جمع بندی شبهاتی در مورد مسجد الاقصی

تب‌های اولیه

3 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
شبهاتی در مورد مسجد الاقصی

به نام الله
با سلام یه سوال داشتم اینه که مسجد الاقصی رو زمان خلیفه دوم و بعد از نزول قران ساختن پس در سوره اسراء منظور از مسجدالاقصی چه مسجدی است که پیامبر به اونجا منتقل شد معراج رفت و قبله گاه اول مسلمانان کدوم مسجد الاقصی بود اگه مسجدالاقصی بعد از پیامبر اسلام ساخته شده؟

با نام و یاد دوست


کارشناس بحث: استاد مقداد

رضا74;513391 نوشت:
به نام الله
با سلام یه سوال داشتم اینه که مسجد الاقصی رو زمان خلیفه دوم و بعد از نزول قران ساختن پس در سوره اسراء منظور از مسجدالاقصی چه مسجدی است که پیامبر به اونجا منتقل شد معراج رفت و قبله گاه اول مسلمانان کدوم مسجد الاقصی بود اگه مسجدالاقصی بعد از پیامبر اسلام ساخته شده؟

با عرض سلام و ادب

بر عکس آن چه که برخی‌ها در مورد مسجدالاقصی تصور می‌کنند مسجدالاقصی توسط عبدالملک بن مروان ساخته نشد بلکه او تنها قبه‌الصخره را ساخت. مسجدالاقصی بنایی قدیمی که اولین قبله‌گاه مسلمانان است. این مسجد دومین مسجدی است که بر روی زمین ساخته شد، ارجح آن است که حضرت آدم علیه السلام آن را ساخته و زیربنای آن را چهل سال بعد از ساختن بیت الله الحرام بنا به دستور خداوند نهاده است. حدود 2 هزار سال پیش از میلاد حضرت ابراهیم علیه السلام و سپس فرزندانش حضرت یعقوب علیه السلام و حضرت اسحاق علیه السلام بنا را ترمیم و بازسازی کردند. هزار سال پیش از میلاد نیز این بنا توسط حضرت سلیمان علیه السلام ترمیم شد. این بنا پیش از به وجود آمدن کنیسه، کلیسا، بارگاه و معبد بوده است.

همراه با فتوحات اسلامی در سال 636 میلادی عمر بن الخطاب مصلی قبلی را به عنوان بخشی از مسجدالاقصی ساخت، در دوره امویان قبه‌الصخره ساخته شده و مصلای قبلی نیز بازسازی گردید، ساخت این بنا حدود 30 سال از سال 66 هجری تا 96 هجری (685 تا 715) به درازا کشید تا مسجدالاقصی به شکل فعلی آن درآید.

منابع براي مطالعة بيشتر:
1. سرگذشت فلسطين يا كارنامة سياه استعمار، اكرم زعيتر، مترجم: علي اكبر هاشمي رفسنجاني، 1362، مركز انتشارات دفتر تبليغات اسلامي.
2. تاريخ بيت المقدس و مسئلة فلسطين، سيد هادي خسرو شاهي، 1354، تهران.
3. بيت المقدس و تحول قبله، حاج ميرزا خليل كمره اي، 1335، تهران.
4. تفسير نمونه، ناصر مكارم شيرازي و همكاران، 1375، دارالكتب الاسلاميه تهران.
5. تفسير كاشف، عبدالكريم، بي آزار شيرازي،‌ سيد محمد باقر حجتي، 1372، دفتر نشر فرهنگ اسلامي.

موضوع قفل شده است