صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سوالاتی در مورد صفات خدا

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    علاقه
    مطالعه ، نوشتن و ....
    نوشته
    70
    حضور
    2 روز 22 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    318

    سوالاتی در مورد صفات خدا




    با سلام

    1-
    از یک طرف میگوییم خدا مکان ندارد و از طرف دیگر میگوییم خدا همه جا هست

    وقتی میگوییم خدا همه جا هست یعنی مکانی مشخص میکنیم اگر چه مکان بی نهایت باشد

    (مگر این که مکان داشتن به معنای جسم بودن که جواب مشخص میشود)



    2-
    از یک طرف میگوییم خدا زمان ندارد ولی میگوییم خدا الان وجود دارد

    وقتی میگوییم خدا الان هست در اصل زمانی مشخص میکنیم اگر چه این زمان بینهایت باشد
    (مگر این که منظور از زمان نداشتن زمان به وجود آمدن باشد که جواب مشخص میشود)

    3-
    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها
    با سلام

    حضور خدا در همه جا از نوع حضور فیزیکی و جسمانی نیست زیرا خدا ماده و جسم نیست که بتوانیم برایش جا و مکان قائل شویم بلکه حضور خدا از نوع علم و آگاهی و احاطه است، یعنی همه چیز نزد علم خدا حاضرند و هیچ چیز از احاطۀ او غایب نیست.
    http://www.askdin.com/showthread.php?t=2869

    مثل این که من در 10 متری فردی حاضر باشم او از من میپرسد آیا در یک متری او یا دقیقا رو به رو و چسبیده به او هستم؟ من جواب بدهم حضور من از نوع آگاهی و علم است در حالی که من دقیقا جلوی او نیستم
    حال سوال من این است که قبول خدا از لحاظ علم و آگاهی بر من احاطه دارد ولی آیا دقیقا جلوی من موجود است یا خیر؟ لطفا ابتدای جواب بله یا خیر باشد (آیا با توجه به این که میگوییم خدا نامحدود است جواب بله است؟)


    4-
    میگوییم خدا نامحدود است آیا ما درون خدا هستیم؟ (لطفا ابتدای جواب بله یا خیر را مشخص کنید)

    5-
    برای دلیل عقلی برای توحید ذاتی میگوییم خدا بی نهایت است پس نمیتواند خدای دیگر موجود باشد (مثل جسم بی نهایتی در فضا باشد پس نمیتواند جسم دیگری در فضا موجود باشد چون جسم اول فضا را کامل پر کرده است)
    جال سوال این جاست که خدایی که بی نهایت است و مثل مثال بالا فضا پر شده چگونه ما وجود داریم؟ در حالی که اگر ما میتوانیم در خدایی که نامحدود است موجود باشیم پس خدای دیگری که آن نیز بی نهایت باشد میتواند در خدا موجود باشد ( ممکن است بگویید خدا جسم نیست و فضا را پر نمیکند و از قانون ماده پیروی نمیکند خب من هم میگویم پس خدای دیگری میتواند در خدای بینهایت موجود باشد همان طور که ما وجود داریم)

    البته جناب زمزم لطفا کردند به دو سوال که شبیه سوال اول و دوم من میباشد جواب دادند اگر بقیه کارشناسان و دوستان نیز جواب بدهند ممنون میشوم
    جواب سوال یک

    جواب سوال دوم
    با تشکر

  2. صلوات ها 6


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 23 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170

    راهنما اگر خدا همه جا هست آیا مکان بخصوصی دارد؟




    نقل قول نوشته اصلی توسط farzadd123 نمایش پست ها
    با سلام
    از یک طرف میگوییم خدا مکان ندارد و از طرف دیگر میگوییم خدا همه جا هست
    نقل قول نوشته اصلی توسط farzadd123 نمایش پست ها
    1-
    نقل قول نوشته اصلی توسط farzadd123 نمایش پست ها
    وقتی میگوییم خدا همه جا هست یعنی مکانی مشخص میکنیم اگر چه مکان بی نهایت باشد(مگر این که مکان داشتن به معنای جسم بودن که جواب مشخص میشود)
    با تشکر

