جمع بندی ازدواج فامیلی خوب است یا بد؟

تب‌های اولیه

16 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
ازدواج فامیلی خوب است یا بد؟

با سلام بنده میخوام با دختر خالم ازدواج کنم و اینکه فقط یه جد مشترک داریم و مادرهای مامانامون جدا هستن و اینکه پدرامون هیچ نسبتی با هم ندارن به نظرتون خوبه یا نه؟
ممنون

برچسب: 

با نام و یاد دوست




کارشناسان بحث: استاد امین و استاد تذکره

سلام

خوب یا بد بودن یک ازدواج به مولفه های زیادی بستگی دارد. برای همین شما برای اینکه بینید این ازدواج خوب است یا بد، نباید فقط بر فامیلی یا غیر فامیلی بودن این ازدواج تمرکز کنید؛ بلکه باید همه این مولفه ها را به طور مجموعی در نظر بگیرید و بعد تصمیم بگیرید. مواردی مثل تناسب های لازم فکری اعتقادی اخلاقی رفتاری خانوادگی و ... از جمله مواردی است که به مراتب از اهمیت بیشتری برخوردارند و نقش پررنگ تری در خوب یا بد بودن یک ازدواج دارند.

بله به طور کلی گفته می شود که ازدواج فامیلی به خاطر ریسکی که در بروز بیماری های ژنتیکی دارد در شرایط عادی قابل توصیه نیست؛ به این معنا که اگر مثلا شما دو موردی را سراغ دارید که از هر لحاظ شبیه به هم هستند غیر از اینکه یکی فامیل است و دیگری غیر فامیل، در این صورت به حکم قاعده عقلیِ دفع ضرر احتمالی، طبیعی است که ازدواج با غیر فامیل بهتر است. احتمالی بودن ضرر هم به این خاطر است که هم در اصل مسئله بین متخصصین ژنتیک اختلاف است و هم اینکه تمام مباحث مطرح در این زمینه بر حسب احتمالات است و اینطور نیست که بگویند ازدواج فامیلی صد در صد منجر به مشکلات ژنتیکی خواهد شد؛ چنانچه نمی توان گفت ازدواج غیر فامیلی به هیچ وجه با مشکل ژنتیکی مواجه نمی شود. اما اگر چنین شرایطی فراهم نباشد؛ یعنی مثلا شما بین دو موردی گیر کرده اید که یکی از همه لحاظ خوب است ولی فامیل است؛ و دیگری خوب است و فامیل هم نیست ولی مثلا ایمانش ضعیف تر از فامیل است، در این صورت طبیعی است که ازدواج با فامیلی که ایمان قوی تری دارد در اولویت است؛ چون همانطور که گفته شد، اهمیت مواردی مثل تناسب اعتقادی به مراتب بیشتر از توجه به ریسک کمی است که در ازدواج فامیلی وجود دارد. بعلاوه اینکه همین مقدار ریسک کم در بروز مشکلات ژنتیکی هم تا حدود زیادی با آزمایش های ژنتیکی قبل از ازدواج، قابل ازریابی و با مشاوره های قبل از بارداری، قابل کنترل و پیشگیری است.


بنابراین اگر طرف مورد مناسبی است و بعد از بررسی های لازم به این نتیجه رسیدید که در زمینه های فکری؛ اعتقادی؛ اخلاقی؛ رفتاری؛ خانوادگی و ... با هم تناسب های لازم را دارید، مانعی در این ازدواج نیست؛ منتها قبل از ازدواج، مشاوره ژنتیک لازم و ضروری است. اگر از لحاظ ژنتیکی مشکلی وجود داشته باشد حتما پزشک مربوطه شما را از این ازدواج نهی خواهد کرد. البته همانطور که عرض شد این در صورتی است که شما مورد همسانی که همه مزیت های ایشان را داشته باشد و فامیل هم نباشد سراغ نداشته باشید؛ وگرنه در این صورت ازدواج با غیر فامیل ترجیح دارد.

سلام طاعات قبول....
به نظر من چون نسبت به فامیل شناخت کافی دارید بهتره بیشتر و با دقت تر انتخاب کنید
و اینکه اون آزمایش ها رو هم بدین
ان شاءالله که خوشبخت بشین

چیزی که من مطالعه کردم و متوجه شدم مشاوره ژنتیک نمیتونه بگه که بچه صد درصد بعد از ازدواج فامیلی سالم هست و همه بیماری های ممکن رو نمیتونه بررسی کنه

و ازدواج فامیلی حتما احتمال بیشتری در مشکل داشتن فرزند آینده دارد

امین;702562 نوشت:
قبل از ازدواج، مشاوره ژنتیک لازم و ضروری است. اگر از لحاظ ژنتیکی مشکلی وجود داشته باشد حتما پزشک مربوطه شما را از این ازدواج نهی خواهد کرد.

درود

سپاس از نوشته ی درست شما ولی

برای بنده این پرسش بوجود آمده است که اگر اسلام دین کاملی است چرا در اینجا باید دست بدامان رایزنی با دانش ژن تیک شد

دانش ژن تیکی که دستاورد کافر کیشان است

مگر نمی گویند دین از دانش بالاتر است پس چرا اکنون باید دست بدامان دانش شد ؟

آیا دینی که برای امور کم ارزشی مانند چگونگی ورود به دستشویی و خود را پاک نمودن و هتا آداب زناشویی و هتا ناخن گرفتن دستور های ویژه دارد چرا در باره ی آسیب های پیوند های خویشاوندی خاموش است

دکتر غلامعلی;702596 نوشت:
آیا دینی که برای امور کم ارزشی مانند چگونگی ورود به دستشویی و خود را پاک نمودن و هتا آداب زناشویی و هتا ناخن گرفتن دستور های ویژه دارد چرا در باره ی آسیب های پیوند های خویشاوندی خاموش است

درود

در روایت است که ازدواج فامیلی باعث تولد فرزندان ضعیف میشود .

" لا تنكحوا القرابة القريبة فإن الولد يخلق ضاريا " أي نحيفا ليس بمرفوع.

روایاتی هست که از ازدواج فامیلی نهی کرده اما اینها امری و جبری و واجب نیستند....
یه وقت می بینی طرف، در بسیاری از موارد با شما تناسب نداره...تازه فامیل هم هست!
اما یه وقت، طرف به خوبی تناسب داره ولی فامیل هم هست حالا!
ازدواج در مورد دوم اشکال نداره!

اما یک نکته ی مهمی که باید بهش توجه کنید این است که...
تصور نکنید که چون فامیلمونه قطعا خیلی خیلی خوب همدیگرو می شناسیم!!!
اتفاقا آدم جلوی فامیلهاش بیشتر ظاهرسازی میکنه!
پس دقت خود را بیشتر نمایید...

دکتر غلامعلی;702596 نوشت:
آیا دینی که برای امور کم ارزشی مانند چگونگی ورود به دستشویی و خود را پاک نمودن و هتا آداب زناشویی و هتا ناخن گرفتن دستور های ویژه دارد چرا در باره ی آسیب های پیوند های خویشاوندی خاموش است

هرچنداین حرف شما کاملا بیربط و غلط است
اما....
احادیث و روایاتی وجود دارد که از ازدواج فامیلی نهی کرده!
این روایات را حاج آقا دهنوی در برنامه ی گلبرگ گفت!
لطفا در مورد چیزی که اطلاع ندارید اینقدر با قاطعیت صحبت نکنید!

احتمالا شما وقتی پشه وارد اتاقت میشه هم انتظار داری با دین بشه بیرونش کرد و نیازی به پشه کش نباشد!!!!
یا وقتی تشنه ات میشه هم با دین بتونی تشنگیتو برطرف کنی و نیازی به آب نباشد!!!
با این مغلطه های بی اساس به جایی نمی رسید.

**گلشن**;702611 نوشت:
لا تنكحوا القرابة القريبة فإن الولد يخلق ضاريا " أي نحيفا ليس بمرفوع

درود

نخست بفرمایید پیوند خویشاوندی ینی چه

دوم

آیا این هدیس از نگر سندی آیا پایه ای درست و نیرومند دارد ؟

سوم

آیا این هدیس با کرآن ساز گار است ؟ آیه ی 50 سوره ی گروهها ( احزاب )

چهارم

آیا برابر این هدیس تنها گرفتاری ناخوشی پیوند های خویشاوندی تنها همین لاغر بودن است ؟ از کجا روشن که لاغر بودن بدلیل کمبود غذا و کمبود خورد و خوراک نبوده نه پیوند خویشاوندی ؟

پنجم

اگر پیوند زناشویی با خویشاوندان بد است چرا خود پیامبر نباید به عنوان الگوی مسلمانان رآیت می کرد برای نمونه چراغ سبز به پیامبر برای زناشویی با دختر امو دختر امه و دختر خاله و ودختر دایی اش

آیه

يا أَيهَا النَّبِي إِنَّا أَحْلَلْنَا لَكَ أَزْوَاجَكَ اللَّاتِي آتَيتَ أُجُورَهُنَّ وَمَا مَلَكَتْ يمِينُكَ مِمَّا أَفَاءَ اللَّهُ عَلَيكَ وَبَنَاتِ عَمِّكَ وَبَنَاتِ عَمَّاتِكَ وَبَنَاتِ خَالِكَ وَبَنَاتِ خَالَاتِكَ

دکتر غلامعلی;702623 نوشت:
هدیس

دکتر غلامعلی;702596 نوشت:
هتا ناخن گرفتن

دکتر غلامعلی;702596 نوشت:
ژن تیک

دکتر غلامعلی;702623 نوشت:
کرآن

سلام علیکم

ببخشید مزاحم بحث می شوم

زبان مادریتان فارسی نیست؟!!... البته ببخشید مزاحم شدم... با توجه به عبارت دکتر در ابتدای نام کاربریتان و از این طرف غلط های املایی متعدد، سوال برانگیز است؟!

با توجه به عبارات به کار برده شده احساس می کنم فارسی رو در حد محاوره بلدین... از کنجکاوی دارم می ترکم

دکتر بودن!!... غلط املایی تابلو!!... یکی به داد من برسه:Gig:

کی وقت داشتید این همه شبهه برایتان ایجاد شود ولی املایتان را قوی نکردید؟؟

جوان ناکام;702640 نوشت:
ببخشید مزاحم بحث می شوم

زبان مادریتان فارسی نیست؟!!... البته ببخشید مزاحم شدم... با توجه به عبارت دکتر در ابتدای نام کاربریتان و از این طرف غلط های املایی متعدد، سوال برانگیز است؟!

بنده دکترای بیسواتی دارم گرامی :ok:

[="Verdana"][="Black"]

**گلشن**;702611 نوشت:
" لا تنكحوا القرابة القريبة فإن الولد يخلق ضاريا " أي نحيفا ليس بمرفوع.

دکتر غلامعلی;702623 نوشت:
آیا این هدیس از نگر سندی آیا پایه ای درست و نیرومند دارد ؟

سلام بر همگی

خانوم گلشن میدونید این عبارت عربی که نقل کردید از کدوم کتابه ؟!

کتاب تذکرة الموضوعات ، اثر فتنی .

اما در جواب بزرگ عزیزم عرض کنم این حدیث اصلا سندی نداره و هیچ اصل و اساسی در کتب حدیثی براش نیست .

همین کتابی که لفظ رو ازش نقل کردن اسمش ، موضوعش رو مشخص میکنه : تذکرة الموضوعات ( جعلیات )

بزرگترین متخصص حدیث قرن اخیر ، ناصرالدین آلبانی هم میگه :

سلسله الضعیفه شیخ آلبانی ، رقم 5365 : لا اصل له . ( پایه و اساسی ندارد )

و مورد بعدی اینکه این حدیث مرفوع نیست ، یعنی جز سخنان پیامبر محسوب نمیشه .

و مورد آخر همونطور که توضیح دادند ، این حدیث با قرآن مخالف هست و بر مومنین واجب است که بدین احادیث التفات نکنند .

بحث جالبیه .

موفق و موید باشید .[/]

[="Tahoma"][="Blue"]سلام

تا حضور کارشناس موضوع بسته خواهد بود.

صبور و شکیبا باشید[/]

دکتر غلامعلی;702596 نوشت:
درود

سپاس از نوشته ی درست شما ولی

برای بنده این پرسش بوجود آمده است که اگر اسلام دین کاملی است چرا در اینجا باید دست بدامان رایزنی با دانش ژن تیک شد

دانش ژن تیکی که دستاورد کافر کیشان است

مگر نمی گویند دین از دانش بالاتر است پس چرا اکنون باید دست بدامان دانش شد ؟

آیا دینی که برای امور کم ارزشی مانند چگونگی ورود به دستشویی و خود را پاک نمودن و هتا آداب زناشویی و هتا ناخن گرفتن دستور های ویژه دارد چرا در باره ی آسیب های پیوند های خویشاوندی خاموش است

سلام

کامل بودن دین به این معنا نیست که باید تمام علوم را ریز به ریز بیان می کرد. آنچه دین عهده دار آن است ترسیم خطوط اصلی و کلی است که در غالب حرام و حلال بیان شده است. دین علاوه بر این، مواردی را تحت عنوان مستحب و مکروه بیان کرده است که اینها هم جزئی از برنامه زندگی است. این موارد به دلیل اینکه دارای اهمیت بوده اند به آن ها توجه ویژه شده است که در غالب حلال و حرام و مستحب و مکروه بیان شده است. البته ما نمی توانیم بگوییم که آنچه گفته شده فقط منحصر به همین موارد است؛ چون چه بسا موارد دیگری هم در غالب اینها بوده که به دلیل از بین رفتن منابع روایی به دست ما نرسیده.

علاوه بر این موارد، ائمه معصومین علیه السلام توصیه هایی را به مناسبت های مختلف در موضوعات مختلف بیان کرده اند که البته ربطی به دین ندارد و اهمیت آنها به اندازه مباحث قبلی نبوده است. مثلا شخصی از امام در مورد نجوم؛ طب یا هر چیز دیگری سوال می نمودند و امام پاسخ آن را می دادند. این جنس مباحث مثل مباحثی که در علوم مختلف بیان شده است خیلی محدود اند؛ چون اساسا علم نامحدود است. برای همین این انتظار که اسلام باید در طی همان سالهای محدود تمام علوم را تبیین می کرد انتظار بجای نیست.

نکته آخر اینکه ما نمی توان برای مباحث مطرح شده اولویت تعیین کنیم و بگوییم مثلا مباحث ازدواج با اهمیت تر از مباحث مثلا بیع بوده و باید در این باره بیشتر صحبت می شد چون علم ما محدود است و از همه چیز خبر نداریم. بعلاوه اینکه چیزهایی که در مباحث ازدواج و خانواده مطرح شده اصلا قابل مقایسه با توصیه هایی مثل ناخن گرفتن و ... نیست. تازه این ها چیزهایی است که به دست ما رسیده!

دکتر غلامعلی;702623 نوشت:
درود

نخست بفرمایید پیوند خویشاوندی ینی چه

دوم

آیا این هدیس از نگر سندی آیا پایه ای درست و نیرومند دارد ؟

سوم

آیا این هدیس با کرآن ساز گار است ؟ آیه ی 50 سوره ی گروهها ( احزاب )

چهارم

آیا برابر این هدیس تنها گرفتاری ناخوشی پیوند های خویشاوندی تنها همین لاغر بودن است ؟ از کجا روشن که لاغر بودن بدلیل کمبود غذا و کمبود خورد و خوراک نبوده نه پیوند خویشاوندی ؟

پنجم

اگر پیوند زناشویی با خویشاوندان بد است چرا خود پیامبر نباید به عنوان الگوی مسلمانان رآیت می کرد برای نمونه چراغ سبز به پیامبر برای زناشویی با دختر امو دختر امه و دختر خاله و ودختر دایی اش

آیه

يا أَيهَا النَّبِي إِنَّا أَحْلَلْنَا لَكَ أَزْوَاجَكَ اللَّاتِي آتَيتَ أُجُورَهُنَّ وَمَا مَلَكَتْ يمِينُكَ مِمَّا أَفَاءَ اللَّهُ عَلَيكَ وَبَنَاتِ عَمِّكَ وَبَنَاتِ عَمَّاتِكَ وَبَنَاتِ خَالِكَ وَبَنَاتِ خَالَاتِكَ

ازدواج حضرت علی علیهم السلام و امثالهم استثنا است و منافاتی با اصل مسئله ندارد. این ازدواج ها علت هایی داشته که فعلا از بررسی آن اجتناب می کنیم.

با این حال چون این بحث یک بحث روایی است اجازه دهید از کارشناس قرآن و حدیث استفاده کنیم.

باسلام و خسته نباشی
از نظر شرع اسلام و روایات دینی ما ازدواج های فامیلی از حرمت برخوردار نیست.و اگر شما به زندگی ائمه و فرزندان ائمه دقت کنید خیلی از آنها از ازدواج فامیلی بهره برده اند : مثلاً ازدواج امام علی و حضرت فاطمه یا ازدواج امام سجّاد با دختر امام حسن یا ازدواج حضرت زینب با پسرعمویش عبد الله بن جعفر و...
در ضمن روایتی از من لایحضره الفقیه هست که پیامبر (ص) به اولاد جعفر و علی (ع) اشاره کردند و فرمودند : دختران ما برای پسران ما و پسران ما برای دختران ما.
ضمنا
1- آن روایتی را که در بالا آورده اید حداکثر این که دلالت بر کراهت کند
2- بحث ژنتیکی و تالاسمی بودن و یا بقول عرف خون دختر و پسر به هم نمیخورد برای ازدواج های فامیلی نیست و برای غریبه ها هم هست

جمع بندی

پرسش :
بنده می خواهم با دختر خاله ام ازدواج کنم. ما فقط یک جد مشترک داریم ؛ یعنی مادرهای ما فقط از پدر یکی هستند و پدرهایمان هم هیچ نسبتی با هم ندارند. به نظرتان این ازدواج خوب است یا نه؟
پاسخ :

از نظر شرع اسلام و روایات دینی ما ازدواج های فامیلی از حرمت برخوردار نیست.و اگر شما به زندگی ائمه و فرزندان ائمه دقت کنید خیلی از آنها از ازدواج فامیلی بهره برده اند : مثلاً ازدواج امام علی و حضرت فاطمه یا ازدواج امام سجّاد با دختر امام حسن یا ازدواج حضرت زینب با پسرعمویش عبد الله بن جعفر و...
در ضمن روایتی از من لایحضره الفقیه هست که
پیامبر (ص) به اولاد جعفر و علی (ع) اشاره کردند و فرمودند : دختران ما برای پسران ما و پسران ما برای دختران ما.
ضمنا
1- آن روایتی را که در بالا آورده اید حداکثر این که دلالت بر کراهت کند.
2- بحث ژنتیکی و تالاسمی بودن و یا بقول عرف خون دختر و پسر به هم نمی خورد فقط برای ازدواج های فامیلی نیست و برای غریبه ها هم هست.

خوب یا بد بودن یک ازدواج به مولفه های زیادی بستگی دارد. برای همین شما برای این که بینید این ازدواج خوب است یا بد، نباید فقط بر فامیلی یا غیر فامیلی بودن این ازدواج تمرکز کنید؛ بلکه باید همه این مولفه ها را به طور مجموعی در نظر بگیرید و بعد تصمیم بگیرید. مواردی مثل تناسب های لازم فکری ،اعتقادی ، اخلاقی ،رفتاری ، خانوادگی و ... از جمله مواردی است که به مراتب از اهمیت بیشتری برخوردارند و نقش پررنگ تری در خوب یا بد بودن یک ازدواج دارند.
نمی توان گفت ازدواج غیر فامیلی به هیچ وجه با مشکل ژنتیکی مواجه نمی شود. اما اگر چنین شرایطی فراهم نباشد؛ یعنی مثلا شما بین دو موردی گیر کرده اید که یکی از همه لحاظ خوب است ولی فامیل است؛ و دیگری خوب است و فامیل هم نیست ولی مثلا ایمانش ضعیف تر از فامیل است، در این صورت طبیعی است که ازدواج با فامیلی که ایمان قوی تری دارد در اولویت است؛ چون همانطور که گفته شد، اهمیت مواردی مثل تناسب اعتقادی به مراتب بیشتر از توجه به ریسک کمی است که در ازدواج فامیلی وجود دارد. بعلاوه این که همین مقدار ریسک کم در بروز مشکلات ژنتیکی هم تا حدود زیادی با آزمایش های ژنتیکی قبل از ازدواج، قابل ازریابی و با مشاوره های قبل از بارداری، قابل کنترل و پیشگیری است.(1)
پس :

اگر طرف مورد مناسبی است و بعد از بررسی های لازم به این نتیجه رسیدید که در زمینه های فکری؛ اعتقادی؛ اخلاقی؛ رفتاری؛ خانوادگی و ... با هم تناسب های لازم را دارید، مانعی در این ازدواج نیست؛ منتها قبل از ازدواج، مشاوره ژنتیک لازم و ضروری است. اگر از لحاظ ژنتیکی مشکلی وجود داشته باشد حتما پزشک مربوطه شما را از این ازدواج نهی خواهد کرد. البته همانطور که عرض شد این در صورتی است که شما مورد همسانی که همه مزیت های ایشان را داشته باشد و فامیل هم نباشد سراغ نداشته باشید؛ وگرنه در این صورت ازدواج با غیر فامیل ترجیح دارد.
پی نوشت:
1. سایت انجمن گفتگوی دینی، انجمن مشاوره، کارشناس: امین، تاریخ: 1394/11/17
موضوع قفل شده است