جمع بندی فاصله میان آدم تا خاتم ص + منظور از انسان های دیگر

تب‌های اولیه

11 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
فاصله میان آدم تا خاتم ص + منظور از انسان های دیگر

سلام

فاصله زمانی بین حضرت آدم تا پیامبر ص چقدر بوده ؟ نظر علامه طباطبائی در این مورد تا چقدر درسته ؟

و دوم اینکه منظور از انسان های دیگری که قبل از آدم زندگی میکردن و معصوم فرموده چیه ؟ وجه تمایز و تفاوت انسان امروزی با انسان قبل از آدم چه بوده ؟

نظرات مقابل رو هم لطفا مطرح و نقد کنید ، مثل اینکه : قبل از حضرت آدم انسان دیگری آفریده نشده بوده و موجودات قبل از آدم از اجنه بودن .

ممنون .

با نام و یاد دوست




کارشناس بحث: استاد عماد

سلام علیکم

در حال تحقیق ...;728351 نوشت:
فاصله زمانی بین حضرت آدم تا پیامبر ص چقدر بوده ؟

در قرآن به چنین مطلبی اشاره نشده ولی با توجه به روایات و کتابهای تاریخی شش تا هفت هزار سال گفته اند

در حال تحقیق ...;728351 نوشت:
نظر علامه طباطبائی در این مورد تا چقدر درسته ؟


علامه ی طباطبائی در تفسیر المیزان می فرماید:
در تاریخ یهود آمده است که عمر نوع بشر از روزى که در زمین خلق شده تا کنون، بیش از حدود هفت هزار سال نیست که اعتبار عقلى هم کمک و مساعد این تاریخ است.
چون عامل تناسل در هر صد سال دو نفر را هزار نفر می کند، و ... و آن گاه این محاسبه را به طور تصاعدى تا مدت هفت هزار سال؛ یعنى هفتاد قرن ادامه دهیم، خواهیم دید که عدد بشر به دو بلیون و نیم مى‏رسد، و این عدد همان عدد نفوس بشر امروزى است، که آمارگران بین المللى آن را ارائه داده‏اند.
پس اعتبار عقلى هم همان را مى‏گوید که تاریخ گفته است، اما دانشمندان طبقات الارض و به اصطلاح" ژئولوژى" معتقدند که عمر نوع بشر بیش از ملیون ها سال است، و بر این گفتار خود ادله‏اى از فسیل‏هایى که آثارى از انسا ن ها در آنها هست، و نیز ادله‏اى از اسکلت سنگ شده خود انسان هاى قدیمى آورده‏اند، که عمر هر یک از آنها به طورى که روى معیارهاى علمى خود تخمین زده‏اند بیش از پانصد هزار سال است.این اعتقاد آنان است اما ادله‏اى که آورده‏اند قانع کننده نیست، که بتواند اثبات کند که این فسیل‏ها، بدن سنگ شده اجداد همین انسان هاى امروز است، و دلیلى نیست که بتواند این احتمال را رد کند که این اسکلت‏هاى سنگ شده مربوط است به یکى از ادوارى که انسان هایى در زمین زندگى مى‏کردند، چون ممکن است چنین بوده باشد، و دوره ی ما انسان ها، متصل به دوره ی فسیل‏هاى نامبرده نباشد، بلکه انسان هایى قبل از خلقت آدم ابو البشر در زمین زندگى کرده و سپس منقرض شده باشند، و هم چنین این پیدایش انسان ها و انقراضشان تکرار شده باشد، تا پس از چند دوره نوبت به نسل حاضر رسیده باشد(1)
ایشان ادامه می دهند:
قرآن کریم به طور صریح متعرض کیفیت پیدایش انسان در زمین نشده، که آیا ظهور این نوع موجود (انسان) در زمین منحصر در همین دوره ی فعلى است که ما در آن قرار داریم، و یا دوره‏هاى متعددى داشته، و دوره ی ما انسان هاى فعلى آخرین ادوار آن است؟ هر چند که ممکن است از بعضى آیات کریمه قرآن استشمام کرد که قبل از خلقت آدم ابو البشر( ع) و نسل او انسان هایى دیگر در زمین زندگى مى‏کرده‏اند، مانند آیه ی شریفه:" وَ إِذْ قالَ رَبُّکَ‏ لِلْمَلائِکَةِ إِنِّی جاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلِیفَةً قالُوا أَ تَجْعَلُ فِیها مَنْ یُفْسِدُ فِیها وَ یَسْفِکُ الدِّماءَ" که از آن بر مى‏آید قبل از خلقت آدم دوره ی دیگرى بر انسانیت گذشته است. بله در بعضى از روایات وارده از اهل بیت(ع) مطالبى آمده که سابقه ی ادوار بسیارى از بشریت را قبل از دوره ی حاضر اثبات مى‏کند.

به نظر می رسد فرمایش علامه صحیح باشد چون انسانهای اولیه را هم علم روز تایید می کند و هم روایات و هم منافات با آیات قرآنی ندارد

1.طباطبایی، محمد حسین، ترجمه المیزان، ج ‏۴، ص ۲۲۲، مترجم: موسوى همدانى، سید محمد باقر، ناشر: دفتر انتشارات اسلامى جامعۀ مدرسین حوزه علمیه قم، قم، ۱۳۷۴ هـ ش، چاپ پنجم‏.
2.همان، ص223.

در حال تحقیق ...;728351 نوشت:
و دوم اینکه منظور از انسان های دیگری که قبل از آدم زندگی میکردن و معصوم فرموده چیه ؟ وجه تمایز و تفاوت انسان امروزی با انسان قبل از آدم چه بوده ؟

در روایات زیادی به انسانهای اولیه اشاره شده است از قبیل
ابوحمزه ثمالي مي گويد: امام سجاد علیه السلام به من فرمود: "تو گمان‏داري كه خداوند آفريده‏اي را پيش از شما نيافريده؟ به خدا سوگند! خداوند هزار آدم و هزار هزار عالم آفريده كه تو در آخرين آن عوالمي".(1)
امام باقر علیه السلام خداى عز و جل در همین زمین از روزى که آن را آفریده، هفت عالم خلق کرده (و سپس بر چیده) و هیچ یک از آن عوالم از نسل آدم ابو البشر نبودند و خداى تعالى همه ی آنها را از پوسته روى زمین آفرید و نسلى را بعد از نسل دیگر ایجاد کرد و براى هر یک عالمى بعد از عالم دیگر پدید آورد، تا در آخر آدم ابو البشر را آفرید و ذریه‏اش را از او منشعب ساخت(2)
امام صادق (ع) فرموده است: شاید شما گمان کنید که خداى عز و جل غیر از شما هیچ بشر دیگرى نیافرید، نه، چنین نیست، بلکه هزار هزار آدم آفریده که شما از نسل آخرین آدم از آن آدم‏ها هستید(3)
اما چگونگی انسانهای اولیه، نحوه زندگی و خلقیات آنان بر ما مشخص نیست

منابع:

1.بحارالأنوار، ج 25، ص 25، ح 45.
2.خصال، ج 2 ،ص 358 ،ح 45.
3.شیخ صدوق، توحید، ص ۲۷۷، ج ۲، چاپ تهران.

در حال تحقیق ...;728351 نوشت:
نظرات مقابل رو هم لطفا مطرح و نقد کنید ، مثل اینکه : قبل از حضرت آدم انسان دیگری آفریده نشده بوده و موجودات قبل از آدم از اجنه بودن

اگر بفرمائید این نظر چه کسی است و در کجا آمده ممنون میشوم

سلام علیکم و رحمه الله

عماد;729257 نوشت:
در قرآن به چنین مطلبی اشاره نشده ولی با توجه به روایات و کتابهای تاریخی شش تا هفت هزار سال گفته اند

عماد;729257 نوشت:
به نظر می رسد فرمایش علامه صحیح باشد چون انسانهای اولیه را هم علم روز تایید می کند و هم روایات و هم منافات با آیات قرآنی ندارد

این نظر ، چگونه با تمدن های بشری بسیار قدیمی تر سازگار هست ؟ با توجه به این فرض و به عنوان مثال به نظر میاد ایرانیان از فرزندان آدم و حوا ( ع ) نباشند .

لطفا در این خصوص توضیح بدهید .

عماد;729262 نوشت:
"تو گمان‏داري كه خداوند آفريده‏اي را پيش از شما نيافريده؟ به خدا سوگند! خداوند هزار آدم و هزار هزار عالم آفريده كه تو در آخرين آن عوالمي".(

روایت شیخ صدوق ( ترجمه توحید صفحه 316 ) :

[=B Davat]از جابر بن يزيد كه گفت حضرت باقر (ع) را سؤال كردم از قول خداى عز و جل أَ فَعَيِينا بِالْخَلْقِ الْأَوَّلِ بَلْ هُمْ فِي لَبْسٍ مِنْ خَلْقٍ جَدِيدٍ يعنى آيا پس ما بتنگ آمديم و مانده شديم بآفرينش اول بلكه ايشان در اشتباه و آشفتگى از آفريدن تازه‏اند و حضرت فرمود كه اى جابر تأويل اين آيه آنست كه خداى عز و جل چون اين خلق و اين عالم را نيست و نابود گرداند و اهل بهشت را در بهشت و اهل دوزخ را در دوزخ ساكن كند [=B Davat]عالمى را غير از اين عالم تازه خلق كند [=B Davat]و خلقى را تازه بيافريند بى‏نرها و ماده‏ها كه او را بپرستند و توحيد او كنند و [=B Davat]زمين را غير از اين زمين از براى ايشان بيافريند [=B Davat]كه ايشان را بردارد و [=B Davat]آسمانى را غير از اين آسمان خلق كند [=B Davat]كه‏ بر ايشان سايه افكند و شايد كه تو چنان مى‏بينى كه خدا عالمى مگر اين يك عالم را نيافريده و چنان مى‏بينى كه خدا آدميانى را غير از شما نيافريده بلى بخدا سوگند كه خدا هزار هزار عالم و هزار هزار آدم را آفريده و تو در آخر اين عالمها و اين آدمهائى.

با توجه به اینکه معصوم می فرماید خداوند هر خلقتی را در زمین و آسمان جداگانه ای شروع می کند ( قسمت های رنگی ) ، برداشت من این هست که طبق روایت ما هزاران زمین و هزاران آسمان داشته ایم و بعد بر روی هر یک از این زمین ها خلایقی حضور داشته اند . و نتیجه این هست که اگر انسان هایی هم قبل از حضرت آدم ع زندگی می کردند ، بر روی زمینی دیگر بوده اند و بعد آن زمین نابود شده و زمین فعلی تشکیل شده است . ( طبق فرمایش معصوم ) .

لطفا در مورد این قسمت هم توضیح بدهید .

عماد;729262 نوشت:
اما چگونگی انسانهای اولیه، نحوه زندگی و خلقیات آنان بر ما مشخص نیست

اگر این مجهولات روزی معلوم شوند آیا می توانند وجه تفاوت میان انسان های اولیه و انسان های امروزی باشند ؟

منظورم اینست که نحوه ی زندگی و خلق و خوی یک انسان ، هر چه که باشد ؛ نمی تواند او را از گونه ی بشری جدا کند .

عماد;729266 نوشت:
اگر بفرمائید این نظر چه کسی است و در کجا آمده ممنون میشوم

مرحوم طبرسی ذیل آیه 30 سوره بقره می فرماید :

آدم، جانشين ملائكه يا جنّ شد كه قبل از او در زمين سكونت داشتند.

همچنین می فرمایند :

بسيارى از مفسرين ميگويند: قبل از آدم موجودات ديگرى (جنّ) در زمين زندگى ميكردند و فساد كردند و خداوند ملائكه را فرستاد تا آنان را رانده خود سكونت كردند. اكنون مى‏پرسند كه آيا اين آدم نيز مانند جنّ خونريزى و فساد ميكند؟.

شیخ الطائفه ، شیخ طوسی نیز در تفسیر التبیان ذیل آیه 30 سوره بقره می فرمایند :

روي ان خلقاً يقال لهم الجان كانوا في الأرض فأفسدوا و سفكوا الدماء فبعث اللَّه تعالى ملائكة اجلتهم من الأرض. و قيل: ان هؤلاء الملائكة كانوا سكان الأرض بعد الجان فقالوا: يا ربنا أ تجعل في الأرض يفسد فيها و يسفك الدماء.

با تشکر از حضرتعالی .

در حال تحقیق ...;729619 نوشت:
این نظر ، چگونه با تمدن های بشری بسیار قدیمی تر سازگار هست ؟ با توجه به این فرض و به عنوان مثال به نظر میاد ایرانیان از فرزندان آدم و حوا ( ع ) نباشند .

لطفا در این خصوص توضیح بدهید .

چرا سازگار نیست، تمدن های بشری بسیار دور که الان اسکلتشان پیدا می شود انسانهای قبل از حضرت آدم هستند و انسانهای قبل از ده هزار سال (تقریبا) از نسل حضرت آدم و حضرت حوا هستند
درباره ایرانیان نیز همینطور ، آنان که از ده، بیست هزار سال یا یک میلیون سال قبل اسکتلشان پیدا می شود متعلق به انسانهای نختسین هستند، آنان که کمتر از ده هزار سال قدمت دارند از نسل حضرت آدم هستند فرقی بین ایرانی وغیر ایرانی در این قضیه نیست

در حال تحقیق ...;729619 نوشت:
ا توجه به اینکه معصوم می فرماید خداوند هر خلقتی را در زمین و آسمان جداگانه ای شروع می کند ( قسمت های رنگی ) ، برداشت من این هست که طبق روایت ما هزاران زمین و هزاران آسمان داشته ایم و بعد بر روی هر یک از این زمین ها خلایقی حضور داشته اند . و نتیجه این هست که اگر انسان هایی هم قبل از حضرت آدم ع زندگی می کردند ، بر روی زمینی دیگر بوده اند و بعد آن زمین نابود شده و زمین فعلی تشکیل شده است . ( طبق فرمایش معصوم ) .

لطفا در مورد این قسمت هم توضیح بدهید .

باز مشکلی به نظریه علامه طباطبایی وارد نمی کند
می تواند هر دو باشد
یعنی اینکه در زمین چند دوره انسانیت آمده ورفته تا نوبت دوره ما شده، در عین حال در کرات دیگر نیز حیات بوده و هست و آنان نیز تکلیف دارند
این حدیث در مقابل احادیث دوره های انسانیت زمین نیست بلکه عام تر از آن است هم زمین و هم کرات دیگر

در حال تحقیق ...;729619 نوشت:
اگر این مجهولات روزی معلوم شوند آیا می توانند وجه تفاوت میان انسان های اولیه و انسان های امروزی باشند ؟

منظورم اینست که نحوه ی زندگی و خلق و خوی یک انسان ، هر چه که باشد ؛ نمی تواند او را از گونه ی بشری جدا کند .

در آموزه های دینی نیامده یا ما در آموزه های دینی به آنها نرسیده ایم
اگر روزی پیدا شد بله می تواند

در حال تحقیق ...;729619 نوشت:
آدم، جانشين ملائكه يا جنّ شد كه قبل از او در زمين سكونت داشتند.

همچنین می فرمایند :

بسيارى از مفسرين ميگويند: قبل از آدم موجودات ديگرى (جنّ) در زمين زندگى ميكردند و فساد كردند و خداوند ملائكه را فرستاد تا آنان را رانده خود سكونت كردند. اكنون مى‏پرسند كه آيا اين آدم نيز مانند جنّ خونريزى و فساد ميكند؟.

شیخ الطائفه ، شیخ طوسی نیز در تفسیر التبیان ذیل آیه 30 سوره بقره می فرمایند :

روي ان خلقاً يقال لهم الجان كانوا في الأرض فأفسدوا و سفكوا الدماء فبعث اللَّه تعالى ملائكة اجلتهم من الأرض. و قيل: ان هؤلاء الملائكة كانوا سكان الأرض بعد الجان فقالوا: يا ربنا أ تجعل في الأرض يفسد فيها و يسفك الدماء.

این نیز نظری هست نه اینکه حتما این طور باشد کما اینکه فرمایش علامه طباطبایی نیز نظری هست نه اینکه حتما آنطور باشد
ولی با کنار هم قرار دادن قراین نظریه علامه طباطبایی بهتر به نظر می رسد چرا که وقتی خدا انسانها را می خواست بیافریند ملائکه گفتند تجعل في الأرض يفسد فيها و يسفك الدماء.
احتمال علامه بهتر است زیرا اگر جن بودند ربطی به خلقت جدید نداشت که ملائکه با پیش ذهنی از فساد جن چنین عرضی را به خدا داشته باشند، اما اگر انسان قبلا فساد کرده باشد جا دارد که ملائکه نسبت به فساد دوباره آنها ابراز نگرانی کنند
از طرفی جواب خداوند به ملائکه که می فرماید انی اعلم مالاتعلمون به نظر علامه طباطبایی نزدیک تر است چرا که اگر جن بودند خداوند می فرمود چه ربطی داره آنان یک جنس دیگر بودند و اینان یک جنس دیگر، اینکه خداوند فرموده من چیزی می دانم که شما نمی دانید نشان از تایید حرف ملائکه در عین حال دانستن چیزهایی است که ملائکه از آن غافلند و همان چیز باعث خلقت انسان جدید شده است

سلام.جناب کارشناس...همانطور که استارتر تاپیک هم اشاره کردند(اگر اشتباه نکنم)منظور کلام ائمه می تواند این باشد که انسان های دیگری در عالم های دیگری بوده اند نه اینکه، مثلا در همین زمین و دنیا پیش از ما انسان هایی بوده باشند.با توجه به لغات به کار رفته در روایات و موشکافی بیشتر در روایات و لغات، آیا نمی توان تقریبا به یقین در این مورد اظهار نظر کرد؟با سند گفت که مثلا منظور روایات چه بوده؟ممنون می شوم به این سوال پاسخ دهید.مرسی.مثلا ما آیاتی هم داریم که فکر می کنم با این مفهوم که پیش از آدم بر روی زمین انسانی می زیسته مخالف هستند.
مثلا این آیه:

«خدا آن کسی است که همه موجودات و پدیده‌های روی زمین را برای شما آفرید، آن گاه به آسمان پرداخت و از آن هفت آسمان منظّم ترتیب داد. خدا دانا و آشنا به هر چیزی است.»

در آیه بالا اشاره شده که همه موجودات و پدیده های روی زمین برای ما آفریده شده.اگر پیش از ما هم انسان هایی می زیسته اند، خوب آنها هم آدم بودند..باید این پدیده ها برای آنها هم می بوده.البته بنده تنها حدس و گمان مطرح می کنم.

بنده در همین زمینه چند سئوال در تاپیک
http://www.askdin.com/thread51394.html

مطرح کردم که بی جواب ماند. الان دوباره مطرح می کنم شاید اینجا پاسخ داده شود:

1)

عبدالرحیم;729222 نوشت:
در كتاب توحید ج 1، ص 277 ، از امام صادق(ع) روایتی آورده كه در ضمن آن به راوی فرموده:
شاید شما گمان می‏كنید كه خدای عزّ وجلّ غیر از شما هیچ بشر دیگری را نیافریده است. نه، چنین نیست؛ بلكه هزار هزار آدم آفریده كه شما از نسل آخرین آنها هستید.


شمس الضحی;729286 نوشت:
سئوال بنده هم دقیقا مرتبط به همین حدیث شریف است: آیا برای آن نسل های آدم، بعثت انبیاء صورت می گرفته است؟

2)

عبدالرحیم;729220 نوشت:
این که فرشتگان از کجا متوجه شدند که آدمی، موجودی خون ریز و فاسد است، دست کم دو نظر وجود دارد:

الف: فرشتگان از کلمه (فی الارض و خلیفه الهی) در (انی جاعل فی الارض خلیفة) متوجه شدند که اگر موجودی خلیفه الهی باشد خواست های نا محدود و متعالی دارد، و از سویی دیگر زمین محدود و ناچیز است و لا محاله تعارض و درگیری و فساد پدید خواهد آمد.

ب: قبل از وجود حضرت آدم(ع) موجوداتی مانند انسان بودند. که اگر چه خلیفه الله نبودند ولی دیگر صفات انسان را دارا بودند. و فرشتگان از نحوه زندگی و حیات آنان پی برده بودند که انسان خون ریز و فاسد است.


شمس الضحی;729290 نوشت:
این نتیجه گیری دارای اشکال به نظر نمیرسد؟
اولا ، سور آن ، کلی است. و بنابراین باید همه انسانها اینگونه باشند و هیچ انسان صالح و ربانی ایی وجود نداشته باشد.

ثانیاً ، چرا فرشتگان به مفهوم "خلیفة الله" توجه نکردند؟ "خلیفه" یک "چیز" ، باید در صفات خود ، تا حدودی شبیه آن چیز باشد تا بتواند نقش خلیفه بودن خود را به انجام برساند. در حالیکه در نتیجه گییری فرشتگان ، صرفاً بعد خاکی و مادی انسان لحاظ شده که همان بعد حیوانی اوست. اتفاقاً "خلیفه الله" بودن انسان ، جنبه ای از وجود اوست که باعث میشود همه ابعاد دیگر او کنترل شود و به صلاح و سداد برسد. انسان منهای بعد خلیفة اللهی است که مفسد واقع می شود.

3)

شمس الضحی;728810 نوشت:
هم اکنون در سایتی می خواندم:
عمر حضرت آدم (ع) 1000 سال بوده است. فاصله میان مرگ او و طوفان نوح (ع) هزار و دویست و چهل و دو سال بود و فاصله میان طوفان نوح (ع) و مرگ او سیصد و پنجاه سال. و میان نوح و ابراهیم (ع) دو هزار و دویست سال. و میان ابراهیم (ع) و موسی (ع) نهصد سال و میان موسی (ع) و داود(ع) پانصد سال و میان داود (ع) و عیسی (ع) هزار و دویست سال پس بین موسی و عیسی (ع) هزار و هفتصد سال، و میان عیسی (ع) و حضرت محمد (ص) ششصد و بیست سال. پس بدین گونه از روزگار آدم تا محمد (ص) هفت هزار و هشتصد سال بوده است.

نقل از:

http://islamquest.net/fa/archive/question/fa2369

در حالیکه من شجره نامه پدربزرگم را که از نام خودش شروع می شود و پدرانش را پشت سر هم ذکر می کند تا به نام پیامبر خاتم (ص) می رسد و سپس ادامه می دهد تا به نام آدم ابوالبشر (ع) می رسد ، یکبار شمردم که چند پدر بین پدر بزرگم تا حضرت آدم (ع) فاصله است. به گمانم حدود صد پدر بود ( کمی کمتر یا کمی بیشتر). چگونه در فاصله 7800 سال و 1400 سال (از زمان پیامبر اسلام تا کنون) که جمعا حدود 9200 سال می شود ، فقط حدود صد پدر قرار می گیرد؟

پرسش:
فاصله زمانی حضرت آدم تا حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) چقدر است؟ آیا با وجود فسیل های چند ده هزار ساله و بیشتر می توان گفت میلیون ها سال فاصله بوده است.

پاسخ:
در مورد فاصله زمانی حضرت آدم تا حضرت ختمی مرتبت در قرآن اشاره ای نشده است ولی در روایات و با توجه به بعضی از گزارشات ادیانی می توان این فاصله را تخمین زد.
علامه طباطبایی در این مورد می فرمایند: در تاریخ یهود آمده است که عمر نوع بشر از روزى که در زمین خلق شده تا کنون، بیش از حدود هفت هزار سال نیست که اعتبار عقلى هم کمک و مساعد این تاریخ است.

چون عامل تناسل در هر صد سال دو نفر را هزار نفر می کند، و ... و آن گاه این محاسبه را به طور تصاعدى تا مدت هفت هزار سال؛ یعنى هفتاد قرن ادامه دهیم، خواهیم دید که عدد بشر به دو بلیون و نیم مى‏ رسد، و این عدد همان عدد نفوس بشر امروزى است، که آمارگران بین المللى آن را ارائه داده‏ اند.

پس اعتبار عقلى هم همان را مى‏ گوید که تاریخ گفته است، اما دانشمندان طبقات الارض و به اصطلاح" ژئولوژى" معتقدند که عمر نوع بشر بیش از ملیون ها سال است، و بر این گفتار خود ادله‏ اى از فسیل‏ هایى که آثارى از انسا ن ها در آنها هست، و نیز ادله‏ اى از اسکلت سنگ شده خود انسان هاى قدیمى آورده‏ ‌اند، که عمر هر یک از آنها به طورى که روى معیارهاى علمى خود تخمین زده ‏اند بیش از پانصد هزار سال است.

این اعتقاد آنان است اما ادله‏ اى که آورده‏ اند قانع کننده نیست، که بتواند اثبات کند که این فسیل‏ ها، بدن سنگ شده اجداد همین انسان هاى امروز است، و دلیلى نیست که بتواند این احتمال را رد کند که این اسکلت‏ هاى سنگ شده مربوط است به یکى از ادوارى که انسان هایى در زمین زندگى مى‏ کردند، چون ممکن است چنین بوده باشد، و دوره ی ما انسان ها، متصل به دوره ی فسیل‏ هاى نامبرده نباشد، بلکه انسان هایى قبل از خلقت آدم ابو البشر در زمین زندگى کرده و سپس منقرض شده باشند، و هم چنین این پیدایش انسان ها و انقراضشان تکرار شده باشد، تا پس از چند دوره نوبت به نسل حاضر رسیده باشد(1)

ایشان ادامه می دهند:
قرآن کریم به طور صریح متعرض کیفیت پیدایش انسان در زمین نشده، که آیا ظهور این نوع موجود (انسان) در زمین منحصر در همین دوره فعلى است که ما در آن قرار داریم، و یا دوره‏ هاى متعددى داشته، و دوره ما انسان هاى فعلى آخرین ادوار آن است؟ هر چند که ممکن است از بعضى آیات کریمه قرآن استشمام کرد که قبل از خلقت آدم ابو البشر (علیه السلام) و نسل او انسان هایى دیگر در زمین زندگى مى‏ کرده ‏اند، مانند آیه ی شریفه: «وَ إِذْ قالَ رَبُّکَ‏ لِلْمَلائِکَةِ إِنِّی جاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلِیفَةً قالُوا أَ تَجْعَلُ فِیها مَنْ یُفْسِدُ فِیها وَ یَسْفِکُ الدِّماءَ» که از آن بر مى‏ آید قبل از خلقت آدم دوره ی دیگرى بر انسانیت گذشته است. بله در بعضى از روایات وارده از اهل بیت (علیهم السلام) مطالبى آمده که سابقه ادوار بسیارى از بشریت را قبل از دوره حاضر اثبات مى ‏کند.

به نظر می رسد فرمایش علامه صحیح باشد چون انسان های اولیه را هم علم روز تأیید می کند و هم روایات و هم منافات با آیات قرآنی ندارد.

________________
(1) طباطبایی، محمد حسین، ترجمه المیزان، ج ‏۴، ص ۲۲۲، مترجم: موسوى همدانى، سید محمد باقر، ناشر: دفتر انتشارات اسلامى جامعۀ مدرسین حوزه علمیه قم، قم، ۱۳۷۴ هـ ش، چاپ پنجم‏.
(2) همان، ص223.

کلیدواژه: فاصله زمانی، حضرت آدم، حضرت محمد (صلی الله علیه وآله وسلم).

موضوع قفل شده است