    با سلام و تشکر

    شايد همۀ دوستان شنيده باشند كه دراکثر گفتگوها و سخنان محاوره ای گفته می شود خداوند همه جا هست، بر همه چيز احاطه دارد و در عين حال، مكان مخصوصي ندارد. سؤالی که ممکن است ذهن هر کسی را درگیر سازد اين است كه مگر ممكن است خداوند در همه جا باشد و در عين حال هيچ کجا نباشد و جايي را اشغال نسازد؟ چنانکه سؤال شما دوست عزیز نیز مبتنی بر همین فرض بود.

    در یک جواب ساده و مثال وار می توان گفت: آري ممكن است. براي روشن شدن اين حقيقت مثالي مي‌زنیم. مي‌دانيم كه در زمين، نيرويي بنام نيروي جاذبه وجود دارد. اين نيروي نامرئي در كجاي زمين است؟ چقدر از فضاي زمين را اشغال كرده است؟

    با اندکی تأمل بدیهی است اين نيرو در سرتاسر زمين، در سطح و اعماق آن و حتّي در درياها وجود و نفوذ دارد. ولي با اين حال جايي از زمين را اشغال نكرده و مكاني به خود نگرفته است.

    همينطور بی شک، يك نيروي عظيمي منظومۀ شمسي را به هم مربوط ساخته و يك نيروي بزرگتري منظومۀ شمسي را با كهكشانها و ميلياردها ستاره به هم مرتبط ساخته است. و بالاخره يك نيروي جاذبۀ عمومي همۀ جهان را بصورت جهان واحد درآورده است. لکن اين نيروها هم مثل نيروي جاذبۀ زمين جايي را اشغال نكرده‌اند.

    بعلاوه روح انسان هم از اين قبيل است، روح انسان هم در سرتاسر بدن آدمي جريان دارد ولي در عين حال كوچكترين جايي از بدن را براي خود معيّن نكرده است. و کسی نمی تواند برای روح در سرتاسر وجود آدمی مکان بخصوصی را معین فرماید.

    از اینرو وقتی وجود چنین قوایی به اراده خدای متعال در گوشه گوشه عالم، امری ممکن و تردید ناپذیر است، اثبات و تحقق آن در بارۀ خداوند که واجد همۀ کمالات وجودی و مبرا از همۀ نواقص و کاستی هاست به مراتب اعلی ثابت است.

    لذا خداوند هم يك نيرو و قدرت فوق العاده وبي‌پايان و بي‌نهايتي است كه در همه جاي جهان هستي از قلب كُرات و كهكشانهاي بزرگ گرفته تا دلِ اَتُم و حتّي در همة نيروهايي كه گفتيم حكومت و نفوذ دارد.[1] و در عين حال جايي از اين جهان و يا جهان ديگر را به خود اختصاص نداده كه در آن مكان معيّن باشد. لازم بذکر است اين مثالها براي روشن شدنِ جواب است و الاّ ذات خداوند از اين مثالها برتر و والاتر است.[2]

    موفق باشید ...

    پاورقی______________________________________
    [1] - فاينما تولّوا فثمّ وجه الله، سورة بقره، آية 115؛ نحن اقرب اليه من حبل الوريد، سورة ق، آية 16.
    [2] – برای مطالعه بیشتر به کتاب ده درس خداشناسي، مكارم شيرازي مراجعه کنید، بنقل از پایگاه اندیشه قم با کمی تغییر و تصرف.


