صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: محرم و نامحرم-----------سوال فقهي

  1. #1

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    موضوعات دینی
    نوشته
    1,428
    حضور
    1 روز 1 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    8
    گالری
    407
    صلوات
    9265

    محرم و نامحرم-----------سوال فقهي




    با سلام
    چند سوال از کارشناسان احکام داشتم :
    خانمی از همسر سابقش پسری دارد
    آیا همسر پسرش (یعنی عروسش) با شوهرش محرم است ؟
    این خانواده (پسر و عروس) دختری دارند ، آیا این دختر بر این آقا محرم است؟
    به عبارتی دیگر نوه زن با شوهر زن محرم است ؟

  2. صلوات ها 10


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,787
    حضور
    6 روز 22 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9234



    [quote=صلوات;78852]با سلام چند سوال از کارشناسان احکام داشتم : خانمی از همسر سابقش پسری دارد آیا همسر پسرش (یعنی عروسش) با شوهرش محرم است ؟
    ضمن عرض سلام و تشكر از سوال شما
    ابتدا از تاخير در جواب از شما عذر خواهي مي كنيم و بايد عرض كنيم متوجه سوال نشديم
    در جواب سوال اول بايد بگويم محرم نيست.

    نقل قول نوشته اصلی توسط صلوات نمایش پست ها
    این خانواده (پسر و عروس) دختری دارند ، آیا این دختر بر این آقا محرم است؟ به عبارتی دیگر نوه زن با شوهر زن محرم است ؟

    بله به اين دختر محرم هست.
    رساله امام /2386 عده اي كه ازدواج با انها حرام است



  5. صلوات ها 10


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    موضوعات دینی
    نوشته
    1,428
    حضور
    1 روز 1 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    8
    گالری
    407
    صلوات
    9265



    با تشکر از پاسخ شما
    محرمیت نوه را بعد از تحقیقات فراوان خودم پیدا کردم لطف کنید بفرمایید چطور میشه عروس را به این اقا محرم کرد ؟

  7. صلوات ها 6


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,787
    حضور
    6 روز 22 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9234



    نقل قول نوشته اصلی توسط صلوات نمایش پست ها
    با تشکر از پاسخ شما محرمیت نوه را بعد از تحقیقات فراوان خودم پیدا کردم لطف کنید بفرمایید چطور میشه عروس را به این اقا محرم کرد ؟

    با سلام مجدد وتشکر از پی گیری شما
    در مورد سوال شماتنها راه موجود این است که:
    این زن بچه ای رابه فرزند خواندگی قبول کند وبه این بچه شیر دهد و فرزند رضاعی او شود واین اقا با این بچه ازدواج موقت کند واین زن مادر خانم ان اقا می شود.

    تبصره :1-محرمیت به وسیله رضاع شرا ئطی دارد (به تحریر ج =2 القول فی الرضاع که 14 شرط را ذکر کرده است از جمله اینکه :15 مرتبه از این خانم شیر بخورد ودر بینش تغذیه دیگر( چه شیر کس دیگر ویا غیر شیر)، نشده باشد...)


    ویرایش توسط اسراء : ۱۳۸۹/۱۱/۱۲ در ساعت ۱۵:۴۱

  9. صلوات ها 8


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۰
    علاقه
    قرآن
    نوشته
    952
    حضور
    22 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    1
    گالری
    0
    صلوات
    2918



    سلام آقا اسراء

    سوالم رو اینجا مطرح میکنم چون مربوط به این پست میشود در مورد محرم و نامحرم است

    طبق آیه 31 نور که فرمود و قل للمومنات ..... و لا یبدین زینتهن الا لبعولتهن او ابائهن او اباء بعولتهن او ابنائهن او ابناء بعولتهن او اخوانهن او بنی اخوانهن او بنی اخواتهن او نسائهن او ما ملکت ایمانهن او التابعین غیر اولی الاربة من الرجال او الطفل الذین لم یظهروا علی عورات النساء

    یعنی به زنان مومن بگو ........ و آشکار نسازند زینت (باطنی) خود را مگر برای شوهرهاشان یا پدرانشان(شامل پدر بزرگ تا جد و.....) یا پدران شوهرانشان(همچنین) یا پسرانشان( نوه نتیجه و.....) یا پسران شوهرانشان(همچنین) یا برادرانشان( چه پدری چه مادری چه پدر و مادری) یا پسران برادرانشان (هردو یعنی نوه .... و پدری .....) یا پسران خواهرانشان (همچنین) یا زنانشان(زنان مسلمان) یا آنچه به ملک یمینشان باشد(کنیز ....) یا مردانی که دارای قوه ی ریبه(شهوانی) نیستند و در جمع زنان تابع (به حساب میآیند به همین جهت)، یا پسر بچه هایی که ( گرچه قوه ی شهوانیشان به کار خواهد افتاد اما) قاهر ( ومسلط) به عورات زنان نیستند

    طبق این آیه دایی و عمو و داماد برای زن محرم نیستند درست است؟؟
    ویرایش توسط سوال : ۱۳۹۱/۰۹/۰۳ در ساعت ۱۵:۵۵ دلیل: ترکیب پست ها

  11. صلوات


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۰
    نوشته
    86
    حضور
    7 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    228



    محرم بودن دايي و عمو به دختر ،هم از اين آيه و هم از روايات استنباط مي شود.
    اگر چه ظاهرا در ايه سخن از دايي و عمو نيست اما قرآن مى‏خواهد نهايت فصاحت و بلاغت را در بيان مطالب به كار گيرد و حتى يك كلمه اضافى نيز نگويد، از آنجا كه استثناى" پسر برادر" و" پسر خواهر" نشان مى‏دهد كه" عمه" و" خاله" انسان نسبت به او محرمند روشن مى‏شود كه عمو و دايى يك زن نيز بر او محرم مى‏باشند و به تعبير روشنتر محرميت دو جانبه است، هنگامى كه از يك سو فرزندان خواهر و برادر انسان بر او محرم شدند، طبيعى است كه از سوى ديگر و در طرف مقابل عمو و دايى نيز محرم باشند (تفسير نمونه).

  13. صلوات ها 5


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۰
    علاقه
    قرآن
    نوشته
    952
    حضور
    22 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    1
    گالری
    0
    صلوات
    2918



    خوشم اومده از آمدنتان سلام رحمان جان

    این حرف ایشونو براشون نقد کردم تو سایتشون جوابی نتونستن بدن که قانع کننده باشه

    حالا برا شما میگم ببینید نظرتون چیه؟

    زیرا استدلال معظم له در تفسیر به خلاصه گویی در این آیه بوده که قطعا مردود میباشد چون اولا آیه در مقام بیان احکام عملی است و خلاصه گویی در این کتاب جاودان هدایت بشری نه تنها بر اساس فصاحت نخواهد بود بلکه نهایت فضاحت در کلام است و اگر این خلاصه گویی از بلاغت است پس جادارد معظم له نیز در رساله عملیه خود نیز این بلاغت را بجا بیاورند. ثانیا چرا خدا در آیات دیگری چون 23 سوره نساء و 61 سوره نور این خلاصه گویی را انجام نداده؟

    بین این دو چه تقابلی است؟؟ تازه اگه تقابلی باشه که هیچوقت شیء مقابل خودشو اثبات نمیکنه میکنه؟ زمانی میتونه اثبات کنه که تقابل نباشه نه این که باشه
    ویرایش توسط سوال : ۱۳۹۰/۰۷/۲۰ در ساعت ۱۸:۴۶ دلیل: ترکیب پست ها

  15. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۰
    نوشته
    86
    حضور
    7 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    228



    گفته ايد:اولا آیه در مقام بیان احکام عملی است و خلاصه گویی در این کتاب جاودان هدایت بشری نه تنها بر اساس فصاحت نخواهد بود بلکه نهایت فضاحت در کلام است و اگر این خلاصه گویی از بلاغت است پس جادارد معظم له نیز در رساله عملیه خود نیز این بلاغت را بجا بیاورند. ثانیا چرا خدا در آیات دیگری چون 23 سوره نساء و 61 سوره نور این خلاصه گویی را انجام نداده؟[/quote]
    در جواب بايد به موارد ذيل توجه داشت:
    1-همانطور كه در كتب علوم قرآني و بلاغي تصريح شده است فن ايجاز از فنون فصاحت و بلاغت بوده و قران كريم نيز از آن استفاده كرده است.(اين موضوع آنقدر واضح است كه قابل ترديد نيست.رجوع كنيد به الاتقان سيوطي و علوم قرآني آيه الله معرفت و ديگر كتب بلاغي).بنابراين ايجاز به اجماع اهل بلاغت و مفسرين خلاف فصاحت نيست.اگر چه قرآن در مواردي متناسب با مقام سخن از فن اطناب نيز بهره برده است كه موارد و شرايط آن در كتب فوق الذكر ثبت شده است.
    2- در احكام عملي نيز با توجه به اينكه حدود 500 آيه فقهي بيشتر نداريم جزييات بسياري از احكام ذكر نشده است و تبيين آن به عهده رسول الله (ص) گذاشته شده است( وانزلنا اليك الذكر لتبين للناس ما نزل اليهم).نقش روايات معصومين در تبيين قرآن بخصوص آيات فقهي قرآن را نبايد ناديده گرفت.(اين موضوع نيز از مسلمات است جنانكه برخي مفسرين تفصيل انها را بيان كرده و برخي ديگر همچون علامه طباطبايي معمولا انها را به كتب فقهي ارجاع مي دهد)
    3- در همان آيه 23 نساء نيز به بعصي از محارم اشاره صريح نشده است در اين آيه خداوند
    مى‏فرمايد: وَ أُمَّهاتُكُمُ اللَّاتِي أَرْضَعْنَكُمْ وَ أَخَواتُكُمْ مِنَ الرَّضاعَةِ:" و مادرانى كه شما را شير مى‏دهند و خواهران رضاعى شما بر شما حرامند".
    گرچه قرآن در اين قسمت از آيه تنها به دو دسته يعنى خواهران و مادران رضاعى اشاره كرده ولى طبق روايات فراوانى كه در دست است، محارم رضاعى منحصر به اينها نيستند، بلكه طبق حديث معروف كه از پيغمبر اكرم ص نقل شده‏
    " يحرم من الرضاع ما يحرم من النسب‏
    ":" تمام كسانى كه از نظر ارتباط نسبى حرامند از نظر شيرخوارگى نيز حرام مى‏شوند".
    البته مقدار شيرخوارگى كه تاثير در محرميت مى‏كند و همچنين شرائط و كيفيت آن، ريزه‏كاريهاى فراوانى دارد كه در كتابهاى فقهى آمده است.
    4- در آيه 61 نور نيز جزييات زيادي وجود دارد كه در كتب روايي و فقهي مطرح شده است. در اين ايه خداوند اجازه داده است كه انسان از خانه‏هاى بستگان نزديك و بعضى از دوستان و مانند آنها- كه مجموعا يازده مورد مى‏شود- غذا بخورد اما از خانه فرزندان صراحتا نامي به ميان نيامده است يا درباره اجازه گرفتن يا نگرفتن يا درياره كميت و كيفيت غذا(كه در روايات به آن اشاره شده است)تصريحي ندارد.
    5-رساله هاي عمليه مراجع بيان تفصيلات معصومين درباره احكام الهي است
    ویرایش توسط رحمان : ۱۳۹۰/۰۷/۲۰ در ساعت ۱۶:۳۷

  16. صلوات ها 3


  17. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۰
    علاقه
    قرآن
    نوشته
    952
    حضور
    22 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    1
    گالری
    0
    صلوات
    2918



    سلام علیکم رحمان جان

    نقل قول نوشته اصلی توسط رحمان نمایش پست ها
    1-همانطور كه در كتب علوم قرآني و بلاغي تصريح شده است فن ايجاز از فنون فصاحت و بلاغت بوده و قران كريم نيز از آن استفاده كرده است.(اين موضوع آنقدر واضح است كه قابل ترديد نيست.رجوع كنيد به الاتقان سيوطي و علوم قرآني آيه الله معرفت و ديگر كتب بلاغي).بنابراين ايجاز به اجماع اهل بلاغت و مفسرين خلاف فصاحت نيست.اگر چه قرآن در مواردي متناسب با مقام سخن از فن اطناب نيز بهره برده است كه موارد و شرايط آن در كتب فوق الذكر ثبت شده است.
    درست است ما هم نمیگیم ایجاز کلا از بلاغت کلام رو دور میکنه اما هر سخن جایی و هر نکته مقامی دارد

    یه وقتی شما میگید مثلا حسن و حسین نامحرمن خوب این اشکالی ندارد روایت می آید میگوید اصغر و علی هم نامحرم

    اما اینجا خداوند منع کرده از نمایش زینت باطنی به غیر اینهایی که در این آیه آمده و این حصر حتی زنان را شامل میشود یعنی کل ذوی العقول چون نسائهن آورده

    در ضمن آیه کاملا در مقام بیان است زمانی ایجاز صحیح است که آیه مفهوم را درست و کامل برساند نه این که نصف را نگوید بعد هم حصر کند نه این که سر سی دی رو باز بذاره که اگه کسی خواست بهش اضافه کنه بلکه ببنده سی دی رو اونوق آیا میشه به اون سی دی چیزی اضافه کرد؟؟ به بهانه ایجاز؟ که بلاغت رو به دلایلی که گفتم زیر سوال میبرد نه این که خود ایجاز مخل در بلاغت باشه

    نقل قول نوشته اصلی توسط رحمان نمایش پست ها
    2- در احكام عملي نيز با توجه به اينكه حدود 500 آيه فقهي بيشتر نداريم جزييات بسياري از احكام ذكر نشده است و تبيين آن به عهده رسول الله (ص) گذاشته شده است( وانزلنا اليك الذكر لتبين للناس ما نزل اليهم).نقش روايات معصومين در تبيين قرآن بخصوص آيات فقهي قرآن را نبايد ناديده گرفت.(اين موضوع نيز از مسلمات است جنانكه برخي مفسرين تفصيل انها را بيان كرده و برخي ديگر همچون علامه طباطبايي معمولا انها را به كتب فقهي ارجاع مي دهد)
    خوب این دلیل را هم در دلیل قبلی رد کردم چون اینجا باز گذاشته نشده قابلیت اضافه شدن نداره

    اما گفته شده اقیموا الصلاة نفرموده کدام نماز! چه شکلیه این نماز؟ تو اینا باید به روایت رجوع کرد که اونا هم با تکیه بر حروف رمزی قرآن مثل الم و باقی حروف قرآن که برای ایشان رمزی است مثل باء بسم الله الرحمن الرحیم تبیین میکنن بالبینات و الزبر که بینات دلایل و زبر هم در مورد پیامبر قرآن است یعنی ذکر

    اما اینجا این حرف راه ندارد دادا

    نقل قول نوشته اصلی توسط رحمان نمایش پست ها
    3- در همان آيه 23 نساء نيز به بعصي از محارم اشاره صريح نشده است در اين آيه خداوند مى‏فرمايد: وَ أُمَّهاتُكُمُ اللَّاتِي أَرْضَعْنَكُمْ وَ أَخَواتُكُمْ مِنَ الرَّضاعَةِ:" و مادرانى كه شما را شير مى‏دهند و خواهران رضاعى شما بر شما حرامند". گرچه قرآن در اين قسمت از آيه تنها به دو دسته يعنى خواهران و مادران رضاعى اشاره كرده ولى طبق روايات فراوانى كه در دست است، محارم رضاعى منحصر به اينها نيستند، بلكه طبق حديث معروف كه از پيغمبر اكرم ص نقل شده‏ " يحرم من الرضاع ما يحرم من النسب‏ ":" تمام كسانى كه از نظر ارتباط نسبى حرامند از نظر شيرخوارگى نيز حرام مى‏شوند". البته مقدار شيرخوارگى كه تاثير در محرميت مى‏كند و همچنين شرائط و كيفيت آن، ريزه‏كاريهاى فراوانى دارد كه در كتابهاى فقهى آمده است.
    ببخشید پیشنهاد میکنم برای حرمت ازدواج به این آدرس بروید و آنجا بحث کنید
    http://www.askdin.com/showthread.php?t=14341

    در کل این حرف هم درست نیست چون نص در احل لکم ماوراء ذلکم آمده این که دیگه خیلی نصه نص نصه نص اندر نصه

    نقل قول نوشته اصلی توسط رحمان نمایش پست ها
    در آيه 61 نور نيز جزييات زيادي وجود دارد كه در كتب روايي و فقهي مطرح شده است. در اين ايه خداوند اجازه داده است كه انسان از خانه‏هاى بستگان نزديك و بعضى از دوستان و مانند آنها- كه مجموعا يازده مورد مى‏شود- غذا بخورد اما از خانه فرزندان صراحتا نامي به ميان نيامده است يا درباره اجازه گرفتن يا نگرفتن يا درياره كميت و كيفيت غذا(كه در روايات به آن اشاره شده است)تصريحي ندارد
    خوب ما هم ادعا نکردیم آیات خدا همه چیز را یکجا بیان میکنن گفتیم چیزی را که دارد بیان میکند درست بیان میکند نه غلط و غلوط که ائمه بیان غلط قرآن رو بگیرن

