جمع بندی انسان اشرف مخلوقات؟!

تب‌های اولیه

13 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
انسان اشرف مخلوقات؟!

با سلام و عرض ادب

اگر انسان اشرف مخلوقات هست چرا پس قدرت جنها بیشتر از انسانه و کارهایی میتونن انجام بدن که انسان نمیتونه ؟ ایا واقعا جنی که از اتش هست بر انسانی که از خاک هست برتریت ندارد؟

البته میدونیم که برتریت بر اسا تقوا هست ولی حقیقت ظاهری رو میخوام بدونم

واینکه اگه انسان از خاک و جن از اتش و حیوانات از اب تشکیل شدن پس از باد چی خلق شده ؟؟

با تشکر

با نام و یاد دوست


کارشناس بحث: استاد رئوف

*شیوا*;573563 نوشت:
با سلام و عرض ادب

اگر انسان اشرف مخلوقات هست چرا پس قدرت جنها بیشتر از انسانه و کارهایی میتونن انجام بدن که انسان نمیتونه ؟ ایا واقعا جنی که از اتش هست بر انسانی که از خاک هست برتریت ندارد؟

البته میدونیم که برتریت بر اسا تقوا هست ولی حقیقت ظاهری رو میخوام بدونم

واینکه اگه انسان از خاک و جن از اتش و حیوانات از اب تشکیل شدن پس از باد چی خلق شده ؟؟

با تشکر

با سلام خدمت شما دوست گرامی

چند مطلب:

- ملاک برتری میان موجودات چیست؟ آیا ملاک برتری آن است که موجودی کاری انجام دهد که دیگری نمی تواند انجام دهد؟ در این صورت پرندگان باید از چهارپایان برتر باشند چون می توانند پرواز کنند و چهارپایان نمی توانند. آنها حتی باید از انسان ها نیز برتر باشند زیرا انسان ها هم نمی توانند پرواز کنند.

- به نظر می رسد ملاک برتری موجودات، صرفا توانایی فیزیکی آنها نیست. زیرا بسیاری از موجودات هستند که توانایی هایی دارند که انسان ها ندارند و اساسا هر موجودی توانایی دارد که دیگری ندارد. به طور مثال خزندگان قدرت خزیدن دارند در حالی که پرندگان چنین قدرتی ندارند.

- در مورد برتری موجودات می توان به قرآن که متن الهی است مراجعه کرد. در این زمینه در قرآن سه آیه می تواند توجه ما را خود جلب کند:

- ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا فَكَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ (1) آنگاه از آن نطفه ، لخته خونی آفريديم و از آن لخته خون ، پاره گوشتی ، واز آن پاره گوشت ، استخوانها آفريديم و استخوانها را به گوشت پوشانيديم ، بار ديگر او را آفرينشی ديگر داديم در خور تعظيم است خداوند ، از آن بهترين آفرينندگاندر این آیه که مراحل آفرینش انسان بیان می شود، پس از مرحله پایانی که ایجاد "آفرینش دیگر" (دمیدن روح الهی) است، خداوند خویش را احسن الخالقین می نامد و به نظر می رسد که این از آن سو است که بهترین مخلوق خویش را آفریده است زیرا در غیر این صورت لزومی به بیان اینکه احسن الخالقین است، نبود. از این آیه این گونه استفاده می شود که انسان ها برترین موجودات هستند زیرا با توجه به اینکه مخاطب قرآن هم انسان و هم جن است ولی چنین بیانی در مورد اجنه به کار نرفته است و این منزلت تنها برای انسان ها بیان شده است.

- از سوی دیگر نباید صرف انسان بودن موجب غرور در ما شود و گمان کنیم که از همه هستی برتر هستیم، زیرا همین انسان با این جایگاه و منزلت می تواند در اثر کج روی و گمراهی به جایی برسد که پست تر از حیوانات باشد، در قرآن می خوانیم: وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِّنَ الْجِنِّ وَالإِنسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لاَّ يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لاَّ يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لاَّ يَسْمَعُونَ بِهَا أُوْلَـئِكَ كَالأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُوْلَـئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ (2) و هر آينه بسيارى از پريان و آدميان را براى دوزخ بيافريديم- سرانجامشان به دوزخ مى‏رسد-، [زيرا] دلهايى دارند كه به آن [حق را] در نمى‏يابند و چشمهايى دارند كه به آن [حق را] نمى‏بينند، و گوشهايى دارند كه به آن [حق را] نمى شنوند. اينان بسان چارپايانند بلكه گمراه‏ترند همينانند غافلان.

بنابراین، اگرچه انسان ها جایگاه اشرف مخلوقات را دارند ولی اگر این منزلت خدادادی را حفظ نکنند، ممکن است پست از حیوانات بشوند.

- و نهایتا به این آیه توجه کنیم که در محضر الهی، ملاک برتری، تقواست.
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ (3) اى مردم، ما شما را از مرد و زنى آفريديم، و شما را ملّت ملّت و قبيله قبيله گردانيديم تا با يكديگر شناسايى متقابل حاصل كنيد. در حقيقت ارجمندترين شما نزد خدا پرهيزگارترين شماست. بى‏ترديد، خداوند داناى آگاه است.

با توجه به مطالب مطرح شده، انسان اشرف مخلوقات است ولی این چنین نیست که این جایگاه برای وی همیشگی باشد بلکه ممکن است در اثر گمراهی، جایگاه خود را از دست بدهد و به جایگاهی کمتر از حیوانات برسد.

موفق باشید

1. مومنون 14
2. اعراف 179
3. حجرات 13

رئوف;573867 نوشت:
آفرینش دیگر" (دمیدن روح الهی) است،

یعنی برتریت انسان به خاطر اینه که خدا از روح خودش به انسان دمیده و از روح خودش برا حیوانات و جنها ندمیده؟؟؟

اگه از روح خودش برا اونها ندمیده پس اونها چطوری زنده هستن ؟ روح دارند اصلا ایا؟؟

رئوف;573867 نوشت:
و هر آينه بسيارى از پريان و آدميان را براى دوزخ بيافريديم-

مگه خدا عادل نیست ؟ اینکه ذات یک ادم یا پری رو خدا بد خلق کنه به دور از عدالت نیست؟! در ضمن به غیر از خوردن مال حرام و فلان چی باعث میشه فرزندی بدذات بدنیا بیاد؟

*شیوا*;574103 نوشت:
یعنی برتریت انسان به خاطر اینه که خدا از روح خودش به انسان دمیده و از روح خودش برا حیوانات و جنها ندمیده؟؟؟

اگه از روح خودش برا اونها ندمیده پس اونها چطوری زنده هستن ؟ روح دارند اصلا ایا؟؟

مگه خدا عادل نیست ؟ اینکه ذات یک ادم یا پری رو خدا بد خلق کنه به دور از عدالت نیست؟! در ضمن به غیر از خوردن مال حرام و فلان چی باعث میشه فرزندی بدذات بدنیا بیاد؟



با سلام خدمت شما دوست گرامی

در مورد دمیدن روح، بحث هایی در سایت صورت گرفته و به طور مثال می توانید این بحث را ببنید:

http://www.soalcity.ir/node/630

خداوند به موجودات دیگر حیات بخشیده است ولی روح از آن سنخ و ارزشی که در انسان دمیده شده است، در موجودات دیگر وجود ندارد.

این مسئله با عدالت منافاتی ندارد زیرا که عدالت به معنای آن است که حق هر صاحب حقی را به او بدهیم (مثلا اگر شما 50 تومان حق دارید، به شما 50 تومان داده شود و نه 40 تومان) با توجه به اینکه هیچ کس حقی بر خداوند ندارد، نمی توان تفاوت قائل شدن خداوند را ناعادلانه دانست چون هیچ کس طلب یا حقی بر خداوند ندارد.

از سوی دیگر، عدالت هنگامی رخ می دهد که به فردی 50 تومان بدهید و به اندازه 100 تومان از او توقع داشته باشید اما اگر از هر کسی به همان میزان که به او داده اید، طلب کنید، بی عدالتی ای صورت نمی گیرد. به طور مثال به فردی که 50 تومان داده اید، به اندازه 50 تومان و به فردی که 100 تومان داده اید به اندازه 100 تومان طلب کنید. در مورد تفاوت موجودات نیز چنین است، فردی که نعمت های بیشتری دارد، بیشتر مورد مطالبه است.

سوال پایانی شما نیز خارج از موضوع بحث است و می توانید آن را به صورت مجزا طرح کنید تا هم دقیق تر مورد بررسی قرار بگیرد و هم بحث فعلی منحرف نشود.

موفق باشید

[="Tahoma"][="Navy"]

*شیوا*;573563 نوشت:
با سلام و عرض ادب

اگر انسان اشرف مخلوقات هست چرا پس قدرت جنها بیشتر از انسانه و کارهایی میتونن انجام بدن که انسان نمیتونه ؟ ایا واقعا جنی که از اتش هست بر انسانی که از خاک هست برتریت ندارد؟

البته میدونیم که برتریت بر اسا تقوا هست ولی حقیقت ظاهری رو میخوام بدونم

واینکه اگه انسان از خاک و جن از اتش و حیوانات از اب تشکیل شدن پس از باد چی خلق شده ؟؟

با تشکر


سلام
انسان حتی با مقیاس قدرت هم از جن برتره
انسان دارای قدرتهای معنوی است که جن قادر به رسیدن به اون نیست
انسان از اون جهت که میتونه تجلیگاه اعظم حیات و علم و قدرت ذات باریتعالی باشه از همه موجودات برتره حتی فرشتگان البته به شرط فعلیت
یا علیم[/]

محی الدین;574422 نوشت:
انسان از اون جهت که میتونه تجلیگاه اعظم حیات و علم و قدرت ذات باریتعالی باشه از همه موجودات برتره حتی فرشتگان البته به شرط فعلیت
یا علیم

بله واقعا انسان میتونه طوری بشه که ادم حس کنه خدا تو وجودشه ولی چرا انسان اینقدر فرصتش کمه برا اینکه خدا تو وجودش تجلی کنه چرا پیامبر ها اونهمه فرصت داشتن ولی ماها نداریم؟

مگه انسان خودش نمیتونه به مقام پیامبری برسه؟؟ میتونه دیگه ولی وحی اینا براش نمیشه و خدا ازش انتظار پیامبری نداره چون دیگه قران نازل شده و تموم شده

چقدر قشنگ میشد انسانها به تکامل میرسیدن نه اینکه بروند به جهنم

رئوف;574382 نوشت:
این مسئله با عدالت منافاتی ندارد زیرا که عدالت به معنای آن است که حق هر صاحب حقی را به او بدهیم (مثلا اگر شما 50 تومان حق دارید، به شما 50 تومان داده شود و نه 40 تومان) با توجه به اینکه هیچ کس حقی بر خداوند ندارد، نمی توان تفاوت قائل شدن خداوند را ناعادلانه دانست چون هیچ کس طلب یا حقی بر خداوند ندارد.

راستشو بخواین بنده قانع نشدم اصلا :Ghamgin:

اخه وقتی مخلوقی وجود نداره و خدا اون رو به وجود میاره در واقع این خدا هست که بهش کیفیت میده دیگه پس چطور میشه خدا یه مخلوق رو بد خلق کنه و بعد بگه تو رو برا جهنم افریدم ؟!

اون که قبلا نبود و نمیدونست جریان چیه و ....!!! واقعا تعجب اوره:Moteajeb!:

در ضمن وقتی ظرفیت یکی 100 هست اون هم دست خدا بوده دیگه ما که مثل خدا از اولِ اول نبودیم که !!!! خب ظرفیت یکی حالا -1 هست یا اصلا صفر هست خب اون رو خدا باید بفرسته جهنم

یا اینکه از اون هم صفر انتظار داشته باشه :Gig: اینکه خداوند گفته برخی از پریان و انسانهارو برا جهنم خلق کردم برام قابل هضم نیست

[="Tahoma"][="Navy"]

*شیوا*;574546 نوشت:
بله واقعا انسان میتونه طوری بشه که ادم حس کنه خدا تو وجودشه ولی چرا انسان اینقدر فرصتش کمه برا اینکه خدا تو وجودش تجلی کنه چرا پیامبر ها اونهمه فرصت داشتن ولی ماها نداریم؟

مگه انسان خودش نمیتونه به مقام پیامبری برسه؟؟ میتونه دیگه ولی وحی اینا براش نمیشه و خدا ازش انتظار پیامبری نداره چون دیگه قران نازل شده و تموم شده

چقدر قشنگ میشد انسانها به تکامل میرسیدن نه اینکه بروند به جهنم


سلام
انسان میتواند به رتبه ای برسد که الهامات الهی را بشنود و حقایق آنسویی را ببیند
اما حقیقت امر آنستکه رسیدن به این مرتبه سخت و جانفرساست و هرکسی نمی تواند بدان دست یابد
طریق عادی وصول به این مقامات و یا تطابق عملی با حقایق این اتصال با عمل به دستورات شرع مقدس ممکن است
یا علیم[/]

*شیوا*;574555 نوشت:
راستشو بخواین بنده قانع نشدم اصلا :Ghamgin:

اخه وقتی مخلوقی وجود نداره و خدا اون رو به وجود میاره در واقع این خدا هست که بهش کیفیت میده دیگه پس چطور میشه خدا یه مخلوق رو بد خلق کنه و بعد بگه تو رو برا جهنم افریدم ؟!

