جمع بندی می خواهم در نزد خدا خوب باشم

تب‌های اولیه

4 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
می خواهم در نزد خدا خوب باشم

من فردی هستم که سعی میکنم که گناه نکنم یعنی گناه رو از رو عمد نمیکنم و نمازهام رو هم اول وقت میخونم ولی میخوام خیلی خوب باشم تا خدا از من راضی باشه چون خوبان در نزد خدا نشانه هایی دارند و طبق احادیث به ماوراءالطبیعه میرسند و من هم چون به این مقامات نرسیده ام میترسم که خدا ازم راضی نباشه نمیدونم چطور باید حرف دلم رو بگم خواهشا خواهشا منو راهنمایی کنید و مطابق روایات بگید که با این شرایط خداوند از من راضی است یا خیر؟

با نام و یاد دوست


کارشناس بحث: استاد سینا

همه ی ما در پی کسب رضایت الهی هستیم لذا برای فهمیدن این امر که آیا خداوند از ما و عملکرد ما راضی است یا نه لازم است به عمل خود رجوع نماییم. با بررسی در عمل و سنجش میزان خلوص آن به خوبی می توان به میزان رضایت الهی پی برد.

هدف از آفرینش انسان تقرب به خداست بنابراین تمام رفتار و افعال و گفتار ما باید در همین جهت باشد لذا هر عملی که ما را به خداوند نزدیک کند قطعا مورد رضایت خداست و هر عملی که ما را از خداوند دور کند مورد رضایت الهی نیست.

خداوند برای ما میزان قرار داده است و از ما خواسته تا عمل خود را با میزان الهی بسنجیم . قرآن و اهل البیت علیهم السلام دو میزان مهم برای سنجش اعمال است وقتی انسان رفتار خود را با این میزان محک بزند به راحتی می تواند پی به رضایت الهی ببرد.

انجام واجبات و پرهیز از محرمات و همراه بودن عمل با تقوا و خلوص نیت و یا به طور خلاصه دارا بودن دوویژگی حسن فعلی و حسن فاعلی برای هر عمل ،معیار مناسبی برای تشخیص رضایت الهی است.

البته رضایت خداوند دارای مراتب است و هر کس به مرتبه و درجه ای از آن می رسد و مرتبه ی هر کس به میزان بندگی و عبودیت او در انجام عمل بستگی دارد.

در روایات به طور مکررآمده است که خوشنودی خداوند در طاعت است لذا باید سعی شما بر بیشتر و بیشتر کردن طاعت باشد.وطاعت انسان در مبارزه با هوای نفس و خواسته های نفسانی نمود پیدا می کند.

در ضمن رسیدن به برخی ویژگی های نفسانی و توانایی پیدا کردن بر بعضی از امور صرفا نشانه ی رضایت الهی نیست در واقع نمی توان گفت که هرکس به نوعی از توانایی روحی رسید حتما وصد درصد عملش مورد رضایت خدا بوده چرا که از طریق ریاضت نفس می توان به برخی از این توانایی ها دسترسی پیدا کرد اما توجه کنید که همه ی ریاضتها رحمانی نیست بلکه ممکن است کسی از طریق ریاضتهای شیطانی بدین مراحل دسترسی پیدا کند.بنابراین در این خصوص باید گفت که هر رسیدنی نشانه ی تایید و رضایت الهی و هر نرسیدنی نشانه ی عدم رضایت الهی نیست.

پست جمعبندی:

سوال:

من فردی هستم که سعی میکنمکه گناه نکنم یعنی گناه رو از رو عمد نمیکنم و نمازهام رو هم اول وقت میخونم ولی میخوام خیلی خوب باشم تا خدا از من راضی باشه چون خوبان در نزد خدا نشانه هایی دارند و طبق احادیث به ماوراءالطبیعه میرسند و من هم چون به این مقامات نرسیده ام میترسم که خدا ازم راضی نباشه نمیدونم چطور باید حرف دلم رو بگم خواهشا خواهشا منو راهنمایی کنید و مطابق روایات بگید که با این شرایط خداوند از من راضی است یا خیر؟

پاسخ:

همه ی ما در پی کسب رضایت الهی هستیم لذا برای فهمیدن این امر که آیا خداوند از ما و عملکرد ما راضی است یا نه لازم است به عمل خود رجوع نماییم. با بررسی در عمل و سنجش میزان خلوص آن به خوبی می توان به میزان رضایت الهی پی برد.
هدف از آفرینش انسان تقرب به خداست بنابراین تمام رفتار و افعال و گفتار ما باید در همین جهت باشد لذا هر عملی که ما را به خداوند نزدیک کند قطعا مورد رضایت خداست و هر عملی که ما را از خداوند دور کند مورد رضایت الهی نیست.
خداوند برای ما میزان قرار داده است و از ما خواسته تا عمل خود را با میزان الهی بسنجیم . قرآن و اهل البیت علیهم السلام دو میزان مهم برای سنجش اعمال است وقتی انسان رفتار خود را با این میزان محک بزند به راحتی می تواند پی به رضایت الهی ببرد.
انجام واجبات و پرهیز از محرمات و همراه بودن عمل با تقوا و خلوص نیت و یا به طور خلاصه دارا بودن دوویژگی حسن فعلی و حسن فاعلی برای هر عمل ،معیار مناسبی برای تشخیص رضایت الهی است.
البته رضایت خداوند دارای مراتب است و هر کس به مرتبه و درجه ای از آن می رسد و مرتبه ی هر کس به میزان بندگی و عبودیت او در انجام عمل بستگی دارد.
در روایات به طور مکررآمده است که خوشنودی خداوند در طاعت است لذا باید سعی شما بر بیشتر و بیشتر کردن طاعت باشد.وطاعت انسان در مبارزه با هوای نفس و خواسته های نفسانی نمود پیدا می کند.
در ضمن رسیدن به برخی ویژگی های نفسانی و توانایی پیدا کردن بر بعضی از امور صرفا نشانه ی رضایت الهی نیست در واقع نمی توان گفت که هرکس به نوعی از توانایی روحی رسید حتما وصد درصد عملش مورد رضایت خدا بوده چرا که از طریق ریاضت نفس می توان به برخی از این توانایی ها دسترسی پیدا کرد اما توجه کنید که همه ی ریاضتها رحمانی نیست بلکه ممکن است کسی از طریق ریاضتهای شیطانی بدین مراحل دسترسی پیدا کند.بنابراین در این خصوص باید گفت که هر رسیدنی نشانه ی تایید و رضایت الهی و هر نرسیدنی نشانه ی عدم رضایت الهی نیست.

موضوع قفل شده است