صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مشكل حفظيات در تحصیل و راه های پرورش حافظه

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    1,353
    حضور
    30 روز 9 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    16
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    12339

    مشكل حفظيات در تحصیل و راه های پرورش حافظه




    تکرار کنید:
    متن را یک یا دو بار بخوانید و دیگر به آن فکر نکنید و مجددا پس از ٧ یا ٨ دقیقه آن را مطالعه کنید.کار ضمیر ناخودآگاه برای طبقه بندی،تصفیه و ضبط متن،به صورت خودکار انجام می شود.این مطالعه در دفعات اول و دوم باید با صدای بلند انجام شود و سپس آن را در ذهن تکرار کنیم.این روش برپایه آزمایش های انجام شده به عنوان بهترین روش تشخیص داده شده است.زیرا تکرار ذهنی نسبت به تکرار با صدای بلند به توجه بیشتری نیاز دارد و پس از هر جلسه مطالعه،باید استراحت کرد یا به کاری پرداخت که احتیاج چندانی به فعالیت فکری نداشته باشد و یا حداقل با عمل حفظ کردن و به خاطر سپردن تفاوت داشته باشد،نظیر کپی کردن یادداشت ها،نقاشی،حل یک مسئله ریاضی، فیزیک، شیمی و... که در این صورت مسائلی که مطالعه کرده ایم ثابت تر و برای همیشه به حافظه وارد می شوند.


    ● روش جزء به جزء و روش کلی:
    این روش ها برای یادگیری یک قطعه شعر یا نثر ادبی به کار می رود. روش جزء به جزء بدین ترتیب است که اول دو یا سه بیت اول هر شعر خوانده می شود و سپس بعد از مطالعه مجدد بدون نگاه کردن به متن چند بار تکرار می شود تا هنگامی که همه شعر حفظ شود.«روش کلی» هم شامل خواندن تمام قطعه به صورت کامل است و باید کوشش کنید تا آن را به عنوان یک مجموعه حفظ کنید.پس از خواندن بار اول،یا ترجیحا پس از چند بار خواندن به صورت کامل،سعی کنید تمام متن را تکرار کنید،سپس دوباره کل متن را بخوانید. به دنبال آن، بدون آن که به نکاتی که در هنگام تکرار قسمت های به خاطر سپرده شده، به نظرتان می رسد مشغول شوید یک بار دیگر آن را به صورت کامل از ابتدا تا آخر بخوانید. از روش های مختلف به خاطرسپاری در کنار یکدیگر استفاده کنید:یعنی چنان چه شخصی از چند نوع حافظه (بینایی،شنوایی،تلفظی و نوشتاری) استفاده کند، بهتر، دقیق تر و کامل تر به خاطر خواهد آورد.پس برای به خاطر سپردن یک کلمه یا فرمول علمی مشکل، باید آن ها را بنویسیم و سپس با صدای بلند بخوانیم و به آن گوش دهیم.


    ● تداعی کردن خاطرات:
    خاطرات را هر بار که امکان داشته باشد با همکاری دیگران تداعی کنید و به طور کلی رشته علمی هرچه باشد،در حد امکان سعی کنید روابطی بین چیزی که یاد می گیرید و چیزی که قبلا می دانستید ایجاد کنید،تا اطلاعات جدید با اطلاعات گذشته یک بدنه را تشکیل بدهند.از وارد کردن حالات آگاهی ضد و نقیض خودداری کنید:یعنی هنگامی که چیزی می نویسید از صحبت کردن پرهیز می کنید. زیرا برای نوشتن یک کلمه باید ابتدا تصویر آن در ذهن ایجاد شود.در صورتی که در همان لحظه شخص دیگری کلمات متفاوتی را تلفظ کند،این تصویر ایجاد نخواهد شد.


    ● بهترین لحظات برای یادگیری:
    به طور کلی از همان ساعات اول بیداری،مغز آماده است و انرژی ذهنی بیشتری از سایر اوقات دارد و به همین دلیل نویسندگان صبح ها راحت تر می نویسند و بعدازظهر و شب ترجیح می دهند، نوشته های خود را بررسی کنند و یادداشت بردارند. همچنین چون ضمیر ناخودآگاه نقش بسیار مهمی در رابطه با یادگیری دارد،لذا بهتر است شب ها قبل از خوابیدن، موضوع مورد مطالعه صبح را سریعا بررسی کنید.

