صفحه 1 از 5 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سوال درباره ولایت فقیه

  1. #1

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    نوشته
    1
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10

    سوال درباره ولایت فقیه




    چرا شرط مرجعیت از ولی فقیه برداشته شده است؟؟

    ممنون میشم سریعتر به من پاسخ دهید.

  2. صلوات ها 10


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط fateme91 نمایش پست ها
    چرا شرط مرجعیت از ولی فقیه برداشته شده است؟؟
    سلام
    به نظرم سوالتان صحیح نیست .
    شرط اعلمیت از شروط ولایت فقیه در اصلاح قانون اساسی برداشته شد .
    ولی فقیه برای اقامه احکام و حدود باید مجتهد و فقیه باشد و اعلمیت در آن ضروری نیست چه اینکه ولی فقیه شرایط دیگری غیر از فقاهت هم باید داشته باشد که هریک کمتر از فقاهت نیست ازجمله مدیر و مدبر بودن .
    ما در این سه دهه دانستیم و به یقین رسیدیم که رهبر مدبر و آگاه و هوشیار چقدر در اداره جامعه و گذر از بحرانها موثر است پس به فقاهت اکتفا شده است
    موفق در پناه حق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  5. صلوات ها 11


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    101
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    488

    پاسخ اصلح




    بسم الله الرحمن الرحیم
    شاید به جهت تفاوت شروط میان مرجعیت دینی با رهبری(ولایت فقیه) باشد:
    اگر چه بهتر این است که "ولی فقیه" هر زمان اعلم در فقه و حتی مرجع باشد، ولی گاهی پیش می آید که همۀ شروط مطرح در "ولی فقیه" در شخص مرجع و اعلم (در فقاهت) وجود ندارد ولی مجتهد دیگری وجود دارد که اگر چه در فقه، اعلم نیست ولی چون مدیر، مدبّر، آگاه به زمانه،.... و شجاع تر از دیگران است پس برای تصدّی امر رهبری جامعه مناسب تر است. والبتّه تشخیص این همه به عهدۀ منتخبین مردم در خبرگان رهبری است.
    یعنی در نهایت ولی فقیه باید اصلح باشد.


    یاد ده ما را سخن‌های دقیق***** ***** کان به رحم آرد تو را ای خوش رفیق


    گر خطا گفتیم اصلاحش تو کن***** ******مصلحی تو ای تو سلطان سخن

  7. صلوات ها 6


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    علاقه
    موسیقی رپ - علوم دینی و فلسفی - زبان انگلیسی
    نوشته
    253
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1204



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    سلام
    به نظرم سوالتان صحیح نیست .
    شرط اعلمیت از شروط ولایت فقیه در اصلاح قانون اساسی برداشته شد .
    ولی فقیه برای اقامه احکام و حدود باید مجتهد و فقیه باشد و اعلمیت در آن ضروری نیست چه اینکه ولی فقیه شرایط دیگری غیر از فقاهت هم باید داشته باشد که هریک کمتر از فقاهت نیست ازجمله مدیر و مدبر بودن .
    ما در این سه دهه دانستیم و به یقین رسیدیم که رهبر مدبر و آگاه و هوشیار چقدر در اداره جامعه و گذر از بحرانها موثر است پس به فقاهت اکتفا شده است
    موفق در پناه حق:gol:
    عجب استدلالی !!
    شما در این سه دهه به یقین رسیدید که فقط باید به فقاهت اکتفا شود و اعلمیت لازم نیست !!!
    این کار در دهه ی اول انقلاب انجام شده .. چگونه در یک دهه، سه دهه تجربه کسب شد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    این شرط را فقط برای این برداشتند که چون آقای خامنه ای را می خواستند ولی فقیه بکنند و ایشان نه تنها اعلم نبود که حتی با وجود مراجع متعدد در آن زمان مرجع هم حساب نمی شد، بتواند به این منصب برسد !

    حسین
    بیشتر از آب تشنه ی لبیک بود !
    اما افسوس که به جای افکارش ،
    زخم های تنش
    را نشانمان دادند !!!
    و بزرگترین درد او را بی آبی معرفی کردند !!!!!!

  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    101
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    488

    چشمک شما ناراحتی؟!




    نقل قول نوشته اصلی توسط ehsan24 نمایش پست ها
    این شرط را فقط برای این برداشتند که چون آقای خامنه ای را می خواستند ولی فقیه بکنند و ایشان نه تنها اعلم نبود که حتی با وجود مراجع متعدد در آن زمان مرجع هم حساب نمی شد، بتواند به این منصب برسد !
    بسم الله الرحمن الرحیم
    با سلام ؛
    آیا برای رهبری جامعه فقط مرجعیت و اعلمیت (در فقه و اصول) کافی است؟ اعلم به زمان بودن، اشجع بودن، مدیر و مدبر بودن لازم نیست؟ به هر حال خبرگان چنین تصمیم گرفته و مراجع عظام تقلید هم کا ما دست بوس همگی ایشان هستیم نه تنها اعتراضی ندارند که به کوری چشم دشمنان ایران اسلامی؛از انتخاب و انتصاب ایشان خشنودند.

    ویرایش توسط نی نوا : ۱۳۸۹/۱۱/۰۶ در ساعت ۰۱:۰۷

    یاد ده ما را سخن‌های دقیق***** ***** کان به رحم آرد تو را ای خوش رفیق


    گر خطا گفتیم اصلاحش تو کن***** ******مصلحی تو ای تو سلطان سخن

  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,508
    حضور
    23 روز 22 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    16
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6207



    نقل قول نوشته اصلی توسط fateme91 نمایش پست ها
    چرا شرط مرجعیت از ولی فقیه برداشته شده است؟؟ ممنون میشم سریعتر به من پاسخ دهید.
    با سلام و عرض ادب خدمت دوستان خوبم

    در مورد این سوال شما باید عرض کنم که در مورد مسأله مرجعيت در اصل 107 و 109 قانون اساسي نخست، از آغاز دو گونه مورد تفسير وجود داشته است:
    1- مرجعيت فعلي.
    2- مرجعيت شأني (صلاحيت مرجعيت).

    1- منظور از مرجعيت فعلي آن است كه رهبر از آغاز رهبري داراي منصب مرجعيت بوده و مقلداني داشتهباشد.

    2- مرجعيت شأني يعني شايستگي و صلاحيت افتاء و به تعبير روشن‏تر ملكه اجتهاد است، هر چند داراي رسالهعمليه نبوده و مقلديني نداشته باشد. اكنون اين سؤال پديد مي‏آيد كه در ميان دو تفسير فوق كداميك و براساس چهمعيارهايي قابل قبول مي‏باشد؟

    در اين باره بايد توجه داشت كه هر يك از نظام‏هاي سياسي و حقوقي جهان راه‏ها و نهادهاي ويژه‏اي را براي تفسيرقانون معتبر مي‏شمارند. اين راه‏ها مي‏تواند يكي از امور زير باشد:

    الف) مراجعه به قانونگذار؛ در اين روند مذاكرات قانونگذاران در وضع قانون مورد ملاحظه قرار مي‏گيرد و رأي آنان از لابه‏لاي مذاكراتشانكشف و ملاك داوري قرار مي‏گيرد.
    ب ) تأسيس يك نهاد رسمي براي تفسير قانون اساسي؛ در نظام جمهوري اسلامي نهاد رسمي مفسر قانون اساسي شوراي نگهبان مي‏باشد.
    ج ) وجود قراين خارجي.

    اكنون با بررسي هر يك از روش‏هاي فوق مي‏توان قانوني بودن انتخاب آيت‏اللّه‏خامنه‏اي را مورد كاوش و ارزيابي قرار داد:
    1- در مذاكرات خبرگان قانون اساسي اول مطلبي دال بر وفاق قانون‏گذاران بر «مرجعيت فعلي» وجود ندارد. بنابراين قانون، مفاد اعمي پيدا مي‏كند و انحصار آن به هيچيك از دو احتمال درست نيست، لاجرم انتخاب مرجع فعلي و شأني هر دو از نظر قانون معتبر خواهد بود، زيرا عموميت قانون هر دو را شامل مي‏شود.

    2- بسياري از اعضاي خبرگان رهبري، از اعضاي خبرگان قانون اساسي نخست نيز بوده‏ اند و اگر مفاد قانون را مرجعيت فعلي مي‏دانستند اول كساني بودند كه مي‏بايستبه ايشان رأي نداده و به خاطر فقدان مرجعيت كنار بگذارند، در حالي كه بسياري از آنان از پيشتازان اين مسأله بوده و با قاطعيت و اطمينان ايشان را به رهبريبرگزيدند. اين مسأله از نظر حقوقي نشان مي‏دهد كه خود قانون‏گذاران تلقي «فعليت» از مرجعيت نداشته و براي آن معناي اعمي در نظر داشته‏اند.

    3- در جمهوري اسلامي ايران شوراي نگهبان مفسر قانوني و رسمي قانون اساسي است و آنان نه تنها در اين باره مخالفت نكرده و قانون را حمل بر لزوم فعليت نكردند،بلكه برخي از آنان به صراحت از اعم بودن مفاد آن سخن گفته‏اند، در حالي كه هم در شوراي نگهبان بوده‏اند و هم در خبرگان قانون اساسي.

    4- قراين قطعي و تناسب حكم و موضوع در مسأله مرجعيت نيز نشان مي‏دهد كه ملاك اصلي مرجعيت فعلي نيست، بلكه دارا بودن ملكه اجتهاد است. توضيح اين كه:مرجعيت، امري اعتباري و اجتهاد، امري حقيقي و تكويني است و آنچه صلاحيت رهبري به آن وابسته است توانش‏ها و شايستگي‏هاي واقعي و وجودي است نهصرف امور اعتباري؛ يعني، آنچه حقيقتا رهبر را در انجام امور لايق و توانا مي‏سازد اين است كه از نظر علمي در حد اجتهاد باشد، اما اين كه رساله و مقلد هم داشتهباشد چه اهميتي دارد؟ آيا دكتر بودن به اين است كه فرد داراي مطب و مشتري باشد، يا اين كه در علم طب دانشمند و متخصص باشد؟ از نظر شرعي نيز ملاكولايت، عالم دين و متخصص بودن در كشف و استنباط احكام الهي و در كنار آن دارا بودن تقوي، عدالت، شجاعت، توان مديريت و... مي‏باشد، ولي مرجعيت فعلي بهمعناي مقلد داشتن هيچ دخلي ندارد و هيچ دليل شرعي و قانوني بر آن اقامه نشده است.

    در اينجا اين سؤال پديد مي‏آيد كه اگر مراد از مرجعيت اعم از فعلي و شأني است، پس چرا در بازنگري حذف گرديد؟ پاسخ آن است كه وجود آن قيد موجب ابهام مي‏شد و براي آنكه قانون شفاف و مصرح باشد به جاي آن عنوان«اجتهاد مطلق» گذارده شد.



    سوال درباره ولایت فقیه

    الهی من ذاالذی ذاق حلاوه محبتک فرام منک بدلا

    آن کس که تورا شناخت جان را چه کند
    فرزند وعیال وخانمان را چه کند.




  13. صلوات ها 7


  14. #7

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط ehsan24 نمایش پست ها
    عجب استدلالی !! شما در این سه دهه به یقین رسیدید که فقط باید به فقاهت اکتفا شود و اعلمیت لازم نیست !!! این کار در دهه ی اول انقلاب انجام شده .. چگونه در یک دهه، سه دهه تجربه کسب شد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ این شرط را فقط برای این برداشتند که چون آقای خامنه ای را می خواستند ولی فقیه بکنند و ایشان نه تنها اعلم نبود که حتی با وجود مراجع متعدد در آن زمان مرجع هم حساب نمی شد، بتواند به این منصب برسد !
    سلام بر حق جویان
    بر همین باور بمانید
    چون شما این انقلاب و شیعه را بی صاحب می دانید
    تصحیح قانون اساسی هم در حیات امام صورت گرفت و آن زمان هیچ کس ذهنیتی در مورد رهبری امام خامنه ای نداشت حتی امام هم یک نوشته در این باره ندارد که گمان شود ایشان بدنبال فراهم کردن زمینه رهبری امام خامنه ای باشد .
    اعلمیت در فقاهب مربوط به مراجع تقلید است نه ولی فقیه که در حد فقاهت باید توان اداره حکومت و مملکت را داشته باشد .
    موفق در درک حقیقت

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  15. صلوات ها 6


  16. #8

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    علاقه
    موسیقی رپ - علوم دینی و فلسفی - زبان انگلیسی
    نوشته
    253
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1204



    نقل قول نوشته اصلی توسط نی نوا نمایش پست ها
    به هر حال خبرگان چنین تصمیم گرفته و مراجع عظام تقلید هم کا ما دست بوس همگی ایشان هستیم نه تنها اعتراضی ندارند که به کوری چشم دشمنان ایران اسلامی؛از انتخاب و انتصاب ایشان خشنودند.
    مراجع و فقهای شناخته شده ای که یا تمایلی به رهبری آقای خامنه ای نداشته و ندارند، یا کاملاً مخالف هستند :
    مرحوم آیت الله العظمی منتظری که آیت الله خمینی درباره ایشان فرمودند؛ ایشان حاصل عمر من است !
    آیت الله العظمی صانعی که از سال 73 در لیست جامعه مدرسین قرار گرفته و در حال حاضر در بین قشر جوان و دانشجو دارای بیشترین مقلد هستند !
    آیت الله العظمی دستغیب شیرازی که هر از چند گاهی دوستان شما در شیراز به بیت و حسینیه ایشان حمله می کنند. (به دلیل اینکه ایشان عضو خبرگان بوده و بعد از انتخابات انتقاداتی از آقای خامنه ای داشته!!! معلوم نیست این مجلس به چه دردی میخورد ؟؟) احوال حوزه علمیه اباصالح را که شما باید بهتر بدانید !
    آیت الله العظمی صادقی تهرانی که از سوی آیت الله خویی علامه ی مجاهد خطاب شده و از طرف علامه طباطبایی تأییدیه ای برای تفسیر قرآن خود دارد و به معنای واقعی در حوزه ای که جایی برای اجتهاد در آن نیست، اجتهاد کرده !
    آیت الله طاهری اصفهانی
    آیت الله العظمی بیات زنجانی که به دلیل ارتباط خوبی که با جوانان و دانشجویان دارد، در بین جوانان جا باز کرده.
    آیت الله العظمی موسوی اردبیلی
    آیت الله العظمی سیستانی

    آیت الله العظمی وحید خراسانی که به دیدار آقای خامنه ای نرفت و در همین سایت تاپیکی زده شد و حرف هایی به ایشان نسبت داده شد که ایشان مثلاً فرموده بودند: این سید تنهاست، او را حمایت کنید و ... که بنده تقاضای منبع کردم و پیغام شخصی ای برای من آمد و گفتند به زودی پاسخ می دهیم ولی هرگز پاسخ داده نشده چون این سخنان خلاف واقع است!
    آیت الله العظمی سید موسی شبیری زنجانی که از اقدامات ایشان بسیار ناراحت است و حتماً می دانید که همیشه در پشت پرده از منتقدین جدی دولت است و نمونه های بارزش هم تلاش برای رفع حصر مرحوم آیت الله منتظری و تلاش برای آزادی دکتر شکوری راد است !

    حسین
    بیشتر از آب تشنه ی لبیک بود !
    اما افسوس که به جای افکارش ،
    زخم های تنش
    را نشانمان دادند !!!
    و بزرگترین درد او را بی آبی معرفی کردند !!!!!!

  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    علاقه
    موسیقی رپ - علوم دینی و فلسفی - زبان انگلیسی
    نوشته
    253
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1204



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    امام خامنه ای
    لطفاً لقب خیرات نکنید !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    حسین
    بیشتر از آب تشنه ی لبیک بود !
    اما افسوس که به جای افکارش ،
    زخم های تنش
    را نشانمان دادند !!!
    و بزرگترین درد او را بی آبی معرفی کردند !!!!!!

  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    33
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    135



    نقل قول نوشته اصلی توسط ehsan24 نمایش پست ها
    نقل نوشته اصلی توسط : حامد امام خامنه ای لطفاً لقب خیرات نکنید !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    امام یعنی رهبر و پیشوا؛ در قران تعبیر " ائمةالکفر" را داریم یعنی پیشوایان و رهبران کفر و الحاد.

    در باره آیةالله خامنه ای نیز از آنجا که رهبر و پیشوای پر افتخار جامعه اسلامی ماست امام خامنه ای گفته میشود.که به برکت رهبری مدبرانه ایشان عزت و آبروی ایران اسلامی حفظ شده است که آن نیز به برکت نعمت ولایت است که ادامه ولایت معصومین علیهم السلام است. به نظر شما این چه چیزی دارد که شما را می آزارد؟

    این همه عناد و بدبینی که از پستهای شما احساس می شود برای چیست؟؟؟؟؟

  21. صلوات ها 3


صفحه 1 از 5 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود