جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا در فتنه و آشوب باید بی طرف بود؟

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    فلسفه - فقه استدلالی
    نوشته
    885
    حضور
    13 روز 5 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3130

    پرسش آیا در فتنه و آشوب باید بی طرف بود؟




    باسمه تعالی


    بعضی گمان می کنند در هنگام آشوب و فتنه باید به کناری رفت و فقط تماشاگر بود تا از گزند فتنه محفوظ باشند و برای این کاراشتباه خود به روایت امیرالمومنین علی علیه السلام استدلال می نمایند که:
    ‏ قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع كُنْ فِي الْفِتْنَةِ كَابْنِ اللَّبُونِ لَا ظَهْرٌ فَيُرْكَبَ وَ لَا ضَرْعٌ فَيُحْلَب
    امير المؤمنين عليه السّلام فرمود: در هنگام ظهور فتنه مانند بچه شتر باشيد نه كمرى دارد كه از آن بار بكشند و نه شيرى دارد كه آن را بدوشند.
    در جواب باید گفت این روایت در مورد درگیری و نزاع دو گروه باطل است که شخص به تعبیر روایت، نه باید به آنها سواری بدهد( یعنی جانش را برای آنها فدا نکند) و نه او را بدوشند( یعنی نگذارد از مال او بهره برداری کنند)اما وقتی نزاع بین حق و باطل است حتما باید به یاری حق بشتابد.


  2. صلوات ها 8


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    1
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    7

    توضیح بیشتر




    کارشناس عزیز
    با تشکر از شما به خاطر جواب به این شبهه لطف کنید با استدلال تر در مورد این موضوع بحث بفرمایید .

    علت تعبیر این فتنه را که جنگ دو باطل می دانید بر چه اساسی است؟

    این سوال خیلی مهمی است که در بحث دانشجویی پیش آمده است .

  5. صلوات ها 7


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    11
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    71



    با سلام،

    مسلما اونهایی که از این حدیث برای اثبات حرفشون میخوان استفاده کنند اشتباه میگن همونطور که شما فرمودید ولی این دلیل نمیشه که حرفشون اشتباه باشه....

    من البته نمیدونم کدوم درسته....که باید موضع داشت یا نداشت...در زمان فتنه...

    طیب

  7. صلوات ها 4


  8. #4
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    فلسفه - فقه استدلالی
    نوشته
    885
    حضور
    13 روز 5 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3130

    مطلب




    باسمه تعالی
    با سلام و تشکر از شما دوست گرامی
    فهم حدیث نیاز به تخصص دارد چرا که حدیث هم مانند قرآن طبق روایتی ناسخ و منسوخ، عام و خاص و محکم و متشابه دارد. متشابه بودن روایت، دستاویزی برای مغرضان است تا منظور خود را نتیجه گیری نمایند اما تفسیر و فهم روایت به اینکه در چه مقامی صادر شده، مخاطب یا مخاطبین چه کسانی بودند راوی ثقه بوده یا نه و ... به فهم و قابل اعتماد بودن حدیث کمک بزرگی می نماید.
    تفسیری که در مورد روایت ذکر شد بر اساس تفسیر حضرت آیت الله میرزا علی اکبر خویی ره است که خود می توانید رجوع کنید.
    با تشکر



  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    علاقه
    میانه روی
    نوشته
    55
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    239



    سلام علیکم
    کل بحث سر تشخیص حق از باطل است
    در ضمن،برای اطلاعات بیشتر در مورد فتنه های آخر الزمان(که بعد از غیبت کبری شروع می شود) می توانید به کتاب مهدی موعود(ترجمه ی آقای علی دوانی)که همان جلد 13 بهار هستش مراجعه کنید

  11. صلوات ها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود