گلبرگ زندگی =====» پاسخ هاي كارشناس دهنوي

تب‌های اولیه

134 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال


اقتدار مرد

منظور از اقتدار و ویژگیهای مرد در خانواده چیست ؟ توضیح دهید .

پاسخ استاد دهنوي

زیاد این واژه را بکار برده ایم اقتدار به معنای مردانگی .

مرد احساس مردانگی داشته باشد یا نقش تکیه گاهی .احساس کند خانم به او تکیه میکند و حامی خانم است .
این ویژگی های است که خدا در مرد قرار داده است .

منظور از اقتدار قلدری نیست ولی بعضی ها فکر میکنند وقتی ما میگویی مرد اقتدار دارد یعنی قلدری ، سلطه جویی ، زور گویی ، کله شقی لجبازی ..نه این ها نیست .

اقتدار احساس مردانگی است و احساس کند حمایت گر خانم است با ویژگی های لطیف قابل جمع است .
یک مرد میتواند مهربان و عطوف باشد ، اهل محبت باشد و اهل اقتدار باشد . این ویژگی لطف خداوند است .

این هم با توجه به رسالت زن و مرد است . خداوند زن و مرد را برای دو کار آفریده است . رسالت خانم تربیت فرزند است بخاطر تربیت فرزند یکسری ویژگی هایی دارد رسالت مرد کار و معاش و مدیریت پول و حضور در اجتماع است چون در اجتماع باید با هرکس سر و کله بزند .

پس باید اقتدار داشته باشد و باید این احساس مردانه را داشته باشد . اگر این اقتدار را نداشته باشد نمیتواند در کارش موفق باشد

و جالب این است که خداوند زن را جوری آفریده که این را دوست دارد . یعنی اقتدار مرد را دوست دارد و به معنای درست به دنبال تکیه گاه میگردد و دوست دارد و لذت میبرد لذا اگر مردی وابسته به مادرش باشد یا دهن بین باشد نمیتواند تکیه گاه خانم باشد اینکه این قدر خانم ها از این داستان رنج میبرند و برایشان سخت است این مسئله میباشد.

خانم هایی میآیند و میگویند فلانی این شوهر توست که داد میزند مثلا بیا شوهر من را ببین مثل موش توی دستهایم له اش کرده ام ، میزنم توی سرش میگوید یکی دیگر هم بزن .

خدا میداند خانم های عزیز این خانم حرف دلش نیست . پز میدهد کلاس میگذارد او از شوهرش متنفر است بدش می آید مگر زن نباشد .

اگر زن باشد نباید از چنین مردی خوشش بیاید و لذت ببرد .

علت اینکه زن از اقتدار مرد لذت میبرد این است که از این طریق لذت می برد . یک تشبیه زیبا این است نقش تکیه گاهی زن به مرد مثل گل نیلوفر به یک چوب تکیه میدهد رشد میکند تمام چوب را میگیرد بعد گل میدهد و شکوفا میشود و بعد تمام فضا را میگیرد و تکیه گاه را هم تسخیر میکند .

اگر این دیوار یا چوب نباشد نیلوفر رشد نمیکند.

چرا مرد بر زن برتريت دارد؟؟؟


چرا در اسلام مرد بر زن برتری یافته و باید رئیس خانه باشد و در مورد آیه الرجال قوامون علی النسا ء توضیح دهید .



پاسخ استاد دهنوي:

اولامرد رییس خانه نیست . زن رییس خانه است ، مرد مسئول خانواده است .

بهر حال خانه هم یک نهاد اجتماعی است که مثل همه سازمانها و نهادها باید مسئول داشته باشد و این خانواده بعنوان یک نهاد ، باید مسئول داشته باشد .

ممکن است خانم بگوید چرا آقا مسئول باشد من هم مسئول باشم ما دوتایی مون مسئول باشیم من تعبیر رییس را خوشم نمی آید برای مرد بکار ببریم من میخواهم تعبیر مسئول را بگویم .

خوب ، مبنای عقلانی است که هیچ سارمان و نهادی دو تامسئول ندارد . هر سازمان در جهان یک مسئول دارد نه دو تا مسئول

فرض کنید یک مدرسه دو تا مدیر داشته باشد، ارتش دو تا فرمانده داشته باشد ، مملکت دو تا رییس جمهور داشته باشد ، شرکت دو تا مدیر داشته باشد ، اصلا نظام بهم می ریزد و هرج و مرج میشود .

هر کدام از این ها نظری میدهند و فرمانی میدهند ارتش در جنگ دو تا فرمانده داشته باشد ، هر کدام نظری دارند پس یکنفر باید مسئول باشد و سوال این است که چرا خدا مرد را مسئول خانواده کرده و زن را مسئول خانه کرده است .

این به ساختار جسمانی مرد برمیگردد . این توانمندی جسمانی که مرد دارد : حکومت ،قوه عاقله مرد بر عاطفه اش است که در خانم برعکس است هم جسمش ضعیفتر است و لطیفتر .

در خانم ها عواطف حاکم است . باز این لطف است . این بخاطر مسئولیت در خانه و تربیت فرزند است و همه این ها لطف است و حکمت دارد با توجه به این شرایطی که در آقا هست خدا مسئولیت خانواده را بر عهده مرد گذاشته است چون کار شاقی است .

امور اقتصادی و مالی خانه و تهیه مسکن ، دفاع و پشتیبانی کار سختی است .

الان امنیت توسط نیروی انتظامی برقرار است ولی زمانی که نبود این کار برعهده مردان بود . مرد مقابل هجوم دشمن دفاع میکرد .

مجموعه این ها است که خدا مسئولیت را به مرد داده است . و این آیه را خیلی سوال میکنند ترجمه میکنند مردان بر زنان برتر هستند .

خیر. یعنی مردان تکیه گاه زنان هستند ، سنگربان هستند ، حامی هستند ، قوام به این معنی است و دنباله آیه میگوید بخاطر تواناییها و انفاق و نفقه دادن زن است .

حضرت علی (ع) فرمودند: خداوند مسئولیت خانواده را بر مرد قرارداده است . در قانون مدنی ما ، مسئولیت خانواده را بر عهده مرد قرار داده این ها معنایش برتری مرد نیست یعنی وظیفه نه اینکه برتری .

مسئولیت برتری نمی آورد یعنی بنده مرد شده ام . خدا مسئولیت داده و مرد مثل گروه و تیم صخره نوردی است که طناب به کمر سر گروه بسته میشود .

ملاک برتری در دین اسلام تقوی است .ان اکرمکم عنداله اتقکم . ممکن است یکنفر ، مسئولیت در خانه داشته باشد .

شاید خانم مسئول خانواده است ولی به خدا نزدیک تر است زیرا نزد خدا مقامش بیشتر است . یک شرکت بزرگ یک رئیس دارد و یک نگهبان دارد .

اینها از نطر موقعیت شغلی خیلی با هم فرق میکنند یکی رییس است و یکی خدمتکار ، رییس مسئولیت دارد ولی خدمتکار مسئولیت او را ندارد .

ممکن است خدمتکار مقامش نزد خدا بالاتر از رییس باشد و به بهانه ترجمه اینگونه آیه چقدر در مقابل آن مقاومت میشود.

چرا مرد بر زن برتريت دارد؟؟؟(2)

آيا اختیارات مرد است که بر زن برتری پیدا میکند توضیح دهید

پاسخ استاد هنوي:

این اختیار اعمال مسئولیت است . شما یکنفر را مسئول جایی بکنید و هیچ اختیاری هم به او ندهید بگویید هیچ اختیاری ندارید .

آقایان از مسئولیت آیه سوء استفاده میکنند و از اختیاری که دارند ، در به بردگی و بندگی کشیدن زنان سوئ استفاده میکنند. این ستم است و خداوند از مردی که در حق زنش ستم کند نمیگذرد .

بنظر ما اگر او مسئولیت و اختیاری دارد با عطوفت و مهربانی و نقش معنوی ، آنرا در خانه اجرا کند . آخر چرا همسر بنده زیر با مسئولیت و اختیارات بنده نرود .

اصلا نارحت نیستند و خیلی هم خوشحال هستند و خانم های فرهیخته میگویند خدا را شکر که این مسئولیت با ما نیست .

واقعا این با ر سنگینی است . به خدا خانم ها ، ما حاضریم مسئولیتهایمان را به شما بدهیم و خیال خودمان را راحت کنیم .

اگر این مسائل برای خانم ها حل شود می پذیرند . یکی اینکه مردان ما سوء استفاده میکنند . در صحنه اجتماعی مسئولیت را راحت میپذیریم .

ما وارد صدا و سیما میشویم دم در ما را نگه میدارند ، آفیش میشوییم ، من که نمیتوانیم بگوییم شما ما را نمی شناسید که راه نمیدهید . میگویند نخیر آقا من مسئولیت دارم .

شما خانم اگر معاون رییس جمهور هم باشید وقتی با هواپیما می خواهید مسافرت کنید اصلا خود رییس جمهور و مقام بالاتر، همه مینشینند و مهمان دار میگوید کمربندها را ببندید شما یک نفر از آدمهای بزرگ را دیده اید که بگویید کی بود این فرمان را به من داد .

یا خانمی که معاون رییس جمهور است بگوید خانم شما خجالت نمیکشید نمیدانید من کی هستم شما به من فرمان میدهید کمر بندم را ببندم . خیر همه مثل بچه های خوب کمر بندشان را می بندند و مقاومت هم نمیکنند.

پلیس هر ماشینی را میتواند نگه دارد و کسی هم اعتراض نمی کند چون می دانیم او مسئول است و مسئولیت دارد اگر ما این مسئولیت ها را بپذیریم کار راحت تر میشود.

ما سعی مان بر این است که در ایران کاری کنیم همه به مسئولیت هایشان درست عمل کنند . و حتما خانم ها می پذیرند و اگر جایی خانم ها زیر بار نمی روند مخصوصا در سالهای اخیر در مقابل این آیه و اختیارات مرد مقاومت میکنند ،

من فکر میکنم تحت تاثیر فمینیست ها است ، آنها می خواهند زن را برده مرد کنند واقعا میخواهند زن را برده کنند .

این اسلام است که به زن ارج و قرب داده و به آنها مسئولیت داده . بیایید بپذیرید دین شما کامل است . اگر اختیاراتی داده با برعکس اختیاراتی که به زن داده و مرد حق دخالت ندارد ،

همه اینها به خاطر حکمت هایی بوده که خداوند می دانسته و ما را خلق کرده و این صانعی است که می داند مصنوعش کیست و چه نیازهایی دارد لذا من تقاضا می کنم مقاومت نکنید.

عشق هاي قبل از ازدواج


در مورد عشق های قبل از ازدواج و روابط پنهانی دارند. صحبت کنید.

پاسخ استاد دهنوي:

ما با ارتباطات قبل از ازدواج بدون نظارت خانواده مخالف هستیم . نکته اش این است که ما با اشک ها و ناله های زیادی روبرو هستیم .

ما مشاور جوانها بوده ایم هر دو جوان هستند سرشار از عاطفه و در اوج غرایز جنسی هستند وقتی کنار هم قرار میگیرند ، فعل و انفعالات هورمونی در وجودشان شکل میگیرد و احتمال خطر بسیار زیاد است . بویژه برای خانم که ممکن است گوهر عفتش در خطر قرار گیرد .

دیگری موضوع اتهام است .

دو نفر واقعاً به قصد ازدواج با هم ارتباط برقرار میکنند دیگران که نمیدانند شما به قصد ازدواج رفت و آمد میکنید .
ممکن است فامیل نزدیکی شما را با آن آقا ببیند او چه برداشتی میکند . بعد اگر به ازدواج منتهی شود بعد توضیح میدهیم که ایشان نامزد من بودند ولی اگر به ازدواج منتهی نشود پرونده دختر سیاه میشود

گذشته از اینکه موضع تهمت است .

امکان شناخت هم نیست . موضوع این است که خانم میگوید ارتباط ما به خاطر شناخت است آخر چه جور شناختی میتواند باشد .

دو جوان که سرشار از عاطفه هستند از همه چیز حرف میزنند جز شناخت حتی اگر دو سال باشد .
یعنی همه چیز توی این رابطه هست جز شناخت .

اگر یک سوال هم بکنند موجب انحراف میشود ولی در فرایند خواستگاری سوالها را میپرسند و همه چشمها آنها را نگاه میکنند ، گفتگو میکنند ، کسانی که به این سمت و سو میروند خیال میکنند امکان شناخت هست حالا این ارتباطات قبل از محرمیت به ازدواج ختم میشود که در خیلی ها هم این اتفاق افتاده است.

که شیطان وسوسه میکند بخصوص خانم را که خیلی برایشان مهم است . خیلی خانم ها قبلا ارتباط داشته اند و حالا تردید کردند و اعتمادشان از همدیگر سلب میشود .

آقا میگوید ایشان که قبل از ازدواج با من رابطه داشته ممکن است قبلا هم با دیگران هم داشته است . خانم ها قضیه خیلی برایشان جدی است .

اگر این ارتباط به ازدواج ختم نشود سرخوردگی ایجاد میشود بویژه برای خانمها بوجود می آید .

من هشدار میدهم سرخوردگی ، احساس شکست ، افسردگی حاد و اگر این خانم مورد سوء استفاده قرار گرقته باشد ، نفرت از پسرها و مردها پیش می آید و روحیه مرد گریزی پیدا میکند و اگر خانم به آقا جواب رد داده باشد آقا نفرت از خانم ها و ازدواج گریزی .

دختر خانم ها فرصت ازدواج را از دست میدهند مثلا اگر دو سال با هم ارتباط داشته اند طبیعی است این خانم خواستگارهای خوب را رد کرده است و واقعاً ما این ارتباط را صلاح نمیدانیم .

زیرا ارتباط مناسبی نیست حتی اگر به تعبیر بعضی جوانها که میگویند عشق ما پاک است و مراقب خودماه هستیم که گناه نکنیم .

خوب بفرض هم که مراقب هستید که آن خطرات اتقاق نیفتد به ازدواج هم منتهی شود . معمولا در این مدت ارتباط عشق ایجاد میشود و آدمها کرو کور میشوند.

روایت داریم : عشق یک چیزی است که انسان را کر و کور میکند . پای کار که میرسند از اصول و شرایطشان دست بر می دارند.

بفرض کر و کور هم نمیشوید در این مدت عاطفه خرج همدیگر میکنید بعداً کم می آورید . بعضی ها میگویند ما گناه نمیکنیم و مواظب خودمان هم هستیم و اجازه نمیدهیم کر و کور بشویم و نه عاطفه خرج هم می کنیم اگر یک چنین چیزی باشد ما با این رابطه حرفی نداریم .

این رابطه سالم و مشروع قابل قبول شرع است مثل دو تا همکار که در سر کار با هم سلام و علیک دارند و احوال پرسی میکنند .

در حد ضرورت هم صحبت میکنند . همدیگر را زیر نظر دارند و قصد ازدواج دارند . پرونده ها را هم ، با هم رد و بدل میکنند ، حرف هم میزنند ولی هیچ کس نمیگوید این ها دوست پسر و دختر هستند

همکاران نمیگویند این ها با هم سر و سری دارند ، پچ پچ نمیکنند . مثلا یک دختر عمه و پسر دایی خانه همدیگر رفت و آمد میکنند حال و احوال پرسی میکنند

یا دو تا دانشجو اگر این نکات رعایت شود ما حرفی نداریم بحث این است که رعایت میشود یا خیر .

من در اصل اینکه میتوان این ها را رعایت کرد شک دارم .

راه هاي شناخت اعتقاد خواستگار

ما باید از چه مصادیقی کمک بگیریم تا بفهمیم یک فرد ، به معتقدات دینی پایبند است یا خیر؟

پاسخ استاد دهنوي:

این به خود طرف برمی گردد. ما نمی گوییم ببینید او دیندار است یا خیر ؟ این دقیقا به خود شما برمی گردد .
ببینید چه به چه مصادیقی حساسیت دارید . مثلا شما به عمل به واجبات حساس هستید، حتما این را سوال کنید .

حتی در مورد خمس و زکات هم بپرسید چون این ها مربوط به زندگی مشترک شما میشود . ممکن است شما تا فرزند نداشته باشید خیلی برایتان مهم نیست که طرف نماز بخواند یا نه ولی وقتی که فرزند دارید ، برایتان مهم است چون آقا نقش الگویی برای فرزند را دارد .

حتی مستحبات هم در خیلی از زندگی ها تنش ایجاد میکند . خانم دوست دارد زیارت برود ولی آقا نمی رود .

آقا مستطیع است ولی می گوید من عربستان نمی روم .من اروپا می روم این تفاوت های اعتقادی مشکل ایجاد می کند .

یکی از طرفین به محافل مذهبی علاقه دارد و دیگری علاقه ندارد . مثلا شرب خمر هم در زندگی مهم است .

اگر شما می دانید طرف و خانواده اش متدین است ، احتیاج به پرسیدن ندارد . این سوالها را می توان غیر مستقیم پرسید . مثلا اگر همسر شما کاهل نماز باشد ، آیا برای شما مهم است ؟

با این سوال می توانید از نظر آقا ، در مورد نماز مطلع شوید . اگر یکی از نزدیکان اهل شراب باشد رابطه شما با او چگونه خواهد بود ؟

با این سوال می توانيد نظر طرف را در مورد شراب بدانید . غیر مستقیم مطرح کنید و رودربایستی نکنید .

خواستگارم قول داده كه بعدا نماز خوان شود

خواستگارم اهل نماز و روزه نیست ولی قول داده که بعد از ازدواج ، آنها را بجا بیاورد . آیا این طوری مشکل حل می شود ؟

پاسخ استاد دهنوي:


خیر .
تاکید ما این است که وضعیت فعلی طرف مهم است . حالا اگر ایشان منقلب شده اند و بخاطر آَشنایی با شما ،این تصمیم را گرفته اند ، از حالا شروع کنند .

چرا بعد از ازدواج این کار را بکنند . شاید مدتی بگذرد و ایشان این کار را بکنند وشما مطمئن شوید

بعضی ها می گویند : طرف گفته : من اعتقادی به نماز و روزه ندارم ولی بخاطر تو می خوانم .

این ارزش ندارد چون بخاطر خدا نیست .

این نماز روزه که بخاطر تو است تا زمانی ادامه دارد که تو باشی . یعنی عشق تو باشد .

و وقتی عشق ها فروکش کرد ، نماز هم قطع میشود .

ریسک نکنید . ازدواج خیلی مهم است . اگر می خواهید به کسی کمک کنید و او را نمازخوان کنید ، راه دارد و راهش ازدواج نیست.

به قول ها خیلی اعتماد نکنید .

تغيير دين همسر با ازدواج

آیا با ازدواج می توان دین طرف را تغییر داد و آیا خللی در زندگی ایجاد می کند یا خیر ؟

پاسخ استاد دهنوي:


در این قضیه ما یکسری ممنوعیت شرعی داریم .

مثلا خانم مسلمان حق ندارد با آقای غیر مسلمان ازدواج کند چه مسلمان کتابی باشد چه غیر کتابی .
نه ازدواج دائم و نه ازدواج موقت .

آقایان در شرایطی می توانند . من با این ازدواج قطعا مخالف هستم .

من می گویم : شما با آقایی که از روی تنبلی نماز نمیخواند ، ازدواج نکنید .

الان شما می خواهید با کسی ازدواج کنید که دین دیگری دارد . این ریسک است .

از کجا معلوم شما بتوانید این آقا را مسلمان کنید . کار سختی است . بفرض هم که شما توانستید دین او را عوض کنید ، فرهنگ و آداب او را چه کار می کنید .

خانواده اش را چه کار می کنید؟ در قضیه مذهب هم ، همین طور است .

به این امید ازدواج نکنید . شما اگر می خواهید کسی را مسلمان کنید با فرد مسلمان ازدواج کنید و بعد با طرفی را که می خواهید مسلمان کنید رابطه دوستی خانوادگی برقرار کنید و او را مسلمان کنید. البته استثنا هم وجود دارد .

ولی استثنا نمی تواند مورد زندگی ما قرارگیرد .

طاها جان سلام
ممنونم که این مطالب را می نویسید.
تک تک این سئوال جواب ها اگرچه هر کدام یک صفحه هم نمی شود ولی بی توجهی به آنها زندگی های زیادی زا متلاشی کرده است
هشیار افراد و خانواده ها مهم است
ای کاش ما در کنار قوانین نیوتن، جدول مندلیف،افعال با قاعده و بی قاعده انگلیسی و....واحد هایی هم درمدارس درس زندگی می خواندیم این غصه گلو گیر را به کدام مسئول دلسوزی بگوییم که گوش هایش باز باشد نمی دانم.

ای کاش ما در کنار قوانین نیوتن، جدول مندلیف،افعال با قاعده و بی قاعده انگلیسی و....واحد هایی هم درمدارس درس زندگی می خواندیم این غصه گلو گیر را به کدام مسئول دلسوزی بگوییم که گوش هایش باز باشد نمی دانم.

ای کاش ما در کنار قوانین نیوتن، جدول مندلیف،افعال با قاعده و بی قاعده انگلیسی و....واحد هایی هم درمدارس درس زندگی می خواندیم این غصه گلو گیر را به کدام مسئول دلسوزی بگوییم که گوش هایش باز باشد نمی دانم.

ای کاش ما در کنار قوانین نیوتن، جدول مندلیف،افعال با قاعده و بی قاعده انگلیسی و....واحد هایی هم درمدارس درس زندگی می خواندیم این غصه گلو گیر را به کدام مسئول دلسوزی بگوییم که گوش هایش باز باشد نمی دانم.

ای کاش ما در کنار قوانین نیوتن، جدول مندلیف،افعال با قاعده و بی قاعده انگلیسی و....واحد هایی هم درمدارس درس زندگی می خواندیم این غصه گلو گیر را به کدام مسئول دلسوزی بگوییم که گوش هایش باز باشد نمی دانم.


ای کاش ما در کنار قوانین نیوتن، جدول مندلیف،افعال با قاعده و بی قاعده انگلیسی و....واحد هایی هم درمدارس درس زندگی می خواندیم این غصه گلو گیر را به کدام مسئول دلسوزی بگوییم که گوش هایش باز باشد نمی دانم.


ای کاش ما در کنار قوانین نیوتن، جدول مندلیف،افعال با قاعده و بی قاعده انگلیسی و....واحد هایی هم درمدارس درس زندگی می خواندیم این غصه گلو گیر را به کدام مسئول دلسوزی بگوییم که گوش هایش باز باشد نمی دانم.

طاها;25470 نوشت:
[=arial]. اگر می خواهید به کسی کمک کنید و او را نمازخوان کنید ، راه دارد و راهش ازدواج نیست.

سلام استاد
لطفاً راهشو بفرمایید
طاها;25470 نوشت:

[=arial]به قول ها خیلی اعتماد نکنید .

قول هایی که در چه زمینه ای است .اعتقادی ، اقتصادی ، ...

باتشکر:Gol:

حامی;25529 نوشت:
هشیار افراد و خانواده ها مهم است


با سلام

و ممنون از استاد حامي عزيز


كه پي گير مطالب هستند و در مواقع نياز ما را از راهنمايي هاي خود بي نصيب نمي گذارند

mahnaz;25561 نوشت:
لطفاً راهشو بفرمایید

مهناز بزرگوار

اين كه استاد دهنوي مي فرمايند راه دارد يعني كه بايد براي هر كاري از راه ش وارد شد و اين طور نباشد كه براي هدايت كردن انساني زندگي خود را در معرض ريسك قرار دهي و معلوم هم نيست كه معتقد شود و يا نشود.

به خاطر فردي اينده و زندگي خود را به خطر بيندازي كار معقولي نيست حتي اگر يك درصد هم احتمال داده شود كه اين فرد مسلمان نشود باز زندكي و اينده اش را خراب كرده است

اول فرد برود مسلمان شود و معتقد با اسلام و مباني شيعه و هم كف شود با كسي كه مي خواهد ازدواج كند و بعد خواستگاري و .....

ازدواج راه حل مسلمان شدن فردي نيست.
راهش را در انجمن كلام و در موضوعات مرتبط مطرح فرماييد.

mahnaz;25561 نوشت:
قول هایی که در چه زمینه ای است .اعتقادی ، اقتصادی ، ...


آن چه از سياق كلام استاد بر مي ايد منظور قول هايي هست كه زندگي اينده خود را مبتني بر ان مي كنند حال در هر زمينه اي مي خواهد باشد

مثلا فرد بگويد به دختر و يا برعكس كه تا زماني كه بنده دانشكاه راتمام كنم منتظر من باش

و يا تا زماني كه كار پيدا كنم منتظر من باش

و يا ................

خلاصه هر قولي كه زندگي و اينده و ازدواج با يكديگر را مبتني با ان كنند چون ممكن است كه ان شرايط هيچ وقت محقق نشود انسان است و هزار اتفاق با يك تصادف ساده چندين سال برنامه ريزي انسان به هم مي ريزد

و يا اگر كار پيدا كرد در كنارش به فرد ديگري توجه پيدا كرد و اين فرد را بي خيال شد وهزاران اما و اگر ديگر كه با عوض شدن شرايط برنامه انسانها هم عوض مي شود

و اين وسط كسي ضرر مي كند كه منتظر بوده چون ممكن است موقعيت هاي بهتر از ان را از دست داده باشد


خواستگارم خوب است ولي اهل نماز نيست


دخترخانم بیست ساله ای هستم . خواستگاری دارم که اخلاقش خیلی خوب است ولی اهل نماز نیست و شرب خمر مي كند آیا این اشکال دارد ؟

پاسخ استاد دهنوي:


باز این به خودتان برمی گردد که چه تیپ آدمی هستید . اگر نماز و روزه برای شما مهم است ، شما نمی توایند با این آقا زندگی کنید ولو ایشان سمبل اخلاق باشند

کسی که نماز نمی خواند معمولا به خمس و زکات هم توجه نمی کند . یا خیلی به نجس و پاکی اهمیت نمی دهد . شما باید ریسک نکنید .

مخصوصا پدر که نقش الگویی در خانواده دارد و در آینده بچه های شما هم به پدر نگاه می کنند و نماز نمی خوانند . بنظر من از خیر این آقا بگذرید .

ببینید کسی که نماز نمی خواند در واقع یک گناهی بین خود و خدای خود انجام میدهد و خللی در زندگی ایجاد نمی کند .

ولی شرب خمر گناهی است که در زندگی خلل ایجاد می کند . کسی که شراب مصرف میکند خیلی از وقتها ، نمی تواند عاقلانه تصمیم بگیرد و به خانمش بی حرمتی می کند . جسم آقا نابود می شود .

کبد از بین می رود . شراب مساوی سم است و کبد که باید سم های بدن را از بین ببرد ، خود نابود میشود. او بیمار میشود و برای خانم مشکل ایجاد می کند .

در ضمن روی مغز هم اثر می گذارد و طف دچار اختلالات مغزی میشود . اراده شخص را می گیرد و روی نطفه اثر می گذارد .

و موجب نقص عضو میشود . ما چقدر د رمورد مذمت شراب روایت داریم و حضرت رسول تاکید کردند : دخترتان را به کسی که شراب می خورد ندهید .

حضرت علی (ع) فرمودند : اگر در چاهی یک قطره شراب بیفتد و بعد آن چاه را پُر کنند وبعد روی آن مناره ای بسازند و روی آن مأذنه قرار دهند ، من روی آن اذان نمی گویم .

هر شرطي كه مي گويم خواستگارم قبول مي كند!!!


خواستگاری دارم که هرچه می گویم بی چون و چرا می پذیرد . آیا این نگران کننده نیست ؟

پاسخ استاد دهنوي:


شاید عاشق و شیفته شده اند . عشق ایشان را کر و کور کرده است و تمام هم و غم ایشان این است که به شما برسد . این را خیلی دقت کنید .

اگر خانم هرچه را آقا گفت بی چون و چرا پذیرفت ، امکان دارد یکی از عوامل خود تحمیلی باشد .
مثلا درخانه تحت فشار است و سنش بالا رفته و فقط می خواهد ازدواج کند .

ازدواج نکردن به مراتب از ازدواج تحمیلی بهتر است . این جور ازدواج ها خیلی خطرناک است .

من باور نمی کنم دو نفری که دو تا تربیت و دوتا پدر و مادر و دو تا ژن متفاوت داشته باشند ، این ها مثل هم باشند .

مثلا طرف می گوید : من با شما تفاهم صددرصد دارم . مگر چنین چیزی میشود . دو برادر در خانه با یک تربیت و یک ژن ، با هم اختلاف سلیقه دارند .

دلیل این را پیدا کنید . وجود تفاوت لازم است .

البته این را هم بگویم که بعضی ها در همان جلسه اول گفتگومی کنند و د رجلسه دوم سوالی ندارند و در واقع می بینند به هفتاد درصد رسیده اند و همچنین می بینند قدرت انطباق دارند و می توانند با بقیه موارد جزئی کنار بیایند . این هم اشکالی ندارد .

شما ملزم نیستید تمام سوالات را از طرف بپرسید . ما این فرایند را کامل می گوییم ، تا جوابی باشد برای کسانی که می گویند : در خواستگاری نمیتوان به شناخت رسید.

بايد ارشد بگيري بعد ازدواج كني!!!


خواستگاران خوبی دارند ولی مادرم می گوید : باید کارشناسی ارشد بگیری و با دکتری ازدواج کنی . چه کار باید بکنم ؟

پاسخ استاد دهنوي:

برداشت ما این است که دختر خانم خودش دوست دارد ازدواج کند و رودربایستی میکند ما گفته بودیم بهتر است آقا از نظر تحصیلات ، یک درجه از دختر بالاتر باشد و الان که خواستگاران از شما بالاتر هستند خیلی خوب است .

پدر و مادرها بدانند تحصیلات با ازدواج دختر خانم هیچ منافاتی ندارد و دخترخانم اگر بخواهند بعد از ازدواج هم تحصیلات خود را ادامه می دهند اگر پشتکار و همت داشته باشند و اگر همسرشان هم موافق باشند ، ادامه تحصیل منافاتی با ازدواج ندارد .

برای دختران خوب است بعد از ترم دوم خواستگار قبول کنند ولی پسران باید شرایط ازدواج را داشته باشند چون همزمان دارند تحصیل می کنند و باید مخارج خانه را هم در بیاورند . بنابراین باید شرایط را داشته باشند .

ازدواج خانم ها با تحصیلات شان منافاتی ندارد . دختر من سال 83 وارد دانشگاه شدند و رشته ریاضی محص قبول شدند .
سال 84 عقد کردند و سال بعد هم وارد زندگی مشترک شدند وسال بعد هم بچه دار شدند و وقتی درسشان تمام شد دخترشان یکسال و هشت ماهه بودند .

این قابل توجه دخترانی است که می گویند نمیشود. الان دخترم هم برای فوق می خواهند اقدام کنند .

البته برای پسرها باید حساب شده تر باشد زیرا آنها سربازی هم دارند و باید مخارج خانواده را هم پرداخت کنند و باید شرایط ازدواج را داشته باشند .

طاها;25846 نوشت:

[=arial]

[=arial]پدر و مادرها بدانند تحصیلات با ازدواج دختر خانم هیچ منافاتی ندارد و دخترخانم اگر بخواهند بعد از ازدواج هم تحصیلات خود را ادامه می دهند اگر پشتکار و همت داشته باشند و اگر همسرشان هم موافق باشند ، ادامه تحصیل منافاتی با ازدواج ندارد .



عرض سلام و خسته نباشید استاد طاها:Gol:
بنده خودم دانشجو هستم و دوستانی داشتم که از پس این کار بر اومدن ولی اکثراً موفق به انجام این کار یعنی ازدواج و تحصیل نشدن و بعد از ازدواج بی خیال تحصیل شدن می تونید یه سری به دانشگاه ها بزنید. و عرض بنده رو با فرمایش استاد دهنوی بسنجید البته ایشون دختر خانم خودشون رو مثال زد که ایشون تونستن چنین کاری کنن. البته اینکار از عهده ی اکثر افراد بر نمی آید.
و بیشتر افراد اینکار رو نمی تونن انجام بدهند پس بهتره اول درسشون رو تموم کنن بعد ازدواج بدهند .

mahnaz;25883 نوشت:
بنده خودم دانشجو هستم و دوستانی داشتم که از پس این کار بر اومدن ولی اکثراً موفق به انجام این کار یعنی ازدواج و تحصیل نشدن و بعد از ازدواج بی خیال تحصیل شدن می تونید یه سری به دانشگاه ها بزنید. و عرض بنده رو با فرمایش استاد دهنوی بسنجید البته ایشون دختر خانم خودشون رو مثال زد که ایشون تونستن چنین کاری کنن. البته اینکار از عهده ی اکثر افراد بر نمی آید. و بیشتر افراد اینکار رو نمی تونن انجام بدهند پس بهتره اول درسشون رو تموم کنن بعد ازدواج بدهند .

با سلام

ممنون از پي گيري هاي شما بزرگوار

سركار مهناز

مطالبي كه معمولا در امر خانواده و روابط خانوادگي و ازدواج و ....مطرح مي شود كلي نيستند و اين مطالب بسته به نياز افراد و مشكلات جامعه و خواسته هاي مردم بيان مي شود

و به نوعي اين مطالب راه كارهايي را پيش پاي كساني كه مي خواهند اينده خود را انتخاب كنند تصميم سازي مي كند تا بهتر و آگاه انه تر تصميم بگيرند و ازبين اين همه ، راه درست را انتخاب كنند.

مطالبي هم كه در اين قسمت بيان شد بسته به نوع نياز جامعه بيان شده است
برخي دختراني كه به خاطر اتمام تحصيل ازدواج خود را عقب مي اندازند و يا خودشان موافقند ولي خانواده ها مخالفت مي كنند و دراين مدت :

- دختر خانمها فرصت هاي ازدواج را از دست مي دهند بالا رفتن سن و ....

- خطراتي كه در محل تحصيل وجو جامعه در اين سن و......ايشان را تهديد مي كند

- با ازدواج هم سن و سالان درفشار روحي قرار مي گيرند

- ميل به ازدواج دارند وبايد اين كار عملي شود ودر صورت ممانعت از جاي ديگري خود را تامين خواهند كرد

- و......

براي رهايي از چنين مشكلاتي راه كار تحصيل بعد ازدواج هر چند داراي سختي هايي هست پيشنهاد مي شود
و اين طور نيست كه شدني نباشد بلكه با تلاش و كوشش مي شود هم از تهديدات مذكور فرار كرد و هم ازدواج و هم ادامه تحصيل داد.

مگر دختر كالا است كه بايد ان را بپسندند!!!

آیا این درست است که خانواده پسر ، در روز خواستگار پسر را همراه خود نیاورند . مگر فقط آنها باید بپسندند ؟ مگر دخترکالاست ؟

پاسخ استاد دهنوي

اگر این خانواده پسرشان را هم بیاورند ، بحث کالا بودن دختر از بین نمی رود و اگر منظورشان از کالا بودن این است .

ما می گوییم شما این را به حساب کالا بودن دختر نگذارید ، به حساب این بگذارید که مرد باید به خواستگار یباید زیرا مرد اهل نیاز است و زن اهل ناز است .

شاید مشکل این دختر خانم این است که چرا خانواده پسرشان را نمی آورند ؟ این برای مواردی است که شناخت ندارند

اگر شناخت باشد و تحقیقات اولیه شده باشد و یا اصلا فامیل باشند ، این کار بیهودهای است که پسر را با خودشان نیاورند .
مواردی که مادر و خواهر خودشان می روند و پسر را با خودشان نمی برند مواردی است که شناخت ندارند . مثلا کسی معرفی کرده است یا مادر دختر خانم را ندیده اند .

یا اینکه آقا پسر دختر خانم را به مادرشان معرفی کرده اند و مادر قبل از خواستگاری رسمی می خواهد دختر خانم را ببیند . بنظر من برای کسانی که شناخت ندارند ، این شیوه سنتی ، قشنگ است .

البته نمی خواهم روی آن تاکید کنم . ما نمی خواهیم با همه مسائل سنتی ازدواج در بیفتیم . این خواستگاری غیر رسمی است چون مادر و خواهر می آیند و دختر را می بینند چون ایشان را ندیده اند که یا می پسندند یا نمی پسندند .

اگر دختر را نپسندند ، لطمه ای به دختر نمی خورد چون خواستگاری رسمی نبوده است . جایی دختر خانم احساس شکست می کند که پسر هم با آنها آمده و خواستگاری رسمی بوده است .

البته بنظر من ، آنجا هم نباید احساس شکست باشد چون این فرهنگ غلطی است . ما می خواهیم این فرهنگ را جا بیندازیم که آقا و خانمی که در خواستگاری جواب نه می شنوند ، معنی اش شکست نیست .

ولی واقعیت این است که الان وجود دارد و ما می خواهیم این را از بین ببریم . ولی الان با خواستگاری رسمی این مسئله هست و با خواستگاری غیر رسمی این احساس شکست وجود ندارد .

اینجا ما درهم می خواهد دختر را بپسندد . درست است که پسر ایشان باید بپسندد ولی باز همان مسئله قبلی است که نظر مادر در ازدواج مهم است .

اصلا خود پسر ، شرایط را به مادر و خواهرش می گوید و می گوید : شما برویید و اگر مورد را پسندیدید ، من هم می آیم که ببینم می پسندم یا نه . و این حق مال پسر است .

در خواستگاری غیر رسمی مادر ، دختر را راحت تر می بینند . با پوشش باز و زینت های دختر خانم را می بینند . و این بنفع دختر خانم است .

چون اگر آقا پسر باشد نمیتوانند دختر را خوب ببینند و اینکه در فقه ما می گویند : می توانید دختر را با پوشش نازک ببینید ، شرایط خاصی دارد . ما روایت داریم که زیبایی یک خانم به چهره نیست .

این ترکیب صورت و موهایش هست که زیبایی چهره را هم نشان می دهد . ما روایت داریم : کسی که می خواهد ازدواج بکند از موی دختر هم بپرسد .

همانطور که از صورتش می پرسید از موهایش هم بپرسید . چون مو یکی از دو زیبایی است . در این مراسم غیر رسمی معونه اش هم برای خانوداه دختر کم تر است و هم برای خانواده پسر .

فوایدی برای دختر هم دارد .

عكس العمل خانواده دختر در تماس براي خواستگاري



وقتی خانواده پسر تماس می گیرند و می خواهند قرار خواستگاری بگذارنند ، عکس العمل خانواده دختر چگونه باید باشد ؟

پاسخ استاد دهنوي:


اگر فامیل هستند که همه چیز را در مورد آنها می دانند از اخلاق و دین و سن و تحصیلات ...و احتیاج به سوال کردن نیست .

ولی بگویید اجازه بدهید من با دخترم صحبت بکنم حتی اگر شما ملاک های دخترتان را هم بدانید ، باز به او شخصیت می دهید گرچه ملاک ها را می دانید .

و می گویید دو روز دیگر تماس بگیرید . اگر آشنای قدیمی هستند که شما ده سال از آنها خبر نداشتید ، شما لازم نیست در مورد دین و اخلاق بپرسید ولی در مورد پسر چیزی نمی دانید چون زمانی که ایشان را دیدید یک نوجوان بودند .

در مورد سن و تحصیلات و سربازی و شغل می توانید بطور صمیمی سوال کنید

مشکل با غریبه ها است .

شما می توانید از غریبه ها بپرسید چرا شما ما را انتخاب کردید . مثلا می گویند ما دنبال خانواده متدین و محترمی می گشتیم که شما را به ما معرفی کردند .

این یعنی اینکه خودشان خانواده متدین هستند که دنبال متدین می گردند .

اگر بتوانید معرفی را سوال کنید خیلی خوب است چون معرف شما را می شناسد و هر کسی را به شما معرفی نمی کند .

اطلاعاتی در مورد دیانت آنها بدست می آورید و سن و شغل و تحصیلات را هم می پرسید .

به مادران عزیز توصیه می کنم در سوال کردن رودربایستی نکنید .

این آینده فرزند شماست و اگر دقت کنید این بهترین جواب برای مادری است که به شما زنگ زده است .

فضاي جلسه خواستگاري

در مورد فضای خواستگاری و کسانی که باید در این جلسه حضور داشته باشند و در مورد پوشش دختر خانم توضیح دهید .


پاسخ استاد دهنوي:

فضای خواستگاری همان منزل شما باید باشد و خانه را عوض نکنید . حتی اگر محله بدی هستید این کار را نکنید می توانید هجرت کنید .

حالا ممکن است بنایی دارند و اعلام می کنند که ما بنایی داریم و در منزل خاله مان هستیم . این اشکالی ندارد .

فضای خواستگاری باید آرام باشد .

بچه ها در شب خواستگاری نباشند .

تلویزون روشن نباشد .

جوک ها و لطیفه ای بیجا که ممکن است به کسی بر بخورد ،

بحث های سیاسی داغ و مذهبی را مطرح نکنید .

فضا باید آرام باشد حضرت رسول می فرمایند : در هوای داغ به خواستگاری نرویید .

منظور این است که کلافه نباشید و آرامش داشته باشید .

حضرت علی (ع) فرمودند : روز جمعه به خواستگاری بروید . یعنی یک روز غیر کار یکه دغدغه کار نداشته باشید .

تشریفات خواستگاری را کم کنید .

ارزش پسر شما با دسته گل گرانقیمت بالا نمی رود .

پذیرایی آنچنانی نکنید .

تا کار به بله برون نکشیده، اعضای اصلی خانواده ، برای این جلسات کافی است .

پوشش دختر باید رسمی تر باشد. در مورد پوشش چه پسر و چه دختر باید خودشان باشند .

همان پوششی را داشته باشید که موقع بودن نامحرم دارید .

کم و زیاد نکنید زیرا طرفین ، شما را با همین قیافه شناسایی می کنند .

کم و زیاد نکنید تا دچار مشکل نشوید .

دختر خانم شوخی نکند .

آمیزه ای از متانت و صمیمیت .

نه خیلی گرم و نه خیلی عبوس .

چون آقایان از خانم های خشک و کم عاطفه خوششان نمی آید .

چون رفتار مهم است .

بعضی ها خیلی جدی هستند .

ممکن است خواستگار بیاید و برود و دیگر پشت سرش را هم نگاه نکند زیرا رفتار شما مهم است

اصرار در خواستگاري

آیا در امر ازدواج اصرار و پافشاری ایراد دارد ؟

پاسخ استاد د هنوي:


خیر . اگر یک بار خواستگاری رفته اند و جواب قطعی نگرفته اند و یا اصلا زن اهل ناز است و مرد اهل نیاز . و ناز کردن آنها ایرادی ندارد .

و اینکه شما دوباره تشریف ببرید ، عیب نیست چون شما اهل نیاز هستید . کسر شان شما نیست .

در ضمن ممکن است شرایط عوض میشود و ممکن است بار دوم به شما جواب مثبت بدهند .

ولی اگر جواب قطعی گرفته اید ، بنظر من صلاح نیست چون اصرارهای زیاد ، باعث میشود خانواده دختر در رودربایستی قرار می گیرد .

و ممکن است آبرویشان در خطر قرار گیرد و یا ترحم کنند .

در ضمن این خلاف اقتدار و عزت مرد اس حتی اگر این ازدواج سر بگیرد و جالب این است که زن هم بطور غریزی ، مرد مقتدر را دوست دارد .

می گویند : اگر به خواستگاری رفتید ، اگر به شما جواب دادند ، بگویید : الحمدلله و اگر جواب ندادند ، بگوید: الله اکبر . خدا بزرگ است و جای دیگر .

شما قدرت انتخاب دارید . اگر در حد توان تلاش کردید و به جایی نرسیدید ، این را به حساب همان قسمت به معنی درست ، بگذارید . چون به صلاح شما نیست .

دختر خانم هاخواستگار را رد مي كنند!!!


بعضی از دختر خانم ها در ازدواج سخت گیری می کنند و به دلایل واهی خواستگاران را رد می کنند . آیا این رفتار ، علت خاصی دارد ؟


پاسخ استاد دهنوي:


دقت در ازدواج خیلی خوب است . در ازدواج دقت کنید . عجله نکنید و شتاب زده عمل نکنید . در انتخابتان حساسیت داشته باشید .

امام صادق (ع) می فرماید : : در ازدواجت دقت کن و ببین چه کسی را در وجودت می نهی و چه کسی را شریک مال و آگاه به اسرار و امانت خود می کنی .

دقت خوب است ولی اگر به آرمان گرایی تبدیل شود، بد است . آرمان گرایی یعنی قانون همه یا هیچ .

یعنی من شوهری می خواهم که همه چیز داشته باشد و گر نه شوهر نمی خواهم . دنیا یا سیاه است یا سفید . خیر دنیا را باید خاکستری دید .

اگر جلوی این رفتار را نگیریم به اختلال تبدیل میشود و بعد به اختلال هذیانی تبدیل می شود .

خانم ها باید به خودشان بگویند : من می خواهم با کسی ازدواج کنم که سی درصد نقطه منفی دارد و هفتاد درصد نقطه مثبت دارد .

چون اگر این کار را نکنند ، نمیتوانند انتخاب کنند . بگویند : ما همه گل هستیم ولی خار داریم . فقط معصومین ما گل بی خار بوده اند .

این خانم ها فرصتها را از دست می دهند و چند ماه بعد خواستگار بعدی و همین جور سن بالا می رود و هنوز ازدواج نکرده اند و فرصتها را از دست می دهند .

ما به خانم های سن بالا گفته ایم که از شروط کمال ، دست بردارید . بعضی ها مغرور میشوند .

کمالاتی دارند و خانواده بالایی دارند و می گویند : هر وقت من اراده کنم ، می توانم شوهر پیدا کنم . ولی این طور نیست .

البته شما همان ویژگی قبل را دارید ولی همتایان شما سر زندگی شان رفته اند و شما خواستگار ی که مورد پسند باشد نخواهید داشت .

وجود ما آدمها چهار فصل را دارد . در بهار زندگی ازدواج کنید . اگر دیر ازدواج کنید ، مشکلاتی برای شما ایجاد میکند .

نشاط شما کم شده است و اختلاف سنی با فرزندانتان بیشتر می شود . ممکن است مشکلاتی در بارداری خانم ها ایجاد شود و در سن بیست و هفت به بالا زایمانهای سخت دارند و در سن چهل و پنج سالگی قطع نطفه سازی دارند .

کسانی که این فکر را دارند ، وقتی ازدواج می کنند ، شوکه می شوند . ولی اگر بگویند : سی درصد مشکل دارد .

من الان نمی دانم ولی در زندگی می فهمم . بیایید از آرمان گرایی دست بردارید تا از فواید ازدواج استفاده کنید .

طاها;26641 نوشت:

[=arial]

[=arial]اصلا زن اهل ناز است و مرد اهل نیاز . و ناز کردن آنها ایرادی ندارد .


سلام استاد
این فرمایش استاد برگرفته از کدام آموزه ی دینی یا بهتر ه عرض کنم بر گرفته از کدام حدیث روایت و یا آیه ی قرآن است. یا اینکه نظر شخصی ایشون است.
چون حقیر فقط در میان عوام با این جمله برخورد کردم.
لطفاً مثل همیشه شفاف سازی کنید.
با تشکر التماس دعا:Gol:

ویژگی طبیعی و فطری زن بر « ناز» است و مرد بر « نیاز» و ترکیب این دو چه زیبا و مستحکم می‏باشد.

شهید مطهری به بهترین وجه این روانشناسی دقیق زن و مرد را شایسته توجه معرفی کرده و اذهان را بدان معطوف ساخته است. توجه شایسته به این روحیه ذاتی زن و مرد و رعایت پیامدهای آن، در استواری بنیان ازدواج کمال تأثیر را دارد. استاد در بیان این ویژگی روحی و روانی زن و مرد می‏گوید:

« طبیعت، مرد را مظهر طلب، عشق و تقاضا آفریده است و زن را مظهر مطلوب بودن و معشوق بودن. این یکی از تدابیر حکیمانه و شاهکارهای خلقت است که در غریزه مرد « نیاز و طلب» و در غریزه زن « ناز و جلوه » قرار داده است ... مرد خریدار وصال زن است، نه خریدار رتبه او [نمی‏خواهد بنده بخرد]. منتهای هنر زن این بوده که توانسته مرد را در هر مقامی و هر وضعی بوده است، به آستان خود بکشاند.»(1)
1 ـ نظام حقوق زن در اسلام، ص47 ـ 48.

با سلام

تشكر از سركار مهناز و گل نركس بزرگوار براي مشاركت در بحث.


پدرم مانع ازدواج ام مي شود


دختر خانم بیست و پنج ساله هستم و پدرم با سختگیری ، مانع از ازدواجم شده است . شما می گویید چه کار کنم ؟

پاسخ استاد دهنوي:

معلوم نیست شما بتوانید کاری بکنید . اگر این کار را با محبت و مهربانی البته نه مستقیم بلکه با واسطه مادر و یا پدر بزرگ و مادر بزرگ که ذی نفوذ هستند و به پدر بفهمانند که سخت گیری بیجا اشتباه است .

البته اگر سخت گیر بی جا باشد ولی اگر سخت گیریی بجا باشد ، ما آن را توصیه می کنیم . مثلا خواستگاری آمده و همتای شما نیست و پدر شما می داند که اگر شما ازدواج کنید ، دچار مشکلات جدی می شوید .

یا اینکه شما دلبسته کسی شده اید و کر و کور شده اید و پدر می دانداین ازدواج عاقبت خوشی ندارد اگر این جور چیزی است ، واقعا بجاست . بارها گفته ام که ازدواج نکردن به مراتب از ازدواج غلط کردن بهتر است .

ولی اگر سختگیری ها برای مسائل مادی است مثل مهریه، منزل و پول باشد این اشتباه است . پدران عزیز سخت نگیرید .
اگر خواستگار خوبی از نظر اخلاق و دیانت داشتید ، سخت نگیرید . ببینید الگوهای ما مثل پیامبر در این مورد چه می فرمایند .

پیامبر گرامی می فرماید : اگر برای دختر شما خواستگاری آمد که از نظر اخلاق و دین او را می پسندید ، دختر خود را به عقد او در بیاورید و اگر این کار را نکنید ، فتنه بزرگی در عالم ایجاد خواهد داد .

ویل دورانت می گوید : اگر ازدواجها در سالهای طبیعی اتفاق بیفتد و عقب نیفتد ، انحرافات جنسی که امروز جامعه ما را لکه دار کرده است ، به نصف کاهش خواهد یافت .

ولتر می گوید: هر قدر متاهلان بیشتر شوند ، جنایت ها کمتر میشود .

این یک واقعیت است . شما سیره عملی رسول خدا را ببینید .

حضرت علی (ع) مالی از دنیا نداشتند و تهیدست یه معنی واقعی بودند ولی چون با ایمان بودند ، حضرت به ایشان جواب دادند .

دست از سختگیری بردارید . سن دختر بالا می رود و فرصتها کمتر میشود . و ما می ترسیم که شما مجبور بشوید به کسی که درجه پایین تری دارند ، جواب مثبت بدهید و ممکن است ازدواج نکردن برای دختر مفسده به دنبال داشته باشد .

گاهی سخت گیری ها در کارهایی است که از طرف می خواهند . مثلا عروسی های آنچنانی و اسراف های آنچنانی . این خیلی خطرناک است .

گل نرگس;27000 نوشت:
ویژگی طبیعی و فطری زن بر « ناز» است و مرد بر « نیاز» و ترکیب این دو چه زیبا و مستحکم می‏باشد.

شهید مطهری به بهترین وجه این روانشناسی دقیق زن و مرد را شایسته توجه معرفی کرده و اذهان را بدان معطوف ساخته است. توجه شایسته به این روحیه ذاتی زن و مرد و رعایت پیامدهای آن، در استواری بنیان ازدواج کمال تأثیر را دارد. استاد در بیان این ویژگی روحی و روانی زن و مرد می‏گوید
1 ـ نظام حقوق زن در اسلام، ص47 ـ 48.


سلام وتشکر از استاد طاها و نرگس بزرگوار:Gol:
یکی از ویژگی های بارز استاد مطهری این است که آن بزرگوار همیشه مستند و مستدل به بیان هر موضوعی می پرداختند.
حقیر هم از نظرات ایشان در این زمینه تا حدودی آگاهم. ولی بنده حدیث ، روایت و یا آیه ای در این زمینه طلب نمودم به این دلیل که:
اگر شخصی این سخن استاد دهنوی یا استاد شهید مطهری را رد کرد.((به این دلیل که مصداقی در آموزه های دینی (قرآن و احادیث و روایات معتبر) ندارد رد کرد. بشود مستند و مستدل از آن دفاع کرد.

مثلاً بگوید زن و مرد هر دو اهل نیازند. و این تنها مرد نیست که اهل نیاز است.(البته این سخن یک خانم مطلقه هستش که در همین سایت مشاهده نمودم)

التماس دعا:Gol:

mahnaz;27060 نوشت:
حقیر هم از نظرات ایشان در این زمینه تا حدودی آگاهم. ولی بنده حدیث ، روایت و یا آیه ای در این زمینه طلب نمودم به این دلیل که: اگر شخصی این سخن استاد دهنوی یا استاد شهید مطهری را رد کرد.((به این دلیل که مصداقی در آموزه های دینی (قرآن و احادیث و روایات معتبر) ندارد رد کرد. بشود مستند و مستدل از آن دفاع کرد. مثلاً بگوید زن و مرد هر دو اهل نیازند. و این تنها مرد نیست که اهل نیاز است

با سلام

مهناز بزرگوار

در مباحث استاد مطهري امده است كه اين مساله غريزي است و ازاين مستدل تر چه جوابي.

كسي كه منكر اين قضيه شده است مساله غريزي بودن را منكر شده است مثل خيلي از مسايل كه در انسان به صورت غريزي است .

در مورد روايت هم استاد دهنوي چنين مطلبي دارند:

در يكي از کتابهاي مرحوم شیخ صدوق مطلبی دیدم وقتی خداوند آدم و حوا را آفرید ، حوا راه افتاد که به سمت آدم برود .

جبرییل نازل شد و به سراغ آدم رفت و گفت اگر دوستش داری شما به سمت او برو و جلوی حوا را در حقیقت گرفت و آدم را به سوی حوا فرستاد . همین را بنده دیدم .

تحقيق از خانواده پسر

تحقیق از پسر و خانواده اش در چه مرحله ای باید انجام بشود ؟

پاسخ استاد دهنوي:

ما دو جور تحقیق داریم . یکی تحقیق ابتدایی داریم که بدون این تحقیق ، نباید به خواستگار اجازه بدهیم و این تحقیق به اجمال است .

اینکه خانواده ها همتایی فرهنگی و اعتقادی و اقتصادی با هم دارند یا خیر .

و تحقیق بعدی بعد از جلسه اول است .

حالا ممکن است جلسه اول برای شما خیلی شفاف بوده است و تحقیق برای شما ده نمره داشته باشد .

اگر قبل از اینکه اجازه خواستگاری بدهیم ، بخواهیم تحقیق کلی بکنیم ، ممکن است اصلا آقا پسر دخترخانم را نپسندد و این کار نوعی آب در هاونگ کوبیدن باشد .

شما کلی وقت صرف کرده اید و وقت خودتان را ضایع کرده اید . یا دختر خانم آقا پسر را نپسندد و یک کار بیخودی بوده است .

در ضمن ممکن است این تحقیقات دوطرفه باشد یعنی پدردختر خانم کلی تحقیق کند و کسانی هستند که قبل از اینکه بروند خواستگاری تحقیق می کنند .

چون این کار به جایی بند نیست ممکن است آبروی خانواده دختر در خطر باشد . چون خبرش می پیچد . تحقیق اولیه در حد کلیات است .

نباید افراط کنید نه تفریط . نه به همه اجازه بدهید که به خواستگاری دختر شما بیایند و نه اینکه این قدر سخت بگیرد . بهترین کارها امور وسط است .

از چه كسي تحقيق كنيم؟

بهتر است از چه کسانی تحقیق کنیم ؟

پاسخ استاد دهنوي:


ما مجاری مختلف داریم .

یکی همکاران طرف یا همکاران پدر طرف اگر شاغل هستند. حالا فرق نمی کند اداری باشد یا بازاری .

اگر طرف ، محصل یا دانشجو است از همکلاسی ها و متولیان مدرسه یا دانشگاه مثل معاون یا رئیس .

یکی دیگر دوستان طرف است . منش و رفتار و تفکر و اعتقاد و شخصیت آدمها بستگی به دوستانشان دارد.

دوستان خانوادگی و آشنایان هم خیلی مهم است .

بعد اقوام و فامیل طرف .

بعد همسایگان

و بعد افرادی که یه این خانواده پیوسته اند مثل عروس خانم ها و آقا دامادها .

این ها خیلی اطلاعات به شما می دهند . ممکن است محافظه کاری کنند ولی شما از لحن کلام متوجه میشوید مثلا می گویید این ها خانواده خوبی هستند .

می گویند : ای الحمدلله ما که داریم می سازیم . بالاخره همه مشکل دارند .

از بالا شروع کنید تا در نزدیکان آنها نپیچد چون ممکن است در همان اول تحقیق متوجه بشویید به درد شما نمی خورند چرا دیگر سراغ همسایگان برویید .

در مورد کسانی که تجربه ازدواج قبلی داشته اند ، باید بگویم حتما از همسر قبلی تحقیق کنید به تلفن هم اکتفا نکنید حتما با ایشان رودر رو بشوید و چهر ه او را حتما ببینید .

ببینید داستان چه بوده است ممکن است اطلاعاتی بدست بیاورید که بفهمید صلاح نیست که با او ازدواج کنید .

سلام.من تازه ثبت نام کردم ببخشید اگر اینجا پست میدم واگر اشتباهه لطفا راهنمائی کنید چون نمیدونم آیا سوالاتی هم که اینجا بپرسیم توسط استاد دهنوی پاسخ داده میشن واقعا یا نه! در هر صورت سوالمو میگم با اجازه.
میخوام بدونم یه دانشجوی 20ساله (درسش تموم نشده/سربازی نرفته/کار نداره) به خانمی علاقمند شده چکار باید کنه!؟ چرا باید سن ازدواج آقایون بالا بره وهمه 24یا 25 و وقتی به قول خودشون خونه و ماشین و کار داشتن برن ازدواج کنن!؟ پس تکلیف علاقشون نسبت به خانم موردعلاقشون چی میشه!؟بنظر شما باید این فرد چکار کنه؟آیا علاقش زودگذره و خیلی داره از روی شکم سیری و ... به مسئله نگاه میکنه؟چه اقدامی مناسبه.چه راهکاری برای اینجور مسائل وجود داره مطمئنا خیلی ها همینجوری هستن.تازه این مسئله رو هم درنظر بگیرید که اون دانشجو به هیچ وجه اهل دوستی و رابطه نبوده و فکر میکنه میتونه الان به ازدواج فکر کنه.آیا داره اشتباه فکر میکنه!؟
یا علی.

تعداد جلسات خواستگاری


پسری که به خواستگاری می آید ، چند جلسه می توانیم با او صحبت کنیم
.

پاسخ استاد دهنوی:

قطعا می دانم یک جلسه کافی نیست حتی اگر آشنا یا فامیل هم باشد . اگر غریب باشد تا شش جلسه هم میتوانید صحبت کنید .

اگر آشنا یا فامیل باشد کمتر میشود . دو جلسه قطعا نیاز است زیرا شما در جلسه اول یکسری اطلاعاتی می گیرید ، ثبت می کنید و بعد ارزیابی می کنید .

می بینید بعضی از اطلاعات مبهم است . جایی کلی گویی شده است و ریز نشده اند . گاهی اوقات شما در حرفها ، تناقض می بینید . یا تناقض بین شخص و والدینش می بینید .

این ها باید در جلسه دوم خواستگاری حل شود . در این جا جایگاه مشاوره هم مهم است . البته قبل از خواستگاری هم می شود مشاوره کرد .

ولی مهم این است که شما جلسه اول خواستگاری را بروید و اطلاعات را ثبت کنید و بعد اطلاعات را به مشاور بدهید و با توجه به آن اطلاعات ، به شما راه کار بدهند .

گاهی در تعداد جلسات و ساعات آن افراط می کنند . کاری نکنید که خواستگاری خسته کننده بشود .و کش دادن زیاد منتهی به وسواس می شود و ما این را نمی خواهیم .

نمی خواهد به دختر نگاه کنم

در خواستگاری باید دختر را ببینیم ولی مشکل من این است که نمی خواهم به نامحرم نگاه کنم . چه باید بکنم ؟

پاسخ استاد دهنوی:

در ازدواج طرفین باید همدیگر را ببینند . در قدیم بخاطر ساختار اجتماعی که وجود داشته این جوری بوده است ولی الان ما صلاح نمی بینیم .

ارتباط عاطفی با دیدن اتفاق می افتد . شما می خواهید یک کفش و یا یک لباس بخرید همه جای آن را می بینید . همسر که می خواهد یک عمر با شما بنشیند و زندگی کند پس حتما باید او را ببینید .

حضرت رسول (ص) فرمودند : به یکی از یارانشان که همسرشان را ندیده بودند و ازدواج کردند و با هم مشکل داشتند ، گفت : اگر قبل از ازدواج همسرت را می دیدی کمتر دچار مشکل می شدی .

دین ما دین خشکی نیست و برای همه چیز حرف دارد . دین ما اجازه می دهد نامحرم ، نامحرم را ببیند ولی شرایطی دارد .

فقه ما اجازه داده شما که به خواستگاری می رویید ، می توانید دست و صورت خانم را ببینید بشرطی که آرایش و زینت نداشته باشد .

و بشرط اینکه به قصد لذت نگاه نکنید . این برای اول خواستگاری است . بعدا با شرایط خاصی می توانیداین خانم را با پوشش باز و بدون روسری موهای ایشان ببینید .

شرطش این است که قصد ازدواج باشد و دیگر اینکه شما می خواهید ببینید بدن ایشان سالم است یا خیر و شرط دیگر اینکه در مرحله آخر فرایند خواستگاری باشد. یعنی همه کارها انجام شده است .

تحقیق و مطالعه و فکر و گفتگو کرده اید و به گمان قریب به یقین رسیده اید و دیگر هیچ مانعی نیست
خیلی ها این را نمی دانند و فکر میکنند ، هرکس بعنوان خواستگاری آمد ، می تواند دختر را بدون پوشش ببیند .

این غلط است و دین ما اجازه نمی دهد . این تحقیر دختر است . شما دغدغه نداشته باشید . دین به شما اجازه داده است . البته در مرحله آخر هم نباید قصد لذت باشد .

حالا اگر قصد لذت نبود ولی دختر را دیدید و قهرا لذت پیش آمد ، دین می گوید اشکالی ندارد . قصد شما نباید لذت باشد.

دختر و پسر باهم صحبت می کنند


مکان و زمانی که دختر و پسر می توانند با هم صحبت بکننید؟

پاسخ استاد دهنوی:

در فضایی که همه باشند ، تمرکز نیست . نظرم این است که جای مستقلی باشند . در اتاق دختر خانم صحبت کنند ، یک ویژگی هایی هم دارد .

با یک تیر دو نشان می زنند . هم صحبت می کنند و هم از فضای اتاق دختر خانم به یک چیزهایی هم می رسند .

نوشته ها و تابلوها که در دیوار زده اند و قفسه کتاب می تواند سلایق و علایق و افکار دختر خانم نشان دهد .

ما توصیه می کنیم دختر خانم هم اتاق آقا پسر را ببینند . چون اطلاعات مفیدی به او می دهد و در مجموع به یک جاهایی می رسند . و ابهامات را از بین می برد .

اگر ضوابط شرعی را رعایت کنند ، دیگر فرقی نمی کند چقد رصحبت کنند .

شرایط شرعی یعنی گفتگو به قصد لذت نباشد ، احتمال افتادن در گناه و مفسده نداشته باشد .

به والدین عزیز می گویم ، تعصب بیخودی بخرج ندهید .

درضمن یاد آوری می کنم ، در اتاقی که دختر و پسر صحبت می کنند نباید در اتاق قفل باشد و باید امکان رفت و آمد در اتاق باشد .

پوشش و آرایش در خواستگاری

ایا روز خواستگاری ، باید حتما چادر پوشید ؟


بستگی دارد که شما چادری هستید یا نه . خودتان باشید . هر جور هستید باید همان جوری باشید .

اگر پوشش مناسب باشد و حجاب کامل باشد یک چادر رنگی کافی است . گفته بودم به همین اکتفا نکنید .

از پوشش همدیگر سوال کنید . حتی در مورد چادر سنتی و ملی هم سوال کنید . بعضی مواقع روی همین هم مشکل داشتیم .

چون بعضی ها چادر ملی را نمی پسندند . سلیقه ها متفاوت است . این ها را بپرسید و رودربایستی نکنید .

اگر دختر بر اساس رسم چادر سرش می کند ، حتما بگویند تا اغراء به جهل نشود .

آیا در خواستگاری ، آرایش کردن ایرادی دارد ؟

در فقه ما بحثی بنام تدلیس داریم . تدلیس یعنی پوشاندن و پنهان کردن عیب .

اگر کسی بخواهد با آرایش ، مثل گریم عیب خود را بپوشاند ، حرام است . اگر با گریم بیماری برص یا پیسی را بپوشاند که عقد باطل است .

ولی کرم های روشن کننده که قصد فریب خواستگار را ندارند ، اشکال ندارد . در مورد عینک هم همین است . مثل سن است و همه می دانند و سر شما نیست .

مگر اینکه برای مطالعه عینک می زنند که لازم نیست بگویند . .

رابطه ات را باپدر و مادرت قطع كن!!!!



دختر خانمی را عقد کردم و میگوید با این شرط با تو ازدواج میکنم که رابطه ات را با پد ر و مادرت قطع کنی . چه کا رکنم ؟

پاسخ استاد دهنوي:

گمان نمیکنم خانم ، بی دلیل چنین شرطی را گذاشته باشد . چون واقعا غیر عقلانی و غیرمنطقی بنظر میرسد که به دلیل واهی این را بگویند .
مثلا مادرت به من خوب نگاه نکرد ، تحویلم نگرفت ، احساس میکنم به مادرت وابسته هستی و بخاطر اینکه این غلیظ نشود باید رابطه ات را قطع کنی .

اگر برای این مسائل باشد غیر عادی است ولی چون یک شرط را گذاشته و عقد هم کرده اند مهم است .

این احتمال دارد خانم تحت فشار هستند ، ممکن است وابستگی شدید آقا به مادرشان باشد ، که خانم احساس خطر کرده اند یا اینکه مادرآقا پسر، بیش از حد در ارتباط ایشان دخالت میکند ، که خانم چنین شرطی را مطرح میکنند .

علل واهی که اصلا غلط است ولی اگرعلل ، از مطلب دوم باشد ، باز هم شرط درستی نیست . زیرا امام صادق (ع) میفرمایند : حق الرحم لایقطع الشی .هیچ چیزی حق رحم را قطع نمیکند .

این قطع رحم است . ارتباط این آقا با پدر ومادرشان ارتباط رحم است و این قطع رحم است و آقا فرمودند هیچ چیز حق رحم را قطع نمیکند .

زیرا گناه کبیره است . خیلی ها این را نمیدانند و خیلی ها فکر میکنند صله رحم کارخوبی است .خیر ، اصلا واجب است .

اگر ترک بشود گناه است و جزء گناه کبیره است. قطع رحم اگر اتفاق بیفتد و خانم شرط را اجراکند ، برای کسی که قطع رحم می کند پیامدهای منفی دارد، که دودش به چشم طرف میرود .

قطع رحم مانع از استجابت دعا میشود ، برکت را از بین می برد ، جوان مرگی پیش می آید . امام صادق فرمودند : الذنوب التی تعجل فنا قطیع فی الرحم .قطع رحم فنا را زودرس میکند و مرگ را به تعجیل می اندازد و پیامدش دامن این خانم را هم خواهد گرفت .

حالا اگر این آقا جوان مرگ بشود یا برکت از زندگیشان برود ، اززندگی این خانم هم ، برکت میرود . یک وقت میگویند قطع رابطه کن که گناه کبیره است . یک بار می گویند رفت و آمد را قطع کن .

خانه مامانت نرو . این قطع رحم نیست . صله رحم بر اساس فتاوای مراجع تقلید منحصر به دید و بازدید نیست . خیلی ها اشتباه می کنند .

یک رحمی دارند ، اهل گناه هستند و یا خانه شان آلودگی دارد ، می گویند این رحم است اگر قطع ارتباط کنید ، گناه دارد ولی اگر قطع رفت و آمد کنید این جوری نیست .

شما میتوانید با تلفن احوال پرسی کنید و ارتباط داشته باشید ولی قطع رحم نکنید . گفته اند شما صله رحم داشته باشید حتی با یک سلام . قطع رفت و آمد گناه نیست ولی آثار منفی دارد .

آقایانی که نمیگذارند همسرشان پدر و مادرشان راببینند ، این کار، نشاط روحی همسرشان را میگیرند و آنها را دچار افسردگی میکند و دودش هم به چشم خود طرف میرود .

شما میگوید خانم شما نباید با خانواده تان رفت و آمد کنید ، خوب معنایش این است که بچه مان هم نباید رفت و آمد داشته باشد ، یعنی شما میخواهید رابطه عاطفی نوه و مادربزرگ را هم قطع کنید .

هم بچه های شما و هم آنها لطمه میخورند . مادربزرگ عزیزی گفته بودند عروس خانم من چهارسال است که نمیگدارند من نوه ام را ببینم . واقعا متاسفم این خیلی سخت است و یک لطمه عاطفی است .

حتی اگر قطع رحم نباشد فقط قطع رفت و آمد هم باشد ، این مشکلات را دارد. دست از این شرطتان بردارید ، شرط خوبی نیست.


احترام به رسوم طرفين در خواستگاري


گاهی در فرایند خواستگاری و بله برون خانواده پسر به مراسم و آداب و رسوم خانواده دختر بی توجهی می کنند و این باعث اختلاف در دوران عقد میشود و سوال من این است که این مسئله ، چقدر باید برای دختر و خانواده اش اهمیت داشته باشد ؟


پاسخ استاد دهنوي:

زنده کردن خاطرات تلخ گذشته ، گاهی آداب و رسوم خانواده دختر یا پسر ، آداب و رسوم عقلانی نیست و شرع هم نمی پسندد و گاهی یک آدابی هم هست که حالت صعودی دارد و مثال قارچ رویش دارد و این اصلا خارج از شرع است .

دین نمی پسندد . اسراف است . گناه است . غیرعقلانی است .

اگر این آداب و رسوم این جوری بوده اند می شود به این خانواده پسر حق داد. گمان نمی کنم هیچ آدم فهیمی اجازه بدهد به این آدابها ، توجه شود و باید این آدابها روز به روز در جامعه کمتر شود .

حالا یک رسوم متعارفی است که همه یک آداب دارند و اگر چنین چیزی بوده و خانواده پسر بی توجهی کرده اند ، اشتباه کرده اند .

ای کاش این کار را نمی کردند . آداب و رسوم هرکس برایشان محترم است . همین آقا پسر که به آداب و رسوم دختر بی توجهی می کنند ، وقتی بحث آداب و رسوم خودشان می رسد به شدت رویش تعصب دارد و یک ذره هم کوتاه نمی آید .

شما که دوست دارید خانواده دختر به آداب شما توجه کنند ، شما هم رعایت کنید . حالا اگر یک چنین چیزی بوده و عقد شده اند ، من عرضم به این دختر خانم و خانواده اش این است که واقعا اهمیت ندهند .

این خاطرات تلخ گذشته است که ما نباید اجازه بدهیم ذهنمان و دلمان را چرکین کند و روی برخورد خانم با آقا اثر گزار است و باعث بی اعتنایی به خانواده همسر میشود و این خود یک آفت است .

آقای ویلیام جیمز گفته : زنده کردن خاطرات تلخ گذشته به روح و روان جسم ما لطمه می زند . چالش داشته باشید . مقابله کنید .

اینجا شیطان وارد میشود و شما را وسوسه میکند . با راه کارهای خودش مقابله کنید . اینجا رد پای جدی شیطان دیده میشود .

در آیات قرآن داریم : انما یریدالشیطان ان یوغ بینکم الاعداوة و البغضاء . این است و جز این نیست بدون تردید شیطان اراده میکند که بین شما کینه ودشمنی ایجاد کند . مقابله کنید و گذشت نمایید .

به همین جهت می گویم اگر می خواهید با فرهنگی دیگر ازدواج کنید دو کار بکنبد .

اول آداب آنها رابشناسید دوم ببینید قدرت انطباق دارید یا خیر .

بی اعتنایی به آداب دیگران کار خوبی نیست . ولی این فرع است و دیگر گذشته و کاری هم که گذشته ، گذشته .

روایت داریم آن چیزی که گذشته گذشته است و آن که نیامده برخیز فرصت بین دو عدم را فرصت بشمار. بهم دیگر محبت کنید تا زندگی پر از صفا و صمیمیت داشته باشید .

استخاره در ازدواج


استخاره در ازدواج چه جایگاهی دارد و زمان آن چه وقت است و آیا استخاره واجب است ؟

پاسخ استاد دهنوي:


استخاره طلب خیر ، ازخدای تبارک و تعالی است . این برای زمانی است که انسان در مسئله ای مردد است و تردید دارد .

اول استشاره (

مشورت کردن) است و بعد استخاره است . من مراجعان تلفنی و حضوری زیادی دارم که میخواهند ، تردید را با استخاره حل کنند .

مثلا خواستگار زنگ زده که میخواهند خدمت برسند . میگویند : ما باید استخاره کنیم . مادر عزیز ، شما هیچ چیزی در مورد آنها نمی دانید.

استخاره برای زمان تردید است . شما اول در باره کفویت سوال کنید . بعد بگذارید بیایند و تحقیق کنید و فکر کنید و اگر به سر دو راهی رسیدید ، استخاره کنید .

خوب شما با این استخاره اولیه ، باعث میشوید دختر خانم شما ، کلی فرصت ها را از دست بدهد .

حالا استخاره میکنند . خوب می آید و خیالشان راحت می شوند و چشم بسته قبول میکنند .

در اینجا هم قصور می کنند . استخاره لازم نیست . اگرهم خواستید ، وقتی برای سر دو راهی ماندید ، استخاره کنید .

حالا استخاره میکنند بد می آید . میگویند خوب پس بد است و این برای آرامش خود آدم است . استخاره باید در جایگاه خودش باشد و گرنه استخاره باطل است .

استخاره می کنند که دلشان آرام بگیرند و خوب بیاید و یکدفعه بد می آید . من کلی مورد دارم که می گویند :

مورد خوب بوده و به توافق رسیده ایم . حالا استخاره کرده ایم و بد آمده . چه کارکنیم ؟ و نمیتوانند از خیر آقا پسر هم بگذرند .

خوب نباید استخاره میکردید . و اینجا استخاره جایگاهی نداشته است .

البته عمل به استخاره واجب نیست . چون استخاره از ادله شرعی نیست ولی بهتر است عمل کنیم و اگر خواستیم به استخاره عمل نکنیم ، صدقه بدهیم و استغفار کنیم .

به خدا توکل کنیم تا اگر ضرری باشد از بین برود و با اشک و آه و ناله و راز و نیاز ارتباط برقرار کنید و بعد به استخاره عمل نکنید .

دونامزد با هم محرم اند؟؟؟

منظور از دوره نامزدي چيست؟ و رابطه در اين دوره چگونه بايد باشد؟؟


پاسخ استاد دهنوي:

بر اساس تعریف حقوق مدنی ایران ، نامزد ی از زمانی شروع میشود که آقا به خواستگاری خانم می آید تا قبل از عقد . یعنی فرایند خواستگاری تا قبل از عقد را دوره نامزدی میگویند .

برخلاف اینکه بعضی دوره عقد بستگی را دوره نامزدی میگویند .

قانون این چنین نمی گوید ، بلکه از خواستگاری تا عقد را دوره نامزدی میگوید . در این دوره نامزدی که با هم نامحرم هستند و با هم دیدار دارند ، حرف می زنند و می روند و می آیند ، هیچی فرقی بین دو تا نامزد و دو تا نامحرم نیست .

ما این مشکل را داریم. مثلا آقا می گوید من به خواستگاری شما آمده و صرف این خواستگاری ما محرم هستیم . اما عزیزان بدانید که این طور نیست . حرف خواستگاری ، محرمیت بوجود نمی آورد .

بعضی می گویند مگر ما نمیخواهیم با هم ازدواج کنیم ، ما مال هم هستیم و حق هرگونه ارتباط را داریم

عزیزان این را دین اجازه نمیدهد و فتاوای مراجع تقلید ما هم بر آن تأکید دارد . می فرمایند : اظهار عشق و محبت بین دو نامزد برای قصد ازدواج اشکال دارد و حرام است .

بعضی ها بهم دست میدهند . حرام است حتی اگر به قصد لذت هم نباشد و تمام احکامی که یک زن و مرد نامحرم دارند این دو تا با هم دارند .

لذا حتی خنده های بلند و قهقهه های خانم که باعث تحریک یک آقا میشود هم ، حرام است و همه این محدودیتها برای سلامت جسم و روح انسان است . برای سعادت بشر است .

منع آن برای محدودیت است نه ممنوعیت. محدودیت ها و ممنوعیتها برای مصونیتها است . خدایی که این غرایز را در وجود ما قرارداده ، اگر میخواست جلویش را بگیرد اصلاً در ما قرار نمیداد .

آنکه قرار داده ، یعنی بودنش اشکال ندارد . اما توجه داشته باشید باید محدود باشد و درچارچوب ضوابط شرعی باشد . نامزدی فقط برای شناخت است، برای گفتگو است ، برای آشنا شدن است .

دقت کنند ، ضوابط شرعی را رعایت کنند . مثل دختر عمه و پسر دایی ، چطور با هم نامحرم هستند ، دید و بازدید هم دارند ، رفت و آمد هم دارند ، مراقب هم دارند.

خانواده های متدین اینکار را میکنند و مراقب هم هستند که خدای نخواسته اتفاقی نیفتد.

سلام.خسته نباشید واقعا مطالب خوب و مفیده.اما من سوالمو پرسیدم الان آمدم میبینم اصلا نگاهشم نکردن.واقعا یه جوون تو ی اون شرایط باید چکار کنه لطفا اگه میشه سوالمو که تو پست قبلتر زدم بطور خلاصه و کامل به گوش استاد دهنوی برسونید تا کمکی بشه انشالله.متشکر

و یه چیز دیگه بهترین مدت برای دوران نامزدی و عقد کی هست؟ طول دوره ی هر کدوم و فاصله هر یک از یکدیگر.

daneshjo;28765 نوشت:
سلام.خسته نباشید واقعا مطالب خوب و مفیده.اما من سوالمو پرسیدم الان آمدم میبینم اصلا نگاهشم نکردن.واقعا یه جوون تو ی اون شرایط باید چکار کنه لطفا اگه میشه سوالمو که تو پست قبلتر زدم بطور خلاصه و کامل به گوش استاد دهنوی برسونید تا کمکی بشه انشالله.متشکر


میخوام بدونم یه دانشجوی 20ساله (درسش تموم نشده/سربازی نرفته/کار نداره) به خانمی علاقمند شده چکار باید کنه!؟ چرا باید سن ازدواج آقایون بالا بره وهمه 24یا 25 و وقتی به قول خودشون خونه و ماشین و کار داشتن برن ازدواج کنن!؟ پس تکلیف علاقشون نسبت به خانم موردعلاقشون چی میشه!؟بنظر شما باید این فرد چکار کنه؟آیا علاقش زودگذره و خیلی داره از روی شکم سیری و ... به مسئله نگاه میکنه؟چه اقدامی مناسبه.چه راهکاری برای اینجور مسائل وجود داره مطمئنا خیلی ها همینجوری هستن.تازه این مسئله رو هم درنظر بگیرید که اون دانشجو به هیچ وجه اهل دوستی و رابطه نبوده و فکر میکنه میتونه الان به ازدواج فکر کنه.آیا داره اشتباه فکر میکنه!؟

با سلام

بزرگوار بنده كه خدمتتان در پروفايل شخصي شما جوابتان را ارسال كردم

http://www.askdin.com/member.php?u=2172

به اين ادرس مراجعه نماييد

daneshjo;28766 نوشت:
و یه چیز دیگه بهترین مدت برای دوران نامزدی و عقد کی هست؟ طول دوره ی هر کدوم و فاصله هر یک از یکدیگر.


با سلام خدمت دانشجوي بزرگوار

تفاوت سنی در ازدواج


چه سنی برای ازدواج آقا و خانم مناسب است و تفاوت سنی چقدر باید باشد؟

پاسخ استاد دهنوی:

خانم اگر سه تا هفت سال کوچکتر باشد بهتر است . اگر کمی این طرف و آن طرف تر باشد ، اشکال ندارد.

البته اگر شرایط مطلوب باشد ، ما خیلی هم سخت نمیگیریم . همسن هم میتوانند باشند . البته دیگر آن مطلوبت را ندارد .

البته همه این ها علت دارد که سن خانم از آقا کوچکتر باشد و فاصله هم زیاد نباشد مخصوصا اگراین دو در دو دنیای متفاوت زمانی باشند . خانم در دوران نوجوانی هفده سال و آقا بیست و شش سال .
آقا از دوران نوجوانی عبور کرده و فاصله زیاد میشود حالا اگر خانم بیست و پنج سال و آقا سی و چهار سال باشد ، ما را نگران نمیکند ولی صلاح نمیدانیم بیشتر از این باشد که این دو از دنیای همدیگر دور باشند .
واقعا برای ازدواج نمی توان سن گفت . ما مناطق مختلفی داریم در مناطق گرمسیر بلوغ جنسی خانم و آقا زودتر است و زودتر ازدواج میکنند و موفق ترهم هستند ما بررسی کردیم میزان طلاق ها یشان کمتر است .
موفق تر هم هستند چون پیچیدگی هایشان کمتر است ولی در شهرهای بزرگ این جوری نیست و نقش حمایتگری والدین کمتر است .

ما معیار میگوییم سن را نمیگوییم بلوغ اجتماعی جنسی ، فکری ،رشد جسمی و روحی ، رشد شخصیتی ، استقلال فکری ، آیا به مادرش وابسته است یا نه ، ثبات عاطفی ، مدیریت قدرت بحران و این ها بطور نسبی است .

ما آرمان گرا نیستیم .اگر آقا این شرایط را داشته باشد می تواند ازدواج کند . بعضی مواقع آقایان با خانم شرایط نسبی را دارند ولی مانع دارند مثل : تحصیلات ،سربازی ،مثل اینکه آقا ترم دو دانشگاه است شش ترم دیگرمیخواهد بخواند و دو سال سربازی دارد و مطلوبیت دوره عقد یکسال است پس بقیه اش چی ؟ چطور می خواهد برنامه زندگیشان را تامین کند .

حالا اگر پدر متمکن باشد ، مانع برداشته میشود ولی بسیاری از خانم ها دوست ندارند این جوری وارد زندگی شوند . دوست دارند مردشان مستقل باشد بعد وارد زندگی بشوند یک مقدار امکانات پایین تر ولی وام دار پدرش نباشد .

اگر وام دار پدرش باشد رگ حیاتی آنها دست پدرش است و استقلال ندارند . زن دوست دارد مردش تکیه گاهش باشد و به مردش تکیه کند .

حالا مردی که به پدرش تکیه کرده نمیتواند تکیه گاه او باشد و در مورد خانم ها ، این موانع وجود ندارد . کسانی که به خاطر تحصیل ، ازدواجشان را به تاخیر می اندازند ، اینطور نیست .

نفقه بر عهده مرد است و فقط باید مطمئن بشود که آقا اجازه میدهد تحصیلات خود را ادامه دهد . خانمی گفته اند من پزشکی می خوانم .من در شهر دیگری هستم و شوهرم در شهر دیگری و هردو کار داریم و ما باید پنج سال عقد کرده بمانیم ، این دیگر سخت میشود . یا اصلا وارد زندگی بشوند و ازدواج رسمی نکنید ولی از هم دور باشید .

دختران زیر هجده سال بخاطر عدم ثبات عاطفی ، آقایان در صورتی جواب بله را بدهند که مطمئن بشوند عواطف در انتخابشان حاکم نبوده و عقلانی انتخاب کرده اند اگر بر اساس احساساتشان تصمیم بگیرید مشکل ایجاد میشود .
چه کار کنیم که عرف سنی ما در همه جا به این موارد کارشناسی که شما اشاره میکنید نزدیک بشود؟

استان هایی که سن ازدواج در آنها پایین است ، مشکلاتشان کمتر است و نظر اسلام هم همین است . و سن ازدواج مطلوب همین است .روایت داریم : پدری خوشبخت است که دخترش در خانه او عادت ماهیانه نشود .

این ها هست و چقدر برازدواج سن پایین تاکید شده است . رشد درجامعه های مختلف با هم فرق میکند .
پیچیدگی جوامع و کلان شهرها این قدر زیاد است که اگر جوانی به رشد شخصیتی نرسیده باشد ، آن پیچیدگی ها دچار مشکلش می کند و گرنه اگر یک جامعه ، جامعه بسیطی باشد یک جامعه ساده ای باشد و پیچیدگی نداشته باشد مثل روستا ، که پدر و مادر فرزند را حمایت میکنند .

در شهر های بزرگ کم حمایت می کنند و چون این مطلوب نیست ما مجبوریم بگوییم این ملاک ها را داشته باشید . چون در شهر های بزرگ ازدواج های زودرس خیلی مشکلات دارد و همچنین ازدواج های دیررس

مدت زمان دوره نامزدي

بعد از خواستگاری و قبل از ازدواج چه مدت برای آشنایی کامل لازم است؟

پاسخ استاد دهنوي:

نمی شود زمانی را گفت . چون متفاوت است . در حقوق مدنی می گویند نامزدی یعنی از خواستگاری تا قبل از عقد ، مدت ندارد .

انتفاع نامزدی با انتفاع یکی از طرفین است یعنی یکی از طرفین به این برسند که ما به درد هم دیگر نمی خوریم ، نامزدی تمام است از نظر آدم ها این قضیه فرق می کند .

اگر فامیل و آَشنا هستند مدت زمان کمتر میشود و اگر غریبه باشند ، مدت زمان بیشتر میشود . ممکن است در گفتگو ابهامات زیاد باشد یا یک موقع در جلسه دوم دیگر ابهامی وجود ندارد .

راه کارهای غیر از گفتگو وقت گیر است .مثل بازدید پس دادن خواستگاری و رفت و آمد خانوادگی من به همه توصیه می کنم عجله نکنید این مهمترین اتفاق زندگی شما است .

آقای شل و حال دو محقق غربی هستند که کار میدانی کرده اند و به این نتیجه رسیده اند که یکی ازمهمترین عوامل زندگی های ناموفق ، ازدواج های سریع و ناگهانی بوده است .

عجله نکنید . دقت کنید . زمان دست خودتان است . مواردی داشته ایم که در همان جلسه اول به صددرصد توافق هم رسیده اند .

توصیه ما این است که شما خواستگاری را به جلسه دوم بکشانید تا ابهامات برطرف شود . ما برای جلسه دوم و سوم هم سوالات مهمی داریم .

پيامك و چت در دوره نامزدي

آیا دختر و پسر می توانند پس از خواستگاری رسمی و نامزدی ، برای شناخت بیشتر ، با پیامک و چت با هم ارتباط داشته باشند ؟

اگر ضوابط شرعی را رعایت می کنند و تحت نظارت والدین هستند و عشق ورزی نمیکنند و قربان صدقه هم نمی روند چه اشکالی دارد ؟

دین ما وقتی اجازه می دهد شما روبروی هم صحبت کنید و به همدیگر هم نگاه کنید البته بدون قصد لذت ، معلوم است اینجا هیچ اشکالی ندارد .

ما با ازدواج اینترنتی مخالف هستیم چون تیری است در تاریکی . چون شما هیچی نمی دانید و والدین شما خبر ندارند . بر اساس احساسات انتخاب می کردند .

آیا ابراز محبت کردن بعد از خواستگاری اشکالی دارد ؟

قطعا اشکال دارد . بر اساس فتوی های ما ، هیچ فرقی بین نامحرم و نامزد نیست . تا صیغه محرمیت نخوانده ای ، هیچ فرقی با نامحرم های دیگر ندارند .


آ‌يا دوره نامزدي طولاني صلاح است؟؟

این یکی دیگر از آسیب ها است

و چقدرما از این لطمه خورده ایم . نامزدی های طولانی را صلاح نمی دانیم و آنرا توصیه نمی کنیم . نهایتا بعد از سه ماه عقد کنید .

شما که شرایط را ندارید ، چرا جواب می دهید ؟ شما جواب ندهید .آقا صبر کنند و بعد به خواستگاری بروند و بعد عقد کنند .

از یک طرف نامحرم هستند و از طرف دیگر می خواهند بهم دیگر محبت کنند و نمی توانند . بعضی مواقع بعد از دو سال نامزدی شرایط طرفین عوض میشود و خانم ها بیشتر ضرر می بینند .

سوء تفاهم


بسیاری از مشکلات من و همسرم به سوء تفاهم هایی برمیگردد که بین من و همسرم ایجاد شده، چه کنیم تا این سوءتفاهم ها ، باعث اختلاف نشود ؟

پاسخ استاد دهنوي:

این مشکل همیشگی است . این مورد خیلی زیاد است . وقتی فکرهای همدیگر را روبروی همدیگر می گویند ، تعجب می کنند و می گویند نظرشما ده سال در مورد من این بوده است .

برای اینکه این آفت از بین برود ، اگر شما سوء رفتار یا گفتار یا حرکت دارید ، نگذارید در دلتان بماند

این نکته خیلی مهم و اساسی است . با یک موقعیت عاطفی و خوب . حالا خانم یک جمله ای از آقا شنیده اند که سوء برداشت کرده اند .

خانم بگوید آقا ، من برداشت خوبی نکردم و شیطان دارد مرا وسوسه می کند و می خواهد همسر محبوب مرا ، از چشممم بیندازد .

آیا منظور شما این بوده ؟ آقا تعجب میکند و میگوید من بخدا منظورم این نبوده .

نگاه و کلام و رفتا رهمسر نباید در دل ما بماند زیرا اینجا زمینه ورود شیطان است. شیطان آنرا پر و بال میدهد ، قلمبه میکند و شاخ و برگ میدهد .

یکی از مهمترین اختلاف خانم و آقا این است که همدیگر را نمی شناسند یعنی زوایای روحی همدیگر را نمیشناسند.

شوخی های دوران عقد

در مورد شوخی های دوران عقد توضیح دهید.

پاسخ استاد دهنوي:


گاهی این خانم یا آقا ، فکر میکنند همسر ، یکی از دوستان دوران جوانی است . نفس شوخی در دین ما مطرود نیست و مطلوب است .
برای همه نیازها انسان اسلام حکم دارد . یکی از ثوابهایی که ما می توانیم جمع کنیم شوخی کردن است ما میتوانیم شوخی کنیم .
وادخل السرور در دل مومن را شاد کنیم . د ر مکارم الاخلاق آمده ، رسول اکرم هم شوخی میکردند و دل دیگران را شاد میکردند.

اصل شوخی اشکال ندارد . دین با شوخی های بی ادبی و بی حرمتی و فیزیکی مخالف است یا گناهی در آن باشد مثلا برای خنداندن یک عده ، غیبت کسی را می کنیم یا کسی را مسخره می کنیم که حرام است و اشکال دارد و بدتر این است که آدم با همسرش شوخی کند .

این جور شوخی ها نشانه نادانی است . روایت داریم اگر شما شوخی بی جا کنید باعث میشود به شما جسارت شود . آفت جدی است .

حد اعتدال را رعایت کنید . خانم ایرانی نسبت به تعدد زوجات حساس است . عجیب است در همان دوران عقد به شوخی میگویند من یک زن دیگر هم میگیرم .

این شوخی خطرناکی است . این سوءظن می آورد و در آینده دچار مشکل میشوید . و دلش چرکین میشود . حیف است این محبت را با شوخی ها از بین ببرید .

یکی از فواید دوران عقد محک زدن همدیگر است . چطور وقتی شما به خارج از کشور مأمور می شوید و می خواهید در آنجا که غریبه هستید زندگی کنید ، خیلی رعایت میکنید و میگویید نکند ما یک کاری کنیم که خلاف آداب اینها باشد و ناراحت بشوند .

حتی ممکن است شما شش ماه تحقیق و پرس و جو از مأموران قبلی بکنید . من در شگفت هستم . این زن و مرد چرا تحمل نمی کنند و همدیگر را محک نمیزنند .

روی این قضیه خیلی حرف داریم . محک بزنیم ببینیم ظرفیت طرف چقدر است اگر ظرفیتش ده است شما در حد ده نمره می توانید با او شوخی کنید ولی اگر نمره شوخی اش هجده است، بیشتر از نمره هیجده با او شوخی نکنید . این مشکل ایجاد میکند .

خواستگاری خواهر دوستم بروم؟؟؟

پاسخ استاد دهنوي:


دختردایی ام را دوست دارم و خجالت می کشم با خانواده ام مطرح کنم . راهنمایی بفرمایید .

این حیای خوبی نیست .
دو تا حیا ء داریم : حیای عقل و حیای حمق . شما با مادرتان مطرح کنید . و به خواستگاری بروند اگر شرایط را دارند.

این ها حیای خوبی نیست و دین ما نمی پسندد. .

می خواهم به خواستگاری خواهر دوستم بروم ولی خجالت میکشم .

این حیای خوبی نیست
اگر ایشان سابقه خوبی ندارند و اشتباهی کرده اند این فرق می کند ولی اگر نگاه مشروع بوده اشکالی ندارد .
نگاه حرام نکرده اند و در ذهنشان بوده است و مرز دین و شرع را هم رعایت کرده اند .

خواستگار دختر همسایه مان هستم . ولی بخاطر حرمت نان و نمک می ترسم پا جلو بگذارم لطفا راهنمایی بفرمایید .

این حیای غیرعاقلانه است . حضرت رسول فرمودند : دو نوع حیا داریم . حیای عاقلانه و حیای احمقانه .
از دین روانشناسان این جور حیا ، یک نوع اختلال است . این یک اختلال ارتباطی است . این حیا را کنار بگذارید و ما هم برای شما دعا می کنیم .

از ازدواج مي ترسم!!!


با اینکه خواستگاران زیادی دارم ، از ازدواج می ترسم و به خواستگارانم جواب نمی دهم . بنظر شما علت چیست ؟

پاسخ استاد دهنوي:


این ها ترس نیست . اضطراب است . بین ترس و اضطراب فرق است . یک فرق ظریفی دارد که خواهم گفت .
من با همین تعبیر ترس به این موضوع می پردازم . این ترس عللی دارد . باید این علل ریشه یابی بشوند تا بتوانیم به عزیزان کمک کنیم .

معمولا ترس از ازدواج عللی دارد . مثلا خانم در بین نزدیکانی هستند که این نزدیکان تجربه خوبی از ازدواجشان ندارند ، در واقع ازدواج های موفقی نداشته اند و درباره ازدواج ، حرفهای مایوس کننده می زنند و یک جورهایی این خانم را می ترسانند .

در حقیقت ایشان از این حرفهای مأیوس کننده می ترسند . یعنی خود خانم مشکلی ندارد . ممکن است در بین خانواده این خانم ، طلاق زیاد بوده است . و او هم نگران است که اگر ازدواج بکند ، چنین سرنوشتی خواهد داشت .

و زندگی او هم به طلاق کشیده بشود . در این دو مورد عرض می کنیم خانم هایی که این مشکل را دارید ، افرادی که در اطراف شما هستند ، یک طیف خاصی هستند و اینها نمونه آماری مطلوبی نیستند . این ها شرایط مطلوب آماری را ندارند .

این ها را نمی شود تعمیم داد . اگر در بین طیف دیگری بروید ، می بینید موفق هستند و حرفهای امیدوار کننده هم می زنند . گاهی خود خانم در یک مقطعی از زندگی شکستی داشته است .

مثلا در مقطعی از زندگی طلاق گرفته اند و مارگزیده شده اند . در بین این خانم ها ، این وحشت و ترس را زیاد می بینیم .

در مواردی طلاق نبوده است . خانم به قصد ازدواج با آقایی رابطه برقرار کرده و آقا قولی داده و بی دلیل زیر قولش زده است .

الان این خانم از آقا متنفر شده است و دچار مرد گریزی شده است و نتیجه اش ازدواج گریزی شده است .

خانمهایی که این مورد طلاق را داشته اند ، با خودشان بگویند : خوب من مورد طلاق را داشته ام و این بار دقت بیشتری میکنم و مثل خیلی از کسانی که الان زندگی میکنند من هم زندگی خواهم کرد .

میزان ازدواج ها از طلاقها خیلی بیشتر است . یا اینکه این آقا بد قولی کرده ، معنایش این نیست که همه آقایان بدقولی می کنند .

علل دیگراین است که خانم در کودکی پدر زورگو و کله شقی داشته اند که مادر ایشان را اذیت می کرده . این مورد را زیاد داریم .

لذا به پدرهای عزیز می گویم که در خانه آرام و مهربان باشند . این ستم ها و خشونتها و داد و فریادها باعث میشود که در ضمیر ناخودآگاه دختر شما این وارد بشود که مرد یعنی یک موجود خشن .
در مورد آقایان ، مادرشان مادر خوبی نبوده و در ضمیر ناخودآگاه این آقا این رفته که همه مادرها زورگو هستند .

حالا این دخترها باید بدانند که چه پدرهایی داریم که نقش خودشان را خوب ایفا کرده اند. گاهی ترس از پیامدهای ازدواج است .

ترس از رابطه زناشویی ، ترس از بارداری و زایمان . من به این دختران عزیز میگویم : به خودتان بگویید که در بین اطرافیانم دخترانی هستند که از نظر جسمانی از من ضعیف تر هستند و از نظر سن پایین تر از من هستند و اینها ازدواج کرده اند ، باردار شده اند و زایمان کرده اند و بچه هایشان هم سالم هستند .

ادامه دارد.......

گاهی در کسانی که با جنس مخالف ، قبل از ازدواج رابطه داشته اند ، یک نوع بی اعتمادی نسبت به جنس مخالف ایجاد می شود .

خانم یا آقا با چند نفر رابطه داشته اند و حالا می خواهند ازدواج کنند ، اعتماد ندارند . می گوید : نکنداین طرف هم رابطه داشته و آدم سالمی نباشد .

نکند بعدا او به من خیانت کند . به جوانان میگویم برای اینکه این مشکلات پیش نیاید ، مراقب ارتباطاتتان باشید .
غیر از اینکه حرام است و اختلال در نظام زندگی ایجاد میکند ، آبروریزی ها ، گوهرهای عفتی که به خطر افتاده و در معرض نابودی قرار گرفته ، این مشکل را هم دارد .

خانمی که الان می خواهد انتخاب کند ، برایش سخت است . چون خوبی ها را مقایسه میکند و می خواهد همه خوبی ها در یک نفر جمع باشد و این امکان پذیر نیست .

اعتماد سلب می شود و نمی تواند ازدواج کند . شما به درگاه خدا برگردید و توبه کنید . اگر به سمت خدا برگردید ، خدا به شما آرامشی می دهد که می توانید با این ترس مقابله کنید . باب توبه الهی باز است تا جلوی مفسده ها را بگیرد .

اگر ایشان نتوانند ازدواج کنند ، ممکن است دوباره به همان رابطه ها برگردند و باب گناه بشود .

محدودیت های ازدواج ترس آور نیست و یک جوری با آن کنار می آیند واین ها موارد عمومی هستند . این مواردی که ما گفتیم احتیاج به روانشناس ندارد .

اگر موردی باشد که حاد باشد ، احتیاج به مشاور دارد . گاهی اضطراب است . مثل هنگام خواستگاری که دختر خانم اضطراب دارد و دستش عرق می کند و حتی نمی تواند خوب صحبت کند .

این ها را قبلا گفته ایم که به روانشناس مراجعه کنند و با داروهای آرام بخش مشکلشان برطرف میشود حتی خواندن دعا و ذکر در اضطراب بسیار موثر است و باعث کاهش اضطراب میشود .

امام صادق (ع) فرمودند : اگر همه مردم در شرق و غرب عالم بمیرند ، من هرگز مضطرب نمی شوم وقتی من قرآن را دارم .

در ضمن ادعیه هایی هم قبلا ذکر کرده ایم که باید بخوانند . صلوات آرام بخش است ، آیه 4 سوره فتح خیلی موثر است ، تنفس عمیق موثر است ، دعا اثر تلقینی و ماورایی دارد .

خواند کتاب هایی در باب ازدواج متوسل شدن به حضرات معصومین و برای مجردها هم می گوییم : آیه 201 سوره بقره را در قنوت بخوانند .

حسنه در دنیا یعنی همسر خوب ، آیه 74 سوره فرقان را بخوانید .

دربحار االانوار جلد صد صفحه 263 دعای طولانی دارد برای کسانیکه میخواهند خواستگار بروند و یا می خواهد خواستگار بیاید .
این ها برای کسانی است که اضطراب کم دارند و آنهایی که اضطراب شدید دارند به پزشک مراجعه کنند .

مدت زمان دوره عقد بستگی


مدت عقد بستگی چقدر باید باشد ؟

پاسخ استاد دهنوی:

ما نمی توانیم زمان بدهیم . ما نمی توانیم یک حداقل و یک حداکثر را بگوییم . چون فرهنگ ها و آداب ها متفاوت است . مبنای من اعتدال است .

نه افراط و نه تفریط . اگر مدت زمان عقد طولانی بشود ، خسته می شوید ، در این رفت وآمدها ممکن است بین اعضای خانواده تنش هایی ایجاد شود ، در این مدت طولانی نقطه ضعف ها پررنگ بشود ،
حساس بشوند و در آنها تردید ایجاد شود ، بار اقتصادی برای خانواده دختر خانم دارد . پس این مدت را طولانی نکنید مگر اینکه دلیل خاصی داشته باشید . مثلا آقا هنوز درسشان تمام نشده ، سربازی شان تمام نشده ، بواقع امکانات اولیه مادی را ندارند

یا اینکه مسائلی در دوران عقد بستگی پیش آمده که به تردید رسیده اند و می گویند : شش ماه دیگر به تاخیر بیندازیم تا ببینیم چه میشود تا نگرانی از بین برود .

در ضمن خیلی کم هم نکنید . اگر این دوران اصلا نباشد و یا خیلی کوتاه باشد ، فواید آن از بین می رود.
یکی از فواید دوران عقد بستگی ، شناخت عمیق تر و فراهم آوردن زمینه تفاهم بیشتر است .

فرصت تجدید نظر را به دو طرف می دهد . ممکن است شما همه نکات را رعایت بکنید و بعد ببینید مشکل جدی پیش آمده پس وقت تجدید نظر همین الان است زیرا وارد زندگی بشوید ، کار سخت تر میشود .

وقتی همزمان عقد و عروسی بکنند خانم دیگر دوشیزه نیستند و جدا شدن سخت تر میشود ولی اگر عقد کرده باشند، مشکلات کمتر است هرچند که خانم فرصت ها را از دست می دهد ولی باز بهتر است .

این دوران ، دوران کار ورزی ازدواج است . حالا اگر خانم در دوران زندگی خود را آماده نکرده اند ، این فرصت خوبی است و آقایان هم عقل معاش پیدا کنند یعنی مدیریت پول داشته باشند .

در این دوران ، ارتباط عاطفی کم کم قطع میشود تا طرفین راحت تر این کار را انجام دهند . دیگر اینکه خانواده ها آمادگی برای ازدواج پیدا می کنند .

رفت و آمد در دوران عقد

برخی میگویند : رفتن دختر به منزل خانواده شوهر ، در عقد بستگی ، زمانی که شوهر درمسافرت است ، خلاف شأن دختر است . آیا این درست است؟



پاسخ استاد دهنوی:

از نظر شرعی که مشکل ندارد و عقلاً هم مشکل ندارد . ممکن است عرفاً چنین چیزی را نپسندند . البته من در این زمینه اطلاعی ندارم . شما عرف را درحد توان عمل کنید .

ما نمیخواهیم خیلی ضد عرف عمل کنیم . چون یکسری آدابی هست که در یک شهری جا افتاده و همه دارند به آن عمل میکنند واگر یک نفر بخواهد خط شکنی کند ، مشکل پیدا میکند .

خوب است این آداب اشتباه را کم کم از بین ببریم البته شرعاً این کار زیارت است و در باب زیارت روایت داریم .
رسول اکرم (ص) میفرماید : زیارت مودت را میرویاند ، مودت محبت را زیاد میکند یعنی عشق و محبت ایجاد میکند .
عقل هم حکم میکند اعضای این خانواده با هم رفت و آمد کنند . ببینید این کار شما ، چقدرمحبت در دل خانواده ایجاد میکند .

آن ها میگویند عروس ما بدون شوهرش هم میآید و ما را می بیند پس ما را دوست دارد . بله یک وقتی شوهرش هست و عروس را به خانه خودشان می آورد ، می گویند بخاطر شوهرش آمده ولی وقتی شوهر نباشد میگویند آمده ، ما راببیند .

درضمن خود شوهر هم خیلی خوشحال میشود . چون آقایان هم تعصب نسبت به خانواده شان دارند و دوست دارند خانمشان به خانواده خودش احترام بگذارد .
پس آقا هم خیلی خوشحال میشود که خانم بدون حضور وی به دیدارخانواده اش برود .

اگر شما از این رفتار غیر عرف مورد تهمت واقع میشوید یا ازآن آسیب می بینید این کار را نکنید و یا شاید خانواده طرف ، این را نپسندند و دوست دارند عروس با شوهرش بیاید .

خانم ها برای اینکه روحیات خانواده همسرشان را بدست آورند ، بهترین فرد ، همان شوهرشان است . چون همسرشان کامل خانواده اش را می شناسد .

از شوهرشان راجع به این موضوع سوال کنند . این خیلی لازم است چون خانم را زودتر به مقصود میرساند ومرد هم خوشحال میشود و میگوید خانواده من برایش مهم است و دارد از من میپرسد و میخواهد خودش را به آنها نزدیک کند .

بعضی مواقع اگر خانم به خانه خانواده آقا برود و آنجا بنماند ، ممکن است خطراتی داشته باشد . یا آقا دوست دارد با خانمش به منزل خانواده اش برود ولی اگر این مشکلات نیست می تواند رفت و آمد کند و این کار توصیه میشود بشرطی که مشکلاتی که گفتیم نباشد.

بگو و مگوهای دوران عقد

بگو و مگوهای دوران عقد تا چه حد می تواند سلامت دوران عقد را به خطر بیاندازد؟

پاسخ استاد دهنوي:

از همان آفت ها است . تنش و اختلاف و بسیار هم جدی است . ما در زندگی درگیری های کلامی را در اصطلاح مراء می گوییم . مراء جدال بی پایان و بی حاصل است . ما جدال داریم .

نفس مجادله خوب است . مجادله اثبات حق ، برای دشمن است . یک مسلمان ، برای اثبات حق در مقابل کافر می تواند مراع کند ، تا این حق را ثابت کند .

نحن مجادلون و همین مجادلون را قرآن می گوید بالتی هی احسن یعنی در مقابل دشمن می خواهی حق را اثبات کنی ، توهین و تحقیر و بی ادبی نباشد. اگر چنین چیزی است اشکال ندارد .

اما اگر شما یک جدال را شروع میکنی که دلت خنک شود یا پیروز میدان باشی ولی نمیخواهی حقی را ثابت کنی به آن مراء میگویند .

می خواهد خود راثابت کند یا برتری خود راثابت کند که این ها بیهوده است و آفت ازدواج است .

یا از این دو نفر یک نفر حرف، حقی دارد وی می خواهد با جدال به همسرش بقبولاند ولی همسرش مقاومت میکند و میرسد به اینجا که این یک جدال بی پایان است و هر چقدرهم بگوید او نمیپذیرد ولو به حق است . این آقا محق است .

امام رضا(ع) میفرماید : اترک المراء ولوکنت محقا . مراء را ترک کن حتی اگرحق با تو باشد . این بگو مگو ها دل راچرکین می کند . کینه می آورد و شما را به جدایی می کشاند .

آقا علی (ع) فرمودند : مراء پیوندها را قطع میکند . این ارتباط مقدس را ، بگو ومگو ها از بین میرود و این مسئله این قدر مهم است که رسول اکرم (ص) میفرمایند : لایستکملوا عبدحقیقه الایمان حتی المراء . بنده در حقیقت ایمان به کمال نمیرسد اگر مراء را ترک نکند .

این بگو و مگوها در این دوران ترک نشود ، پایه های زندگی ما متزلزل میشود و این یک چرخه معیوب است .
یعنی ما میخواهیم این ساختمان را روی پایه های سست بنا کنیم و خطرناک است .

موضوع قفل شده است