احکام عزاداری

تب‌های اولیه

27 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
احکام عزاداری

همه (به جز صافى و بهجت): اگر به نحو متعارف و غيرلهوى نواخته شود، اشكال ندارد.امام، استفتاءات، ج 2، مكاسب محرمه، س 27 و 36؛ خامنه‏اى، اجوبة استفتاءات، س 1441؛ مكارم، استفتاءات، ج 1، س 516؛ نورى، استفتاءات، ج 2، س 604 و 596 و ج 1، س 448؛ تبريزى، استفتاءات، س 2009 و صراط النجاة، ج 6، س 1477؛ فاضل، جامع‏المسائل، ج 1، س 2174.
صافى و بهجت: استفاده از آن اشكال دارد.صافى، جامع‏الاحكام، ج 1، س 1602 و توضيح‏المسائل، م 2833؛ دفتر: بهجت.
تبصره: هر چند در كلام برخى از مراجع جواز استفاده از ابزارهاى ياد شده مقيد به «غيرلهوى» نشده، ولى ترديدى نيست كه عبارت مطلق، منظورشان نيست و با استفاده از مسائل ديگر، قيد به «غيرلهوى» به دست مى‏آيد.

[=Arial Black]بنام خدا
[=Arial Black]با تشكر از سوال شما:Gol:
[=Arial Black]حکم استفاده از طبل وسنج در عزاداری چیست؟
[=Arial Black]همه مراجع (به غیر از صافی وبهجت):اگر به صورت لهوی استفاده نشود اشکال ندارد.
[=Arial Black]بهجت:به احتیاط واجب استفاده نشود.
[=Arial Black]صافی:نباید استفاده شود واستفاده از ان حرام است.
[=Arial Black]

[=Times New Roman]بنام خدا
[=Times New Roman]حکم دست زدن در مراسم وجشنهائی که به مناسبت ایام ولادت واعیاد امامان بر گزار میشود چیست؟:Gol:
[=Times New Roman]همه مراجع (به غیر ازوحید):اگردست زدن به نحو متعارف باشد یعنی غیر لهوی وسبک وجلف نباشداشکال ندارد، ولی اینکار بامجالس اهل بیت مناسبت ندارد وبهتر است فضای این مراسم، به ذکر صلوات وتکبیر ومانند ان،معطر گردد.
[=Times New Roman]وحید:احتیاط واجب درترک ان است.

برهنه شدن عزادارن در عزاداريهاي براي سينه زني چه صورت داشته وتكثير فيلم وسي دي هاي اين گونه جلسات ونگاه كردن زنان به اين فيلمها چگونه است؟
مكارم :برهنه شدن اشكال دارد واگر جائي باشدكه زنها هستند ونگاه ميكنند حرام است.
بهجت :در حضور نامحرم احتياط در ترك است ونظر به تصوير اگر موجب مفسده باشد اجتناب لازم است.
صافي:زنها بايد ازنگاه كردن به بدن نامحرم خوداري كند.
فاضل: :نگاه زنها به فيلم بدن برهنه مردان اگر انها را نشناخته ومفسدهاي نداشته باشد مانعي ندارد والا جايز نيست
سيستاني:اشكال ندارد گرچه زنان به احتياط واجب نبايد نگاه كنند.
تبريزي : در صورتي كه فسادي بر ان مترتب نباشد مانعي ندارد
استفتائات موجود درکتاب ازدیدگاه مراجع(محمودی


آسیب رسانی به بدن در عزاداری ها چه حکمی دارد؟ مثلا سینه زنی یا گریه کردن مفرط که چشمها قرمز شود.

در برخی از مجالس عزاداری بعضی مداحان با الفاظ نا مناسب به ائمه (ع)خطاب می کنندیا به عنوان عزاداری به صورت چنگ انداخته ویا زنجیرخاردار میزنند وبر بدن ولباس انان خون جاری شده ولباس و بدنومنزل دیگران را نجس میکننداز انجائی که اینگونه روشها در حال ترویجبوده ومجالس را از وزانت ومعنویت وتهی ساخته چه بسا موجب وهن مقدسات میشود ،تکلیف ما را در این باره روشن فرمائید.

فاضل ،بهجت:هر عملی که موجب وهن مذهب شود جایز نیست.
صافی گلپایگانی:در موردی که موجب وهن مذهب شود از ان خودداری گردد.
مکارم:عزاداری برای امام حسین (ع) از افضل قرباتست ولی کارهائی که نوشته اید مناسب این مراسم نیست وموجب وهن مذهب میشود
سیستانی:باید از کارهائی که عزاداری را خدشه دار میکند اجتناب شود.
تبریزی:مجالس عزاداری برای تظیم شعائراسلامی باید به صورتی واقع شود که تعظیم معصومین (ع)بالاخص ابی عبدالله الحسین (ع) واظهار حزن وشیون بر مصائب وارده باشد 1)

1)استفتائات از دیدگاه مراجع ازکتاب (محمودی)

برخي مداحان شعرهاي نامناسب خوانده،مانندمن حسين اللهي هستم يا قلاده سگ به گردن انداخته يا صداي سگ در مياورند،وظيفه ما در برخورد با اين افراد چيست؟
صافي گلپايگاني :اشعار مذكور خواندشان جايز نيست واعتقاد به مضمون ان كفر است وبايد از ان جلو گيري شود وصداي سگ در اوردن كار زشتي است.
تبريزي :مداحي وخواندن اشعار در مجالس اهلبيت عليهم السلام بايد طوري باشد كه موجب وهن نباشد وبهانه به دست دشمنان شيعه ندهد.در مجالس اهلبيت عليهم السلام بايد اشعاري خوانده شود كه فضايل ان بزرگوار بيان شودومصائب ومظلوميت انها براي مردم گفته شود،ائمه عليهم السلام از ما نخواسته اند كه خود را بصورت حيوان دراورديم، انچه از خواسته اند اين است كه مومن صالح باشيم واخلاقي باشد كه از ان بزرگوار رسيده است.
مكارم :لازم است با زبان خودش توام با ادب انها را نهي ازمنكر واگر تاثير نداشت مجلس را ترك نمائيد .
سيستاني : انها را ارشاد فرمائيد .
خامنه اي:1)عزاداري به صورت سنتي اشكا ل ندارد ولي از اعمال ورفتاري كه موجب وهن مذهب ميشود بايد اجتناب شود.
2)از اين گونه حركات وترويج اين افراد واينگونه جلسات اجتناب شود.1
1)استفتائات مراجع از ديدگاهمراجع :جلد 3 و4

حرکت دسته های عزاداری در شبهای محرم باشد تا نیمه شب همراه با استفاده ازطبل وامثال ان که موجب مزاحمت مردم میشود چگونه است؟
اقایان:
خامنه ای :اگرچه اقامه مراسم وشعائر دینی در زمانهای مناسب درحسینیه ازبهترین کارها وجزو مستحبات موکد ست برگزار کنندگان مراسم وعزادارنتا حد امکان از اذیت وایجاد مزاحمت برای مردم بپرهیزند.
سیستانی :سعی شود که عزاداری موجب مزاحمت دیگران نشود.
مکارم :عزاداری خامس ال عبا که از افضل قربات است باید به گونه ای برگزار گردد که مزاحمتی برای مردم نداشته اشدو مردم نیز درایام عزاداری تا انجا که میسراست همکاری کنند
صافی:استفاده از طبل جایز نیست
تبریزی: در عزاداری اظهار شعائر به نحو حلال وبدون استفاده از الات لهوی مطلوب شارع است به خصوص درشبهای تاسوعا وعاشورا مومنین تحمل کنند وثواب می برند.
بهجت:ایذاء مزاحمت مومنین جایز نیست وطبل زدن هم که مطلقا اشکال دارد.
استفتائات مراجع
اقای محمودی

استفاده از الات موسيقي مانندارگ در مراسم عزاداري چه صورت دارد؟
خامنه اي: استفاده از الات موسيقي مناسب با عزاداري سالار شهيدان نيست وشايسته است مراسم عزاداري به همان صورت متعارفي كه از قديم متداول بوده برگزار شود.
تبريزي:استفاده از الات موسيقي در عزاداري حرام است
صافي مكارم : جايز نيست
بهجت:انچه موجب وهن عزداري است بايداجتناب شوداستعمال الات موسيقي در عزاداري خالي از اشكال نيست مطلقا.
فاضل سيستاني: احوط ترك ان است

پوشیدن سیاه در سوگ ائمه:
پوشیدن لباس سیاه در سوگ ائمه هدی (ع)خصوصا در محرم چه صورت دارد؟ ایا لباس سیاه کراهت دارد؟
ایت الله سید محمد کاظم یزدی (صاحب عروه)
سیاه پوشی در عزاداری سالار شهیدان راجح وموجب خشنودی پیغمبر خدا وائمه هدی صلوات الله علیم اجمعین،بنابراین پوشیدن لباس سیاه به غرض مذکر مستثنی است از اخبار داله بر کراهت لباس سیاه.
گلپایگانی:سیاه پوشی در عزاداریسالار شهیدان سیره مستمره شیعه در طول تاریخ بوده وامری مجازومستحسن است.
مرعشی نجفی:سفارش میکنم لباس سیاهی راکه در ماه محرم وصفر می پوشیدم جهت حزن واندوه در مصیبت های ال رسول اکرم ، با من دفن شود
خامنه ای:پوشیدن لباس سیاه در عزای اهل بیت سیدالشهداء (ع) رای تعظیم شعائر وبه عنوان اظهار تاثر مستحسن است ودر فرض سوال کراهت ندارد.
تبریزی:پو شیدن لباس سیاه در عزای ائمه (ع) از تعظیم شعائر مذهب اهل بیت (ع) است، ومستحب است وثواب بر ان مترتب است.
پوشیدن لباس سیاه در سوگ ائمه هدی(ع) مکروه نیست بلکه به عنوان اظهار حزن واندوه برای ان بزرگواران راجح است وکراهت ان در سایر مواقع هم ثابت نیست.
بهجت : در مفروض سوال خیر
فاضل لنکرانی:چون از مصادیق تعظیم شعائراست واجد رجحان شرعی می باشد وعملا بزرگانی چون مرحوم ایت الله العظمی بروجردی در روزعاشورا از قبای سیاه استفاده میکردند. (جامع المسائل ج1/621 )
سیستانی: کراهت ان ثابت نیست.
صافی:پوشیدن ان درعزای حضرت سیدالشهداء مطلوب است وچون عنوانش احترام ان بزرگوار مخصوصا میتوان گفت در حال حاضر از شعائر مذهبی است.
مکارم:با توجه به اینکه لباس مشکی در عزای اهل بیت(ع) تعظیم شعائر الهی محسوب می شود اشکالی ندارد ومکروه نیست.
کتاب استفتائات از دیدگاه مراجع (محمودی)

مداحي زنان درمجالس زنانه با بلند گو به گونه اي كه صداي انرا مرد رهگذر بشنود جايز است؟
همه مراجع جز مكارم :اگرصداي انها در معرض ريبه (ترس از گناه) يا تلذذ يا تهييج شهوت باشد جايز نيست
مكارم: خير،جايز نيست

[تذكر:همان گونه كه ملاحظه مي فرمائيد شناختن يا نشناختن مداح مطرح نيست]
امام استفتائات،ج3،س57 . رهبر،اجوبه،س1459 . نوري،استفتائات،ج2،س545 . مكارم،استفتائات،ج2،س764 . سيستاني،وحيد:دفتر وکتاب استفتائات از دیدگاه مراجع اقای محمودی وکتاب پرسش وپاسخ دانشجوئی ج/16 س:266

نیایش سبز;4903 نوشت:

آسیب رسانی به بدن در عزاداری ها چه حکمی دارد؟ مثلا سینه زنی یا گریه کردن مفرط که چشمها قرمز شود.

رهبری :استفاده از وسایل مزبور موجب وهن مذهب در برابر مردم باشد. ویا باعث ضرر بدنی قابل توجهی گردد جایز نیست.


مکارم:عزاداران باید از کارهایی که موجب وهن مذهب در نظر دیگران می شود پرهیز کند.

فاضل:اگر موجب وهن مذهب یا اذیت یا آزار دیگران یا ضرر معتنا به به بدن شود جایز نیست و عزاداری به نحو متعارف مطلوب است .

سیستانی :اگر فرض شود وهن مذهب است جایز نیست.

قمه زنی در عزاداری ها از نظر شرعی چه حکمی دارد؟

رهبری :هر کاری برای انسان ضرر داشته باشد یا باعث وهن دین گردد حرام است . علاوه بر این قمه زنی از نظر عرفی از مظاهر حزن و اندوه محسوب نمی شود و سابقه ای در عصر ائمه (غ) و زمانهای بعد از آن ندارد و تاییدی هم به صورت خاص یا عام از معصومین نرسیده است.{اجوبه 133/2}

فاضل : از هر نوع عمل که جنبه توجیه پذیری ندارد و موجب سوء استفاده مغرضان و موجب وهن مذهب می شود باید اجتناب شود.{جامع المسایل 622/1}

مکارم: اقامه عزای حسینی از افضل شعایر است ولی باید از آنچه به بدن ضرر میرساند یا مایه وهن مذهب است پرهیز کرد.{استفتائات از دیدگاه مراجع ./ محمودی}

مشاهده میشود برخی از مداحان در اثر نا اگاهی ریش تراشی یا معتاد به سیگار یا موادمخدربوده ویا لباس وپوشش مناسب در برندارند؟
خامنه ای :بر همگان لازم است که ضمن مراعات وظایف شرعی واجتناب از گناه ،شئون واحترام مجالس اهل البیت علیهم السلام را حفظ کنند.
صافی:تراشیدن ریش حرام است مداح اهل بیت علیهم السلام نباید متجاهربه فسق یعنی تراشیدن ریش باشد یا لباسی که موجب وهن است بپوشد وهرچه بیشتر وقاراین افتخار را حفظ نماید سزاواراست .
بهجت: باید انها تمام موازین وتکالیف شرعیه رارعایت کنند
تبریزی:مداح اهل بیت علیهم السلام منسوب به دین واولیای دین است ویاداور فضایل انان میباشد ومداحان باید مایه زینت ودعوت به اسلا م ومذهب حق بوده ومردم در انان رنگ ایمان وجلال وجمال مومنین را مشاهده نمایند ن اینکه به یاد رامشگران ونوازندگان واهل معصیت افتاده وتوقع غنا واوازه خوانی و امور ننگ اور برای انسان مهذب در ذهن مردم تداعی شود.
سیستانی:مناسب است که رفتار وسلوک به گونه ای متناسب بامقامات ان بزرگواران باشد.
مکارم: استفاده از مواد مخدر وسیگار وتمام انواع دخانیات حرام است واحتیاط واجب درترک تراشیدن ریش است وسزاوار است مداحان اهل بیت پوشش مناسبی داشته باشند1
1)استفتائات از دیدگاه مراجع (اقای محمودی)



حکم قمه زنی
نوری :اگر خفاء باشد که قابل انتشارنباشد اشکال ندارد ولی در علن(اشکارا) حرام است.
فاضل،سیستانی بهجت،صافی:خفاء اشکال ندارد ولی در علن اشکال شرعی دارد (حرام)
رهبری ومکارم : در خفاء وعلن اشکال دارد(حرام).
امام :اگر وهن وهتک حرمت باشد حرام است .
وحید وتبریزی:در خفاء وعلن اشکال ندارد . ولی در ظاهر بهتر است رعایت کنند


)امام استفتائات ج/3 از سوال 37 به بعد سوالات متفرقه نوری ، تبریزی ، وحید ،فاضل سیستانی،بهجت،صافی ، رهبری : سوال شفاهی از دفتر
رهبری:استفتائات : 1461

هروله در عزاداری
بعضی مداح ها می گویند :امام حسین (علیه السلام )روز عاشورا هروله کرد،لذا در عزاداریها باید هروله نمودایاچنین عملی مشروع است؟
سیستانی:صحت مطلب نقل شده ثابت نیست
صافی :چنین چیزی نشنیده ایم.
تبریزی:خصوصیا ت واقعیه از امور قطعیه نیست ،لذابا تخیلات وتصور واقعه از دی وملاحظه افراد مخلوط میشود واین امور را نباید به ائمه علیم السلام نسبت داد
فاضل:در مورد سوال هروله استحباب ندارد وانجام ان به قصد عبادت مشروع نیست .
مکارم :این مطلب صحت وامام حسین هرگز در عاشوراءهروله نکرد
بهجت:به قصد استحباب خصوصی ندهندندارد.
استفتائات از دیدگاه مراجع (کتاب اقای محمودی)


[=tahoma][=&quot]عزاداری[/][/]
[=tahoma][=&quot]در بعضی از مساجد ومجالس ترحیم اموات به جای منبر وموعظه فقط با دعوت از یک یا دومداح ان مجالس برگرزار می شود،لطفا بفرمائید از نظر اجر و ثواب برای میت کدام مطلوب تر است؟[/][/]
[=tahoma][=&quot]فاضل:هر چند ذکر مصائب ائمه اطهار علیم السلام بسیار خوب است ولی بیان احکام الهی وارشاد وموعظه مردم قطعا ثواب بیشتری دارد.[/][/]
[=tahoma][=&quot]تبریزی[/][=&quot]:همراه با قران خوانی جمع بین موعظه وتذکر عالم اخرت واستفاده از اهل علم وتقوی وذکر مصیبت به نحو مناسب مجالس اهلبیت علیهم السلامنفع برای میت دارد.[/][/]
[=tahoma][=&quot]بهجت[/][=&quot]: در صورت امکان جمع شود بهتر است.[/][/]
[=tahoma][=&quot]سیستانی[/][=&quot]:بدون شک مجالس وعظ وارشاد همراه با مداح اهل بیت علیهم السلام واقامه عزا کاملتر وبهتر است[/][/]
[=tahoma][=&quot]مکارم[/][=&quot] :این کار خوبی نیست ، بهتران است که یک مداح دعوت کنند تا متوسل به اهل بیت علیم السلام شود وسخنران خوبی نیز دعوت کنندتا مردم رابه یاد جهان اخرت بیندازد وانها رابا احکام ومعارف دین اشنا سازد.[/][/]
[=tahoma][=&quot]صافی[/][=&quot]: بهتر است در مجالس ترحیم اهل علم دعوت کنند تا مردم را موعظه کند.[/][=&quot] [/][/]
[=tahoma][=&quot]کتاب مسائل از دید گاه مراجع ج/5[/][/]

استفاده از نی در عزاداری:
نی زدن در مراسم عزداری وهیئات سینه زنی یا زنجیر زنی چه صورت دارد؟
صافی: نی زدن حرام است
بهجت:نی زدن اشکال دارد
تبریزی:نی از الات لهواست نی زدن وگوش دادن به ان جایز نیست.
فاضل:اگربه صورت مطرب ومناسب مجالس خوشگذرانی نواخته شود یا به نوعی وهن وهتک محسوب شود جایز نیست.
مکارم:کلیه صداها واهنگ هائی که مناسب مجالس لهو وفساد است حرام وغیران حلال است وتشخیص ان با مراجعه به اهل عرف خواهد بود.
سیستانی امام ورهبری:اگر به کیفیت لهوی نباشد مانعی ندارد...1
1)کتاب مسائل جدید از دیدگاه مراجع

[=tahoma][=&quot]برخی افراد برای براورده شدن حاجت خود ظرف،تسبیح وامثال ان را از مساجد یا حسینیه ها وهیئتها بدون اطلاع مسئولان بر می[/] [=&quot]دارند[/] [=&quot]تااگر حاجت انان براورده شد ظرفها را به همراه تعداد بیشتر ظرف یا تسبیح برگردانند. ایا شرعا چنین کاری جایز است.؟[/][/]

[=tahoma][=&quot]خامنه ای[/][=&quot]:جایز نیست [/][/]

[=tahoma][=&quot]فاضل[/][=&quot]:این کار شرعا حرام است واحکام غصب بر ان مترتب میشود .[/][/]

[=tahoma][=&quot]صافی [/][=&quot]:جایز نیست [/][/]

[=tahoma][=&quot]مکارم [/][=&quot]:این کار شرعا حرام است وکسانی که چیزی از مساجد یا حسینیه هابرده اند هرچه زودتر بازگردانند.[/][/]

[=tahoma][=&quot]سیستانی[/][=&quot]: جایز نیست [/][/]

[=tahoma][=&quot]بهجت[/][=&quot]:خیر، حرام و غصب است.[/][/]

[=tahoma][=&quot]تبریزی[/][=&quot] :چنانچه در محلی معمول ومرسوم باشد مانند بعضی از شهرها ی کوچک ودهات که ظروف ووسایل حسینیهیا مسجد را میبرند وبعد برمی گردانند مانعی ندارد. [/][/]

[=tahoma][=&quot]مسائل جدید از دیدگاه مراجع ج/5[/] [=&quot][/][/]

ایا استفاده ازحسینیه ها که که در طول سال فقط در ایام خاصی برنامه دارند ،جهت ورزش وکار فرهنگی برای جذب جوانان چه صورت دارد؟
فاضل:باید در همان جهت وقف استفاده شودو کارهای فرهنگی مناسب با این جهت اشکال ندارد.
بهجت:اگر مزاحم جهت وقف نباشد وفرهنگی باشد وجلوی احتمال مفسده هم گرفته شود مانعی ندارد.
مکارم :جایز نیست ،باید مکان مناسب دیگری برای این کارها در نطر گرفته شود .ولی تشکیل کلاسهای درس قران وعقاید ومانند ان در انجا اشکال ندارد.
تبریزی :استفاده از حسینیه در اموری که باشءون مناسبت ندارد ،مثل ورزش جایز نیست وبرقرار کردن کلاس قران واحکام ومعارف دینی در حسینیه دراوقاتی که مزاحمت باحسینیه نداردمانعی ندارد.
سیستانی: تبدیل حسینیه ها به محل دیگر جایز نیست.
مسائل ج دید ازدیدگاه علماء ومراجع ج/4
رهبری :باید مخالف با نیت واقف نباشد کارهای فرهنگی مناسب با جهت وقف اشکال ندارد وفعالیتها هم خلاف شئون حسینیه نباشد1
1) استفتائات شفاهي كارشناس از دفتر رهبري

سلام

اگه قمه زنی به فرموده ی اکثریت علما به صورت علنی حرام هست و به فتوای بعضی مراجع هم فقط در خفا اشکالی ندارد چرا در کربلا آشکارا و علنی بدون هیچ محدودیتی قمه می زنند ؟؟؟

ماه بانو;67324 نوشت:
سلام اگه قمه زنی به فرموده ی اکثریت علما به صورت علنی حرام هست و به فتوای بعضی مراجع هم فقط در خفا اشکالی ندارد چرا در کربلا آشکارا و علنی بدون هیچ محدودیتی قمه می زنند ؟؟؟

با سلام خدمت شما و آرزوی قبولی عزاداری ها

برخی از مردم متأسفانه احکام دینی را که وظیفه شرعی آنهاست رعایت نمی کنند از جمله همین قمه زنی که علت مخالفت علما با آن هم برای هر منصفی واضح است اما چه کنیم که برخی نمی خواهند درست عمل کنند :Ghamgin:

البته در عراق هم چند سالی است که مکان قمه زنی توسط دولت عراق به محل های خاصی محدود شده و عکس برداری از این مراسم را ممنوع کرده اند و نیز با نصب تابلوهای بزرگ فتاوای مراجع را در این زمینه تذکر می دهند .

به امید روزی که شاهد عمل به احکام الهی باشیم

سجاد;67374 نوشت:
با سلام خدمت شما و آرزوی قبولی عزاداری ها

البته در عراق هم چند سالی است که مکان قمه زنی توسط دولت عراق به محل های خاصی محدود شده و عکس برداری از این مراسم را ممنوع کرده اند و نیز با نصب تابلوهای بزرگ فتاوای مراجع را در این زمینه تذکر می دهند .

با سلام و تشکر از پاسخ گویی شما

ظهر داشتم تو گوگل دنبال میگشتم در مورد قمه زنی و ... و این نوشته ی شما رو در رابطه با اقدام دولت عراق در مورد قمه زنی دیدم و تاریخش مال سال 1386 بود .

در حالی که بنده در محرم 1387 کربلا بودم و با چشم های خودم دیدم که از قبل حرم حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و حضرت ابوالفضل علیه السلام و بین الحرمین رو برای قمه زنی و زنجیر زنی آماده کرده بودند پوستر و بنر فتاوای مراجع معظم در مورد قمه زنی رو چاپ کرده بودند و و در خیمه های عزاداری نصب کرده بودند و روز تاسوعا و عاشورا اونجا قیامت به پا شده بود که ما خانمها حتی از هتل خارج نشدیم و از بالای پشت بام هتل دسته های عزاداری رو تماشا می کردیم . (یادش بخیر :geryeh: )


تمامی هیئت ها قمه به دست رو به حرمین می رفتند و ...

هیچ محدودیت و ممانعتی در کار نبود و تمامی پوسترها و بنرها هم به نفع قمه زنی بود .

ضمن اینکه 4-3 سال پیش سی دی "حقیقت مظلوم" رو دیدم که در مورد قمه زنی خیلی جالب و کامل بود و تمامی جوانب قمه زنی رو بررسی کرده بود و فتوای تمامی مراجع رو آورده بود اصلا حکم به حرمت نداده بود و بلکه از قمه زنی به شدت دفاع کرده بودند .

با تشکر :Gol::Gol:

ماه بانو;67402 نوشت:
با سلام و تشکر از پاسخ گویی شما ظهر داشتم تو گوگل دنبال میگشتم در مورد قمه زنی و ... و این نوشته ی شما رو در رابطه با اقدام دولت عراق در مورد قمه زنی دیدم و تاریخش مال سال 1386 بود . در حالی که بنده در محرم 1387 کربلا بودم و با چشم های خودم دیدم که از قبل حرم حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و حضرت ابوالفضل علیه السلام و بین الحرمین رو برای قمه زنی و زنجیر زنی آماده کرده بودند پوستر و بنر فتاوای مراجع معظم در مورد قمه زنی رو چاپ کرده بودند و و در خیمه های عزاداری نصب کرده بودند و روز تاسوعا و عاشورا اونجا قیامت به پا شده بود که ما خانمها حتی از هتل خارج نشدیم و از بالای پشت بام هتل دسته های عزاداری رو تماشا می کردیم . (یادش بخیر ) تمامی هیئت ها قمه به دست رو به حرمین می رفتند و ... هیچ محدودیت و ممانعتی در کار نبود و تمامی پوسترها و بنرها هم به نفع قمه زنی بود . ضمن اینکه 4-3 سال پیش سی دی "حقیقت مظلوم" رو دیدم که در مورد قمه زنی خیلی جالب و کامل بود و تمامی جوانب قمه زنی رو بررسی کرده بود و فتوای تمامی مراجع رو آورده بود اصلا حکم به حرمت نداده بود و بلکه از قمه زنی به شدت دفاع کرده بودند . با تشکر

با سلام خدمت شما و تشکر از اظهار نظرتان

عرض کردم که چه بسیار احکام دینی یا قانونی که متأسفانه زیر پا گذاشته می شوند ، مسئولان ممانعت می کنند اما کو گوش شنوا ! و این حقیقت است که همیشه مظلوم است .

از طرفی قمه زنی سنت نیست . کاری نیست که در سیره بزرگان بوده باشد و در مصادر دینی روی آن تأکید شده باشد و از طرف دیگر چنین مورد هجمه اسلام ستیزان و دستاویزی برای وهن و تمسخر شیعه است ، اهل انصاف نمی توانند دیدگاهی غیر از ترک قمه زنی داشته باشند چیزی که موجب وهن مذهب است به فتوای تمام مراجع انجامش جایز نیست.

موفق باشید

ماه بانو;67402 نوشت:
ضمن اینکه 4-3 سال پیش سی دی "حقیقت مظلوم" رو دیدم که در مورد قمه زنی خیلی جالب و کامل بود و تمامی جوانب قمه زنی رو بررسی کرده بود و فتوای تمامی مراجع رو آورده بود اصلا حکم به حرمت نداده بود و بلکه از قمه زنی به شدت دفاع کرده بودند .

در مورد سی دی قمه زنی حقیقت مظلوم ! می توانید این تاپیک را ملاحظه بفرمایید :

http://www.askdin.com/showthread.php?p=67714#post67714

موفق باشید

با سلام و احترام و خسته نباشید خدمت اساتید بزرگوار

توی عزاداری ها و مراسم شهادت معصومین علیه السلام که خانم ها و آقایون حضور دارن با فاصله یه پرده و این چیزا ، اگه صدای گریه زاری خانم ها اونقدر بلند باشه که به گوش آقایون مجلس برسه از نظر شرعی مشکلی داره ؟

با تشکر از اساتید محترم
موفق باشید


روشنا;262975 نوشت:
توی عزاداری ها و مراسم شهادت معصومین علیه السلام که خانم ها و آقایون حضور دارن با فاصله یه پرده و این چیزا ، اگه صدای گریه زاری خانم ها اونقدر بلند باشه که به گوش آقایون مجلس برسه از نظر شرعی مشکلی داره ؟

با سلام و احترام و تشکر از سرکار روشنا بزرگوار

اگر به صورت دسته جمعی و گروهی صدا شنیده می شود و صدای شخص خاصی مشخص نباشد،درجایی که محرک نباشد و مفسده نداشته باشد، اشکال ندارد.

استفتا از دفتر مقام معظم رهبری در قم

موضوع قفل شده است