گلچین احادیث معصومین ---> "رذائل اخلاقی"

تب‌های اولیه

783 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال

" الجنه ماه درجه ما بین کل درجتین کما بین السماء والارض . "

بهشت صد درجه است. که فاصله هر دو درجه. مانند فاصله زمین و اسمان است. "

* * *

"الجنه مائه درجه مابین کل درجتین مسیره خمسمائه عام. "

بهشت صد درجه است و فاصله هر دو درجه . به اندازه پانصد سال راه است. "

* * *

"حجبت النار بالشهوات و حجبت الجنه بالمکاره. "

اتش جهنم با خواستنی ها پوشیده شده است و بهشت با ناملایمات . "

* * *

"دخلت الجنه فاذا اکثر اهلها البله . "

وارد بهشت شدم و بیشتر اهل ان. انسان های ساده بودند. "

* * *

"فی الجنه ما لا عین رات و لا اذن سمعت و لا خطر علی قلب بشر ."

در بهشت چیزهایی هست که نه چشمی دیده است و نه گوشی شنیده است و نه به ذهن کسی خطور کرده است. "

نهج الفصاحه . رسول اکرم (ص).

غیبت

[h=5] پيامبر صلى الله عليه و آله:[/h][=IranianSans]هَلْ تَدْرُونَ مَا الْغِيبَةُ قَالُوا اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَعْلَمُ قَالَ ذِكْرُكَ أَخَاكَ بِمَا يَكْرَهُ قِيلَ أَ رَأَيْتَ إِنْ كَانَ فِي أَخِي مَا أَقُولُ قَالَ ص إِنْ كَانَ فِيهِ مَا تَقُولُ فَقَدِ اغْتَبْتَهُ وَ إِنْ لَمْ يَكُنْ فِيهِ فَقَدْ بَهَتَّه‏
[=IranianSans]آيا مى دانيد غيبت چيست؟ عرض كردند: خدا و پيامبر او بهتر مى دانند. فرمودند: اين كه از برادرت چيزى بگويى كه دوست ندارد. عرض شد: اگر آنچه مى گويم در برادرم بود چه؟ فرمودند: اگر آنچه مى گويى در او باشد، غيبتش كرده اى و اگر آنچه مى گويى در او نباشد، به او تهمت زده اى.[=IranianSans]مجموعه ورام ج 1 ، ص 118

امام صادق عليه السلام:

[=Book Antiqua][=IranianSans]
الْغِيبَةُ أَنْ تَقُولَ فِي أَخِيكَ مَا سَتَرَهُ اللَّهُ عَلَيْهِ وَ أَمَّا الْأَمْرُ الظَّاهِرُ فِيهِ مِثْلُ الْحِدَّةِ وَ الْعَجَلَةِ فَلَا
[=IranianSans]غيبت آن است كه درباره برادرت چيزى بگويى كه خداوند آن را پوشيده نگه داشته است، اما (گفتن) خصلتهاى آشكارى چون تندخويى و شتابزدگى غيبت نيست.[=IranianSans]

کافی(ط-الاسلامیه) ج 2 ، ص 358 ، ح 7

[=Book Antiqua][=IranianSans]پیامبر صلی الله علیه و آله:

كَفّارَةُ الاِغتيابِ أَن تَستَغفِرَ لِمَنِ اغتَبتَهُ؛[=IranianSans]كفّاره غيبت اين است كه براى شخصى كه از او غيبت كرده اى، آمرزش بطلبى.[=IranianSans]امالى (طوسى) ص 192

[=Book Antiqua]دروغ

پيامبر صلى الله عليه و آله:

[=IranianSans] أَنَّ رَجُلًا أَتَى سَيِّدَنَا رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه و آله فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ عَلِّمْنِي خُلُقاً يَجْمَعُ لِي خَيْرَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ فَقَالَ لَا تَكْذِب‏
[=IranianSans]مردى به رسول خدا صلى الله عليه و آله عرض كرد: به من اخلاقى بياموزيد كه خير دنيا و آخرت در آن جمع باشد، حضرت فرمودند: دروغ نگو.[=IranianSans]

بحارالأنوار(ط-بیروت) ج 69 ، ص 262، ح 43

[="Book Antiqua"][h=5]- امام سجاد عليه السلام:[/h][=IranianSans]اِتَّقُوا الكَذِبَ الصَّغيرَ مِنهُ وَ الكَبيرَ، فى كُلِّ جِدٍّ وَ هَزلٍ فَإِنَّ الرَّجُلَ إِذا كَذِبَ فِى الصَّغيرِ اجتَرَأَ عَلَى الكَبيرِ؛
[=IranianSans]از دروغ كوچك و بزرگش، جدّى و شوخيش بپرهيزيد، زيرا انسان هرگاه در چيز كوچك دروغ بگويد، به گفتن دروغ بزرگ نيز جرئت پيدا مى كند.[=IranianSans]

تحف العقول ص 278

[="Book Antiqua"][h=5]پيامبر صلى الله عليه و آله:[/h][=IranianSans]اَلكَذِبُ يَنقُصُ الرِّزقَ؛
[=IranianSans]دروغ، روزى را كم مى كند.[=IranianSans]

نهج الفصاحه ص 373 ، ح 1087

[="Book Antiqua"][h=5] امام صادق عليه السلام:[/h][=IranianSans]إِنَّ مِمَّا أَعَانَ اللَّهُ بِهِ عَلَى الْكَذَّابِينَ النِّسْيَان‏
[=IranianSans]از جمله كمكهاى خداوند بر ضد دروغگويان فراموشى است.[=IranianSans]كافى(ط-الاسلامیه) ج2 ، ص 341، ح 15

[="Book Antiqua"][h=5]امام صادق عليه السلام:[/h] سِتَّةٌ لَا تَكُونُ فِي مُؤْمِنٍ الْعُسْرُ وَ النَّكَدُ وَ الْحَسَدُ وَ اللَّجَاجَةُ وَ الْكَذِبُ وَ الْبَغْيُ.

شش (صفت) در مؤمن نيست: سخت گيرى، بى خيرى، حسادت، لجاجت، دروغگويى و تجاوز.
تحف العقول ص377

[="Book Antiqua"][h=5]تمسخر

امام سجاد علیه السلام :[/h][=IranianSans]وَ الذُّنُوبُ الّتى تُنزِلُ النِّقَمَ عِصيانُ العارِفِ بِالبَغىِ وَ التَطاوُلُ عَلَى النّاسِ وَ الاِستِهزاءُ بِهِم وَ السُّخريَّةُ مِنهُم ؛
[=IranianSans]گناهانى كه باعث نزول عذاب مى‏شوند، عبارت‏اند از: ستم كردن شخص از روى آگاهى، تجاوز به حقوق مردم، و دست انداختن و مسخره كردن آنان.[=IranianSans]

وسایل الشیعه ج 16 ، ص 281 ، ح 21556

[="Book Antiqua"][h=5]تهمت

امام صادق علیه السلام :[/h][=IranianSans] إِذَا اتَّهَمَ الْمُؤْمِنُ أَخَاهُ انْمَاثَ الْإِيمَانُ مِنْ قَلْبِهِ كَمَا يَنْمَاثُ الْمِلْحُ فِي الْمَاءِ.[=IranianSans] [=IranianSans]هرگاه مؤمن به برادر [دينى] خود تهمت بزند، ايمان در قلب او از ميان مى‏رود، همچنان كه نمك در آب، ذوب مى‏شود.[=IranianSans]

كافى(ط-الاسلامیه) ج 2، ص 361، ح 1

[="Book Antiqua"][h=5]رسول اكرم صلی الله علیه و آله :[/h][=IranianSans]

هَلْ تَدْرُونَ مَا الْغِيبَةُ قَالُوا اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَعْلَمُ قَالَ ذِكْرُكَ أَخَاكَ بِمَا يَكْرَهُ قِيلَ أَ رَأَيْتَ إِنْ كَانَ فِي أَخِي مَا أَقُولُ قَالَ ص إِنْ كَانَ فِيهِ مَا تَقُولُ فَقَدِ اغْتَبْتَهُ وَ إِنْ لَمْ يَكُنْ فِيهِ فَقَدْ بَهَتَّه‏
[=IranianSans]

آيا مى ‏دانيد غيبت چيست؟ عرض كردند: خدا و پيامبر او بهتر مى ‏دانند. فرمودند: اين كه از برادرت چيزى بگويى كه دوست ندارد. عرض شد: اگر آنچه مى‏ گويم در برادرم بود چه؟ فرمودند: اگر آنچه مى‏ گويى در او باشد، غيبتش كرده اى و اگر آنچه مى ‏گويى در او نباشد، به او تهمت زده ‏اى.
[=IranianSans]
مجموعه ورام ج 1 ، ص 118

[="Book Antiqua"][h=5]سخنچینی

امام صادق علیه السلام :[/h][=IranianSans]إِنَّ مِنْ أَكْبَرِ السِّحْرِ النَّمِيمَةَ يُفَرَّقُ بِهَا بَيْنَ الْمُتَحَابَّيْنِ وَ يُجْلَبُ الْعَدَاوَةُ عَلَى الْمُتَصَافِيَيْنِ وَ يُسْفَكُ بِهَا الدِّمَاءُ وَ يُهْدَمُ بِهَا الدُّورُ وَ يُكْشَفُ بِهَا السُّتُورُ وَ النَّمَّامُ أَشَرُّ مَنْ وَ طِئَ الْأَرْضَ بِقَدَمٍ
[=IranianSans]از بزرگ‏ترين جادو، سخن‏چينى است؛ زيرا با سخن‏چينى، ميان دوستان جدايى مى ‏افتد، دوستان يكدل با هم دشمن مى ‏شوند، به واسطه آن خون‏ها ريخته مى ‏شود، خانه‏ ها ويران مى‏ گردد و پرده‏ ها دريده مى ‏شود. سخن‏چين، بدترين كسى است كه روى زمين راه مى ‏رود.[=IranianSans]

احتجاج(طبرسی) ج 2 ، ص 340 - بحارالأنوار(ط-بیروت) ج 60، ص 21، ح 14

[="Book Antiqua"]حسد

[h=5]امام صادق عليه السلام:[/h][=IranianSans] قالَ لُقمانُ لاِبنِه ِ: .... وَ لِلْحَاسِد ثَلَاثُ عَلَامَاتٍ يَغْتَابُ إِذَا غَابَ وَ يَتَمَلَّقُ إِذَا شَهِدَ وَ يَشْمَتُ بِالْمُصِيبَة
[=IranianSans]لقمان به فرزندش گفت: حسود را سه نشانه است: پشت سر غيبت مى كند، روبه رو تملّق مى گويد و از گرفتارى ديگران شاد مى شود.[=IranianSans]

خصال ص 121

[="Book Antiqua"][h=5]امام صادق عليه السلام:[/h]اصولُ الکُفرِ ثَلاثَهٌ الحِرصُ وَ الاِستِکبارُ وَ الحَسَدُ؛
[=IranianSans] [=IranianSans]ریشه های کفر سه چیز است:حرص و بزرگ منشی نمودن و حسد ورزیدن.[=IranianSans]

کافی(ط-الاسلامیه) ج 2 ، ص 289 ، ح 1- امالی(صدوق) ص 419 ، ح 7 - خصال ص 90 ، ح 28

[="Book Antiqua"][h=5] امام على عليه السلام:[/h][=IranianSans]اَلحَسودُ سَريعُ الوَثبَةِ، بَطى ءُ العَطفَةِ؛
[=IranianSans]حسود زود خشمگين مى شود و دير كينه از دلش مى رود.[=IranianSans]

بحارالأنوار(ط-بیروت) ج 70، ص256، ح29

[="Book Antiqua"][h=5]امام صادق عليه السلام:[/h][=IranianSans]إِنَّ المُؤمِنَ يَغبِطُ وَ لا يَحسُدُ وَ المُنافِقُ يَحسُدُ وَ لا يَغبِطُ؛
[=IranianSans]مؤمن غبطه مى خورد و حسادت نمى ورزد، منافق حسادت مى ورزد و غبطه نمى خورد.[=IranianSans](غبطه آن است كه آرزو كنى آنچه ديگرى دارد، داشته باشى بدون اينكه آرزوى نابودى نعمت ديگرى را داشته باشى و حسد آن است كه بخواهى نعمتى را كه ديگرى دارد، نداشته باشد).[=IranianSans]

كافى(ط-الاسلامیه) ج 2 ، ص 307، ح 7

امام صادق علیه السلام می فرماید :

اساس کفر سه چیز است: حرص .خود بزرگ بینی. حسادت.

رسول خدا (ص) می فرماید : پایه های کفر چهار چیز است :میل و خواهش .ترس .ناخشنودی . غضب.

رسول خدا چنین فرمود :نخستین عواملی که بوسیله انها خداوند مورد نافرمانی قرار گرفت شش چیز است دوستی دنیا . دوستی ریاست

دوستی خوراک . دوستی خواب . راحت طلبی . و دوستی زن.

رسول خدا (ص)فرمود : سه خصلت است که اگر در شخصی یافت شود منافق است اگر چه روزه بگیرد و نماز بخواند و به مسلمان

بودن خود معتقد باشد کسی که وقتی دیگران او را امین شمرند خیانت ورزد.

و در سخن گفتن دروغ پردازد و هنگامی که وعده دهد خلف وعده کند و به راستی که حضرت حق در کتابش می فرماید:

" همانا خداوند خیانت کاران را دوست ندارد. "

"لعنت خدا بر او باد اگر از دروغگویان باشد. "

(وسائل الشیعه )


امام صادق علیه السلام از امیرالمومنین علی علیه السلام نقل می فرمایند:


ریاکار دارای سه علامت است؛

هنگامی که مردم او را (در حال عمل و عبادت) ببینند نشاط پیدا می کند؛

(ولی در حال عبادت) اگر تنها باشد کسل می شود؛

و دوست دارد که در همه امور از او تعریف کنند.

الخصال، ج۱، ۱۶۰


امام صادق علیه السلام به نقل از رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:

اى اشخاصى كه به زبان ایمان آورده‌اید، نه در قلب و درون!

در جستجوى اسرار و عیب‌هاى مۆمنان نباشید، و لغزش و خطاهاى ایشان را دنبال نكنید.

پس كسى كه در جستجوى عیب و لغزش دوست و برادر خود باشد،

خداوند متعال نیز لغزش‌ها و خطاهاى او را دنبال می‌نماید؛

و كسى كه خداوند دنبال لغزش‌هایش باشد در نهایت رسوا می‌گردد،

اگر چه در جمع خانواده‌اش باشد.


مستدرک الوسائل، ج 9، ص 109

[=114][=#006400]

[=#800000][=113]

[=#ff8c00][=113]

[=#800000][=113]

[=113][=#800000]

[=#a52a2a][=113]

[=#a52a2a][=113]❤️ هر كه به مردم نيرنگ بزند، خداوند سبحان نيرنگ او را گريبان گير خودش مى كند❗️

[=#008000][=113]امام حسن عسكري (ع)

امام على عليه السلام:

دشمنىِ بزرگوار، كم زيانتر از دوستى فرومايه است
مُعاداةُ الكريمِ أسلَمُ مِن مُصادَقَةِ اللَّئيمِ



[=#006400][=113]

امام صادق علیه السلام:


هرگاه عالم به علمش عمل نکند اثر ] موعظه اش از دل ها زایل می شود؛آن چنان که باران از روی سنگ صاف میلغزد


کافی ج1 ص44

[=#a52a2a][=113]


پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرموده اند:

إنَّ أکْثَرَ خَطایَا ابْنِ ادَمَ فی لِسانِهِ؛

بیشتر اشتباهات انسان در زبان اوست.

(کنز العمال: ج 3 / ص 549 ، حدیث 78)

*•┈┈••✾❀

[=#800000][=113]

امیرالمومنین امام على عليه السلام:

دوستِ آدم نادان، در معرض گزند و نابودى است
صَديقُ الجاهِلِ مَعرضٌ للعَطَبِ

ميزان الحكمه، جلد ۲ صفحه، ۳۵۶

امام على (عليه السلام):

✨جماعُ الشَّرِّ في مُقارَنةِ قَرينِ السُّوءِ✨

همه بدي ها در مجالست با همنشينِ بد است .

شرح غرر الحكم : ج3،ص369،ح 4774.

امام علی (ع):

پیامبر صلی الله علیه و آله: سه گناه است که کیفرشان در همین دنیا می‌رسد و به آخرت نمی‌افتد:

✨ آزردن پدر و مادر
✨ زورگویی و ستم به مردم
✨ ناسپاسی نسبت به خوبی‌های دیگران

امام علی علیه السلام:

مبادا خانواده ات به سبب تو بدبخت ترین مردمان باشند.

لا يَكُنْ أهلُكَ أشقَى الخَلقِ بكَ

نهج البلاغه، قسمتی از نامه 31

امام علی علیه السلام:

مبادا خانواده ات به سبب تو بدبخت ترین مردمان باشند.

لا يَكُنْ أهلُكَ أشقَى الخَلقِ بكَ

امام على عليه السلام:

هر كه در اموالْ انحصارطلبى كند، نابود مى شود
مَن يَستَأثِر مِنَ الأَموالِ يَهلِك

تحف العقول صفحه 217