    ویرایش توسط حاج علی : ۱۳۹۱/۰۷/۰۴ در ساعت ۲۲:۲۷ دلیل: تغییر وضوح متن

  2. صلوات ها 11


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    162
    حضور
    3 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    2
    گالری
    0
    صلوات
    968



    برای حفظ کردن دو عامل مهم لازم است یکی توجه و دیگری تصویر سازی ذهنی
    مثلا من از شما سوالی میکنم به نظر شما در چراغ راهنمایی سر چهار راه ها رنگ قرمز وسطه یا رنگ سبز؟ خیلی از ما صدها بار چراغ راهنمایی دیدیم ولی چون بهش دقت و توجه نکردیم دقیقا نمیدونیم که رنگ سبز در وسط قرار داره یا رنگ قرمز؟
    دومین عامل مهم برای حافظه هم تصویر سازی است
    زبان ذهن ما تصاویر است نه کلمات در حقیقت هر کلمه ای یک تصویری داره و این تصاویر بودند که به شکل کلمه در امدند نه کلمات به شکل تصاویر
    برای مثال ما معمولا اسم اشخاص فراموش میکنیم ولی به ندرت پیش میاد که قیافه انها را هم فراموش کنیم این به این دلیل هست که تصاویر زبان ذهن ما هست و ذهن ما تصاویر به خاطر می سپاره نه اسامی
    ذهن ما تصاویر روشن و واضح بهتر به یاد می سپاره منظور من از روشن و واضح بودن اینه که مثلا یک تصویر در ذهن ما دارای رنگ ، بو ، تحرک ، صدا و ویژگی هایی مثل مضحک بودن یا عجیب و غیرعادی یا جان بخشی یا ... باشه

    مثلا فرض کنید که من میخوام ترتیب این کلمات به خاطر بسپارم طوری که وقتی یاد اولی می افتم بقیه کلمات خود به خود به یاد بیارم
    1 روان نویس 2 فرش 3 درچوبی 4 قورباغه
    برای اینکه این ترتیب 4 تایی یادم بمونه باید تصویر سازی کنم و این تصویر هر چه مضحک تر و غیر عادی تر باشه و دارای رنگ و صدا و جرکت و .. باشه بهتر توی ذهنم میمونه برای همین
    مثلا در خیال خودم فرض میکنم که روان نویسم مثل فرش لوله شده ای هست که وقتی روان نویس دور خودش می چرخونم مثل یه فرش باز میشه
    و مثلا جای فرش با در چوبی با هم عوض میکنم
    و در اتاقی تصویر میکنم که وقتی بازش میکنم هزاران قوراغه از اون اتاق خارج میشن و ...

    این چیزایی که نوشتم حاصل تخیلات خودم بود و هر چی این تصویر غیر عادی تر باشه ذهن بهتر به خاطر می سپاره یعنی تخیل باید ازاد بزاریم تا برای خودش خیال بافی کنه
    بین هر تصویر با تصویر دیگه باید ارتباط یک به یک برقرار باشه تا ذهن ادم انها را به خاطر بسپاره و از هر چیز فقط یک تصویر داشته باشیم
    من این لیست 4 تایی به 30 تا تعمیم دادم و ترتیب اونا رو با اینکه چند روز هم گذشته هنوز به یاد دارم یعنی برای به خاطر سپردن نیاز به تکرار کردن از بین میره چون وقتی از چیزی یه تصویر می سازی کار تموم میشه
    یعنی کسی که میخواد یه متن سخنرانی حفظ کنه یا فرمولی حفظ کنه بهترین کار تصویر سازی ذهنی ، حتی برای به خاطر سپردن عددها هم باید برای انها تصیویر سازی کنیم مثلا من برای عدد 4 تصویر یه چهارپایه تو ذهنم ساختم و ...
    ویرایش توسط بی رنگ : ۱۳۸۹/۰۱/۱۶ در ساعت ۰۱:۲۸
    هیچ مسولیتی در مورد صحت نوشته هایم یا سایر فعالیت هایم بر عهده نمیگیریم

  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    همه چیز در هم
    نوشته
    591
    حضور
    8 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    69
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3955

    مشكل حفظيات در تح30ل




    س

    ل

    ا

    م



    يكي از مسائل مهم تحصيل علي الخصوص در بعضي رشته ها توانايي حفظ كردن و به خاطر سپاري مطالب هست

    1 - چه راهكارهايي براي تقويت حافظه وجود داره ؟

    2 - دوستان از چه روشي استفاده مي كنند ؟



    ت

    ش

    ك

    ر


    ویرایش توسط روشنا : ۱۳۸۹/۱۱/۰۶ در ساعت ۱۶:۱۹

  7. صلوات ها 17


  8. #4

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    723
    حضور
    6 روز 23 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    3
    گالری
    5
    صلوات
    2877



    سلام. کمتر کتابی هست که من ازش خوشم بیاد. چه در حوزه دین ، چه در حوزه روانشناسی. اما این کتابی رو که در مورد سئوالتون میخوام بهتون معرفی کنم ، واقعاً به نظرم حرفهای خوبی برای گفتن داره:

    مهارت یادگیری نیاز اساسی زندگی
    نوشته: خسرو امیر حسینی / محمد مخاطب
    انتشارات: عارف کامل

    گرچه سئوال شما درباره حفظه ، نه یادگیری ؛ ولی به نظرم این کتاب بتونه بهتون کمک کنه.
    ویرایش توسط یاقوت احمر : ۱۳۸۹/۱۱/۰۶ در ساعت ۱۵:۴۰

  9. صلوات ها 14


  10. #5

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    چشم و دلی مجاب و کمی پنجره!
    نوشته
    1,219
    حضور
    12 روز 11 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    464
    صلوات
    12347



    سلام
    1 من خودم سعی می کنم فقط وقتی که حوصله درس خوندن دارم این کارو بکنم. مثلا وقتی احساس می کنم که خیلی دوست دارم یک درس خاص رو بخونم ، فقط همون درس رو می خونم.
    مثلا توی قفسه کتابهام نگاه می کنم ببینم الآن حوصله کدوم رو دارم که بردارم بخونم. این خودش روی یادگیری آدم تاثیر خوب میذاره.
    2 استفاده از نشانه گذاری ها و خلاصه کردن . مثلا چیزی رو که باید حفظ کنی احتمالا مورد به مورده ، اون موارد رو می تونی مثلا باهاشون یه جمله خنده دار بسازی یا با اول کلمه ها یه کلمه جدید بسازی.
    3 بعد از خوندن یک سرفصل و قبل از شروع بحث اصلی ، حدس بزن که این سرفصل منظورش چیه ؟ چی قراره بگه ؟ ...
    4 از درس خوندن لذت ببر. فکر کن این درسی که می خونی کی به کارت میاد؟ چطوری به کارت میاد؟ علم رو وارد زندگیت کن.
    مثلا من موقعی که دوم دبیرستان بودم و درس فیزیکمون مکانیک بود ، بیرون رفته بودیم سرعت جریان آب رو با اسفاده از یه پوسته تخمه که انداختمش توی آب اندازه گرفتم. یه محاسبه ی ساده و خنده دار و تا حدی بی مزه! اما احساس کردم این فیزیکی که می خونم حداقل در حد اندازه گیری سرعت جریان آب به دردم خورده.
    یا مثلا از توی حرفهایی که آدم های اطراف می زنند که گاهی خیلی هم عادی اند میشه کلی آرایه ادبی درآورد!
    این که آدم احساس کنه درسی که خونده به دردش خورده ، نیازی نیست به خودش زحمت بده تا چیزی رو حفظ کنه یا یاد بگیره. وقتی با علاقه بخونی خود یه خود یاد مگیری حتی اگه خیلی سخت باشه.

    اِنَّ النّاسَ عَبیدُ الدُّنْیا وَ الدِّینُ لَعْقٌ عَلى اَلْسِنَتِهِمْ یَحوطونَهُ ما دَرَّتْ مَعائِشُهُمْ فَاِذا مُحِّصوا بِالْبَلاءِ قَلَّ الدَّیّانونَ؛

    به راستى که مردم بنده دنیا هستند و دین لق لقه زبان آنهاست
    تا جایى گرد دین می گردند که معاش آنها تامین باشد
    و چون در معرض امتحان قرار گیرند، دینداران کم مى‏ شوند


    حسین ابن علی علیه السلام
    تحف العقول، ص 245





  11. صلوات ها 11


  12. #6

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    حقیقت/ راستی/
    نوشته
    149
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1149



    من شنیدم یه روشهایی برای فایل بندی محفوضات وجود دارد

    اگه کسی اطلاعی داره راهنمایی کنه ممنون میشم
    برای سلامتی اقا و تعجیل درظهورش و هدیه به روح پدر مرحومم یک صلوات

    اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم

  13. صلوات ها 10


  14. #7

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    همه چیز در هم
    نوشته
    591
    حضور
    8 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    69
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3955



    سلام و ممنون از نظرات مفيد دوستان

    چهار سال پيش توي يه كتاب خونده بودم كه براي تقويت حافظه مثلا به ويترين يه مغازه نگاه كنيد بعد از مدتي سعي كنيد به ياد بياريد چه چيزايي توي ويترين مغازه بوده .

    براي كسي كه حافظه اش ته دره به سر ميبره و عادت به اين كار نداشته اين روش يه مقدار سخته . به هر حال هر روشي در مطالعه دروس حفظي دوستان استفاده مي كنند يا هر راهكاري براي تقويت حافظه وجود داره دوستان بفرمايند استفاذه مي بريم .همچنين ممنون از مطالب دوست خوبم مريم جان .


    thank you

    ویرایش توسط حاج علی : ۱۳۹۱/۰۵/۰۱ در ساعت ۱۴:۲۲ دلیل: با عرض معذرت ، غلط تایپی

  15. صلوات ها 9


  16. #8

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    نوشته
    666
    حضور
    4 روز 12 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    70
    آپلود
    1
    گالری
    423
    صلوات
    7040



    سلام
    من درسای حفظیمو اینجوری میخوندم (البته تو فرجه ها و شب امتحان)
    1- فصلای کتاب رو که معمولا به همدیگه مربوط نبودن رو به صورت پراکنده میخوندم! یعنی مثلا یه کتاب 7 فصلی رو به ترتیب علاقم به هر فصل میخوندم.
    که این خودش چند تا نکته داره! از نظر روانشناسی وقتی مثلا میبینیم که فصل 3 و بعد1 بعد6 و... رو خوندیم ، یه خورده خیالمون راحت میشه که چند تا فصل رو خوندیم و حالا آمادگی بهتری داریم برای فصلای باقیمانده که زیادم بهشون علاقه نداریم! نکته دیگه اینکه زیاد بودن مطالب حفظی و امتحانی به چشممون نمیاد!

    2- حالا که انتخاب کردم کدوم فصل رو بخونم ، یه دور روخونی از تیتر اول و متنش میکردم و بعد تو ذهنم هضمش میکردم و نکات کلیدی رو خط میکشیدم و معمولا برای هر مطلبی که به نظرم مهم بود یه نشانه ای میذاشتم برای خودم . یا مثلا موضاعاتی که چند موردی بود رو با حروف اول موردها یه کلمه ای میساختم که یادم نره! تا آخر فصل...

    3- بعد برمیگشتم از اول فصل و این دفعه چون آشنایی داشتم با متن ، شروع میکردم به حفظ کردن.
    البته اینم بگم که هیچ وقت سعی نکردم عین متن کتاب رو حفظ کنم که واقعا سخت بود برام. بلکه با همون نشانه گذاری ها و پررنگ کردن نکات کلیدی تو ذهنم ، سر امتحان آنچه که برداشت کرده بودم رو همراه نکات کلیدی مینوشتم.