اون که قبلا نبود و نمیدونست جریان چیه و ....!!! واقعا تعجب اوره:Moteajeb!:

در ضمن وقتی ظرفیت یکی 100 هست اون هم دست خدا بوده دیگه ما که مثل خدا از اولِ اول نبودیم که !!!! خب ظرفیت یکی حالا -1 هست یا اصلا صفر هست خب اون رو خدا باید بفرسته جهنم

یا اینکه از اون هم صفر انتظار داشته باشه :Gig: اینکه خداوند گفته برخی از پریان و انسانهارو برا جهنم خلق کردم برام قابل هضم نیست


با سلام خدمت شما دوست گرامی

دو نکته:

- این چنین نیست که خداوند عده ای را بیافریند که آنها را به جهنم بفرستد، اساسا خلقت همه به جهت رسیدن به کمال و سعادت است. در مورد آیه ای که در پاسخ قبلی بیان شد نیز باید به ترجمه دقت شود که آیه نمی گوید که آن عده برای جهنم رفتن آفریده شده اند بلکه می گوید نتیجه کار آنها به جهنم ختم می شود یعنی با اختیار خود مسیری را انتخاب می کنند که به جهنم منتهی می شود نه اینکه از روی جبر به جهنم فرستاده خواهند شد.

- مطلب دیگر اینکه بی عدالتی هنگامی رخ می دهد که از هرکسی بیش از آنچه ظرفیت داده شده است، توقع داشته باشیم. اگرچه ظرفیت اولیه از سوی خداست، ولی مهم این است که هرکسی به هر میزان ظرفیتی که دارد (100 یا -1) به همان میزان تلاش کرده و مفید باشد. خداوند از فرد نخست به اندازه 100 و از فرد دوم نیز با توجه به شرایطش توقع دارد، نه بیشتر. بنابراین علی رغم تفاوت در ظرفیت های اولیه، بی عدالتی ای رخ نمی دهد.

موفق باشید

*شیوا*;573563 نوشت:
با سلام و عرض ادب

اگر انسان اشرف مخلوقات هست چرا پس قدرت جنها بیشتر از انسانه و کارهایی میتونن انجام بدن که انسان نمیتونه ؟ ایا واقعا جنی که از اتش هست بر انسانی که از خاک هست برتریت ندارد؟

البته میدونیم که برتریت بر اسا تقوا هست ولی حقیقت ظاهری رو میخوام بدونم

واینکه اگه انسان از خاک و جن از اتش و حیوانات از اب تشکیل شدن پس از باد چی خلق شده ؟؟

با تشکر

سلام... هم از نظر مادی هم از نظر معنوی و علمی و غیره در هر زمینه ای انسان برتر از جن و شیاطین هست برای مثال اجنه قدرت علم و اختراعاتشون یک چهارم انسان هم نیست و همین طور معنویاتشون که زیر مجموعه مجموعه ی بزرگی بنام انسان هست چون تمام از قران و پیامبران انسان الگو می گیرند و مخاطب اصل قران بر انسان هست

حاضر
سلام علیکم

:eyes:
این که انسان، برتر از فرشتگان و جنیان و دیگر موجودات است، در آن شکی نیست و آیات فراوانی، از جمله آیاتی که خداوند به فرشتگان و شیطان دستور می دهد که برای انسان سجده کنید (بقره: 2/ 34 و ...)، بر این مطلب دلالت دارند.
برتری موجودات به قدرت و امکانات آنان نیست؛ بلکه به گوهره وجودی و ارزش درونی آنان است.
هیچ لزومی ندارد که چیزی از باد خلق شود. اگر این گونه باشد، سؤال می شود که چه چیزی از برگ درختان خلق شده است و چه چیزی از گچ خلق شده است؟

موفق باشید.

:badkonak:

پرسش:
اگر انسان اشرف مخلوقات هست پس چرا قدرت جن ها بیشتر از انسان است و کارهایی می توانند انجام دهند که انسان نمی تواند.؟

پاسخ:
- ملاک برتری میان موجودات چیست؟ آیا ملاک برتری آن است که موجودی کاری انجام دهد که دیگری نمی تواند انجام دهد؟ در این صورت پرندگان باید از چهارپایان برتر باشند چون می توانند پرواز کنند و چهارپایان نمی توانند. آن ها حتی باید از انسان ها نیز برتر باشند زیرا انسان ها هم نمی توانند پرواز کنند.

- به نظر می رسد ملاک برتری موجودات، صرفا توانایی فیزیکی آن ها نیست. زیرا بسیاری از موجودات هستند که توانایی هایی دارند که انسان ها ندارند و اساسا هر موجودی توانایی دارد که دیگری ندارد. به طور مثال خزندگان قدرت خزیدن دارند در حالی که پرندگان چنین قدرتی ندارند.

- در مورد برتری موجودات می توان به قرآن که متن الهی است مراجعه کرد. در این زمینه در قرآن سه آیه می تواند توجه ما را خود جلب کند: «ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا فَكَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ»؛ آنگاه از آن نطفه، لخته خونی آفريديم و از آن لخته خون، پاره گوشتی ، واز آن پاره گوشت، استخوان ها آفريديم و استخوان ها را به گوشت پوشانيديم، بار ديگر او را آفرينشی ديگر داديم در خور تعظيم است خداوند، از آن بهترين آفرينندگان.(1)
در این آیه که مراحل آفرینش انسان بیان می شود، پس از مرحله پایانی که ایجاد "آفرینش دیگر" (دمیدن روح الهی) است، خداوند خویش را احسن الخالقین می نامد و به نظر می رسد که این از آن سو است که بهترین مخلوق خویش را آفریده است زیرا در غیر این صورت لزومی به بیان این که احسن الخالقین است، نبود. از این آیه این گونه استفاده می شود که انسان ها برترین موجودات هستند زیرا با توجه به این که مخاطب قرآن هم انسان و هم جن است ولی چنین بیانی در مورد اجنه به کار نرفته است و این منزلت تنها برای انسان ها بیان شده است.

- از سوی دیگر نباید صرف انسان بودن موجب غرور در ما شود و گمان کنیم که از همه هستی برتر هستیم، زیرا همین انسان با این جایگاه و منزلت می تواند در اثر کج روی و گمراهی به جایی برسد که پست تر از حیوانات باشد، در قرآن می خوانیم: «وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِّنَ الْجِنِّ وَالإِنسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لاَّ يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لاَّ يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لاَّ يَسْمَعُونَ بِهَا أُوْلَـئِكَ كَالأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُوْلَـئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ»؛ و هر آينه بسيارى از پريان و آدميان را براى دوزخ بيافريديم- سرانجامشان به دوزخ مى ‏رسد-، [زيرا] دل هايى دارند كه به آن [حق را] در نمى ‏يابند و چشم هايى دارند كه به آن [حق را] نمى‏ بينند، و گوش هايى دارند كه با آن [حق را] نمى شنوند. اينان بسان چارپايانند بلكه گمراه‏ ترند.(2)
بنابراین، اگر چه انسان ها جایگاه اشرف مخلوقات را دارند ولی اگر این منزلت خدا دادی را حفظ نکنند، ممکن است پست تر از حیوانات بشوند.

- و نهایتا به این آیه توجه کنیم که در محضر الهی، ملاک برتری، تقواست: «يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ»؛ اى مردم، ما شما را از مرد و زن آفريديم، و شما را ملّت ملّت و قبيله قبيله گردانيديم تا با يكديگر شناسايى متقابل حاصل كنيد. در حقيقت ارجمندترين شما نزد خدا پرهيزگارترين شماست. بى‏ ترديد، خداوند داناى آگاه است.(3)

با توجه به مطالب مطرح شده، انسان اشرف مخلوقات است ولی این چنین نیست که این جایگاه برای وی همیشگی باشد بلکه ممکن است در اثر گمراهی، جایگاه خود را از دست بدهد و به جایگاهی کمتر از حیوانات برسد.

______
(1) مومنون/ 14.
(2) اعراف/ 179.
(3) حجرات/ 13.

موضوع قفل شده است