احساس میکنم از خدا و ائمه مخصوصا امام زمان دور شدم/لطفا کمکم کنید

تب‌های اولیه

15 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
احساس میکنم از خدا و ائمه مخصوصا امام زمان دور شدم/لطفا کمکم کنید

سلام
خسته نباشید
از کارشناسان محترم خواهش میکنم من رو در این مورد راهنمایی کنن
چطور میتونم بیشتر و نزدیکتر به خدا و ائمه شوم هر چند تا به الان کارها و عباداتی انجام میدم که از مفاتیح استخراج کردم و تا جایی که میتونم مواظب اعمالم هستم که گناهی مرتکب نشوم
میخوام که در این مورد راهنماییم کنید
با تشکر

برای رسیدن به این خواست زیبا و معنوی، سعی کنید وظایف خودتان را خوب بشناسید و خوب عمل کنید. اگر انسان وظایف خود را در قبال خود و جامعه و خداوند خوب شناسایی کند و خوب عمل کند، در دنیا و آخرت سعادت مند خواهد بود و شرمنده کسی نخواهد شد.
هر کسی دو وظیفه مهم دارد: یکی خودسازی و کمک به تعالی خود از طریق دین داری و انجام وظایف دینی است و دیگری کمک به تعالی مردم و جامعه اسلامی. انجام این دو مهم به انسان اطمینان می دهد که در راه حق قدم برداشته و خدا و ائمه اطهار از او راضی هستند.
بدون شک انس با حضرات معصومین (بویژه امام زمان علیه السلام) میسر نمی شود مگر از طریق نزدیکی، سنخیت و همانند سازی شخصیت و ترتیب دادن زندگی خود، آنچنان که مورد رضایت آن حضرت (عج الله تعالی فرجه الشریف) باشد.

به طور کلى هر انسانى داراى سه مرتبه وجودى است: افکار، صفات و اعمال و هیچ انسانى از این قاعده مستثنى نیست، حتى حضرات معصومین (علیهم السلام).
ارتباط و نزدیکى به هر انسانى هم تنها از همین طریق ممکن است یعنى، اگر کسى بخواهد به انسان دیگرى نزدیک شود، چاره‏اى ندارد جز این که بکوشد ابتدا افکار، باورها و طرز تفکر آن شخص را شناسایى نماید و خویش را از جهت فکرى با آن شخص هماهنگ نماید و سپس بکوشد که قرب صفاتى پیدا نماید یعنى، از جهت صفات و کمالات اخلاقى میان خود و آن شخص محبوب، همانندسازى نماید و این بهترین طریقى است که انسان طالب کمال را به یک انسان کامل الگو نزدیک مى‏نماید.

ما به عنوان یک شیعه و پیرو اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) وظیفه داریم ابتدا کیفیت اعتقاد، باورها، صفات، کمالات، نوع منش و کنش آن حضرات را شناسایى نماییم و در مرتبه بعد بکوشیم زندگى، صفات و باورهاى خود را به ایشان نزدیک نماییم تا از این طریق شیعه و پیرو واقعى آنها باشیم.
در هر حال راه های نزدیک شدن و جلب توجه امام زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف) به طور خلاصه عبارت است از:
1 ـ طهارت نفس:
اولین طریق عالی برای انس با حضرت مهدی (عج الله تعالی فرجه الشریف)، انجام دادن واجبات و ترک معاصی و گناهان است.
آن حضرت در توقیع شریف به شیخ مفید (رحمةالله علیه) مى‏فرماید: «شما مکلّف هستید که اوامر و دستورات ما را به دوستانمان برسانید، با اینکه ما بر اساس فرمان خداوند بزرگ و صلاح واقعى خود و شیعیانمان- تا زمانى که حکومت بر دنیا در اختیار ستمگران است - در نقطه‏اى دور و پنهان از دیده‏ها به سر مى‏بریم؛ ولى از تمام حوادث و ماجراهایى که بر شما مى‏گذرد، کاملاً مطّلع هستیم و هیچ‏ چیز از اخبار شما بر ما پوشیده نیست. از خطاها و گناهانى که بندگان صالح خداوند، از آنها دورى مى‏کنند؛ اما شما آنها را مرتکب مى‏شوید نیز با خبریم. از عهدشکنى‏ها و پشت سر گذاشتن عهد و پیمان‏ها با اطلاعیم ... پس از خداوند بترسید و تقوا پیشه کنید و ما خاندان رسالت را مدد رسانید ... سعى کنید اعمالتان به گونه‏اى باشد که شما را به ما نزدیک سازد و از گناهانى که موجبات نارضایتى ما را فراهم مى‏نماید، بترسید و دورى کنید...»
بر اساس این توقیع شریف، همه شیعیان و دوستداران حضرت، توصیه به تقوا و ورع شده‏اند و این بهترین راه جلب خشنودی امام زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف) است؛ همان طورى که گناهان و معاصى، باعث نارضایتى آن حضرت و قطع پیوند و ارتباط با او است.
جالب آنکه در آغاز قیام جهانى حضرت مهدى (عج الله تعالی فرجه الشریف) یاران و اصحاب نزدیک ایشان، پیمان و بیعت سختى با آن حضرت مى‏بندند و تعهّد مى‏کنند که از گناهان و انحرافات دورى جویند و از ظلم و فسادگرى بپرهیزند. امیرمؤمنان على (علیه السلام) در ضمن یک حدیث طولانى، در وصف بیعت یاران امام زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف) چنین مى‏فرماید:
با او بیعت مى‏کنند که هرگز: دزدى نکنند «یبایعون على اَن یَسرَقوا»
زنا نکنند «ولا یَزنوا»
مسلمانى را دشنام ندهند «و لا یَسُبّوا مسلماً»
خون کسى را به ناحقّ نریزند «و لا یقتلوا مُحرماً»
به آبروى کسى لطمه نزنند «و لا یهتک حریماً مُحرّما»
به خانه کسى هجوم نبرند «و لا یهجموا منزلاً»
کسى را به ناحق نزنند «و لا یضربوا احداً الاّ بالحقّ»
طلا، نقره، گندم و جو ذخیره نکنند «و لا یکنزوا ذهباً و لا فضّة و لا بُرّاً و لا شعیراً»
مال یتیم را نخورند «ولا یأکلوا مالَ الیتیم»
در مورد چیزى که یقین ندارند، گواهى ندهند «و لا یشهدوا بما لا یَعلمون»
مسجدى را خراب نکنند «ولا یُخرِبوا مسجداً»
مشروب نخورند «و لا یَشربوا مسکراً»
حریر و خز نپوشند «و لا یلبَسوا الخزّ و لا الحریر»
در برابر سیم و زر سر فرود نیاورند «و لا یتمنطقوا بالذّهب»
راه را بر کسى نبندند «و لا یقطعوا طریقاً»
راه را ناامن نکنند «و لا یخیفوا سبیلاً»
گرد همجنس بازى نگرایند «و لا یَفسقوا بغُلام»
خوراکى را از گندم و جو انبار نکنند «ولا یحبسوا طعاماً مِن بُرّ و لا شعیر»
به کم قناعت کنند «و یرضَونَ بالقلیلِ»
طرفدار پاکى باشند «و یَشَتّمونَ على الطیّب»
از پلیدى گریزان باشند «و یکرهون النجاسة و...»
پس گناهان و رذایل اخلاقى، عامل مهمى در محرومیت انسان از عنایات امام زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف) است.
حضرت مى‏فرماید: «پس باید هر یک از شما (شیعیان)، کارهایى را که موجب جلبِ محبّت مى‏گردد، انجام دهید و باید از کارهاى ناپسندى که خشم و غضب ما را در پى دارد، اجتناب کنید...»
اگر در سیره عارف واصلی چون آیت الله بهجت (رحمة الله علیه) که ارتباطی عمیق با حضرت صاحب الامر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) داشتند بنگریم، در میابیم که در تمام عمر، اهتمامشان بر روی انجام واجبات و ترک محرمات بود.
ایشان در بیانی فرمودند: «اگر بفرمایید چرا به آن حضرت دسترسی نداریم؟ جواب شما این است که: چرا به انجام واجبات و ترک محرمات ملزم نیستید؟ او به همین از ما راضی است؛ زیرا اورع الناس من تبرأ عن المحرمات، پرهیزکارترین مردم کسی است که از کارهای حرام بپرهیزد. ترک واجبات و ارتکاب محرمات، حجاب و نقاب دیدار ما از آن حضرت است.» (سودای روی دوست / ص 153)

2. کسب فضایل اخلاقی
یکى دیگر از راه های انس با امام، آراستن درون با فضایل انسانى و چنگ زدن به مکارم اخلاقى است؛ یعنى، همان طور که قرآن مى‏فرماید: «اگر مى‏خواهید محبوب خدا باشید، تقوا پیشگى کنید»؛ این قانون در مورد حضرت مهدى (عج الله تعالی فرجه الشریف) نیز هست.
از امام صادق «علیه السلام» نقل شده است: «براى صاحب الامر، غیبتى طولانى است؛ در این دوران هر کس باید تقوا پیشه سازد و به دین خود چنگ زند.» (الغیبة النعمانى، ص 250، باب 14، ح 5)
3. انس با قرآن
استاد علامه حسن زاده آملی (حفظه الله تعالی) می فرمایند: «انسان قرآنی باش؛ یک درس را قرآن قرار دهید؛ در پیشگاهش به درس بنشینید، استاد هم خدا باشد. قرآن کریم صورت کتبیه انسان کامل است؛ هر قدر به قرآن تقرب بجویی به انسان کامل، نزدیکتر شده ای؛ پس بنگر بهره ات از قرآن چقدر است؟ زیرا حقایق آیات آن در حقیقت درجات ذات تو و مدارج آن نردبان عروج و تکامل توست.» (صراط سلوک , ص 27)
عارف بزرگوار آیت الله قاضی (رضوان الله تعالی علیه) که به چنان انس و قربی در آستان قدسی امام زمان (علیه السلام) بار یافته بود، در توصیه های خویش می فرمایند: «بر شما باد به تلاوت قرآن در دل شب با صوت نیکوی محزون، چرا که آن، شراب جان مومنان است.»
آری انس گرفتن با امام زمان (ارواحنا فداه) که شریک قرآن، بلکه روح و حقیقت قرآن است، انس و اتصال با قرآن و تحقق بخشیدن حقایق و معارف آن را می طلبد.

4- انتظار فرج آن حضرت در دل و ظاهر
در روایات متعدد داریم که در زمان غییبت امام زمان (علیه السلام) بهترین اعمال، انتظار فرج است. اینجا نیاز به توضیح دارد که چرا بهترین اعمال انتظار فرج است؟ فرج؛ یعنى، نصرت و پیروزى و گشایش و مقصود نصرت و پیروزى حکومت عدل علوى بر حکومت‏هاى کفر و شرک و بى داد است. پیروزى عدل گسترى که به رهبرى امام عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) تشکیل مى‏گردد. بنابراین انتظار فرج یعنى انتظار تحقق‏یافتنى این آرمان بزرگ و جهانى است و منتظر حقیقى کسى است که حقیقتا خواهان تشکیل چنین حکومتى باشد و این خواسته آن گاه جدى و راست است که شخص منتظر، عامل به عدل و گریزان از ستم و تباهى باشد و گرنه انتظار فرج در حد یک ادعا و شعار بى محتوا باقى خواهد بود.
از این ‏رو در روایات آمده است که انتظار فرج، خود فرج است؛ زیرا کسى که حقیقتا منتظر فرج و ظهور حجت خدا و تاسیس حکومت عدل گستر اوست زندگى خود را بر پایه عدل و داد استوار مى‏سازد و او انسانى است که حضور و غیبت امام در نحوه رفتار و سیر و سلوکش تفاوتى ندارد و قبل از تشکیل حکومت عدل او چنین حکومتى را در زندگى خود پایدار ساخته است.
بنابراین انتظار فرج حقیقى ریشه در معرفت به حق و عدل و ایمان و عشق به آن دارد و آثار آن نیز در عمل، نمایان مى‏گردد و چنین حقیقت اصیل و عمیقى با لفظ و شعار به دست نمى‏آید و با بى تفاوتى و بى اعتنایى نسبت به مقدمات دینى و رسالت‏هاى انسانى در تعارض و تناقض است. انتظار فرج تعهدآفرین و مسؤولیت‏ساز است و با بى‏تفاوتى و بى‏اعتنایى به سرنوشت بشر و حقیقت و فضلیت منافات دارد.
5. خواندن دعاها وزیارتهای وارده در کتب ادعیه:
علاوه بر خواندن دعاهایی که در مفاتیح و دیگر کتب معتبر آمده است، بر خواندن این دعاها نیز اهتمام ورزید:
- دعای عهد
- دعاى ندبه
- دعا براى ظهور امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در هر روز
- صلوات ضرّاب اصفهانى؛ «اللهم صل على محمد سید المرسلین و خاتم النبیین... اللهم و صل على ولیّکَ المُحیى سنّتک القائم بامرک... ». این دعا در چند کتاب از کتاب‏هاى معتبر و با سندهاى معتبر روایت شده است و همیشه مى‏توان آن را خواند.
- صلوات بر امام زمان (عجل لله تعالی فرجه الشریف)؛«اللهم صل على ولیک و ابن اولیائک الّذین فرضت طاعتهم... اللهم انتصر به لدینک وانصر به اولیائک و اولیاءه... » ؛ (مصباح المتهجد، ص 405)
- دعاى فرج «الهى عظم البلاء...».

بسم الله الرحمن الرحیم

جهت به دست آوردن محبت حضرت ذوالجلال و حضرات ائمه علیهما السلام یک راه خیلی ساده پیشنهاد می کنم که انشاالله اگر با ترک همه جانبه گناه و مکروهات همراه شود صددرصد عملی است

هر روز در پایان روز یا در خلال رو یا هر ساعتی که فراغی دست دهد در مکانی خلوت نشسته و با حضرت رب و یا حضرات ائمه علیهما السلام ((با هر جهت که ارتباط بهتر برقرار شد)) خیلی دوستانه و بی تکلف صحبت کنید
مشکلات -درددل-معاشقه-صحبتهای دوستانه و........
فرض کنید بهترین و عزیزترین دوستتان نزدتان نشسته که محرم همه اسرار شما و اگاه به همه جزئیات شماست
راحت و بی واسطه صحبت کنید و این کار را همیشه ادامه دهید
بعد از چند وقت متوجه تاثیر شگرف ان خواهید شد

یا علی

[=&quot]بسم رب الاعلی[/]



[=&quot]المثتغاث بک یا صاحب زمان[/]



[=&quot]با سلام خدمت همه دوستان[/][=&quot]
[/]
[=&quot]سال نو بر شما مبارک باد[/]



[=&quot]خواهرم این حس ممکن است به خاطر دو عامل باشد:[/]



[=&quot]1-اعتقادی وشک[/]



[=&quot]2-عواملی که ممکن است شما را از خداوند و ائمه (علیهم سلام)دور کرده باشد.[/][=&quot]
[/]
[=&quot]1-مورد اول:بنده هم دو سال پیش چنین حسی را که شما دارید داشتم .اما با یاری خداوند از پایه،باخواندن کتاب شروع به درست کردن عقاید کردم[/][=&quot].[/][=&quot]
[/]
[=&quot]بنده چهار پیشنهاد در مورد کسانی که در بحث های اعتقادی شرکت می کنند دارم:[/]



[=&quot]1- اعتقاد درستی را که از پیش داشته اید رها نکنید و زود خود را نبازید.[/]



[=&quot]2-در هر بحثی شرکت نکنید و کم کم شروع کنید[/]



[=&quot]3-اگر دیدید بحثی را متوجه نمی شوید(در آن لحظه ای که عقاید را تحلیل می کنید)، یک روز به مغز خود استراحت دهید؛زیرا گاهی اوقات مغز خسته می شود واین باعث میشود که هر چیزی را که تحلیل می کنید متوجه آن مطلب نشوید.[/]



[=&quot]4-با خواندن کتاب های درست و غیر فلسفی خود را ارتقاء دهید[/][=&quot]
[/]
[=&quot]در آخر اینکه این ریزش دینی که در دل شما رخ داده است به دلیل این است که شما در باره دینی که از پدرتان به شما ارث رسیده،اطلاعی نداشته اید.اتفاقاً این حس در شما خوب است وبا اطلاعات درست آن را درست کنید.در قرآن هم آمده که دین خود را با تحقیق بدست آورید.[/][=&quot]

[/]



[=&quot]2-مورد دوم:عواملی را که باعث این حس شده کم کم از میان بردارید.[/]
[=&quot]اگر مشکل وسوالی دارید در خدمت هستم.[/]

[=&quot]یا علی[/]

پیام قاصدک;97405 نوشت:
چطور میتونم بیشتر و نزدیکتر به خدا و ائمه شوم هر چند تا به الان کارها و عباداتی انجام میدم که از مفاتیح استخراج کردم و تا جایی که میتونم مواظب اعمالم هستم که گناهی مرتکب نشوم

سلام
فعلا این بشارت برای شما که :
"الذین قالوا ربنا الله ثم استقاموا تتنزل علیهم الملائکه الا تخافوا و لا تحزنوا و ابشروا بالجنه التی کنتم توعدون"
کسانی که گفتند خدای یکتا پروردگار ماست و سپس استقامت ورزیدند فرشتگان الهی بر آنها نازل می شوند و بشارت می دهند که نترسید و اندوهناک نشوید و شما رابه بهشتی که وعده داده شده ای بشارت باد
استقامت کنید همین
موفق در پناه حق

سلام به همه دوستان
خسته نباشید
ممنونم از راهنمایی هاتون خیلی مفید و ماثر است
اگر میشه برای تقویت اراده هم اگر راه حلی دارید ممنون میشم بگید
با تشکر

پیام قاصدک;97405 نوشت:
سلام
خسته نباشید
از کارشناسان محترم خواهش میکنم من رو در این مورد راهنمایی کنن
چطور میتونم بیشتر و نزدیکتر به خدا و ائمه شوم هر چند تا به الان کارها و عباداتی انجام میدم که از مفاتیح استخراج کردم و تا جایی که میتونم مواظب اعمالم هستم که گناهی مرتکب نشوم
میخوام که در این مورد راهنماییم کنید
با تشکر

با سلام و تشکر از همه دوستان

مراقب باشید در این وادی گرفتار افراط و تفریط نشوید و به نفس تان فشار اضافی تحمیل نکنید، انجام و واجبات و دقت در بجای آوردن کیفی آنها با حضور قلب و توجه و نیز مراقبت بر ترک محرمات در طول شبانه روز از طریق برنامه مشارطه، مراقبه و محاسبه و مداومت بر آن نفس شما را به صفای خاصی می رساند و حظ و آرامش نفسانی را از طریق مجاهدتی که به خرج داده اید عمیقاً درک می کنید.

موفق باشید ...:Gol:

پیام قاصدک;98217 نوشت:
اگر میشه برای تقویت اراده هم اگر راه حلی دارید ممنون میشم بگید

سلام
بهترین برنامه برای تقویت اراده مخالفت با هوای نفس بخصوص با روزه های بی نظم است
موفق باشید

سلام

یه راه حل ساده برای نزدیک شدن به امام زمان:
هر شب وقت خواب چند بار با توجه بگیم "مهدی جان دوست دارم"
این دستور یکی از علماست و مجربه
مداومت در این کار عاشق امام زمان شدن رو به دنبال داره یقینا
امتحانش بی ضرره

پیام قاصدک;98217 نوشت:
سلام به همه دوستان
خسته نباشید
ممنونم از راهنمایی هاتون خیلی مفید و ماثر است
اگر میشه برای تقویت اراده هم اگر راه حلی دارید ممنون میشم بگید
با تشکر

با سلام مجدد:Gol:

از گام های کوچک شروع کنید مثلاً خیلی از کارها، افعال و رفتارهای ما بظاهر کوچک و سطحی اما مقدمه برخی گناهان هستند و ترک آنها با توجه و مراقبت آسان تر است، از انها شروع کنید مصادیق بسیاری هستند که باید خودتان کشف کنید.

مثلاً بزرگی می گفتند از دغدغه های بسیاری افراد کنترل چشم است که اراده و تمرکز بسیاری می خواهد، برای رسیدن به آن نقطه، از حذف مقدمات چشم چرانی شروع کنید تا اراده تان قوی شود، مثلاً برای خیلی ها عادت شده که در خیابان و در حال رفت و آمد مدام به گوشه و کنار، کوچه و پس کوچه، مغازه ها و داخل ماشین ها و حتی داخل خانه هایی که درب انها باز است نگاه می کنند که اینها همه مقدمه می شود برای گناه و نگاه های خواسته و ناخواسته به مناظر حرام.

از همین نگاه ها شروع کنید، تمرین کنیم که این نگاه های غیر ضروری و بی فایده را کنترل کنیم، مداومت روی این کار موجب تقویت اراده و نفس در کنترل چشم در مواقع گناه بَیِّن می شود، با خودمان شرط کنیم که اگر در تصمیم مان، بواسطه هواخواهی نفس، خللی ایجاد شد، نفس مان را بگونه ای تنبیه کنیم، به کیفیتی که کمی در قبال این ناپرهیزی به سختی بیفتد، البته تنبیه نباید زیاد جانکاه و افراطی باشد، همین که نفس را متوجه کنیم که خروج از دایره پرهیزکاری و مراقبت، عوارض دارد کافی است. مثلاً با دو رکعت نماز مستحبی، خواندن یک جزء قرآن، دادن صدقه مشخص و ... خلاصه بگونه ای که در حد وسع و توان و ظرفیت، نفسمان کمی سختی ببیند.

مثلاً در احوالات برخی بزرگان ذکر شده که اگر مثلاً نماز شب شان قضا می شده، ضمن انکه قضای ان را می خوانده اند 3 روز روزه می گرفتند، چون روزه گرفتن معمولاً برای نفس دشوار است، ممکن است برای نفس کسی قرآن خواندن دشوار باشد، یا صدقه دادن و یا مداومت بر وضو و امثالهم ...

ادامه این برنامه بظاهر آسان اما مؤثر، نفس ادمی را به مرور زمان رام و مطیع می کند، به عبارتی نفس سرکش و هواخواه ما که به هر چیزی دل می بندد وقتی ببیند باید در عوض آن تمایل و خواسته هزینه بپردازد، عطایش را به لقاء ش می بخشد و از خیرش می گذرد،

از آنجائیکه بیشتر گرفتاری های ما از زیاده خواهی های نفس است، و تمایلات ما از نفس مان نشأت می گیرد، با رام شدن نفس، غالب تمایلات و خواسته های نفسانی کنترل شده و تحت اراده ما و عقل ما در می آیند. و این همان چیزی است که معمولاً گمشده همه ما و توصیه شریعت و طریقت الهی است.

می توانید مصادیق بسیار دیگری را خودتان با کمی اندیشه بیابید، در خوردن، پوشیدن، سخن گفتن، راه رفتن، انجام واجبات، ترک محرمات، انجام فضایل، ترک رذائل و و و خصوصاً در مسائلی که حول مسائل نفس، احساس ضعف و ناتوانی می کنید و رفع ان رذیله برایتان دغدغه است.

موفق در پناه حق ...:Gol:

سراسیمه سلام
نیاز انسان را همواره به دنبال گمشده اش ملتهبانه به هر سو می کشد
خدا آزادی هنر و دوست
دربیابان طلب بر سر راهش منتظرند تا وی کوزه خالی خویش را از کدامین چشمه پر خواهد کرد
هیچکس از هیچ راهی دور نمیشه مگه آرزوهایی که برای نزدیکانش داره رو فراموش بکنه
عشق همین جاست کمی با محبت تر بنگر

:Mohabbat:سلام برای نزدیک شدن به خدا باید گام به گام قدم برداشت چنان که تا شخص مرحله ابتدایی را نگذراند اورا در مقاطع دیگر راه نمی دهندهمان طور که شخصی که قهرمان وزنه برداری می شودابتدا وزنه های سبک را بر می دارددر رسیدن به سیر وسلوک نیز باید این قانون رعایت شودتا شخص دچار خستگی نشودپس برای این کار باید اعمال خود رازیر نظر یک کارشناس انجام دادوسعی شود نماز اول وقت درصورت امکان جماعت ترک نشودوسعی شود حداقل هفته ای یک بار مواعظ عالم دینی گوش دهدودر نمازهای جمعه نیز شرکت کند:Mohabbat:

موضوع قفل شده است