    نه بلکه خود ائمه دستور عرضه احادیث به قرآن رو دادن چون قرآن روشن بیان کرده چیزی رو که بیان کرده

    ما مدعی نشدیم بیان همه چی تو قرآن اومده شدیم؟؟

    نقل قول نوشته اصلی توسط رحمان نمایش پست ها
    5-رساله هاي عمليه مراجع بيان تفصيلات معصومين درباره احكام الهي است
    آیا معصومین با هم متناقض حرف میزنن؟ آیا ما نمیگیم اگه امام حسن در موقعیت امام حسین بود قیام میکرد و هر کدام در موقعیت دیگری همان را میکردند که او کرد؟

    اونا اختلاف نداشتن اما علما دارن ندارن؟

    پس نمیشه گفت رساله بیان تفصیلات معصومینه برای بالا بردن علما ائمه رو نباید پایین آورد

    خود علما هم همچین ادعایی ندارن اونا میگن ما اینطوری فهمیدیم نمیگن همین است و لا غیر میگن؟؟
    ویرایش توسط سوال : ۱۳۹۰/۰۷/۲۰ در ساعت ۱۹:۲۴ دلیل: ترکیب پست ها

  18. صلوات ها 2


  19. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۰
    نوشته
    86
    حضور
    7 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    228



    حصراضافي(نسبي)مانع از ورود ديگران در حكم نيست .مگر قرآن در مواردي علم به غيب را منحصر در خداوند نمي داند(قُلْ لا يَعْلَمُ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ الْغَيْبَ إِلاَّ اللَّه‏)اما در آيات و روايات ديگر علم به غيب براي غير خداوند نيز اثبات شده است(عالِمُ الْغَيْبِ فَلا يُظْهِرُ عَلى‏ غَيْبِهِ أَحَداً إِلَّا مَنِ ارْتَضى‏ مِنْ رَسُول‏..). نيز آيات مربوط به شفاعت كه در جايي حصر و در جاي ديگر(آيات و روايات ديگر)افراد ديگري نيز شامل شده است.
    وظيفه مفسر و كسي كه مي خواهد حكمي از قرآن استخراج كند بخصوص در احكام فقهي قرآن،رجوع به روايات است.روايات بخوبي بيان مي كنند كه آيات فقهي از جمله آيه مورد بحث،در مقام بيان همه جزييات نيست.(اين امر روشني در بين مفسران و فقيهان است).روايات شيعه و سني نيز متفقند كه عمو و دايي محرمند(اگر چه آيه محل بحث درباره ابداء زينت است و برخي مفسرين شيعه و سني آندو را در زمره اخوان يا آباء داخل مي دانند و حكمت نام نبردن از آندو را نيز ذكر كرده اند.
    شعار حسبنا كتاب الله كه از سوي برخي منحرفين معلوم الحال در صدر اسلام بيان شد نيز مردود است.به توجه به حديث متواتر ثقلين،تمسك به قرآن و عترت است كه موجب نجات از گمراهي است.در تفسير هر آيه بايد به همه قرائن(تخصيصها،تقييدها،مقا م سخن و...بخصوص روايات)كه در كتب تفسير و علوم قراني تفصيلا درباره آنها بحث شده است توجه داشت.(ضمنا تكيه به حروف رمزي نيز مبنايي ندارد.
    در تفسير اطيب البيان نيز آمده است:«در اين آيه شريفه بعضى از محارم را ذكر نفرموده مثل عمو و خالو و داماد كه شوهر دختر باشد و شوهر مادر كه باصطلاح ناپدرى باشد و مولاى كنيز كه شوهر نداشته باشد كه اماء مى‏گويند و لكن در موارد ديگر بيان شده در اخبار»
    ویرایش توسط رحمان : ۱۳۹۰/۰۷/۲۱ در ساعت ۱۵:۵۵

  20. صلوات ها 3


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود