صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: منظور از دين و قرآن جديدي كه امام زمان (عج) مي آورد چيست؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,899
    حضور
    3 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    39
    صلوات
    13135

    منظور از دين و قرآن جديدي كه امام زمان (عج) مي آورد چيست؟




    منظور از دين و قرآن جديدي كه امام زمان (عج) مي آورد چيست؟
    از غم هجر مکن ناله و فریاد که دوش
    زده ام فالی و فریاد رسی می آید . . .

  2. صلوات ها 6


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    2,644
    حضور
    1 روز 12 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11247



    امام صادق (علیه السلام) می فرماید)اذا خرج القائم یقوم بامر جدبد و کتاب جدید و سنه جدید و قضاء جدید) هنگامی که قائم خروج کند امر تازه ، و کتاب تازه و روش تازه و داوری تازه ای با خود می اورد(اثبات الهدی، شیخ حر عاملی ، ترجمه احمد جنتی ، دارالکتب اسلامیه ج 7 ص 83 )
    یعنی در آن زمان اسلام را آنچنان از لابلای انبوه خرافات و تحریفات و تفاسیر نادرست بیرون می آورد که گویی بنایی کاملا نو و جدید ساخته است .
    در مورد کتاب جدید نه مفهوم ان است که که یک کتاب اسمانی جدید بر او نازل می شود چرا که امام قائم است و حافظ دین نه پیامبر و آورنده کتاب جدید بلکه قران را چنان از زوایای تحریفهای معنوی و تفسیرهای نادرست بیرون می کشد که می توان نام کتاب جدید بر آن گذاشت .(حکومت جهانی مهدی (عجل الله تعالی فرجعه الشریف ) ، ایت الله العظمی مکارم شیرازی ، ج یازدهم، انتشارات نسل جوان ، سال 1380؛ ص 285)
    شاهد این گفتار علاوه بر صراحت قران در زمینه ختم نبوت در ایه 40 سوره اجزاب و گذشته از روایاتی که صریحا مساله خاتمیت پیامبر اسلام را ثابت می کند احادیث متعددی است که تصریح می کند او با همان روش پیامبر اسلام و کتاب و سنت و آئین او بر می خیزد .(همان ص 286)
    عبدالله بن عطا می گوید : از امام صادق (علیه السلام ) پرسیدم روش و سیره مهدی (روحی له الفداه) چگونه است ؟ امام در پاسخ فرمود : همان کاری را که رسول خدا انجام داد انجام می دهد، برنامه های (نادرست ) پیشین را ویران می سازد همانگونه که رسول خدا اعمال جاهلیت را ویران ساخت و اسلام را نوسازی می کند (بحار الانوار، چاپ موسسه الوفاء بیروت 1404 هجری قمری، ج 52 ص 352)
    و در کتاب اثبات الهدی می خوانیم که پیامبر (صلی الله علیه و اله )فرمود :قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف ) از فرزندان من است ....مردم را به پیروی من و آئین من وا می دارد و آنها را به کتاب پروردگارم دعوت می کند(اثبات الهدی, همان ج 7 ص 78)
    اميدوارم هميشه موفق و پيروز باشيد
    یا حق


  5. صلوات ها 6


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    54
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    188



    با سلام
    اين روايت و روايات بسيارى در كتب معتبر شيعى وجود دارد كه نشان از اعتقاد شيعيان در زمانى خاص بر تحريف قرآن دارد
    اين نكته كه بيشتر از طرف اهل سنت به عنوان انكار شيعه نقل ميكنند حتى زمانى و بعضأ اكنون باعث تكفير و حكم به روا دانستن قتل شيعه از سوى بعضى فرق تندروتر اهل سنت شده است
    متأسفانه در معتبرترين كتابهاى شيعه بخصوص كتاب بعضى از مولفان كتب اربعه مقدم و موخر شيعه رواياتى وارد شده است كه اين عقيده را نشان داده اند
    البته به نظز شخصى من از اين افراد يا حداقل از بيشتر آنها منطقأ بعيد است به اين عقيده باطل اعتقاد داشته بوده باشند
    و مسلمأ طى سالها و قرنها از اختفاء اين كتب و ظهور مجدد آنها در قرن يازدهم روايات كذب و اعتقادات باطله عاميان را به اين افراد نسبت داده اند و در كتب آنان از زبان آنها نقل ميكردند
    دليل بنده بر اين ادعا بجز عدم وجود نسخه اى قبل از قبل يازدهم از جند منبع معتبر و نيز عدم وجود نسخه خطى نزديك به مولف در بعضى ديكر وجود روايات متناقض با اين روايات است كه مشخص است نميتوانسته اند همزمان به دو نكته متناقص اعتقاد داشته باشند
    البته بعضى علماء شيعه واضحأ به تحريف قرآن تأييد داشته اند كه اكر فرصتى شد عرض ميشود و اسناد ارائه ميشود
    فقط بر من مخفى مانده است كه با وجود رد نظر اين روايتها و راويان از طرف اغلب علماء متأخر شيعه جرا هيج كدام حاضر نشده اند خود شخص را رد كنند يا اكر آنان نيز معتقد به تحريف كتب مذكور هستند جرا كتب را همجنان تقديس ميكنند كه بعدأ به آن ميبردازيم

  7. صلوات ها 2


  8. #4

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    2,644
    حضور
    1 روز 12 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11247



    نقل قول نوشته اصلی توسط namosalman نمایش پست ها
    با سلام
    اين روايت و روايات بسيارى در كتب معتبر شيعى وجود دارد كه نشان از اعتقاد شيعيان در زمانى خاص بر تحريف قرآن دارد
    اين نكته كه بيشتر از طرف اهل سنت به عنوان انكار شيعه نقل ميكنند حتى زمانى و بعضأ اكنون باعث تكفير و حكم به روا دانستن قتل شيعه از سوى بعضى فرق تندروتر اهل سنت شده است
    متأسفانه در معتبرترين كتابهاى شيعه بخصوص كتاب بعضى از مولفان كتب اربعه مقدم و موخر شيعه رواياتى وارد شده است كه اين عقيده را نشان داده اند
    البته به نظز شخصى من از اين افراد يا حداقل از بيشتر آنها منطقأ بعيد است به اين عقيده باطل اعتقاد داشته بوده باشند
    و مسلمأ طى سالها و قرنها از اختفاء اين كتب و ظهور مجدد آنها در قرن يازدهم روايات كذب و اعتقادات باطله عاميان را به اين افراد نسبت داده اند و در كتب آنان از زبان آنها نقل ميكردند
    دليل بنده بر اين ادعا بجز عدم وجود نسخه اى قبل از قبل يازدهم از جند منبع معتبر و نيز عدم وجود نسخه خطى نزديك به مولف در بعضى ديكر وجود روايات متناقض با اين روايات است كه مشخص است نميتوانسته اند همزمان به دو نكته متناقص اعتقاد داشته باشند
    البته بعضى علماء شيعه واضحأ به تحريف قرآن تأييد داشته اند كه اكر فرصتى شد عرض ميشود و اسناد ارائه ميشود
    فقط بر من مخفى مانده است كه با وجود رد نظر اين روايتها و راويان از طرف اغلب علماء متأخر شيعه جرا هيج كدام حاضر نشده اند خود شخص را رد كنند يا اكر آنان نيز معتقد به تحريف كتب مذكور هستند جرا كتب را همجنان تقديس ميكنند كه بعدأ به آن ميبردازيم

    سلام

    لطفا اسناد و دلایلتون ر ابیان بفرمائید تا درباره آنها صحبت کنیم

  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,899
    حضور
    3 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    39
    صلوات
    13135



    با سلام خدمت جناب namosalman
    خاطرم هست در یک پستی فرموده بودید طرفدار هیچ فرقه ای نیستید،اما کلامتان چیز دیگری میگوید!!!!
    فقط یک نکته را خاطر نشان میکنم آنهم اینکه فرق است بین تحریف معنوی وبرداشت نادرست از قرآن وتحریف ظاهر قرآن به زیاده ونقصان که شما آن را مستمسک قرار داده اید با دقت در مطالبی که دوست عزیزمان گمنام در پاسخ این سوال قرار داده اند متوجه خواهید شد که منظور از تحریف در آنجا هم تحریف معنوی وبرداشت نادرست می باشدنه تحریف ظاهری.

    از غم هجر مکن ناله و فریاد که دوش
    زده ام فالی و فریاد رسی می آید . . .

  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    54
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    188



    با سلام
    1_بنده هنوز ادله و اسناد ادعايى خود را ارائه نداده ام لذا بهتر بود صبر ميكرديد اكر بنده به كتب اهل سنت استناد ميكردم آنوقت آنرا از تهمتهاى مطرح شده توسط آنان قلمداد ميكرديد
    2_ به فرض موضوع از طرف اهل سنت مطرح بود اشكالش كجاست ؟ بعيد ميدانم كسى انتظار داشته باشد اشكالاتش از طرف طرفداران و هم عقايدش ايراد شده باشد نه از طرف مخالفانش
    3_ آقا محمد صادقانه عرض كنم آنقدر حرفتان برايم عجيب بود كه شك كردم و دوباره متن خودم را خواندم كه بفهمم جه نكته اى باعث اثبات طرفدارى بنده از دسته خاص مثلأ اهل سنت شده است جيزى نديدم
    4_ بنده ادعا كرده ام كه در بحثها طرفدار هيج يك از دو طرف اهل سنت و اهل تشيع نيستم و درباطن هم كه شخصى است و بماند
    و هر بحثى كه به نظر شخصى من اشكال داشته باشد حال از نظر واقعيت يا استنادى يا .. بنده نظرم را ميدهم
    فكر نكنم مشكل بنده باشد كه اهل سنت توى اين سايت نيستند يا بعضأ كه هستند نكته اى را ادعا نكرده اند كه به نظر من مشكل داشته باشد
    5_ بنده هرجند هيج اشكالى در استناد به كتب اهل سنت نميبينم ولى جشم اين بار استثنائأ آنها را فاقد اعتبار استناد محسوب بفرماييد بنده هم فقط و فقط از كتاب و نوشته هاى دانشمندان و علمأ شيعه و آنجه به آنها منسوب است استناد ميكنم
    6_

  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,130
    حضور
    59 روز 21 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170

    راهنما در پاسخ به ابهام و اشکالات کاربر محترم namosalman




    نقل قول نوشته اصلی توسط namosalman نمایش پست ها
    با سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط namosalman نمایش پست ها
    اين روايت و روايات بسيارى در كتب معتبر شيعى وجود دارد كه نشان از اعتقاد شيعيان در زمانى خاص بر تحريف قرآن دارد
    اين نكته كه بيشتر از طرف اهل سنت به عنوان انكار شيعه نقل ميكنند حتى زمانى و بعضأ اكنون باعث تكفير و حكم به روا دانستن قتل شيعه از سوى بعضى فرق تندروتر اهل سنت شده است
    متأسفانه در معتبرترين كتابهاى شيعه بخصوص كتاب بعضى از مولفان كتب اربعه مقدم و موخر شيعه رواياتى وارد شده است كه اين عقيده را نشان داده اند
    فقط بر من مخفى مانده است كه با وجود رد نظر اين روايتها و راويان از طرف اغلب علماء متأخر شيعه جرا هيج كدام حاضر نشده اند خود شخص را رد كنند يا اكر آنان نيز معتقد به تحريف كتب مذكور هستند جرا كتب را همجنان تقديس ميكنند كه بعدأ به آن ميبردازيم



    پاسخ:

    در پاسخ به ابهام و اشکالات کاربر محترم namosalman گفتنی است:

    در بعضی از احادیث به این نکته اشاره شده است که امام زمان(عج) آئین جدیدی خواهد آورد. به عنوان مثال عبدالله بن عطا می گوید: «سَأَلْتُهُ عَنْ سِیرَةِ الْمَهْدِیِّ کَیْفَ سِیرَتُهُ قَالَ یَصْنَعُ مَا صَنَعَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) یَهْدِمُ‏ مَا کَانَ قَبْلَهُ کَمَا هَدَمَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) أَمْرَ الْجَاهِلِیَّةِ وَ یَسْتَأْنِفُ الْإِسْلَامَ جَدِیدا»(1) «خدمت حضرت صادق(ع) عرض کردم: سیره و رفتار مهدی چیست؟ فرمود: همان کاری را که رسول خدا(ص) انجام داد، مهدی هم انجام می دهد. بدعت های موجود را خراب می کند. چنانکه رسول خدا(ص) اساس جاهلیت را منهدم نمود، آنگاه اسلام را از نو بنا می کند.»

    و نیز ابو خدیجه از امام صادق(ع) روایت نموده که فرمود: «إِذَا قَامَ الْقَائِمُ (ع) جَاءَ بِأَمْرٍ جَدِیدٍ کَمَا دَعَا رَسُولُ اللَّهِ فِی بَدْوِ الْإِسْلَامِ إِلَی أَمْرٍ جَدِید»(2) هنگامی که قائم ظهور کرد با امر جدیدی خواهد آمد، چنانکه رسول خدا(ص) در آغاز اسلام مردم را به امر جدید دعوت می کرد.»

    اما قطعا مراد این احادیث این نیست که امام زمان(عج) دین اسلام را نسخ کرده و دین جدیدی ارائه کند، و یا قرآنی جدیدی ارائه می کند. زیرا که دین اسلام آخرین دین و پیامبر اسلام آخرین پیامبر الهی است. در بسیاری از احادیث به این مطلب تصریح شده است که حضرت مهدی(عج) از دین و قرآنی که بر جدش پیامبر(ص) نازل شده دفاع می کند.

    پیامبر(ص) می فرماید: «الْقَائِمُ مِنْ وُلْدِی اسْمُهُ اسْمِی وَ کُنْیَتُهُ کُنْیَتِی وَ شَمَائِلُهُ شَمَائِلِی وَ سُنَّتُهُ سُنَّتِی یُقِیمُ النَّاسَ عَلَی مِلَّتِی وَ شَرِیعَتِی وَ یَدْعُوهُمْ إِلَی کِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَل»(3) قائم از فرزندان من و هم نام و هم کنیه من است. خوی او، خوی من و رفتارش، رفتار من است. مردم را به طاعت و دین من وادار می نماید و به قرآن، دعوتشان می کند.(4)

    و نیز در روایت دیگری از پیامبر(ص) وارد شده است که: «یَخْرُجُ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ بَیْتِی وَ یَعْمَلُ بِسُنَّتِی‏»(5) یکی از اهل بیت من قیام می کند و به سنت و روش من عمل می نماید.

    بنابر این به تصریح این روایات، در زمان امام زمان(عج)، دین همان دین اسلام و قرآن همان قرآن نازل شده بر پیامبر اسلام خواهد بود.

    با توجه به این نکته باید گفت که مقصود از روایات دسته اول آن است که: در زمان غیبت بدعت هایی در دین گذاشته می شود و احکامی از قرآن و اسلام، بر طبق میل مردم تأویل و تفسیر می شود. بسیاری از احکام و حدود چنان فراموش می شود که گویا اصلا از اسلام نبوده است. بسیاری از مسلمانها ارکان اسلام را رها می کنند و به ظواهر آن اکتفا می کنند. از اسلام، جز نماز و روزه و اجتناب از نجاسات، چیزی نمی دانند. در بازار و کوچه و خیابان و خانه، اثری از از اسلامشان پیدا نیست. اخلاقیات و دستورات اجتماعی را اصلا از اسلام، محسوب نمی کنند. محرمات الهی را با حیله های گوناگون و تأویلات صوری جایز می شمرند و از ادای حقوق واجب خودداری می کنند.

    طبیعی است که در چنین اوضاعی، اگر امام زمان(عج) ظهور کند و به ابطال بدعت ها بپردازد و احکام و قوانین اسلام را به طور کامل و با تمام ابعاد اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و ... به اجراء بگذارد و حدود اسلامی را بدون سهل انگاری اعمال کند، چنین دینی برای مردم، تازگی خواهد داشت و با تصوری که آنها از اسلام داشته اند، متفاوت خواهد بود. در تایید این مطلب، به روایتی از امام صادق(ع) استناد می کنیم که می فرمایند:

    «إِذَا قَامَ الْقَائِمُ (ع) دَعَا النَّاسَ إِلَی الْإِسْلَامِ جَدِیداً وَ هَدَاهُمْ إِلَی أَمْرٍ قَدْ دَثَرَ وَ ضَلَّ عَنْهُ الْجُمْهُورُ وَ إِنَّمَا سُمِّیَ الْقَائِمُ مَهْدِیّاً لِأَنَّهُ یُهْدَی إِلَی أَمْرٍ مَضْلُولٍ عَنْهُ وَ سُمِّیَ الْقَائِمَ لِقِیَامِهِ بِالْحَقِّ »(6) «وقتی قائم ما قیام کرد مردم را از نو به سوی اسلام دعوت می نماید و به سوی چیزی که کهنه شده و عموم مردم از آن دور افتاده اند، هدایت می کند. آن جناب، مهدی نامیده شده، چون به چیزی که مردم از آن دور شده اند هدایت می شود و قائم نامیده شده چون برای به پا داشتن حق قیام می کند.»

    خلاصه آنکه آنچه حضرت مهدی(عج) به سوی آن دعوت می کند چیزی جز اسلام ناب و حقیقی و نازل شده بر پیامبر اکرم(ص) نیست. اما به خاطر دور شدن مردم از این اسلام، در قرن ها و بروز بدعت ها در دین، این اسلام برای آنها تازگی خواهد داشت.(7)

    موفق باشید ...

    پاورقی-------------------------------------------------------

    1. بحارالانوار، ج 52، ص 353.
    2.همان، ج 52، ص 338، باب 27.
    3.همان، ج 51، ص 73 باب 1.
    4.اثبات الهداة، ج 7، ص 52.
    5.بحارالانوار، ج 51، ص 82.
    6.بحارالانوار، ج 51، ص30.
    7.منبع کتاب دادگستر جهان، ص 323-328، بنقل از حوزه نت، دانشنامۀ پیامبر و اهل بیت (ع)، با اندکی تصرف.




    منظور از دين و قرآن جديدي كه امام زمان (عج) مي آورد چيست؟

  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    161
    حضور
    15 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    4
    صلوات
    458



    در روايت هست زماني كه امام زمان ظهور ميكند عده اي ميگويند او دين جديدي آورده است

    اين مطلب در سايت آيت الله بهجت نيز هست

  17. #9

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    2,644
    حضور
    1 روز 12 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11247



    نقل قول نوشته اصلی توسط namosalman نمایش پست ها
    با سلام
    1_بنده هنوز ادله و اسناد ادعايى خود را ارائه نداده ام لذا بهتر بود صبر ميكرديد اكر بنده به كتب اهل سنت استناد ميكردم آنوقت آنرا از تهمتهاى مطرح شده توسط آنان قلمداد ميكرديد
    2_ به فرض موضوع از طرف اهل سنت مطرح بود اشكالش كجاست ؟ بعيد ميدانم كسى انتظار داشته باشد اشكالاتش از طرف طرفداران و هم عقايدش ايراد شده باشد نه از طرف مخالفانش
    3_ آقا محمد صادقانه عرض كنم آنقدر حرفتان برايم عجيب بود كه شك كردم و دوباره متن خودم را خواندم كه بفهمم جه نكته اى باعث اثبات طرفدارى بنده از دسته خاص مثلأ اهل سنت شده است جيزى نديدم
    4_ بنده ادعا كرده ام كه در بحثها طرفدار هيج يك از دو طرف اهل سنت و اهل تشيع نيستم و درباطن هم كه شخصى است و بماند
    و هر بحثى كه به نظر شخصى من اشكال داشته باشد حال از نظر واقعيت يا استنادى يا .. بنده نظرم را ميدهم
    فكر نكنم مشكل بنده باشد كه اهل سنت توى اين سايت نيستند يا بعضأ كه هستند نكته اى را ادعا نكرده اند كه به نظر من مشكل داشته باشد
    5_ بنده هرجند هيج اشكالى در استناد به كتب اهل سنت نميبينم ولى جشم اين بار استثنائأ آنها را فاقد اعتبار استناد محسوب بفرماييد بنده هم فقط و فقط از كتاب و نوشته هاى دانشمندان و علمأ شيعه و آنجه به آنها منسوب است استناد ميكنم
    6_
    سلام شما لطفا ادلتون رو بیان کنید قبل از پست اقا محمد پست بنده بود ادلتون ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  18. #10

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    2,644
    حضور
    1 روز 12 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11247



    نقل قول نوشته اصلی توسط sosme نمایش پست ها
    در روايت هست زماني كه امام زمان ظهور ميكند عده اي ميگويند او دين جديدي آورده است

    اين مطلب در سايت آيت الله بهجت نيز هست
    تصور آوردن دین جدید توسط حضرت مهدی(عج)
    پرسش:
    چرا هنگام ظهور امام عصر(عج) مردم تصور می کنند که امام دین جدیدی آورده است (حال آن که چنین امری محال است و دین توسط پیامبر می آید) چند روایت با ذکر منبع دال بر این که امام عصر(عج) مباحث جدید می آورد را ذکر نمائید.

    پاسخ:

    آیت الله امینی در کتاب ارزشمند دادگستر جهان می فرماید:

    در بعضی از احادیث به این نکته اشاره شده است که امام زمان(عج) آئین جدیدی خواهد آورد. به عنوان مثال عبدالله بن عطا می گوید:

    «سَأَلْتُهُ عَنْ سِیرَةِ الْمَهْدِیِّ کَیْفَ سِیرَتُهُ قَالَ یَصْنَعُ مَا صَنَعَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) یَهْدِمُ‏ مَا کَانَ قَبْلَهُ کَمَا هَدَمَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) أَمْرَ الْجَاهِلِیَّةِ وَ یَسْتَأْنِفُ الْإِسْلَامَ جَدِیدا»[1]

    «خدمت حضرت صادق(ع) عرض کردم: سیره و رفتار مهدی چیست؟ فرمود: همان کاری را که رسول خدا(ص) انجام داد، مهدی هم انجام می دهد. بدعت های موجود را خراب می کند. چنانکه رسول خدا(ص) اساس جاهلیت را منهدم نمود، آنگاه اسلام را از نو بنا می کند.»

    و نیز ابو خدیجه از امام صادق(ع) روایت نموده که فرمود:

    «إِذَا قَامَ الْقَائِمُ (ع) جَاءَ بِأَمْرٍ جَدِیدٍ کَمَا دَعَا رَسُولُ اللَّهِ فِی بَدْوِ الْإِسْلَامِ إِلَی أَمْرٍ جَدِید»[2]

    هنگامی که قائم ظهور کرد با امر جدیدی خواهد آمد، چنانکه رسول خدا(ص) در آغاز اسلام مردم را به امر جدید دعوت می کرد.»

    اما قطعا مراد این احادیث این نیست که امام زمان(عج) دین اسلام را نسخ کند و دین جدیدی ارائه کند، چرا؟ که دین اسلام آخرین دین و پیامبر اسلام آخرین پیامبر الهی است. در بسیاری از احادیث به این مطلب تصریح شده است که حضرت مهدی(عج) از دین و قرآنی که بر جدش پیامبر(ص) نازل شده دفاع می کند.

    پیامبر(ص) می فرماید:

    «الْقَائِمُ مِنْ وُلْدِی اسْمُهُ اسْمِی وَ کُنْیَتُهُ کُنْیَتِی وَ شَمَائِلُهُ شَمَائِلِی وَ سُنَّتُهُ سُنَّتِی یُقِیمُ النَّاسَ عَلَی مِلَّتِی وَ شَرِیعَتِی وَ یَدْعُوهُمْ إِلَی کِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَل»[3]

    قائم از فرزندان من و هم نام و هم کنیه من است. خوی او، خوی من و رفتارش، رفتار من است. مردم را به طاعت و دین من وادار می نماید و به قرآن، دعوتشان می کند.[4]

    و نیز در روایت دیگری از پیامبر(ص) وارد شده است که:

    «یَخْرُجُ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ بَیْتِی وَ یَعْمَلُ بِسُنَّتِی‏»[5]

    یکی از اهل بیت من قیام می کند و به سنت و روش من عمل می نماید.

    بنابر این به تصریح این روایات، در زمان امام زمان(عج)، دین همان دین اسلام و قرآن همان قرآن نازل شده بر پیامبر اسلام خواهد بود.

    با توجه به این نکته باید گفت که مقصود از روایات دسته اول آن است که: در زمان غیبت بدعت هایی در دین گذاشته می شود و احکامی از قرآن و اسلام، بر طبق میل مردم تأویل و تفسیر می شود. بسیاری از احکام و حدود چنان فراموش می شود که گویا اصلا از اسلام نبوده است. بسیاری از مسلمانها ارکان اسلام را رها می کنند و به ظواهر آن اکتفا می کنند. از اسلام، جز نماز و روزه و اجتناب از نجاسات، چیزی نمی دانند. در بازار و کوچه و خیابان و خانه، اثری از از اسلامشان پیدا نیست. اخلاقیات و دستورات اجتماعی را اصلا از اسلام، محسوب نمی کنند. محرمات الهی را با حیله های گوناگون و تأویلات صوری جایز می شمرند و از ادای حقوق واجب خودداری می کنند.

    طبیعی است که در چنین اوضاعی، اگر امام زمان(عج) ظهور کند و به ابطال بدعت ها بپردازد و احکام و قوانین اسلام را به طور کامل و با تمام ابعاد اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و ... به اجراء بگذارد و حدود اسلامی را بدون سهل انگاری اعمال کند، چنین دینی برای مردم، تازگی خواهد داشت و با تصوری که آنها از اسلام داشته اند، متفاوت خواهد بود. در تایید این مطلب، به روایتی از امام صادق(ع) استناد می کنیم که می فرمایند:

    «إِذَا قَامَ الْقَائِمُ (ع) دَعَا النَّاسَ إِلَی الْإِسْلَامِ جَدِیداً وَ هَدَاهُمْ إِلَی أَمْرٍ قَدْ دَثَرَ وَ ضَلَّ عَنْهُ الْجُمْهُورُ وَ إِنَّمَا سُمِّیَ الْقَائِمُ مَهْدِیّاً لِأَنَّهُ یُهْدَی إِلَی أَمْرٍ مَضْلُولٍ عَنْهُ وَ سُمِّیَ الْقَائِمَ لِقِیَامِهِ بِالْحَقِّ »[6]

    «وقتی قائم ما قیام کرد مردم را از نو به سوی اسلام دعوت می نماید و به سوی چیزی که کهنه شده و عموم مردم از آن دور افتاده اند، هدایت می کند. آن جناب، مهدی نامیده شده، چون به چیزی که مردم از آن دور شده اند هدایت می شود و قائم نامیده شده چون برای به پا داشتن حق قیام می کند.»

    خلاصه آنکه آنچه حضرت مهدی(عج) به سوی آن دعوت می کند چیزی جز اسلام ناب و حقیقی و نازل شده بر پیامبر اکرم(ص) نیست. اما به خاطر دور شدن مردم از این اسلام، در قرن ها و بروز بدعت ها در دین، این اسلام برای آنها تازگی خواهد داشت.[7]

    [1]- بحارالانوار، ج 52، ص 353.

    [2]- بحارالانوار، ج 52، ص 338، باب 27

    [3]بحار ج 51، ص 73 باب 1.

    [4]- اثبات الهداة، ج 7، ص 52.

    [5]- بحارالانوار، ج 51، ص 82.

    [6]- بحارالانوار، ج 51، ص30.

    [7]- منبع کتاب دادگستر جهان، ص 323-328 با اندکی تصرف.

  19. صلوات


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود