافت‌ عمر و آغاز خلافت‌ عثمان‌ (23ق‌) شهريگ‌ فارس‌، از شاهزادگان‌، به‌ مخالفت‌ برخاست‌ و جمع‌ بسياري‌ از مردم‌ فارس‌ را برگرد خود فراهم‌ آورد.
    ابوموسى‌ اشعري‌ كه‌ از فتح‌ اصفهان‌ آسوده‌ بود، مسلمانان‌ را بسيج‌ كرد و راهى‌ استخر شد.
    از بصره‌ نيز مدد رسيد و بار ديگر عثمان‌ بن‌ ابى‌ العاص‌ به‌ همراه‌ نيروهاي‌ كمكى‌ با فارسيان‌ مصاف‌ داد.
    سپاه‌ شهريگ‌ شكسته‌ شد و او و پسرش‌ در نبردي‌ سخت‌، كشته‌ شدند (طبري‌، 4/176؛ ابن‌ اثير، 3/40؛ نيز نك: ابن‌ اعثم‌، 2/315-317؛ قس‌: خليفه‌، 1/135، كه‌ قتل‌ شهريگ‌ را ضمن‌ حوادث‌ 19ق‌ ياد كرده‌ است‌).
    در پى‌ آن‌ ابوموسى‌ يك‌ ماه‌ استخر را در حصار گرفت‌ و آن‌ را در قبال‌ گرفتن‌ 200 هزار درهم‌ نقد به‌ صلح‌ گشود و بر آنان‌ جزيه‌ بست‌ (ابن‌ اعثم‌، 2/319؛ قس‌: طبري‌، 4/177؛ ابن‌ اثير، 3/41).
    به‌ نظر مى‌رسد آنچه‌ توجه‌ مسلمانان‌ را به‌ فتح‌ استخر برانگيخته‌ بود، حضور يزدگرد آخرين‌ پادشاه‌ ساسانى‌ در اين‌ شهر بوده‌ است‌.
    روايتها از اين‌ حكايت‌ دارد كه‌ او در گيرودار فتح‌ نخستين‌ استخر ميان‌ شهرهاي‌ فارس‌ چون‌ گور و استخر در گريز بوده‌، و دست‌ به‌ تحريك‌ و شوراندن‌ مردم‌ مى‌زده‌ است‌ (نك: طبري‌، 4/176؛ ابن‌ اعثم‌، 2/315).
    وي‌ پس‌ از پيروزي‌ مسلمانان‌ در نهاوند (21 يا 22ق‌)، به‌ استخر كه‌ جايگاه‌ خاندان‌ پادشاهى‌ بود، گريخت‌ تا سپاهيانى‌ در آنجا فراهم‌ آورد (بلاذري‌، 315؛ طبري‌، 4/89 -90).
    هنگامى‌ كه‌ يزدگرد در اصفهان‌ بود، «سياه‌» را با 300 مرد جنگى‌ كه‌ 70 تن‌ آنان‌ از بزرگ‌ زادگان‌ پارس‌ بودند، به‌ سوي‌ استخر فرستاد و بدو فرمان‌ داد تا نيروهاي‌ رزمى‌ را از شهرها بسيج‌ كند.
    خود نيز مردي‌ از مرزبانان‌ را كه‌ عنوان‌ پاذگوسپان‌ (پادكوست‌ پان‌) داشت‌، بر اصفهان‌ گمارد و به‌ دنبال‌ سياه‌ به‌ استخر درآمد (بلاذري‌، 374؛ ابن‌ اعثم‌، 2/313).

    روايتهايى‌ در دست‌ است‌ مبنى‌ بر اينكه‌ استخر در روزگار خلافت‌ عثمان‌ به‌ صورت‌ كامل‌ فتح‌ شده‌ است‌.
    به‌ گفتة بلاذري‌ كوشش‌ ابوموسى‌ و عثمان‌ بن‌ ابى‌ العاص‌ در فتح‌ استخر نافرجام‌ ماند (ص‌ 315). چه‌ در زمان‌ عثمان‌، باز يزدگرد با گروهى‌ از پارسيان‌ در استخر گرد آمدند و شهر سر از طاعت‌ پيچيد.
    در پى‌ آن‌ رشتة كار در فارس‌ پريشان‌ شد و اسپهبد ماهك‌ بن‌ شاهك‌ كه‌ يزدگرد او را به‌ جاي‌ خود گماشته‌، و از بيم‌ سپاهيان‌ مسلمان‌، به‌ داراب‌گرد رفته‌ بود (نك: مقدسى‌، مطهر، 5/194- 195)، با گروهى‌ بسيار شورش‌ كرد و منطقه‌ را از دست‌ مسلمانان‌ بازپس‌ گرفت‌ (ابن‌ اعثم‌، 2/336؛ نيز نك: دينوري‌، 139).
    از اين‌ رو، چون‌ عبدالله‌ بن‌ عامر بن‌ كريز پس‌ از ابوموسى‌ اشعري‌ از جانب‌ عثمان‌ ولايت‌ بصره‌ يافت‌، در 28ق‌ به‌ سوي‌ استخر روان‌ شد. ماهك‌ از جانب‌ اهل‌ شهر با او پيمان‌ صلح‌ بست‌.
    اما چون‌ عبدالله‌ بن‌ عامر از استخر روانة شهر گور شد، مردم‌ باز شوريدند (29ق‌) و عامل‌ وي‌ [عبيدالله‌ بن‌ معمر تيمى‌] را به‌ قتل‌ رساندند.
    عبدالله‌ پس‌ از فراغت‌ از فتح‌ گور، استخر را گشود (بلاذري‌، 389؛ قدامه‌، همانجا).
    گفته‌ مى‌شود كه‌ او در اين‌ فتح‌ منجنيق‌ به‌ كار انداخت‌ و در نبردي‌ سخت‌ بسياري‌ از فارسيان‌ را كشت‌ و بيشتر اهل‌ بيوتات‌ (ه م‌) و بزرگان‌ اسواران‌ را كه‌ بدانجا پناه‌ آورده‌ بودند، نابود كرد.
    گزارشها دربارة شمار كشتگان‌ نبرد استخر متفاوت‌ و مبالغه‌ آميز است(نك: بلاذري‌، 389- 390؛ قدامه‌، همانجا).
    مطابق‌ روايت‌ ابومعشر (نك: طبري‌، 4/176؛ نيز ابن‌ اثير، همانجا) و واقدي‌ (نك: طبري‌، 4/263)، آخرين‌ نبرد استخر در 28ق‌ بوده‌ است‌ (اما واقدي‌ فرمانده‌ اين‌ جنگ‌ را هشام‌ بن‌ عامر خوانده‌ است‌) كه‌ ظاهراً به‌ رويارويى‌ نخستين‌ ابن‌ عامر با اهل‌ استخر و صلح‌ با ماهك‌ اشاره‌ دارد.
    به‌ روايت‌ ديگر عبدالله‌ بن‌ عامر در 29ق‌ به‌ ولايت‌ بصره‌ رسيد (طبري‌، 4/264؛ بلاذري‌، 315).
    او عبيدالله‌ بن‌ معمر را براي‌ سركوب‌ شورش‌ استخر بدانجا فرستاد، اما وي‌ در اين‌ نبرد جان‌ باخت‌.
