آیا حضرت علی (ع) از یک یهودی پول قرض کرد؟

تب‌های اولیه

87 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آیا حضرت علی (ع) از یک یهودی پول قرض کرد؟

[="Black"]اعوذ بالله سمیع العلیم من الشیطان العین الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم

در یکی از تاپیکها یکی از کارشناسان محترم در پاسخ به سوالی یک رواتی را بیان کرده اند.که قصد دارم در این تاپیک آن روایت را مورد برسی قرار دهم.


روایت نقل شده:


نقل قول:
روزى حضرت على عليه السلام كه به پول احتياج پيدا كرد بود، به ناچار چادر حضرت فاطمه عليها السلام را كه از جنس پشم بود نزد مردى يهودى به نام زيد رهن گذاشت و قدرى جو قرض گرفت . آن مرد يهودى چادر را به خانه برد و در حجره گذاشت و.......... .[

نقل قول:

[4] . مجلسي، محمدباقر، زندگاني حضرت زهرا(س)، ترجمه محمد روحاني علي آبادي، انتشارات مهام، چاپ اول، 1377ش، ص388.

ابتدا این حدیث باید از نظر روایی برسی شود.

سپس باید این روایت را با دیگر سخنان حضرت علی(ع) مطابقت داد.
[/]

برچسب: 

با نام و یاد دوست


کارشناس بحث: استاد پیام

روزى حضرت على عليه السلام كه به پول احتياج پيدا كرد بود، به ناچار چادر حضرت فاطمه عليها السلام را كه از جنس پشم بود نزد مردى يهودى به نام زيد رهن گذاشت و قدرى جو قرض گرفت . آن مرد يهودى چادر را به خانه برد و در حجره گذاشت . به هنگام شب ، زن مرد يهودى وقتى كه وارد حجره شد نورى از آن چادر مشاهده كرد كه تمام حجره ر روشن كره بود. زن وقتى كه آن حالت عجيب را ديد نزد شوهرش رفت و آنچه ديده بود نقل كرد. شوهرش از شنيدن آن حالت تعجب كرد. (چون فراموش كرده بود كه چادر حضرت فاطمه عليها السلام در خانه اوست ) پس به سرعت داخل حجره شد و متوجه شد كه نور از چادر حضرت فاطمه عليها السلام آن بانوى عصمت است كه مانند بدر منير خانه را روشن كرده است . يهودى از مشاهده اين حالت تعجبش زيادتر شد. پس آن دو به خانه خويشان و دوستان خود رفتند و هشتاد نفر از آنها را به خانه آوردند كه همگى آنها از بركت شعاع (نور) چادر فاطمه عليها السلام به نور اسلام منور گرديدند.
مناقب ابن شهر آشوب ج 3، ص 387 ؛ الخرائج راوندى ج 2 ص
537

مَناقِبُ آلِ أبی ‏طالب مشهور به المناقب کتابی عربی درباره مناقب و فضايل معصومين(ع)تالیف عالم شیعی محمد بن على ابن شهر آشوب (متوفای ۵۸۸ق) است.. مؤلف در این کتاب از مناقب پیامبر(ص)، ائمه و صحابه سخن گفته كه در نسخ فعلى موجود نيست، بلكه در چاپ‌‏هاى كنونى كه در چهار جلد تنظيم شده از زندگي و فضائل رسول خدا(ص) شروع شده و به امام حسن عسكرى(ع) ختم شده و از امام عصر(ع) سخنى در آن نيست. همچنين بعضى از مطالبى كه مؤلف در كتب ديگر خود به مناقب ارجاع داده در چاپ‌‏هاى موجود يافت نمى‏‌شود.

المناقب از آثار معتبر شیعی بوده و بسیاری از علماى شيعه و سنى به این کتاب اعتماد جسته و روايات آن را نقل كرده‌اند.
کتاب المناقب را می‌توان از کتب معتبری دانست که همگان را به تحسین واداشته است و در حدی از اعتبار قرار دارد که علمای شیعه و سنی به آن اعتماد کرده و روایات آن را بدون هیچ دغدغه‌ای نقل می‌کنند.

سلام " منظور شما با همخانی با دیگر سخنان امام علی (ع) کدام سخن آن حضرت است.

پیام;578731 نوشت:
سلام " منظور شما با همخانی با دیگر سخنان امام علی (ع) کدام سخن آن حضرت است.

سلام
حضرت على علیه السلام فرمودند:
از قرض كردن دورى كنید زیرا موجب ذلّت در روز و حزن در شب و پرداختن آن در دنیا و آخرت مى‏باشد.(علل الشرائع / ترجمه ذهنى تهرانى ج‏2،683)

پیام;578730 نوشت:
مَناقِبُ آلِ أبی ‏طالب مشهور به المناقب کتابی عربی درباره مناقب و فضايل معصومين(ع)تالیف عالم شیعی محمد بن على ابن شهر آشوب (متوفای ۵۸۸ق) است.. مؤلف در این کتاب از مناقب پیامبر(ص)، ائمه و صحابه سخن گفته كه در نسخ فعلى موجود نيست، بلكه در چاپ‌‏هاى كنونى كه در چهار جلد تنظيم شده از زندگي و فضائل رسول خدا(ص) شروع شده و به امام حسن عسكرى(ع) ختم شده و از امام عصر(ع) سخنى در آن نيست. همچنين بعضى از مطالبى كه مؤلف در كتب ديگر خود به مناقب ارجاع داده در چاپ‌‏هاى موجود يافت نمى‏‌شود.

المناقب از آثار معتبر شیعی بوده و بسیاری از علماى شيعه و سنى به این کتاب اعتماد جسته و روايات آن را نقل كرده‌اند.
کتاب المناقب را می‌توان از کتب معتبری دانست که همگان را به تحسین واداشته است و در حدی از اعتبار قرار دارد که علمای شیعه و سنی به آن اعتماد کرده و روایات آن را بدون هیچ دغدغه‌ای نقل می‌کنند.

آیا روایت قرض گرفتن از یهودی از نظر علم رجال مرسل است یا ضعیف است؟
در معتبر ترین کتابها هم احادیث ضعیف پیدا می شود.

بسم الله الرحمن الرحیم

پیام;578730 نوشت:
المناقب از آثار معتبر شیعی بوده

عرض سلام و ادب خدمت کارشناس گرامی.

بنده کاری به کلیت کتاب ندارم.اینکه کلیت کتاب معتبر باشد دلیل نمی شود که تمام احادیث موجود در آن معتبر باشد.

پیام;578731 نوشت:
منظور شما با همخانی با دیگر سخنان امام علی (ع) کدام سخن آن حضرت است.

پاسخ:

عصران;578745 نوشت:
حضرت على علیه السلام فرمودند:
از قرض كردن دورى كنید زیرا موجب ذلّت در روز و حزن در شب و پرداختن آن در دنیا و آخرت مى‏باشد.(علل الشرائع / ترجمه ذهنى تهرانى ج‏2،683)

البته روایاتی دیگری هم وجود دارد که در ادامه به آن میپردازیم.

__________________

برمیگردیم به حدیث.

یک : مگر کمبود مسلمان بود که حضرت علی(ع) از یک یهودی پول قرض بگیرد!؟

دو : حضرت علی(ع) که در جاهای مختلف فرموده اند دستش را جز برای خدا به سوی کسی دیگر دراز نکرده است چگونه دستش را برای قرض کردن دراز میکنند!!؟؟ آنهم از یک یهودی!؟

سه : حضرت علی(ع) برای چه چیز نیاز به پول پیدا کرده اند!؟؟ چه چیز باعث شد که حضرت علی(ع) بجای درخواست از خدا روی به قرض کردن بیاورند!؟؟
وقتی حسنین (ع) بیمار شدند حضرت نیت روزه کردند و حسنین(ع) خوب شدند.و هنگام افطار تنها قرص نان را به مسکین و اسیر و یتیم داده اند.

و...................!

این هم یکی دیگر

احمد بن محمّد، از پدرش، از محمّد بن احمد، از یوسف بن حارث از عبد اللَّه بن یزید، از حیاة بن شریح از سالم بن غیلان از دراج، از ابى الهیثم، از ابى سعید خدرى، وى مى‏گوید: از رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم شنیدم كه مى‏فرمودند:پناه به خدا مى‏برم از كفر و قرض.
محضر مباركش عرض شد: آیا قرض را معادل و در عرض كفر قرار مى‏دهید؟
فرمودند: آرى.(علل الشرائع / ترجمه ذهنى تهرانى ج‏2،683)

[="Black"]بسم الله الرحمن الرحیم


حضرت علی(ع) نخلستان داشتند و با پول فروش خرما و میوه دیگر درختان انفاق میکردند.
حتی این نخلستان همانگونه که در نامه 24نهج البلاغه حضرت علی(ع) به فرزندانش پیرامون اموالش وصیئت میکند.

چگونه میشود حضرت علی(ع) که خود باغ میوه دارد و با فروش آنها انفاق میکند به پول نیاز شدیدی پیدا کند و باعث شود دستش را سوی شخصی دراز کند!!![/]

من اطلاعاتی هیچ اطلاعات رجالی در مورد این حدیث ندارم و نمیتونم چیزی بگم

ولی احتمال میدم، شاید - شاید - شاید این کار بخاطر این بوده تا آن مرد مسلمان شود؛ شاید...

سلام علیکم.

قرض گرفتن پول که حرام نیست و در شرایطی واجب می شود. حال اگر شخصی مانند امیر المومنین (ع) از کسی چیزی قرض بگیرد این را در لطف آن حضرت براحتی میتوان هضم نمود، که در حدیث نیز اشاره شده که طرف به اتفاق چندین نفر دیگر مسلمان شده و ...

مسئله پرهیز از قرض گرفتن هم، برای شرایط عادی است، نه شرایط اضطرار.

در مورد نخلستان باید به زمان حدیث دقت شود، که فکر میکنم در زمان حضرت رسول (ص) بوده چون حضرت زهرا (س) در قید حیات بودند و ... این روایت فکر میکنم حتی مربوط به قبل از فتح مکه باشد.

موضوع نخلستان و ... در بعد از زمان فتح مکه و حضرت رسول (ص) و ... بوده.

مسئله شرک و کمک خواستن از خدا هم منافاتی با این قضیه ندارد، چرا که انسان باید از ابزار و وسایل کمک بگیرد. مثل این میماند که کسی مریض شود و نزد طبیب نرود.

تازه عقل و منطق و استدلال و شرع ... حکم میکند که اگر کسی مریض شد و طبیب مثلا مسیحی فوق العاده واردی وجود داشت که در میان مسلمانان تبهری مانند او یافت نمیشد، و ناچار شد و مریضی اش جز از طریق مراجعه به آن فرد مسیحی علاج نمیشد باید سراغ همان طبیب مسیحی برود.

کما اینکه فکر میکنم (اگر درست خاطرم باشد) بعد از ضربت خوردن حضرت پزشکی یهودی (یا مسیحی) برای مداوای حضرت آوردند.

موفق باشید.

امام عشق;578425 نوشت:
سپس باید این روایت را با دیگر سخنان حضرت علی(ع) مطابقت داد.

اين روايت در كتاب جلاء العيون هلامه مجلسي ج 1 ص 164 هم امده است

سنجش روایت با قرآن

وَلاَ تَجْعَلْ یَدَکَ مَغْلُولَةً إِلَی عُنُقِکَ وَلاَ تَبْسُطْهَا کُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُومًا مَّحْسُورًا (اسراء29)
و دست خود را به گردنت بسته مدار (بخلورزی مکن) و آن را به تمامی باز نکن (هر چه داری مده) که سرزنش شده و درمانده برجای
بنشینی.
وَ قالَتِ الْیهُودُ یدُ اللّهِ مَغْلُولَةٌ غُلَّتْ ایدیهِمْ وَ لُعِنُوا بِما قالُوا بَلْ یداهُ مَبْسُوطَتانِ؛ مائده/64
و یهود گفتند: « دست خدا ( با زنجیر ) بسته است». دستهایشان بسته باد! بلکه هر دو دست ( قدرت ) او، گشاده است.

لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النّاسِ عَداوَةً لِلَّذینَ آمَنُوا الْیهُودَ وَ الَّذینَ أَشْرَکُوا؛مائده/82
به طور مسلّم ( ای پیامبر ) دشمن ترین مردم نسبت به مؤمنان را، یهود و مشرکان خواهی یافت.

بدون شرح!

پیام;578726 نوشت:
به پول احتياج پيدا كرد بود،

پیام;578726 نوشت:
قدرى جو قرض گرفت

یک نکته دیگر:از تواریخ چنین بر می آید که یهودیان پی به حقانیت پیامبر برده بودند ولی در پذیرش اسلام لجاجت می کردند و همواره عده ای را می فرستادند تا سوالاتی را از پیامبر بپرسند تا او نتواند انجام دهد و او را رسوا کنند اما پس از جواب دادن پیامبر هم اسلام نمی آوردند حالا چگونه یهودیان با دیدن نور چادر مسلمان شدند آن هم هشتاد تا هشتاد تا والله اعلم.

بسم الله الرحمن الرحیم
عرض سلام و ادب و احترام خدمت دوستان گرامی


علی سجاد فاطمی;578934 نوشت:
ولی احتمال میدم، شاید - شاید - شاید این کار بخاطر این بوده تا آن مرد مسلمان شود؛ شاید...


تمام احتمالات باید ثابت بشود.
قضیه خلق الساعه نیز یک احتمال بود!

AmirOmidvar;579155 نوشت:
مسئله پرهیز از قرض گرفتن هم، برای شرایط عادی است، نه شرایط اضطرار.

کدام شرایط اضطرار!؟
لطفا شرایط اضطرار حضرت علی(ع) را ثابت بفرمایید.

AmirOmidvar;579155 نوشت:
در مورد نخلستان باید به زمان حدیث دقت شود، که فکر میکنم در زمان حضرت رسول (ص) بوده چون حضرت زهرا (س) در قید حیات بودند و ... این روایت فکر میکنم حتی مربوط به قبل از فتح مکه باشد.

دوست گرامی حضرت علی(ع) از قبل از ازدواج تا لحظه شهادت باغهای میوه و نخلستان داشتند.
و باغی که از حضرت زهرا گرفته شد باغ فدک بود که بعد از شهادت رسول الله(ص) بود و باغهای دیگر غصب نشد.
و تاریخ حدیث اثری در موجودیت نخلستانها ندارد.

جدای از درآمد نخلستانها و فروش میوه ها ، حضرت علی(ع) در بیت المال سهم داشتند و همینطور ذکاتی که مردم برای امام(ع) میفرستادند و .....!


AmirOmidvar;579155 نوشت:
مسئله شرک و کمک خواستن از خدا هم منافاتی با این قضیه ندارد، چرا که انسان باید از ابزار و وسایل کمک بگیرد. مثل این میماند که کسی مریض شود و نزد طبیب نرود.

پیرامون طبیب ، حضرت علی(ع) وقتی حسنین(ع) بیمار شدند نزد طبیب نرفته اند.نیت روزه کرده اند و حسنین(ع) شفا یافتند.

کسی نگفته است این حدیث بوی شرک میدهد.

وقتی حضرت علی(ع) دارز کردن دست برای گرفتن قرض را مکروه میداند چگونه خودش چنین کاری را انجام میدهد.

دوست گرامی جایگاه بنده ، شما با حضرت علی(ع) بسیار فرق میکند.
اینکه بنده یا شما دست نیاز به غیر خدا بلد کنیم(البته بدون شرک) با اینکه حضرت علی(ع) این کار را کند بسیار فرق میکند.
امامی که مستجاب دعوه است دست به غیر خدا دراز نمیکند.

به همین دلیل حدیث نقل شده کاملا نادرست است.


AmirOmidvar;579155 نوشت:
تازه عقل و منطق و استدلال و شرع ... حکم میکند که اگر کسی مریض شد و طبیب مثلا مسیحی فوق العاده واردی وجود داشت که در میان مسلمانان تبهری مانند او یافت نمیشد، و ناچار شد و مریضی اش جز از طریق مراجعه به آن فرد مسیحی علاج نمیشد باید سراغ همان طبیب مسیحی برود.

شما یک تاپیک ایجاد کنید بنده ثابت میکنم جایی که در یک علمی مسلمانی وجود دارد رفتن نزد غیر مسلمان اشکال دارد.


سيد عباس;579170 نوشت:
اين روايت در كتاب جلاء العيون هلامه مجلسي ج 1 ص 164 هم امده است

عجب....
مگه تمام احادیث موجود در این کتوب صحیح است!؟؟
ما تمام احادیثی (100% احادیث) که در بهارالانوار وجود دارد را قبول ندارم. فقط احادیثی مورد قبول است که
اولا با آیات قران در تناقض نباشد.
ثانیا با سیره معصومین(ع) در تضاد نباشد.

امام عشق;579322 نوشت:
عجب....

شما پرسيدي اين روايت صحيح هست يا نه من گفتم روايت در جلاء العيون هم موجوده

بسم الله الرحمن الرحیم

شما فرموده اید این حدیث در فلان کتاب هم آمده است.
بنده گفتم این دلیل نمیشود که حدیث صحیح و معتبر باشد.

عصران;579176 نوشت:
سنجش روایت با قرآن

وَلاَ تَجْعَلْ یَدَکَ مَغْلُولَةً إِلَی عُنُقِکَ وَلاَ تَبْسُطْهَا کُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُومًا مَّحْسُورًا (اسراء29)
و دست خود را به گردنت بسته مدار (بخلورزی مکن) و آن را به تمامی باز نکن (هر چه داری مده) که سرزنش شده و درمانده برجای
بنشینی.
وَ قالَتِ الْیهُودُ یدُ اللّهِ مَغْلُولَةٌ غُلَّتْ ایدیهِمْ وَ لُعِنُوا بِما قالُوا بَلْ یداهُ مَبْسُوطَتانِ؛ مائده/64
و یهود گفتند: « دست خدا ( با زنجیر ) بسته است». دستهایشان بسته باد! بلکه هر دو دست ( قدرت ) او، گشاده است.

لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النّاسِ عَداوَةً لِلَّذینَ آمَنُوا الْیهُودَ وَ الَّذینَ أَشْرَکُوا؛مائده/82
به طور مسلّم ( ای پیامبر ) دشمن ترین مردم نسبت به مؤمنان را، یهود و مشرکان خواهی یافت.


سلام علیکم.

تضاد این آیات با روایت را متأسفانه متوجه نمیشوم.

یعنی شما میگویید کلا یهودیان مشکل دارند؟ و منظور آیه این است که یهودیان کافر هستند و دشمن اسلام و ....، منظور خواص و عالمان یهود است، نه عوام آنها.

در ضمن بنده در شعری که در امضای شما هست، منظور را متوجه نمی شوم، یعنی خدا نمیدرخشد؟ دیگران می گویند؟ خودش از خودش چیزی نشان نمی دهد؟

موفق باشید.

امام عشق;579322 نوشت:
کدام شرایط اضطرار!؟
لطفا شرایط اضطرار حضرت علی(ع) را ثابت بفرمایید.

سلام علیکم.

اینکه چند روز متوالی در خانه آذوقه نباشد شرایط اضطرار است.

امام عشق;579322 نوشت:
دوست گرامی حضرت علی(ع) از قبل از ازدواج تا لحظه شهادت باغهای میوه و نخلستان داشتند.
و باغی که از حضرت زهرا گرفته شد باغ فدک بود که بعد از شهادت رسول الله(ص) بود و باغهای دیگر غصب نشد.
و تاریخ حدیث اثری در موجودیت نخلستانها ندارد.

جدای از درآمد نخلستانها و فروش میوه ها ، حضرت علی(ع) در بیت المال سهم داشتند و همینطور ذکاتی که مردم برای امام(ع) میفرستادند و ...

صحبتهای شما تضاد دارد، ذکات برای امام؟ در زمان حضرت رسول (ص)؟

قبل از ازدواج باغ میوه و نخلستان؟ پس جریان فروختن سپر برای مخارج عروسی چه بوده؟

یا شما به منابع تاریخی جدیدی دست یافته اید که برای ما مکشوف نیست، که لطف کنید و آنها را ارائه کنید، و یا از روی ظن و گمان مطلبی را میگویید که ایرادی ندارد، بهرحال اینجا محل گفتگو است.

امام عشق;579322 نوشت:
پیرامون طبیب ، حضرت علی(ع) وقتی حسنین(ع) بیمار شدند نزد طبیب نرفته اند.نیت روزه کرده اند و حسنین(ع) شفا یافتند.

کسی نگفته است این حدیث بوی شرک میدهد.

وقتی حضرت علی(ع) دارز کردن دست برای گرفتن قرض را مکروه میداند چگونه خودش چنین کاری را انجام میدهد.

دوست گرامی جایگاه بنده ، شما با حضرت علی(ع) بسیار فرق میکند.
اینکه بنده یا شما دست نیاز به غیر خدا بلد کنیم(البته بدون شرک) با اینکه حضرت علی(ع) این کار را کند بسیار فرق میکند.
امامی که مستجاب دعوه است دست به غیر خدا دراز نمیکند.

به همین دلیل حدیث نقل شده کاملا نادرست است

جالب است، شما خیلی راحت حکم به بطلان یک روایت میدهید،...

شما حدیث و یا مطلبی که قرض گرفتن را مکروه میداند کامل بررسی کنید، بعد بیایید بگویید اگر بگوییم روایت صحیح است یعنی امام مرتکب مکروه شده.

امام مستجاب الدعوه؟ یعنی نیازی به کار کردن و امرار معاش هم ندارد! چرا که دست خود را به سوی غیر خدا دراز کرده، باید بنشیند در خانه و دعا کند، هر کار دیگری کند یعنی دست خود را به سوی غیر خدا دراز کرده.

کجای دین ما گفته رهن دادن و قرض گرفتن مکروه مطلق است؟

بهرحال بنده قصد جدل ندارم، ولی قویا پیشنهاد میکنم بیشتر مطالعه بفرمایید.

موفق باشید.

بسم الله الرحمن الرحیم

عرض سلام و ادب

AmirOmidvar;579375 نوشت:
سلام علیکم.

اینکه چند روز متوالی در خانه آذوقه نباشد شرایط اضطرار است.

امامین حسنین(ع) بیمار شدند امام علی(ع) نیت سه روز ، روزه کردند.
سهروز متوالی تنها آذوقه خانه که یک قرص نان بود را به یتیم و اسیر و مسکین بخشیدند.و آن سه روز یکی بدترین روزهای بود که آذوقه ای در خانه نبود و حضرت علی(ع) حتی به خدا هم نگفت برایم نان و غذا بفرست.
همچین شخصیت والایی چگونه دست نیاز دراز میکند!؟؟

AmirOmidvar;579375 نوشت:
صحبتهای شما تضاد دارد، ذکات برای امام؟ در زمان حضرت رسول (ص)؟

قبل از ازدواج باغ میوه و نخلستان؟ پس جریان فروختن سپر برای مخارج عروسی چه بوده؟

یا شما به منابع تاریخی جدیدی دست یافته اید که برای ما مکشوف نیست، که لطف کنید و آنها را ارائه کنید، و یا از روی ظن و گمان مطلبی را میگویید که ایرادی ندارد، بهرحال اینجا محل گفتگو است.


دوست گرامی اگر حضرت رسول(ص) در حیات بودند دیگر رفتن حضرت علی(ع) نزد مرد یهودی کاملا غلط است.
پس مراد از گرفتن ذکات و .... بعد از شهادت وجود نازنین رسول الله (ص) است.

اینکه حضرت علی(ع) هنگام ازدواج باغ داشتند یا نه نیز جای سوال است.و ثابت میکنم آن زمان هم باغ داشتند.

و بعد از شهادت رسول الله(ص) باغهای به حضرت زهرا(س) و حضرت علی(ع) رسید.زیرا حضرت علی(ع) تهت سرپرستی پیغمبر(ص) بودند.
یکی از آن باغها باغ فدک بود که غصب شد.
و.............

AmirOmidvar;579375 نوشت:
جالب است، شما خیلی راحت حکم به بطلان یک روایت میدهید،...

شما حدیث و یا مطلبی که قرض گرفتن را مکروه میداند کامل بررسی کنید، بعد بیایید بگویید اگر بگوییم روایت صحیح است یعنی امام مرتکب مکروه شده.


بنده این سخن را طبق حدیث خود حضرت علی(ع) بیان کرده ام. لطفا صفحه اول تاپیک را مجدد مطالعه بفرمایید.


AmirOmidvar;579375 نوشت:
کجای دین ما گفته رهن دادن و قرض گرفتن مکروه است؟

دین اسلام سفارش به قرض دادن کرده است. اما جایی نگفته است بروید قرض بگیرید.

ما أورده العلامة المحدِّث المجلسي أعلى الله مقامه في بحار الأنوار /ج 43 ـ ص 30 ح36 نقلاً عن مناقب ابن شهرآشوب، الخرائج: روي أن الإمام عليَّاً استقرض من يهودي شعيرا فاسترهنه شيئا فدفع إليه ملاءة فاطمة رهنا وكانت من الصوف فأدخلها اليهودي إلى دار ووضعها في بيت فلما كانت الليلة دخلت زوجته البيت الذي فيه الملاءة بشغل فرأت نورا ساطعا في البيت أضاء به كله فانصرفت إلى زوجها فأخبرته بأنها رأت في ذلك البيت ضوءا عظيما فتعجب اليهودي زوجها وقد نسي أن في بيته ملاءة فاطمة، فنهض مسرعا ودخل البيت فإذا ضياء الملاءة ينشر شعاعها كأنه يشتعل من بدر منير يلمع من قريب، فتعجب من ذلك فأنعم النظر في موضع الملاءة فعلم أن ذلك النور من ملاءة فاطمة، فخرج اليهودي يعدو إلى أقربائه وزوجته تعدو إلى أقربائها فاجتمع ثمانون من اليهود فرأوا ذلك فأسلموا كلهم.
فقد ذكر الحديث الشريف الملاءة التي شعت نوراً وهي في بيت اليهودي في المدينة.

ترجمه: ابن شهر آشوب و قطب‏الدين راوندي گويند:

روايت شده که علي عليه‏السلام مقداري جو از يک يهودي قرض کرد، يهودي مزبور گفت: بايد در ازاي آن چيزي را به عنوان رهن در نزد من بگذاري. و علي عليه‏السلام چادر حضرت فاطمه عليهاالسلام را که پشم بود به او داد. آن شخص چادر را گرفته و به خانه برده، در اطاقي گذاشت. به هنگام شب زن آن شخص براي انجام کاري داخل اطاق مذکور گرديد و نوري را ديد که اطاق را روشن کرده، فورا از اطاق خارج شد و آنچه را ديده بود به شوهرش اطلاع داد، مرد يهودي که فراموش کرده بود چادر فاطمه عليهاالسلام در آن اطاق است تعجب نمود و به سرعت برخاسته داخل آن اطاق گرديد و بلافاصله دريافت که آن نور از چادري ساطع مي‏شود که علي عليه‏السلام آن را گرو گذاشته است. پس آن مرد يهودي و همسرش از خانه خارج شده و هر يک به سوي اقوام خويش شتافته و آنها را از معجزه‏اي که ديده بودند آگاه نمودند، و در اثر اين واقعه هشتاد نفر از آنها به اسلام متمايل گرديده و ايمان آوردند.

روايت سند ندارد با توجه به انچه كه حقير تجسس و تفحش در تاريخ نمودم،

حالا سوال اينجاست مشكل روايت در كجاست؟ مولا علي ع چيزي را قرض كرفتند و به ازاي ان چيزي را پرداخت نمودند حالا اشكال در چيست؟

سلام
عوام هم پیرو خواص می باشند.در جنگهای پیامبر با یهودیان هم هم عوام و هم خواص شرکت داشتند.پیامبر کلا عوام و خواص یک طایفه از یهودیان را از مدینه اخراج کرد و مردان عوام و خواص طایفه یهوی دیگری را از تیغ گذرانید.شما نیازمند مطالعه بیشتری هستید با روشی که در پیش گرفته اید می توانید تمام احادیث جعلی را توجیه کنید.
یهودیان دنبال ایراد گرفتن از مسلمانان بودند پست بعد از آیات را بخوان.
آیه اولی هم که آوردم می گویدنباید آن چنان بخشش کنیم که نیازمند شویم و آیه بعد می گویداین که خداوند نمی تواند کمک کند این تفکر یهود آن زمان چه عوام و چه خواصشان است.
درباره کراهت شدید قرض گرفتن مگر احادیثی که آوردم را نخواندی.بهتر است قبل از اظهار نظر کمی بیندیشی.

سلام علیکم
این روایت هم هست که شباهت هایی به روایت مورد نظر شما دارد

نقل قول:
عرب تازه مسلمانی در مسجد مدینه از مردم کمک خواست، پیامبر(ص) به اصحاب خود نگریست.
سلمان فارسی برخاست تا نیاز آن بیچاره را برطرف سازد؛ هر جا رفت با دست خالی برگشت.
با ناامیدی به طرف مسجد می‏آمد که چشمش به منزل حضرت زهرا(س) افتاد، با خود گفت: فاطمه(س) سرچشمه نیکوکاری است.
درِ خانه را کوبید و داستان عرب مستمند را شرح داد.
حضرت زهرا(س) فرمود:
«یا سلمان و الذی بعث محمّدا بالحق نبیا ان لنا ثلاثا ما طعمنا و ان الحسن و الحسین قد اضطربا علی من شده الجوع، ثم رقدا کانهما فرخان منتوفان و لکن لا ارد الخیر اذا نزل الخیر ببابی؛
ای سلمان! سوگند به خداوندی که حضرت محمّد(ص) را به پیامبری برگزید، سه روز است که غذا نخورده‏ایم و فرزندانم حسن(ع) و حسین(ع) از شدّت گرسنگی بی‏قراری می‏کردند و خسته و مانده به خواب رفته‏اند.
امّا من، نیکی و نیکوکاری را که در خانه مرا کوبیده است، رد نمی‏کنم.»
آنگاه پیراهن خود را به سلمان داد تا در مغازه شمعون یهودی گرو گذاشته، مقداری خرما و جو، قرض بگیرد.
سلمان فارسی می‏گوید: پس از دریافت جو و خرما به طرف منزل فاطمه(س) آمده و گفتم: دختر رسول خدا(ص)! مقداری از این غذاها را برای فرزندان گرسنه‏ات بردار. پاسخ داد:
«یا سلمان هذا شی‏ء امضیناه لله عز و جل لسنا ناخذ منه شیئا؛
ای سلمان! این کار را فقط برای خدای بزرگ انجام دادیم و هرگز از آن چیزی برنمی‏داریم.»
احقاق الحق، ج 10، ص 321؛ بحارالأنوار، ج 43، ص 73.

سلام

بايد ببخشيد كه پا برهنه ميپرم وسط

چيزي كه من فهميدم اين است كه خيلي از روايات و احاديث جنبه اخلاقي داره و حكم قطعي در آن نيست حالا ممكن است كه نظر من ناقص باشه

جناب امیر امیدوار بگذار اول معلوم شود روایت سند دارد یا ندارد بعد معلوم شود سندش ضعیف است یا ضعیف نیست بعد معلوم شود با قرآن مطابقت دارد یا ندارد بعد بفرما روایت را توجیه کن نه این که چشم بسته هر روایتی را دیدی یک دلیلی برایش بتراشی.
گفته بودی قرض گرفتن حرام نیست خواستگاری هم که حرام نیست.
بعد گفتی یک طبیب مسیحی برای مداوای امام آمد.دختر ابوسفیان هم زن پیامبر بود.
ما یک روایت داریم که امام علی به خواستگاری دختر ابوجهل رفته است با روش توجیهی شما این روایت هم نباید اشکالی داشته باشد در حالی که این یک روایت جعلی برای ضربه زدن به شخصیت حضرت بود.

کار پاکان را قیاس از خود نگیر
گرچه باشد در نبشتن شیر و شیر

عصران;579434 نوشت:
جناب امیر امیدوار بگذار اول معلوم شود روایت سند دارد یا ندارد بعد معلوم شود سندش ضعیف است یا ضعیف نیست بعد معلوم شود با قرآن مطابقت دارد یا ندارد بعد بفرما روایت را توجیه کن نه این که چشم بسته هر روایتی را دیدی یک دلیلی برایش بتراشی.
گفته بودی قرض گرفتن حرام نیست خواستگاری هم که حرام نیست.
بعد گفتی یک طبیب مسیحی برای مداوای امام آمد.دختر ابوسفیان هم زن پیامبر بود.
ما یک روایت داریم که امام علی به خواستگاری دختر ابوجهل رفته است با روش توجیهی شما این روایت هم نباید اشکالی داشته باشد در حالی که این یک روایت جعلی برای ضربه زدن به شخصیت حضرت بود.

کار پاکان را قیاس از خود نگیر
گرچه باشد در نبشتن شیر و شیر

سلام مجدد.

ظاهرا گفتار من شما را خیلی آزرده، من از شما معذرت خواهی میکنم!

بحث یک روایت نیست، بحث این است که ذیل یک روایت، چیزهای مسلم را زیر سئوال می برید.

رهن از عقود اسلامی است، مکروه مطلق نیست، حرام نیست، و جایز است. و در برخی از موارد واجب می شود.

استفاده از طبیب یهودی منعی ندارد، مگر اینکه در جنگ با مسلمانان باشد، یعنی کافر حربی باشد.

قرض گرفتن از اهل کتاب (عقود اسلامی)، جایز است، و مشکلی در آن نیست و مکروه مطلق نیست. (و حتی در برخی موارد واجب می شود)

بنده حدیث و یا روایتی را توجیه نکردم، بلکه بحث های ذیل آن روایت را که شما غیر مستقیم سعی در تزریق آن دارید بیان نمودم، شاید خودتان هم ندانید، ولی در ضمیر ناخودآگاه خواننده این مطالب را ایجاد میکنید:

1- قرض گرفتن (رهن)، مکروه مطلق است
2- قرض گرفتن (رهن)، در حد کفر است
3- استفاده از منابع اهل کتاب مطلقا ممنون است
4- .....

در ضمن لطفا امضای خود را نیز تفسیر بفرمایید تا رفع شبهه شود.

موفق باشید.

[="Black"]بسم الله الرحمن الرحیم

عرض سلام و ادب

kobram;579427 نوشت:

سلام علیکم
این روایت هم هست که شباهت هایی به روایت مورد نظر شما دارد

ایرادی که به روایت قبلی وارد کرده ام به این روایت هم وارد می دانم.

نمیدونم چرا در اینگونه احادیث معصومین(ع) فقط از یهودیان قرض میگیرند.گویا کمبود مسلمان بود!!!!![/]

سلام علیکم

AmirOmidvar;579439 نوشت:
ظاهرا گفتار من شما را خیلی آزرده، من از شما معذرت خواهی میکنم!

گفتار شما من را آزار نداده چیزی من را آزار داده خرابی سیستم و کندی و قطع و وصل پی در پی اینترنت است که باعث شد نتوانم از صفحه قبل نقل قول بزنم.

AmirOmidvar;579439 نوشت:
قرض گرفتن از اهل کتاب (عقود اسلامی)، جایز است، و مشکلی در آن نیست و مکروه نیست

احادیثی که درصفحه اول آوردم را خواندید.

AmirOmidvar;579439 نوشت:
- قرض گرفتن (رهن)، مکروه است
2- قرض گرفتن (رهن)، در حد کفر است

من اینها را نمی گویم پیامبر و امام علی گفته اند.

AmirOmidvar;579439 نوشت:
- استفاده از منابع اهل کتاب مطلقا ممنون است

من کی این را گفتم من گفتم یهودیان آن زمان دشمن اسلام بودند.

AmirOmidvar;579439 نوشت:
در ضمن لطفا امضای خود را نیز تفسیر بفرمایید تا رفع شبهه شود.

شما اول برو از امام خمینی بپرس که چرا خداوند را به زن تشبیه کرده و گفته به خال لبت ای دوست گرفتار شدم تا من هم جواب شما را بدهم.

امام عشق;579442 نوشت:
ایرادی که به روایت قبلی وارد کرده ام به این روایت هم وارد می دانم.

من هم به همین دلیل این روایت را آوردم. تا اعتبار آن بررسی شود. البته روایت های مشابه دیگری هم شنیده ام، ولی به آن ها دسترسی ندارم.

امام عشق;579442 نوشت:
نمیدونم چرا در اینگونه احادیث معصومین(ع) فقط از یهودیان قرض میگیرند.گویا کمبود مسلمان بود!!!!!

علت که مشخصه. سلمان کل شهر را گشته ولی نتوانسته چیزی برای کمک به آن مرد پیدا کند. در آن دوران مردم مدینه در فقر شدیدی به سر می برده اند.

امام عشق;579442 نوشت:
ایرادی که به روایت قبلی وارد کرده ام به این روایت هم وارد می دانم.

ما يك سوال كرديم اشكال به اين روايت چيه كه هنوز.........

خوب بيا بگو اشكالت چجيه ديگر .......

امام عشق;578425 نوشت:
اعوذ بالله سمیع العلیم من الشیطان العین الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم

در یکی از تاپیکها یکی از کارشناسان محترم در پاسخ به سوالی یک رواتی را بیان کرده اند.که قصد دارم در این تاپیک آن روایت را مورد برسی قرار دهم.


روایت نقل شده:

روزى حضرت على عليه السلام كه

به پول احتياج پيدا كرد

بود، به ناچار

چادر

حضرت فاطمه عليها السلام را كه از جنس پشم بود

نزد مردى يهودى به نام زيد رهن گذاشت و قدرى جو قرض گرفت

. آن مرد يهودى چادر را به خانه برد و در حجره گذاشت و.......... .

ابتدا این حدیث باید از نظر روایی برسی شود.

سپس باید این روایت را با دیگر سخنان حضرت علی(ع) مطابقت داد.



با سلام و عرض ادب
روایت بدون سند است و به احتمال قوی از طریق اهل سنت (به فعل مجهول رُوِيَ دقت کنید)

رُوِيَ أَنَّ عَلِيّاً ع اسْتَقْرَضَ شَعِيراً مِنْ يَهُودِيٍّ فَاسْتَرْهَنَهُ شَيْئاً فَدَفَعَ إِلَيْهِ مُلَاءَةَ[1] فَاطِمَةَ رَهْناً وَ كَانَتْ مِنَ الصُّوفِ فَأَدْخَلَهَا الْيَهُودِيُّ إِلَى دَارِهِ‏[2] وَ وَضَعَهَا فِي بَيْتٍ.

فَلَمَّا كَانَتِ اللَّيْلَةُ[3] دَخَلَتْ زَوْجَتُهُ الْبَيْتَ الَّذِي فِيهِ الْمُلَاءَةُ لِشُغُلٍ‏[4] فَرَأَتْ نُوراً سَاطِعاً5 [=Traditional Arabic]أ ضَاءَ بِهِ الْبَيْتُ‏[6] فَانْصَرَفَتْ إِلَى زَوْجِهَا وَ أَخْبَرَتْهُ بِأَنَّهَا رَأَتْ فِي ذَلِكَ الْبَيْتِ ضَوْءاً[7] عَظِيماً فَتَعَجَّبَ زَوْجُهَا الْيَهُودِيُّ مِنْ ذَلِكَ‏[8] وَ قَدْ نَسِيَ أَنَّ فِي بَيْتِهِمْ‏[9] مُلَاءَةَ فَاطِمَةَ فَنَهَضَ مُسْرِعاً وَ دَخَلَ الْبَيْتَ فَإِذَا ضِيَاءُ الْمُلَاءَةِ يَنْتَشِرُ شُعَاعُهَا كَأَنَّهُ يَشْتَعِلُ مِنْ بَدْرٍ مُنِيرٍ يَلْمَعُ مِنْ قَرِيبٍ فَتَعَجَّبَ مِنْ ذَلِكَ فَأَنْعَمَ‏[10] النَّظَرَ فِي مَوْضِعِ الْمُلَاءَةِ فَعَلِمَ أَنَّ ذَلِكَ النُّورَ مِنْ مُلَاءَةِ فَاطِمَةَ فَخَرَجَ الْيَهُودِيُّ يَعْدُو إِلَى أَقْرِبَائِهِ وَ زَوْجَتُهُ تَعْدُو إِلَى أَقْرِبَائِهَا[11] (وَ اسْتَحْضَرَهُمْ دَارَهُمَا فَاسْتَجْمَعَ نَيِّفٌ وَ)[12] ثَمَانُونَ نَفَراً مِنَ الْيَهُودِ فَرَأَوْا ذَلِكَ وَ أَسْلَمُوا كُلُّهُمْ‏[13].

عصران;579458 نوشت:
سلام علیکم

گفتار شما من را آزار نداده چیزی من را آزار داده خرابی سیستم و کندی و قطع و وصل پی در پی اینترنت است که باعث شد نتوانم از صفحه قبل نقل قول بزنم.

احادیثی که درصفحه اول آوردم را خواندید.

من اینها را نمی گویم پیامبر و امام علی گفته اند.

من کی این را گفتم من گفتم یهودیان آن زمان دشمن اسلام بودند.

شما اول برو از امام خمینی بپرس که چرا خداوند را به زن تشبیه کرده و گفته به خال لبت ای دوست گرفتار شدم تا من هم جواب شما را بدهم.

و علیکم السلام.

شما از حدیث چطور حکم فقهی یا اخلاقی استخراج کردید؟ فقه و اخلاق میگوید رهن از عقود اسلامی و جایز است و هیچ یک از علما چه از باب فقهی چه از باب اخلاقی نگفتند رهن مکروه مطلق است. بلکه در بعضی از جهات و حالات قرض گرفتن واجب می شود.

شما که نمیتوانید از یک حدیث یا یک روایت یا چند حدیث و روایت حکم فقهی و اخلاقی استخراج کنید. باید دید به چه کسی گفته در جواب چه گفته شأنش چه بوده، معنیش چه بوده و ....

اینکه شما میگویید "رهن" باطل است، یا مکروه مطلق است، یا معادل کفر است، و .... اینها ظن شماست و مربوط به اسلام نیست.

همین را مبنا قرار میدهید و حکم به بطلان یک روایت میکنید. یعنی این را ثابت اول در نظر میگیرید بعد حکم به بطلان یک روایت می دهید.

یهودیان دشمن با کسانی که جزیه میدادند و در شهر مسلمانان زندگی میکردند و کسب و کار داشتند (مغازه داشتند)، و ... متفاوت است...

در مورد شعر هم من هرچه راجع به شعر امضای شما فکر میکنم، چیزی دستگیرم نمیشود جز اینکه منظور این باشد که خدا وجود ندارد، چون اگر وجود داشت بالاخره یه اثری از خودش نشون میداد.

موفق باشید.

[="Black"]بسم الله الرحمن الرحیم
عرض سلام و ادب

علی مع الحق;579466 نوشت:
روایت بدون سند است

ممنون از پاسخ جنابعالی.

بنده میخواستم همین را عرض کنم.که این روایت بدون سند است.
البته جدای از سند با بعضی از احادیث هم در تضاد است.

بنده این روایت را در یکی از کتوب یهودیان هم خوانده بودم ، متاسفانه هرقدر گشتم نتوانستم آدرسش را پیدا کنم و ارائه دهم.
[/]

علی مع الحق;579466 نوشت:
روایت بدون سند است و به احتمال قوی از طریق اهل سنت (به فعل مجهول رُوِيَ دقت کنید)

مرفوع و مرسول بودن روايت را هم ما عارض شديم، اما سوال من اين است اشكال روايت در چيست مضاف بر اينكه اين روايت از باب فضائل اهل بيت است لذا نياز به صحت سندي ندارد

امام عشق;579472 نوشت:
البته جدای از سند با بعضی از احادیث هم در تضاد است.

اقا ما هنوز مانده ايم شما اشكال روايت را وارد كنيد كه در چيست، چرا فرار مي كنيد از پاسخ؟

سيد عباس;579474 نوشت:
مرفوع و مرسول بودن روايت را هم ما عارض شديم، اما سوال من اين است اشكال روايت در چيست مضاف بر اينكه اين روايت از باب فضائل اهل بيت است لذا نياز به صحت سندي ندارد

سيد عباس;579475 نوشت:
اقا ما هنوز مانده ايم شما اشكال روايت را وارد كنيد كه در چيست، چرا فرار مي كنيد از پاسخ؟

سلام علیکم.

برادر بزرگوار، اینطور که بنده متوجه شده ایرا را در دو چیز میدانند:

1- رهن (قرض) را باطل یا مکروه مطلق یا مطلقا خلاف اخلاق میدانند
2- میگویند دور از شأن امام مستجاب الدعوه است که از کسی قرض بگیرد، او خدا دارد و به هیچ چیز دیگر نیازی ندارد

که بنده پاسخ را در سطح سواد خودم دادم.

در مورد 1 که خلاف اسلام است، زیرا نه اخلاق نه شرع نه فقه، رهن را مکروه مطلق نمیداند. بلکه در برخی از موارد آن را واجب می دانند.

در مورد 2 هم اگر بخواهیم بسط دهیم باید بگوییم اینها بنشینند خانه و فقط دعا کنند، هر کار دیگری بکنند بالاخره توسل بوده، و دست نیاز به سوی غیر خدا دراز کردند.

مثلا کشاورزی هم اگر بخواهند بکنند، باید بگوییم دست نیاز به خاک، آب، خورشید، و بذر، و ... دراز کرده اند.. باید دعا کنند بعد جبرائیل برایشتان طعام بیاورد.

موفق باشید.

AmirOmidvar;579479 نوشت:
1- رهن (قرض) را باطل یا مکروه یا خلاف اخلاق میدانند

اولا اينكه رهن در اينجا به معناي اين نيست كه بعد از استفاده و استعمال پس دهد قرض و رهن اينجا به معناي معاوضه كردن هست يعني پول ان جنس را چون به معادل پول يا درهم نداشته چادر مبارك را داده است

AmirOmidvar;579479 نوشت:
2- میگویند دور از شأن امام مستجاب الدعوه است که از کسی قرض بگیرد، او خدا دارد و به هیچ چیز دیگر نیازی ندارد

اين قلم هم جهل ان شخص را ثابت مي كند زيرا خداوند به غير خودش هم متوسل شده است اشكال اين در چيست؟ هر سببي نيازي به اسباب دارد لذا اين هم محل اشكال نمي تواند باشد

دوستان عزیز لطفا با رعایت اخلاق و ادب اسلامی و در ارتباط با موضوع پست بفرمائید تا تاپیک بسته نشه

علی مع الحق;579484 نوشت:
دوستان عزیز لطفا با رعایت اخلاق و ادب اسلامی و در ارتباط با موضوع پست بفرمائید تا تاپیک بسته نشه

داداش يك سوال، خداوند در قران دشمنانش را خر و سگ و چهار پا نام مي برد ايا به نظر شما خداوند در كتاب خود كلمات غير اخلاقي استعمال كرده است؟

[="Black"]بسم الله الرحمن الرحیم

علی مع الحق;579484 نوشت:
دوستان عزیز لطفا با رعایت اخلاق و ادب اسلامی و در ارتباط با موضوع پست بفرمائید تا تاپیک بسته نشه

جناب علی مع الحق.

ای کاش یک اختار هم به سید عباس میدادید.
که از ابتدا بجای پاسخ توهین کردند ، تهمت زدند ، و ..............[/]

سيد عباس;579483 نوشت:
اولا اينكه رهن در اينجا به معناي اين نيست كه بعد از استفاده و استعمال پس دهد قرض و رهن اينجا به معناي معاوضه كردن هست يعني پول ان جنس را چون به معادل پول يا درهم نداشته چادر مبارك را داده است

اين قلم هم جهل ان شخص را ثابت مي كند زيرا خداوند به غير خودش هم متوسل شده است اشكال اين در چيست؟ هر سببي نيازي به اسباب دارد لذا اين هم محل اشكال نمي تواند باشد

سلام مجدد

معنای رهن در عقود اسلامی این است:

بنده نیاز به یک میلیون تومان پول دارم که خرج کنم. از شما این یک میلیون تومان را میگیرم و خرج میکنم، در عوض ماشین خود را بعنوان رهن (امانت) نزد شما میگذارم. شما حق استفاده از ماشین را ندارید، تنها بعنوان ضمانت برگشت یکمیلیون تومان آن را نگه میدارید.

بعد که من آن یک میلیون را برگرداندم، شما هم امانت من (همان رهن) را بر میگردانید.

این معنی رهن در عقود اسلامی است. یعنی اگر روایت صحیح باشد، و واقعا اتفاق افتاده باشد، حضرت برای پس گرفتن چادر مورد اشاره، باید همان مقدار جو را به صاحبش برگرداند یا معادل آن را بدهد سپس چادر را پس بگیرد.

در مورد کمک خواستن از دیگران هم که مشخص است این استدلال که حضرت مستجاب الدعوه است و امام است و ... و نباید دست نیاز به سوی دیگران دراز کند و ... تنها بازی با لغات است.

دست نیاز کسی دراز نکرده، معامله و عقود اسلامی اجرا شده... اثر را خدا میدهد و ...

موفق باشید.

AmirOmidvar;579470 نوشت:
شما از حدیث چطور حکم فقهی یا اخلاقی استخراج کردید؟ فقه و اخلاق میگوید رهن از عقود اسلامی و جایز است و هیچ یک از علما چه از باب فقهی چه از باب اخلاقی نگفتند رهن مکروه است.

شما که نمیتوانید از یک حدیث یا یک روایت یا چند حدیث و روایت حکم فقهی و اخلاقی استخراج کنید. باید دید به چه کسی گفته در جواب چه گفته شأنش چه بوده، معنیش چه بوده و ....


سلام
شما این دو حدیثی که آوردم را ببر نزد کارشناس یا هر عالمی که قبول داری ببین چه می گوید.

AmirOmidvar;579470 نوشت:
یهودیان دشمن با کسانی که جزیه میدادند و در شهر مسلمانان زندگی میکردند و کسب و کار داشتند (مغازه داشتند)، و ... متفاوت است...

من هرچه برای شما سند بیاورم فایده ندارد شما برو در بخش تاریخ یک موضوع با نام یهودیان بد و یهودیان خوب در عصر پیامبر ایجاد کن یا حداقل یک کتاب درباره تاریخ اسلام بخوان.

سيد عباس;579489 نوشت:
داداش يك سوال، خداوند در قران دشمنانش را خر و سگ و چهار پا نام مي برد ايا به نظر شما خداوند در كتاب خود كلمات غير اخلاقي استعمال كرده است؟

جناب سید عباس عزیز ، برادر محترم لطفا بحث رو منحرف نفرمائید و به طرف مقابلتان توهین نکنید. این روش مباحثه نیست بزرگوار

AmirOmidvar;579491 نوشت:
دست نیاز کسی دراز نکرده، معامله و عقود اسلامی اجرا شده... اثر را خدا میدهد و ...

داداش عزيزم سخن شما صحيح است اما مثل اين مي ماند من به شما بگويم كولر ما چون اسمش گازي لذا با گاز كار مي كند تعريف يك مصداق را لفظ نمي اورد در روايت مذكور مولا علي ع گندم را از شخصي گرفت و به ازاي ان چادري داد ايا قلم گرفته شده مصرفي هست يا نگه داشتني؟ وقتي قلم مصرفي و خوراكي هست يعني به ازاي ان قلم جنس پول نداشته جايش شي ديگر داده يعني معامله كالا به كالا لذا ديگر بحث رهن بر ذمه ان نيست

[="Black"]بسم الله الرحمن الرحیم

AmirOmidvar;579479 نوشت:
رهن (قرض) را باطل یا مکروه یا خلاف اخلاق میدانند

پاسخ جنابعالی:
عصران;578745 نوشت:
حضرت على علیه السلام فرمودند:
از قرض كردن دورى كنید زیرا موجب ذلّت در روز و حزن در شب و پرداختن آن در دنیا و آخرت مى‏باشد.(علل الشرائع / ترجمه ذهنى تهرانى ج‏2،683)

درضمن جناب امیر امیدوار.
ای کاش باقی روایاتی که نقل کرده ام را هم مطالعه میفرمودید.

درضمن بخشی از حلالها و حرامها برای معصوم(ع) و فردی معمولی فرق میکند.[/]

عصران;579493 نوشت:
سلام
شما این دو حدیثی که آوردم را ببر نزد کارشناس یا هر عالمی که قبول داری ببین چه می گوید.

من هرچه برای شما سند بیاورم فایده ندارد شما برو در بخش تاریخ یک موضوع با نام یهودیان بد و یهودیان خوب در عصر پیامبر ایجاد کن یا حداقل یک کتاب درباره تاریخ اسلام بخوان.

سلام.

متشکرم از توصیه تان..

لطف کنید و یک کتاب اخلاقی از عالمان اخلاق، و یا یک حکم فقهی و شرعی از فقیهان بیاورید که گفته باشد رهن مکروه مطلق است.

معنای جزیه را هم لطف کنید و بفرمایید.. چه معنی میدهد یهودی در شهر مسلمانان کسب و کار داشته باشد؟

موفق باشید.

امام عشق;579497 نوشت:
بسم الله الرحمن الرحیم


پاسخ جنابعالی:

درضمن جناب امیر امیدوار.
ای کاش باقی روایاتی که نقل کرده ام را هم مطالعه میفرمودید.

درضمن بخشی از حلالها و حرامها برای معصوم(ع) و فردی معمولی فرق میکند.

سلام مجدد.

دوست عزیز، بنده تمام روایات و حدیثهایی که در این تاپیک بود را مطالعه نمودم.

شما می خواهید بگویید که رهن مکروه مطلق است؟ خلاف اسلام است؟

در حالی که اینطور نیست... حال شما چطور از یک حدیث با علم خود بحث اخلاقی یا شرعی و فقهی استخراج کرده اید بنده نمیدانم.

یک جا به بنده نشان دهید که علمای اخلاق یا علمای فقه گفته باشند که رهن مکروه مطلق است...

یا اصلا میخواهید یک تاپیک دیگر بزنید راجع به رهن، تمام روایات و احادیثی که دارید را بیاورید، تا ببینیم رهن مکروه مطلق است یا خیر

تنها رهن و قرض گرفتن زمانی مکروه است که نیاز به آن نباشد. یا نیاز کم باشد و ... هر چه نیاز بیشتر باشد کراهت کمتر تاجایی که حتی واجب می شود.

در این خصوص میتوانید لینک زیر را مطالعه کنید:
http://hawzahnews.com/index.aspx?siteid=6&pageid=1973&newsview=119908

موفق باشید.

سلام مجدد،

از لینک یاد شده:

قرض گرفتن بدون نیاز مکروه است و در صورت نیاز کراهت آن کمتر است و هرچند نیاز بیشتر باشد، کراهت آن کمتر می‌شود و اگر نیاز شدید باشد کراهت برطرف می‌شود و اگر اضطرار باشد،‌مثل آن‌که برای حفظ جان یا آبرو ناچار شود قرض بگیرد، نه‌تنها مکروه نیست بلکه واجب است.

موفق باشید.

[="Black"]بسم الله الرحمن الرحیم

عرض سلام و ادب و احترامی مجدد

AmirOmidvar;579504 نوشت:
یک جا به بنده نشان دهید که علمای اخلاق یا علمای فقه گفته باشند که رهن مکروه است...

دوست گرامی نفس کار مکروه است.
درضمن مکروه بودن با حرام بودن فرق میکند.

طلاق هم حلال است و هم مکروه.
خوردن پینیر بدون نان مکروه است.


نفس کار مکروه است.نه کلیت کار.
کلیت وام و قرض حلال است. اما اینکه دست نیاز به سوی شخصی دیگر دراز شود مکروه است.
مکروه به این معنی است ، که فردی عزت نفس خویش را حفظ کند و سعی کند دست نیاز دراز نکند.


اولا اینکه حدیث بدون سند است.
دوم اینکه این حدیث با روش زندگی حضرت علی(ع) در تضاد است.اگر روش و سیره زندگی حضرت علی(ع) که برای آب با دست خودش چاه حفر کرد.مطالعه کنیم میفهمیم که این حدیث با نوع زندگی حضرت علی(ع) در تضاد است.
و.........
[/]

[="Black"]بسم الله الرحمن الرحیم

AmirOmidvar;579507 نوشت:
قرض گرفتن بدون نیاز مکروه است و در صورت نیاز کراهت آن کمتر است

زدی وسط خال.

پس شما هم در کراهت در نفس عمل با بنده هم عقیده هستید.


یک نکته لازم به ذکر است.

اعمال معصومین(ع) از دو حالت خارج نیست. یا حلال است یا حرام.
اعمالی که برای افراد معمولی مکروه است برای معصومین(ع) حرام است. (( شامل تمام مکروهات میشود ))
اعمالی که برای افراد معمولی مستحب است برای معصومین(ع) واجب است. (( شامل تمام مستحبات میشود ))
[/]
موضوع قفل شده است