مرگ بد به چه مرگی گفته میشود؟

تب‌های اولیه

12 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
مرگ بد به چه مرگی گفته میشود؟

مرگ بد چه مرگی گفته میشود و شامل چه کسانی میشود؟

سلام

"موتوا قبل ان تموتوا"؛ به طور کلی انسان اگر قبل از مرگ نمرده باشد، مرگش به احتمال زیاد بد است. باید حساب و کتاب انسان کامل باشد. البته اگر رشته هایی که روح را به بدن متصل می کند دیر کنده شوند، حالتی که آن را جان به سری در عوام گویند حاصل می شود که تحمل آن سخت است. باید دانست که سریع جان دادن نشان عاقبت به خیری نیست و دیر جان کندن نیز لزوما نشانه بدعاقبت شدن نیست.

hamid ha;159431 نوشت:
مرگ بد چه مرگی گفته میشود و شامل چه کسانی میشود؟

hamid ha;159431 نوشت:


با سلام

از جمله مسائلي كه گاه و بي گاه فكر انسان را به خود جلب مي كند مسأله مرگ و جان دادن است. هر كسي دغدغه اين را دارد كه آن لحظات آخرين از حيات دنيوي را چگونه سپري مي كند و با چه وضعيتي پا به حيات برزخ مي گذارد. هر كسي كه آشنايي اجمالي با كتاب آسماني قرآن و روايات معصومين ـ عليهم السّلام ـ داشته باشد به اين مسأله پي مي برد كه لحظات آخرين عمر انسان، لحظاتي است كه به آساني طي نمي شود و براي بدست آوردن امنيت و آسايش آن بايد سعي و تلاش بسياري كرد. راحتي و سختي مرگ از يك طرف با عقايد و باورهاي انساني ارتباط دارد و از طرف ديگر با كردار و اعمال و منش و ملكات نفساني هماهنگي كامل دارد. بايد ديد انسان از اين گوهر گرانبهاي انسانيت خويش چه بهره اي گرفته است و كدام جنبه از جهات وجودي خود را در طول حيات دنيا، به فعليّت رسانده است, آيا جنبة انساني و ملكوتي خود را رشد و تعالي داده و الان كه هنگام مرگ او فرا رسيده بسان يك ميوة مثمر الثمري كه باغبان عالم او را از درخت حيات دنيا چيده، و منتقل به حيات برزخي شده يا نه با غفلت و بي توجهي نسبت به جهات روحاني و انساني خود در طي ساليان دراز از خود حيوان فربهي ساخته و حال با همين صورت و سيرت به حيات ابدي خود ادامه مي دهد؟ بايد ديد هر كسي چه عقيده و باوري نسبت به حقايق عالم دارد و در بُعد انديشه متوجه چه نقطه اي است و چه كسي را محل اتكاء خود مي داند و در بُعد رفتار و عمل تابع دستور چه دين و آئيني است. قرآن پيرامون سختي جان دادن اهل كفر و تبهكاري، آياتي دارد و در ضمن از رفتار فرشتگان در هنگام قبض روح آنها اين چنين خبر مي دهد.
«اگر بيني سختي حال كافران را هنگامي كه فرشتگان جان آنان را مي گيرند و بر روي و پشت آنان مي زنند و به آنان مي گويند بچشيد طعم عذاب سوزنده را»(1)
در روايت است كه خدمت امام صادق ـ عليه السّلام ـ عرض كردند:
..... گروهي مي گويند كه آن (جان دادن براي كافر) سخت تر از بريدن به ارّه، پاره كردن با قيچي و شكستن با سنگ و گردش محور آسياب در حدقه چشم است. حضرت فرمود: براي بعضي از بدكاران و كافران به همين گونه است .....(2) در مقابل كساني كه در دنيا اهل ايمان بوده اند و عمري را با عمل به دستورات الهي و دوري از محرمات الهي سپري كرده اند در هنگام جان دادن فرشتگان را ملاقات مي كنند كه با آنها برخوردي از روي شرافت و بزرگواري دارند.
«پرهيزكاران كساني هستند كه فرشتگان جان آنان را در حالي كه پاك و پاكيزه اند مي گيرند و به آنان مي گويند درود بر شما باد.»(3)

در روايتي است كه از پيامبر اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ سؤال كردند فرشته مرگ چگونه جان آدمي را مي گيرد؟

حضرت فرمودند: فرشتة مرگ هنگام مردن مؤمن نزد وي آن گونه مي ايستد كه برده اي ذليل نزد مولي، او و يارانش نزد مومن مي ايستند و نزديك نمي شوند تا اين كه نخست فرشتة مرگ سلام كند و به او بشارت به بهشت دهد.(4) پس آنچه كه باعث سختي و يا راحتي جان دادن انسان مي شود هم عقايد و انديشه هاي اوست و هم كردار و رفتار اوست كه اگر در مسير حق و صراط مستقيم گام بر مي دارد آن لحظات حسّاس زندگاني از آسايش و امنيت خاصّي برخوردار خواهد بود و در غير اين صورت با سختي و اندوه و عذاب، دنيا را ترك خواهد كرد.
عامل ديگري كه نقش اساسي در اين امر دارد مسأله دنيا و تعلق به اوست. هر كسي به هر اندازه كه گرفتار دنيا و آن چه مربوط به دنياست شود در هنگام ارتحال به همان اندازه از شكنجه و زجر و عذاب برخوردار خواهد بود.