    4- در آخر هم مرور فصل و رفتن به فصل بعدی...

    یه راهی هم هست(تجربه خودم) که بیشتر به درد شعر و مورد و چیزای ترتیبی حفظ کردن ، میخوره ؛
    مثلا برای حفظ یه سوره که آیات ترتیبی هست ، آیه اول رو حفظ کنیم و بعد آیه دوم و در مرحله سوم آیه اول و دوم باهم تکرار کنیم و در مرحله چهارم آیه سوم رو حفظ کنیم و در مرحله پنجم آیه 1و2و3 رو تکرار کنیم و الی آخر.(البته سوره بقره رو با این روش نمیشه حفظ رد ) در کل برای مطالب کوتاه و ترتیبی روش خوبی بود برام. هر چند برای مطالب ترتیبی و موردی بیشتر ، فکر میکنم به همان نسبت مراحل رو به سطح بیشتری بسط بدیم بشه که اجراش کرد!

    حل جدول برای تقویت حافظه خوبه.

    موفق باشید

    و خداوند
    سعادت ما را بر خود واجب ساخته
    پس
    نماز را بر ما واجب ساخت...
    تا سعادت ما را
    تضمین کند...


    ๑۩ تصاویر و طراحی های اسلامی ۩๑



  17. صلوات ها 9


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    379
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2419



    دبیرستانی که بودیم دبیر ریاضی همیشه به بچه ها می گفت فرمول ها را حفظ کنید منم سرسختانه می گفتم استاد باید یاد بگیریم اگر حفظ کنیم فایده نداره، زود یادمون می ره؛ هیچ وقت هم نتونستم جدول ضرب و شماره ی تلفن خونه و نام بنیانگذار روانشناسی رفتارگرا را حفظ کنم البته همه شون را بلدم!

    امروز داشتم به یکی از دوستان زبان یاد می دادم، گفتم فکر نکن بشینی این کتاب را بخونی زبان موفق می شی، در درسی مثل زبان دروس به هم پیوسته اند، باید همه را یاد بگیری و یادگیری خوب همه در گرو اینه که حیطه ی لغات بالایی داشته باشی و بتونی جمله را که می خونی معناش کنی.
    گفت خوب من چند بار یک کلمه را بخونم تا حفظ ش بشم؟
    گفتم: مشکل همین جاست، تا وقتی این طوری بهش نگاه کنی یادش نمی گیری؛ فکر کردی من نشستم یک لغت را 20 بار تکرار کردم تا خفظ شدم؟ نه، حفظیات را بریز دور یادش بگیر
    نیستـــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــم

  19. صلوات ها 9


  20. #10

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    همه چیز در هم
    نوشته
    591
    حضور
    8 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    69
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3955



    ممنون از همه دوستان عزيز

    ولي بحث سر ياد گيري نيست . كتاب ها به زبان فارسي نوشته شدن . مشكل اينجاست كه خيلي از چيزايي كه عميقا هم متوجه ميشيم كه منظور چيه بايد توي ذهن داشته باشيم .


    خيلي جاها اگه نتوني خوب درس حفظ باشي پرتت مي كنن بيرون . از طرفي توي ذهن داشتن مطالب هم لازمه .


    با مثال ميگم .


    مثلا همون دروس ديني كه مثلا دبيرستان مي خونديم متوجه ميشديم كه چي ميگه اما بايد مطالب حفظ مي كردي .


    تعريف ها رو بايد حفظ باشي


    موارد و شاخه ها رو بايد حفظ باشي


    فهميدن يه چيزه . توي ذهن داشتن اين فهميدن ها يه چيز ديگه .


    اين چيزايي كه مي فهميم چه طور حفظ كنيم ؟؟؟؟

    قدرت حافظه چه طور تقويت ميشه ؟؟؟؟
    معمولا گفته ميشه جدول حل كردن . من جدول سه سوته حل مي كنم اما حافظه هنوز توي قرون وسطي به سر ميبره .


    ویرایش توسط روشنا : ۱۳۸۹/۱۱/۰۷ در ساعت ۲۱:۴۹

  21. صلوات ها 7


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 3

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود