جمع بندی مبطلات روزه
تبهای اولیه
با سلام خدمت شما چرا با وجود تصریح قرآن در این باره که فقط 3 چیز (خوردن آشامیدن و ارتباط جنسی)را مبطل روزه دانسته و در روایاتی از پیامبر و امامان(سلام الله علیهم) هم همین مضمون آمده مانند روایتی از امام باقر سلام الله علیه در تهذیب جلد 1 ص 409 422 و406 از محمد بن مسلم نقل شده که روزه دار اگر از 4 چیز دوری کند (خوردن آشامیدن زنان و ارتماس در آب)کار دیگری زیان به روزه اش نمیرساند و روایتی دیگر از امام رضا سلام الله علیه در همین کتاب که فرمودند در پاسخ به سوالی که از دود و غبار پرسیده بودند فرمودند هرگز مانعی ندارد و مبطل نیست چرا مراجع تقلید 9چیز را مبطل روزه میدانند؟آیا این مخالفت با قرآن و سنت نیست؟(این احادیث از رساله آیت الله صادقی تهرانی رحمه الله علیه نقل شده)
با سلام خدمت شما چرا با وجود تصریح قرآن در این باره که فقط 3 چیز (خوردن آشامیدن و ارتباط جنسی)را مبطل روزه دانسته و در روایاتی از پیامبر و امامان(سلام الله علیهم) هم همین مضمون آمده مانند روایتی از امام باقر سلام الله علیه در تهذیب جلد 1 ص 409 422 و406 از محمد بن مسلم نقل شده که روزه دار اگر از 4 چیز دوری کند (خوردن آشامیدن زنان و ارتماس در آب)کار دیگری زیان به روزه اش نمیرساند و روایتی دیگر از امام رضا سلام الله علیه در همین کتاب که فرمودند در پاسخ به سوالی که از دود و غبار پرسیده بودند فرمودند هرگز مانعی ندارد و مبطل نیست چرا مراجع تقلید 9چیز را مبطل روزه میدانند؟آیا این مخالفت با قرآن و سنت نیست؟(این احادیث از رساله آیت الله صادقی تهرانی رحمه الله علیه نقل شده)
با سلام و احترام
باتوجه به مباحثی که مفصلا در تاپیک های دیگرخصوصا درمورد تقلید گذشت( http://www.askdin.com/thread11443-15.html) دلیل آن واضح و روشن است که فقه امامیه فقط قرآن و روایت را به عنوان منابع استخراج حکم شرعی نمی داند بلکه اجماع و فعل معصوم(علیهم السلام) هم درصورتی که اثبات شود منبع استخراج حکم شرعی می باشد و مخصص روایات در این زمینه می شود.
موفق و موید باشید