انساني كه از امور واقعي و حقايق عالم غافل شود و گرفتار امور اعتباري و قرار دادي دنيا شود به گونه اي كه سرمست رياستي شود كه به امضايي اعتبار شده و دلخوش پُست و مقامي شود كه باعث تكبّر و غرور او نسبت به ديگران شده اين چنين آدمي در هنگام مرگ وضع نامطلوبي خواهد داشت. انساني كه با عزل او از مقام و پستش خود را در بن بست مي بيند و از گرفتن رياست از او در رنج و عذاب است چگونه حالتي خواهد داشت آن هنگام كه از تمام نعمت ها و لذائذ و اعتبارات دنيا جدا مي شود.
حال اين چنين انسان گرفتاري بسان انسان معتادي است كه عمري گرفتار مواد مخدّر بوده و تعلقش به اين مادّه سمّي بسيار شده حال مواد مخدّر را از او بگيرند، تعلّق و وابستگي او به مواد باقي است ولي مواد را از او مي گيرند اين چنين انساني چه وضعي خواهد داشت درست شبيه همين، انساني گرفتار دنيا شود و به من و ما دلخوش كند با تعلق شديدي كه به اين امور دارد حال مي خواهد از اين دنيا منتقل به عالم ديگري شود علاقه موجود است و لكن ديگر خبري از من و ما و رياست و مال و مقام نيست همه و همه رخت برمي بندند و او با آن تعلّق شديد بايد زنجيرهاي علاقة خود را با شكنجه و عذاب پاره كند و به حيات برزخ منتقل شود.(5) پس هر چه انسان در اين زندگاني دنيا كمتر به دنيا دل ببندد و خود را دلبستة او نكند كه گويا به تعبير قرآن به زمين چسبيده اند، در هنگام ارتحال از آسايش خاطر بيشتري برخوردار خواهد بود.

و امّا عوامل ترس از مرگ عبارتند از
1. جهل و ناداني نسبت به حقيقت مرگ

.
2. سنگيني بار گناه.

3. تعلق به دنيا(علاقه شديد به دنيا هم باعث سختي جان دادن است و هم باعث ترس و واهمة انسان از مرگ

است چون انسان دنيا گرا خوش ندارد لحظه جدا شدنش از اين دنيا را به خاطر بياورد و هميشه از آن لحظه بد

در خوف و وحشت است)

انسان موظف است با استفاده از تعاليم ديني به گونه اي خود را تربيت كند كه اين عوامل سه گانه از بين روند يعني نسبت به حقيقت مرگ با دقت و تأمل در آيات الهي و روايات معصومين ـ عليهم السّلام ـ آشنائي پيدا كند و همچنين نسبت به گناهان حال توبه پيدا كرده نسبت به گذشته و در صدد جبران گذشته ها باشد و براي اينكه گرفتار دنيا نشود از اموري چون ياد مرگ و آخرت مدد بگيرد.

انسانهايي كه با تلاش و كوشش به مقامات بلند انساني رسيده اند ديگر خوف و وحشتي از مرگ ندارند آنچنانكه حضرت اميرالمؤمنين پيرامون متقين مي فرمايد: «اگر نبود اجلي كه براي آنها(متقين) مقدّر گرديده از شوق به ثواب و بيم از عقاب لحظه اي جانهايشان در بدن هاي آنها نمي ماند»(6)

پاورقی:
1. انفال: 50.
2. فيض كاشاني، محجة البيضاء، ترجمه دكتر عارف، آستان قدس رضوي، ج 8، ص 256.
3. نحل: 32.
4. من لا يحضره الفقيه، بيروت، دارالتعارف، 1411، ج 1، ص 135.
5. ر.ك: جوادي آملي، عبدالله، صورت و سيرت انسان در قرآن، تفسير موضوعي، مركز نشر اسراء، چاپ دوم، آذر 1382، ج 14، ص 215 ـ 220.
6. نهج البلاغه، خطبه 182.

با سلام

[="darkorchid"]سختی جان دادن مثل درد جسمی است یا دردیست روحی؟ایا در وقت مرگ عذابی وجود دارد که باعث سختی جان دادن میشود یا ترس از عذاب؟[/]

[="red"]گرفتن جان از بدن عذاب اور است؟[/color]

کسی پاسخ نمیده!!!!!!!!!!!!!!

نقل قول:
کسی پاسخ نمیده!!!!!!!!!!!!!!
سلام

من تا اونجایی که خوندم سختی جان دادن هم روحی هست هم جسمی
مثلا در قرآن هست که خدا میگه وقتی حان انسانهای بد گرفته میشود گویی استخوان پایشان در هم می پیچد!(احتمالا استخوان قالب مثالی منظور بود)

از طرفی مرگ درد آور برای انسان های خیلی بزرگ هم هست.
مثلا پیامبر ص وقتی حضرت موسی ع را در خواب دیدن از او پرسید درد جان دادن چگونه هست؟
حضرت موسی گفت:درست مانند اینکه گوسفندی را زنده زنده پوست بکنند!
یا وقتی خود پیامبر هم بوسیله حضرت عزرائیل ع قبض روح شدند از شدت درد ناشی از آن بحال امتش نالان شد!

در بین بقیه مردم هم هرکس ظرفیت مقرب شدن را داشت خدا جان دادنش را سخت تر میکند تا به جایگاه بالاتری برسد و هر مومنی هم که ظرفیتش تا همان اندازه معمول خودش بود مرگش به راحتی بوییدن یک شاخه گل است!

برای انسانهای بد هم همینطوری هست

با عرض تشکر بابت این موضوع و پاسخ دوستان.

همینطور من هم شنیدم که یکی از اولیای خدا قبل از مرگ این حالت رو تجربه کرد و گفت مثل حبس کردن نفس هستش.

روایت برادر عزیز "عزائیل" درباره ی اینکه مرگ مثل بوییدن گل هستش رو از امام صادق (ع) شنیده بودم و فکر میکردم درباره ی همه عمومیت داره نه فقط انسان هایی که درجه ی قرب کمتری دارند.

از طرفی فرمایشات و روایات برادر "عزرائیل" با برخی روایات درباره ی درد و بیماری هم جور درمیاد.چون خداوند درد و بیماری رو برای بندگان مقربش صلاح میدونه و برای فرد بیمار و دردمند در بهشت درجات ویژه ای هستش و کفاره ی گناهانه.

این درد مرگ هم برای افراد مقرب می تونه کفاره ی گناهان باشه یا افزایش ثواب و درجات باشه (چون یک ثانیه درد در این دنیا در مقیاس ابدیت می تونه هزاران سال عذاب آخرتی رو از بین ببره).

به طور کل مصیبت ها برای کفاره گناهان یا افزایش درجات هستش که به افراد فطرت گرا و مقرب تعلق میگیره و افراد طبیعت گرا و دنیاپرست بهش احتیاجی ندارد وحتی خداوند جواب خوبی هاشونم تو این دنیا میده تا اون دنیا طلبی نداشته باشند البته به ما سفارش شده که برای دفع بلا و مصیبت دعا کنیم.

اگر اشتباه می کنم لطفا کارشناسان محترم اصلاح کنند.

mehranzo313;265239 نوشت:
به طور کل مصیبت ها برای کفاره گناهان یا افزایش درجات هستش که به افراد فطرت گرا و مقرب تعلق میگیره و افراد طبیعت گرا و دنیاپرست بهش احتیاجی ندارد وحتی خداوند جواب خوبی هاشونم تو این دنیا میده تا اون دنیا طلبی نداشته باشند البته به ما سفارش شده که برای دفع بلا و مصیبت دعا کنیم.

سلام
خوبید دوستان؟
چند روزی نبودم،به شدت درگیر شدم،تو 3 روز پشت سر هم 3 عزیز رو از دست دادیم،روز اول مادر بزرگ مادرم،و 2روز بعد پدر بزرگ هام،تو 1 روز 2 پدر بزرگم رو به خاک سپردیم،کنار هم دفن کردیم،باور کردنی نیست!!!
برای شادی روحشون صلوات بفرستین
ببخشید اگر پریدم وسط بحثتون،دلم گرفته

خداوند به شما صبر بده برادر حدیثی رو شنیدم که برای رفع اضطرار شما عرض میکنم:

صبر طاعت 300 درجه دارد که فاصله ی بین هر درجه از زمین است تا آسمان هفتم.

صبر بر مصیبت 600 درجه دارد که فاصله ی بین هر درجه از زمین است تا آسمان هفتم.

صبر بر معصیت 900 درجه دارد که فاصله ی بین هر درجه از زمین است تا آسمان هفتم.

و البته صبر به معنای گریه نکردن وبروز احساسات عاطفی نیست.

سلام
من یکی از مرگ میترسم!:Ghamgin:

من دلم میخواد عاقبت به خیر بشم حالا هر جور مردم مهم نیست
چون تو زندگیم مواردی رو دیدم که عمری به خوبی و اطاعت خدا گذروندند ولی اواخر عمر بد شدند...
خدایا همه ی ما رو عاقبت به خیر بگردان

ای خدا من رو یا راحتم کن یا هدایتم کن از دست خودم که دیگه کاری بر نمیاد دیگه دیوانه شدم رفته

موضوع قفل شده است