    از اين‌ رو ابن‌ عامر با سپاهيان‌ خود حركت‌ كرد و در همان‌ سال‌ استخر را گشود (نك: همو، 390؛ خليفه‌، 1/168؛ يعقوبى‌، 2/166؛ قس‌: طبري‌، 4/265)، اما هنگامى‌ كه‌ به‌ سوي‌ شهر گور حركت‌ كرد، استخر باز شوريد. ابن‌ عامر پس‌ از فتح‌ گور دوباره‌ (29ق‌) متوجه‌ استخر شد و پس‌ از جنگى‌ شديد و كشتاري‌ بسيار شهر را فتح‌ كرد (نك: ابن‌ اثير، 3/101)، مسلمانان‌ به‌ شهر درآمدند و غنايم‌ بى‌ شمار گرفتند.
    ماهك‌ نيز پيكى‌ فرستاد و امان‌ خواست‌ و عبدالله‌ بن‌ عامر به‌ شرط اقامت‌ در استخر و پرداخت‌ جزيه‌، امان‌ داد (ابن‌ اعثم‌، 2/336-337).
    گفته‌ مى‌شود كه‌ در اين‌ حمله‌ عثمان‌ بن‌ ابى‌ العاص‌ نيز از سرداران‌ سپاه‌ بوده‌ است‌ (طبري‌، 4/265، قس‌: 4/257، به‌ روايتى‌ از واقدي‌ كه‌ «دومين‌ فتح‌» استخر به‌ دست‌ عثمان‌ بن‌ ابى‌ العاص‌ در 27ق‌ گزارش‌ شده‌ است‌؛ نيز نك: ابن‌ اثير، 3/94).
    در زمان‌ فتح‌ استخر، شهرهايى‌ چون‌ بيضا (اصطخري‌، مسالك‌ و ممالك‌، 112؛ ياقوت‌، 1/791) و شيراز (اصطخري‌، همان‌، 111؛ ابن‌ حوقل‌، 2/279) لشكرگاه‌ مسلمانان‌ بود.
    در پى‌ استقرار حكومت‌ اسلامى‌ در ايران‌ به‌ تدريج‌ مردمان‌ برخى‌ ولايات‌ و شهرها از جمله‌ استخر (39ق‌) سر به‌ شورش‌ برداشتند (طبري‌، 5/137- 138؛ نيز نك: بلاذري‌، همانجا؛ قدامه‌، 389-390؛ ابن‌ حوقل‌، 2/272-273).
    در زمان‌ امويان‌ نيز شهرهاي‌ ايران‌ خاستگاه‌ قيامهاي‌ ضد اموي‌ بود و از فرقه‌هاي‌ خوارج‌، ازارقه‌، بارها در استان‌ فارس‌ - از جمله‌ در سالهاي‌ 68 و 77ق‌ - با سپاهيان‌ اموي‌ درگير شدند (نك: طبري‌، 6/119-120، 301؛ دينوري‌، 276؛ ابن‌ اعثم‌، 7/26-27، 31؛ مسعودي‌، مروج‌...، 3/101، 193؛ ابن‌ اثير، 4/282؛ ابن‌ابى‌ الحديد، 4/167 به‌ بعد، نيز 201).
    استخر در كشاكش‌ اين‌ نبردها آسيب‌ بسيار ديد و رو به‌ خرابى‌ نهاد. از جمله‌ اينكه‌ قَطَري‌ّ بن‌ فجاءه‌ (78ق‌) از سران‌ و دلاوران‌ ازارقه‌ كه‌ بارها سپاهيان‌ حجاج‌ را به‌ هزيمت‌ رانده‌ بود، شهر استخر را بدان‌ سبب‌ كه‌ مردمانش‌ اخبار و اطلاعات‌ او را به‌ مهلب‌ گزارش‌ مى‌كردند، ويران‌ كرد (مبرد، 3/1331؛ ابن‌ ابى‌ الحديد، 4/201).
    افزون‌ بر اين‌، در پى‌ بازسازي‌ شيراز در 74ق‌، استخر رونق‌ ديرين‌ خود را از دست‌ داد (نك: فسايى‌، 2/901؛ نيز نك: حمدالله‌، 114).

    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  21. صلوات ها 10


صفحه 1 از 5 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 8

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود