جمع بندی چرا زرگری (خرید و فروش طلا و نقره) مکروه است؟

تب‌های اولیه

9 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
چرا زرگری (خرید و فروش طلا و نقره) مکروه است؟

سلام

در سایتی دیدم که نوشته چون زرگری ( خرید و فروش طلا و نقره) زمینه ساز عمل حرام یا مکروه است این شغل رو داشتن مکروه هستش ؟

آیا این حرف درسته؟ اگر درسته دلیلش چیه ؟ اصلا چگونه می فهمیم که شغلی زمینه ساز عمل حرام یا مکروه هستش ؟ خودمون باید تشخیص بدیم یا قران یا حدیث باید داشته باشیم؟ برای این مورد چه دلیل دینی است که میگند مکروه هستش و اگر شغل زرگری رو انتخاب کردیم باید چکار کنیم که کراهت از بین بره ؟

قربونتون برم لطف کنید جواب مستند باشه

با نام و یاد دوست


کارشناس بحث: استاد صادق

سید 123;515172 نوشت:
سلام

در سایتی دیدم که نوشته چون زرگری ( خرید و فروش طلا و نقره) زمینه ساز عمل حرام یا مکروه است این شغل رو داشتن مکروه هستش ؟

آیا این حرف درسته؟ اگر درسته دلیلش چیه ؟ اصلا چگونه می فهمیم که شغلی زمینه ساز عمل حرام یا مکروه هستش ؟ خودمون باید تشخیص بدیم یا قران یا حدیث باید داشته باشیم؟ برای این مورد چه دلیل دینی است که میگند مکروه هستش و اگر شغل زرگری رو انتخاب کردیم باید چکار کنیم که کراهت از بین بره ؟

قربونتون برم لطف کنید جواب مستند باشه


باسلام وتشکر از شما .
در ابتدا باید گفت : روایات متعددی نسبت به مشاغل‏ داریم که شارع مقدس بعضی از آنها را نهی کرده است. در روایت مفصلی از امام صادق(علیه‌السلام) که اسحاق‌بن‌عمار آن را نقل می‏کند، آمده است که: اسحاق به حضرت وارد شد و به ایشان گفت: خداوند پسری را به من داده است و... اسحاق می‌گوید: به حضرت عرض کردم: «فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ فِی أَیِّ الْأَعْمَالِ أَضَعُهُ؟» من می‏خواهم فرزندم را بر سر یک کار گذاشته و شغلی برایش انتخاب کنم. چه کنم و او را بر سر چه کاری بفرستم؟ سائل از حضرت می‌پرسد که شما دوست دارید پسرم چه کاره شود؟

[h=2]حضرت به او فرمودند: او را بر سر یک‌سری از کارها مگذار! «لَا تُسْلِمْهُ صَیْرَفِیّاً»، او را به زرگری نفرست. جهت آن را هم گفتند و من عین آن را می‏خوانم: «فَإِنَّ الصَّیْرَفِیَّ لَا یَسْلَمُ مِنَ الرِّبَا»1، اگر او را به زرگری بفرستی، سر از ربا در می‌آورد. چون شما می‏دانید که زرگری از شغل‌ها و معاملاتی است که به سرعت ربا در آن پیدا می‌شود. مثلاً در تبدیل طلا به طلا، اگر یک گرم اضافه‏تر شود، این ربا است. آدم یک‌باره به چاله حرام‏خواری می‌افتد. این شغل مخاطره دارد. اصل شغل حرام نیست ولی چون ممکن است تو را به گناه بیاندازد، و گناه هم روح تو را تخریب کرده و استمرار آن روش صحیح تو را تخریب می‌کند، لذا شغل مکروهی است و از آن نهی شده است.

[/h]گفتنی است که انسانی که در پی رشد معنوی و کمال روحانی است باید مواظب باشد که در چه مسیری قدم بر میدارد روایات ما واقعا دقیق و روشنگر هستند در هر کدام دنیایی از معارف و حقایق نهفته است. و بر ما لازم است که در هر قدمی از آن ها بهره بگیرییم . پس کسی که در این شغل فعالیت می کند باید سعی کند به ربا نیفتد .


[/HR]پی نوشت ها :
[1]. اصول‌الكافی، ج 5، ص 114

سلام

خیلی پاسخ خوبی بود اما چند بند از سوال بنده بی پاسخ موند :
1)چگونه می فهمیم که شغلی زمینه ساز عمل حرام یا مکروه هستش ؟ خودمون باید تشخیص بدیم یا قران یا حدیث باید داشته باشیم؟ برای این مورد چه دلیل دینی است که میگند مکروه هستش و اگر شغل زرگری رو انتخاب کردیم باید چکار کنیم که کراهت از بین بره ؟

در مورد سوال آخر هم یک حدیث رو فرمودید خیلی خوبه دست شما درد نکنه اما این دلیل تنهایی می تونه به ما ثابت کنه که زرگری مکروه است یا دلایل دیگه ای هم داره مثل حدیث دیگه یا قرآن و عقل و ...

قربونتون

سید 123;515663 نوشت:
سلام

خیلی پاسخ خوبی بود اما چند بند از سوال بنده بی پاسخ موند :
1)چگونه می فهمیم که شغلی زمینه ساز عمل حرام یا مکروه هستش ؟ خودمون باید تشخیص بدیم یا قران یا حدیث باید داشته باشیم؟ برای این مورد چه دلیل دینی است که میگند مکروه هستش و اگر شغل زرگری رو انتخاب کردیم باید چکار کنیم که کراهت از بین بره ؟
در مورد سوال آخر هم یک حدیث رو فرمودید خیلی خوبه دست شما درد نکنه اما این دلیل تنهایی می تونه به ما ثابت کنه که زرگری مکروه است یا دلایل دیگه ای هم داره مثل حدیث دیگه یا قرآن و عقل و ...
قربونتون


باسلام وتشکر از شما گرامی وسپاس از محبت تان .
در این نوبت ودر باره فراز های یاد شده چند نکته اشاره می شود :
1_ بیان حکم از سوی شارع وتشخیص موضوع (یعنی این که آن موضوع مصداق این حکم است ) کار خود انسان است گرچه در برخی موارد نظیر مسله مورد سوال در خود روایت علت کراهت بیان شده است چون فرمود این شغل موجب کشیده شدن انسان به ربا می شود لذا مکره است .
2_ کراهت از بین نمی رود ولی می توان با احتیاط ودقت در کاسبی از افتادن در ربا که حرام است جلو گیری نمود . واگر کسی این توان را داشته باشد ممکن است کراهت آن شغل نیز رفع گردد . چون فلسفه حکم کراهت تهدید وقوع در ربا است . در هر صورت آنچه مطرح است تقدیم شد والله اعلم ..
3_ در قران این مسایل ذکر نشده . وعقل نیز از درک این گونه امور عاجز است چون عقل مدرک کلیات است واین مسله جزیی است .
گفتنی است در این زمانه که برخی از حرام دوری نمی کنند ولی شما گرامی در فکر دوری از مکره هستید باید به شما تبریک گفت انشا ء الله موفق باشید وزندگی شما پر خیر وکاسبی تان پر رونق وپر برکت باشد .

با سلام

ضمن تشکر از پاسخ زیبایی که ارائه فرمودید در مورد بند دوم پاسختون آیا صحبتی که پیامبر (2ص)یا امامان(ع) داریم که اگر من توان اینو داشتم که از ربا دوری کنم برم زرگر بشم کراهت نداشته باشه ؟

"واگر کسی این توان را داشته باشد ممکن است کراهت آن شغل نیز رفع گردد . چون فلسفه حکم کراهت تهدید وقوع در ربا است ."

سید 123;516577 نوشت:
با سلام

ضمن تشکر از پاسخ زیبایی که ارائه فرمودید در مورد بند دوم پاسختون آیا صحبتی که پیامبر (2ص)یا امامان(ع) داریم که اگر من توان اینو داشتم که از ربا دوری کنم برم زرگر بشم کراهت نداشته باشه ؟

"واگر کسی این توان را داشته باشد ممکن است کراهت آن شغل نیز رفع گردد . چون فلسفه حکم کراهت تهدید وقوع در ربا است ."


باسلام وتشکر از شما .
در این خصوص روایتی نیافتیم . ولی چون در آن روایت ذکر شده علت حکم کراهت تنصیص شده می توان گفت اگر آن علت(ربا) منتفی باشد معلول (کراهت) نیز منتفی خواهد بود .موفق باشید

http://www.askdin.com/thread39377.html
جمع بندی 1
سوال : چرا زرگری (خرید و فروش طلا و نقره) مکروه است؟

پاسخ :
در ابتدا باید گفت : روایات متعددی نسبت به مشاغل‏ داریم که شارع مقدس بعضی از آنها را نهی کرده است. در روایت مفصلی از امام صادق(علیه‌السلام) که اسحاق‌بن‌عمار آن را نقل می‏کند، آمده است که: اسحاق به حضرت وارد شد و به ایشان گفت: خداوند پسری را به من داده است و... اسحاق می‌گوید: به حضرت عرض کردم: «فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ فِی أَیِّ الْأَعْمَالِ أَضَعُهُ؟» من می‏خواهم فرزندم را بر سر یک کار گذاشته و شغلی برایش انتخاب کنم. چه کنم و او را بر سر چه کاری بفرستم؟ سائل از حضرت می‌پرسد که شما دوست دارید پسرم چه کاره شود؟

حضرت به او فرمودند: او را بر سر یک‌سری از کارها مگذار! «لَا تُسْلِمْهُ صَیْرَفِیّاً»، او را به زرگری نفرست. جهت آن را هم گفتند و من عین آن را می‏خوانم: «فَإِنَّ الصَّیْرَفِیَّ لَا یَسْلَمُ مِنَ الرِّبَا»1، اگر او را به زرگری بفرستی، سر از ربا در می‌آورد. چون شما می‏دانید که زرگری از شغل‌ها و معاملاتی است که به سرعت ربا در آن پیدا می‌شود. مثلاً در تبدیل طلا به طلا، اگر یک گرم اضافه‏تر شود، این ربا است. آدم یک‌باره به چاله حرام‏خواری می‌افتد. این شغل مخاطره دارد. اصل شغل حرام نیست ولی چون ممکن است تو را به گناه بیاندازد، و گناه هم روح تو را تخریب کرده و استمرار آن روش صحیح تو را تخریب می‌کند، لذا شغل مکروهی است و از آن نهی شده است.

گفتنی است که انسانی که در پی رشد معنوی و کمال روحانی است باید مواظب باشد که در چه مسیری قدم بر میدارد روایات ما واقعا دقیق و روشنگر هستند در هر کدام دنیایی از معارف و حقایق نهفته است. و بر ما لازم است که در هر قدمی از آن ها بهره بگیرییم . پس کسی که در این شغل فعالیت می کند باید سعی کند به ربا نیفتد .


[/HR]پی نوشت ها :
[1]. کگلینی . اصول‌الكافی، نشر دار الکتب الاسلامیه تهران . 1380 ق . ج 5، ص 114

http://www.askdin.com/thread39377.html
جمع بندی 2
سوال : چرا زرگری (خرید و فروش طلا و نقره) مکروه است؟

(چگونه می فهمیم که شغلی زمینه ساز عمل حرام یا مکروه هستش ؟ خودمون باید تشخیص بدیم یا قران یا حدیث باید داشته باشیم؟ برای این مورد چه دلیل دینی است که میگند مکروه هستش و اگر شغل زرگری رو انتخاب کردیم باید چکار کنیم که کراهت از بین بره ؟
در مورد سوال آخر هم یک حدیث رو فرمودید خیلی خوبه دست شما درد نکنه اما این دلیل تنهایی می تونه به ما ثابت کنه که زرگری مکروه است یا دلایل دیگه ای هم داره مثل حدیث دیگه یا قرآن و عقل و ...)

پاسخ :
در این نوبت ودر باره فراز های یاد شده چند نکته اشاره می شود :
1_ بیان حکم از سوی شارع وتشخیص موضوع (یعنی این که آن موضوع مصداق این حکم است ) کار خود انسان است گرچه در برخی موارد نظیر مسله مورد سوال در خود روایت علت کراهت بیان شده است چون فرمود این شغل موجب کشیده شدن انسان به ربا می شود لذا مکره است .
2_ کراهت از بین نمی رود ولی می توان با احتیاط ودقت در کاسبی از افتادن در ربا که حرام است جلو گیری نمود . واگر کسی این توان را داشته باشد ممکن است کراهت آن شغل نیز رفع گردد . چون فلسفه حکم کراهت تهدید وقوع در ربا است . در هر صورت آنچه مطرح است تقدیم شد والله اعلم ..
3_ در قران این مسایل ذکر نشده . وعقل نیز از درک این گونه امور عاجز است چون عقل مدرک کلیات است واین مسله جزیی است .
گفتنی است در این زمانه که برخی از حرام دوری نمی کنند ولی شما گرامی در فکر دوری از مکره هستید باید به شما تبریک گفت انشا ء الله موفق باشید وزندگی شما پر خیر وکاسبی تان پر رونق وپر برکت باشد .

موضوع قفل شده است