درخواست پاسخ به سه اشکال در نرم افزار درایة النور

تب‌های اولیه

5 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
درخواست پاسخ به سه اشکال در نرم افزار درایة النور

با سلام

بنده سه اشکال در نرم افزار درایة النور مشاهده کردم میخواستم در صورت امکان کارشناسان محترم پاسخ بدهند . با تشکر

در برخی اسناد هنگامی که موس بر روی اسم راوی بنام « جمیل بن صالح » میرود بجای نام او نام « جمیل بن دراج » نمایش داده میشود در صورتیکه نام جمیل بن صالح در سند آمده است . (( الکافی ، ج 1 ، ص 35 ، ح 2 ))

در برخی اسناد مشاهده میشود که سند مذکور در نرم افزار با سندی که در کتاب کافی برای یک حدیث آمده است اندک تفاوتی دارد مثلا بجای اینکه آمده باشد : روی فلان عن فلان عن فلان (سند در کافی ) ، آمده است : روی فلان و فلان عن فلان . یعنی اینکه سند حدیث در نرم افزار با سند همان حدیث در کتاب کافی اصلی متفاوت است . (( کافی ، ج 1 ، ص 23 ، ح 17 ))

سند در نرم افزار درایه : « عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الْأَشْعَرِيِّ وَ عُبَيْدِ اللَّهِ الدِّهْقَانِ عَنْ دُرُسْتَ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ عَبْدِ الْحَمِيدِ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع‏لیه السلام

سند در کافی اصلی (کتاب) : « علي بن إبراهيم، عن أبيه، عن جعفر بن محمد الأشعري عن عبيد الله الدهقان، عن درست، عن إبراهيم بن عبد الحميد قال: قال أبو عبد الله عليه السلام . لینک .

و سوال دیگه اینکه در مورد برخی راویان در نرم افزار درایه آمده است که بطور مثال ( امامی ، ثقه علی التحقیق ) ، اینها تا چه اندازه معتبر و مورد قبول است و بر اساس تحقیقات چه کسی استنباط شده است ؟

:Rose:

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد مجید

IVI.@.H.D.I;790742 نوشت:
بنده سه اشکال در نرم افزار درایة النور مشاهده کردم میخواستم در صورت امکان کارشناسان محترم پاسخ بدهند . با تشکر

با صلوات بر محمد و آل محمد
و عرض سلام و ادب
پرسشگر گرامی در صورت هر گونه اشکال و ایراد در نرم افزار های نور شما می توانیدبه بخش « ارتباط با پشتیبانی کاربران» که در ذیل آدرس آن خدمت شما ارسال می گردد مراجعه فرمایید:
ارتباط با پشتیبانی (امور کاربران)

[=bbnoor][=inherit][=inherit]در صورتی که از محصولات ما استفاده می‌کنید و نیاز به هر گونه پشتیبانى دارید یا اگر هنگام استفاده از برنامه به مشكل یا سؤالى برخورده‏‌اید یا نرم‏‌افزارى را تهیه كرده‏‌اید و به علت خرابى می‌خواهید آن را تعویض نمایید، آماده پاسخگویی هستیم:

• نشانی
قم - بلوار امین - خیابان جمهوری اسلامی - ساختمان مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور)
پست الکترونیک (امور کاربران):
تلفن (امور کاربران): ۳۲۹۳۶۲۷۱-۰۲۵
تلفن گویا: ۳۲۹۳۶۲۷۰-۰۲۵
فاکس: ۳۲۹۳۶۲۹۴-۰۲۵
صندوق پستی ۳۸۵۷-۳۷۱۸۵

IVI.@.H.D.I;790742 نوشت:
در برخی اسناد هنگامی که موس بر روی اسم راوی بنام « جمیل بن صالح » میرود بجای نام او نام « جمیل بن دراج » نمایش داده میشود در صورتیکه نام جمیل بن صالح در سند آمده است . (( الکافی ، ج 1 ، ص 35 ، ح 2 ))

با صلوات بر محمد و آل محمد
وعرض سلام وادب
پرسشگر گرامی با توجه به این که در این روایت در مورد دو راوی «جمیل بن دراج و جمیل بن صالح » اختلاف است ما در ذیل آن را خدمت شما مطرح می نماییم:
1- در کتاب کافی چاپ اسلامیه آمده است: مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ جَمِيلِ بْنِ صَالِحٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: إِنَّ الَّذِي يُعَلِّمُ الْعِلْمَ مِنْكُمْ لَهُ….) الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏1، ص: 35(
2- در کتاب کافی چاپ دارالحدیث آمده است مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيى‏، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ، عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ، عَنْ جَمِيلِ بْنِ دَرَّاجٍ‏(1) ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ، عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عليه السلام، قَالَ: «إِنَ‏ الَّذِي‏ يُعَلِّمُ‏ الْعِلْمَ‏ مِنْكُمْ‏ لَهُ‏...( الكافي (ط - دارالحديث) ؛ ج‏1 ؛ ص83)
در ذیل روایت آمده است:
(1). هكذا في «جس» و حاشية «جو». و في سائر النسخ و المطبوع: «جميل بن صالح».
و الصواب ما أثبتناه؛ فقد روى الصفّار الخبر في بصائر الدرجات، ص 4، ح 9، بسنده عن جميل بن درّاج عن محمّد بن مسلم. و أورده ابن إدريس أيضاً في السرائر، ج 3، ص 595 في ما استطرفه من مشيخة الحسن بن محبوب، عن جميل بن درّاج.
أضف إلى ذلك، كثرة روايات جميل بن درّاج عن محمّد بن مسلم، مع أنّه لم يثبت رواية جميل بن صالح عن محمّد بن مسلم، راجع: معجم رجال الحديث، ج 4، ص 453- 454، ص 461.
و أمّا ما ورد في الكافي، ح 1745، من رواية الحسن بن محبوب عن جميل بن صالح عن محمّد بن مسلم، فقد ورد في بعض النسخ المعتبرة «درّاج» بدل «صالح».
3- در کتاب شرح أصول الكافي (صدرا) ؛ ج‏2 ؛ ص75 آمده است:
الحديث الثانى و هو الثامن و الخمسون‏
«محمد بن يحيى عن احمد بن محمد عن الحسن بن محبوب عن جميل بن صالح» الاسدى ثقة وجه، روى عن ابى عبد اللّه و ابى الحسن عليهما السلام ذكره ابو العباس فى كتاب الرجال «صه» و قال الشيخ: فى الفهرست ابن صالح الكوفى له اصل، من اصحاب الصادق عليه السلام. «عن محمد بن مسلم عن ابى جعفر عليه السلام قال: ان الّذي يعلم العلم منكم له....‏
در ضمن شما در نرم افزار درایه به کتب ثمانیه رجالی، بخش عنوان مراجعه کنید و کلمه « جمیل » را تایپ نمایید آن چه در مورد جمیل بن دراج و جمیل بن صالح آمده برای شما به نمایش می گذارد.

پرسش اصلی: سه اشکال در نرم افزار درایه النور

1. در برخی اسناد هنگامی که موس بر روی اسم راوی بنام « جمیل بن صالح » میرود بجای نام او نام « جمیل بن دراج » نمایش داده میشود در صورتیکه نام جمیل بن صالح در سند آمده است . (( الکافی ، ج 1 ، ص 35 ، ح 2 ))

2. در برخی اسناد مشاهده میشود که سند مذکور در نرم افزار با سندی که در کتاب کافی برای یک حدیث آمده است اندک تفاوتی دارد مثلا بجای اینکه آمده باشد : روی فلان عن فلان عن فلان (سند در کافی ) ، آمده است : روی فلان و فلان عن فلان . یعنی اینکه سند حدیث در نرم افزار با سند همان حدیث در کتاب کافی اصلی متفاوت است . ( کافی ، ج 1 ، ص 23 ، ح 17 )

به عنوان مثال:
سند در نرم افزار درایه : « عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الْأَشْعَرِيِّ وَ عُبَيْدِ اللَّهِ الدِّهْقَانِ عَنْ دُرُسْتَ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ عَبْدِ الْحَمِيدِ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع‏لیه السلام
سند در کافی اصلی (کتاب) : « علي بن إبراهيم، عن أبيه، عن جعفر بن محمد الأشعري عن عبيد الله الدهقان، عن درست، عن إبراهيم بن عبد الحميد قال: قال أبو عبد الله عليه السلام . لینک .

3. سوال دیگه اینکه در مورد برخی راویان در نرم افزار درایه آمده است که بطور مثال ( امامی ، ثقه علی التحقیق ) ، اینها تا چه اندازه معتبر و مورد قبول است و بر اساس تحقیقات چه کسی استنباط شده است ؟

پاسخ به اشکال اول :
پرسشگر گرامی با توجه به این که در این روایت در مورد دو راوی «جمیل بن دراج و جمیل بن صالح » اختلاف است ما در ذیل آن را خدمت شما مطرح می نماییم:
1- در کتاب کافی چاپ اسلامیه آمده است: مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ جَمِيلِ بْنِ صَالِحٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: إِنَّ الَّذِي يُعَلِّمُ الْعِلْمَ مِنْكُمْ لَهُ….) الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏1، ص: 35(
2- در کتاب کافی چاپ دارالحدیث آمده است مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيى‏، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ، عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ، عَنْ جَمِيلِ بْنِ دَرَّاجٍ‏(1) ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ، عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عليه السلام، قَالَ: «إِنَ‏ الَّذِي‏ يُعَلِّمُ‏ الْعِلْمَ‏ مِنْكُمْ‏ لَهُ‏...( الكافي (ط - دارالحديث) ؛ ج‏1 ؛ ص83)
در ذیل روایت آمده است:
(1). هكذا في «جس» و حاشية «جو». و في سائر النسخ و المطبوع: «جميل بن صالح».
و الصواب ما أثبتناه؛ فقد روى الصفّار الخبر في بصائر الدرجات، ص 4، ح 9، بسنده عن جميل بن درّاج عن محمّد بن مسلم. و أورده ابن إدريس أيضاً في السرائر، ج 3، ص 595 في ما استطرفه من مشيخة الحسن بن محبوب، عن جميل بن درّاج.
أضف إلى ذلك، كثرة روايات جميل بن درّاج عن محمّد بن مسلم، مع أنّه لم يثبت رواية جميل بن صالح عن محمّد بن مسلم، راجع: معجم رجال الحديث، ج 4، ص 453- 454، ص 461.
و أمّا ما ورد في الكافي، ح 1745، من رواية الحسن بن محبوب عن جميل بن صالح عن محمّد بن مسلم، فقد ورد في بعض النسخ المعتبرة «درّاج» بدل «صالح».
3- در کتاب شرح أصول الكافي (صدرا) ؛ ج‏2 ؛ ص75 آمده است:
الحديث الثانى و هو الثامن و الخمسون‏
«محمد بن يحيى عن احمد بن محمد عن الحسن بن محبوب عن جميل بن صالح» الاسدى ثقة وجه، روى عن ابى عبد اللّه و ابى الحسن عليهما السلام ذكره ابو العباس فى كتاب الرجال «صه» و قال الشيخ: فى الفهرست ابن صالح الكوفى له اصل، من اصحاب الصادق عليه السلام. «عن محمد بن مسلم عن ابى جعفر عليه السلام قال: ان الّذي يعلم العلم منكم له....‏
در ضمن شما در نرم افزار درایه به کتب ثمانیه رجالی، بخش عنوان مراجعه کنید و کلمه « جمیل » را تایپ نمایید آن چه در مورد جمیل بن دراج و جمیل بن صالح آمده برای شما به نمایش می گذارد.

پاسخ به اشکال دوم:
در باره سوال دوم که فرموده اید :«... سند مذکور در نرم افزار با سندی که در کتاب کافی برای یک حدیث آمده است اندک تفاوتی دارد...»
در این مورد هم بین نسخ کافی اختلاف است در تحقیق محققان دارالحدیث که در کافی چاپ دارالحدیث آمده است در این باره چنین آمده :
في حاشية «ج»: «و» بدل «عن». و يُحتمل صحّة هذه النسخة؛ فقد روى إبراهيم بن هاشم- والد عليّ بن‏إبراهيم- عن عبيداللَّه بن عبداللَّه الدهقان، عن درست بن أبي منصور في الأمالي للصدوق، ص 436، المجلس 81، ح 3 و 4. و لم نجد رواية جعفر بن محمّد الأشعري عن عبيداللَّه الدهقان- مع الفحص الأكيد- في موضع‏(1)

طبق این تحقیق ،نسخه های دارای «واو» به نسخه هاس دارای «عن» ترجیح داده شده و دلیل آن هم این است که در سایر روایات دیده نشده که جعفر بن محمد الاشعری از عبیدا... بن دهقان نقل روایت کرده باشد به عبارت دیگر با توجه به اسناد سایر روایات به نظر می رسد که عبیدا... بن دهقان استاد روایی جعفر بن محمد الاشعری نبود ه است.

پاسخ به اشکال سوم:
در مورد سوال سوم که (در مورد برخی راویان در نرم افزار درایه آمده است که بطور مثال ( امامی ، ثقه علی التحقیق ) ، اینها تا چه اندازه معتبر و مورد قبول است و بر اساس تحقیقات چه کسی استنباط شده است ؟)

واضح است که مولفان برنامه در این زمینه، نظر تحقیقی خود را ارائه داه اند اما این نظرات برای کسی که می خواهد کار اجتهادی روی روایات انجام دهد کافی نیست بلکه چنین شخصی باید خودش در زمینه علم رجال به اجتهاد رسیده باشد.

کافی چاپ دارالحدیث ج1 ص 52
موفق باشید.

موضوع قفل شده است