صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: فرشته ها شهوت و اراده دارند؟؟؟؟!!!!

  1. #1

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    234
    حضور
    54 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    3
    گالری
    67
    صلوات
    1750

    شاد فرشته ها شهوت و اراده دارند؟؟؟؟!!!!




    سلامممممممم به اسک دینی های عزیز
    راستش چن وقت پیش داشتم صحیفه میخوندم(دعای سوم،در مدح فرشتگان)که برام ی سوال پیش اومد
    متن صحیفه سجادیه این بود:خداوندا درود فرست بر فرشتگانی که از هیچ زحمتی درمانده و سست نمیگردند و شهوت و خواهش های نفسانی انها را از تسبیح تو باز نمیدارد.
    وکلا درطول دعا طوری از فرشتگان تمجید شده که انگار میتونستند بر خلاف اون چیزی که بهشون امر شده عمل کنند و اراده دارند،یا همیشه برام سوال بود فطروس ملک چه خطایی کرده بود؟؟یا اصلا مگه فرشته ها میتونن خطا کنن؟؟؟
    اگه فرشته ها شهوت و اراده دارند پس فرقشون با آدما چیه؟؟؟
    و چه کسی فرشته ها رو منحرف میکنه شیطان یا نفس خودشون؟یعنی نفس اماره دارند؟اصلا جریان چیه؟؟
    ممنون میشم اگه راهنمایی کنید تا این علامت سوال گنده ذهنم برطرف بشه


    کارشناس بحث : میقات



    ویرایش توسط همکار مدیر سایت سابق : ۱۳۹۱/۰۵/۰۲ در ساعت ۱۳:۵۹
    دلم به مستحبی خوش است که جوابش واجب است:
    السلام علیک یا بقیه الله فی ارضه

  2. صلوات ها 11


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    1,160
    حضور
    5 روز 4 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2443



    ...یا ستار..

    با سلام..


    جناب گل گیسو..


    حدیث فطروس با ایات قران نمی سازد ؛به عبارتی اين روايت با آيه شريفه اى كه مى فرمايد: عباد مكرمون (بندگان گرامى خداوند) هستند، و نيز مى فرمايد: لايعصون الله ما امرهم و يفعلون ما يؤ مرون (از فرمان خدا سرپيچى نمى كنند و هر چه به ايشان فرمان دهد انجام مى دهند) منافات دارد.


    اما در مورد جمله دعای حضرت سجاد علیه السلام باید گفت که ایشان شهوت را بر حسب قضیه سالبه ذکر نموده اند ؛به عبارتی قضیه ای که فعل ان سلبی باشد قضیه سالبه است ؛و البته سالبه به انتفاء موضوع به اصل قضیه ضرری نمی زند..


    به عبارتی خواهش نفسانی و شهوت اصلا برای انها و در مرتبه انها وجود ندارد تا بخواهیم از انها سلب کنیم...بنابراین شما می توانید هر چه در انجا نیست از ان مرتبه سلب نمایید...

    یا اینکه شریک باری قادر نیست...خب اصلا شریک باری در هیچ مرتبه ای وجود ندارد تا قادر هم نباشد...به عبارتی اصلا موضوع قضیه وجود ندارد...

    البته شهوت باعث غفلت تسبیح می گردد و زحمت هم با سستی همراه است و امام می خواهد اینها را در مقابل هم گذارد تا مرتبه فرشتگان را از این موارد منزه نشان دهد...

    یا حق




    هر
    کسی را نتوان گفت که صاحب نظر است -----عشقبازی دگر و نفس پرستی دگر
    است

    نه هر
    آن چشم که بیند که سیاه است و سپید ---یا سپیدی ز سیاهی بشناسد بصر است

  5. صلوات ها 5


  6. #3

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    234
    حضور
    54 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    3
    گالری
    67
    صلوات
    1750



    سلامممممم ممنووون از جواب شما دوست عزیز اما
    واقعا جریان فطروس ملک سرکاریه؟؟؟؟؟

    دلم به مستحبی خوش است که جوابش واجب است:
    السلام علیک یا بقیه الله فی ارضه

  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    نوشته
    473
    حضور
    1 روز 14 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    57
    صلوات
    3962



    باسمه تعالی

    نکته اول اینکه ملائکه موجوداتی هستند که شهوت و غضب ندارند و مرتکب گناه نمی شوند.
    مرحوم علامه محمد تقی جعفری «ره» در مورد این کلام حضرت علی علیه السلام (فَهُم اُسَراء ایمان، یعنی آنها اسیران ایمانند) می­فرماید: «به جهت فهم و درک عالی که فرشتگان درباره ضرورت و عظمت ایمان دارند، به قدری اشتیاق و علاقه آنان به ایمان شدید است که شبیه اسیر و وابسته به ایمان می باشند.»[1]
    اما روایاتی که درباره تخلف بعضی از ملائکه از فرمان الهی و احیانا تنبیه و مجازات آنها وارد شده است، نظیر روایت «فطرس»، چندان مسلم نیست و همه علما اسلام چنین روایاتی را نپذیرفته اند. آیت الله جوادی آملی «مدظله» می فرماید: «جریان فطرس به اثبات نیاز دارد، زیرا فطرس واژه ای یونانی است و در دعای سوم شعبان هم فرشته خوانده نشده است. بلکه به این صورت آمده «و عاذ فطرس بمهده» یعنی «فطرس به گهواره امام حسین علیه السلام پناه برد» از سوی دیگر سند این دعا هم باید تحقیق شود و میزان اعتبارش بدست آید...»[2]

    علامه طباطبایی «ره» منکر معصیت فرشتگان و تنبیه آنها می شود، ایشان می فرماید: «روایت عصیان فطرس، با آیه شریفه « عِبادٌ مُکْرَمُونَ »[3]و آیه « لا یَعْصُونَ اللّهَ ما أَمَرَهُمْ وَ یَفْعَلُونَ ما یُؤْمَرُونَ»[4] یعنی آنها دستورات الهی را معصیت نمی کنند و آنچه را که امر شده اند انجام می دهند، منافات دارد.» بنابراین ایشان در منافات بین آیات قرآن و روایات، روایات را نمی پذیرند و عصیان فرشتگان را رد می کنند.

    از سوی دیگر علمای شیعه با فرض صحت چنین روایاتی، احتمالاتی را مطرح کرده اند:

    1- بعضی از مفسرین فرموده اند: مجازات و تنبیه «ملائکه» در اثر «ترک اَولی» بوده است نه گناه و معصیت. منظور از ترک اولی، این است که آنها در اجرای دستورات الهی عملی را که دارای اولویت بیشتری بوده رها کرده اند و به سوی عمل کم اولویت تر رفته اند یا انجام عمل را در وقتی و شرایطی که اولویت بیشتری داشته است، رها کرده و در شرایط و وقت دیگری به جا آورده اند و به همین جهت مجازات و تنبیه شده­اند.[5]

    2- شهید مطهری، برای حل مشکل عصیان و تنبیه فرشتگان، احتمال داده اند که این قبیل روایات مربوط به دسته ای از ملائکه باشد که شبیه به انسان هستند. ایشان می فرماید: «بعضی از ملائکه را در اخبار و احادیث «ملائکه ذمی» می گویند، آنها موجوداتی هستند نامرئی، اما شاید خیلی به انسان شبیه اند. یعنی تکلیف می پذیرند و احیانا تمرد می کنند. حقیقت اینها بر ما روشن نیست...حتی در بعضی از اخبار آمده است که بعضی از ملائکه از عنصرهای این عالم آفریده شده اند.»[6]

    3- آیت الله جوادی می فرمایند: «چنانچه درستی سند و فرشته بودن فطرس، هر دو اثبات شود، این امر با آیه «لا یَعْصُونَ اللّهَ»[7]منافاتی ندارد. زیرا فرشتگان یکسان نمی باشند، فرشتگان حامل عرض و حامل وحی، مقامی والا دارند، «وَ ما مِنّا إِلاّ لَهُ مَقامٌ مَعْلُومٌ»[8]. فرشتگان حامل وحی معصوم می باشند و تکامل هم ندارند و دلیلی نداریم که تمام فرشته ها از یک سنخ باشند و فرشته ای همانند انسان که دارای نفس مستکمله باشد، نداشته باشیم. پس امکان دارد که فطرس از فرشتگان زمینی به شمار آید و با فرشتگان آسمانی یا اخروی تفاوت داشته باشد.»[9]

    با توجه به آنچه در کلام حضرت علی علیه السلام در توصیف و ویژگی های فرشتگان بیان شد، اگر این کلام را وصف «فرشته بما هو فرشته» گرفتیم و گفتیم حضرت در بیان توصیف تمام فرشته ها می باشد، در این صورت باید نازل ترین درجه فرشتگان هم دارای آن ویژگی ها باشند و لذا معصیت در حق آنها تصور ندارد، مگر به نحو ترک اولی و گناه منزلتی و اما اگر گفتیم که حضرت در بیان توصیف فرشتگان خاصی بوده است و شاهد ما روایات دیگر این باب است، باید به یکی از دو توجیهی که در بالا بدان اشاره شد، روی بیاوریم. بهر حال چون فرشتگان موجوداتی غیر مادی هستند، شناخت و آگاهی دقیق از آنها، تنها از راه آیات و روایات ممکن است و به هر روایتی نیز نمی توان تمسک کرد. بلکه باید روایات از نظر سند و دلالت کاملا مورد اعتماد باشند و تا به چنین روایتی دست نیافتیم، مرجع ما تنها آیات قرآن است.

    [1] -محمد تقی جعفری، شرح نهج البلاغه، جلد 16، ص 54
    [2] -پرسش و پاسخ ها در محضر آیت الله جوادی آملی، ج2 ، ص 88.

    [3]-وَ قالُوا اتَّخَذَ الرَّحْمنُ وَلَدًا سُبْحانَهُ بَلْ عِبادٌ مُکْرَمُونَ(سوره انبیاء، آیه 26.)

    آنها گفتند: «خداوند رحمان فرزندی برای خود انتخاب کرده است»! او منزه است (از این عیب و نقص)؛ آنها [= فرشتگان‏] بندگان شایسته اویند.

    [4]-یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْلیکُمْ نارًا وَقُودُهَا النّاسُ وَ الْحِجارَةُ عَلَیْها مَلائِکَةٌ غِلاظٌ شِدادٌ لا یَعْصُونَ اللّهَ ما أَمَرَهُمْ وَ یَفْعَلُونَ ما یُؤْمَرُونَ(سوره تحریم، آیه 6)

    ای کسانی که ایمان آورده‏اید خود و خانواده خویش را از آتشی که هیزم آن انسانها و سنگهاست نگه دارید؛ آتشی که فرشتگانی بر آن گمارده شده که خشن و سختگیرند و هرگز فرمان خدا را مخالفت نمی‏کنند و آنچه را فرمان داده شده‏اند (به طور کامل) اجرا می‏نمایند!

    [5] -آیت الله مکارم، در پرسش و پاسخهای حضوری

    [6] -مرتضی مطهری، توحید، ص 342.

    [7]-یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْلیکُمْ نارًا وَقُودُهَا النّاسُ وَ الْحِجارَةُ عَلَیْها مَلائِکَةٌ غِلاظٌ شِدادٌ لا یَعْصُونَ اللّهَ ما أَمَرَهُمْ وَ یَفْعَلُونَ ما یُؤْمَرُونَ(سوره تحریم، آیه 6)

    ای کسانی که ایمان آورده‏اید خود و خانواده خویش را از آتشی که هیزم آن انسانها و سنگهاست نگه دارید؛ آتشی که فرشتگانی بر آن گمارده شده که خشن و سختگیرند و هرگز فرمان خدا را مخالفت نمی‏کنند و آنچه را فرمان داده شده‏اند (به طور کامل) اجرا می‏نمایند!

    [8] -سوره صافات، آیه 164.

    [9] -توصیه ها، پرسش ها و پاسخ ها در محضر آیت الله جوادی آملی، ج 2، ص 88-87
    .

    ویرایش توسط عرشیان : ۱۳۸۹/۱۰/۲۹ در ساعت ۱۷:۱۹

  9. صلوات ها 7


  10. #5

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط گل گیسو نمایش پست ها
    سلامممممممم به اسک دینی های عزیز راستش چن وقت پیش داشتم صحیفه میخوندم(دعای سوم،در مدح فرشتگان)که برام ی سوال پیش اومد متن صحیفه سجادیه این بود:خداوندا درود فرست بر فرشتگانی که از هیچ زحمتی درمانده و سست نمیگردند و شهوت و خواهش های نفسانی انها را از تسبیح تو باز نمیدارد. وکلا درطول دعا طوری از فرشتگان تمجید شده که انگار میتونستند بر خلاف اون چیزی که بهشون امر شده عمل کنند و اراده دارند،یا همیشه برام سوال بود فطروس ملک چه خطایی کرده بود؟؟یا اصلا مگه فرشته ها میتونن خطا کنن؟؟؟ اگه فرشته ها شهوت و اراده دارند پس فرقشون با آدما چیه؟؟؟ و چه کسی فرشته ها رو منحرف میکنه شیطان یا نفس خودشون؟یعنی نفس اماره دارند؟اصلا جریان چیه؟؟ ممنون میشم اگه راهنمایی کنید تا این علامت سوال گنده ذهنم برطرف بشه
    سلام
    منظور حضرت از آن جمله اینستکه مثل بشر نیستند که شهوت آنها را از تسبیح باز دارد نه اینکه شهوت دارند اما آنها را از تسبیح باز نمی دارد . مثل اینکه شما به دوستتان می گویید خوشا به حال تو که مریضی تو را از درس جدا نکرده در حالیکه به خودتان اشاره دارید که بیماری شما را از درس باز داشته است .
    دیگر اینکه فرشتگان هم اراده دارند اختیار دارند اما در وجود آنها چیزی که آنها را به عصیان وادارد موجود نیست . و اما دلیل وجود اختیار در فرشتگان اینستکه اراده از اوصاف حضرت حق است و او هرجا ظهور فرمود اوصاف خود را هم آورد پس در وجود فرشتگان هم اختیار هست . و چون ماموریتهای الهی را با اختیار و شوق انجام می دهند مورد مدح و ستایش قرار می گیرند .
    موفق در پناه حق

    ویرایش توسط حامد : ۱۳۸۹/۱۰/۲۹ در ساعت ۲۲:۳۶
    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  11. صلوات ها 6


  12. #6

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    Movie
    نوشته
    2
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    سلام
    منظور حضرت از آن جمله اینستکه مثل بشر نیستند که شهوت آنها را از تسبیح باز دارد نه اینکه شهوت دارند اما آنها را از تسبیح باز نمی دارد . مثل اینکه شما به دوستتان می گویید خوشا به حال تو که مریضی تو را از درس جدا نکرده در حالیکه به خودتان اشاره دارید که بیماری شما را از درس باز داشته است .
    دیگر اینکه فرشتگان هم اراده دارند اختیار دارند اما در وجود آنها چیزی که آنها را به عصیان وادارد موجود نیست . و اما دلیل وجود اختیار در فرشتگان اینستکه اراده از اوصاف حضرت حق است و او هرجا ظهور فرمود اوصاف خود را هم آورد پس در وجود فرشتگان هم اختیار هست . و چون ماموریتهای الهی را با اختیار و شوق انجام می دهند مورد مدح و ستایش قرار می گیرند .
    موفق در پناه حق
    با سلام

    یه سوالی برام پیش اومد. شما گفتید که فرشتگان مرتکب عصیان نمیشوند. اما شیطان هم زمانی فرشته بوده. این قضیه اش چی میشه؟؟

    ممنون

  13. صلوات ها 4


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    127
    حضور
    18 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    23
    آپلود
    1
    گالری
    3
    صلوات
    877



    نقل قول نوشته اصلی توسط raha77 نمایش پست ها
    با سلام

    یه سوالی برام پیش اومد. شما گفتید که فرشتگان مرتکب عصیان نمیشوند. اما شیطان هم زمانی فرشته بوده. این قضیه اش چی میشه؟؟

    ممنون
    سلام

    پست دوم این تاپیک
    من با اطمینان کامل می گویم تحقق وعده الهی نزدیک است (امام خامنه ای)

    همه میدانند مهدیه اسم مکان است و فاطمیه اسم زمان ؛ اما ما منتظر می مانیم و میدانیم روزی مهدیه اسم زمان است و فاطمیه اسم مکان . . .

  15. صلوات ها 6


  16. #8

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    1,160
    حضور
    5 روز 4 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2443



    ..یا ستار..

    با سلام..


    اراده فرشتگان ,تحت اراده خداوند است به عبارتی ؛انچه اراده خداست همان تعلق به اراده فرشتگان قرار می گیرد..و انها غیر از انچه اراده حق است انجام نمی دهند..


    از طرفی همه روابط و نسبتهای هستی بر اساس حب صورت می گیرد این دلیل بر اختیار فرشتگانمانند اختیار ما نمی گردد که انچه به نفسه دوست داشته باشند انجام دهند...


    ببیند تمام موارد تکوینی بر اساس حب انجام می گیرد ؛مثلا رابطه دستگاه هاضمه با غذا یک رابطه تکوینی است یعنی این دستگاه بالذات خود را دوست دارد ؛و به تبع ان به عمل خود نیز حب دارد که عملش با غذا می باشد ؛خلاصه اینکه همه امور حقیقی بر حسب حب انجام می گیرند منتهی این ارتباطی به اختیار ی بودن کار انها ندارد ؛بلکه رابطه وتعلق بین دستگاه هاضمه و عملش یک رابطه تکوینی است و عمل تکوینی از جرگه اختیار به اصطلاح ما که سر دو راهی قرار بگیرد که درست انجام دهد و یا نادرست از ان خبری نیست...بلکه انچه تعلق عملش هست را انجام می دهد چون رابطه؛ رابطه ای عینی و تکوینی است...

    خلاصه اینکه همه تدابیر بر حسب حب است ؛منتها این ارتباطی به اینکه فرشتگان یا موجودات غیر مادی اختیار ی مانند ما داشته باشند از ان خبری نیست ؛بلکه دار تکوین روابطی حقیقی و عینی دارد ؛مانند رابطه بین چشم و روئیت و یا دستگاه هاضمه و غذا واین یعنی اینکه این رابطه تخلف پذیر نیست ؛چون تعلق این حب تعلقی وجودی و ذاتی می باشد ؛برای همین است که دستگاه هاضمه غیر از ان عملی که باید داشته باشد عملی خلاف ان انجام نخواهد داد ؛همه امور تکوینی همینطور هستند تمام اعضای بدن با با عملشان همچین تعلقی دارند وگرنه هیچ عضوی انچه را عالم تکوین در نهادش قرار داده است به خوبی انجام نمی داد وهمه کارهای بدن مختلط می گشت ؛نتیجتا امور تکوینی از جنس ضرورت و وجوب هستند ؛پس عینی و حقیقی هستند بر خلاف اختیار انسانها و موجودات مادی که اختیار انها اعتباری است........البته اگر امور دینی و ظاهری تکوینی بود انوقت همه به حکم ضرورت برای خدا سجده می کردند بر خلاف خیلی از اشخاص که اصلا یک بار هم این کار را انجام نداده اند ؛پس امور تشریعی با اختیار این کنم یا ان کنم و یا سر دو راهی قرار گرفتن جور در می اید در حالی که در امور تکوینی از این دو راهی ها خبری نیست ؛انجا رابطه ونسبت عینی و حقیقی است ..........


    این یعنی اینکه اراده واختیار خداوند غیر از اختیار ما انسانها می باشد وهمچنین قدرت او ؛به عبارتی قدرت ما انسانها تابع خیلی از عوامل است و تمام کارهای ما برای غایتی است که ان انتفاع نفس است ولی فعل خداوند منزه است از این موارد است ....اراده حضرت حق عین فعلش هست ؛و حصول فعل همان اختیارش ....در حالی که اراده انسان عین فعلش نیست بلکه عوامل مادی دیگری نیز باید مهیای ان عمل باشد نتیجتا اختیار که بعد از حصول فعل انجام می گیرد در مجردات و خداوند مغایر با اختیار انسان می باشد.......

    یاحق





    هر
    کسی را نتوان گفت که صاحب نظر است -----عشقبازی دگر و نفس پرستی دگر
    است

    نه هر
    آن چشم که بیند که سیاه است و سپید ---یا سپیدی ز سیاهی بشناسد بصر است

  17. صلوات ها 4


  18. #9

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط raha77 نمایش پست ها
    با سلام یه سوالی برام پیش اومد. شما گفتید که فرشتگان مرتکب عصیان نمیشوند. اما شیطان هم زمانی فرشته بوده. این قضیه اش چی میشه؟؟ ممنون
    سلام
    در این مورد ظاهرا بحث خوبی در موضوعات مربوطه صورت گرفته اما اجمالا :
    شیطان یا همان ابلیس از اجنه بوده و بواسطه عبادت بسیار به مرتبه ای ارتقاء یافته بود که همراه آنها مامور به سجده بر آدم علیه السلام شد اما بواسطه علو ذاتی که داشت سرپیچی کرد و مطرود درگاه حق شد
    موفق در پناه حق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  19. صلوات ها 5


  20. #10

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    234
    حضور
    54 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    3
    گالری
    67
    صلوات
    1750



    سلاممممممممممم و ی عالمه تشکرررررررررررر از همه دوستانی که در این بحث مشارکت کردند و من و راهنمایی کردند پاسخ های شما بسی قانع کننده و منطقی و به جا و درست بووود
    ممنووون جناب erfan-alavi ودوست عزیز جناب arshiyan
    و جناب حامد و دوست خوبم raha77 و ho.nomad
    فرشته ها شهوت و اراده دارند؟؟؟؟!!!!
    دلم به مستحبی خوش است که جوابش واجب است:
    السلام علیک یا بقیه الله فی ارضه

  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. جمع بندی وسواس در عمل به فرایض واجبی دین یا دقت عمل در ان؟؟؟؟
    توسط fagatbakhodabash در انجمن اخلاق فردی
    پاسخ: 6
    آخرين نوشته: ۱۳۹۴/۰۵/۲۴, ۱۰:۰۳
  2. جمع بندی معنای این جمله علامه چیست؟؟؟؟
    توسط ذکر یونسیه در انجمن مسائل عرفان نظری
    پاسخ: 4
    آخرين نوشته: ۱۳۹۴/۰۲/۰۱, ۰۷:۵۴
  3. جمع بندی خلیفه الله؟؟؟؟
    توسط mlr2010 در انجمن امام شناسی
    پاسخ: 4
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۶/۰۶, ۲۲:۵۸
  4. خواندن ترجمه قرآن بهتر است یا عربی آن؟؟؟؟
    توسط ایمان77 در انجمن اصول و معارف دين در قرآن
    پاسخ: 5
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۵/۱۴, ۰۲:۰۵

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود