جمع بندی معتبرترین و مسندترین کتاب حدیثی و لو کوچک

تب‌های اولیه

19 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
معتبرترین و مسندترین کتاب حدیثی و لو کوچک

سلام خدمت همه دوستان و کارشناسان سایت وزین اسک دین
من یه درخواستی دارم

چند وقتیه که میخوام 40 تا حدیث پیدا کنم و حفظ کنم و بهشون عمل کنم..
اما خوردم به یه مشکل اساسی!
نمیتونم کتابی دارای حدیث ولو در حد 40 تا پیدا کنم که اطمینان تمام داشته باشم که این احادیث از زبان مبارک پیامبر یا یکی از ائمه معصومین بیرون آمده.
یعنی مشکلم درواقع اینه که شما یه کتابی رو به من معرفی کنید که احادیثش رو مطمئن باشم درسته...و واقعا این بزرگواران همچین مطلبی رو فرموده اند.
اصلا کسی تا حالا پی این مسئله رفته که مثلا 100 تا حدیثو که روش قسم میخوره رو کتابش کنه به خلق الله بگه آقا اینو واقعا خود پیامبر یا امام فرموده...بخونید و بهش عمل کنید.؟

با نام و یاد دوست


کارشناس بحث: استاد تذکره


نمازهای پنج گانه به نهر جاری گوارایی می مانند که بر در خانه هایتان روان است وهر روز پنج بار خود را در زلال آن شست و شو می دهید، و دیگر هیچ پلیدی باقی نمی ماند.
حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله):
۱٫ الصَّلاة مِعرَاجُ المُؤمِن
نماز، معراج مؤمن است.
کشف الاسرار، ج ۲، ص ۶۷۶
2. الصَّلاة نُورُ المُؤمِن
نماز نور مؤمن است.
نهج الفصاحه، ص ۳۹۶
3. عَلَمُ الایمَان الصَّلاة
علامت و نشانه ایمان نمازاست.
شهاب الاخبار، ص ۵۹
4. الصَّلاة عِمَادُ دِینُکُم
نماز، پایه و ستون دین شماست.
میزان الحکمه، ج ۵، ص ۳۷۰
۵٫ عَلَمُ الاسلامِ الصَّلاة
نماز، پرچم اسلام است.
کنز العمال ، ج ۷، ص ۲۷۹ حدیث ۱۸۸۷
6. اِنَّ الصَّلاة قُربانُ المُؤمِن
همانانماز خواندن وسیله نزدیکی مؤمن به خداست.
کنز العمال ، حدیث ۱۸۹۰۷
۷٫ موضِعِ الصَّلاة مِنَ الدِّین کَموضِعِ الرَّأسِ مِنَ الجَسَد
جایگاه نماز در دین ، مانند جایگاه سر در بدن است.
کنز العمال، ج ۷، حدیث ۱۸۹۷۲
۸٫ الصَّلاة مِفتَاحُ الجَّنَّه
نماز کلید بهشت است.
نهج الفصاحه، حدیث ۱۵۸۸
9. قُرَّهُ عَینِی فِی الصَّلاة
روشنی چشم من در نماز است.
نهج الفصاحه، ص ،۲۸۳ حدیث۱۳۴۳
۱۰٫ مَن حَافَظَ عَلَی الجَمَاعَه حِیثُمَا کَانَ مَرَّ عَلَی الصِّراطِ کَالبَرقِ الخَاطِفِ اللّامِع فِی أوَّلِ زُمرهِ مَعَ السّابِقِین
کسی که محافظت و مداومت بر نماز جماعت کند، مانند برق سریع و درخشان همراه نخستین گروه بهشتیان از روی صراط می گذرد.
ثواب الاعمال، ص ۳۴۳
۱۱٫ إنَّ الله وَعَدَ أن یَدخُلَ الجَّنَّه ثَلاثَه نُفُورٍ بِغَیرحِسابٍ و یَشفَعُ کُلَّ واحِدٍ مِنهُم فِی ثَمانِینٍ الفاً، المُؤذِّن و الامام، و رَجُل یَتَوَضَّا ثُمَّ یَدخُل المَسجِد فَیُصَلِّی فِی الجَماعَه
همانا خداوند به سه گروه وعده داد، بدون حساب وارد بهشت شوند، و هر یک از این سه گروه (روز قیامت) می توانند هشتاد هزار نفر راشفاعت کنند وآن ها عبارتند از: ۱- مؤذن ۲- امام جماعت ۳- کسی که وضو بگیرد، سپس داخل مسجد شود و نماز را به جماعت به جا آورد.
مستدرک الوسائل، ج ۱، ص ۴۸۸
۱۲٫ التَّکبِیرهَ الأولی مَعَ الامامِ خَیرٌ مِنَ الدُّنیا وَ مَا فِیهَا
تکبیر اول را با امام جماعت گفتن بهتر است از دنیا و آنچه در آن است.
مستدرک الوسائل، ج ۱، ص ۴۸۸
۱۳٫ إنَّ الله یَستَحیِیَ مِن عَبدِهِ إذا صَلَّی فِی جَماعَهٍ ثُمَّ سَألَهُ حَاجَهً أن یَنصَرف حَتّی یَقضِیهَا
زمانی که بنده ای نمازش را به جماعت بخواند، خداوند از او حیاء می کند، و هنگامی که از او طلب حاجت کرد، منصرف نشود، مگراین که حاجتش را برآورد.
بحار الانوار، ج ۸۸ ص ۴
14. مَن حَافَظَ عَلی الصَّفِ الاَوَّل وَ التَّکبِیرَهِ الأولی لایُؤذِی مُسلِماً، أعطَاهُ الله مِن الاجرِ مَا یُعطِی المُؤذِّنُون فِی الدُّنیا و الآخِره
کسی که محافظت و مداومت بر صف اول و تکبیر اول نماید، و مسلمانی را اذیت نکند، خداوند به او اجری معادل اجری که مؤذنین در دنیا و آخرت دریافت می کند، عطاخواهد کرد.
وسائل الشیعه ، ج ۵، ص ۳۸۷
۱۵٫ ألا أنَّ الصَّلاهَ مَأدَبَهُ الله فِی الارضِ قَد هَنَأهَا لِاَهلِ رَحمَتِه فِی کُلِّ یَومٍ خَمسَ مَرّات
آگاه باشید نماز سفره گسترده خدا در زمین است که خداوند آن را روزی پنج بار برای اهل رحمتش (افراد شایسته رحمت) گوارا نموده است.
مستدرک الوسایل ، ج ۱، ص ۱۷۰
۱۶٫ الصَّلاهُ رَأسُ الاسلامِ
نماز (به منزله) رأس اسلام است.
بحار الانوار، ج ,۱۷ ص ۱۲۷میزان الحکمه، ج ۵، ص ۳۶۷
۱۷٫ اَوَّلَ مَا یَسألُونَ عَنهُ الصَّلواتِ الخَمسِ
اولین چیزی که از انسان ها سؤال می شود، نمازهای پنج گانه است.
کنز العمّال، ج ۷، حدیث ۱۸۸۵۹
18. الصَّلاهُ نورٌ
نماز، روشنی است.
میزان الحکمه، ج۱۰ ص ۲۳۴
۱۹٫ إنَّ أحَبَّ الأعمالِ إلَی الله – عَزَّوجلّ- الصَّلاهُ و البِرُّ و الجَهادِ
همانا، محبوب ترین اعمال در نزد خداوند: نماز، نیکی کردن و جهاد در راه خداست.
وسائل الشیعه، ج ۳، ص ۲۷
20. صَلاهُ الرَّجُلِ تَطَوُعاً حَیثُ لایَراهُ النّاس تَعدِلُ صَلاتُهُ عَلی أعیُنِ النّاسِ خَمساً و عَشرِین
نماز مرد که داوطلبانه و مستحبی درجایی که مردم او را نبینند به جا آورد، برابر بیست و پنج نماز است که در برابرچشم مردم انجام دهد.
نهج الفصاحه ص ۳۹۱
21. بِالصَّلاهِ یَبلُغُ العَبد إلَی الدَّرَجَهِ العُلیاءِ لأنَّ الصَّلاهَ تَسبِیحٌ و تَهلِیلٌ و تَحمِیدٌ و تَکبِیرٌ و تَمجِیدٌ و تَقدِیسٌ و قُولٌ و دَعوهٌ
به وسیله نماز بنده به درجه عالی و مقام والا می رسد، زیرا نماز تسبیح و تهلیل و تحمید وتکبیر و تمجید و تقدیس الهی است ، نماز قول حق و دعوت به سوی حق می باشد.
بحار الانوار، ج ۸۲ ص ۲۳۲ جامع احادیث الشیعه، ج۴، ص ۲۲
22. نَومٌ عَلَی عِلمٍ خَیرٌ مِن صَلاهٍ عَلَی جَهلٍ
خواب باعلم بهتر از نماز با جهل است.
نهج الفصاحه، ص ۶۳۳
23. الصَّلاهُ أُنس فِی قَبرِه و فَراشٌ تَحتَ جَنبِه و جَوابٌ لِمُنکَرٍ و نَکِیر
نماز مونس (نمازگزار) در قبر، فرش نیکو در زیرش، و پاسخ نمازگزار برای نکیر و منکر می باشد.
بحار الانوار، ج ۸۲ ص ۲۳۲
24. الصَّلاهُ زَادَ لِلمُؤمِنِ مِنَ الدُّنیا إلَی الأخِره
نماز زاد و توشه مؤمن در دنیا برای آخرت می باشد.
بحار الانوار، ج۸۲ ص ۲۳۲
۲۵٫ الصَّلاهُ إجابةٌ لِلدُّعاءِ و قَبُولٌ لِلأعمَال
نمازموجب اجابت دعا و قبولی اعمال است.
بحار الانوار، ج ۸۲ ص ۱
26. الصَّلاهُ سلاحٌ عَلَی الکَافر
نماز سلاح مؤمن علیه کافراست.
بحار الانوار، ج ,۸۲ ص ۵۶و ۲۳۱
۲۷٫ مَثَلُ الصَّلاهُ الخَمسِ کَمِثلِ نَهرٍ جارٍ، عذب عَلی بَابِ أحدُکُم یَغتَسِلُ فِیه کُلَّ یَومٍ خَمسَ مَرّاتٍ فَما یَبقَی ذالِک مِنَ الدَّنَس
نمازهای پنج گانه به نهر جاری گوارایی می مانند که بر در خانه هایتان روان است وهر روز پنج بار خود را در زلال آن شست و شو می دهید، و دیگر هیچ پلیدی باقی نمی ماند.
کنز العمال، ج ۷، ص ۲۹۱ حدیث ۱۸۹۳۱
۲۸٫ الصَّلاهُ تَسوَدُّ وَجه الشَّیطان
نماز چهره شیطان را سیاه می کند.
نهج الفصاحه، ص ۳۹۶
۲۹٫ لاصَلوهَ لِمَن لایُطِعِ الصَّلاه، و طَاعَهُ الصَّلاهُ أن تَنهَی عَنِ الفَحشاء و المُنکر
کسی که مطیع نماز نباشد، نمازش کامل نیست و اطاعت از نماز همان دوری از فحشاء و منکر است.
بحار الانوار، ج۸۲ ص ۱۹۸
۳۰٫ قَال الله تَعالَی: إفتَرضتَ عَلَی أُمَّتِکَ خَمسَ صَلواتٍ و عَهدتُ عِندِی عَهداً إنَّهُ مَن حَافَظَ عَلیهِنَّ لِوَقتِهِنَّ أدخَلتَه الجَنَّهَ و مَن لَم یُحافِظ عَلیهِنَّ فَلا عَهدَ لَهُ عِندِی
خداوند متعال فرمود: نمازهای پنج گانه را بر امت توواجب کردم و با خود پیمان بستم که هر کس مراقب آن نمازها و وقت آنها باشد، او را به بهشت داخل نمایم، و کسی که مراقب آنها نباشد، من تعهدی نسبت به او ندارم.
کنز العمال، ج ۷، ص۲۷۹ حدیث ۱۸۸۷۲
۳۱٫ یَا أباذر! مَادُمتَ فِی الصَّلاهِ فِإنَّکَ تَقرَعُ بَابُ المُلکِ الجَبَّار و مَن یَکثُر قَرعَ بابِ المُلک فَإنَّه یَفتَح لَه
ای ابوذر! تاهنگامی که در نماز هستی درب خانه ملک جبار را می کوبی ، و هر کس درب خانه ملک را بسیار بکوبد، به رویش باز می شود.
بحار الانوار، ج ,۷۷ ص۸۰ میزان الحکمة، ج ۵، ص ۳۷۷
۳۲٫ لایَزالُ الشَّیطان یَرعَبُ مِن بَنِی آدَمَ حَافَظ عَلَی الصَّلَواتِ الخَمسِ فَإذا ضَیَّعَهُنَّ تَجرَءُ عَلَیه و أوقَعَهُ فِی العَظائِم
تا وقتی که فرزندان آدم، نمازش را به دقت و با شرایط و آداب می خواند، شیطان پیوسته از او در وحشت و هراس است؛ پس اگر نماز را ضایع نموده (و در وقت مقرر آن به جا نیاورد)، شیطان بر او چیره می شود و او را در گناهان کبیره انداخته و وی را گرفتار می کند.
بحار الانوار، ج۸۲ ص ۲۰۲
۳۳٫ لَوکَانَ عَلی بَابِ دارِ أحَدُکُم نَهرُ و اغتَسَلَ فِی کُلِّ یَومٍ مِنهُ خَمسَ مَرّات أکَانَ یَبقی فِی جَسَدهِ مِن الدّرنِ شَیءٌ؟ قُلتُ: لا. قَالَ: فَإنَّ مِثلَ الصَّلاةِ کَمِثلِ النَّهر الجَارِی کُلَّما صَلّی صَلاة کَفَرَت مَا بَینَهُما مِنَ الذُّنُوبِ
اگر در کنار خانه شما نهری باشد و در روز پنج نوبت خود را در آن شست و شو دهید، آیا در بدن شما چیزی از آلودگی ها می ماند؟ هرگز! (انسان از آلودگی پاک می شود) نماز نیز مثل نهر جاری و روانی است که هرگاه بر پا می شود گناهان را می شوید و از بین می برد.
وسائل الشیعه، ج ۲، ص ۷
۳۴٫ قُم فَصَلِّ فإنَّ فِی الصَّلاهِ شِفاء
بر خیز و نماز به جا آور! پس همانا در نماز شفا است.
جامع احادیث الشیعه، ج ۴، ص ۲۸
۳۵٫ الصَّلاة کَفّارَةُ الخَطایا ثُمَّ قَرَأَ: " إِنَّ الْحَسَنَاتِ یُذْهِبْنَ السَّیِّئَاتِ"
نماز کفاره گناهان می باشد. سپس آن حضرت این آیه را خواند که :"حسنات سیئات را از بین می برد".
تفسیر ابوالفتوح رازی، ج ۱، ص ۲۴۸
۳۶٫ نَوِّرُوا مَنازِلَکُم بِالصَّلاة و قَرائَةِ القُران
به خانه هایتان با خواندن نماز، و قرائت قرآن، نورانیت ببخشید.
کنز العمال، ج ۱۵، ص ۳۹۲، حدیث ۴۱۵۱۸
37. مَا مِن صَلاةٍ یحضََر وَقتَها إلّا نَادی مَلَکٌ بَینَ یَدَیِ النّاسِ: أیُّها النّاس! قُومُوا إلی نِیرانِکُم الَّتِی أوقَدتُمُوها عَلی ظُهُورِکُم فَاطفَئُوها بِصَلاتِکُم
هیچ نمازی نیست مگر این که چون وقت آن فرا می رسد فرشته ای درپیش روی مردمان ندا می کند: ای مردم! برخیزید به سوی آتشی که بر پشت خودافروخته اید، تا آن را با نماز خویش خاموش کنید.
محجة البیضاء، ج ۱، ص ۳۳۹
38. إنَّ الصَّلاة تَأتِی إلَی المَیِّتِ فِی قَبرِه بِصُورَةِ شَخصٍ أنوَرِ اللَّونِ یُونِسُه فِی قَبرِه و یَدفَع عَنهُ أهوالَ البَرزَخ
نماز به صورت انسانی سفید چهره وارد قبر میت شده و با او انس می گیرد و وحشتهای برزخ را از اوبرطرف می کند.
لآلی الاخبار، ج ۴، ص ۱، الحکم الزاهره، ص ۲۸۳
۳۹٫ إذا أقامَ العَبدُ المُؤمِن فِی صَلاتِه نَظَرَالله – عزَّ و جلّ – إلَیه
وقتی بنده مؤمن به نماز می ایستد، خداوند سبحان به او نظر می کند.
وسائل الشیعه، ج ۳، ص ۲۱
۴۰٫ کَانَ رسُول الله (صلی الله علیه و اله) یَمسَحُ مَناکِبَنا فِی الصَّلاة و یَقُول: إستَوُوا و لاتَختَلِفُوا فَتَختَلِفَ قُلُوبُکم
رسول خدا (صلی الله علیه و اله) شانه های نمازگزاران را در نماز جماعت می گرفت و منظم می کرد، و می فرمود: مساوی و منظم باشید، نامنظم و جدا از هم نباشید که قلب های شما از یکدیگر جدا می شود.
جامع احادیث الشیعه، ج ۶ ، ص 30


[=Times New Roman]چهل حدیث ، عنوان عام كتاب هایى حاوى چهل حدیث و معمولا همراه با شرح آنهاست.
بنابر حدیث مشهورى از پیامبر اكرم صلی‌اللّه‌علیه‌وآله‌وسلم، در ترغیب مسلمانان به حفظ چهل حدیث كه به آن نیاز دارند، محدّثان و دانشمندان اسلامى به‌تدوین كتاب ها و رساله‌هاى بسیارى به زبان هاى عربى و فارسى و جز آن مشتمل بر چهل حدیث، با عناوین گوناگون كه معمولا عبارت «چهل حدیث» یا «اربعین» در آن درج شده است، پرداختند. حدیث یاد شده با صورت هاى گوناگونى در مجموعه‌هاى حدیثى آمده است، از جمله: «مَنْ حَفِظَ على اُمّتى اربعینَ حدیثآ ممّا یحْتاجُونَ الیه فى اَمرِدینهم، بَعَثَهُ اللّهُ عزّوجلّ یومَ القیامةِ فَقیهآ عالمآ» (هركس به سود امت من چهل حدیث حفظ كند كه در كار دین بدان نیازمندند، خداوند در روز قیامت او را فقیه و دانشمند مبعوث می‌كند)

اربعین‌نویسى در میان شیعیان سابقه دیرینه دارد:
1-كهن‌ترین اثر موجود در این زمینه كتاب الاربعین عن الاربعین فى فضائل على امیرالمؤمنین (تهران 1414) نوشته ابومحمد عبدالرحمان‌بن احمد خُزاعى نیشابورى است.
2-اربعون حدیثآ فى فضائل امیرالمؤمنین (قم 1379ش) از محمدبن ابی‌مسلم‌بن ابی‌الفوارس، از محدّثان سده ششم، نیز از كهن‌ترین اربعینهاى شیعى است. از ویژگی هاى این اربعین ذكرمحل و تاریخ سماع احادیث است (رجوع کنید به ابن‌ابی‌الفوارس رازى، مقدمه قبادلو، ص 64ـ 67).
3-علی‌بن عبیداللّه‌بن حسن بابویه معروف به منتجب‌الدین رازى* (متوفى بعد از 585) از دیگر عالمان شیعى است كه كتابى با عنوان الاربعون حدیثآ عن اربعین شیخآ من اربعین صحابیآ (قم 1408) نوشته است. رافعى قزوینى (ج 3، ص 221ـ222) از این اربعین و سماع آن نزد مؤلف در 584 یاد كرده است.
4-از دیگر اربعین هاى شیعه پیش از تشكیل دولت صفویه، الاربعون حدیثآ (قم 1374ش) از محمدبن مكى عاملى مشهور به شهید اول*
5-كتاب دیگرى به نام الاربعون حدیثآ از فاضل مقداد سِیورى حلى (رجوع کنید به آقابزرگ طهرانى، ج 1، ص 429) بوده است.

6-اربعون حدیثا از محمدتقی مجلسی(مجلسی اول)
7- چهل حدیث حضرت امام خمینی

تذکره;596786 نوشت:

[=Times New Roman]چهل حدیث ، عنوان عام كتاب هایى حاوى چهل حدیث و معمولا همراه با شرح آنهاست.
بنابر حدیث مشهورى از پیامبر اكرم صلی‌اللّه‌علیه‌وآله‌وسلم، در ترغیب مسلمانان به حفظ چهل حدیث كه به آن نیاز دارند، محدّثان و دانشمندان اسلامى به‌تدوین كتاب ها و رساله‌هاى بسیارى به زبان هاى عربى و فارسى و جز آن مشتمل بر چهل حدیث، با عناوین گوناگون كه معمولا عبارت «چهل حدیث» یا «اربعین» در آن درج شده است، پرداختند. حدیث یاد شده با صورت هاى گوناگونى در مجموعه‌هاى حدیثى آمده است، از جمله: «مَنْ حَفِظَ على اُمّتى اربعینَ حدیثآ ممّا یحْتاجُونَ الیه فى اَمرِدینهم، بَعَثَهُ اللّهُ عزّوجلّ یومَ القیامةِ فَقیهآ عالمآ» (هركس به سود امت من چهل حدیث حفظ كند كه در كار دین بدان نیازمندند، خداوند در روز قیامت او را فقیه و دانشمند مبعوث می‌كند)

اربعین‌نویسى در میان شیعیان سابقه دیرینه دارد:
1-كهن‌ترین اثر موجود در این زمینه كتاب الاربعین عن الاربعین فى فضائل على امیرالمؤمنین (تهران 1414) نوشته ابومحمد عبدالرحمان‌بن احمد خُزاعى نیشابورى است.
2-اربعون حدیثآ فى فضائل امیرالمؤمنین (قم 1379ش) از محمدبن ابی‌مسلم‌بن ابی‌الفوارس، از محدّثان سده ششم، نیز از كهن‌ترین اربعینهاى شیعى است. از ویژگی هاى این اربعین ذكرمحل و تاریخ سماع احادیث است (رجوع کنید به ابن‌ابی‌الفوارس رازى، مقدمه قبادلو، ص 64ـ 67).
3-علی‌بن عبیداللّه‌بن حسن بابویه معروف به منتجب‌الدین رازى* (متوفى بعد از 585) از دیگر عالمان شیعى است كه كتابى با عنوان الاربعون حدیثآ عن اربعین شیخآ من اربعین صحابیآ (قم 1408) نوشته است. رافعى قزوینى (ج 3، ص 221ـ222) از این اربعین و سماع آن نزد مؤلف در 584 یاد كرده است.
4-از دیگر اربعین هاى شیعه پیش از تشكیل دولت صفویه، الاربعون حدیثآ (قم 1374ش) از محمدبن مكى عاملى مشهور به شهید اول*
5-كتاب دیگرى به نام الاربعون حدیثآ از فاضل مقداد سِیورى حلى (رجوع کنید به آقابزرگ طهرانى، ج 1، ص 429) بوده است.

6-اربعون حدیثا از محمدتقی مجلسی(مجلسی اول)
7- چهل حدیث حضرت امام خمینی

خیلی ممنون
سوال اول اینکه اون 40 حدیث نماز رو خودتون تایید میکنید صحتش رو؟
و سوال دوم این که از بین این کتابهایی که معرفی کردید کدومش از همه معتبرتره ؟(قابل تهیه هم باشه)

*EHSAN*;596163 نوشت:
سلام خدمت همه دوستان و کارشناسان سایت وزین اسک دین
من یه درخواستی دارم

چند وقتیه که میخوام 40 تا حدیث پیدا کنم و حفظ کنم و بهشون عمل کنم..
اما خوردم به یه مشکل اساسی!
نمیتونم کتابی دارای حدیث ولو در حد 40 تا پیدا کنم که اطمینان تمام داشته باشم که این احادیث از زبان مبارک پیامبر یا یکی از ائمه معصومین بیرون آمده.
یعنی مشکلم درواقع اینه که شما یه کتابی رو به من معرفی کنید که احادیثش رو مطمئن باشم درسته...و واقعا این بزرگواران همچین مطلبی رو فرموده اند.
اصلا کسی تا حالا پی این مسئله رفته که مثلا 100 تا حدیثو که روش قسم میخوره رو کتابش کنه به خلق الله بگه آقا اینو واقعا خود پیامبر یا امام فرموده...بخونید و بهش عمل کنید.؟

آقاي محمد باقر بهبودي روايات صحيح و معتبر اصول كافي را جدا گانه و با عنوان "برگزيده كافي" چاپ كرده است شما مي توانيد از هر بابي يك روايت انتخاب كرده و حفظ كنيد.

فرج اله عباسي;596847 نوشت:
آقاي محمد باقر بهبودي روايات صحيح و معتبر اصول كافي را جدا گانه و با عنوان "برگزيده كافي" چاپ كرده است شما مي توانيد از هر بابي يك روايت انتخاب كرده و حفظ كنيد.

این انتخاب براساس اعتبار احادیث صورت گرفته یا براساس زیبا و کاربردی بودن؟
چون برای من اعتبار و صحت حدیث مهمه

سلام نگاه کنید حدیث رو دو دسته تقسیم میکنند:
1- متواتر (یعنی در حدودی که اطمینان پیدا میشه که معصوم اونو گفته نقل شده)
2- خبر واحد (که به حد تواتر و یقین نمیرسه و سندش میتونه صحیح یا ضعیف باشه)

مثلا در کتب اربعه که کعتبرترین کتابهای حدیثی شیعه هستند:

احادیث با سند صحیح: 25886
احادیث با سند ضعیف: 12868
احادیث با سند موثق: 8017
که جمع احادیث کتب اربعه میشه: 46771

اونی که شما میخوای میشه حدیث متواتر
چون حدیث با سند صحیح هم دلیل صدورش از ائمه نیست.

کارشناس گرامی تقاضا دارم بفرمایید تعداد احادیث متواتر ما چقدر است و آیا در مجموعه جداگانه ای چاپ شده اند؟

اول این که اون 40 حدیث نماز را که برای شما آوردم ضمن مشهور و معروف بودن از کتب معتبر و روایی خوبی نقل شده اند لذا تایید می کنم که برای شما ذکر کرده ام.
دوم این که کتاب هایی که معرفی کردم همه معتبرند و بر اساس سال تالیف به ترتیب ذکر کرده ام
سوم این که از اون کتبی که که ذکر کرده ام کتاب چهل حدیث امام خمینی در دسترس تر است البته کتب اربعین از نویسندگان دهه اخیر بسیار نوشته شده است مثا چهلچراغ از سیدجعفر پورموسوی

حجت‌الاسلام مسعودی در کتاب «آسيب‌شناسي حديث» طی پژوهشی به بررسی آسیب های مرحله نقل، فهم و حتی نقد حدیث پرداخته است :
محمدباقر بهبودی احادیث اصول کافی را طبق معیار برگزیده خود گزینش کرد، در حالی که کار دارالحدیث یک نوع احیا و تصحیح همه کافی و تعلیقه نویسی بر آن است و از‌اين حیث کاملا متفاوت است.
ما به هیچ روی همه احادیث هیچ کتابی را صحیح نمي‌دانیم اما تا‌ اين
حرف را بزنیم، تصور مي‌شود که در کتاب کافی و بقیه کتب اربعه باید صدها حدیث جعلی نشان دهیم. من سالهاست کافی را مي‌خوانم و سالهاست کتاب وضع و نقد حدیث خودم را تدریس مي‌کنم اما نه من و نه دانشجویان عزیزم نتوانسته‌ايم حتی به عدد انگشتانمان، حدیث جعلی در کافی ارایه دهیم. نمونه‌هایی که آورده مي‌شود همه تکراری و بسیار معدودند. شما حتی اگر صد حدیث بتوانید نشان دهید که جعلی هستند، نسبت به بیش از پانزده هزار حدیث کافی چه نسبتی پیدا مي‌کند؟ کمتر از یک درصد؛ یعنی نود و نه درصد احاديث کافی غیر جعلی اند. شما چند نفر غیرمعصوم سراغ دارید که نود و نه درصد کارشان پیراسته باشد.
لذا با این مبنای نویسنده کتاب مسعودی می گویم :
روایات در کتب اربعه یا متواتر است و یا خبر موثق است و یا خبر واحدی که جعلی نیست اما رویات جعلی بسیار معدود و محدود است
و حرف بهبودی را بر رویات ( احادیث با سند ضعیف: 12868 ) که گویای این مساله باشد جعلی و یا غیر قابل استناد باشند را قبول نداریم

دیدگاه علمای شیعه :
درباره تعداد راویان خبر متواتر علمای شیعه عدد معینی را ذکر نکرده‌اند؛ بلکه معیار تواتر نزد آنان افاده علم است و خبری را متواتر می‌دانند که تعداد راویان هر طبقه از سلسله سند آن به‌حدی است که مفید علم و یقین به صدور آن خبر از امام ـ علیه‌السلام ـ باشد و از طرف دیگر توافق آنها بر کذب و دروغ محال باشد و از این نظر هیچ فرقی بین متواتر لفظی، معنوی یا اجمالی قائل نشده‌اند.
ضمنا بنده چنین کتابی را در این عصر ندیده ام که علمای ما آن را نوشته باشند که فقط احادیث متواتر نقل شده باشد.

ضمن تشکر از استاد شما فرمودید که احادیث جعلی کافی انگشت شمار و یا نهایتا تا صدتا هستند. تعداد روایات متواتر رو هم میتونیم متقابلأ به اندازه روایات جعلی بدونیم.

کاش مجموعه ای از روایات متواتر داشتیم و همینطور از روایات جعلی و این دو موضوع مشخص بودند.

حالا اگه مبناها هم فرق بکنه میشه گفت این قطعا متواتر یا جعلیه و این مختلف فیه هست عده ای میگن جعلیه یا متواتر

مثل کاری که نرم افزار نور برای سند احادیث کرده اگه اجماع یا بدون اختلاف باشه صحیح یا ضعیف بودن سند رو مطلق گفته اگه اختلاف باشه هم اختلافی بودنو گفته بعدش اجتهاد خودشونو گفتن.

تذکره;597192 نوشت:
نه من و نه دانشجویان عزیزم نتوانسته‌ايم حتی به عدد انگشتانمان، حدیث جعلی در کافی ارایه دهیم.

از پاسخ هاتون سپاسگزارم
ببخشید ولی مثلا الان دیگه قطعیه که قرآن تحریف نشده(مخصوصا با اتفاقی که برای کربلایی کاظم افتاد) بنابراین روایات تحریف قرآن در اصول کافی قطعا رد میشه!(بماند که در سایت های سلفی و وهابی ، شیعه رو با همین روایات تحریف قرآن چقدر میکوبن)
شما مطمئنید به عدد انگشتان دست نتونستید حدیث جعلی در کافی ارایه بدید؟

*EHSAN*;596889 نوشت:
این انتخاب براساس اعتبار احادیث صورت گرفته یا براساس زیبا و کاربردی بودن؟
چون برای من اعتبار و صحت حدیث مهمه

اين انتخاب بر اساس اعتبار روايات از لحاظ سند است يعني هر حديثي كه تمام راويان آن ثقه و مورد اعتماد هستند انتخاب شده است و به عنوان حديث معتبر آمده است البته برخي گفته اند احاديث معتبر كافي بيش از اينها بود ولي همه قبول دارند كه اين روايات معتبرند و بهبوبدي فقط روايات معتبر از نظر سندي را آورده است.
در ضمن علامه مجلسي كتابي به نام مرآه العقول دارد كه كتاب كافي را شرح داده و در ذيل هر حديث معتبر بودن يا نبودن آن را نوشته و سپس اصل حديث را شرح داده است.

**تبسم**;597173 نوشت:
حدیث رو دو دسته تقسیم میکنند:
1- متواتر (یعنی در حدودی که اطمینان پیدا میشه که معصوم اونو گفته نقل شده)
2- خبر واحد (که به حد تواتر و یقین نمیرسه و سندش میتونه صحیح یا ضعیف باشه)

احادیث جعلی هم میشه دسته سوم

*EHSAN*;597340 نوشت:
از پاسخ هاتون سپاسگزارم
ببخشید ولی مثلا الان دیگه قطعیه که قرآن تحریف نشده(مخصوصا با اتفاقی که برای کربلایی کاظم افتاد) بنابراین روایات تحریف قرآن در اصول کافی قطعا رد میشه!(بماند که در سایت های سلفی و وهابی ، شیعه رو با همین روایات تحریف قرآن چقدر میکوبن)
شما مطمئنید به عدد انگشتان دست نتونستید حدیث جعلی در کافی ارایه بدید؟

با سلام

بحث حدیث بسیار عمیق وپیچیده است ....

در زمینه تحریف قران ، تواتر اخبار تحریف از خود قران وقرائات مختلفش بیشتر است !

وهابیون اگر مرد میدان هستند صحاح خودشان را از اخبار متواتر تحریف پاک کنند وقرائات معارض را حل کنند :

https://sites.google.com/site/hojjah/tahtif.ghoran.naghd.zip?attredirects=0&d=1

*EHSAN*;597340 نوشت:
از پاسخ هاتون سپاسگزارم
ببخشید ولی مثلا الان دیگه قطعیه که قرآن تحریف نشده(مخصوصا با اتفاقی که برای کربلایی کاظم افتاد) بنابراین روایات تحریف قرآن در اصول کافی قطعا رد میشه!(بماند که در سایت های سلفی و وهابی ، شیعه رو با همین روایات تحریف قرآن چقدر میکوبن)
شما مطمئنید به عدد انگشتان دست نتونستید حدیث جعلی در کافی ارایه بدید؟

استاد تذکره؟
(میدونم سرتون شلوغه فقط خواستم بدونم شما تو کلاساتون باب روایات کافی در مورد تحریف قرآن رو کامل رد میکنید دیگه.درسته؟البته به غیر از اونایی که در اصل تفسیر آیست و اشتباها به عنوان تحریف مطرح شده(اینو از فایل جناب خیر البریه فهمیدم)))


پرسش:
یک کتابی را در 40 حدیث به من معرفی کنید که احادیثش رو مطمئن باشم درست است...و واقعا این بزرگواران همچنین مطلبی رو فرموده اند.

پاسخ:


[=Times New Roman]چهل حدیث ، عنوان عام كتاب هایى حاوى چهل حدیث و معمولا همراه با شرح آنهاست.
بنابر حدیث مشهورى از پیامبر اكرم (صلی‌اللّه‌علیه‌وآله‌وسلم)، در ترغیب مسلمانان به حفظ چهل حدیث كه به آن نیاز دارند، محدّثان و دانشمندان اسلامى به‌تدوین كتاب ها و رساله‌هاى بسیارى به زبان هاى عربى و فارسى و جز آن مشتمل بر چهل حدیث، با عناوین گوناگون كه معمولا عبارت «چهل حدیث» یا «اربعین» در آن درج شده است، پرداختند.
حدیث یاد شده با صورت هاى گوناگونى در مجموعه‌هاى حدیثى آمده است،
از جمله: «مَنْ حَفِظَ على اُمّتى اربعینَ حدیثآ ممّا یحْتاجُونَ الیه فى اَمرِدینهم، بَعَثَهُ اللّهُ عزّوجلّ یومَ القیامةِ فَقیهآ عالمآ»
(هركس به سود امت من چهل حدیث حفظ كند كه در كار دین بدان نیازمندند، خداوند در روز قیامت او را فقیه و دانشمند مبعوث می‌كند)

اربعین‌نویسى در میان شیعیان سابقه دیرینه دارد:
1-كهن‌ترین اثر موجود در این زمینه كتاب الاربعین عن الاربعین فى فضائل على امیرالمؤمنین (تهران 1414) نوشته ابومحمد عبدالرحمان‌بن احمد خُزاعى نیشابورى است.
2-اربعون حدیثآ فى فضائل امیرالمؤمنین (قم 1379ش) از محمدبن ابی‌مسلم‌بن ابی‌الفوارس، از محدّثان سده ششم، نیز از كهن‌ترین اربعینهاى شیعى است. از ویژگی هاى این اربعین ذكرمحل و تاریخ سماع احادیث است (رجوع کنید به ابن‌ابی‌الفوارس رازى، مقدمه قبادلو، ص 64ـ 67).

3-علی‌بن عبیداللّه‌بن حسن بابویه معروف به منتجب‌الدین رازى* (متوفى بعد از 585) از دیگر عالمان شیعى است كه كتابى با عنوان الاربعون حدیثآ عن اربعین شیخآ من اربعین صحابیآ (قم 1408) نوشته است. رافعى قزوینى (ج 3، ص 221ـ222) از این اربعین و سماع آن نزد مؤلف در 584 یاد كرده است.

4-از دیگر اربعین هاى شیعه پیش از تشكیل دولت صفویه، الاربعون حدیثآ (قم 1374ش) از محمدبن مكى عاملى مشهور به شهید اول*
5-كتاب دیگرى به نام الاربعون حدیثآ از فاضل مقداد سِیورى حلى (رجوع کنید به آقابزرگ طهرانى، ج 1، ص 429) بوده است.
6-اربعون حدیثا از محمدتقی مجلسی(مجلسی اول)
7- چهل حدیث حضرت امام خمینی

پرسش:
معتبرترین و مسندترین کتاب حدیثی چبست و چند وقتی است که میخواهم 40 تا حدیث پیدا کنم و حفظ کنم و بهشون عمل کنم آن احادیث را می خواهم

پاسخ :
حضرت رسول اکرم)صلی الله علیه و اله(:
۱٫ الصَّلاة مِعرَاجُ المُؤمِن
نماز، معراج مؤمن است.

2. الصَّلاة نُورُ المُؤمِن
نماز نور مؤمن است.

3. عَلَمُ الایمَان الصَّلاة
علامت و نشانه ایمان نمازاست.

4. الصَّلاة عِمَادُ دِینُکُم
نماز، پایه و ستون دین شماست.

۵٫ عَلَمُ الاسلامِ الصَّلاة
نماز، پرچم اسلام است.

6. اِنَّ الصَّلاة قُربانُ المُؤمِن
همانانماز خواندن وسیله نزدیکی مؤمن به خداست.

۷٫ موضِعِ الصَّلاة مِنَ الدِّین کَموضِعِ الرَّأسِ مِنَ الجَسَد
جایگاه نماز در دین ، مانند جایگاه سر در بدن است.

۸٫ الصَّلاة مِفتَاحُ الجَّنَّه
نماز کلید بهشت است.

9. قُرَّهُ عَینِی فِی الصَّلاة
روشنی چشم من در نماز است.

۱۰٫ مَن حَافَظَ عَلَی الجَمَاعَه حِیثُمَا کَانَ مَرَّ عَلَی الصِّراطِ کَالبَرقِ الخَاطِفِ اللّامِع فِی أوَّلِ زُمرهِ مَعَ السّابِقِین
کسی که محافظت و مداومت بر نماز جماعت کند، مانند برق سریع و درخشان همراه نخستین گروه بهشتیان از روی صراط می گذرد.

۱۱٫ إنَّ الله وَعَدَ أن یَدخُلَ الجَّنَّه ثَلاثَه نُفُورٍ بِغَیرحِسابٍ و یَشفَعُ کُلَّ واحِدٍ مِنهُم فِی ثَمانِینٍ الفاً، المُؤذِّن و الامام، و رَجُل یَتَوَضَّا ثُمَّ یَدخُل المَسجِد فَیُصَلِّی فِی الجَماعَه
همانا خداوند به سه گروه وعده داد، بدون حساب وارد بهشت شوند، و هر یک از این سه گروه (روز قیامت) می توانند هشتاد هزار نفر راشفاعت کنند وآن ها عبارتند از: ۱- مؤذن ۲- امام جماعت ۳- کسی که وضو بگیرد، سپس داخل مسجد شود و نماز را به جماعت به جا آورد.

۱۲٫ التَّکبِیرهَ الأولی مَعَ الامامِ خَیرٌ مِنَ الدُّنیا وَ مَا فِیهَا
تکبیر اول را با امام جماعت گفتن بهتر است از دنیا و آنچه در آن است.

۱۳٫ إنَّ الله یَستَحیِیَ مِن عَبدِهِ إذا صَلَّی فِی جَماعَهٍ ثُمَّ سَألَهُ حَاجَهً أن یَنصَرف حَتّی یَقضِیهَا
زمانی که بنده ای نمازش را به جماعت بخواند، خداوند از او حیاء می کند، و هنگامی که از او طلب حاجت کرد، منصرف نشود، مگراین که حاجتش را برآورد.

14. مَن حَافَظَ عَلی الصَّفِ الاَوَّل وَ التَّکبِیرَهِ الأولی لایُؤذِی مُسلِماً، أعطَاهُ الله مِن الاجرِ مَا یُعطِی المُؤذِّنُون فِی الدُّنیا و الآخِره
کسی که محافظت و مداومت بر صف اول و تکبیر اول نماید، و مسلمانی را اذیت نکند، خداوند به او اجری معادل اجری که مؤذنین در دنیا و آخرت دریافت می کند، عطاخواهد کرد.

۱۵٫ ألا أنَّ الصَّلاهَ مَأدَبَهُ الله فِی الارضِ قَد هَنَأهَا لِاَهلِ رَحمَتِه فِی کُلِّ یَومٍ خَمسَ مَرّات
آگاه باشید نماز سفره گسترده خدا در زمین است که خداوند آن را روزی پنج بار برای اهل رحمتش (افراد شایسته رحمت) گوارا نموده است.

۱۶٫ الصَّلاهُ رَأسُ الاسلامِ ­­
نماز (به منزله) رأس اسلام است.

۱۷٫ اَوَّلَ مَا یَسألُونَ عَنهُ الصَّلواتِ الخَمسِ
اولین چیزی که از انسان ها سؤال می شود، نمازهای پنج گانه است.

18. الصَّلاهُ نورٌ
نماز، روشنی است.

۱۹٫ إنَّ أحَبَّ الأعمالِ إلَی الله – عَزَّوجلّ- الصَّلاهُ و البِرُّ و الجَهادِ
همانا، محبوب ترین اعمال در نزد خداوند: نماز، نیکی کردن و جهاد در راه خداست.

20. صَلاهُ الرَّجُلِ تَطَوُعاً حَیثُ لایَراهُ النّاس تَعدِلُ صَلاتُهُ عَلی أعیُنِ النّاسِ خَمساً و عَشرِین
نماز مرد که داوطلبانه و مستحبی درجایی که مردم او را نبینند به جا آورد، برابر بیست و پنج نماز است که در برابرچشم مردم انجام دهد.

21. بِالصَّلاهِ یَبلُغُ العَبد إلَی الدَّرَجَهِ العُلیاءِ لأنَّ الصَّلاهَ تَسبِیحٌ و تَهلِیلٌ و تَحمِیدٌ و تَکبِیرٌ و تَمجِیدٌ و تَقدِیسٌ و قُولٌ و دَعوهٌ
به وسیله نماز بنده به درجه عالی و مقام والا می رسد، زیرا نماز تسبیح و تهلیل و تحمید وتکبیر و تمجید و تقدیس الهی است ، نماز قول حق و دعوت به سوی حق می باشد.
22. نَومٌ عَلَی عِلمٍ خَیرٌ مِن صَلاهٍ عَلَی جَهلٍ
خواب باعلم بهتر از نماز با جهل است.

23. الصَّلاهُ أُنس فِی قَبرِه و فَراشٌ تَحتَ جَنبِه و جَوابٌ لِمُنکَرٍ و نَکِیر
نماز مونس (نمازگزار) در قبر، فرش نیکو در زیرش، و پاسخ نمازگزار برای نکیر و منکر می باشد.
24. الصَّلاهُ زَادَ لِلمُؤمِنِ مِنَ الدُّنیا إلَی الأخِره
نماز زاد و توشه مؤمن در دنیا برای آخرت می باشد.

۲۵٫ الصَّلاهُ إجابةٌ لِلدُّعاءِ و قَبُولٌ لِلأعمَال
نمازموجب اجابت دعا و قبولی اعمال است.

26. الصَّلاهُ سلاحٌ عَلَی الکَافر
نماز سلاح مؤمن علیه کافراست.

۲۷٫ مَثَلُ الصَّلاهُ الخَمسِ کَمِثلِ نَهرٍ جارٍ، عذب عَلی بَابِ أحدُکُم یَغتَسِلُ فِیه کُلَّ یَومٍ خَمسَ مَرّاتٍ فَما یَبقَی ذالِک مِنَ الدَّنَس
نمازهای پنج گانه به نهر جاری گوارایی می مانند که بر در خانه هایتان روان است وهر روز پنج بار خود را در زلال آن شست و شو می دهید، و دیگر هیچ پلیدی باقی نمی ماند.

۲۸٫ الصَّلاهُ تَسوَدُّ وَجه الشَّیطان
نماز چهره شیطان را سیاه می کند.

۲۹٫ لاصَلوهَ لِمَن لایُطِعِ الصَّلاه، و طَاعَهُ الصَّلاهُ أن تَنهَی عَنِ الفَحشاء و المُنکر
کسی که مطیع نماز نباشد، نمازش کامل نیست و اطاعت از نماز همان دوری از فحشاء و منکر است.

۳۰٫ قَال الله تَعالَی: إفتَرضتَ عَلَی أُمَّتِکَ خَمسَ صَلواتٍ و عَهدتُ عِندِی عَهداً إنَّهُ مَن حَافَظَ عَلیهِنَّ لِوَقتِهِنَّ أدخَلتَه الجَنَّهَ و مَن لَم یُحافِظ عَلیهِنَّ فَلا عَهدَ لَهُ عِندِی
خداوند متعال فرمود: نمازهای پنج گانه را بر امت توواجب کردم و با خود پیمان بستم که هر کس مراقب آن نمازها و وقت آنها باشد، او را به بهشت داخل نمایم، و کسی که مراقب آنها نباشد، من تعهدی نسبت به او ندارم.

۳۱٫ یَا أباذر! مَادُمتَ فِی الصَّلاهِ فِإنَّکَ تَقرَعُ بَابُ المُلکِ الجَبَّار و مَن یَکثُر قَرعَ بابِ المُلک فَإنَّه یَفتَح لَه
ای ابوذر! تاهنگامی که در نماز هستی درب خانه ملک جبار را می کوبی ، و هر کس درب خانه ملک را بسیار بکوبد، به رویش باز می شود.

۳۲٫ لایَزالُ الشَّیطان یَرعَبُ مِن بَنِی آدَمَ حَافَظ عَلَی الصَّلَواتِ الخَمسِ فَإذا ضَیَّعَهُنَّ تَجرَءُ عَلَیه و أوقَعَهُ فِی العَظائِم
تا وقتی که فرزندان آدم، نمازش را به دقت و با شرایط و آداب می خواند، شیطان پیوسته از او در وحشت و هراس است؛ پس اگر نماز را ضایع نموده (و در وقت مقرر آن به جا نیاورد)، شیطان بر او چیره می شود و او را در گناهان کبیره انداخته و وی را گرفتار می کند.

۳۳٫ لَوکَانَ عَلی بَابِ دارِ أحَدُکُم نَهرُ و اغتَسَلَ فِی کُلِّ یَومٍ مِنهُ خَمسَ مَرّات أکَانَ یَبقی فِی جَسَدهِ مِن الدّرنِ شَیءٌ؟ قُلتُ: لا. قَالَ: فَإنَّ مِثلَ الصَّلاةِ کَمِثلِ النَّهر الجَارِی کُلَّما صَلّی صَلاة کَفَرَت مَا بَینَهُما مِنَ الذُّنُوبِ
اگر در کنار خانه شما نهری باشد و در روز پنج نوبت خود را در آن شست و شو دهید، آیا در بدن شما چیزی از آلودگی ها می ماند؟ هرگز! (انسان از آلودگی پاک می شود) نماز نیز مثل نهر جاری و روانی است که هرگاه بر پا می شود گناهان را می شوید و از بین می برد.

۳۴٫ قُم فَصَلِّ فإنَّ فِی الصَّلاهِ شِفاء
بر خیز و نماز به جا آور! پس همانا در نماز شفا است.
۳۵٫ الصَّلاة کَفّارَةُ الخَطایا ثُمَّ قَرَأَ: " إِنَّ الْحَسَنَاتِ یُذْهِبْنَ السَّیِّئَاتِ"
نماز کفاره گناهان می باشد. سپس آن حضرت این آیه را خواند که :"حسنات سیئات را از بین می برد".

۳۶٫ نَوِّرُوا مَنازِلَکُم بِالصَّلاة و قَرائَةِ القُران
به خانه هایتان با خواندن نماز، و قرائت قرآن، نورانیت ببخشید.

37. مَا مِن صَلاةٍ یحضََر وَقتَها إلّا نَادی مَلَکٌ بَینَ یَدَیِ النّاسِ: أیُّها النّاس! قُومُوا إلی نِیرانِکُم الَّتِی أوقَدتُمُوها عَلی ظُهُورِکُم فَاطفَئُوها بِصَلاتِکُم
هیچ نمازی نیست مگر این که چون وقت آن فرا می رسد فرشته ای درپیش روی مردمان ندا می کند: ای مردم! برخیزید به سوی آتشی که بر پشت خودافروخته اید، تا آن را با نماز خویش خاموش کنید.
38. إنَّ الصَّلاة تَأتِی إلَی المَیِّتِ فِی قَبرِه بِصُورَةِ شَخصٍ أنوَرِ اللَّونِ یُونِسُه فِی قَبرِه و یَدفَع عَنهُ أهوالَ البَرزَخ
نماز به صورت انسانی سفید چهره وارد قبر میت شده و با او انس می گیرد و وحشتهای برزخ را از اوبرطرف می کند.

۳۹٫ إذا أقامَ العَبدُ المُؤمِن فِی صَلاتِه نَظَرَالله – عزَّ و جلّ – إلَیه
وقتی بنده مؤمن به نماز می ایستد، خداوند سبحان به او نظر می کند
.
۴۰٫ کَانَ رسُول الله)صلی الله علیه و اله( یَمسَحُ مَناکِبَنا فِی الصَّلاة و یَقُول: إستَوُوا و لاتَختَلِفُوا فَتَختَلِفَ قُلُوبُکم
رسول خدا)صلی الله علیه و اله(شانه های نمازگزاران را در نماز جماعت می گرفت و منظم می کرد، و می فرمود: مساوی و منظم باشید، نامنظم و جدا از هم نباشید که قلب های شما از یکدیگر جدا می شود.

منابع:
(1)کشف الاسرار، ج ۲، ص ۶۷۶
(2)نهج الفصاحه، ص ۳۹۶
(3)شهاب الاخبار، ص ۵۹
(4)میزان الحکمه، ج ۵، ص ۳۷۰
(5)کنز العمال ، ج ۷، ص ۲۷۹ حدیث ۱۸۸۷
(6)کنز العمال ، حدیث
(7)کنز العمال، ج ۷، حدیث ۱۸۹۷۲ ۱۸۹۰۷
(8)نهج الفصاحه، حدیث ۱۵۸۸
(9)نهج الفصاحه، ص ،۲۸۳ حدیث۱۳۴۳
(10)ثواب الاعمال، ص ۳۴۳
(11)مستدرک الوسائل، ج ۱، ص ۴۸۸
(12)مستدرک الوسائل، ج ۱، ص ۴۸۸
(13)بحار الانوار، ج ۸۸ ص ۴
(14)وسائل الشیعه ، ج ۵، ص ۳۸۷
(15)مستدرک الوسایل ، ج ۱، ص ۱۷۰
(16)بحار الانوار، ج ,۱۷ ص ۱۲۷میزان الحکمه، ج ۵، ص ۳۶۷
(17)کنز العمّال، ج ۷، حدیث ۱۸۸۵۹
(18)میزان الحکمه، ج۱۰ ص ۲۳۴
(19)وسائل الشیعه، ج ۳، ص ۲۷
(20)نهج الفصاحه ص ۳۹۱
(21)بحار الانوار، ج ۸۲ ص ۲۳۲ جامع احادیث الشیعه، ج۴، ص ۲۲
(22)نهج الفصاحه، ص ۶۳۳
(23)بحار الانوار، ج ۸۲ ص ۲۳۲
(24)بحار الانوار، ج۸۲ ص ۲۳۲
(25)بحار الانوار، ج ۸۲ ص ۱
(26)بحار الانوار، ج ,۸۲ ص ۵۶و ۲۳۱
(27)کنز العمال، ج ۷، ص ۲۹۱ حدیث ۱۸۹۳۱
(28)نهج الفصاحه، ص ۳۹۶
(29)بحار الانوار، ج۸۲ ص ۱۹۸
(30)کنز العمال، ج ۷، ص۲۷۹ حدیث ۱۸۸۷۲
(31)بحار الانوار، ج ,۷۷ ص۸۰ میزان الحکمة، ج ۵، ص ۳۷۷
(32)بحار الانوار، ج۸۲ ص ۲۰۲
(33)وسائل الشیعه، ج ۲، ص ۷
(34)جامع احادیث الشیعه، ج ۴، ص ۲۸
(35)تفسیر ابوالفتوح رازی، ج ۱، ص ۲۴۸
(36)کنز العمال، ج ۱۵، ص ۳۹۲، حدیث ۴۱۵۱۸
(37)محجة البیضاء، ج ۱، ص ۳۳۹
(38)لآلی الاخبار، ج ۴، ص ۱، الحکم الزاهره، ص ۲۸۳
(39)وسائل الشیعه، ج ۳، ص ۲۱
(40)جامع احادیث الشیعه، ج ۶ ، ص 30

موضوع قفل شده است