زبیر(رض) چه نقشی در جنگهای دوره ابوبکر(رض) داشت؟

تب‌های اولیه

3 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
زبیر(رض) چه نقشی در جنگهای دوره ابوبکر(رض) داشت؟

زبیر(رض) چه نقشی در جنگهای دوره ابوبکر(رض) داشت؟آیا جایی را فتح کرده بود؟

ایها الناس چی جواب ما؟؟؟

[=&quot]از پرسش زیبای شما ممنونم و از دیرکردی که در پاسخگویی حاصل شده، درخواست پذیرش پوزش دارم.

[=&quot]اما بعد، زبیر بن عوام بن خویلد، با آنکه داماد ابوبکر بود هرگز در جنگهای دوران ابوبکر شرکت نکرد و بر خلاف انتظار ابوبکر، جزو هواداران سرسخت حضرت علی(ع) شمرده می شد و حتی در دفاع از خانه وحی شمشیر کشید. او افتخار می کرد که از بنی هاشم شمرده شود تا اینکه از طایفه خودش به حساب آید. گفتنی است مادر او صفیه عمه رسول الله و حضرت علی (ع) بود و شاید به دلیل همین انتساب بود که وی بسیار به بنی هاشم علاقه می ورزید. مورخین اشاره کرده اند که او علی رغم اینکه داماد ابوبکر و شوهر اسماء بود، باز هم با این حال در خط یاران علی (ع) قرار داشت.[=&quot] امری که بعدها حضرت علی در جنگ جمل بدان اشاره فرمودند. نکته جالب این است که علی رغم عدم همکاری و همنوایی وی با ابوبکر ، می بینیم که خلیفه نخست، ملک جرف را به تیول او در می آورد[=&quot][1]. البته بلاذری در توضیح این تیول می افزاید، ابوبکر از جرف تا قناة را به وی بخشید.[=&quot][2] به هر حال این اقطاع، زمین بایری بود که بعدها به عبدالله بن زبیر رسید. به نظر می آید هدف ابوبکر از این بخشش، بدست آوردن دل دامادش و تلاش برای وارد کردن او در جرگه هواداران حکومتش باشد.[=&quot] در پایان این نکته فراموش نشود که برخی از مورخین از زبان فرزند زاده زبیر یعنی هشام بن عروه بن زبیر نقل کرده اند که، جرف را پیامبر به زبیر بخشید.[=&quot][3] اگر چه این سخن در منابع متقدم پیدا نشد، ولی به هر حال در صورت اثبات چنین سخنی، کار کمی بالاتر می گیرد و معلوم می شود که هیچ مناسبت نیکی بین زبیر و ابوبکر نبوده است. در پایان گفتنی است که همین روایتی هشام بن عروه، مبنی بر اقطاع جرف از سوی پیامبر به زبیر، در منابع دیگری از نام همین هشام به گونه دیگری نقل شده است که این ملک را ابوبکر به زبیر بخشیده و بدین سان تناقضی آشکار در این روایت به چشم می خورد.[=&quot][4] اما با اندکی درنگ و تامل در گزارش ابن سعد این مشکل حل می شود. او نقل می کند که پیامبر زمینی از بنی نضیر را به زبیر بخشید و ابوبکر نیز ملک جرف را به تیول او در آورد.[=&quot][5] بدین گونه دلیل اختلاف نقل مشخص شده و آشکار می گردد که صاحب المواعظ، یعنی مقریزی در نقل تاریخی خود یعنی انتساب ملک جرف به پیامبر دچا راشتباه شده است.[=&quot]


[=&quot][1] [=&quot]- [=&quot] الطبقات‏الكبرى،ج‏3،ص:77[=&quot]

[=&quot][2] [=&quot]-[=&quot] فتوح‏البلدان،ص:22[=&quot]

[=&quot][3] [=&quot]-[=&quot] المواعظ و الاعتبار بذكر الخط و الآثار، ج‏1، ص: 180[=&quot]

[=&quot][4] [=&quot] -[=&quot] أنساب‏الأشراف،ج‏9،ص:427[=&quot]

[=&quot][5] [=&quot]-[=&quot] الطبقات‏الكبرى،ج‏3،ص:77[=&quot]
موضوع قفل شده است