جمع بندی احادیثی در نهی از خوابیدن دو مرد در کنار هم

تب‌های اولیه

22 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
احادیثی در نهی از خوابیدن دو مرد در کنار هم

سلام .
در برخی روایات(که اکنون اصلا یادم نیست کجا خوندم) نوشته بودند که مثلا دو مرد در کنار هم نخوابند یا اینکه پیامبر فرمودند اگر دو مرد در کنار هم میخوابند بینشان فاصله ای باشد و... .
ممنون میشم اگر روایات در این زمینه رو قرار بدید .
و دیگه اینکه اگر دو مرد اصلا بدون هیچ گونه هوس یا شهوتی کنار هم بخوابند بر طبق روایات این عمل دارای اشکاله ؟
ممنون

برچسب: 

با نام و یاد دوست


کارشناس بحث: استاد مجید

ُSajjad.M;620391 نوشت:
سلام .
در برخی روایات(که اکنون اصلا یادم نیست کجا خوندم) نوشته بودند که مثلا دو مرد در کنار هم نخوابند یا اینکه پیامبر فرمودند اگر دو مرد در کنار هم میخوابند بینشان فاصله ای باشد و... .
ممنون میشم اگر روایات در این زمینه رو قرار بدید .
و دیگه اینکه اگر دو مرد اصلا بدون هیچ گونه هوس یا شهوتی کنار هم بخوابند بر طبق روایات این عمل دارای اشکاله ؟
ممنون

با صلوات بر محمد وآل محمد
وسلام وعرض ادب
روایات این باب را خدمت شما ارسال می نمایم:

  1. ... قَالَ بِمَخْرَجٍ لَا يَنَمِ الرَّجُلُ مَعَ الرَّجُلِ فِي ثَوْبٍ وَاحِدٍ وَ لَا الْمَرْأَةُ مَعَ الْمَرْأَةِ فِي ثَوْبٍ وَاحِدٍ وَ مَنْ فَعَلَ ذَلِكَ وَجَبَ عَلَيْهِ الْأَدَبُ وَ هُوَ التَّعْزِيرُ (تحف العقول، النص، ص: 122)؛ دو مرد يا دو زن نبايد زير يك لحاف بخوابند؛ اگر خوابيدند بايد (از طرف حاكم شرع) تأديب شوند.
  2. حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ قَالَ حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ الصَّفَّارُ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ الْوَشَّاءِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ عَائِذٍ عَنْ أَبِي خَدِيجَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ لَيْسَ لِامْرَأَتَيْنِ أَنْ يَبِيتَا فِي لِحَافٍ وَاحِدٍ إِلَّا أَنْ يَكُونَ بَيْنَهُمَا حَاجِزٌ فَإِنْ فَعَلَتَا نُهِيَتَا عَنْ ذَلِكَ وَ إِنْ وُجِدَتَا بَعْدَ النَّهْيِ جُلِدَتْ كُلُّ وَاحِدَةٍ مِنْهُنَّ حَدّاً حَدّاً فَإِنْ وُجِدَتَا أَيْضاً فِي لِحَافٍ جُلِدَتَا فَإِنْ وُجِدَتَا الثَّالِثَةَ قُتِلَتَا(ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص: 268)؛ ابو خديجه از امام صادق عليه السّلام روايت كرده است كه فرمود: دو زن حق ندارند كه در زير يك لحاف با هم بخوابند مگر اينكه در ميان آن دو، مانعى وجود داشته باشد، و اگر اين كار را مرتكب شدند، بايستى آنان را از اين كار بازداشت و توبه داد و بر هر يك از آنها بايستى حدّ جارى كرد؛ و چنانچه بار ديگر باز هم به كار خود ادامه دادند، بايستى هر دو را حدّ شرعى زد؛ و براى بار سوم بايستى آن دو را كشت‏.
  3. 25793- 10- «6» وَ عَنْهُ ع قَالَ: لَا يَنَامُ الرَّجُلَانِ فِي لِحَافٍ وَاحِدٍ إِلَّا أَنْ يُضْطَرَّا فَيَنَامَ كُلُّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا فِي إِزَارِهِ وَ يَكُونَ اللِّحَافُ بَعْدُ وَاحِداً وَ الْمَرْأَتَانِ جَمِيعاً كَذَلِكَ وَ لَا تَنَامُ ابْنَةُ الرَّجُلِ مَعَهُ فِي لِحَافِهِ وَ لَا أُمُّهُ.(وسائل الشيعة، ج‏20، ص: 347)؛ و از نبى اكرم (ص): دو مرد در يك لحاف نخوابند مگر بضرورت، هر يك زيرروپوش و لباس خود بخوابند، و لحاف را روى هر دو بكشند، و هم چنين زنان، و دختر بايد در يك لحاف نخوابد، و هم چنين با مادر.
  4. 11- ضا، فقه الرضا عليه السلام قَالَ أَبِي لَا يَنَامُ الرَّجُلَانِ فِي لِحَافٍ وَاحِدٍ إِلَّا أَنْ يَكُونَ دُونَ ذَلِكَ ثَوْبٌ فَيَنَامُ كُلُّ وَاحِدٍ فِي إِزَارِهِ وَ كَذَلِكَ الْمَرْأَتَانِ وَ لَا يَنَامُ الرَّجُلُ مَعَ ابْنَتِهِ فِي لِحَافٍ إِلَّا أَنْ يُضْطَرَّا إِلَى ذَلِكَ «4».
ودر بحار الانوارجلد101، باب 37 التفريق بين الرجال و النساء في المضاجع و النهي عن التخلي بالأجنبية، شانزده روایت در این زمینه آمده است.

السلام علیکم و رحمة الله
میشه درموردشون هم توضیح بدین؟

لبیک یا علی النقی;621077 نوشت:
السلام علیکم و رحمة الله
میشه درموردشون هم توضیح بدین؟

باسلام

در لینک زیر قبلا در این مورد بحث شده

چرا دو نفر نباید زیر یک لحاف بخوابند!؟
http://www.askquran.ir/thread42993.html#post653564

مجید;621025 نوشت:
حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ قَالَ حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ الصَّفَّارُ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ الْوَشَّاءِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ عَائِذٍ عَنْ أَبِي خَدِيجَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ لَيْسَ لِامْرَأَتَيْنِ أَنْ يَبِيتَا فِي لِحَافٍ وَاحِدٍ إِلَّا أَنْ يَكُونَ بَيْنَهُمَا حَاجِزٌ فَإِنْ فَعَلَتَا نُهِيَتَا عَنْ ذَلِكَ وَ إِنْ وُجِدَتَا بَعْدَ النَّهْيِ جُلِدَتْ كُلُّ وَاحِدَةٍ مِنْهُنَّ حَدّاً حَدّاً فَإِنْ وُجِدَتَا أَيْضاً فِي لِحَافٍ جُلِدَتَا فَإِنْ وُجِدَتَا الثَّالِثَةَ قُتِلَتَا(ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص: 268)؛ ابو خديجه از امام صادق عليه السّلام روايت كرده است كه فرمود: دو زن حق ندارند كه در زير يك لحاف با هم بخوابند مگر اينكه در ميان آن دو، مانعى وجود داشته باشد، و اگر اين كار را مرتكب شدند، بايستى آنان را از اين كار بازداشت و توبه داد و بر هر يك از آنها بايستى حدّ جارى كرد؛ و چنانچه بار ديگر باز هم به كار خود ادامه دادند، بايستى هر دو را حدّ شرعى زد؛ و براى بار سوم بايستى آن دو را كشت‏.

:Moteajeb!:

این روایت معتبره؟

منظورشون فقط خوابیدنه؟ یا همجنس بازی؟

خب خیلی پیش اومده آدم با خواهرش زیر یه پتو خوابیده، خب حسی بهم نداشتیم ک!

ما شده ده تا مرد کنار هم خوابیدیم اتفاقی نیفتاده دو تا که دیگه چیزی نیست!:Nishkhand:

ممنونم جناب مجید .
فقط یه سوال معنی کلمه ثوب چی میشه ؟
چون بیشتر به معنی لباس دیدم تا لحاف .

ُSajjad.M;621295 نوشت:
فقط یه سوال معنی کلمه ثوب چی میشه ؟

با صلوات بر محمد و آل محمد
وسلام وعرض ادب
1- درکتاب قاموس قران،این لفظ را ترجمه کرده است:
ثوب: رجوع شى‏ء بمحلّ خود. راغب در مفردات گويد:

ثوب در اصل رجوع شى‏ء است بحالت اوّلى و يا بحالتي كه ابتدا براى آن در نظر گرفته شده است مثال اوّلى نحو «ثَابَ‏ فلانٌ إِلَى دَارِهِ» (فلانى بخانه خود برگشت) و مثال دوّمى ثوب بمعنى لباس است، لباس را بدان جهت ثوب گويند كه بافته شده و بحالتي كه در نظر بود رجوع كرده است زيرا در ابتدا از بافتن پارچه، لباس در نظر بود.

...
[=Traditional Arabic]ثوب بمعنى لباس و جمع آن ثياب است‏ عالِيَهُمْ‏ ثِيابُ‏ سُندُسٍ خُضْرٌ وَ إِسْتَبْرَقٌ ... انسان، 21.[=Traditional Arabic]
2-فرهنگ ابجدي عربي فارسي متن 12
الثَّوْب‏- [ثوب‏]: مص،- ج‏ ثِيَاب‏ و أَثْواب‏ و أَثُوب‏: پيراهن يا جامه و لباس.
در مجموع می توان از ثوب به پارچه ولباس تعبیر کرد.

Ṃᾄʀẓἷἔ;621134 نوشت:
این روایت معتبره؟

منظورشون فقط خوابیدنه؟ یا همجنس بازی؟


http://www.askquran.ir/thread42993.html#post653564

من جوابم رو نگرفتم

اونجا اصلا این روایت رو نیاوردین

خب خیلی تعجب آوره!!!

مجید;621025 نوشت:
و دختر بايد در يك لحاف نخوابد، و هم چنين با مادر.

دختر نمیتونه کنار مادرش بخوابه؟من اصلا متوجه مشکل این قضیه نمیشم.چه اشکالی داره؟

این حرفا غیر منطقی نیست از نظر دوستان یکم؟؟؟؟؟!!!

مجید;621451 نوشت:
با صلوات بر محمد و آل محمد
وسلام وعرض ادب
1- درکتاب قاموس قران،این لفظ را ترجمه کرده است:
ثوب: رجوع شى‏ء بمحلّ خود. راغب در مفردات گويد:

ثوب در اصل رجوع شى‏ء است بحالت اوّلى و يا بحالتي كه ابتدا براى آن در نظر گرفته شده است مثال اوّلى نحو «ثَابَ‏ فلانٌ إِلَى دَارِهِ» (فلانى بخانه خود برگشت) و مثال دوّمى ثوب بمعنى لباس است، لباس را بدان جهت ثوب گويند كه بافته شده و بحالتي كه در نظر بود رجوع كرده است زيرا در ابتدا از بافتن پارچه، لباس در نظر بود.

...
[=Traditional Arabic]ثوب بمعنى لباس و جمع آن ثياب است‏ عالِيَهُمْ‏ ثِيابُ‏ سُندُسٍ خُضْرٌ وَ إِسْتَبْرَقٌ ... انسان، 21.[=Traditional Arabic]
2-فرهنگ ابجدي عربي فارسي متن 12
الثَّوْب‏- [ثوب‏]: مص،- ج‏ ثِيَاب‏ و أَثْواب‏ و أَثُوب‏: پيراهن يا جامه و لباس.
در مجموع می توان از ثوب به پارچه ولباس تعبیر کرد.

ممنون
یعنی میشه از این کلمه معنی لحاف یا روانداز برداشت کرد ؟

Ṃᾄʀẓἷἔ;621459 نوشت:
من جوابم رو نگرفتم

اونجا اصلا این روایت رو نیاوردین

خب خیلی تعجب آوره!!!


با صلوات بر محمد و آل محمد
وعرض سلام وادب
کاربر گرامی اتفقا همین روایت را در آن جا آورده ایم وبررسی نموده ایم توجه بفرمایید:
[=palatino linotype]آدرس این روایت طولانی
10- حَدَّثَنَا أَبِي رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ عِيسَى بْنِ عُبَيْدٍ الْيَقْطِينِيُّ عَنِ الْقَاسِمِ بْنِ يَحْيَى عَنْ جَدِّهِ الْحَسَنِ بْنِ رَاشِدٍ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ وَ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ حَدَّثَنِي أَبِي عَنْ جَدِّي عَنْ‏ آبَائِهِ ع‏ أَنَّ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع عَلَّمَ أَصْحَابَهُ فِي مَجْلِسٍ وَاحِدٍ أَرْبَعَمِائَةِ بَابٍ مِمَّا يُصْلِحُ لِلْمُسْلِمِ فِي دِينِهِ وَ دُنْيَاه‏... ٍ فَقَالَ حُجْرُ بْنُ عَدِيٍّ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ مَا الْمُدْمِنُ قَالَ الَّذِي إِذَا وَجَدَهَا شَرِبَهَا مَنْ شَرِبَ الْمُسْكِرَ لَمْ تُقْبَلْ صَلَاتُهُ أَرْبَعِينَ يَوْماً وَ لَيْلَةً مَنْ قَالَ لِمُسْلِمٍ قَوْلًا يُرِيدُ بِهِ انْتِقَاصَ مُرُوءَتِهِ حَبَسَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِي طِينَةِ خَبَالٍ حَتَّى يَأْتِيَ مِمَّا قَالَ بِمَخْرَجٍ لَا يَنَامُ الرَّجُلُ مَعَ الرَّجُلِ‏ فِي‏ ثَوْبٍ‏ وَاحِدٍ وَ لَا الْمَرْأَةُ مَعَ الْمَرْأَةِ فِي ثَوْبٍ وَاحِدٍ فَمَنْ فَعَلَ ذَلِكَ وَجَبَ عَلَيْهِ الْأَدَبُ وَ هُوَ التَّعْزِير؛ دو مرد يا دو زن‏ نبايد زير يك‏ لحاف‏ بخوابند؛ اگر خوابيدند بايد (از طرف حاكم شرع) تأديب شوند.

ُSajjad.M;621689 نوشت:
یعنی میشه از این کلمه معنی لحاف یا روانداز برداشت کرد ؟

با صلوات بر محمد و آل محمد
وعرض سلام وادب
بله می شود به معنایی که شما اشاره کردید معنا کرد چنان چه معنا شده است:
[=palatino linotype]لَا يَنَامُ الرَّجُلُ مَعَ الرَّجُلِ‏ فِي‏ ثَوْبٍ‏ وَاحِدٍ وَ لَا الْمَرْأَةُ مَعَ الْمَرْأَةِ فِي ثَوْبٍ وَاحِدٍ فَمَنْ فَعَلَ ذَلِكَ وَجَبَ عَلَيْهِ الْأَدَبُ وَ هُوَ التَّعْزِير؛ دو مرد يا دو زن‏ نبايد زير يك‏ لحاف‏ بخوابند؛ اگر خوابيدند بايد (از طرف حاكم شرع) تأديب شوند.

مشکلی که اینجا هست ابنه که کلمه ثوب لباس و پارچه هست . شاید منظور حضرت(ع) برهنه خوابیدن در کنار هم بوده . اینطور نیست ؟

رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: «مرد با مرد نزديك نمى‏شود مگر اينكه ميان‏شان لباس فاصله باشد و زن نيز با زن نزديك نمى‏شود مگر اينكه ميان‏شان لباس باشد ,.....

مكارم الأخلاق 232: عن الصادق عن آبائه عليهم السلام قال قال رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله لا يباشر الرّجل الرّجل إلّاوبينهما ثوب، ولا تباشر المرأة المرأة إلّاوبينهما ثوب، ولعن رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله المخنّثين وقال أخرجوهم من بيوتكم. الجعفريّات 97: بإسناده عن عليّ عليه السلام قال قال رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله لا يباشر (وذكر مثله إلى قوله ثوب الثانية).

امام صادق عليه السلام فرمود: «شايسته نيست براى دو زن كه در زير يك لحاف بخوابند مگر اينكه حائلى ميان‏شان باشد..........

37612- (18) تهذيب 10/ 44: استبصار 4/ 217: محمّد بن أحمد بن يحيى عن محمّد بن الحسين عن فقيه 4/ 31: عبد الرحمن ابن أبي هاشم البجليّ عن أبي خديجة (عن أبي عبد اللّه عليه السلام صا) قال لا ينبغي لامرأتين‏[1] تنامان‏[2] في لحافٍ واحدٍ إلّاوبينهما حاجز، فان فعلتا نُهيتا عن ذلك فان وجدتا[3] بعد النهى في لحافٍ واحدٍ جلدتا كلّ واحدةٍ منهما حدّاً حدّاً، فان وجدتا[4] الثالثة في لحافٍ (واحد صا) حدّتا، فان وجدتا الرابعة (فى لحاف فقيه) قتلتا. الثواب 318: حدّثني محمّد بن الحسن رضي اللّه عنه قال حدّثني محمّد بن الحسن الصفّار عن أحمد بن محمّد عن الحسن بن عليّ الوشّاء عن أحمد بن عائذ عن أبي خديجة عن أبى عبداللَّه عليه السلام نحوه.

ظاهرا مراد از این دسته روایات برهنه خوابیدن دو نفر در زیر یک لحاف است نه خوابیدن با لباس و پوشش

(8) كافى 7/ 182: عليّ بن إبراهيم عن أبيه عن ابن محبوب عن أبي أيّوب عن أبي عبيدة عن أبي جعفر عليه السلام قال 3 كان عليّ عليه السلام إذا وجد رجلين في لحافٍ واحدٍ مجرّدين جلدهما حدّ الزانى مائة جلدةٍ كلّ واحدٍ منهما وكذا المرأتان إذا وجدتا في لحافٍ واحدٍ مجرّدتين جلد كلّ واحدةٍ منهما مائة جلدةٍ.


(8) امام باقر عليه السلام فرمود: «اميرالمؤمنين على عليه السلام چون دو مرد را زير يك لحاف برهنه مى‏يافت حدّ زناكار را كه همان صد تازيانه است، به هر دو مى‏زد و همچنين دو زن اگر در زير يك لحاف برهنه پيدا شوند هر كدام از آنان را صد تازيانه مى‏زد.»

[=Traditional Arabic]

مجید;621451 نوشت:
با صلوات بر محمد و آل محمد
وسلام وعرض ادب
1- درکتاب قاموس قران،این لفظ را ترجمه کرده است:
ثوب: رجوع شى‏ء بمحلّ خود. راغب در مفردات گويد:

ثوب در اصل رجوع شى‏ء است بحالت اوّلى و يا بحالتي كه ابتدا براى آن در نظر گرفته شده است مثال اوّلى نحو «ثَابَ‏ فلانٌ إِلَى دَارِهِ» (فلانى بخانه خود برگشت) و مثال دوّمى ثوب بمعنى لباس است، لباس را بدان جهت ثوب گويند كه بافته شده و بحالتي كه در نظر بود رجوع كرده است زيرا در ابتدا از بافتن پارچه، لباس در نظر بود.

...
[=Traditional Arabic]ثوب بمعنى لباس و جمع آن ثياب است‏ عالِيَهُمْ‏ ثِيابُ‏ سُندُسٍ خُضْرٌ وَ إِسْتَبْرَقٌ ... انسان، 21.[=Traditional Arabic]
2-فرهنگ ابجدي عربي فارسي متن 12
الثَّوْب‏- [ثوب‏]: مص،- ج‏ ثِيَاب‏ و أَثْواب‏ و أَثُوب‏: پيراهن يا جامه و لباس.
در مجموع می توان از ثوب به پارچه ولباس تعبیر کرد.


باسلام
دونفری که به هم محرم اند چرااگه تنها لخت باشند صدتازیانه میخورند بی انکه عملی ناشایست انجام دهند

جمع بندی
سوال:
سلام
در برخی روایات(که اکنون اصلا یادم نیست کجا خوندم) نوشته بودند که مثلا دو مرد در کنار هم نخوابند یا اینکه پیامبر فرمودند اگر دو مرد در کنار هم میخوابند بینشان فاصله ای باشد و... .
ممنون میشم اگر روایات در این زمینه رو قرار بدید .
و دیگه اینکه اگر دو مرد اصلا بدون هیچ گونه هوس یا شهوتی کنار هم بخوابند بر طبق روایات این عمل دارای اشکاله ؟
ممنون

پاسخ:
سلام علیکم
پرسشگر گرامی روایات این باب را خدمت شما ارسال می نمایم:
1. ... قَالَ بِمَخْرَجٍ لَا يَنَمِ الرَّجُلُ مَعَ الرَّجُلِ فِي ثَوْبٍ وَاحِدٍ وَ لَا الْمَرْأَةُ مَعَ الْمَرْأَةِ فِي ثَوْبٍ وَاحِدٍ وَ مَنْ فَعَلَ ذَلِكَ وَجَبَ عَلَيْهِ الْأَدَبُ وَ هُوَ التَّعْزِيرُ (1)
دو مرد يا دو زن نبايد زير يك لحاف بخوابند؛ اگر خوابيدند بايد (از طرف حاكم شرع) تأديب شوند.
2. حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ قَالَ حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ الصَّفَّارُ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ الْوَشَّاءِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ عَائِذٍ عَنْ أَبِي خَدِيجَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ لَيْسَ لِامْرَأَتَيْنِ أَنْ يَبِيتَا فِي لِحَافٍ وَاحِدٍ إِلَّا أَنْ يَكُونَ بَيْنَهُمَا حَاجِزٌ فَإِنْ فَعَلَتَا نُهِيَتَا عَنْ ذَلِكَ وَ إِنْ وُجِدَتَا بَعْدَ النَّهْيِ جُلِدَتْ كُلُّ وَاحِدَةٍ مِنْهُنَّ حَدّاً حَدّاً فَإِنْ وُجِدَتَا أَيْضاً فِي لِحَافٍ جُلِدَتَا فَإِنْ وُجِدَتَا الثَّالِثَةَ قُتِلَتَا(2)
ابو خديجه از امام صادق عليه السّلام روايت كرده است كه فرمود: دو زن حق ندارند كه در زير يك لحاف با هم بخوابند مگر اينكه در ميان آن دو، مانعى وجود داشته باشد، و اگر اين كار را مرتكب شدند، بايستى آنان را از اين كار بازداشت و توبه داد و بر هر يك از آنها بايستى حدّ جارى كرد؛ و چنانچه بار ديگر باز هم به كار خود ادامه دادند، بايستى هر دو را حدّ شرعى زد؛ و براى بار سوم بايستى آن دو را كشت‏.
3.25793- 10- «6» وَ عَنْهُ ع قَالَ: لَا يَنَامُ الرَّجُلَانِ فِي لِحَافٍ وَاحِدٍ إِلَّا أَنْ يُضْطَرَّا فَيَنَامَ كُلُّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا فِي إِزَارِهِ وَ يَكُونَ اللِّحَافُ بَعْدُ وَاحِداً وَ الْمَرْأَتَانِ جَمِيعاً كَذَلِكَ وَ لَا تَنَامُ ابْنَةُ الرَّجُلِ مَعَهُ فِي لِحَافِهِ وَ لَا أُمُّهُ.(3)
و از نبى اكرم (ص): دو مرد در يك لحاف نخوابند مگر بضرورت، هر يك زير روپوش و لباس خود بخوابند، و لحاف را روى هر دو بكشند، و هم چنين زنان، و دختر بايد در يك لحاف نخوابد، و هم چنين با مادر.
در پاسخ سوال دوم باید عرض کنم، اگر اسلام به این بحث پرداخته، برای این است که افراد را از معرض تهمت نجات دهد.
منابع:
1- تحف العقول،ص 122.
2- ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص: 268.
3- وسائل الشيعة، ج‏20، ص: 347.
منبع برای مطالعه بیشتر:
ـ بحار الانوارجلد101، باب 37 التفريق بين الرجال و النساء في المضاجع و النهي عن التخلي بالأجنبية، که شانزده روایت در این زمینه آمده است.

موضوع قفل شده است