چند سوال درباره حجاب

تب‌های اولیه

45 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
چند سوال درباره حجاب

با سلام. چند تا سوال در مورد حجاب برام پیش اومده:
1- اگر دختری که قیافه جذابی داره و خودش هم میدونه که پسر های دیگه با قصد لذت به صورتش نگاه میکنن در حالی که حجابش رو هم به صورت کامل رعایت کرده، کار گناهی انجام میده و باید صورتش رو بپوشونه؟ در حالی که پوشاندن صورت برای دختر ها واجب نیست.
2- اگه به بسیاری از مسائل شرعی نگاه کنیم نوشته شده که اگه موجب مفسده و تحریک شهوت نشه اشکال نداره، حالا ما باید از کجا بدونیم که از کار ما دیگران لذت میبرن یا نه و یا موجب مفسده میشه یا نه؟ آیا راهی برای تشخیص مفسده وجود داره؟
3- تو حکم پوشیدن جوراب نازک اومده که اگه پوست پا معلوم باشه حرامه، خواهشا منظور از معلوم بودن پوست پا رو یکم مشخص تر بکنید، آیا به طور کلی اگه رنگ پا از زیر جوراب معلوم باشه حرامه؟ یا معیار چیز دیگه ای هست؟ خواهشا توضیح بدید.
با تشکر. در پناه حق.

با نام الله



کارشناس بحث: اسراء

0123456;333957 نوشت:
با سلام. چند تا سوال در مورد حجاب برام پیش اومده:
1- اگر دختری که قیافه جذابی داره و خودش هم میدونه که پسر های دیگه با قصد لذت به صورتش نگاه میکنن در حالی که حجابش رو هم به صورت کامل رعایت کرده، کار گناهی انجام میده و باید صورتش رو بپوشونه؟ در حالی که پوشاندن صورت برای دختر ها واجب نیست.
2- اگه به بسیاری از مسائل شرعی نگاه کنیم نوشته شده که اگه موجب مفسده و تحریک شهوت نشه اشکال نداره، حالا ما باید از کجا بدونیم که از کار ما دیگران لذت میبرن یا نه و یا موجب مفسده میشه یا نه؟ آیا راهی برای تشخیص مفسده وجود داره؟
3- تو حکم پوشیدن جوراب نازک اومده که اگه پوست پا معلوم باشه حرامه، خواهشا منظور از معلوم بودن پوست پا رو یکم مشخص تر بکنید، آیا به طور کلی اگه رنگ پا از زیر جوراب معلوم باشه حرامه؟ یا معیار چیز دیگه ای هست؟ خواهشا توضیح بدید.
با تشکر. در پناه حق.

باسلام
1:انچه واجب است و بیش از ان واجب نیست پوشاندن همه ی بدن است در مقابل نامحرم بغیر از قرص صورت و دستها البته در صورت زینت نداشتن ان.
2:ملاک در اینکه مساله ای موجب مفسده و تحریک هست یا نه تشخیص عرف متدینین است .
3:دیده شدن بشره ی پا مهم است یعنی ضخامت جوراب بگونه ای باشد که بشره دیده نشود . که از ان تعبیر به پوست هم میکنند.(طبیعتا با دیده شدن رنگ پا ،پوست هم دیده میشه و بنده فرق بین این دو را متوجه نمیشوم)

سلام ما یه همسایه داریم که پاهاش و دستش رو تا حدودی رعایت نمیکنه یعنی نمپوشونه ایا وقتی که می خوام بهش سلام کنم میتونم یه نگاه بهش کنم؟ خانمه همسن مادرمه
ایت الله مکارم

سلام معامله با زن بی حجاب اشکال داره

mohamad hamzeh;343160 نوشت:
سلام معامله با زن بی حجاب اشکال داره

یعنی ما میریم مغازه یه چیزی بخریم اگه ببینیم زنه هیچ حجابی نداره نباید بخریم؟

اسراء;334373 نوشت:
باسلام

3:دیده شدن بشره ی پا مهم است یعنی ضخامت جوراب بگونه ای باشد که بشره دیده نشود . که از ان تعبیر به پوست هم میکنند.(طبیعتا با دیده شدن رنگ پا ،پوست هم دیده میشه و بنده فرق بین این دو را متوجه نمیشوم)

من همش واسم سواله، اگه جوراب کرم رنگ ضخیم بپوشیم که رنگ و پوست پا معلوم نیستش، ولی خب اگه نامحرم نگاش به کفش ما بیفته ممکنه فکر کنه رنگ خود پای ما و پوست ماس، این اشکال داره؟
آقای خامنه ای

سها;343234 نوشت:
من همش واسم سواله، اگه جوراب کرم رنگ ضخیم بپوشیم که رنگ و پوست پا معلوم نیستش، ولی خب اگه نامحرم نگاش به کفش ما بیفته ممکنه فکر کنه رنگ خود پای ما و پوست ماس، این اشکال داره؟
آقای خامنه ای

بله اشکال داره حتما باید سیاه باشه
اصلا چه لزومی داره رنگ جوراب همرنگ پا باشه ؟؟؟؟؟؟//به غیر از اینکه بخوان جلب توجه بکنن ولی به صورت دینی و حلال
برای کلاه گیس هم حرامه
چون بلاخره رنگ پا و مو حتی مصنوعی زینت محسوب میشه

aligoogle;343270 نوشت:
بله اشکال داره حتما باید سیاه باشه
اصلا چه لزومی داره رنگ جوراب همرنگ پا باشه ؟؟؟؟؟؟//به غیر از اینکه بخوان جلب توجه بکنن ولی به صورت دینی و حلال
برای کلاه گیس هم حرامه
چون بلاخره رنگ پا و مو حتی مصنوعی زینت محسوب میشه

شما الان دارین از خودتون اجتهاد می کنین یا نظر مرجع رو می دونین؟

آخه بعید می دونیم حکمی مبنی بر لزوم "سیاه" بودن جوراب داشته باشیم. می تونه جوراب سفید یا رنگای دیگه باشه ولی ضخیم باشه و پوست رو نشون نده.
حالا کرم رنگ رو نمی دونم، ولی بقیه رنگا بعیده ایراد داشته باشه.

aligoogle;343270 نوشت:
به غیر از اینکه بخوان جلب توجه بکنن

به نظر من شما نمی تونین در مورد نیت دیگران اینقدر صریح قضاوت کنین. ممکنه تهمت حساب بشه کارتون. ا کجا مطمئنین برای جلب توجهه؟
من خودم گاهی خواستم به خاطر اینکه رنگ مثلا سیاه با ترکیب بقیه لباس هام جور نبوده، رنگ دیگه ای بپوشم. (به خاطر سلیقه خودم) و هدفم هم هرگزجلب توجه نبوده.

aligoogle;343144 نوشت:
سلام ما یه همسایه داریم که پاهاش و دستش رو تا حدودی رعایت نمیکنه یعنی نمپوشونه ایا وقتی که می خوام بهش سلام کنم میتونم یه نگاه بهش کنم؟ خانمه همسن مادرمه
ایت الله مکارم

سلام به دوست عزيز
در صورتی که به نهی از منکر دیگران توجهی نمی کنند و بدون قصد لذت نگاه شود و خوف وقوع در گناه نرود اشکال ندارد.

منبع: استفتائات،احكام نگاه

aligoogle;343189 نوشت:
یعنی ما میریم مغازه یه چیزی بخریم اگه ببینیم زنه هیچ حجابی نداره نباید بخریم؟

سلام
اگر خريد وفروش مستلزم نگاه كردن نباشد اشكالي ندارد البته مشروط به اينكه خريد نكردن نهي از منكر نباشد الا اگر خريد نكرد نهي از منكر باشد نبايد از ايشان بخريدالبته اگر خريد كرديد معامله صحيح است وفقط كار حرامي انجام داده ايد.
بايد توجه داشته باشيد كه اگر نهي از منكر در او اثر ندارد وخريد كردن مستلزم نگاه است بايد مرجع تقليد خود رابيان كنيد تا جواب صحيح را دريافت كنيد.

منبع:توضيح المسائل ،احكام خريد وفروش

سها;343234 نوشت:
من همش واسم سواله، اگه جوراب کرم رنگ ضخیم بپوشیم که رنگ و پوست پا معلوم نیستش، ولی خب اگه نامحرم نگاش به کفش ما بیفته ممکنه فکر کنه رنگ خود پای ما و پوست ماس، این اشکال داره؟
آقای خامنه ای

سلام

همان طور كه كارشناس محترم اسرا در بند اول ودوم گفتن كه اگر عرف متدين تشخيص مي دهد كه براي نا محرم محرك است ومفسده دارد،پوشيدن آن حرام است ودر صورتي كه شك داريدبراي نا محرم محرك است ومفسده دارد يا نه پوشيدن آن اشكالي ندارد.

منبع:احكام دانشجوئي،احكام پوشش

شفا;343488 نوشت:
سلام
اگر خريد وفروش مستلزم نگاه كردن نباشد اشكالي ندارد البته مشروط به اينكه خريد نكردن نهي از منكر نباشد الا اگر خريد نكرد نهي از منكر باشد نبايد از ايشان بخريدالبته اگر خريد كرديد معامله صحيح است وفقط كار حرامي انجام داده ايد.
بايد توجه داشته باشيد كه اگر نهي از منكر در او اثر ندارد وخريد كردن مستلزم نگاه است بايد مرجع تقليد خود رابيان كنيد تا جواب صحيح را دريافت كنيد.

منبع:توضيح المسائل ،احكام خريد وفروش

الان اینجا که شما گفتید کار حرام. کار حرام همون نهی از منکر نکردن است در صورتیکه اثر گذار باشد؟؟؟؟

مرجع تقلید ایت الله مکارم

0123456;333957 نوشت:
با سلام. چند تا سوال در مورد حجاب برام پیش اومده:
1- اگر دختری که قیافه جذابی داره و خودش هم میدونه که پسر های دیگه با قصد لذت به صورتش نگاه میکنن در حالی که حجابش رو هم به صورت کامل رعایت کرده، کار گناهی انجام میده و باید صورتش رو بپوشونه؟ در حالی که پوشاندن صورت برای دختر ها واجب نیست.
2- اگه به بسیاری از مسائل شرعی نگاه کنیم نوشته شده که اگه موجب مفسده و تحریک شهوت نشه اشکال نداره، حالا ما باید از کجا بدونیم که از کار ما دیگران لذت میبرن یا نه و یا موجب مفسده میشه یا نه؟ آیا راهی برای تشخیص مفسده وجود داره؟
3- تو حکم پوشیدن جوراب نازک اومده که اگه پوست پا معلوم باشه حرامه، خواهشا منظور از معلوم بودن پوست پا رو یکم مشخص تر بکنید، آیا به طور کلی اگه رنگ پا از زیر جوراب معلوم باشه حرامه؟ یا معیار چیز دیگه ای هست؟ خواهشا توضیح بدید.
با تشکر. در پناه حق.

باعرض سلام واحترام در صورت ریبه ( لذت بردن نامحرم) پوشش صورت واجب است. 2-این یک امر عرفی تلقی می شود اگر برای نوع مردم موجب مفسده و تحریک شهوت باشه مفسده محسوب می شود. 3- منظور اینستکه انقدر جوراب نازک که پا از بیرون جوراب دیده شود .

اسفتا ء از دفتر مراجع عظام

0123456;333957 نوشت:
با سلام. چند تا سوال در مورد حجاب برام پیش اومده:
1- اگر دختری که قیافه جذابی داره و خودش هم میدونه که پسر های دیگه با قصد لذت به صورتش نگاه میکنن در حالی که حجابش رو هم به صورت کامل رعایت کرده، کار گناهی انجام میده و باید صورتش رو بپوشونه؟ در حالی که پوشاندن صورت برای دختر ها واجب نیست.
2- اگه به بسیاری از مسائل شرعی نگاه کنیم نوشته شده که اگه موجب مفسده و تحریک شهوت نشه اشکال نداره، حالا ما باید از کجا بدونیم که از کار ما دیگران لذت میبرن یا نه و یا موجب مفسده میشه یا نه؟ آیا راهی برای تشخیص مفسده وجود داره؟
3- تو حکم پوشیدن جوراب نازک اومده که اگه پوست پا معلوم باشه حرامه، خواهشا منظور از معلوم بودن پوست پا رو یکم مشخص تر بکنید، آیا به طور کلی اگه رنگ پا از زیر جوراب معلوم باشه حرامه؟ یا معیار چیز دیگه ای هست؟ خواهشا توضیح بدید.
با تشکر. در پناه حق.

باعرض سلام واحترام در صورت ریبه پوشش صورت واجب است. 2-این یک امر عرفی تلقی می شود اگر برای نوع مردم موجب مفسده و تحریک شهوت باشه مفسده محسوب می شود. 3- منظور اینستکه انقدر جوراب نازک که پا از بیرون جوراب دیده شود .

aligoogle;343189 نوشت:
یعنی ما میریم مغازه یه چیزی بخریم اگه ببینیم زنه هیچ حجابی نداره نباید بخریم؟

عرض سلام و ادب
معامله با زن بی حجاب بخودی خود جایز است ، بله اگر لازمه ی لاینفک ان نگاه کردن به او باشد حرام است (
البته می دانید باز هم در این فرض حرمت مخصوص نگاه به اوست نه معامله)

شفا;343483 نوشت:
سلام به دوست عزيز
در صورتی که به نهی از منکر دیگران توجهی نمی کنند و بدون قصد لذت نگاه شود و خوف وقوع در گناه نرود اشکال ندارد.

منبع: استفتائات،احكام نگاه


عرض ادب و سلام
منظور کارشناس و همکار محترم ،شفا،اینست که نگاه به قرص صورت و دستهای ایشان تا مچ بدون قصد لذت جایز است اما اگر از صورت بیش از قرص صورت را نمی پوشاند و در دستها بیش از مچ را نمی پوشاند ، ولو بدون قصد لذت ، نگاه کردن جایز نیست . مگر اینکه جزء زنان متهتک باشد(زنانی که در قید و بند حجاب نبوده و لا ابالی هستند) که در اینصورت اختلافی است و باید مرجع خود را بفرمایید.
:Gol:

شفا;343483 نوشت:
در صورتی که به نهی از منکر دیگران توجهی نمی کنند و بدون قصد لذت نگاه شود و خوف وقوع در گناه نرود اشکال ندارد.
استفتا از حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی درین مورد ایشان فرموده اند در هر صورت نگاه به نامحرم جایز نیست چه با لذت چه بی لذت.

حدیثی معروف که میفرماید "نگاه به نامحرم تیری از تیر های شیطان است که چه بسا یک نگاه حسرتی ماندگار بر دل بجا گذارد".

اسراء;345741 نوشت:

عرض ادب و سلام
منظور کارشناس و همکار محترم ،شفا،اینست که نگاه به قرص صورت و دستهای ایشان تا مچ بدون قصد لذت جایز است اما اگر از صورت بیش از قرص صورت را نمی پوشاند و در دستها بیش از مچ را نمی پوشاند ، ولو بدون قصد لذت ، نگاه کردن جایز نیست . مگر اینکه جزء زنان متهتک باشد(زنانی که در قید و بند حجاب نبوده و لا ابالی هستند) که در اینصورت اختلافی است و باید مرجع خود را بفرمایید.
:gol:

آیة الله العظمی سیستانی (حفظه الله تعالی)

اسراء;345741 نوشت:

عرض ادب و سلام
منظور کارشناس و همکار محترم ،شفا،اینست که نگاه به قرص صورت و دستهای ایشان تا مچ بدون قصد لذت جایز است اما اگر از صورت بیش از قرص صورت را نمی پوشاند و در دستها بیش از مچ را نمی پوشاند ، ولو بدون قصد لذت ، نگاه کردن جایز نیست . مگر اینکه جزء زنان متهتک باشد(زنانی که در قید و بند حجاب نبوده و لا ابالی هستند) که در اینصورت اختلافی است و باید مرجع خود را بفرمایید.
:gol:

1)اگه اصلا قصد نگاه کردن و لذت بردن نداشته باشیم و زنه رو هر جایی دیدیم میتونیم به کارمون برسیم؟
(کارمون مثلا خرید از مغازه یا راه رفتن در خیابان یا مهمونی و....)
2)در این جور مواقع در هنگام گفت و گو میتونیم به چهره طرف نگاه کنیم؟با اونکه میدونیم به گردن یا لباس تنگش هم نگاهمون میافته
3)در این جور مواقع برای اینکه طرف مقابلمون از دین زده نشه میتونیم به چهره اش در هنگام گفت و گو یا برای هر کاری که به هم میرسیم نگاه کنیم؟
4) اگه فکر خرابی یا لذتی از موارد بالا در صورت جایز بودن حاصل شد چی؟
مرجع ایت الله مکارم

سها;343234 نوشت:
من همش واسم سواله، اگه جوراب کرم رنگ ضخیم بپوشیم که رنگ و پوست پا معلوم نیستش، ولی خب اگه نامحرم نگاش به کفش ما بیفته ممکنه فکر کنه رنگ خود پای ما و پوست ماس، این اشکال داره؟
آقای خامنه ای

با سلام و عرض ادب
اگر پوشیدن جوراب رنگ پا موجب جلب توجه نامحرم شود و در ان مفسده باشد قطعا حرام است و جایز نیست .
در سایه ی بندگی خدا ، خوش و خرم و پیروز و سعادتمند باشید .:Gol:

سلام

اسراء;346311 نوشت:
اگر پوشیدن جوراب رنگ پا موجب جلب توجه نامحرم شود و در ان مفسده باشد قطعا حرام است و جایز نیست

من اين تاپيك راكاملاً مطالعه نكردم
ولی واقعاً متاسفم ، برايتان متاسفم
باورم نمی شوداين سخنان يك كارشناس واستادباشد
اين حرف هاخوب بهانه هايی است برای دشمن

چطورشدكه زن بايدازتحريك جنسی مردان خودراكاملاً بپوشاندولی عكس اين قضيه چندان ضروری نيست؟؟؟!!!
آيااين نقض آشكاربرابری زن ومردنيست؟؟؟!!!

من هميشه جلوی چنين سخنانی ايستاده ام وهميشه خواهم ايستاد
اين تفسيرواقعاً نقض آشكارحقوق زنان است

به نظرمن درژرفنای وجودمتعالی زن وجودی مقدس وپاك قرارداردكه حامل انديشه هاوايده های بزرگ منشأخلقت است
واين ايده هاواحساسات ژرف وهستی بخش تنهازمانی جلوه می كنندكه زن ازآزادگی كامل برخوردارباشد
منيت وخودذهنی زن همانندمردان وشايدهم بيشترتمايل به خودنمايی وبروزدادن زينت هادارد
زن بيشترين تمايل برای كسب تحسين ديگران داردوهمين باعث سلب آزادی ازاومی شود
اوبه مروروتاحدودی اسيرتشويق هاوتحسين های قلب های ذهنی ديگران می شود
وبه اين صورت باتغييرجهت خواسته ها،احساسات وزندگی شخصی وی ومشغولی فكریش به چنين مسائل دنيوی ای،
آن قطب مقدسی كه تنهاباآزادگی برانگيخته می شددوردورترمی شود
كه تنهاهمين است برای اومحدوديت ايجادمی كند

حجاب تنهاوسيله ای است تاايشان بيشترتمرين آزادگی كنندتابلكه آن انرژی مقدسی كه هميشه مورداحترام اديان الهی بوده است مهارشود
وقدرت هستی بخش وشفابخش والهام برانگيزآن آشكارشود
وبدين وسيله آن انرژی ای كه آرامش دهنده وقدرت دهنده مردان ودنيای اطراف است آشكارمی گردد

چنين تفسيرهای دوستان باعث شده است كه بيگانگان دين اسلام رادين محدوديت هاببينندكه اين هم به خاطرتبليغات اشتباه برخی ازبزرگان ماست
روشن ضميران به خوبی آگاهندكه شعاراصلی احكام واصول اسلام كه همه استحكام بخش ريشه های اخلاق می باشد،آزادگی (وبندگی)است

حسين بن علی(ع)دراواخرعمرشريف به نكته ی بسيارحساس وجهانی ومهمی اشاره كرد
ايشان اهل كوفه وسربازان يزيدراموردخطاب قراردادندوفرمودند:
«اگردين نداريدحداقل آزاده باشد»

بيشتراحكام بزرگ واساسی دين اسلام بااين اصل(آزادگی)توجيح می شوند
(اگرلازم به توضيح بودمن درخدمتم)

خلاصه اين راهرگزفراموش نكنيدكه درمسأله ی حجاب وديگراحكام مربوطه اسلام ،تنهاوتنهاخودزنان موردتوجه هستندنه تحريك مردان ونه هيچ چيزديگری

لطفاً درسخنانتان تجديدنظرفرماييد

morteza313;346416 نوشت:

برادرmorteza313 دقیقا منم همین رو دارم میگم
چرا مراجع گلاه گیس رو حرام کردن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
چون کلاه گیس با اونکه مصنوعی هست ولی بازم زینت زن حساب میشه
خوب این درجه زینت رو کمی کاهش بدیم میشه جوراب کرم رنگ که هم رنگ پا هست
چرا چادر مشکی بهترین پوشش برای زن هست؟
خوب با این وصف جوراب مشکی بهترین رنگ هست والسلام

سلام

aligoogle;347072 نوشت:
برادرmorteza313 دقیقا منم همین رو دارم میگم چرا مراجع گلاه گیس رو حرام کردن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ چون کلاه گیس با اونکه مصنوعی هست ولی بازم زینت زن حساب میشه خوب این درجه زینت رو کمی کاهش بدیم میشه جوراب کرم رنگ که هم رنگ پا هست چرا چادر مشکی بهترین پوشش برای زن هست؟ خوب با این وصف جوراب مشکی بهترین رنگ هست والسلام

باعرض ارادت و احترام به استادبزرگوار

اين احكامی كه شمافرموديد، هرگزثابت شدنی نيستند
شايداينهاتنهانتيجه گيری هاودستورات مراجع تقليدمی باشدكه آنهاهم نظرات متعددومتفاوتی دارند
پس هيچ وقت نمی توان حكم كلی وقاطع وبه آن عنوان دستورالهی داد
چطورممكن است دستورالهی متعددومتفاوت باشد،مگرخدای واحدمی توانددستورمتعددی ارائه دهد

من منكراطاعت ازمراجع تقليدنيستم بنابردلايل علمی وفرمايشات نافذپيشوای زمان(عج)كه هيچ شكی درآن نيست
وچه بسا چنين امری(تقليد) را ازيك مرجع ثابت ضروری می دانم
ولی هميشه اين راذلت زمان غيبت می دانستم،اماديگرچاره چيست؟!

من تنهامخالف اين هستم كه بياييدواين احكام رامانندمذاهب عهدعتيق وجديدآنقدربالاببريدوبه آن برچسب دستورالهی بزنيد
وآن رادرسطح جامعه به اجباروزور به اجرابگذاريدوآن رادرسطح جهانی حكم خداونديكتامعرفی كنيد
ومنكران اين احكام رادشمنان خداوكفاروحتی آنهايی كه ازراه راست دورشده اند(الضالين)بدانيد

اين تفسيروضعيتی تأسف آوراست كه ماحال شاهدآن هستيم

همانطوركه قبلاً گفتم چنين احكامی بصورت قطعی ثابت شدنی نيستند،تنهابهتراست آنهارانظرمراجع بدانيم نه دستورالهی تامنكران آن برچسب الضالين نگيرند

نمی توان گفت رنگ هايی كه (بقول خودتان) موجب جلب توجه نامحرمان می شودبرزن حرام است
چون (همانطوركه قبلاً عرض نمودم) درچنين احكام مربوط به زنان هرگزوهرگزجلب توجه نامحرم وياتحريك جنسی مردان ملاك نبوده ونخواهدبود
درآن مواردتنهاوتنهاآزادی خودزن ملاك است نه هيچ كس وهيچ چيزی ديگری

من بانوانی پاك دامن ازگوشه كناردنيامی شناسم كه بسياری ازآنها انسان های الهام بخش من بوده اند
بطورمثال می توانيدبرويدواثرات چنين بانويی بزرگواروقابل احترام به نام «لوئيزال.هی» رامطالعه فرماييد
وخودتان ببينيدكه چگونه ايشان شفای بيماری سرطان خودراازمنشأخلقت وروح مقدس هستی بخش گرفته است
اوهميشه می گفت كه بسياری ازمشكلات انسان هابه دليل احترام نگذاشتن تمام وقت به خودمی باشد
اوزنی آزاداست ودرخوداحتياجی به تحسين دل ديگران نمی بيندچون خودراهمانطوركه هست هميشه دوست داشته است
خوب به نظرمن چنين زنی كه اگرتمام ملاك های آزادگی رادارددرحالی كه ازاحكامی كه شمااينجارويشان بحث می كنيدبی خبراست،جايگاهش بهشت برين است

بنده قبلاً عرض كردم كه حجاب تنهاوسيله ای برای آزادگی است نه معنای واقعی آزادگی
درروايات ماهم آمده است كه درزمان پيامبراكرم(ص)وقتی همه شاهدبودندكه تمام زنان نمی توانندآزادانه زندگی كنند
حكم حجاب ازجانب يگانه پروردگارعالميان نازل می شود
مگرغيرازاين است؟

پس اين يك حكم كلی نيست چه برسدسخنان شمامذهبيون درموردرنگ های زيباا
ين حكم فقط برای اين است كه می دانيم همه ی زنان نمی توانندبدون حجاب تمرين آزادگی كنند
ولی من زنانی هرچنداندك رامی شناسم كه بدون حجاب به چنين مقام والايی رسيدند
آياشماچنين كسانی رامطروددرگاه الوهيت می دانيد؟؟؟!!!(فقط به خاطراينكه حجاب نداشتند)

اگرشماتفسيرمراقابل قبول می پنداريدپس حتماً شماهم باچنين اعمال غيرانسانی وغيرالهی برخی كه به زوروباهتك حرمت
برای اجراگذاشتن چنين احكامی درتلاشندرااشتباه می دانستيد
آياغيرازاين است؟؟؟!!!

morteza313;346416 نوشت:
خلاصه اين راهرگزفراموش نكنيدكه درمسأله ی حجاب وديگراحكام مربوطه اسلام ،تنهاوتنهاخودزنان موردتوجه هستندنه تحريك مردان ونه هيچ چيزديگری لطفاً درسخنانتان تجديدنظرفرماييد

با سلام

بعید می دانم کارشناسان سایت به توصیه شما در سخنانشان تجدید نظر کنند چون این سخنان حاصل مطالعات و اعتقادات آنهاست.

بعد این که فرمایش شما سخن عجیبی است. چون بسیاری از احکام اسلام و ادیان الهی و حتی قوانین بشری احکام اجتماعی اند و در تعامل بین انسان ها معنی پیدا می کنند. از جمله همین حجاب و پوشش. اگر به قول شما تنها و تنها خود زنان مد نظر بودند احکام حجاب در تنهایی آنها هم صادق بود. در حالی که این طور نیست. این احکام مراتب مختلفی دارد و سخت ترین حدود آن در مواجهه با نامحرم است (چه مرد و چه زن).

موفق باشید.:Hedye:

یه سوال:
منظور از گردی صورت در بیان حد حجاب، دقیقا چه حدی است؟ آیا به اندازه فاصله بین انگشت شست و انگشت کوچک (که همان حد وضوی برای صورت است) مدنظر است؟
لطفا کارشناسان پاسخ دهند.

aligoogle;345873 نوشت:
1)اگه اصلا قصد نگاه کردن و لذت بردن نداشته باشیم و زنه رو هر جایی دیدیم میتونیم به کارمون برسیم؟ (کارمون مثلا خرید از مغازه یا راه رفتن در خیابان یا مهمونی و....)

فقط قرص صورت و دستهای تا مچ زن نامحرم است که نگاه کردن به ان بدون قصد لذت جایز است و بقیه ی اعضای بدن زن نامحرم را حتی بدون قصد لذت هم نباید نگاه کرد .
aligoogle;345873 نوشت:
2)در این جور مواقع در هنگام گفت و گو میتونیم به چهره طرف نگاه کنیم؟با اونکه میدونیم به گردن یا لباس تنگش هم نگاهمون میافته

نگاه بصورت یا دست تا مچ زن نامحرم در صورتی که بدانیم همراه با دیده شدن اعضایی از او خواهد شد که نگاه به ان بطور مطلق (حتی بدون فصد لذت هم)حرام است و جایز نیست .
aligoogle;345873 نوشت:
3)در این جور مواقع برای اینکه طرف مقابلمون از دین زده نشه میتونیم به چهره اش در هنگام گفت و گو یا برای هر کاری که به هم میرسیم نگاه کنیم؟

در صورتی که نگاه به قرص صورت نامحرم بدون قصد لذت باشد از نظر فقهی جایز است ولی در هر حال بی شک نگاه نکردن بصورت زن نامحرم با عفت مناسبت بیشتری دارد و باید دقت کنیم که بیشتر اوقات اینها توجیهات نفسانی است که مثلا ممکن است به انسانهای مذهبی بدبین شوند ، زیرا از انطرف نیز ممکن است یک لحظه در اثنای نگاه پایمان بلغزد وانگاه حضرت ولیعصر ارواحنا فداه رنجیده شوند.
aligoogle;345873 نوشت:
4) اگه فکر خرابی یا لذتی از موارد بالا در صورت جایز بودن حاصل شد چی

اگر بدانید چنین حالتی دست خواهد داد نباید از ابتدا نگاه کنید و اگر شک داشته باشید بهتر است ترک شود چنانکه در پاسخ به سوال قبل عرض شد.

حیا;347482 نوشت:
یه سوال:
منظور از گردی صورت در بیان حد حجاب، دقیقا چه حدی است؟ آیا به اندازه فاصله بین انگشت شست و انگشت کوچک (که همان حد وضوی برای صورت است) مدنظر است؟
لطفا کارشناسان پاسخ دهند.

قرص صورت یعنی گردی صورت و زیر چانه جزء آن نیست پس باید پوشانده شود و معیاری که در وضو هست در اینجا کاربرد ندارد.پس مهم اینست که قرص صورت پوشانده شود چه از فاصله ی بین انگشت شصت و کوچک بیشتر باشد چه کمتر .

مؤمن;347162 نوشت:
با سلام بعید می دانم کارشناسان سایت به توصیه شما در سخنانشان تجدید نظر کنند چون این سخنان حاصل مطالعات و اعتقادات آنهاست. بعد این که فرمایش شما سخن عجیبی است. چون بسیاری از احکام اسلام و ادیان الهی و حتی قوانین بشری احکام اجتماعی اند و در تعامل بین انسان ها معنی پیدا می کنند. موفق باشید

باعرض سلام وخسته نباشيد
ممنون ازنظرارزشمندتون

امابه نظرمن همين نتيجه گيری ها عامل بسياری ازمشكلات دنيای ماست
واصلاً مهم نيست كه به آنهاچه برچسبی می زنند،برچسب مذهب ودين الهی يااصول اجتماعی نوين وياهرچيزديگری
بقول همان بانوی بزرگوارمذكوردرپيام قبلی ام(لوئيزال.هی)بيشترمشكلات انسان هابه خاطراحترام وارزش نگذاشتن تمام وقت به خوداست
مشكل ازآنجاست كه بقول شماماارزش خودمان راباوضعيت اجتماع واصول ومقررات خارج ازخودمی سنجيم

تحقيقات بزرگ وارزشمندهگل وحتی روسو هم دراين زمينه بود
آنهاهميشه اظهارداشتندكه
«عقل جمعی جانشين عقل فردی شده است»
كه ماركس نيزاين مسأله راازديدگاه محدودتراقتصادی مطالعه می كرد

دوست من اين سخنان عجيب، ريشه دراستقلال كامل انسانی دارد
منظورمن همان آزادگی ای است كه قبلاً عرض كردم
لطفاً دوپيام قبلی ام رابادقت بيشتری مطالعه فرماييدواگرقسمتی رامتوجه نشديد،آن وقت درخدمتم

امامن احساس می كنم كه سخن بنده بيشترريشه دردين الهی دارد
وآيات سوره هايی نظيرناس وفلق گواه براين مدعاست

دوستان من هميشه بگوييد:
«پناه می برم به خدابه پروردگاروپادشاه بشر،ازشر بشروتمام مخلوقات خدا»

من هميشه براين باورراسخ بوده ام وهميشه هم خواهم بودكه چنين آزادگی ای و چنين استقلال روحی وذهنی ای باعث خودشناسی می شود
وهمين خودشناسی است كه درنهايت به روح مقدس هستی بخش متصل می شود،همان منشأوريشه ی مشترك حقيقت وجود
اينگونه است كه مامی توانيم ديگران ازاعماق وجودشان بشناسيم وبه آنها(هركس كه می خواهدباشد)ازصميم قلب عشق بورزيم ودركمال اتحادبايكديگرزندگی كنيم

مؤمن;347162 نوشت:
از جمله همین حجاب و پوشش. اگر به قول شما تنها و تنها خود زنان مد نظر بودند احکام حجاب در تنهایی آنها هم صادق بود. در حالی که این طور نیست. این احکام مراتب مختلفی دارد و سخت ترین حدود آن در مواجهه با نامحرم است (چه مرد و چه زن).

من بيشتراحساس می كنم نتوانستم منظورم رابه خدمت دوستان برسانم

نخير ،باتفسيرحقير،هرگزاين احكام درتنهايی زنان صادق نيست
عرض كردم كه منيت وخودذهنی زنان تمايل به خودنمايی زينت دارندكه اين درمقابل مردان نامحرم بيشترمی گردد
باك مينسترفولرمی گويد:99درصدازوجودانسان غيرمادی است
وبه فرمايشات بزرگان وانديشمندان تاريخ، مشغول كردن ذهن توسط همين يك درصداست كه موجب فراموشی وسكون آن منبع انرژی الهی وعظيم انسان می شود

پس بازهم تكرارمی كنم حجاب تنهاوتنهاوسيله ای برای تمرين آزادگی خودزنان می باشدوبس

دوباره ازبرادران تقاضای تجديدنظردارم

آقا مرتضی نظراتتونو خوندم ... به نظر من گرفتار توجیه اون هم از نوع صعب النفوذش هستید .
آزادی با وجود محدودیت تعریف میشه ... یادتون نره (یعنی آزادی ای که آزادی فرد دیگری رو سلب کنه باید محدود بشه)
من هم توصیه می کنم به خدا پناه ببرید از شیطان و نفستون

zigzag1990;348002 نوشت:
آقا مرتضی نظراتتونو خوندم ... به نظر من گرفتار توجیه اون هم از نوع صعب النفوذش هستید .

اين توجيه نيست برادريه حقيقته
بزرگان واساتيدمذهبی تنهابرای مذهبيون حرف هايی برای گفتن دارندنه برای همه
بايددنبال سخنانی گشت كه برای تمام انسان هاموردقبول واقع شود
مگردين مادين الهی وجهانی نيست؟؟؟!!!
پس بايدتبليغات آن هم جهانی باشد

zigzag1990;348002 نوشت:
آزادی با وجود محدودیت تعریف میشه ... یادتون نره (یعنی آزادی ای که آزادی فرد دیگری رو سلب کنه باید محدود بشه)

اگرنظراتموبه دقت خوانده بوديد،چنين سخنی نمی زديد
حرف من اينست كه برای رشدمعنوی بنده ديگران نقشی ايفانمی كنندتنهابه آن سرعت می دهند

مثلاً همانطوركه آلبرت اينشتين می گويد:
«شتابنده ترين راه دريافت عشق تقديم آن به ديگران است»

مگراينطورنيست كه هركس حامل روح مجرديست؟؟؟!!!
خوب،بحث من هم روی همين آزادگی و استقلال روحی است،فقط همين

آزادگی بنده تنها برای خود من حامل آرامش وعشق الهی است،تنهابرای من حامل پيام های مفيدوحياتی خودشناسی می باشد
وبرای كس ديگری هيچ محدوديتی ايجادنمی كندو اصلاً به آن ربطی ندارد
چون خوداوهم می تواندبه چنين آزادگی ای نيزدست يابدوازمن بی نيازشود

نمی دانم كه آيامی دانيداولين نفردرليست انديشمندان بزرگ ومغزهای متفكرتاريخ بشريت چه كسی قراردارد؟
آری،حدستان درست بود
فانت خردكبير،كسی كه باايده های بزرگ وارزشمندش باعث تغييرجهت مسيرتاريخ بشريت شد
جناب سقراط حكيم می فرمايد:
«ايمان من دراين است كه بی نيازی صفت خداونداست»

پس ماهم به دنبال الهی وخدايی شدن هستيم نه به دنبال ايجادمحدوديت برای ديگران!!!
آياغيرازاين است؟

اميدوارم منظورم رارسانده باشم

zigzag1990;348002 نوشت:
من هم توصیه می کنم به خدا پناه ببرید از شیطان و نفستون

چَشم،اطاعت می شود
اين سخن شمارادرگوشه ای ازقلبم می نويسم تاتمام وقت ازآن استفاده كنم

همين نفس وخودذهنی ومنيت است كه باعث سلب آزادگی ازمامی شود

همين فيلسوف بزرگ مذكور(سقراط)می فرمايد:
«اگرمی خواهی نفست جاويدان بماند،بايدقبل ازمردن آن رابميرانی»
توجه داشته باشيدكه قدمت اين سخن به حدود500سال قبل ازميلادمسيح(ع)برمی گردد

اسراء;347817 نوشت:
نگاه بصورت یا دست تا مچ زن نامحرم در صورتی که بدانیم همراه با دیده شدن اعضایی از او خواهد شد که نگاه به ان بطور مطلق (حتی بدون فصد لذت هم)حرام است و جایز نیست .

این طوری به نود و خرده ای درصد از زنان جامعه نمی توان نگاه کرد. چه در اداره چه فروشگاه ها چه دانشگاه ...

نمی توان به زمین خیره شد که! می توان؟ اگر نگاه به زنانی که حجاب کامل ندارند به صورت مستقیم نباشد و بریده بریده باشد کفایت نمی کند؟

راه عملی و کاربردی در این موارد چیست؟

داشتم سجاده آماده می کردم برای نماز، همین که چادر مشکی ام را از سر برداشتم تا چادر نماز بر سر کنم گفت: این همه خودت را بقچه پیچ می کنی که چی؟
بر گشتم به سمت صدا، دختری را دیدم ک در گوشه ی نمازخانه نشسته بود.
پرسیدم: با منی؟
گفت: بله! با تو ام و همه ی بیچاره های مثل تو که گیر کرده اید توی افکار عهد عتیق! اذیت نمی شوی با این پارچه ی دراز دور و برت؟ خسته نمی شوی از رنگ همیشه سیاهش؟
تا آمدم حرف بزنم گفت: نگاه کن ببین چقدر زشت می شوی ، چرا مثل عزادارها سیاه می پوشی؟ و بعد فقط بلدید گیر بدهید به امثال من.
خندیدم و گفتم: چقدر دلت ﭘُر بود دوست من! هنوز اگر حرف دیگری مانده بگو.
خنده ام را که دید گفت: نه! حرف زدن با شماها فایده ندارد.
گفتم: شاید حق با تو باشد عزیزم. پرسیدم ازدواج کردی؟ گفت: بله.
گفتم من چادر را دوست دارم. چادر؛ مهربانیست.
با سرزنش نگاهم کرد که یعنی تو هم مثل بقیه ای...
گفتم؛ چادر سر می کنم، به هزار و یک دلیل. یکی از دلایل چادر سر کردنم حفظ زندگی توست.
با تعجب به چهره ام نگاه کرد.
پرسیدم با همسرت کجا آشنا شدی؟ گفت: فلان جا همدیگر را دیدیم، ایشان پیشنهاد ازدواج داد، من هم قبول کردم.
همسر تو، تو را "دید"، کشش ایجاد شد، و انتخابت کرد. کجا نوشته شده است که همسرت نمی تواند از تماشای زنانی غیر از تو لذت ببرد، وقتی مبنای انتخاب برای او نگاه است؟!
گفت: خوب... ما به هم تعهد دادیم.
گفتم: غریزه، منطق نمی شناسند، تعهد نمی شناسد. چه زندگی ها که به چشم خودم دیدم چطور با یک نگاه آلوده به باد فنا رفت.
من چادر سر می کنم، تا اگر روزی همسر تو به تکلیفش عمل نکرد، و نگاهش را کنترل نکرد، زندگی تو، به هم نریزد. همسرت نسبت به تو دلسرد نشود. محبت و توجه اش نسبت به تو که محرمش هستی کم نشود. من به خودم سخت می گیرم و در گرمای تابستان زیر چادری که بیشتر شبیه کوره است از گرما هلاک می شوم، زمستان ها زیر برف و باد و باران برای کنترل کردن و جمع و جور کردنش کلافه می شوم، بخاطر حفظ خانه و خانواده ی تو. من هم مثل تو زن هستم. تمایل به تحسین زیبایی هایم دارم. من هم دوست دارم تابستان ها کمتر عرق بریزم، زمستان ها راحت تر توی کوچه و خیابان قدم بزنم. من روی تمام ِ این علاقه ها خط قرمز کشیدم، تا به اندازه ی سهم ِ خودم حافظ ِ گرمای زندگی تو باشم.
سکوت کرده بود.
گفتم؛ راستی... هر کسی در کنار تکالیفش، حقوقی هم دارد. حق من این نیست که زنان ِ جامعه ام با موهای رنگ کرده ی پریشان و صد جور جراحی ِ زیبایی فک و بینی و کاشت گونه و لب و آنچه نگفتنیست، چشم های همسر من را به دنبال خودشان بکشانند.
حالا بیا منصف باشیم. من باید از شکل پوشش و آرایش تو شاکی باشم یا شما از من؟
بعد از یک سکوت طولانی گفت؛ هیچ وقت به قضیه این طور نگاه نکرده بودم ... راست می گویی...

[="Tahoma"][="Black"]

مؤمن;348865 نوشت:
این طوری به نود و خرده ای درصد از زنان جامعه نمی توان نگاه کرد. چه در اداره چه فروشگاه ها چه دانشگاه ... نمی توان به زمین خیره شد که! می توان؟ اگر نگاه به زنانی که حجاب کامل ندارند به صورت مستقیم نباشد و بریده بریده باشد کفایت نمی کند؟ راه عملی و کاربردی در این موارد چیست؟

با تشکر از سؤال جناب عالی

منظور از نگاه حرام نگاه مکرر و یا ادامه دار و همچنین نگاه به قصد لذت است نه نگاه اتفاقی یا به تعبیر یکی از اساتید ، نگاه عبوری !

اگر انسان در هنگام عبور از کوچه و خیابان بدون قصد لذت چشمش به نامحرمی افتاد ، کار حرامی انجام نداده است اما اگر به قصد لذت برای بار دوم نگاه کرد یا نگاه اول را ادامه داد ، گناه کرده است و لازم است استغفار نماید. (1)

همیشه سلامت و موفق باشید

پی نوشت:
1. توضیح المسائل مراجع ، مبحث نگاه[/]

سجاد;348931 نوشت:
منظور از نگاه حرام نگاه مکرر و یا ادامه دار و همچنین نگاه به قصد لذت است نه نگاه اتفاقی یا به تعبیر یکی از اساتید ، نگاه عبوری ! اگر انسان در هنگام عبور از کوچه و خیابان بدون قصد لذت چشمش به نامحرمی افتاد ، کار حرامی انجام نداده است اما اگر به قصد لذت برای بار دوم نگاه کرد یا نگاه اول را ادامه داد ، گناه کرده است و لازم است استغفار نماید. (1)

در مورد معابر فرمایش شما صحیح است. اما در محل کار که نمی توان با نگاه عبوری کارها را انجام داد. آنجا باید چه کرد؟ کار را رها کرد چون با نگاه به صورت مجبوریم به موها هم نگاه کنیم؟
یا این که همیشه به زمین و دیوار خیره شد و با زاویه چهل و پنج درجه سر خانمی را خطاب قرار داد؟

ممنون.:Gol:

[="Tahoma"][="Black"]

مؤمن;349100 نوشت:
در مورد معابر فرمایش شما صحیح است. اما در محل کار که نمی توان با نگاه عبوری کارها را انجام داد. آنجا باید چه کرد؟ کار را رها کرد چون با نگاه به صورت مجبوریم به موها هم نگاه کنیم؟ یا این که همیشه به زمین و دیوار خیره شد و با زاویه چهل و پنج درجه سر خانمی را خطاب قرار داد؟ ممنون.

با تشکر از سؤال مجددتان

در محل کار هم همان معیارهایی که عرض شد صادق است و باید رعایت شود هر چند مشکل تر بودن آن به نسبت محیط بیرون و کوچه و خیابان روشن است که ان شاء الله در صورت رعایت اجر مضاعف را در پی خواهد داشت .

همیشه سلامت و موفق باشید[/]

سجاد;349219 نوشت:
در محل کار هم همان معیارهایی که عرض شد صادق است و باید رعایت شود هر چند مشکل تر بودن آن به نسبت محیط بیرون و کوچه و خیابان روشن است که ان شاء الله در صورت رعایت اجر مضاعف را در پی خواهد داشت .

سلام و احترام مجدد.

به نظرم این مسأله مشکل تر نیست بلکه اصلاً شدنی نیست.

اگر امکان دارد لطفاً به زبان ساده و قابل فهم برای عوام بفرمایید که چگونه در محل کار یا سر کلاس یا ... با خانم بدحجابی صحبت کنیم و به صورت او نگاه نکنیم؟ (که در نتیجه نگاهمان به موی او نیفتد).

ممنون.

pymn_nzr;345793 نوشت:
عرض ادب و سلام
منظور کارشناس و همکار محترم ،شفا،اینست که نگاه به قرص صورت و دستهای ایشان تا مچ بدون قصد لذت جایز است اما اگر از صورت بیش از قرص صورت را نمی پوشاند و در دستها بیش از مچ را نمی پوشاند ، ولو بدون قصد لذت ، نگاه کردن جایز نیست . مگر اینکه جزء زنان متهتک باشد(زنانی که در قید و بند حجاب نبوده و لا ابالی هستند) که در اینصورت اختلافی است و باید مرجع خود را بفرمایید.
:gol:
آیة الله العظمی سیستانی (حفظه الله تعالی)
[=Noor_Lotus][=Noor_Titr]منهاج الصالحين (للسيستاني)، ج‌3، ص: :
14
:

[=Noor_Lotus][=Noor_NazliBold]مسألة 26:[=Noor_NazliBold] يجوز النظر الىٰ النساء المبتذلات اللاتي لا ينتهين إذا نهين عن التكشف[=Noor_Lotus]...:جایز است نگاه کردن بدون قصد لذت به زنان نامحرمی که حجاب خود را رعایت نمیکنند و وقتی انها را نهی از منکر میکنند توجهی نمیکنند "(زنان لا ابالی در حجاب) البته نگاه کردن به اعضایی که معمولا این زنان نمیپوشانند .

[=Noor_Lotus][=Noor_NazliBold] [=Noor_Lotus]بشرط عدم التلذذ الشهوي و لا الريبة، و لا فرق في ذلك بين نساء الكفار و غيرهن، كما لا فرق فيه بين الوجه و الكفين و بين سائر ما جرت عادتهن علىٰ عدم ستره من بقية أعضاء البدن.
[=Noor_Lotus]
[=Noor_Lotus][=Noor_Titr][=Noor_Lotus]

مؤمن;349345 نوشت:

سلام و احترام مجدد.

به نظرم این مسأله مشکل تر نیست بلکه اصلاً شدنی نیست.

اگر امکان دارد لطفاً به زبان ساده و قابل فهم برای عوام بفرمایید که چگونه در محل کار یا سر کلاس یا ... با خانم بدحجابی صحبت کنیم و به صورت او نگاه نکنیم؟ (که در نتیجه نگاهمان به موی او نیفتد).

ممنون.


البته درست نیست که من به این مسئله جواب بدم چون جای شما نیستم (به عنوان یک مرد!!) قطعا این کار کار اسانی نیست ولی من تو محیط دانشگاه ادم این طوری دیدم که موقع حرف زدن تو چنین مواردی به در و دیوارو سقف و.... نگاه میکنه ولی به صورت اون فرد نه!!گاهی پشت سرش میشنوم مسخره اش میکنن ولی مطمئنم براش مهم نیست!...

سلام
از آقایون محترم سوالی دارم: خانمی که حجاب کامل رو رعایت میکنه ولی چادر مدل دار سر میکنه و تقریبا با اون مدل چادر مرتب تر و بهتر جلوه میکنه ، جلب توجه میکنه؟( بدون هیچ آرایشی)

حمیده هادی;355167 نوشت:
سلام
از آقایون محترم سوالی دارم: خانمی که حجاب کامل رو رعایت میکنه ولی چادر مدل دار سر میکنه و تقریبا با اون مدل چادر مرتب تر و بهتر جلوه میکنه ، جلب توجه میکنه؟( بدون هیچ آرایشی)


ضمن عرض ادب و سلام
بحث در حیطه ی فقهی :کاملا روشن است که اگر این خانم حجاب خود را رعایت کرده باشد و پوشش او در حد واجب باشد شیک بودن لباس او هیچ منعی ندارد و اسلام شیک پوشیدن را حرام نکرده .چادر مطابق مد پوشیدن اشکالی ندارد (فرض اینست که مثلا رنگ و مد چادر غیر عادی و لباس شهرت و اینها نیست )البته انچه مناسبت بیشتر با عفت دارد پوشیدن لباسی است که کمتر جلب توجه کند ولی این دیگر مربوط به درجات بالاتر عفت افراد است و واجب نیست .

[=Noor_Lotus][=Noor_Lotus] قَالَ امیر المومنین علی عليه السلام[=Noor_Lotus][=Noor_Lotus] : مَا [=Noor_Lotus][=Noor_Lotus]الْمُجَاهِدُ الشَّهِيدُ[=Noor_Lotus] فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَعْظَمَ أَجْراً [=Noor_Lotus][=Noor_Lotus][=Noor_Lotus]مِمَّنْ قَدَرَ فَعَفَّ[=Noor_Lotus][=Noor_Lotus][=Noor_Lotus] لَكَادَ الْعَفِيفُ أَنْ يَكُونَ [=Noor_Lotus][=Noor_Lotus][=Noor_Lotus]مَلَكاً[=Noor_Lotus][=Noor_Lotus][=Noor_Lotus] مِنَ الْمَلَائِكَةِ:
اجر رزمنده ای که در جبهه ی جنگ در راه خدا شهید میشود (و در خون خود می غلطد) از کسی که میتواند بی عفتی کند ولی عفت می ورزد و عفاف پیشه میکند بالاتر نیست . نزدیک است که انسان باعفت در زمره ی ملائکه ی الهی شمرده شود .
[=Noor_Lotus]


[=Noor_Lotus][=Noor_Lotus] _

حمیده هادی;355167 نوشت:
از آقایون محترم سوالی دارم: خانمی که حجاب کامل رو رعایت میکنه ولی چادر مدل دار سر میکنه و تقریبا با اون مدل چادر مرتب تر و بهتر جلوه میکنه ، جلب توجه میکنه؟( بدون هیچ آرایشی)

با سلام

بستگی داره منظورتون از مدل چی باشه و فرهنگ محیط چگونه باشه. مثلاً پوشیدن چادر سفید گلدار در جایی که اکثراً مانتو و چادر مشکی دارن حتی تو امامزاده ها جلب توجه می کنه. اما اگه منظورتون چادر مشکی مدل دار تو شهرهایی مثل تهران و کرج و قم و ... باشه به نظر من جلب توجه نمی کنه. این نکته هم به نظر حقیر مهمه که هر چیزی باید طوری باشه که عرفاً جلب توجه کنه تا حرام بشه نه این که برا یکی دو نفر جلب توجه کنه. تشخیص موضوع تمام احکامی که به مکلف واگذار شدن ظاهراً باید بر اساس عرف غالب باشه.

موفق باشید.:Gol:

hoorshid;355099 نوشت:
البته درست نیست که من به این مسئله جواب بدم چون جای شما نیستم (به عنوان یک مرد!!) قطعا این کار کار اسانی نیست ولی من تو محیط دانشگاه ادم این طوری دیدم که موقع حرف زدن تو چنین مواردی به در و دیوارو سقف و.... نگاه میکنه ولی به صورت اون فرد نه!!گاهی پشت سرش میشنوم مسخره اش میکنن ولی مطمئنم براش مهم نیست!...

سلام.

شاید آن شخصی که دیدید بنده بودم! به هر حال عمل به بسیاری از احکام اسلامی در زمان ما دشوار است و در مواردی که راهکار عملی ارائه نشده است حتی غیرممکن می نماید. مثلاً اداره یا آژانش یا جای دیگری را در نظر بگیرید که چند خانم بدحجاب در کنار یکدیگر نشسته اند. اگر بخواهید از یکی از آنها سؤال کنید باید به او نگاه کنید. چون اگر به زمین یا دیوار نگاه کنید هیچ یک متوجه نمی شوند با کدامیک از آنها صحبت می کنید! تازه اگر از افرادی مثل ما متنفر باشند از همین بهانه استفاده می کنند و جواب نمی دهند؟ ضمن این که دقیقاً معلوم نیست این حد از مراقبت یا تفاوت با عامه مردم و انگشت نما شدن چقدر دینی و شرعی است. شاید پاسخ پست های زیر مناسب تر باشد:

http://www.askdin.com/thread27083-4.html#post355097
http://www.askdin.com/thread28053.html#post355462

همین جا از اساتید محترمی همچون جناب اسرا تقاضا می کنم در نقل احکام و دستورات به هر دو وجه سلبی و ایجابی اشاره بفرمایند تا به طور ناخواسته باعث القای افراط و تفریط نگردد. چون همان طور که می دانید همه مثل بنده سمج و اهل تحقیق نیستند!

موفق باشید.:Gol:

hoorshid;355099 نوشت:
البته درست نیست که من به این مسئله جواب بدم چون جای شما نیستم (به عنوان یک مرد!!) قطعا این کار کار اسانی نیست ولی من تو محیط دانشگاه ادم این طوری دیدم که موقع حرف زدن تو چنین مواردی به در و دیوارو سقف و.... نگاه میکنه ولی به صورت اون فرد نه!!گاهی پشت سرش میشنوم مسخره اش میکنن ولی مطمئنم براش مهم نیست!...

اره از اینطور دانشجوها زیاده یکی از دوستای صمیمیم که رتبه اول دانشگاه هم هست با خانمی هم گروه شد روز اخر این خانم ازش جزوه می خواد اینم بصورت عملیات سری فرار رو به قرار ترجیح می ده تا ده روز هم با هم می خندیدیم حالا هر چی م یخواد اون دختره بگه مهم اینه که نمی خواست جزوه بهش بده و حتما بعدش شماره تلفن و اس ام اس چیزی که بوفور زیاده
ولی واقعا داشتن حیا خیلی قشنگه هم برا خانم هم برا آقا حتی حتی موقع حرف زدن که به کجا نگاه کنی

موضوع قفل شده است