جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: منظور از اصالت در ازدواج چیست؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    82
    حضور
    12 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    220

    منظور از اصالت در ازدواج چیست؟





    با سلام به دوستان عزیز

    یک سوالی خیلی ذهن منو مشغول کرده
    و هرچی فکر کردم به نتیجه ای نرسیدم
    تصمیم گرفتم با شما و کارشناسای اینجا در میون بگذارم
    یکی از ملاک هایی که در ازدواج توصیه میشه این هستش
    با فردی ازدواج کنید که از خانواده اصیل و با اصالتی باشد

    منظور از اصالت و اصیل بودن چیه؟

    متشکرم


  2. صلوات ها 3


  3. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    28,792
    حضور
    257 روز 11 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    51
    صلوات
    66467



    با نام و یاد دوست



    منظور از اصالت در ازدواج چیست؟


    کارشناس بحث: استاد همدل



  4. صلوات ها 4


  5. #3

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۷
    نوشته
    494
    حضور
    6 روز 17 ساعت نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    971



    در پاسخ به سؤال شما باید بگوییم که اصولاً در ازدواج تنها وصلت بین خود دختر و پسر نیست، بلکه وصلت بین خانواده است؛ بنابراین در انتخاب همسر باید به خانواده ها نیز نگاه کرد. شما با انتخاب همسر به نوعی پدربزرگ، مادربزرگ و سایر بستگان فرزندان آینده تان را نیز انتخاب می کنید و فرزندان شما متأثر از رفتار و کردار آنها خواهند بود؛ پس توجه به خانواده در کنار همسرگزینی امری بسیار لازم است و در شادکامی و موفقیت ازدواج تأثیر شگرفی دارد.

  6. صلوات ها 2


  7. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۷
    نوشته
    494
    حضور
    6 روز 17 ساعت نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    971




    منظور از شرافت و اصالت خانوادگی

    منظور از شرافت و اصالت خانوادگی شهرت و ثروت و موقعیت اجتماعی نیست؛ بلكه منظور نجابت و پاكی و تدین و... است و این امر از آن جهت مهم است كه بسیاری از صفات اخلاقی، روحی، عقلی و جسمی خانواده و فامیل از راه وراثت و تربیت و محیط و عادات به این فرد منتقل شده است.(1)


    پی‌نوشت:
    حسینی، سیدمهدی، مشاورۀ ازدواج و خانواده، قم: آوای نور، 1377، ص101.


  8. صلوات ها 2


  9. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۷
    نوشته
    494
    حضور
    6 روز 17 ساعت نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    971




    پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) می فرمایند:
    «تزوَّجوا في الحِجْرِ الصالحِ فإنَّ العِرْقَ دَسَّاسٌ» (1)؛ «در دامن و خانوادة شايسته ازدواج كنيد، زيرا عِرق (نطفه و ژن) تأثير مي گذارد.»
    آن حضرت باز می فرمایند:
    «انظُر في أَيِّ نِصابٍ تَضَعُ ولَدَك، فإِنَّ العِرْقَ دَسَّاس» (2)؛ «نيك بنگر كه فرزندت را در كجا قرار مي‏دهي، زيرا نطفه و ژن‏ها و خصوصيات ارثي، خواه ناخواه منتقل مي‏شود و تأثير مي‏گذارد».

    پی نوشت ها:

    1. مظاهري، علي اكبر، جوانان و انتخاب همسر، قم: پارسايان ، 1383، ص 115.
    2. ابوالقاسم، ‏پاينده، نهج الفصاحة (مجموعه كلمات قصار حضرت رسول صلی الله علیه و آله)، تهران‏: دنياى دانش‏، 1363، ص266.


  10. صلوات ها 2


  11. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۷
    نوشته
    494
    حضور
    6 روز 17 ساعت نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    971




    اهمیت اصالت در انتخاب همسر

    اهمیت اصالت و شرافت خانوادگی در انتخاب همسر تا بدان حد است که در روایت از ازدواج با دختران زیبارویی که در خانواده های فاسد رشد یافته اند و زمينۀ تربيتی نامناسبی داشته اند، نهی شده است.

    رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمودند:
    «أَيُّهَا النَّاسُ إِيَّاكُمْ‏ وَ خَضْرَاءَ الدِّمَنِ‏ قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَا خَضْرَاءُ الدِّمَنِ قَالَ الْمَرْأَةُ الْحَسْنَاءُ فِي مَنْبِتِ السَّوْءِ» (1)؛ «از گياه سبز و خرمي كه در زمين كثيف و مزبله روئيده دوري كنيد گفتند اي رسول خدا (صلی الله علیه و آله) كه مقصود شما چيست؟ فرمودند زن خوبرويي است كه در زمين بد و مزبله (زمينۀ نامناسب تربيت ديني) به وجود مي آيد».
    باید توجه داشت باورهاي يك دختر متدين در خانواده متدين و اصيل شكل مي گيرد چون وراثت و تربيت اساس رفتار انسان را تشكيل مي دهند.

    پی نوشت:

    1. حر عاملى، محمد بن حسن‏، وسائل الشيعة، قم‏: مؤسسة آل البيت عليهم السلام، 1409ق، ج20، ص48.


  12. #7

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۷
    نوشته
    494
    حضور
    6 روز 17 ساعت نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    971




    آثار پیوند با خانواده های اصیل:


    1. اصالت یابی فرزندان؛

    2. تربیت شخصیت های رشدیافته؛

    3. تربیت شخصیت های مورد اعتماد؛

    4. توان تربیت فرزندان صالح.



  13. صلوات


  14. #8

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    82
    حضور
    12 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    220



    سلام

    از پاسخگویی شما خیلی ممنونم

    نقل قول نوشته اصلی توسط همدل نمایش پست ها

    منظور از شرافت و اصالت خانوادگی

    منظور از شرافت و اصالت خانوادگی شهرت و ثروت و موقعیت اجتماعی نیست؛ بلكه منظور نجابت و پاكی و تدین و... است و این امر از آن جهت مهم است كه بسیاری از صفات اخلاقی، روحی، عقلی و جسمی خانواده و فامیل از راه وراثت و تربیت و محیط و عادات به این فرد منتقل شده است.(1)


    پی‌نوشت:
    حسینی، سیدمهدی، مشاورۀ ازدواج و خانواده، قم: آوای نور، 1377، ص101.
    ولی من خیلی متوجه توضیحات شما نشدم
    میشه کمی ساده تر و با زبانی روان تر توضیح بدهید؟
    خیلی می بخشید

  15. #9

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۷
    نوشته
    494
    حضور
    6 روز 17 ساعت نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    971



    نقل قول نوشته اصلی توسط یار مهربان نمایش پست ها
    ولی من خیلی متوجه توضیحات شما نشدم
    میشه کمی ساده تر و با زبانی روان تر توضیح بدهید؟

    از منظر برخی افراد، اصالت و شرافت خانوادگي یعنی خانواده ای که پول و ثروت و امکانات زیادی دارد و یا به نوعی معروف و مشهور هستند و یا به خاطر پُست و مقامی که دارند از موقعيّت و جایگاه اجتماعي بالایی برخوردارند؛ در حالی که هیچکدام از اینها به معنای اصالت و شرافت خانوادگي نيست، بلکه از منظر اسلام پاکی و طهارت باطنی، دینداری و ایمان و برخورداری از صفات و خصوصیات اخلاقی نیکو و پسندیده تعیین کننده اصالت و شرافت خانوادگي است.

    اگر قصد ازدواج با فردی را داریم باید ببینیم آیا خانواده اش پاکدست و پاک سرشت هستند یا نه؟ از صفات و خصوصیات اخلاقی نیکو و پسندیده ای برخوردار هستند یا نه؟ چراکه همان طور که بیان شد این گونه مسائل از طریق ژن‏ها و خصوصيات ارثی، خواه ناخواه منتقل می‏ شود و تأثير می‏ گذارد. همچنین در تربیت سالم فرد نقش دارد.


  16. #10

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۷
    نوشته
    494
    حضور
    6 روز 17 ساعت نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    971

    جمع بندی





    پرسش:
    یکی از ملاک هایی که در ازدواج توصیه می شود ازدواج با فردی از خانواده اصیل و با اصالت می باشد؛ منظور از اصالت و اصیل بودن چیست؟

    پاسخ:
    اصولاً ازدواج تنها وصلت بین خود دختر و پسر نیست، بلکه وصلت بین خانواده هاست؛ بنابراین در انتخاب همسر باید به خانواده ها نیز نگاه کرد.
    در حقیقت، شما با انتخاب همسر به نوعی پدربزرگ، مادربزرگ و سایر بستگان فرزندان آینده تان را نیز انتخاب می کنید و فرزندان شما و نیز خصوصیات و ویژگی های اخلاقی همسر و شریک زندگی تان متأثر از رفتار و کردار آنها خواهند بود؛ پس توجه به خانواده در کنار همسرگزینی امری بسیار لازم است و در شادکامی و موفقیت ازدواج تأثیر شگرفی دارد.

    منظور از شرافت و اصالت خانوادگی
    منظور از شرافت و اصالت خانوادگی شهرت و ثروت و موقعیت اجتماعی نیست؛ بلکه منظور نجابت و پاکی و تدین و... است و این امر از آن جهت مهم است که بسیاری از صفات اخلاقی، روحی، عقلی و جسمی خانواده و فامیل از راه وراثت و تربیت و محیط و عادات به این فرد منتقل شده است.(1)

    از منظر برخی افراد، اصالت و شرافت خانوادگی یعنی خانواده ای که پول و ثروت و امکانات زیادی دارد و یا به نوعی معروف و مشهور هستند و یا به خاطر پُست و مقامی که دارند از موقعیت و جایگاه اجتماعی بالایی برخوردارند؛ در حالی که هیچکدام از اینها به معنای اصالت و شرافت خانوادگی نیست، بلکه از منظر اسلام پاکی و طهارت باطنی، دینداری و ایمان و برخورداری از صفات و خصوصیات اخلاقی نیکو و پسندیده تعیین کننده اصالت و شرافت خانوادگی است.

    اگر قصد ازدواج با فردی را داریم باید ببینیم آیا خانواده اش پاکدست و پاک سرشت هستند یا نه؟ از صفات و خصوصیات اخلاقی نیکو و پسندیده ای برخوردار هستند یا نه؟ چراکه همان طور که بیان شد این گونه مسائل از طریق ژن‏ها و خصوصیات ارثی، خواه ناخواه منتقل می‏شود و تأثیر می‏گذارد. همچنین در تربیت سالم فرد نقش دارد.(2)

    پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) می فرمایند: «تزوَّجوا في الحِجْرِ الصالحِ فإنَّ العِرْقَ دَسَّاسٌ» (3)؛ «در دامن و خانوادۀ شایسته ازدواج کنید، زیرا عِرق (نطفه و ژن) تأثیر می گذارد.»
    آن حضرت باز می فرمایند: «انظُر في أَيِّ نِصابٍ تَضَعُ ولَدَك، فإِنَّ العِرْقَ دَسَّاس» (4)؛ «نیک بنگر که فرزندت را در کجا قرار می‏دهی، زیرا نطفه و ژن‏ها و خصوصیات ارثی، خواه ناخواه منتقل می‏شود و تأثیر می‏گذارد».

    اهمیت اصالت در انتخاب همسر
    اهمیت اصالت و شرافت خانوادگی در انتخاب همسر تا بدان حد است که در روایت از ازدواج با دختران زیبارویی که در خانواده های فاسد رشد یافته اند و زمینۀ تربیتی نامناسبی داشته اند، نهی شده است.

    رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمودند: «أَيُّهَا النَّاسُ إِيَّاكُمْ‏ وَ خَضْرَاءَ الدِّمَنِ‏ قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَا خَضْرَاءُ الدِّمَنِ قَالَ الْمَرْأَةُ الْحَسْنَاءُ فِي مَنْبِتِ السَّوْءِ» (5)؛ «از گیاه سبز و خرمی که در زمین کثیف و مزبله روئیده دوری کنید گفتند ای رسول خدا (صلی الله علیه و آله) که مقصود شما چیست؟ فرمودند زن خوبرویی است که در زمین بد و مزبله (زمینۀ نامناسب تربیت دینی) به وجود می آید».
    باید توجه داشت باورهای یک دختر متدین در خانواده متدین و اصیل شکل می گیرد چون وراثت و تربیت اساس رفتار انسان را تشکیل می دهند.

    آثار پیوند با خانواده های اصیل:
    1. اصالت یابی فرزندان؛

    2. تربیت شخصیت های رشدیافته؛

    3. تربیت شخصیت های مورد اعتماد؛

    4. توان تربیت فرزندان صالح.

    معرفی منابع برای مطالعۀ بیشتر:

    1. یزدانی، محمود، یک انتخاب مناسب (همسر گزینی در بیست گام)، مشهد: آهنگ قلم، 1385.
    2. افروز، غلامعلی، روانشناسی ازدواج و شکوه همسری، تهران: دانشگاه تهران، 1394.
    3. پناهی، علی احمد، همسرگزینی چرا و چگونه، قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، 1391.
    4. گلزاری، محمود، در جستجوی همسر ایده آل: تبیین روان شناختی ملاک ها و روش های انتخاب همسر، تهران: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، موسسه نشر شهر، 1391.
    5. حسین خانی نائینی، هادی، فرآیند همسرگزینی، قم: بنشاسته، 1393.
    6. داودی نژاد، مسلم، سین جین های خواستگاری، قم: مهر دلدار، 1393.


    پی نوشت ها:

    1. حسینی، سیدمهدی، مشاورۀ ازدواج و خانواده، قم: آوای نور، 1377، ص101.
    2. داودی نژاد، مسلم، سین جین های خواستگاری، قم: مهر دلدار، 1393، ص113.
    3. مظاهری، علی اکبر، جوانان و انتخاب همسر، قم: پارسایان، 1383، ص 115.
    4. ابوالقاسم، ‏پاینده، نهج الفصاحة (مجموعه کلمات قصار حضرت رسول صلی الله علیه و آله)، تهران‏: دنیاى دانش‏، 1363، ص266.
    5. حر عاملى، محمد بن حسن‏، وسائل الشیعة، قم‏: مؤسسة آل البیت علیهم السلام، 1409ق، ج20، ص48.


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 22

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود