صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: موسیقی عرفانی و قرب به خدا

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    590
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2890

    موسیقی عرفانی و قرب به خدا




    موسیقی عرفانی و نزدیکی به خدا
    سوالی که امروزه خصوصا در قشر جوانان دانشجو بعضا پرسیده میشود اینکه آیا با موسیقی های عرفانی میتوان به خدا نزدیک شد؟
    پاسخ را با نگرش انسان شناسانه بررسی میکنیم.انسان دارای دو بخش بینش و گرایش است. در ناحیه بینش توانایی تشخیص خوب و بد به طور یکسان را دارد و با کسب علم این بخش تقویت میشود که از آن به عقل نظری تعبیر میشود.
    در ناحیه گرایش میل به خوبی ها همیشه وجود دارد و به بدی ها تمایلی انسان نداردو بنابر این گرایش به خوبی و بدی یکسان نیست.
    هم چنان که بدن غذای خوب و مناسب را جذب و غذای بد را نمیپذیرد – مگر اینکه با بد آموزی بدن به غذاهای بد معتاد شود که البته باعث تحلیل جسمی تدریجی میگردد- روح نیز چنین است نسبت به اخلاق خوب گرایش دارد و از اخلاقیات بد گریزان است که از این امر به عقل عملی تعبیر میشود.
    عقل عملی مدیر عامل عقل نظری است چنانچه نرم خو باشد تابع عقل نظری است در غیر این صورت نافرمانی میکندو دیگر مدیر عامل نیست و شیطنت میکند.
    از چه راهی عقل عملی را نرم و خاضع کنیم . انسان اسلحه بیرونی اش در برابر دشمن آهن است و اسلحه درونی اش گریه و ناله است.(و سلاحه البکاء) . با سلاح گریه و ناله است که در برابر غضب و شهوت مقاومت میکند و باعث خضوع عقل عملی در برابر عقل نظری میشود.عقل عملی متأثر از موسیقی میشود ولی نرمش و اشک حاصل از موسیقی کاذب است. گاهی مارش عزا میشنود و بی آنکه متوفا را بشناسد میگرید این گریه کاذب است ولی گاهی باذکر مصائب امام حسین علیه السلام میگرید این گریه صادق است.
    موسیقی عرفانی نیز نرمش و خضوع کاذب به عقل عملی میدهند یعنی در واقع عقل عملی را تابع عقل نظری نمیکند و دژ مستحکم در برابر غضب و شهوت ایجاد نمیکند و به را حتی در برابر خواهشهای نفسانی کوتاه می آید و تسلیم میشود. و انسان را به دره سقوط و گناه میکشاند. سایر موسیقیهای دیگر اثر مخرب تری دارند و باعث نافرمانی عقل عملی از عقل نظری میگردند. بنابر این آنچه انسان در پی آنست که به خدا نزدیک شود درست به وسیله موسیقی های عرفانی و ... اثر مخرب تری را در روح آدمی میگذارد و نتیجه معکوس میدهد.

    ویرایش توسط زمزم : ۱۳۸۹/۱۰/۲۹ در ساعت ۱۹:۳۷
    این بقیةالله التّی لا تخلوا من العترة الهادیة!!

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط زمزم نمایش پست ها
    موسیقی عرفانی و نزدیکی به خدا سوالی که امروزه خصوصا در قشر جوانان دانشجو بعضا پرسیده میشود اینکه آیا با موسیقی های عرفانی میتوان به خدا نزدیک شد؟ پاسخ را با نگرش انسان شناسانه بررسی میکنیم.انسان دارای دو بخش بینش و گرایش است. در ناحیه بینش توانایی تشخیص خوب و بد به طور یکسان را دارد و با کسب علم این بخش تقویت میشود که از آن به عقل نظری تعبیر میشود. در ناحیه گرایش میل به خوبی ها همیشه وجود دارد و به بدی ها تمایلی انسان نداردو بنابر این گرایش به خوبی و بدی یکسان نیست. هم چنان که بدن غذای خوب و مناسب را جذب و غذای بد را نمیپذیرد – مگر اینکه با بد آموزی بدن به غذاهای بد معتاد شود که البته باعث تحلیل جسمی تدریجی میگردد- روح نیز چنین است نسبت به اخلاق خوب گرایش دارد و از اخلاقیات بد گریزان است که از این امر به عقل عملی تعبیر میشود. عقل عملی مدیر عامل عقل نظری است چنانچه نرم خو باشد تابع عقل نظری است در غیر این صورت نافرمانی میکندو دیگر مدیر عامل نیست و شیطنت میکند. از چه راهی عقل عملی را نرم و خاضع کنیم . انسان اسلحه بیرونی اش در برابر دشمن آهن است و اسلحه درونی اش گریه و ناله است.(و سلاحه البکاء) . با سلاح گریه و ناله است که در برابر غضب و شهوت مقاومت میکند و باعث خضوع عقل عملی در برابر عقل نظری میشود.عقل عملی متأثر از موسیقی میشود ولی نرمش و اشک حاصل از موسیقی کاذب است. گاهی مارش عزا میشنود و بی آنکه متوفا را بشناسد میگرید این گریه کاذب است ولی گاهی باذکر مصائب امام حسین علیه السلام میگرید این گریه صادق است. موسیقی عرفانی نیز نرمش و خضوع کاذب به عقل عملی میدهند یعنی در واقع عقل عملی را تابع عقل نظری نمیکند و دژ مستحکم در برابر غضب و شهوت ایجاد نمیکند و به را حتی در برابر خواهشهای نفسانی کوتاه می آید و تسلیم میشود. و انسان را به دره سقوط و گناه میکشاند. سایر موسیقیهای دیگر اثر مخرب تری دارند و باعث نافرمانی عقل عملی از عقل نظری میگردند. بنابر این آنچه انسان در پی آنست که به خدا نزدیک شود درست به وسیله موسیقی های عرفانی و ... اثر مخرب تری را در روح آدمی میگذارد و نتیجه معکوس میدهد.
    سلام
    متاسفانه در این نوشته هیچ توضیحی درباره موسیقی عرفانی و عرفان داده نشده است تا هم اولی شناخته شود و هم حد و حدود دومی . به نظر حقیر موسیقی هیچ نقشی در عرفان اصیل ندارد . اصلا وادی عرفان وادی رهایی از خیال و وهم است ، در حالی که موسیقی کاری جز تقویت این دو ندارد . وای چه بر سر عرفان آمده که موسیقی خیال انگیز باید مددکار حقیقتی باشد که عقل هم در آن حیران است ؟؟؟؟
    موفق

    ویرایش توسط حامد : ۱۳۸۹/۱۰/۲۹ در ساعت ۲۲:۰۶
    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    ALLAH
    نوشته
    2,406
    حضور
    20 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11066



    سئوال این است که منظور از موسیقی عرفانی دقیقا چه نوغ موسیقی است؟

    آیا اصولا موسیقی ساخته دست بشر می تواند انسان را به سمت واقعی ((نه توهم)) قرب خدای یکتا سوق دهد؟

    اگر بله دقیقا چه نوع موسیقی؟به چه سندی به چه مدرکی؟

    ویرایش توسط **عبدالله** : ۱۳۸۹/۱۰/۳۰ در ساعت ۱۹:۱۹
    امام حسین علیه السلام

    زنهار زنهار بپرهیز از ظلم به کسی که در مقابل تو یاوری جز خدا ندارد

  7. صلوات ها 2


  8. #4

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    5,227
    حضور
    68 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    253
    آپلود
    48
    گالری
    41
    صلوات
    22069



    سلام علیکم جمیعا

    اول نیاز هست نسبت به لزوم اهمیت به موسیقی بحثی را مطرح کنم و بعد برسیم به طریقت و موسیقی :

    توجه به خلقت انسان و جهان مادی یکی از راههای شناخت خداوند را برای هرکسی که اهل بصیرت است فراهم میکند.
    انسان خواه ناخواه نسبت به موسیقی عکس العمل نشا میدهد و این موضوع در نهاد او ایجاد شده.

    بقول استاد رائفی هرگاه برای کسی که در زمان گذشته موسیقی ای را گوش داده آن موسیقی را بعد از مدتی بگذاریم سریعا عکس العمل نشان میدهد و این دال بر شرطی شدن انسان در برابر گزینه ای بنام موسیقی است.

    تاثیر موسیقی بر روی انسان و حتی حیوانات و گیاهان بر همگان واضح است و نیاز به توضیح نیست لذا قصد من از طرح این مطلب موضوع شرطی شدن انسان بود.

    موسیقی هم میتواند خوب باشد و در اسان گرایش برای مطالب نیک در ضمیر ناخوداگاهش ایجاد کند و هم میتواند بد باشد و عکس آن نتیجه بدهد.

    در عرفان موسیقی تنها جنبه گرایشی دارد والا در طی طریق هیچ جایگاه بخصوصی برایش تعریف نشده و نخواهد شد.

    موسیقی در زمانیکه عرفائی همچون سعدی - حافظ - شمس و دیگران آنرا بکار میبرتد از روی شوق وصال است و نه از روی تزکیه و تربیت نفس چراکه موسیقی عرفانی تنها شرطی شدن نیکو را در انسان پدید می آورد.

    در هر صورت نقش موسیقی را باید مومنین بپذیرندو از آن برای اهداف گرایشی استفاده کنند والا همین موسیقی ابزاری برای سرباز گیری پلید صفتان بوده و هست و خواهد شد.


    یاحق



    علی علیه السلام :
    خداوند، ملائكه را از نيروى عقل محض ، حيوانات را از غرائز و شهوات محض و انسان را تركيبى از هر دو آفريد. آن كس كه نيروى انديشه و فكرش ‍ بر شهوتش غلبه كند، از ملائكه برتر و آن كس كه نيروى شهوت و غريزه اش ‍ بر قوه عقل غالب شود از حيوانات پست تر است . ( بحارالانوار، ج 57، ص 299، حديث 5 )

  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط bina88 نمایش پست ها
    در عرفان موسیقی تنها جنبه گرایشی دارد والا در طی طریق هیچ جایگاه بخصوصی برایش تعریف نشده و نخواهد شد. موسیقی در زمانیکه عرفائی همچون سعدی - حافظ - شمس و دیگران آنرا بکار میبرتد از روی شوق وصال است و نه از روی تزکیه و تربیت نفس چراکه موسیقی عرفانی تنها شرطی شدن نیکو را در انسان پدید می آورد. در هر صورت نقش موسیقی را باید مومنین بپذیرندو از آن برای اهداف گرایشی استفاده کنند والا همین موسیقی ابزاری برای سرباز گیری پلید صفتان بوده و هست و خواهد شد.
    سلام
    در عالم چه چیز تاثیر گذار نیست ؟
    تاثیرگذاری برای خوب بودن چیزی کافی است ؟
    موسیقی عرفانی سعدی و حافظ یعنی چه ؟
    منظورتان شعر این بزرگواران است یا چیز دیگر ؟ شعر موسیقی است ؟
    عنوان موسیقی عرفانی برای طرح بحث تاثیر موسیقی در گرایش افراد به معنویت صحیح است ؟
    کسی که با عنوان موسیقی عرفانی وارد معنویات می شود چقدر طول می کشد تا بداند بین عرفان حقیقی و موسیقی رابطه ای نیست ؟
    هدفمان از عرفان غرق کردن افراد در خیالات زیباست یا رساندن به سرچشمه زیبایی آفرین ؟
    بلندای عرفان چقدر است ؟
    حرمت نام عرفان چقدر ؟
    آیا اخلاق الهی و محمدی ص برای جذب جوانان کافی نبود ؟ که فراموش شد و متوسل به اسباب این چنینی شدیم ؟
    و امروز موسیقی چه برسر مردم می آورد ؟
    و فردا امثال این عناوین بر سر عرفان چه ؟
    موفق در پناه حق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  11. صلوات


  12. #6

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    5,227
    حضور
    68 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    253
    آپلود
    48
    گالری
    41
    صلوات
    22069



    سلام علیکم جمیعا

    حامد گرامی

    یا باید حقیقت وجودی انسان را درک کنیم و زاه حلی که صحیح است با استفاده از کتاب اجماع عقل و سنت بسنجیم و نتیجه ای درست بگیرریم یا اینکه حقیقت وجودی انسان را منکر شویم.

    کدام عاقلانه است ؟
    کدام الهی است ؟
    کدم سنت رسول است و کدام با نظر اجماع منطبق است /

    مثلا
    شهوت اساسا چیز خوبی است چون در خلقت انسان نهاده شده و بانی ازدیاد و ادامه نسل بشر است.

    اما آیا شهوت را بخاطر جنبه بدش نفی کنیم و بگوئیم نخیر شهوت حرام است ؟

    اما در باب عرفان و موسیقی
    گرایش اصل مهمی است و لازم است ولی همانطوریکه ذکر شد و برای بار شوم هم ذکر میکنم کافی نیست.