    ویرایش توسط صدیق : ۱۳۸۹/۱۱/۰۸ در ساعت ۲۲:۵۲ دلیل: فونت
    سوالاتی در مورد صفات خدا

  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 23 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170

    راهنما نفی مکان برای خدای متعال




    نقل قول نوشته اصلی توسط farzadd123 نمایش پست ها
    با سلام

    از یک طرف میگوییم خدا مکان ندارد و از طرف دیگر میگوییم خدا همه جا هست
    نقل قول نوشته اصلی توسط farzadd123 نمایش پست ها
    1-
    نقل قول نوشته اصلی توسط farzadd123 نمایش پست ها


    وقتی میگوییم خدا همه جا هست یعنی مکانی مشخص میکنیم اگر چه مکان بی نهایت باشد


    (مگر این که مکان داشتن به معنای جسم بودن که جواب مشخص میشود)

    با تشکر

    با سلام مجدد

    در تکمیل مبحث قبلی در خصوص نفی مکاندار بودن خدای متعال، لازم بذکر است:

    قرار گرفتن در جهت و سمت يا دارا بودن مكان خاص، از اوصاف يا عوارض اجسام است و در جای خود ثابت شده که خداوند جسم نيست، چرا كه اجسام به هر معنايي كه گرفته شود، داراي ابعاد سه گانه خواهد بود و به طور قطع از اجزاي مقداري تركيب يافته است. بنابراين هر جسمي مركب است و اين در حالي است كه خداوند متعال از هرگونه تركيبي مبرّا است.[1] چرا كه با غناي ذات الهي ناسازگار است.

    يكي از ادله منزه بودن خداوند از جهت و مكان آن است كه قرار گرفتن در جهت و مكان از اوصاف جسم يا عوارض جسماني است و خداوند نه جسم است و نه امر عارض بر جسم؛ زيرا هر عرضي به معروض خود نيازمند است و خداوند، واجب الوجود و بي‌نياز مطلق است.

    بر اين اساس، هرگز جايز نيست كه انسان، حتي در پهنة اوهام و خيال خود، خداوند سبحان را موجودي جسماني تصور كند، بلكه بايد توجه داشت كه خداي متعال موجودي مجرد است[2]، هيچ يك از احكام و خصوصيات جسم، از جمله مكان و جهت داشتن، بر ذات مقدس او جاري نمي‌شود.[3]

    بنابراين طبق اعتقادات شيعه و اكثر فرق اسلامي اين مطلب که برای خدا مکانی فرض کنیم یا بگوییم خداوند در آسمان است مطلب نادرستی است و زیرا خداوند جسم نیست که قابل اشاره حسی و تعیین جهت باشد.

    موفق باشید ...

    پاورقی___________________________________
    [1] . رباني گلپايگاني، علي، عقايد استدلالي، ج 1، ص 182؛ سعيدي مهر، محمد، آموزش كلام اسلامي، ج 1، ص 275.
    [2] . در فلسفه، مجرد به معناي غير جسماني است.
    [3] . سعيدي مهر، محمد، آموزش كلام اسلامي، ج 1، ص 275.


    ویرایش توسط صدیق : ۱۳۸۹/۱۱/۱۰ در ساعت ۰۷:۱۰ دلیل: فونت
    سوالاتی در مورد صفات خدا

  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,508
    حضور
    23 روز 22 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    16
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6204



    نقل قول نوشته اصلی توسط farzadd123 نمایش پست ها
    از یک طرف میگوییم خدا مکان ندارد و از طرف دیگر میگوییم خدا همه جا هست وقتی میگوییم خدا همه جا هست یعنی مکانی مشخص میکنیم اگر چه مکان بی نهایت باشد (مگر این که مکان داشتن به معنای جسم بودن که جواب مشخص میشود)
    با سلام و تشکر از جواب خوب وکامل استاد صدیق
    در تکمیل بحث استاد و با بیان دیگر در مورد این سوالتان باید عرض کمن که حضور خداوند به معناي حضور او در زمان و مكان خاص نيست، زيرا او فوق زمان و مكان وخالق آن ها است. امام صادق (ع ) مي فرمايد: "خداوند متعال توصيف به زمان و مكان و حركت و انتقال و سكون نمي شود، بلكه او خالق زمان و مكان و حركت و سكون و انتقال است. خداوند برتر از آن است كه ظالمان مي گويند." (1)

    "مفهوم حضور خداوند در تمامي جهان اين است كه او ما فوق مكان است و به همين دليل هيچ مكاني نسبت به او دورتر از مكان ديگر نيست ...." (2)

    به قول شاعر:
    ايـن "معيـت" مي نگنجـــد در بيــان نـي زمـان دارد خبـر زو نـي مكان
    ايـن "معيـت" در نيـابد عقـل و هوش زين "معيـت" دم مزن، بنشين خموش
    قرب حق با بنـده دور اسـت از قيـاس بر قيـاس خـود منـه آن را اســاس

    قرآن مي فرمايد: "و هو معكم اينما كنتم و الله بما تعملون بصير؛(3) او با شما است هرجا باشيد و خداوند به آن جه انجام مي دهيد بنيا است". در برخي آيات نيز تصريح شده كه خداوند از رگ گردن به انسان ها نزديك تر است؛(4) به عبارت ديگر همه موجودات در تحت قدرت و احاطة او قرار دارند. علي(ع ) مي فرمايد: "ليس في الاشياء بوالج و لا عنها بخارج؛(5) خداوند نه درون اشيا است و نه خارج آن ها، بلكه به همه چيز احاطه دارد".

    به قول بابا طاهر :
    به صحـرا بنگـرم صحـرا ته بينـم بـه دريـا بنگـرم دريـا تـه بينــم
    به هر جا بنگرم كوه و در و دشت نشـان از روي زيبــاي تـه بينــم

    قرآن مي فرمايد: "و لله المشرق و المغرب فاينها تولوا فثم وجه الله ان الله واسع عليم؛(6) مشرق و مغرب از آن خدا است پس به هر سو رو كنيد، خدا آن جا است. خداوند بي نياز و دانا است". و نيز مي فرمايد: "هو الاول و الاخر و الظاهر و الباطن و هو بكل شي عليم؛(7) او اول و آخر و ظاهر و باطن است و او به هر چيزي آگاهي است".

    پي نوشت ها:
    1- بحار الانوار، ج 3 ص 309.
    2- ناصر مكارم شيرازي، پيام قرآن، ج 4 ص 268.
    3- حديد (57) آية 4 روك: پيام قرآن، ج 4، ص 256 به بعد.
    4- ق (50) آية 16.
    5- ناصر مكارم شيرازي، شرح نهج البلاغه، ج 2، ص 266.
    6- بقره (2) آية 155.
    7- حديد (57) آية 3.


    سوالاتی در مورد صفات خدا

    الهی من ذاالذی ذاق حلاوه محبتک فرام منک بدلا

    آن کس که تورا شناخت جان را چه کند
    فرزند وعیال وخانمان را چه کند.




  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,508
    حضور
    23 روز 22 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    16
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6204



    نقل قول نوشته اصلی توسط farzadd123 نمایش پست ها
    از یک طرف میگوییم خدا زمان ندارد ولی میگوییم خدا الان وجود دارد وقتی میگوییم خدا الان هست در اصل زمانی مشخص میکنیم اگر چه این زمان بینهایت باشد (مگر این که منظور از زمان نداشتن زمان به وجود آمدن باشد که جواب مشخص میشود)
    سلام مجدد
    زمان و مكان از خواص جسم و موجودات جسماني است و خداوند جسم نيست؛ يعني محال است جسم باشد، زيرا جسم مركّب از اجزا ميباشد و هر مركّب نيازمند اجزائش است و موجودي كه نيازمند باشد، نميتواند خدا باشد.فلاسفه دربارة حقيقت مكان و زمان بحثهاي زيادي دارند، و با اين كه مكان و زمان از اموري هستند كه دائماً با آن سر و كار داريم، شناخت حقيقت آن ها، حتي براي فلاسفه از مشكلات است!

    در مورد زمان آنها كه معتقدند زمان ظرفي است كه قبلاً آفريده شده و اشياي مادي بعد از آفرينش در آن قرار ميگيرند و به آن نيازمندند، و زمان يك حقيقت سيال و مستقل است كه قبل از همه اشياي مادي خلق شده و بعد از فناي آنها نيز ميتواند موجود باشد، عدم وجود زمان براي خدا روشن است، چرا كه لازمة آن نياز به چيزي است و او بي نياز است. اگر آن را طبق نظريه فلاسفة اخير زاييدة حركت اشياي جهان و يا حركت جوهري اشيا بدانيم، آن نيز براي خداوند غير ممكن است، زيرا خدا وجودي است از هر نظر كامل و نامحدود و وجودي كه اينچنين است، حركت دربارة او تصور نميشود. پس زمان ندارد، بلكه فوق زمان و مكان و محيط بر اين دو است.

    براي تقريب ذهن مثالي ميزنيم: قوانين علمي فوق زمان و مكان هستند، مانند جدول ضرب فيثاغورث 5×5= 25. در هر عصري و مكاني اين قضيه صادق است. زمان و مكان در فهم اين حقيقت دخيل نيست. حتي اگر زمان و مكاني در كار نباشد، اين قضيه صادق است. تمام مفاهيم كلي از اين قبيل ميباشند و يك ثبوتي دارند. پس ميشود حقيقتي فوق زمان و مكان باشد.

    دوست عزیز به این تاپیک هم مراجعه کنید در این موضوع مطالبی نوشته شده که مفید است:
    موضوع:
    نفی زمان مندی خدا
    http://www.askdin.com/showthread.php?t=10280
    سوالاتی در مورد صفات خدا

    الهی من ذاالذی ذاق حلاوه محبتک فرام منک بدلا

    آن کس که تورا شناخت جان را چه کند
    فرزند وعیال وخانمان را چه کند.




  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,508
    حضور
    23 روز 22 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    16
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6204



    نقل قول نوشته اصلی توسط farzadd123 نمایش پست ها
    مثل این که من در 10 متری فردی حاضر باشم او از من میپرسد آیا در یک متری او یا دقیقا رو به رو و چسبیده به او هستم؟ من جواب بدهم حضور من از نوع آگاهی و علم است در حالی که من دقیقا جلوی او نیستم حال سوال من این است که قبول خدا از لحاظ علم و آگاهی بر من احاطه دارد ولی آیا دقیقا جلوی من موجود است یا خیر؟ لطفا ابتدای جواب بله یا خیر باشد (آیا با توجه به این که میگوییم خدا نامحدود است جواب بله است؟)
    حضور فیزیکی خیر.

    نقل قول نوشته اصلی توسط farzadd123 نمایش پست ها
    میگوییم خدا نامحدود است آیا ما درون خدا هستیم؟ (لطفا ابتدای جواب بله یا خیر را مشخص کنید)
    دوست عزیز لطفا کمی بیشتر توضیح دهید.برای بنده که نامفهوم بود دیگر دوستان رو نمی دانم.منظورتون ازاینکه ما درون خدا هستیم دقیق چیست؟

    نقل قول نوشته اصلی توسط farzadd123 نمایش پست ها
    برای دلیل عقلی برای توحید ذاتی میگوییم خدا بی نهایت است پس نمیتواند خدای دیگر موجود باشد (مثل جسم بی نهایتی در فضا باشد پس نمیتواند جسم دیگری در فضا موجود باشد چون جسم اول فضا را کامل پر کرده است) جال سوال این جاست که خدایی که بی نهایت است و مثل مثال بالا فضا پر شده چگونه ما وجود داریم؟ در حالی که اگر ما میتوانیم در خدایی که نامحدود است موجود باشیم پس خدای دیگری که آن نیز بی نهایت باشد میتواند در خدا موجود باشد ( ممکن است بگویید خدا جسم نیست و فضا را پر نمیکند و از قانون ماده پیروی نمیکند خب من هم میگویم پس خدای دیگری میتواند در خدای بینهایت موجود باشد همان طور که ما وجود داریم)

    توحيد ذاتي، يعني شناختن ذات حق به وحدت و يگانگي. اوّلين شناختي كه هر كس از ذات حق دارد، غنا و بينيازي اوست؛ يعني ذاتي است كه در هيچ جهتي به هيچ موجودي نيازمند نيست و به تعبير قرآن «غنيّ» است؛ همه چيز به او نيازمند است و از او مدد ميگيرد و او از همه غنيّ است «يا اَيَّها النّاسُ اَنْتُمُ الْفُقَراءُ اِلَي اللهِ وَ اللهُ هُوَ الْغَنِيُّ» فاطر/15 و به تعبير حكما واجبالوجود است. و ديگر «اوليّت»، يعني مبدئيّت و منشئيّت و آفرينندگي اوست. او مبدأ و خالق موجودات ديگر است؛ موجودات همه «از او» هستند و او از چيزي نيست و به تعبير حكما «علت اُولي» است.

    توحيد ذاتي، يعني اين حقيقت، «دوئي» بردار و تعدّدپذير نيست؛ مثل و مانند ندارد. و چون ذات واجبالوجود يگانه است، پس جهان از نظر مبدأ و منشأ و از نظر مرجع و منتهي يگانه است.

    جهان نه از اصلهاي متعدّد پديد آمده و نه به اصلهاي متعدّد بازميگردد؛ از يك اصل و از يك حقيقت پديد آمده (قُلِ اللهّ خالِقُ كُلِّ شَيْءٍ) رعد/16 و به همان اصل و همان حقيقت باز ميگردد «اَلا اِلَي اللهِ تَصيرُ الْاُمورُ» شوري/53 و به تعبير ديگر، جهان هستي، يك قطبي و يك كانوني و تك محوري است.(مجموعه آثار شهيد مطهري ج2 –جهان بيني توحيدي شهيد مطهري)

    پس دوست عزیز خداوند متعال نامتناهی است و موجود نامتناهی نمی تواند بیش از یکی باشد و الا متناهی خواهد بود .
    - اگر خداوند متعال شريک داشته باشد بايد نسبت به آن مابه الامتياز و مابه الاشتراک داشته باشد. اينهم مستلزم اين است که بايد خداوند متعال مرکب باشد و ترکيب برخدا محال است.لذا بی نهایت بودن خدا ربطی به پر بودن فضا ندارد.بی نهایت خدا بودن یعنی همه محدود و او نامحدود است و این ربطی به اشغال کردن فضا ندارد.
    سوالاتی در مورد صفات خدا

    الهی من ذاالذی ذاق حلاوه محبتک فرام منک بدلا

    آن کس که تورا شناخت جان را چه کند
    فرزند وعیال وخانمان را چه کند.




  13. صلوات ها 4


  14. #7

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    624
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1719



    نقل قول نوشته اصلی توسط farzadd123 نمایش پست ها
    با سلام

    1-
    از یک طرف میگوییم خدا مکان ندارد و از طرف دیگر میگوییم خدا همه جا هست

    وقتی میگوییم خدا همه جا هست یعنی مکانی مشخص میکنیم اگر چه مکان بی نهایت باشد

    (مگر این که مکان داشتن به معنای جسم بودن که جواب مشخص میشود)



    2-
    از یک طرف میگوییم خدا زمان ندارد ولی میگوییم خدا الان وجود دارد

    وقتی میگوییم خدا الان هست در اصل زمانی مشخص میکنیم اگر چه این زمان بینهایت باشد
    (مگر این که منظور از زمان نداشتن زمان به وجود آمدن باشد که جواب مشخص میشود)

    3-


    http://www.askdin.com/showthread.php?t=2869

    مثل این که من در 10 متری فردی حاضر باشم او از من میپرسد آیا در یک متری او یا دقیقا رو به رو و چسبیده به او هستم؟ من جواب بدهم حضور من از نوع آگاهی و علم است در حالی که من دقیقا جلوی او نیستم
    حال سوال من این است که قبول خدا از لحاظ علم و آگاهی بر من احاطه دارد ولی آیا دقیقا جلوی من موجود است یا خیر؟ لطفا ابتدای جواب بله یا خیر باشد (آیا با توجه به این که میگوییم خدا نامحدود است جواب بله است؟)


    4-
    میگوییم خدا نامحدود است آیا ما درون خدا هستیم؟ (لطفا ابتدای جواب بله یا خیر را مشخص کنید)

    5-
    برای دلیل عقلی برای توحید ذاتی میگوییم خدا بی نهایت است پس نمیتواند خدای دیگر موجود باشد (مثل جسم بی نهایتی در فضا باشد پس نمیتواند جسم دیگری در فضا موجود باشد چون جسم اول فضا را کامل پر کرده است)
    جال سوال این جاست که خدایی که بی نهایت است و مثل مثال بالا فضا پر شده چگونه ما وجود داریم؟ در حالی که اگر ما میتوانیم در خدایی که نامحدود است موجود باشیم پس خدای دیگری که آن نیز بی نهایت باشد میتواند در خدا موجود باشد ( ممکن است بگویید خدا جسم نیست و فضا را پر نمیکند و از قانون ماده پیروی نمیکند خب من هم میگویم پس خدای دیگری میتواند در خدای بینهایت موجود باشد همان طور که ما وجود داریم)

    البته جناب زمزم لطفا کردند به دو سوال که شبیه سوال اول و دوم من میباشد جواب دادند اگر بقیه کارشناسان و دوستان نیز جواب بدهند ممنون میشوم
    جواب سوال یک

    جواب سوال دوم
    با تشکر
    با سلام و احترام جناب فرزاد
    ضمن تشکر از همه دوستان در تکمیل بحث می توان گفت؛
    خدای متعال خالق زمان و مکان است، اگر مکان و زمان را به خدا نسبت دهيم، ذات الهي را محدود كرده و مركب از نقص و كمال دانسته‏ايم. محدوديت، نشانه نقص و نقص، علامت نيازمندي و نيازمندي، نشانه وابستگي است، در حالي كه خداي متعال، وجود مستقل مطلق است.
    ویرایش توسط هادي : ۱۳۸۹/۱۱/۱۰ در ساعت ۱۵:۳۰

  15. صلوات ها 4


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    نقل قول نوشته اصلی توسط farzadd123 نمایش پست ها
    از یک طرف میگوییم خدا مکان ندارد و از طرف دیگر میگوییم خدا همه جا هست وقتی میگوییم خدا همه جا هست یعنی مکانی مشخص میکنیم اگر چه مکان بی نهایت باشد (مگر این که مکان داشتن به معنای جسم بودن که جواب مشخص میشود) 2- از یک طرف میگوییم خدا زمان ندارد ولی میگوییم خدا الان وجود دارد وقتی میگوییم خدا الان هست در اصل زمانی مشخص میکنیم اگر چه این زمان بینهایت باشد (مگر این که منظور از زمان نداشتن زمان به وجود آمدن باشد که جواب مشخص میشود)


    با سلام

    ممنون از فرزاد عزيز و سپاس از اساتيد محترم به خاطر پاسخ هاي زيبا

    پس از خواندن اين استدلالها مطالعه خطبه اول نهج البلاغه از مولا علي (ع) در مورد خداوند تمكيل مي كند بحث را

    مولا مي فرمايد:


    هركس خداوند سبحان را به صفتى زايد بر ذات وصف كند ، او را به چيزى مقرون ساخته

    و هر كه او را به چيزى مقرون دارد ، دو چيزش پنداشته

    و هر كه دو چيزش پندارد ، چنان است كه به اجزايش تقسيم كرده

    و هر كه به اجزايش تقسيم كند ، او را ندانسته و نشناخته است .

    و آنكه به سوى او اشارت كند محدودش پنداشته

    و هر كه محدودش پندارد ، او را بر شمرده است

    و هر كه گويد كه خدا در چيست ، خدا را درون چيزى قرار داده

    و هر كه گويد كه خدا بر روى چيزى جاى دارد ، ديگر جايها را از وجود او تهى كرده است .

    خداوند همواره بوده است و از عيب حدوث ، منزه است .

    موجود است ، نه آنسان كه از عدم به وجود آمده باشد ،

    با هر چيزى هست ، ولى نه به گونه‏اى كه همنشين و نزديك او باشد ،

    غير از هر چيزى است ، ولى نه بدان سان كه از او دور باشد .

    كننده كارهاست ولى نه با حركات و ابزارها .

    منبع:
    -- خطبه اول نهج البلاغه



    ویرایش توسط طاها : ۱۳۸۹/۱۱/۱۰ در ساعت ۱۶:۱۳

  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229





    به آفريدگان خود بينا بود ، حتى آن زمان ، كه هنوز جامه هستى بر تن نداشتند .

    تنها و يكتاست زيرا هرگز او را يار و همدمى نبوده كه فقدانش موجب تشويش گردد .

    موجودات را چنانكه بايد؛ بيافريد

    و آفرينش را چنانكه بايد آغاز نهاد .

    بى‏آنكه نيازش به انديشه‏اى باشد يا به تجربه‏اى كه از آن سود برده باشد يا به حركتى كه در او پديد آمده باشد

    و نه دل مشغولى كه موجب تشويش شود .

    آفرينش هر چيزى را در زمان معينش به انجام رسانيد و ميان طبايع گوناگون ،سازش پديد آورد

    و هر چيزى را غريزه و سرشتى خاص عطا كرد .

    و هر غريزه و سرشتى را خاص كسى قرار داد ، پيش از آنكه بر او جامه آفرينش پوشد ،

    به آن آگاه بود و بر آغاز و انجام آن احاطه داشت

    و نفس هر سرشت و پيچ و خم هر كارى را مى‏دانست





    منبع:
    -- خطبه اول نهج البلاغه


  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    590
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2890



    [QUOTE=farzadd123;79914]با سلام

    1-
    از یک طرف میگوییم خدا مکان ندارد و از طرف دیگر میگوییم خدا همه جا هست

    وقتی میگوییم خدا همه جا هست یعنی مکانی مشخص میکنیم اگر چه مکان بی نهایت باشد

    (مگر این که مکان داشتن به معنای جسم بودن که جواب مشخص میشود)



    2-
    از یک طرف میگوییم خدا زمان ندارد ولی میگوییم خدا الان وجود دارد

    وقتی میگوییم خدا الان هست در اصل زمانی مشخص میکنیم اگر چه این زمان بینهایت باشد
    (مگر این که منظور از زمان نداشتن زمان به وجود آمدن باشد که جواب مشخص میشود)


    وقتی میگوییم خدا مکان یا زمان ندارد با توجه به ذات الهی است اینکه در لینک (نفی زمانمندی و مکانمندی خدا) نیز اشاره شد .

    ولی هنگامی که از تعبیر"همه جا" "الان" استفاده می شود ،با توجه به معیار انسانها در فهم زمان و مکان است . انسان از انجا که گذشته و حال و اینده در تشخیص زمان برایش مفهوم است هر چیز دیگری را با توجه به مقیاس خودش میسنجد و یا وقتی میگوییم "انجا ، اینجا " این نیز با توجه به مقیاس انسانی است زمانی که میخواهد مکان را فهم کند از این نعابیر استفاده میکند .
    بنابر این فقط برای فهم مطلب از این تعابیر که انسان به دلیل ضیق کلمات و برای فهم مطلب مجبور است از انها استفاده کند. ولی در واقع هنگامی که در باره ذات الهی سخن میگوییم ،بله زمان و مکان برایش مفهومی ندارد.
    ویرایش توسط زمزم : ۱۳۸۹/۱۱/۱۰ در ساعت ۱۹:۱۶
    این بقیةالله التّی لا تخلوا من العترة الهادیة!!

  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود