چرا نشانه ها را بیان نمودند ؟!

تب‌های اولیه

9 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
چرا نشانه ها را بیان نمودند ؟!

سلام خدمت همه ی دوستان

چند روزی است سوالی به شدت فکرم را مشغول کرده ، اگر لطف کنید ، جواب ، نظر ، بد و بی راه ، کلا هرچی می دونید را بیان کنید ، ممنون میشوم !

احادیث بسیاری وجود دارد که دوران و زمان ظهور را شرح داده ، احادیثی که به اشخاص خاصی اشاره می کند و خصوصیات نسبتا ریزی نیز از این افراد بیان می کند . (تا اینجا امیدوارم که مشکلی نباشه ، و فرض می کنیم اون دسته از احادیثی را مورد بررسی قرار می دهیم که تا حد قابل قبولی موثق هستند )

[="red"]حال سوال من این است که بیان این احادیث به چه علت بوده ؟[/]

(ممکن است بگویید که چون افراد بسیاری از معصمومین در مورد عصر ظهور و منجی سوال می کرده اند ، اما این فرضیه احتمالا غلط است چون در احادیث نقل شده احادیثی وجود دارد که در آنها به جزییاتی اشاره شده که اولا بسیار ریز اند و ثانیا مورد نیاز آن افراد و حتی چند نسل بعد از آنها هم نبوده است!)

یا به طور بهتر این احادیث به درد چه موقعی یا چه کسانی می خورد ؟!

اگه قرار بود از این احادیث استفاده نشود (تطبیق با افراد هر عصر) ، نیازی بیانشان بود ؟!

هدف از بیان این احادیث چه بوده ؟!

ho.nomad;86502 نوشت:
حال سوال من این است که بیان این احادیث به چه علت بوده ؟

سلام
1- بیان ریز مسائل ولو برای کسی که در آن زمان بوده بلا اشکال است . علم و اطلاع بطور مطلق راجح و مطلوب است
2- احادیث ائمه علیهم السلام حاوی نکاتی علمی و معرفتی است که اهلش در هر دوره و زمان از آن استفاده ها می برند
3- بیان ریز مسائل برای افرادی که در عصر حضور قرار می گیرند بسیار حائز اهمیت خواهد بود
و ... که دوستان دیگر می گویند انشاء الله
موفق در پناه حق

ho.nomad;86502 نوشت:
حال سوال من این است که بیان این احادیث به چه علت بوده ؟

با سلام

پيامبر و اهل بيت عصمت و طهارت در مورد اخرالزمان احاديث بسياري را نقل كرده اند به چند دليل:

-- دليل اول:

بحث مهدويت از زمان حضرت رسول (ص) مطرح بود و قطعا مسلمين از شرايط و اوضاع و احوال و مردمان و حاكمان و وضعيت اسلام و .....سوالهايي داشتند و كنجكاوي هايي كرده اند و پيامبر و ائمه اطهار (ع) مطالبي فرموده اند

وقتي مردم از حاكمان پرسيده اند پيامبر و ائمه از حاكمان گفته اند
و وقتي از مردم پرسيده اند از اوضاع و احوال مردمان گفته اند

و وقتي از دين و ايين و شرايط ظهور گفته اند از شرايط ظهور فرموده اند
و بسياري از روايات ما پاسخ هايي است به سوالات مردمان اززمان پيامبر تا امام زمان (عج)

پس يكي از دلالي مهم سخن گفتن ائمه از اوضاع و احوال اخرالزمان سوالهايي بود كه مردمان از اهل بيت (ع) داشتند و ايشان نيز به حسب وظيفه مطالبي فرموده اند

ادامه دارد....

-- دليل ديگر:

آگاهي دادن پيامبر و ائمه به مردم از اخرالزمان بود

يكي از وظايفي كه امامان برعهده دارند تبيين و تشرح مباني و معارف دين اسلام است

مهدويت و امام اخرالزمان يكي از اصول اساسي دين اسلام است

امام وظيفه داشت كه اين موضوع را به نحو احسن تبيين كند و مردم را با اين اصل اشنا كند

از خصوصيات اخرالزمان بگويد
از مردمان اخرالزمان بگويد

شرايط دين اسلام در ان زمان را بگويد
اوضاع و احوال حاكمان و زندكي مردم را تشريح كند

تا مردم بدانند كه در چه وضعيتي قرار خواهند گرفت
و وظيفه مردم در ان زمان چيست

ادامه دارد.....

-- دليل ديگر:

وظيفه امام هدايت مردم است و هدايت مردم ميسر نمي شود مگر با نشان دادن راه و چاه
امام بايد به مردم راه اصلي را نشان مي داد و مردم را با خصوصيات ان راه اشنا مي كرد

و به مردم مي فهماند كه در اوضاع و احوال اخرالزمان در چه راهي قدم گذار و خصوصيات راه هدايت چيست و فرق ان با ضلالت كدام است

ادامه دارد....

-- دليل ديگر:

از ديگر وظايف امام تبيين حق و باطل است
امام وظيفه دارد تا حق را معرفي كند و باطل را به مردم بشناساند تا در موقع لزوم مردم توان تشخيص حق و باطل را داشته باشند

و دشمنان اسلام از جهالت مردمان سو استفاده نكنند
در زمان خود امامان ما بودند اشخاصي كه ادعاي مهدويت كرده اند و خود را مهدي موعود خوانده اند و علم قيام بر افراشته اند

اين مسايل اتفاق نمي افتد مگر اين كه مردماني جاهل به اصول و مباني دين خود باشند و توان تشخيص حق از باطل را نداشته باشند

خب چه رسد به زماني كه امام معصوم در پس پرده غيبت است
بايد كه اصول و مباني توضيح داده مي شد و معارف دين تبيين مي شد و از اوضاع و احوال اخرالزمان مطالبي گفته مي شد

تا مردم توان تشخيص حق و باطل را داشته باشند و بتوانند قدم در راه سعادت بگذارند
بايد كه به مسلمين اين آگاهي داده مي شد تا مسلمين وظيفه خود را در ان زمان بشناسند
وبدانند كه چه وظيفه اي به عهده دارند و تكليف انها چيست

باز اگر مطلبي بود بفرماييد تابحث ادامه داشته باشد

با تشکر فراوان از جناب طاها

پس مصداق شناسی شخصیت ها بر حسب احادیث حتما باید انجام شود

اما

وجود مصداق ها شرط لازم برای ظهور است نه شرط کافی !!!

آیا این درست است یا نه ؟

ho.nomad;87068 نوشت:
وجود مصداق ها شرط لازم برای ظهور است نه شرط کافی !!!

با سلام

اگر منظورتان از شرايط ، شرايط ظهور است

و منظورتان از مصداق ها مصداق هايي است كه در روايات و احاديث با سند معتبر در مورد شرايط ظهور است به ما رسيده است

بله برخي شرايط ، شرايط لازم است كه بايد محقق شوند

در مورد اين سوال به تايپك هاي زير مراجعه نماييد

http://www.askdin.com/showthread.php?t=3234

http://www.askdin.com/showthread.php?t=3153


[=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]پرچمهايي

[=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]بدون علامت كه نه از پنبه و نه [=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]كتان و نه حرير است [=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]از

[=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]مشرق زمين مي آيند در سر نيزه[=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif] هاي آنها مهر سيد

[=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]اكبر[=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif] (پيامبر ) [=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]زده شده [=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]قائد آنها مردي

[=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]از خاندان پيامبر است

[=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]آن [=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]پرچمها در شرق [=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]پديد مي آيد و بوي آن مانند مشك

[=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif] معطر به [=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]غرب ميرسد ترس و رعب آنها [=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]يكماه پيش

[=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]از [=Traditional Arabic][=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]آمدنشان همه جا در [=Traditional Arabic][=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]دل مردم قرار ميگيرد آنگاه در

[=Traditional Arabic][=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]كوفه فرود [=Traditional Arabic][=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]مي آيند و اولاد ابوطالب به [=Traditional Arabic][=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]خونخواهي پدران

[=Traditional Arabic][=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif] خود قيام ميكنند[=Traditional Arabic][=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif] بحارالانوار جلد 13 صفحه 1059و1060

موضوع قفل شده است