جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: رجاء چیست ؟ ( مباحث رجاء و امید )

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    963
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6043

    مطلب رجاء چیست ؟ ( مباحث رجاء و امید )




    رجاء در لغت :
    رجاء به معنای امیدواری و در مقابل آن یأس و ناامیدی است . و نیز گفته اند : گمانی که مقتضی حصول چیزی است که در آن شادی وجود دارد .

    رجاء در اصطلاح :
    رجاء در اصطلاح اهل معرفت ، آرامش و آسایش قلب برای به دست آوردن امری دوست داشتنی است . ولی آن محبوب خواسته شده را موجبات و اسبابی لازم و ضروری است . حال اگر انتظار انسان بدان جهت است که عالب لوازم آن را در خویشتن فراهم ساخته است ، اطلاق نام رجاء بر آن صحیح است .
    و گفته اند : رجاء
    حالتى روانى است آن زمان که انسان پديد آمدن حالتى خوشايند را انتظار داشته باشد در حالی که وقوع آن حالت خوشايند قطعى نيست . معانی دقیق تری نیز آمده است :
    1 - آرامش قلب با دیدن کرمی که امید آن را داشت .
    2 - اطمینان به بخشش کریم .
    3 - نزدیکی قلب انسان به لطف پروردگار .
    4 - شادمانی قلب به نیکویی بازگشت .
    5 - توجه به گستردگی رحمت خداوند .

    منابع تحقیق :
    1 -
    درآمدی بر عرفان عملی در اسلام - سید حسین موسوی .
    2 - الاخلاق - آیة الله سید عبدالله شبر ره .
    3 - سایت بلاغ .

    ادامه دارد .....


  2. صلوات ها 6


  3.  

  4. #2
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    963
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6043

    مطلب انواع اهل رجاء و امیدواران




    از نظر برخی عرفا مانند عزالدین محمود کاشانی صاحب کتاب مصباح الهدایة و مفتاح الکفایة اهل رجا و امید دو گونه هستند که با اضافاتی تقدیم می داریم :
    1 - طالبان بهره مندی و دنیا طلبی :
    این دسته آن کسانی هستند که امید و رجایشان رسیدن به بهره ی دنیوی و اخروی بوده و خواهان سود محدود هستند ؛ امید و رجای اینان واقعی نیست به مانند خود دنیا ، دنی و پست است .

    2 - طالبان حق و مشتاقان لقای باری تعالی :
    این دسته از امیدواران و اهل رجاء کسانی هستند که ملاقات حق متعلّق رجای آن هاست ، نه بهره ی دنیایی و نه آخرتی مد نظرشان نیست فقط امید به لقای پروردگارشان دارند و در حقیقت رجای اینان عین موافقت خداوند است .
    مانند این فراز از دعای شریف صحیفه ی نورانی امام سجاد سلام الله علیه در روز عرفه :

    « و أتحفنی بتحفة من تحفاتک ، و اجعل تجارتی رابحة و کرتی غیر خاسرة و اخفنی مقامک ، و شوقنی لقاءک .. » .
    خداوندا ... تحفه ای از تحفه هایت را به من ارزانی دار و تجارتم را سود آور قرار ده و مجاهده ام را فایق گردان و از مقامت مرا بترسان و به لقایت مشتاق گردان .

    منابع تحقیق :
    1 - لقاء الله - استاد حسن زاده آملی حفظه الله .
    2 - در آمدی بر عرفان عملی در اسلام - سید حسین سید موسوی .
    ادامه دارد ....

    ویرایش توسط سلیم : ۱۳۸۹/۱۰/۳۰ در ساعت ۱۷:۲۵

  5. صلوات ها 3


  6. #3
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    963
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6043

    مطلب وجوه رجا و امید




    در کتاب منازل السائرین شرح مرحوم عبدالرزاق کاشانی آمده است که رجاء اضغف منازل سالک الی الله است و بر دو وجه می باشد :

    وجوه رجاء :
    وجه معارضه :
    چون حق تعالی مالک است و مالک می تواند آن گونه که خود می خواهد در ملکش تصرف کند و امید سالک ممکن است در تعارض با حق باری تعالی و اراده اش متعارض با اراده حضرت حق باشد پس می بایست بنده ی سالک راضی به حکم حضرت حق باشد هر چند خلاف امید او حکم جاری شود .

    وجه اعتراض :
    این که شخص امیدوار ممکن است توهم کند به این که چون خداوند بی نیاز از عذاب بندگانش هست پس بر خداست که بندگانش را عفو نماید و در نتیجه بر وعید عذاب الهی معترض باشد . پس می بایست بنده ی امید و شخص رجامند در کنار رجا خوف نیز داشته باشد و به بیان دیگر بین خوف و رجا باشد .

    و من الله التوفیق

    ویرایش توسط سلیم : ۱۳۸۹/۱۱/۰۵ در ساعت ۱۶:۴۳

  7. صلوات ها 3


  8. #4
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    963
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6043

    مطلب درجات رجاء




    صاحب کتاب منازل السائرین و شارح آن رجاء را در سه درجه تقسیم نموده است :

    درجه ی اول :
    امیدی که انسان را به سوی اجتهاد و تلاش کشاند مولّد و ایجاد کننده ی لذت است به سبب خدمت و بیدار کننده آدمیست تا از امور حرام دوری نماید .

    درجه ی دوم :

    رجای ارباب ریاضات است تا بدین وسیله همه لذات و خوشی ها و کدورت تعلق به غیر حق را از درون خود صاف و پاک بگردانند ، این امید آنان را ملزم به رعایت شرائط علم شرعی می نماید . همّ اینان یک چیز واحد بوده و آن تعلق به حضرت حق است .

    درجه ی سوم :

    رجای ارباب قلوب است و آن امید لقای حضرت باری تعالی است ، آن لقایی که موجب اشتیاق به قرب الهی می شود .

    و من الله التوفیق


  9. صلوات ها 3


  10. #5
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    963
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6043

    مطلب علائم و نشانه های رجاء






    1 – حرکت کردن به سوی آن چه بدان امیدوار است ، آن هم با عمل نیکو . به عبارت دیگر رجاء طلب و درخواست همراه با فراهم نمودن مقدمات و اسباب وصول است . چرا که بدون فراهم ساختن مقدمات و ابزار طلب چیزی ، آن تمنی محسوب می شود نه رجاء . رجاء امید است لکن تمنی آرزو .


    2 – انجام عمل صالح و اعتقاد به یگانگی حق .


    3 – سپاسگزاری هنگام برخورداری از احسان خداوند ؛ از آن رو که امیدوار است خدا در دنیا نعمتش را بر او تمام کرده ، در آخرت بخشش را برای او به کمال رساند .


    و من الله التوفیق

  11. صلوات


  12. #6
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    963
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6043

    مطلب علائم صدق رجاء




    1- توجه کلی به او

    2- قطع تعلق از موانع

    صاحب رجاء در صورتی در آن صادق است که به لوازم آن پای بند باشد. نخست با انجام کارهای شایسته و افکار و عقاید بایسته بدو توجه کند انگاه از نگاه به غیر بپرهیزد و چیزی یا کسی را در نگاه خود به محبوب شریک نسازد چنانکه حق تعالی فرمود:
    « فمن کان یرجو لقاء ربه فلیعمل عملاً صالحاً و لایشرک بعبادة ربّه احداً ».1
    پس هر كس به لقاى پروردگارش اميد دارد بايد عمل شايسته كند و كسى را در عبادت پروردگارش شريك نسازد .

    آنکه ایندو صفت را نداشته باشد، اگرچه به اسم و به ظاهر اهل رجاء باشد ولی در واقع چنین نیست بلکه اهل تمنی است زیرا هرکه به چیزی امیدوار بود و برعملی که بدان موصل باشد، مسارعت ننماید ، او را متمنی و مدعی خوانند نه صاحب رجاء .2

    پی نوشت :
    1 - سوره ی کهف آیه ی 110 .
    2 - منازل السایرین، صد میدان، علل المقامات، تفسیر الاعراف
    ویرایش توسط سلیم : ۱۳۸۹/۱۱/۰۸ در ساعت ۱۳:۵۰

  13. صلوات


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود