بررسی صحت یک حدیث در مورد سیاه دانه

تب‌های اولیه

9 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
بررسی صحت یک حدیث در مورد سیاه دانه

با سلام خدمت کارشناسان محترم

آیا حدیث زیر صحت داره؟

- عن فیه الرضا: ان حبه السوداء شفاء من کل داء الا السام، علیکم بالعسل و حبه السوداء.

ترجمه: از امام رضا علیه السلام روایت شده: همانا سیاهدانه از هر بیماری شفاست به جز مرگ و بر شما باد به مصرف عسل و سیاهدانه.

با تشکر

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد مجید

سعدی شیرازی;905319 نوشت:
با سلام خدمت کارشناسان محترم

آیا حدیث زیر صحت داره؟

- عن فیه الرضا: ان حبه السوداء شفاء من کل داء الا السام، علیکم بالعسل و حبه السوداء.

ترجمه: از امام رضا علیه السلام روایت شده: همانا سیاهدانه از هر بیماری شفاست به جز مرگ و بر شما باد به مصرف عسل و سیاهدانه.

با تشکر

با صلوات بر محمد و آل محمد
و سلام و عرض ادب
پرسشگر گرامی در مورد صحت روایت مورد سؤال باید عرض شود که این روایت در کتاب «الفقه المنسوب إلى الإمام الرضا عليه السلام، ص 346» آمده است که در این کتاب سندی برای آن نیاورده‌اند و فقط آدرس داده شده است: «مكارم الأخلاق: 185، طب الائمّة: 51 و 68، من «و عنه عليه السلام ...».»
و همچنین در کتاب «بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏59، ص 227» این روایت آمده که از کتاب «فقه الرضا» نقل شده است و سندی برای آن ذکر نشده که مورد بررسی قرار گیرد.

ولی در کتاب « بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏59» بابی تحت عنوان «باب الحبة السوداء؛ باب در سياه دانه» آمده و یازده روایت در مورد سیاه دانه ذکر شده است که در ادامه به دو روایت اشاره می گردد:
‏1- فِقْهُ الرِّضَا ع، قَالَ أَرْوِي عَنِ الْعَالِمِ ع‏ أَنَّ حَبَّةَ السَّوْدَاءِ مُبَارَكَةٌ يُخْرِجُ الدَّاءَ الدَّفِينَ مِنَ الْبَدَنِ؛ در فقه الرضا عليه السّلام از عالم روايت كنم كه سياهدانه بركت دارد و درد درون تن را بر آرد.‏
2- وَ عَنْهُ ع‏ أَنَ‏ حَبَّةَ السَّوْدَاءِ شِفَاءٌ مِنْ كُلِّ دَاءٍ إِلَّا السَّامَ وَ عَلَيْكُمْ بِالْعَسَلِ وَ حَبَّةِ السَّوْدَاءِ؛ و از همان: كه سياهدانه درمان هر درد است جز مرگ، بر شما باد به عسل و سياهدانه.

علامه مجلسى (ره)، در ادامه به بيان و تبیین این روایات پرداخته و می‌فرماید: گويا خبر يكم در باره بينى از كتب عامه گرفته شده كه از عبد اللَّه بن بريده است از پيغمبر صلى اللَّه عليه و آله و در آنست كه چون بامدادت شد در منخر راست يك قطره چكان و در چپ دو تا و فردا برعكس و روز سوّم چون روز يكم، و همان درست است.
و صاحب فتح البارى پس از نقل اين روايت گفته: و از اين روايت برآيد كه مقصود از اينكه اين دانه داروى هر درديست اين نيست كه خودش تنها در هر دردى بكار رود، بلكه بسا بايد سائيده باشد يا نسائيده، خورده شود يا نوشيده يا در بينى كشند يا بمالند بتن و جز آن.
و گفته‏اند: معنى اينكه از هر درد يعنى هر درد درمان پذير بدان، زيرا كه آن درمان دردهاى سرد است نه گرم. آرى در برخى داروهاى درد گرم و خشك براى زود رساندن داروى تر و سرد بدانها بكار رود، چون زود نفوذ كند، و بكار زدن برخى‏ داروهاى گرم براى خاصيتى كه دارند در برخى مرضهاى گرم مورد انكار نيست مانند عنزروت كه گرم است و در داروهاى تركيبى چشم درد بكار رود با اينكه چشم درد باتفاق حكماء ورم گرم است- دانشمندان طب: گفتند: سياهدانه گرم و خشك است و بادشكن و براى تب سه يك و بلغم خوب است و هر سدّه و بادى را برگشايد، و چون كوبيده شود و با عسل معجون گردد و با آب گرم نوش شود- نمك را آب كند و بول و خون حيض را بگشايد و داراى جلاء و برش است، و چون كوبيده شود و در پارچه كتانى بسته شود يا در پوست، بوئيدنش از براى زكام سرد خوبست، و چون هفت دانه‏اش در شير زن خيس شود و ببينى ريزند براى دچار بيرقان سودمند است، و نوشيدن يك مثقالش بآب براى تنگ نفس خوبست، بستنش بطور ضماد بر سردرد سر سرد را نافع است، و چون با سركه پخته شود و در دهن بگردانند درد دندان كرمو را سود دهد.
ابن بيطار و جز او كه در داروهاى تك كتاب نوشتند اين منافع و بيشتر از آن را براى سياهدانه ذكر كردند.
خطابى: گفته: اينكه فرموده: از هر دردى مقصود درد خاصّى است، زيرا در طبع هيچ گياهى نيست كه درمان همه طبائع مخالف هم را داشته باشد، و مقصود اينست كه درمان هر درديست كه از رطوبت پديد شود.

سلام
ممنون از پاسخ ارزشمند شما
در روایات آمده که سیاه دانه داروی هر دردی به جز مرگ است. چطور می توان "هر دردی به جز مرگ" را به معنای "دردهایی که از رطوبت پدید می آیند" تفسیر کرد؟

سعدی شیرازی;905552 نوشت:
سلام
ممنون از پاسخ ارزشمند شما
در روایات آمده که سیاه دانه داروی هر دردی به جز مرگ است. چطور می توان "هر دردی به جز مرگ" را به معنای "دردهایی که از رطوبت پدید می آیند" تفسیر کرد؟

با صلوات بر محمد و آل محمد
و سلام و عرض ادب
کاربر گرامی از آن جا که سیاه دانه دارای خواص درمانی بسیاری است در روایات به این مطلب اشاره شده که دوای هر دردی است جز مرگ.
اما این جمله «درمان هر درديست كه از رطوبت پديد شود.» را علامه مجلسی از خطابى نقل می کنند که گفته: از هر دردى مقصود درد خاصّى است، زيرا در طبع هيچ گياهى نيست كه درمان همه طبائع مخالف هم را داشته باشد، و مقصود اينست كه درمان هر درديست كه از رطوبت پديد شود.
و از این جهت باید به پزشکان طب سنتی مراجعه کرد.

با صلوات بر محمدو آل محمد
کاربر گرامی این فایل را در این زمینه ملاحظه بفرمایید:
درس طب استاد تبریزیان
94/11/25
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع: درمان با سیاهدانه
درمان با گیاهان
مستفاد از مجموع روایات این است که اصل درمان و دارو با گیاه است. خداوند بعضی از گیاهان یا برگ یا ریشه یا صمغ یا شاخه ویا چوب آن‌ها را درمان و شفاء قرار داده است تا دلالت بر نعمت و عظیم مِنَّتش کند.
درمان با سیاهدانه
در روایات روی درمان با سیاهدانه تاکید شده است. شاید خود سیاهدانه یک دانشگاه و یک درمان کامل است. روایات می‌فرمایند داروی هر بیماری است.
روایت از پیامبر ص داریم:
فِيهَا شِفَاءٌ مِنْ كُلِّ دَاءٍ إِلَّا السَّامَ يَعْنِي الْمَوْت‌[1] یعنی در آن شفاء هر بیماری است مگر مرگ.
درمورد کلمه سام اختلافی وجود دارد. بعضی می‌فرمایند سام یعنی مرگ بعضی هم می‌گویند بیماری است که منجر به مرگ شود.
اگر مرگ معنا کنیم استثنا منقطع می‌شود. اگر سام را بیماری معنا کنیم استثنا استثناء متصل می‌شود.
البته اصل کلمه سام در زبان عبری و زبان یهودیان به معنای مرگ است. زمانیکه از پیامبر ص می‌گذشتند عرض می‌کردند السام علیک و پیامبر ص در جواب می‌فرمود وعلیک.
روایاتی در حد تواتر بر درمان بودن سیاهدانه داریم. روایتی از امام رضا ع داریم می‌فرماید:
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‌: فِي‌ الْحَبَّةِ السَّوْدَاءِ شِفَاءٌ مِنْ كُلِّ دَاءٍ إِلَّا السَّام‌َ قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَا السَّامُ؟ قَالَ الْمَوْت‌[2] یعنی پیامبر ص فرمود سیاهدانه هر بیماری را درمان می‌کند بجز سام عرض شد سام چیست فرمود مرگ است.
نفرموده سیاهدانه درمان است بلکه فرمود در سیاهدانه درمان است. بنابراین سیاهدانه ترکیب پیچیده و مواد تشکیل دهنده‌ی زیاد دارد که هرکدام درمان یک درد و یک بیماری است. مجموعه‌ی موادِ درمانی است.
در حدیث اربعمائه (حدیثی که چهارصد مطلب از حضرت امیر ع دارد در آخر کتاب خصال) آمده است:
مَا مِنْ‌ دَاءٍ إِلَّا وَ فِي الْحَبَّةِ السَّوْدَاءِ مِنْهُ شِفَاءٌ إِلَّا السَّام‌[3] هیچ بیماری نیست مگر اینکه در سیاهدانه درمان آن بیماری است.
نکره در سیاق نفی است و دلالت بر همه بیماری ها می‌کند.
در روایت دیگر در فلاح السائل به سند معتبر آمده است:
قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص فِي‌ هَذِهِ‌ الْحَبَّةِ السَّوْدَاءِ مِنْهَا شِفَاءٌ مِنْ كُلِّ دَاءٍ إِلَّا السَّامَ فَقَالَ نَعَمْ ثُمَّ قَالَ أَ لَا أُخْبِرُكَ بِمَا فِيهِ شِفَاءٌ مِنْ كُلِّ دَاءٍ حَتَّى السَّامِ قُلْتُ بَلَى قَالَ الدُّعَاء[4] به امام باقر عرض کردم آیا رسول خدا درباره سیاهدانه فرموده است که شفاء هر بیماری است به جز مرگ؟ فرمود بله سپس فرمود آیا به شما خبر بدهم که در آن درمان هر بیماری و سام است؟ عرض کردم بله فرمود دعا.
درکتاب دعائم الاسلام روایت مرسلی آمده است:
فَإِنَّهُ يَرُدُّ الْقَضَاءَ وَ قَدْ أُبْرِمَ إِبْرَاما[5] یعنی قضاء و قدر را هرچند قطعی باشد را دعا رفع می‌کند.
در روایت دیگری باز از دعائم الاسلام آمده است:
عَلَيْكُمْ‌ بِالْحَبَّةِ السَّوْدَاءِ فَإِنَّهَا شِفَاءٌ مِنْ كُلِّ دَاءٍ إِلَّا السَّامَ يَعْنِي الْمَوْت‌[6] یعنی برشما باد سیاهدانه چراکه شفائی از هر درد است مگر مرگ.
در فقه الرضا آمده است:
أَنَ‌ حَبَّةَ السَّوْدَاءِ شِفَاءٌ مِنْ كُلِّ دَاءٍ إِلَّا السَّام‌[7] یعنی سیاهدانه شفاء از هر بیماری است مگر مرگ.
در روایت دیگر ابن بسطام نقل می‌کند:
قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع إِنِّي‌ لَأَجِدُ فِي‌ بَطْنِي‌ قَرَاقِرَ وَ وَجَعاً قَالَ مَا يَمْنَعُكَ مِنَ الْحَبَّةِ السَّوْدَاءِ فَإِنَّ فِيهَا شِفَاءً مِنْ كُلِّ دَاءٍ إِلَّا السَّامَ؟[8] یعنی به امام صادق ع عرض کردم همانا در بطن من قرقر و درد وجود دارد فرمود چرا از سیاهدانه استفاده نمی‌کنی چراکه در سیاهدانه درمان هر بیماری است مگر مرگ.
در روایت دیگر می‌فرماید:
إِنَ‌ فِيهَا شِفَاءً مِنْ كُلِّ دَاءٍ إِلَّا السَّامَ فَقِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَا السَّامُ؟ قَالَ الْمَوْت‌[9] یعنی همانا در سیاهدانه شفاء از هر بیماری است به جز سام گفته شد یا رسول الله سام چیست فرمود مرگ.
در روایت دیگری آمده است:
سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع وَ قَدْ سُئِلَ عَنْ قَوْلِ رَسُولِ اللَّهِ ص فِي‌ الْحَبَّةِ السَّوْدَاءِ فَقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ نَعَمْ قَالَ ذَلِكَ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ اسْتَثْنَى فِيهِ فَقَالَ إِلَّا السَّامَ وَ لَكِنْ أَ لَا أَدُلُّكَ عَلَى مَا هُوَ أَبْلَغُ مِنْهَا وَ لَمْ يَسْتَثْنِ النَّبِيُّ ص قُلْتُ بَلَى يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ قَالَ الدُّعَاءُ يَرُدُّ الْقَضَاءَ وَ قَدْ أُبْرِمَ إِبْرَاماً وَ الصَّدَقَةُ تُطْفِئُ الْغَضَبَ وَ ضَمَّ أَصَابِعَه‌[10] یعنی شنیدم از امام باقر ع درحالیکه از قول پیامبر ص از او سوال شد درباره سیاهدانه فرمود بله آن را پیامبر ص فرمود و در آن مرگ را استثناء کرد ولی آیا به درمانی را مهمتر از آن نشان بدهم که در آن استثنایی وجود ندارد عرض کردم بله فرمود دعا قضا را برمی‌گرداند هرچند مبرم شده باشد و صدقه غضب را خاموش می‌کند و انگشتانشان را داخل هم کردند.
روایات دیگر هم وجود دارد و نقل این روایات متعدد است چه بسا به حد تواتر هم برسد. سیاهدانه یک داروخانه است و باید مکانیزم آن را بدست آورد و درمورد هر بیماری باید تجربه بشود که چگونه باید استفاده کرد. این کار زیادی می‌طلبد. چگونه می‌توان با آن بیماری‌های صعب العلاج را درمان کرد را باید تجربه کرد.
سیاهدانه همان شونیز است
گاهی در روایات به جای سیاهدانه از کلمه شونیز استفاده می‌شود بنابراین می‌شود استفاده کرد که شونیز همان سیاهدانه است. روایتی داریم می‌فرماید:
الْحَبَّةُ السَّوْدَاءُ شِفَاءٌ مِنْ كُلِّ دَاءٍ وَ هِيَ حَبِيبَةُ رَسُولِ اللَّهِ ص فَقِيلَ لَهُ إِنَّ النَّاسَ يَزْعُمُونَ أَنَّهَا الْحَرْمَلُ قَالَ لَا هِيَ الشُّونِيزُ فَلَوْ أَتَيْتَ أَصْحَابَهُ فَقُلْتُ أَخْرِجُوا إِلَيَّ حَبِيبَةَ رَسُولِ اللَّهِ ص فَأَخْرَجُوا إِلَيَّ الشُّونِيز[11] یعنی سیاهدانه درمان همه بیماری‌ها است و آن مورد علاقه زیاد پیامبر ص بود عرض شد مردم گمان می‌کنند که آن اسپند است فرمود نه آن شونیز است. برو نزد اصحاب پیامبر ص و بگو مورد علاقه پیامبر ص را به من نشان دهید آن ها شونیز را نشان می‌دادند.
بنابراین در روایات مراد از شونیز سیاهدانه است.
البته در سیاهدانه اختلافی نیست در فارسی سیاهدانه و در عربی شونیز و در انگلیسی لاک سومین است.
روایت دیگر از پیامبر ص است:
إِنَ‌ خَيْرَ الدَّوَاءِ الْحِجَامَةُ وَ الْفِصَادٌ وَ الْحَبَّةُ السَّوْدَاءُ يَعْنِي الشُّونِيز[12] همانا بهترین دارو حجامت و فصد و سیاهدانه یعنی شونیز است.
روایت شده است که از رسول خدا ص سوال شد:
مَا الْحَبَّةُ السَّوْدَاءُ قَالَ الشُّونِيزُ[13] سیاهدانه چیست؟ حضرت فرمود شونیز
روایت دیگر از پیامبر ص آمده است:
الشُّونِيزُ دَوَاءٌ مِنْ كُلِّ دَاءٍ إِلَّا السَّام‌[14] یعنی شونیز داروی هر بیماری است به جز مرگ.
دو مطلب استفاده می‌شود یکی اصل درمان و دیگری عمومیت درمان با سیاهدانه است.
طبع سیاهدانه
روایات می‌فرماید سیاهدانه نه گرم و نه سرد است. معروف بین مردم گرم بودن سیاهدانه و عسل است. اما روایات چیزی غیر از این می‌فرماید:
وَ هَذَانِ لَا يَمِيلَانِ‌ إِلَى‌ الْحَرَارَةِ وَ الْبُرُودَةِ وَ لَا إِلَى الطَّبَائِع إِنَّمَا هُمَا شِفَاءٌ حَيْثُ وَقَعَا‌[15] یعنی عسل و شونیز مایل به سردی و گرمی نیست و به هیچ کدام از طبائع نیز مایل نیستند و همانا هرکجا باشند شفاء هستند.
روایاتی در زمینه اینکه سیاهدانه درمان است داریم و نه گرم است و نه گرم. درمان این است که گرم را با سرد و سرد را با گرم و همچنین خشک را با مرطوب و بالعکس درمان شود اما سیاهدانه هیچکدام را ندارد با این حال همه بیماری‌ها را درمان می‌کند و پیامبر ص فرمود بهترین درمان است.
روایتی از امام کاظم ع که توسط ابن بسطام نقل شده است:
وَ سُئِلَ عَنِ الْحُمَّى الْغِبِّ الْغَالِبَةِ فَقَالَ يُؤْخَذُ الْعَسَلُ‌ وَ الشُّونِيزُ وَ يُلْعَقُ مِنْهُ ثَلَاثُ لَعْقَاتٍ فَإِنَّهَا تَنْقَلِعُ وَ هُمَا الْمُبَارَكَانِ قَالَ اللَّهُ تَعَالَى فِي الْعَسَلِ‌ يَخْرُجُ مِنْ بُطُونِها شَرابٌ مُخْتَلِفٌ أَلْوانُهُ فِيهِ شِفاءٌ لِلنَّاس قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‌: فِي الْحَبَّةِ السَّوْدَاءِ شِفَاءٌ مِنْ كُلِّ دَاءٍ إِلَّا السَّامَ قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَا السَّامُ؟ قَالَ الْمَوْتُ قَالَ وَ هَذَانِ لَا يَمِيلَانِ إِلَى الْحَرَارَةِ وَ الْبُرُودَةِ وَ لَا إِلَى الطَّبَائِعِ إِنَّمَا هُمَا شِفَاءٌ حَيْثُ وَقَعَا‌[16] یعنی سوال شد از تبی که متناوب است و قابل درمان نیست فرمود از عسل و شونیز استفاده شود و سه قاشق مرباخوری از آن خورده شود چراکه آن را ریشه کن می‌کند و عسل و سیاهدانه مبارک هستند. خداوند درباره عسل فرمود از شکم زنبور خارج می‌شود که رنگ‌های مختلفی دارد و شفاء هر بیماری است و پیامبر ص درباره سیاهدانه فرمود شفاء هر بیماری است به جز سام عرض شد سام چیست فرمود مرگ و این دو میلی به گرمی و سردی ندارند و همچنین طبع خاصی ندارند و هرکجا واقع بشوند درمان هستند.
در درمان با سیاهدانه و عسل باید به آن محل بیماری برسند.
علاوه بر بیماری‌های ظاهر بیماری‌های نهفته که کمون دارند را نیز درمان می‌کند. انسان مبتلا به جذام می‌شود اما بعد از ده سال متوجه می‌شود یا اینکه بیماری دیگر در او وجود دارد و منتقل هم می‌شود اما خود از متوجه نمی‌شود.
روایتی است که می‌فرماید:
أَنَّ حَبَّةَ السَّوْدَاءِ مُبَارَكَةٌ تُخْرِجُ الدَّاءَ الدَّفِينَ مِنَ الْبَدَن‌[17] یعنی سیاهدانه مبارک است و مریضی نهفته را از بدن خارج می‌کند.
بعضی ام اس، یرقان، هپاتیت، دارند اما فعال نیست. سیاهدانه این‌ها را خارج می‌کند.
شروط درمان با سیاهدانه
شرط اول
تعداد سیاهدانه‌ای که می‌خواهد مصرف کند فرد باشه. البته مواردی هم داریم که به وزن تعیین می‌کند. روایات آن را بعدا خواهیم خواند.
شرط دوم
شخصی که از سیاهدانه استفاده می‌کند باید اعتقاد داشته باشد.
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لِرَجُلٍ اشْتَكَى‌ بَطْنَهُ‌ خُذْ شَرْبَةَ عَسَلٍ وَ أَلْقِ فِيهَا ثَلَاثَ حَبَّاتِ شُونِيزٍ أَوْ خمس [خَمْساً] أَوْ سبع [سَبْعاً] ثُمَّ اشْرَبْهُ تَبْرَأْ بِإِذْنِ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى فَقَالَ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ الْمَدِينَةِ لِجَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ وَ هُوَ عِنْدَ مُحَمَّدٍ مِنْ جِلَّةِ أَهْلِ الْمَدِينَةِ فَقَدْ وَصَفَ لَهُ هَذَا فَقَالَ الرَّجُلُ مِنْ أَهْلِ الْمَدِينَةِ يَا جَعْفَرُ فَقَدْ فَعَلْنَا هَذَا فَمَا رَأَيْنَاهُ يَنْفَعُنَا فَقَالَ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ إِنَّمَا يَنْفَعُ أَهْلَ الْإِيمَانِ وَ لَا يَنْفَعُ أَهْلَ النِّفَاقِ وَ عَسَى أَنْ تَكُونَ مُنَافِقاً وَ أَخَذْتَهُ عَلَى غَيْرِ تَصْدِيقٍ مِنْكَ لِرَسُولِ اللَّهِ ص فَنَكَسَ الرَّجُلُ رَأْسَه‌[18] یعنی کسی از درد شکم به رسول خدا ص شکایت کرد فرمود به اندازه یک قاشق مرباخوری عسل که در آن سه دانه یا پنج یا هفت دانه سیاه دانه است سه مرتبه مصرف کن خوب می‌شوی. مردی از اهل مدینه به امام صادق ع عرض می‌کند درحالیکه نزد امیر مدینه که مهم بود که این کار را کردیم ولی خوب نشدیم فرمود همانا برای اهل ایمان منفعت دارد و برای منافق فائده‌ای ندارد. شاید تو اهل نفاق باشی و شاید رسول خدا ص را تصدیق نکرده‌ای پس مرد سرش را پایین انداخت.
با این داروها اندازه ایمان را می‌سنجیم. گاهی افرادی روستایی فورا خوب می‌شوند. اما شهری‌ها کمتر اثر می‌کند. چون به آن‌ها تلقین شده است.
می‌شود افرادی با داروهای طب اسلامی خوب نمی‌شوند. به آن‌ها عرض می‌کنم برو بیشتر بخور. تردیدی در کار نیست. چون پیامبر ص می‌فرمود برو بیشتر بخور. شخصی مبتلا به اسهال بود پیامبر ص فرمود به او عسل بدهید. برادر او آمد گفت اسهال او بیشتر شده است تا سه مرتبه باز پیامبر ص فرمود به او عسل بدهید.
صَدَقَ‌ اللَّهُ‌ وَ كَذَبَ بَطْنُ أَخِيك‌[19] یعنی خداوند راست گفت و شکم برادرت دروغ می‌گوید.
بنابراین اعتقاد و ایمان می‌خواهد و حداقل طبیب باید ایمان داشته باشد. می‌گویند داروهای اسلامی پنجاه درصد است به خاطر همین روایت است که می‌فرماید که همانا برای اهل ایمان منفعت دارد.
مردم به طب شیمیایی اعتقاد راسخ دارند و نتیجه هم می‌بینند ولی شاید برخی به طب اسلامی اعتقاد ندارند. می‌گویند این داروها برای مکه ومدینه است یا برای مورد خاصی است و از این گونه حرف ها می‌زنند.
شرط سوم
سیاهدانه روش استفاده بخصوصی دارد. خورده شود یا ساییده شود، یا روغن آن استفاده شود ، یا الک شود، یا دربینی بریزیم، یا پودر آن را در بینی بریزیم.
شرط چهارم
تدبیری باید داشته باشیم تا سیاهدانه به محل بیماری برسد. چون فرمود سیاهدانه به هرکجا برسد شفا است ما باید ابتکار بخرج بدهیم تا به آن عضو بیمار برسد.
تا اینجا اثبات عمومیت درمان با شونیز بود و الان درمان بیماری‌های خاص با آن را مطرح می‌کنیم:
قرقر شکم
در روایت ابن بسطام آمده است:
قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع إِنِّي‌ لَأَجِدُ فِي‌ بَطْنِي‌ قَرَاقِرَ وَ وَجَعاً قَالَ مَا يَمْنَعُكَ مِنَ الْحَبَّةِ السَّوْدَاءِ فَإِنَّ فِيهَا شِفَاءً مِنْ كُلِّ دَاءٍ إِلَّا السَّامَ؟[20] یعنی به امام صادق ع عرض کردم همانا در بطن من قرقر و درد وجود دارد فرمود چرا از سیاهدانه استفاده نمی‌کنی چراکه در سیاهدانه درمان هر بیماری است مگر مرگ.
روایت دیگر برای شکم درد وارد شده است:
شَكَا ذَرِيحٌ الْمُحَارِبِيُّ قَرَاقِرَ فِي بَطْنِهِ‌ إِلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فَقَالَ أَ تُوجِعُكَ؟ قَالَ نَعَمْ قَالَ مَا يَمْنَعُكَ مِنَ الْحَبَّةِ السَّوْدَاءِ وَ الْعَسَلِ لَهَا؟[21] یعنی ذریح به امام صادق ع از قرقر شکم شکایت کرد فرمود آیا درد هم می‌کند عرض کرد بله فرمود چرا از سیاهدانه و عسل استفاده نمی‌کنی؟
در روایت بعدی آمده است:
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لِرَجُلٍ اشْتَكَى‌ بَطْنَهُ‌ خُذْ شَرْبَةَ عَسَلٍ وَ أَلْقِ فِيهَا ثَلَاثَ حَبَّاتِ شُونِيزٍ أَوْ خمس [خَمْساً] أَوْ سبع [سَبْعاً] ثُمَّ اشْرَبْهُ تَبْرَأْ بِإِذْنِ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى‌[22] یعنی رسول خدا ص به مردی که از شکم درد شکایت کرد فرمود یک قاشق مربا خوری عسل به همراه سه یا پنج سا هفت دانه سیاهدانه بخور خوب می‌شوی به اذن خداوند.
برای کل دردهای درون و انواع دل درد
أَنَّ رَجُلًا شَكَا إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ص وَجَعاً يَجِدُهُ‌ فِي‌ جَوْفِهِ‌ فَقَالَ خُذْ شَرْبَةَ عَسَلٍ وَ أَلْقِ فِيهَا ثَلَاثَ حَبَّاتِ شُونِيزٍ أَوْ خَمْساً أَوْ سَبْعاً وَ اشْرَبْهُ تَبْرَأْ بِإِذْنِ اللَّه‌[23] یعنی مردی به رسول خدا ص شکایت کرد از دردی در درونش فرمود یک قاشق مربا خوری عسل که در آن سه یا پنج یا هفت عدد سیاهدانه است بخور انشاءالله خوب می‌شوی.
در روایتی آمده است:
أَنَّ قَوْماً مِنَ الْأَنْصَارِ قَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّ لَنَا جَاراً اشْتَكَى بَطْنَهُ أَ فَتَأْذَنُ لَنَا أَنْ نُدَاوِيَهُ قَالَ بِمَا ذَا تُدَاوُونَهُ قَالُوا يَهُودِيٌّ عِنْدَنَا يُعَالِجُ مِنْ هَذِهِ الْعِلَّةِ قَالَ بِمَا ذَا قَالُوا يَشُقُّ الْبَطْنَ فَيَسْتَخْرِجُ مِنْهُ شَيْئاً فَكَرِهَ ذَلِكَ رَسُولُ اللَّهِ ص فَعَاوَدُوهُ مَرَّتَيْنِ أَوْ ثَلَاثاً فَقَالَ‌ افْعَلُوا مَا شِئْتُمْ فَدَعَوُا الْيَهُودِيَّ فَشَقَّ بَطْنَهُ وَ نَزَعَ مِنْهُ رَجْرَجاً كَثِيراً ثُمَّ غَسَلَ بَطْنَهُ ثُمَّ خَاطَهُ وَ دَاوَاهُ فَصَحَّ فَأُخْبِرَ النَّبِيَّ ص فَقَالَ إِنَّ الَّذِي خَلَقَ الْأَدْوَاءَ خَلَقَ لَهَا دَوَاءً وَ إِنَّ خَيْرَ الدَّوَاءِ الْحِجَامَةُ وَ الْفِصَادٌ وَ الْحَبَّةُ السَّوْدَاءُ يَعْنِي الشُّونِيز[24] یعنی قومی از انصار نزد رسول خدا ص آمدند و عرض کردند همسایه ما از درد شکم شکایت می‌کند آیا اذن به درمان او می‌دهید؟ فرمود چگونه درمانش می‌کنید؟ عرض کردند یک یهودی نزد ما هست که او را درمان می‌کند فرمود چگونه درمان می‌کند؟ عرض کردند شکم او را می‌شکافد و چیزی از شکمش در می‌آورد حضرت از این کار خوشش نیامد دوبار دیگر نزد حضرت آمدند و درخواست کردند حضرت فرمود هرچه می‌خواهید. یهودی شکمش را پاره کرد و خون زیادی از شکمش خارج شد سپس شکمش را شست و دوخت و درمان شد. به رسول خدا ص خبر دادند. فرمود کسی که دردها را خلق کرد برای آن‌ها دوا قرار داده است و همانا بهترین دواها حجامت و فصد و سیاهدانه است.
پس سیاهدانه می‌تواند جایگزین عمل جراحی باشد. چون پیامبر ص فرمود سیاهدانه بهتر از عمل جراحی است.
برای تب هم مفید است
وَ سُئِلَ عَنِ الْحُمَّى الْغِبِّ الْغَالِبَةِ فَقَالَ يُؤْخَذُ الْعَسَلُ‌ وَ الشُّونِيزُ وَ يُلْعَقُ مِنْهُ ثَلَاثُ لَعْقَاتٍ فَإِنَّهَا تَنْقَلِعُ[25] یعنی سوال شد از تبی که متناوب است و قابل درمان نیست فرمود از عسل و شونیز استفاده شود و سه قاشق مرباخوری از آن خورده شود چراکه آن را ریشه کن می‌کند.
برای پروستات یا حصر البول یا سخت ادرار کردن:
شَكَوْتُ إِلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَنِّي أَلْقَى مِنَ‌ الْبَوْلِ‌ شِدَّةً فَقَالَ خُذْ مِنَ الشُّونِيزِ فِي آخِرِ اللَّيْل‌[26] یعنی به امام صادق ع عرض کردم به سختی ادرار می‌کنم فرمود آخر شب مقداری سیاهدانه بخور
میگرن و التهاب پشم
إِنَّ فِي‌ الشُّونِيزِ شِفَاءً مِنْ كُلِّ دَاءٍ فَأَنَا آخُذُهُ لِلْحُمَّى وَ الصُّدَاعِ وَ الرَّمَدِ وَ لِوَجَعِ الْبَطْنِ وَ لِكُلِّ مَا يَعْرِضُ لِي مِنَ الْأَوْجَاعِ فَيَشْفِينِي اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِه‌[27] یعنی در سیاهدانه درمان همه دردها است و برای تب و میگرن و ورم ملتهمه و شکم درد و برای کل دردها از آن استفاده می‌کنم و خداوند مرا با آن شفا می‌دهد.
سیاهدانه در داروهای ترکیبی مانند داروی هاضوم و داروی بلغم و داروی سعوط و سرماخوردگی نیز استفاده می‌شود.
کسانی که بیشتر از هفت عدد سیاهدانه مصرف کنند آسیب می‌بیند. نباید بیشتر مصرف کرد.
سوال
درد قلب و سوزن سوزن شدن و خارش شدید پشت
جواب
قلب درد اشتباه می‌شود با درد معده قلب درد نمی‌کند قلب می‌گیرد گویا وقفه‌ای در کار آن پیش می‌آید یا فشار می‌گیرد. نوعا هفتاد نود درصد معده درد است. نشانه قلب درد نفس کم آوردن در راه رفتن است. درمان آن بازکنندگی عروق است.
خارش نشانه غلبه یا غلظت خون است که حجامت یا صاف کننده خون استفاده کند
سوال
آیا بعد از سزارین می‌شود طبیعی زایمان کرد؟
جواب
باید حتی الامکان زایمان طبیعی باشد. در اروپا چهارده درصد سزارین است. در آمریکا شصت و پنج درصد طبیعی است. اروپا با این حال نگرانند. مشکل این است که در کشور ایران هفتاد و پنج درصد سزارین است. مشکل آن کمزایی است که بیش از چهار بچه نمی‌آورند.
درمان سزارین یکی استفاده از انجدان رومی و کاشم بخصوص در ماه‌های آخر، استفاده از شربت زعفران، راه رفتن در ماه آخر، داروی موضعی به اسم داروی زایمان که مساله را راحت می‌کند. علاوه بر این هنر دکتر است. دکتری است در مشهد که حتی سزارین را به صورت طبیعی دنیا می‌آورد. قابله های قدیم این توانایی را دارند.
سوال
باردار سه ماهه که دچار آبله مرغان شده گفته اند که باید سقط کند درمانش چیست؟
جواب
درمان جامع امام رضا با آب عسل و داروی امام کاظم چون بیماری ویروسی به نظر می‌رسد و داروی پیامبر ص هم مفید است و برای بچه هیچ مشکلی به وجود نمی‌آید
سوال
در صاف کننده خون می‌شود از انار ملس استفاده کرد؟
جواب
در روایت انار شیرین آمده است اما انار مطلقا برای صاف کنندگی خوب است
سوال
مردی هفتاد ساله مشکل نخاعی پیدا کرده است و استخوان مهره ها روی نخاع فشار می‌آورد درمان آن چیست؟
جواب
کل لبنیات نباید بخورد و منظور کلسیم است که نباید بخورد مثلا کنجد چند برابر لبنیات کلسیم دارد نباید مصرف کند علاوه بر این حجامت انتهای ستون مهره‌ها نیاز دارد.

[1] دعائم الاسلام، قاضی نعمان، ج2، ص149.
[2] طب الائمه، ابن سابور زیات نیشابوری، ص51.
[3] خصال، شیخ صدوق، ص637.
[4] فلاح السائل، سیدبن طاووس، ص28.
[5] دعائم الاسلام، قاضی نعمان، ج2، ص136.
[6] دعائم الاسلام، قاضی نعمان، ج2، ص149.
[7] فقه الرضا، امام رضا ع، ص346.
[8] طب الائمه، ابن سابور زیات نیشابوری، ص68.
[9] طب الائمه، ابن سابور زیات نیشابوری، ص68.
[10] طب الائمه، ابن سابور زیات نیشابوری، ص68.
[11] مکارم الاخلاق، طبرسی، ص186.
[12] دعائم الاسلام، قاضی نعمان، ج2، ص144.
[13] مکارم الاخلاق، طبرسی، ص185.
[14] طب النبی، مستغفری، ص32.
[15] طب الائمه، ابن سابور زیات نیشابوری، ص51.
[16] طب الائمه، ابن سابور زیات نیشابوری، ص51.
[17] فقه الرضا، امام رضا ع، ص346.
[18] جعفریات، ابن اشعث، ص244.
[19] طب الائمه، ابن سابور زیات نیشابوری، ص28.
[20] طب الائمه، ابن سابور زیات نیشابوری، ص68.
[21] طب الائمه، ابن سابور زیات نیشابوری، ص100.
[22] جعفریات، ابن اشعث، ص244.
[23] دعائم الاسلام، قاضی نعمان، ج2، ص135.
[24] دعائم الاسلام، قاضی نعمان، ج2، ص143.
[25] طب الائمه، ابن سابور زیات نیشابوری، ص51.
[26] مکارم الاخلاق، طبرسی، ص186.
[27] مکارم الاخلاق، طبرسی، ص186.
[/]

سلام
آیا این نتیجه گیری صحیح است؟

سیاه دانه در روایات به عنوان درمان تمام بیماریها (به جز مرگ) معرفی شده است. اما از آنجا که می دانیم این موضوع نمی تواند صحت ذلشته باشد، باید آن را به شکلی معنا کنیم که با علم پزشکی یا با طب سنتی سازگار باشد.

برای فهم معنای بسیاری از احادیث، باید به علم مراجعه شود. به طور مثال در حدیث معتبری از امام صادق (ع) نقل شده است که زمین روی پشت ماهی است و ماهی هم بر روی شاخ گاو قرار دارد. با تطبیق این حدیث بر نظریات علمی در می یابیم که احتمالاً منظور از ماهی مواد مذاب زیر زمین است و منظور از شاخ گاو هم نیروی جاذبه است.
http://www.islamquest.net/fa/archive/question/tr21594

به نظر می رسد که این حدیث هم از چنین الگویی پیروی می کند. حدیث بیان می کند که سیاه دانه درمان تمام بیماریها به جز مرگ است، اما از آنجا که می دانیم هیچ دارویی نمی تواند برای درمان تمام بیماریها به کار رود، "تمام بیماریها به جز مرگ" را به معنای "بیماریهایی که از رطوبت پدید می آیند" تفسیر می کنیم.

سلام
طبق علم پزشکی نوین
در ازمایشات انجام شده سیاه دانه تا 72 درصد قدرت سیسنم دفاعی بدن رو بالا میبره
یک جورایی انگار گلبول های سفید دو پینگ کردن
بهترین راه درمان از طریق دارو نیست بلکه از طریق خود سیستم دفاعی بدنه
الان دیگه اکثر سرطان ها و بیماری های حاد فقط از طریق خود سیستم ایمنی درمان میشه
تا الان هیچ دارویی وجود نداره که اینقدر سیستم ایمنی رو تقویت کنه
میشه بگی سیاه دانه شفای هر دردی هست چون با تقویت سیستم ایمنی از امراض مختلف جلو گیری میکنه

موضوع قفل شده است