صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: معارف دین در اسارت فهم مخاطب معصومین علیهم السلام

  1. #1

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682

    معارف دین در اسارت فهم مخاطب معصومین علیهم السلام




    سلام
    روایت مشهوری از پیامبر اکرم ص نقل است که فرمودند :
    نحن معاشرالانبیاء امرنا ان نکلم الناس علی قدر عقولهم
    ما پیامبران ماموریم که در حد عقل و درک مردم با آنها سخن بگوییم
    حال با توجه به سواد و فرهنگ نازل عرب جاهلی عصر پیامبر اکرم ص و نورس بودن امت در فهم دین در ایام ائمه علیهم السلام شما قضاوت کنید معارف دین در چه حدی القاء شده است ؟
    اینستکه صاحبان فهم عمیق در معارف دین از ظاهر الفاظ عبور کرده و به سرچشمه زلال حقیقت آن می رسند . اینها کسانی اند که در مقام علم و عمل ثابت و استوار قدم برداشتند و خداوند وعده خویش را در مورد آنها انجاز فرمود و به آنها آموخت آنچه را نمی دانستند .
    به نظر می رسد جنگ علمای معروف به علمای ظاهر با صاحبان نظر و بصر عمیق از قبیل فلاسفه و عرفا از این قبیل باشد .
    یعنی علمای ظاهر بدون توجه به این حقیقت در باب القاء معارف بر ظواهر متصلب شدند اما گروه دیگر این اصل را فراموش نکردند و در پی فهم عمیق معارف رفتند و به منزل مقصود هم رسیدند .
    البته در میان اصحاب و مخاطبین معصومین علیهم السلام تعداد انگشت شماری انسان عمیق پیدا می شده است که حضرات بتوانند بعضی حقایق را به ایشان عرضه کنند از قبیل سلمان و کمیل . اما تعداد این افراد مانند روایات نابی که از آنها رسیده است اندک است .
    البته توجه بفرمایید بحث ما در معارف است نه احکام . چه اینکه احکام به عمل باز می گردد و عمل مجال برخورداری از صور و اشکال مختلف و مراتب متعدد ندارد . اما معارف مجال گسترده ای در مراتب دارد .
    موفق در پناه حق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    سلام
    تصلب بر ظواهر معارف دین چیزی جز محرومیت از حقایق بیکران باطنی آن را بدنبال ندارد
    موفق در پناه حق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    سلام
    این تاپیک را دوباره احیاء می کنیم تا بر این مطلب تاکید کنیم که :
    بین تمام مرتبطین با معارف دین از اهل ظاهر تا اهل باطن حجاب فهم است .
    تا بر این نکته اصرار ورزیم :
    هیچ فهمی از معارف دین عین آن نیست بلکه مرتبه ای آن است لذا نسبت مرتبطین با معارف در یک نگاه کلی با دین یکسان است به عبارت دیگر همه ریزه خوار این خوان هستند
    تا به این نتیجه برسیم که :
    هیچ عالم دینی نمی تواند برای رد فهم دیگران از معارف از نام مخالفت با قرآن و سنت استفاده کند چه اینکه بین او و معارف هم حجاب فهم است و عینیتی بین فهم او و دین وجود ندارد بلکه باید از مخالفت با فهم خودش از قرآن و سنت سخن بگوید .
    البته توجه به این نکته لازم است که بحث در حوزه معارف است نه احکام که موضوعشان امور عملی است . چه اینکه عمل مجالش ضیق است و تکثر پذیر نیست . اما موضوع معارف و عقاید حقایق هستی است و این حقایق به جهت ذو مراتب بودن قابلیت تکثر را دارد .
    موفق باشید

    ویرایش توسط حامد : ۱۳۹۰/۰۴/۱۵ در ساعت ۰۰:۴۲
    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  7. صلوات ها 2


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8431



    با سلام

    و با تشکر

    از دوستان قرآنی میخواهم که تفسیر و معنی غلمان و ولدان مخلدون وکیفیت لذت بری از ایشان را برای من شرح دهند :

    وَيَطُوفُ عَلَيْهِمْ غِلْمَانٌ لَّهُمْ كَأَنَّهُمْ لُؤْلُؤٌ مَّكْنُونٌ {الطور/24}

    يطوف عليهم ولدان مخلدون ، واقعه-17

    پیرامون ایشان پسرانی جوان سفید و زیبا و جاوید میگردند !


  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    سلام
    خود آیه اشارت دارند که :

    نقل قول نوشته اصلی توسط خیر البریه نمایش پست ها
    لُؤْلُؤٌ مَّكْنُونٌ
    نقل قول نوشته اصلی توسط خیر البریه نمایش پست ها
    مخلدون
    البته به شرطی این معنا فهمیده می شود که چشم و دل و ذهن فرد آلوده نباشد وگرنه بر مبنای آلودگی خودش این جواب غلط است
    موفق باشید

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  11. صلوات


  12. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8431



    البته به شرطی این معنا فهمیده می شود که چشم و دل و ذهن فرد آلوده نباشد وگرنه بر مبنای آلودگی خودش این جواب غلط است


    با سلام و تشکر

    بالاخره در بهشت چگونه از پسران کامجویی میشود ؟


  13. #7

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    نوشته
    509
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    2417



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    هیچ عالم دینی نمی تواند برای رد فهم دیگران از معارف از نام مخالفت با قرآن و سنت استفاده کند

    سلام
    دوست عزیز!
    می تونم بپرسم اون موقع چه معیاری مشخص می کنه که مثلا فهم فلان عالم با فلان فیلسوف کدام توهم است کدام حقیقت؟
    نحن ابناء الدلیل نمیل حیث یمیل! مگر دلیل ما غیر از آیات و روایات صحیحه است!
    من یادم نمیاد جایی فهم شخصی ولو عالمی دلیلیت داشته باشد!ولو برای شخص خودش ! قطع مذکور در اصول هم در دایره و حوزه موضوعات است, نه احکام.
    اگر نگوییم سیره ائمه علیهم السلام رد کننده این نوع استنباط و لو معارف خارج از حوزه احکام شرعیه بوده و است.
    پرواضح است که فهم فقیه بر استنباط وارد شده از آیات برای استخراج احکام شرعیه تخصصا خارج است.
    البته حدیث مذکور صحیح است اما فکر کنم سلمانها !مقدادها ابوذرها و این هشام 15ساله ها در همان زمان عرب به قول شما کم کشش بودند! پس حرفتان کلیت ندارد! و کذلک نتیجه آن!

  14. #8

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط خیر البریه نمایش پست ها
    با سلام و تشکر بالاخره در بهشت چگونه از پسران کامجویی میشود ؟
    سلام
    یکی از لذتهای اهل بهشت دیدن زیبائیهاست چه اینکه بهشت تمام زیباست در عین حال هرچیزی زیبایی خاص خودش را دارد از اشاراتی که عرض شد دانسته می شود که یک نحوه لذت اهل بهشت دیدن چهره زیبای غلمان است البته این لذت لذت جنسی نیست . ما هم این قسم لذت را داریم مثلا می گوییم بچه فلانی ماشاء الله چقدر قشنگه آدم کیف می کنه اونو می بینه ؟ این نوع لذت از قسم لذتهای معنوی است
    موفق باشید

    ویرایش توسط حامد : ۱۳۹۰/۰۴/۱۷ در ساعت ۲۳:۳۳
    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  15. #9

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط ashkan62 نمایش پست ها
    می تونم بپرسم اون موقع چه معیاری مشخص می کنه که مثلا فهم فلان عالم با فلان فیلسوف کدام توهم است کدام حقیقت؟
    سلام
    بسیاری از اهل علم با استدلال به آیات و روایات فهم سایر علماء را خلاف آن دو منبع شریف می دانند و از لفظ خلاف قرآن و سنت استفاده می کنند . این عبارت نشان دهنده آن است که فرد مستشکل تصور می کند فهم او از قرآن و سنت عین قرآن و سنت است در حالی که حقیقت امر آنستکه اینجا اختلاف ، اختلاف دو فهم از قرآن و سنت است . ما بر همین مطلب تاکید داریم .
    البته معیارهای خاص در فهم صحیح از سقیم وجود دارد اما در عین حال عقیده صحیح ظهور در صحت دارد نه اینکه آن را تمام حقیقت و واقع بدانیم لذا بزرگان اهل علم با همه قوت برهان نظر خود را بصورت یک احتمال مطرح می کنند نه حقیقت محض . این ادب را باید از امثال ایشان آموخت
    موفق باشید

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  16. #10

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8431



    یکی از لذتهای اهل بهشت دیدن زیبائیهاست چه اینکه بهشت تمام زیباست در عین حال هرچیزی زیبایی خاص خودش را دارد از اشاراتی که عرض شد دانسته می شود که یک نحوه لذت اهل بهشت دیدن چهره زیبای غلمان است البته این لذت لذت جنسی نیست . ما هم این قسم لذت را داریم مثلا می گوییم بچه فلانی ماشاء الله چقدر قشنگه آدم کیف می کنه اونو می بینه ؟ این نوع لذت از قسم لذتهای معنوی است


    با سلام

    درست ، اما آیا شراب بهشتی مست کننده نیست ؟

    آیا لذت بهره بری جنسی در بهشت وجود ندارد ؟

    بزبان دیگر آیا استفاده از این گونه کلمات در قالب حور و غلمان و خمر و....برای تقریب به ذهن نیست ؟

    یعنی قرآن میخواد بگه که لذت اسفلش را در این دنیا چشیدید اما اصل و عمق لذت در بهشت است. همچنانکه شعرا و عرفا نیز از این شیوه استفاده کرده اند .

    هر آن چیزی که در عالم عیان است. چو عکسی زآفتاب آن جهان است.

صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود