تضاد در حکم سقط جنین

تب‌های اولیه

15 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
تضاد در حکم سقط جنین

دوستان سلام

دختری مقلد حضرت آیة الله مکارم است و پسر مقلد حضرت امام خامنه ای است. چون سابقه معلولیت ذهنی در خانواده آنها بوده می خواهند بدانند اگر در بارداری، جنین به تشخیص قطعی دچار معلولیت ذهنی شد، برای سقط جنین باید طبق نظر کدام مرجع عمل کنند و چه کار باید بکنند؟
حقیر استفتائات هر دو مرجع را بررسی کردم اما با جواب هایی علی الظاهر متضاد روبرو شدم.
از سویی اگر نگهداری فرزند عسر و حرجی ایجاد کند، سقط را جایز می دانند و از سویی دیگر می فرمایند که عیوب ژنتیکی و ناقص الخلقه بودن مجوزی برای سقط نیست.
آیا نگهداری فرزند ناقص الخلقه عسر و حرج ندارد؟

نظر حضرت آیة الله مکارم:
[SPOILER]2- آیا سقط عمدى جنینى که مطمئنیم یا احتمال مى دهیم، معیوب و نارسا مى باشد در هر ماهى از باردارى اگر دیه لازمه هم پرداخت شود، مجاز است؟
هرگاه در مراحل ابتدایى جنین باشد و جنین به صورت انسان کامل در نیامده باشد باقى ماندن جنین در آن حالت سپس تولّد ناقص آن باعث عسر و حرج شدید براى پدر مادر گردد، با این شرایط مانعى ندارد و احتیاطاً باید دیه را بدهند.
5- آیا در موارد زیر مى توان سقط جنین کرد؟
الف) مادر بیمار باشد، و ادامه حاملگى (با تشخیص پزشک، و وضعیّتى که مادر دارد، و خودش نیز تشخیص داده) باعث تشدید بیمارى و وخامت حال مادر گردد.
ب) بیمارى فوق به درجه اى برسد که حیات مادر متوقّف بر سقط جنین باشد.
ج) مادر در کمال صحّت و سلامتى است، و هیچگونه خطرى او را تهدید نمى کند، و جنین نیز سالم است، ولى دو سر دارد. یا سر جنین به شکل انسان نیست، و اگر با چنین حالتى متولّد شود، طبق تشخیص پزشک، ممکن است چند روز پس از تولّد از دنیا برود. یا ادامه حیات چنان فرزندى براى خود او، و والدین و جامعه مشکلاتى خواهد داشت.
د) در فروض فوق، حکم مسأله را قبل و بعد از ولوج روح بیان فرمایید.
هـ) در هر صورت، آیا مسئولیّتى از نظر شرعى براى پزشک و زوجین وجود دارد؟
و) چنانچه لازم باشد پزشک مرد اقدام به سقط جنین نماید، چه حکمى دارد؟
سقط جنین تنها در صورتى جایز است که جان مادر در خطر باشد. همچنین اگر بیمارى شدیدى مادر را تهدید کند، و جنین هنوز به مرحله دمیدن روح نرسیده باشد. و نیز اگر تشخیص قطعى داده شود که جنین به گونه اى ناقص است که براى پدر و مادر و اطرافیان سبب عسر و حرج شدید مى شود، مشروط بر اینکه روح در آن دمیده نشده باشد. در این سه صورت، ختم حاملگى جایز است. و اگر راه منحصر به طبیب مرد باشد، در این صورت مانعى ندارد. و احتیاط آن است که پدر و مادر، طبیب را نسبت به دیه تبرئه کنند.
16- آیا سقط جنین جایز است و اگر جایز باشد دیه دارد؟
در صورتى که از گفته متخصّصین یقین یا خوف خطر یا ضرر مهمّى حاصل شود اقدام به سقط جنین جایز است (مادامى که به صورت انسان کاملى در نیامده باشد) و چون احتمال تعلّق دیه مى رود احتیاط آن است که ورثه این کودک (غیر از پدر و مادر) با میل و رضاى خود از آن صرف نظر کنند.
19- آیا در موارد زیر قبل از ولوج روح مى توان سقط درمانى انجام داد: الف) بیماریهایى که مى دانیم مسلّماً جنین پس از تولّد خواهد مرد. ب) بیماریهاى ژنیتیکى. ج) ناهنجاریهاى نوزادان مثل آنانسفالى.
سقط جنین در این موارد اشکال دارد به خصوص این که پیش بینى هاى فوق جنبه قطعى ندارد.
[/SPOILER]

نظر حضرت امام خامنه ای:
[SPOILER]س 1262: پزشک بعد از معاينه در ماههاى اول حاملگى به زن گفته است که استمرار باردارى احتمال خطر جانى براى او دارد و در صورتى که حاملگى ادامه پيدا کند، فرزندش ناقص‏الخلقه متولد خواهد شد و به همين دليل پزشک دستور سقط جنين داده است، آيا اين کار جايز است؟ و آيا سقط جنين قبل از دميده شدن روح به آن جايز است؟
ج: ناقص‏الخلقه بودن جنين، مجوّز شرعى براى سقط جنين حتّى قبل از ولوج روح در آن محسوب نمى‏شود، ولى اگر تهديد حيات مادر بر اثر استمرار حاملگى مستند به نظر پزشک متخصص و مورد اطمينان باشد، سقط جنين قبل از ولوج روح در آن اشکال ندارد

س 1263: پزشکان متخصص مى‏توانند از طريق استفاده از روشها و دستگاههاى جديد، نواقص جنين در دوران باردارى را تشخيص دهند و با توجه به مشکلاتى که افراد ناقص‏الخلقه بعد از تولد در دوران زندگى با آن مواجه مى‏شوند، آيا سقط جنينى که پزشک متخصص و مورد اطمينان آن را ناقص‏الخلقه تشخيص داده، جايز است؟
ج: سقط جنين در هر سنّى به مجرّد ناقص‏الخلقه بودن آن و يا مشکلاتى که در زندگى با آن مواجه مى‏شود، جايز نمى‏شود.

س 1265: بعضى از زوج‏ها، مبتلا به بيمارى‏هاى خونى بوده و داراى ژن معيوب مى‏باشند و در نتيجه ناقل بيمارى به فرزندان خود هستند و احتمال اين که اين فرزندان مبتلا به بيمارى‏هاى شديد باشند، بسيار زياد است و چنين کودکانى از بدو تولّد تا پايان عمر، دائما در وضع مشقّت بارى به سر خواهند برد. مثلاً بيماران هموفيلى همواره ممکن است با کوچکترين ضربه‏اى دچار خونريزى شديد منجر به فوت و فلج شوند. حال آيا با توجّه به اين که تشخيص اين بيمارى در هفته‏هاى اوّل باردارى ممکن است آيا سقط جنين در چنين مواردى جايز است؟
ج: اگر تشخيص بيمارى در جنين قطعى است و داشتن و نگهداشتن چنين فرزندى موجب حرج مى‏باشد، در اين صورت جايز است قبل از دميده شدن روح، جنين را اسقاط کنند ولى بنا بر احتياط، ديه آن بايد پرداخت شود.

س: آيا مى‌توان با تشخيص قطعى بيمارى در جنين‌هايى كه دچار عيوب ژنتيك بوده و يا مادر آنها در طى باردارى بر اثر ابتلاء به بعضى بيمارى‌هاى عفونى بيمار شده‌اند، قبل از دميده شدن روح (چهار ماه و ده روز) جنين را سقط نمود؟
لازم به ذكر است اين كودكان از بدو تولد تا پايان عمر دائماً در وضع مشقّت‌بارى به سر خواهند برد و خانواده و جامعه نيز بهاى گزافى را از نظر روانى و مادى بايد به دوش بكشند.
ج) اگر نگهدارى و بزرگ كردن طفل معلول و عقب‌مانده و ناقص‌الخلقه براى والدين داراى زحمت و مشقت بيش از متعارف باشد به مقدارى كه در عسر و حرج واقع مى‌شود، اسقاط جنين پيش از دميده شدن روح در او مانع ندارد.

س: در منابع و عرف پزشکى، خطر جانى و مرگ مادر و احتمال عوارض در حاملگى‌‌‌ها و بيماريهاى مختلف، با درصد تعيين مى‌شود. آيا سقط درمانى، فقط در مواردى كه درصد بالايى از خطر، مادر يا كودك را تهديد مى‌كند، جايز است، يا درصد پايين نيز مى‌تواند مجوز باشد؟
ج) ناقص‏الخلقه بودن جنين، مجوّز شرعى براى سقط جنين حتّى قبل از ولوج روح در آن محسوب نمى‏شود، ولى اگر تهديد حيات مادر بر اثر استمرار حاملگى مستند به نظر پزشك متخصص و مورد اطمينان باشد و يا موجب مشقّت شديده باشد، سقط جنين قبل از ولوج روح در آن اشكال ندارد. [/SPOILER]

علی علی

با نام و یاد دوست


کارشناس بحث: استاد سجاد

[="Tahoma"][="Black"]

مکلف;556808 نوشت:
دوستان سلام

دختری مقلد حضرت آیة الله مکارم است و پسر مقلد حضرت امام خامنه ای است. چون سابقه معلولیت ذهنی در خانواده آنها بوده می خواهند بدانند اگر در بارداری، جنین به تشخیص قطعی دچار معلولیت ذهنی شد، برای سقط جنین باید طبق نظر کدام مرجع عمل کنند و چه کار باید بکنند؟
حقیر استفتائات هر دو مرجع را بررسی کردم اما با جواب هایی علی الظاهر متضاد روبرو شدم.
از سویی اگر نگهداری فرزند عسر و حرجی ایجاد کند، سقط را جایز می دانند و از سویی دیگر می فرمایند که عیوب ژنتیکی و ناقص الخلقه بودن مجوزی برای سقط نیست.
آیا نگهداری فرزند ناقص الخلقه عسر و حرج ندارد؟

عرض سلام و احترام و تشکر از سؤال شما

معیار مرجع تقلید خانم است که اگر اجازه چنین کاری بدهند ، شرعا مانعی برای سقط جنین خانم نیست فتوای حضرت آیت الله مکارم شیرازی را هم که خود نقل کرده اید :

هرگاه در مراحل ابتدایى جنین باشد و جنین به صورت انسان کامل در نیامده باشد باقى ماندن جنین در آن حالت سپس تولّد ناقص آن باعث عسر و حرج شدید براى پدر مادر گردد، با این شرایط مانعى ندارد و احتیاطاً باید دیه را بدهند.

پی نوشت:
http://makarem.ir/Question/ViewQuestion.aspx?lid=0&mid=26400[/]

دوستان سلام

آیا از لحاظ اخلاقی نیز، سقط جنین در این شرایط جایز هست؟

علی علی

[="Tahoma"][="Black"]

مکلف;558240 نوشت:
دوستان سلام

آیا از لحاظ اخلاقی نیز، سقط جنین در این شرایط جایز هست؟

علی علی

با عرض سلام و احترام و تشکر از سؤال شما

لطفا این سؤال را با کارشناسان اخلاق سایت در میان بگذارید .

در پناه حضرت حق باشید[/]

[="Arial"][="Navy"]سلام

روح از چه زمانی به جنین دمیده میشه ؟[/]

باغ بهشت;558783 نوشت:
سلام

روح از چه زمانی به جنین دمیده میشه ؟

من تو اينترنت خوندم چهار ماه و ده روزگي كه نوشته بود در روايت توصيه شده اسم بچه رو تا قبل اين زمان قطعي كنن

[="Tahoma"][="Black"]

باغ بهشت;558783 نوشت:
سلام

روح از چه زمانی به جنین دمیده میشه ؟

با عرض سلام و احترام

آن طور که نقل شده حدود چهار ماهگی جنین روح در او دمیده می شود.

موفق باشید[/]

دوستان سلام

گویا از زمانی که جنین در رحم حرکت می کند، روح در او دمیده شده است. معمولا این موضوع در حدود 4 ماهگی رخ می دهد.

علی علی

دوستان سلام

ببخشید سوال جدیدی در این رابطه پیش آمد:

الان پزشکی قانونی، برای بیماری هایی مثل تالاسمی ماژور یا فنیل کتونوری به دلیل شرایط سخت زندگی، مجوز سقط می دهد. آیا مجوز سقط پزشکی قانونی را می توان دلیلی برای عسر و حرج قرار داد؟

علی علی

[="Tahoma"][="Black"]

مکلف;559603 نوشت:
دوستان سلام

ببخشید سوال جدیدی در این رابطه پیش آمد:

الان پزشکی قانونی، برای بیماری هایی مثل تالاسمی ماژور یا فنیل کتونوری به دلیل شرایط سخت زندگی، مجوز سقط می دهد. آیا مجوز سقط پزشکی قانونی را می توان دلیلی برای عسر و حرج قرار داد؟

علی علی

با عرض سلام و احترام

لزوما این طور نیست که هر چه پزشکی قانونی مجوز سقط بدهد دلیل بر عسر و حرج باشد اما ممکن است یکی از نشانه های مهم تشخیص عرفی عسر و حرج اعلام و مجوز این سازمان باشد .

در پناه حضرت حق باشید[/]

این را من فقط به حکم دین میگویم پدر میتواند بچه اش هر چند سال داشته باشد بکشد وحقی برگردن او نیست پس با هر حکمی یا بدون حکم هم پدر میتواند فرزندش را بکشد اما در حال حاظر که ما نیاز به تولید نسل داریم بهتر است فرزندانشان را نکشند اما مشکل شرعی ندارد

به نام خدا

سلام عليكم

mahdihg;560012 نوشت:
این را من فقط به حکم دین میگویم پدر میتواند بچه اش هر چند سال داشته باشد بکشد وحقی برگردن او نیست پس با هر حکمی یا بدون حکم هم پدر میتواند فرزندش را بکشد اما در حال حاظر که ما نیاز به تولید نسل داریم بهتر است فرزندانشان را نکشند اما مشکل شرعی ندارد

دوست گرامي ، لطفا هنگام اظهار نظر در مورد احكام فقهي و حقوقي دقت لازم را داشته باشيد ، زيرا اين مطالب نقش مهم و موثري در زندگي اشخاص دارا هستند .
لطفا مطالبي را كه درج مي فرماييد مستند و قابل پذيرش باشند .

این مستقیما در کتاب های فقهی نوشته شده است آیا شما این را تکذیب میکنید

به نام خدا

سلام عليكم

mahdihg;562401 نوشت:
این مستقیما در کتاب های فقهی نوشته شده است آیا شما این را تکذیب میکنید

بنده هم خدمتتون عرض كردم مطالبتون رو مستند بفرماييد . صرف اينكه بفرماييد در كتب فقهي نوشته شده قابل استناد نيست .

موضوع قفل شده است