    اشعار مولانا ( بالاخص ) کاملا مترنم است و این بدنی معناست که مولانا و دیگران در زمان شوق وصل توی سرشان نمیزدند و گریه کنند یا سینه بزنند.

    اینها به ضرب آلاتی همچون دف و حتی رقصی بنام سماع شادی وصال را جشن میگرفتند.

    بیان این معانی و مفاهیم برای عموم سخت است چرا که اکثر کسانیکه موسیقی گوش میکرده و یا میخوانند و یا میرقصند ( چه با موزیک مطرب چه با دف درویش کذاب ) بیانگر آن حالات نبوده و نیستند.

    بیان آن حالات از مرده ای که زنده شده بپرسید. از جانی که از جهنم گریخته به تن آمده و تن برایش جنت شده تا لقاء الله تعالی.

    شما گر در بهشت پیامبر را دیدید میرقصد و آواز میخواند خرده شرعی نگیر

    یاحق





    علی علیه السلام :
    خداوند، ملائكه را از نيروى عقل محض ، حيوانات را از غرائز و شهوات محض و انسان را تركيبى از هر دو آفريد. آن كس كه نيروى انديشه و فكرش ‍ بر شهوتش غلبه كند، از ملائكه برتر و آن كس كه نيروى شهوت و غريزه اش ‍ بر قوه عقل غالب شود از حيوانات پست تر است . ( بحارالانوار، ج 57، ص 299، حديث 5 )

  13. #7

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    ALLAH
    نوشته
    2,406
    حضور
    20 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11066



    نقل قول نوشته اصلی توسط bina88 نمایش پست ها
    اشعار مولانا ( بالاخص ) کاملا مترنم است و این بدنی معناست که مولانا و دیگران در زمان شوق وصل توی سرشان نمیزدند و گریه کنند یا سینه بزنند.
    مطمئنید مولوی هدایت شده بود؟

    بعد شهوت عطیه ای است الهی انسان ان را نمی سازد

    ایا نزدیکی بین این دو وجود دارد؟

    قران می فرماید و ادعوا ربک تضرعا و خفیه

    نمی فرماید با عرعر کردن صوفیانه
    و می فرماید صدایت را نبر بالا

    حال این صوفیان مست شیطان که عربده می کشند هو بر چه اساسی عبادت می کنند؟

    برادر و استاد ارجمند حامد به چه نکته زیبائی اشاره کردند مگر شریعت حضرت مصطفی صلی الله علیه و اله چه چیزی کم دارد که از راههای دیگر می روید؟

    حافظ اهل ساز بوده؟چه سازی؟مدرک تاریخی لطفا ارائه دهید
    سعدی عارف نبوده بلکه فقیه بوده و خود هم به این نکته تصریح می کند ((هزلیات سعدی را خوانده اید؟))


    واقعا حافظ شیرین سخن راست گفت که چون ندیدند جقیقت ره افسانه زدند.

    نقل قول نوشته اصلی توسط bina88 نمایش پست ها
    شما گر در بهشت پیامبر را دیدید میرقصد و آواز میخواند خرده شرعی نگیر
    شیوخ صوفیه هم برای پیشبرد اهدافشان زشت ترین نسبتها را به انبیا و ائمه دادند


    امام حسین علیه السلام

    زنهار زنهار بپرهیز از ظلم به کسی که در مقابل تو یاوری جز خدا ندارد

  14. صلوات


  15. #8

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    ALLAH
    نوشته
    2,406
    حضور
    20 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11066



    کسانی که از راه موسیقی در صدد رسیدن به خدایند فقط دارند خودشان را فریب می دهند

    امام حسین علیه السلام

    زنهار زنهار بپرهیز از ظلم به کسی که در مقابل تو یاوری جز خدا ندارد

  16. #9

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    5,227
    حضور
    68 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    253
    آپلود
    48
    گالری
    41
    صلوات
    22069



    نقل قول نوشته اصلی توسط Fagheer نمایش پست ها
    مطمئنید مولوی هدایت شده بود؟ بعد شهوت عطیه ای است الهی انسان ان را نمی سازد ایا نزدیکی بین این دو وجود دارد؟
    شما که ترنم و موسیقی را با نهاد انسان بی ارتباط میدانی چرا نوحه را مترنم میخوانی و گوش میدهی ؟

    چرا قرآن را مترنم با صوت جمیل ( طبق سفارش اولیاء ) میخوانی ؟ به چه خاطر ؟

    آیا غیر از این است که اسان در ناخودآگاه خود گرایش به ترنم دارد ؟

    مولانا هدایت شده بود یا نبود را علماء و عقلا میدانند و بس شما خودت رودرگیر نکن

    نقل قول نوشته اصلی توسط Fagheer نمایش پست ها
    واقعا حافظ شیرین سخن راست گفت که چون ندیدند جقیقت ره افسانه زدند.
    بهتر است جواب شما و امثال شما را به نقل از علامه طباطبائی بدهم ( البته امیدوارم یک حدیث جعلی هم از خودتان بر علیه این بنده خدا نتراشید )



    سوال 42 :

    از یک بزرگی شنیده بودم که حضرت علامه تمام علم و معلومات و دانسته های خود را درالمیزان به کار نگرفت.زیرا از نفهمیدن بعضی از مسائل دشوار از ترس تکفیر بعضی ازافراد به ظاهر عالم مخفی نمود.و اگر این افراد نبودند چه بسا المیزان از اینی کههست پر بار تر بود.لذا میخواستم بدانم این سخن صحت دارد یا خیر؟


    پاسخ:

    علامه طباطبائی همیشه از وجود افراد قشری و نادان رنج میبرد و بیزار بود و گاهی آنرا بازگو می کرد و بهمین دلیل مقادیری از دانسته های خود را کتمان میکرد و معروف شده بود که ایشان کتوم هستند.

    (علامه طهرانی در این مورد نقل می گویند : (علامه) بدگویی از فلسفه و عرفان را که دو ستون عظیم از ارکان شرع مبین است ، ناشی از جمود فکری و خمود ذهنی می گفتند ؛ و می فرمودند : از شرّ این جهّال باید به خداوند پناه برد ، اینان بودند که کمر رسول الله را شکستند. آنجا که فرموده اند : قَصَمَ ظَهری صِنفان : عالِمٌ مُتَهَتّک و جاهلٌ مُتَنَسّک . منبه : مهرتابان ص124 ) راقم سطور
    منبع :
    http://www.askquran.ir/showthread.php?p=401951#post401951


    یاحق
    علی علیه السلام :
    خداوند، ملائكه را از نيروى عقل محض ، حيوانات را از غرائز و شهوات محض و انسان را تركيبى از هر دو آفريد. آن كس كه نيروى انديشه و فكرش ‍ بر شهوتش غلبه كند، از ملائكه برتر و آن كس كه نيروى شهوت و غريزه اش ‍ بر قوه عقل غالب شود از حيوانات پست تر است . ( بحارالانوار، ج 57، ص 299، حديث 5 )

  17. #10

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    ALLAH
    نوشته
    2,406
    حضور
    20 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11066



    نقل قول نوشته اصلی توسط bina88 نمایش پست ها
    مولانا هدایت شده بود یا نبود را علماء و عقلا میدانند و بس شما خودت رودرگیر نکن
    نقل قول نوشته اصلی توسط bina88 نمایش پست ها
    شما که ترنم و موسیقی را با نهاد انسان بی ارتباط میدانی چرا نوحه را مترنم میخوانی و گوش میدهی ؟ چرا قرآن را مترنم با صوت جمیل ( طبق سفارش اولیاء ) میخوانی ؟ به چه خاطر ؟
    نقل قول نوشته اصلی توسط bina88 نمایش پست ها
    بهتر است جواب شما و امثال شما را به نقل از علامه طباطبائی بدهم ( البته امیدوارم یک حدیث جعلی هم از خودتان بر علیه این بنده خدا نتراشید )
    همین پراکنده گوئی شما دلیل بر صدق گفتار ما دارد

    مولوی انگشت کوچک یک بچه شیعه هم نیست البته برای بعضی جاهل ابله می تواند بت عرفان باشد

    راه خدا شمس تابان است اگر کسی کور است که مشکل خودش است
    امام حسین علیه السلام

    زنهار زنهار بپرهیز از ظلم به کسی که در مقابل تو یاوری جز خدا ندارد

صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۴/۰۱/۰۵, ۰۵:۳۱ : 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود