فقه فوتبال/feghhe football// خطاي هاله اي مثبت و منفي(عايق تفكر صحيح)

تب‌های اولیه

42 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
فقه فوتبال/feghhe football// خطاي هاله اي مثبت و منفي(عايق تفكر صحيح)

فقه فوتبال

(به بهانه جام جهاني فوتبال)

[=&quot] [/]

[=&quot]اسلام با اصل بازي و شادي مخالف نيست. در واقع بيان محرمات و احكام شرعي بازي به منزله قرار دادن حدود در درياي براي لذت بردن از شنا و غرق نشدن است[/][=&quot].[/][=&quot] جام جهاني ظرفي لبريز از شور است و هيجان. اما شوري آن نبايد مزه را از بين ببرد. نه نه اشتباه نشود، قصدمان تلخ كردن اين لحظات شاد نيست، بلكه يادآوري اين است كه حتي خود بازي فوتبال كه فعاليت اجتماعي است به ما «قانون‌گرايي»، «اخلاق»، «تعاون»، «رقابت رفاقتي نه خصمانه»، «ادب و وطن دوستي» و «اجتناب از تنبلي و كسالت» را آموزش مي‌دهد، حيف است كه اموري مانع اين لحظات خوش باشد. دستورات اسلام هم كه براي «آرامش» و«آسايش» ماست، سودي براي خداوند هستي بخش ندارند، بلكه احكام اسلامي به ما مي‌گويد زندگي مانند بازي اجتماعي هدفمند است. براي لذت بخش شدن اين بازي قوانين آن را ياد بگيريم، اوت محرمات نزنيم، در آفسايد چراغ قرمز قرار نگيريم و در ميدان سبز زندگي با همكاري هم زندگي شادامانه و عاقلانه اي داشته باشيم. با اين مقدمه در ادامه نگاهي به نظر اسلام درباره ورزش مي كنيم و سپس برخي از احكام شرعي كاربردي جام جهاني را بيان مي‌كنيم: [/]
[=&quot]اسلام دین نشاط و شادابی است با غم و حزن که سبب رکود شود مخالف است. اگر گریه و عزاداری بر شهدا به خصوص سالار شهیدان امام حسین[/][=&quot]([/][=&quot]ع)را جایز می­داند، به این دلیل است که در دل آن حرکت و پویایی است، نه افسردگی. امام صادق (ع) فرمود: «در شادی ما شاد باشید و در حزن ما اندوهگین[=&quot][1][/]». دایره عوامل و اسباب نشاط، تفریح، بازي و شوخی بی ­نهایت است. خداوند رحمان فقط از بین آن‌ها قسم حرام را رد کرده‌است. ائمه توصيه كرده‌اند كه برنامه روزانه خود را چهار بخش كنيم:[/]

ادامه را از پيوست دانلود كنيد:

[=&quot]منبع: ماهنامه قدر، ويژه خانواده سازمان اوقاف و امورخيريه، خرداد1393، ص38و39(با كمي تغيير و اضافه)[/]



[/HR] [=&quot][=&quot][1][/][/][=&quot] . شجره طوبی، ج1، ص3.[/]



[=Calibri]1- كسب و كار حلال؛
[=Calibri]2- عبادت و تفريح؛
[=Calibri]3- معاشرت سالم؛
[=Calibri]4- تفريح و لذت‌هاي حلال.
باز تأكيد كرده‌اند كه براي اين كه در زندگي هدفمند كه همان بندگي خداست، براي موفقيت در سه قسم اول از تفريح و لذت حلال مدد بگيريم. ورزش مورد توصيه جدي مراجع تقليد و سيره عملي ايشان است. عالمان دين علاقه زيادي به ورزش و ورزشكاران دارند. دو كتاب درباره «ورزش در اسلام» از دو روحاني (صبوري و هاشمي نوربخش) نوشته شده كه خود ايشان مربي كاراته و مدرس اين كتاب در حوزه و دانشگاه هستند. برنامه پياده روي امام خميني تا آخر عمرشان ترك نشد و برنامه كوهپيمايي در برنامه زندگي ايشان جاي خود را دارد. از نظر اسلام بوستان نشاط، بازي، شوخی حلال، بسیار بزرگ است و به طور كلي دايره تفريج و لذت پنج فاز دارد:
[=Calibri]1- متعالی و حکیمانه؛
[=Calibri]2- مفید؛
[=Calibri]3- مباح؛
[=Calibri]4- مکروه؛
[=Calibri]5- مبتذل و حرام (ترس افتادن در گناه و به قصد لذت جنسی).
[=Amiri]دایره وسیع نشاط
دایره نشاط و تفريح حلال وسیع است و از پنج قسم، قسم پنجم آن، مرداب است که نباید نزدیک شویم. آن هم به نفع خودمان است نه خداوند رحمان؛ تصور کنید به مهمانی ­ای رفته باشیم و میزبان برای ما غذا و خوراکی­ های متنوع و متعددی آماده کرده­باشد و از ما بخواهد که به فلان ظرف دست نزنیم چرا که اگرچه ظاهری جذاب و خوش رنگ و بویی دل­ انگیز و حتی مزه­ای خوش دارند؛ ولی زهری کشنده دارند. ما یواشکی بخوریم و در دل از او نارحت باشیم که چرا مانع خوشی ما شده ­است در واقع بسياري از ما وقتی از گناهی منع می ­شویم به جای تشکر از ائمه (ع) که خون و آسایش خود و خانواده خود را برای هدایت ما دادند فاصله می­ گیریم.[1]


[/HR] [1] . آيين ‌ شوخی و قوانین خوشي، محمدعلی قدیری و محمدحسین قدیری، کتابخانه سایت گفتگوي ديني.

[=Amiri]نمونه‌اي از ورزش دوستي پيامبر(ص)
جلوه‌هاي ورزش دوستي در اسلام را مي‌توان در سيره معصوم مشاهده كرد. تشويق به مسابقه تيراندازي، شنا، اسب سواري، كشتي، و...از اين نمونه‌اند. براي بيشتر به كتاب «[HL]امام علي و تفريحات سالم[/HL]» نوشته محمد دشتي و دو كتاب «[HL]ورزش در اسلام[/HL]» نوشته حسين صبوري و هاشمي نوربخش رجوع كنيد. در اينجا براي نمونه يك داستان بيان مي‌كنيم. كه تصور نشود اگر احكام شرعي بازي بيان مي‌شود، اسلام با اصل بازي و شادي مخالف است. در واقع بيان محرمات در بازي به منزله قرار دادن حدود در شناي در دريا است؛ يعني شنا كنيد و لذت ببريد ولي از آن حدود خارج نشويد كه براي خودتان و خانواده تان و اجتماعتان دردسرسازخواهد شد
[HL]و اما داستان: [/HL]
حضرت رسول( صلّي اللّه عليه و آله) مدّتي پس از آن که به رسالت و نبوّت مبعوث شد، روزي از شهر مکّه به سوي ابطح خارج گشت، در بين راه چوپاني بيابان نشين را ديد که مشغول چرانيدن گوسفندان خود مي‌باشد. و اين چوپان در بين افراد آن منطقه از جهت زور و نيروي جسمي مشهور بود، همين که آن حضرت نزديک او رسيد، چوپان گفت: آيا حاضري با من کشتي بگيري و زور آزمائي کنيم؟
حضرت رسول( ص) اظهار نمود: تو قدرت وتوان مسابقه با مرا نداري، چوپان اظهار داشت: قول مي‌دهم اگر من برنده نشدم يک گوسفند براي تو باشد. حضرت پذيرفت و چون با يکديگر کشتي گرفتند پيامبر خدا(ص)، چوپان را بر زمين زد و در مسابقه کشتي برنده گرديد، چوپان از جاي خود برخاست و گفت: آيا حاضر هستي يک بار ديگر با هم کشتي بگيريم؟
حضرت فرمود: مطمئن باش که تو برنده نمي‌شوي. چوپان با غرور تمام گفت: اگر تو برنده شدي، يک گوسفند ديگر از گوسفندان من براي تو باشد. پس يک بار ديگر آن دو نفر مشغول کشتي گرفتن شدند؛ و چوپان تمام نيرو و توان خود را به کار گرفت ولي در مقابل آن حضرت نتوانست هيچ کاري انجام دهد و رسول خدا (ص) دوباره او را بر زمين انداخت. هنگامي که از جاي خود برخاستند، چوپان گفت: يا رسول اللّه! تاکنون کسي نتوانسته بود در مقابل قدرت من دوام بياورد مگر تو، پس حقّ با تو است، اکنون اسلام خويش را بر من اعلان نما. و چوپان، قهرمانِ شکست خورده، مسلمان شد حضرت دو گوسفند خود را به او بخشيد و رفت.[1]


[/HR][1] . مستدرک الوسائل ج 14، ص 82، ح 2 يه نقل از چهل داستان و چهل حديث از حضرت رسول خدا (ص)، صالحي نجف آبادي، عبدالله ، داستان 37.

[=Amiri]احكام شرعي



[=Amiri]1- [=Amiri]شرط بندى
پرسش: آيا هر بازى كه در آن برد و باخت و شرط بندى انجام گيرد، حرام است؟
آيات عظام امام، خامنه ‏اى، مكارم، سيستانى، صافى، وحيد، نوري همداني، بهجت، تبريزى و فاضل:هر نوع بازى كه به صورت برد و باخت و شرط بندى باشد، حرام است ؛ مگر در مسابقه تيراندازى و اسب سوارى.[1]


[/HR] [1] . سيدمجتبى حسينى، احكام موسيقي، ص 102.

[=Amiri]2- [=Amiri]نگاه به ورزشكاران
پرسش: حضور بانوان[به عنوان تماشاچي، خبرنگار، گزارشگر و..] در ميادين ورزشى مردان (مانند فوتبال و كشتى) وقتى كه با شورت و زيرپوش بازى مىكنند، چه حكمى دارد؟
آيات عظام امام، خامنه ‏اى، مكارم، صافى، وحيد، نوري همداني و فاضل:نگاه زن به بدن نامحرم جايز نيست؛ هر چند بدون قصد لذت باشد.
آيت‌اللّه بهجت:نگاه به آنها بنابر احتياط واجب جايز نيست و اگر باعث مفسده شود، حضور آنان حرام است.
آيات عظام تبريزى و سيستانى:
با توجه به اينكه حضور زنان در اين گونه ورزشگاه ها، باعث مفسده است، جايز نيست.[1]


[/HR] [1] .سيدمجتبى حسينى، رساله دانشجوي، ص 354.

[=Amiri]1- [=Amiri]فيلم ورزشى
پرسش: حكم تماشاى كشتىگيران و ساير ورزشكاران با بدن نيمه برهنه، از تلويزيون براى بانوان چگونه است؟
آيات عظام امام، فاضل، نورى و وحيد: اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد و باعث مفسده هم نشود، اشكال ندارد.
آيات عظام بهجت و مكارم: با توجه به اينكه نگاه به اين نوع برنامه ها، باعث فساد و تهييج شهوت مى شود، جايز نيست.
آیت‌الله صافی گلپایگانی:چون اين گونه برنامه ها معرض تهييج و مظفر ريبه و التذاذ است، تماشاى آن براى خانم ها محل اشكال است خداوند تعالى همه را از شرور و فتن و مصائد و مكاره شيطان حفظ فرمايد. واللّه العالم.[1]
آیت‌الله سیستانی: بنابر احتياط واجب، زن، اندام مرد نامحرم را بدون لذت حتى در صفحه تلوزيون هم ننگرد؛ مگر دست و پا آنچه كه معمولاً، پوشانده نمی‌شود.[2]
آيت‌اللّه
خامنهاى: اگر به طور غير زنده پخش شود و قصد لذت و ترس افتادن به حرام نباشد، اشكال ندارد. و اگر به طور زنده پخش شود، در هر حال بنا بر احتياط واجب جايز نيست.
آيت‌اللّه تبريزى: اگر به طور غيرزنده پخش شود و قصد لذت و ترس افتادن به حرام نباشد، اشكال ندارد. اما اگر به طور زنده پخش شود، در هر حال جايز نيست.
تبصره. فرض مسأله، جايى است كه مردان ورزشكار و كشتى گير ناشناس باشند (يعنى او را از غيرطريق فيلم به طور شخصى نشناسد) وگرنه به فتواى همه مراجع تقليد، تماشاى آن حرام است.[3]


[/HR] [1] . صافی گلپایگانی، استفتائات، مسابقات ورزشی و تماشای آن(سايت پرتال انهار)
[2] . آیت ­الله سیستانی، استفتائات، ورزش(سايت ايشان).
[3] . سيدمجتبى حسينى، رساله دانشجوي، ص 356.

سلام
از جناب عظیم خواهش دارم پست بنده رو حذف نکنن
واقعا چرا نباید خانم ها به ورزشگاه بروند؟چون مفسده ایجاد میشه؟کجای دنیا تا حالا مفسده ایجاد شده که ما ادعا مسکنیم قطعا مفسده اش زیاده؟
این انگلستان یه روزی بود که دورتادور زمین فوتبال رو تور آهنی میکشید که تماشاگرا نیاند توی زمین اما امروز میبینیم بین زمین و تماشاچیا چند قدم بیشتر نیست اما ما هنوز توی توهمات مفسده موندیم.خواهش میکنم کارشناسان عزیز به خصوص جناب حامی بفرمایند علت این مفسده چیه؟کدوم تحقیقی علمی یا اماری میگه مفسده ایجاد میشه؟ما یه بار هم اجازه ندادیم خانم ها به دیدن ورزش بیاند اون وقت ادعا مسکنسم مفسده ای در کار خواهد بود.
واقعا جای تعصف داره که دیروز بازیکنان و مربی تیم والیبال ایتالیا توی مصاحبه تصویری عنوان کردند که جای تاسفه که فقط مردان توی بازی روز جمعه و بازی بعدی با تیم کشور ایران میتونند از نزدیک ناظر این بازی باشند

ازبین رفتن ایمان مفسده نیست؟؟؟

اینجا رو با انگلیس قیاس کردن نابجاست زیرا کشور اسلامی کجا وانگلیس کجا ....

اگه نگاهی واقع بینانه به اوضاع جوامع غربی ببینید مفاسد چنین کارهایی رو مشاهده میکنید...

سوای این حرفا ورزشگاهای ما با نبود جنس مخالف چقد نا آرام است حضور بانوان رو با بی ظرفیتی ما تصور کنید نتیجه اش چه میشود...

در آخر آیا تماشای بازی در ورزشگاها برای زنان یک ارزش است که به آن اعتراض شده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

muiacir;530940 نوشت:
سلام
از جناب عظیم خواهش دارم پست بنده رو حذف نکنن
واقعا چرا نباید خانم ها به ورزشگاه بروند؟چون مفسده ایجاد میشه؟کجای دنیا تا حالا مفسده ایجاد شده که ما ادعا مسکنیم قطعا مفسده اش زیاده؟
این انگلستان یه روزی بود که دورتادور زمین فوتبال رو تور آهنی میکشید که تماشاگرا نیاند توی زمین اما امروز میبینیم بین زمین و تماشاچیا چند قدم بیشتر نیست اما ما هنوز توی توهمات مفسده موندیم.خواهش میکنم کارشناسان عزیز به خصوص جناب حامی بفرمایند علت این مفسده چیه؟کدوم تحقیقی علمی یا اماری میگه مفسده ایجاد میشه؟ما یه بار هم اجازه ندادیم خانم ها به دیدن ورزش بیاند اون وقت ادعا مسکنسم مفسده ای در کار خواهد بود.
واقعا جای تعصف داره که دیروز بازیکنان و مربی تیم والیبال ایتالیا توی مصاحبه تصویری عنوان کردند که جای تاسفه که فقط مردان توی بازی روز جمعه و بازی بعدی با تیم کشور ایران میتونند از نزدیک ناظر این بازی باشند

سلام
خب مسأله اين است كه ما براي اگزوز ماشين هم دنبال متخصص آن مي رويم ولي در مسائل دين همگي ماشاالله خودمان را صاحب نظر مي دانيم يعني اصلا فكر نمي كنيم كه يك مرجع تقليد از ميان هزار طلبه برخواسته كه از نظر هوش و استعداد بالاي متوسط بوده.
يكي چند روز قبل مي گفت مرجع پيرمرد است نمي داند فوتبال چيه؟ يك مرجع كه پيوسته اخبار مختلف كشور را دنبال مي كند پيوسته از سراسر دنيا با آنها ديدار دارند و نزديكان قابل اعتمادي دارد و...اهل اطلاع نيست و ما....
اگر مرجعي موضوعي را نشناسد و حكم بدهد يعني ايشان عادل نيست. يعني فردي است كه بدون اطلاع درباره چيزي نظر مي دهد اين نوعي به حرمتي به يك مرجع است كه عمري تلاش علمي كرده است. حالا چرا اختلاف نظر است خب طبيعي است در بسياري از علوم اختلافف نظر وجود دارد و هركس براساس مباني فقهي و اصولي و حديثي خود نظر مي دهد.
چيزي كه هست اين است كه
يا ما خارج از دين بحث مي كنيم يا داخل دين
اگر خارج از دين باشد كه اصلا مفسده و....معنا پيدا نمي كند. مانند افرادي كه كاري به دين ندارند انسان ها را مانند روزي كه از مادر متولد شده اند در ماهوراه مي بيند و باز هم مي گويد چيزي نداره ماهواره ....
خب اين آماري هست كه مسئول نظام مشاوره دادند كه اينترنت 90 درصدش علمي است و 10درصدش سكسي ولي استفاده ها عكس است

اگر در دايره دين باشيم كه اصول دين را با تحقيق و عقل بايد بررسي كنيم
در احكام شرعي اگر مرجع تقليد نيستيم و عملا احتياطي هم نيستيم بايد مقلد باشيم ( رجوع ناوارد به وارد- رجوع غير متخصص به متخصص امري عقلايي است)
خب مرجع نيز بايد اعلم باشد
وقتي تحقيق كرديم و اعلم در مسائل دين را شناسايي كرديم خب در مسائل شرعي نظر او كه متخصص است بر نظر خودمان غلبه دارد چون ما غيرمتخصص هستيم
حالا جايي به مذاق ما خوش نمي آيد كه نبايد از ته ريشه را به هم بزنيم مثل اين است كه برويم نزد متخصص قلب او بگوييد براي شما مطلقا استرس يا فلان غذا ضرر و مفسده دارد ما بگوييم كدام مفسده ؟/

امروز با تعميركار ماشيني كه پيرمرد بوده صحبت مي كردم زني از كنار ما رد مي شد كه كلاه گذاشته بود و كمي تا قسمي بد حجاب بود
پيرمرد و وسط صحبت مان گفت ببين زن تيكه چه طور آمده بيرون.....
گفتم سرتون به كارتون باشه
خدا به داد جوانان مجرد برسد
گفت خدا به داد همه ما برسد من هم آره:Moteajeb!:

حامی;531005 نوشت:
گفت خدا به داد همه ما برسد من هم آره

[SPOILER]دود از کُنده بلند میشه جناب حامی ! [/SPOILER]

بزرگي گفته بود انسان مؤمن مانند زن بار دار است هرچيزي نمي خورد هر جايي نمي رود در رفت و امد و نشست و برخاست و حتي ديدن تصاوير دقت مي كند از جايي نمي پرد.
مؤمن واقعي كه از ايمانش مي ترسد اهل مراعات است.
به بنده خدايي گفتم دوست شما در محل كار خيلي راحت است با خانم ها و دختران
گفت: نه نشد ايشان نگاه بدي ندارد نگاه خواهر برادري دارد
گفتم: خب من مشاورم و سال ها تجربه مشاوره اي دارم
اگر شما بشنويد گربه اي از موش گرفتن توبه كرده قبول كنيد. اين كه اسلام مي گويد در ارتباط با نامحرم حريم نگه داريد اين كه حضرت علي كه انسان كامل و معصوم است مي فرمايد من به زنان جوان سلام نمي كنم مي ترسم از صدايش خوشم بياييد و بيشتر از ثواب گناه كنم اين كه حضرت زهرا جلوي نامحرم نابينا چادر سر مي كنند يعني چه؟
گفت شما بد بين هستيد
گفتم الان هم نمي گويم دوستان شما خلافكار و گناه كار است ولي مي گويم كارش پر خطر است
گفت نه او خيلي راحت است و چون شما تجربه نكرده ايد مي ترسيد يعني مي شود با نامحرم راحت بود و خوش و بش كرد ولي گناه هم نكرد.
گفتم من اين حرف را مي زنم تمام.
مردي كه بگويد من با نامحرم خلوت دارم خوش و بش مي كنم و ...و تحريك نمي شوم يا دروغ مي گويد و يا بيمار است.

گذشت
تا اين كه روزي اين آقا اصرار كه دوستم مي خواهد با شما مشاوره كند.
وقتي تماس گرفت ديديم چه بازاري راه انداخت به هر خانمي رسيده يك انگشتر براش خريده و قول ازدواج داده با هم گردش و تفريح و...رفته و با برخي هم ارتباط...داشته و واقعا با تمام اين موارد نيز قصد ازدواج داشته
الان هم برايش گزينش از ميان اين همه سخت بود كه برخي امدند محل كار او سر و صدا و تهديد و داستان به خانواده ايشان كشيده شد..

حامی;531001 نوشت:

سلام
خب مسأله اين است كه ما براي اگزوز ماشين هم دنبال متخصص آن مي رويم ولي در مسائل دين همگي ماشاالله خودمان را صاحب نظر مي دانيم يعني اصلا فكر نمي كنيم كه يك مرجع تقليد از ميان هزار طلبه برخواسته كه از نظر هوش و استعداد بالاي متوسط بوده.
يكي چند روز قبل مي گفت مرجع پيرمرد است نمي داند فوتبال چيه؟ يك مرجع كه پيوسته اخبار مختلف كشور را دنبال مي كند پيوسته از سراسر دنيا با آنها ديدار دارند و نزديكان قابل اعتمادي دارد و...اهل اطلاع نيست و ما....
اگر مرجعي موضوعي را نشناسد و حكم بدهد يعني ايشان عادل نيست. يعني فردي است كه بدون اطلاع درباره چيزي نظر مي دهد اين نوعي به حرمتي به يك مرجع است كه عمري تلاش علمي كرده است. حالا چرا اختلاف نظر است خب طبيعي است در بسياري از علوم اختلافف نظر وجود دارد و هركس براساس مباني فقهي و اصولي و حديثي خود نظر مي دهد.
چيزي كه هست اين است كه
يا ما خارج از دين بحث مي كنيم يا داخل دين
اگر خارج از دين باشد كه اصلا مفسده و....معنا پيدا نمي كند. مانند افرادي كه كاري به دين ندارند انسان ها را مانند روزي كه از مادر متولد شده اند در ماهوراه مي بيند و باز هم مي گويد چيزي نداره ماهواره ....
خب اين آماري هست كه مسئول نظام مشاوره دادند كه اينترنت 90 درصدش علمي است و 10درصدش سكسي ولي استفاده ها عكس است

اگر در دايره دين باشيم كه اصول دين را با تحقيق و عقل بايد بررسي كنيم
در احكام شرعي اگر مرجع تقليد نيستيم و عملا احتياطي هم نيستيم بايد مقلد باشيم ( رجوع ناوارد به وارد- رجوع غير متخصص به متخصص امري عقلايي است)
خب مرجع نيز بايد اعلم باشد
وقتي تحقيق كرديم و اعلم در مسائل دين را شناسايي كرديم خب در مسائل شرعي نظر او كه متخصص است بر نظر خودمان غلبه دارد چون ما غيرمتخصص هستيم
حالا جايي به مذاق ما خوش نمي آيد كه نبايد از ته ريشه را به هم بزنيم مثل اين است كه برويم نزد متخصص قلب او بگوييد براي شما مطلقا استرس يا فلان غذا ضرر و مفسده دارد ما بگوييم كدام مفسده ؟/


سلام
تشکر بابت وقتی که برای پاسخ گویی گذاشتید
اگر یه مریض از من علت بیماری رو پرسید یا پرسید فلان قرص چیکار میکنه یا اگر پرسید فلان دستگاه برای من چیکار میکنه بنده موظف هستم تا حد توان براش توضیح بدم.اگر گفت توی فلان جا این رو استفاده میکنند و برام فایده هم داشته وظیفه بنده این هست که برم ببینم علت چی بوده و توضیح قانع کننده براش بدم که چرا من استفاده نمیکنم(شما خودتون مشاور هستید و فکر میکنم با قوانین نظام پزشکی آشنا باشید)
بارها پیش اومده که یه نکته ای که از توی صحبت های مریض ها پیش اومده باعث دستاوردهای جدیدی در علم پزشکی شده.
متاسفانه مراجع ما فقط توی یه سری مساءل به نظر مردم ، جنبه مردمی قضیه نگاه میکنند(مثل موسیقی که مصداق هست و تشخیص به عهده مکلف هست).خوب چرا توی ورزش هم مثل موسیقی مصداق نباشه و تکلیف به عهده مکلف نباشه(مثلا بگند اقا اگر مفسده ایجاد شد(مصادیقش رو هم عنوان کنند) درستش نیست که کسی بره و مثلا حرامه )
با توجه به مواردی که گفتم مکلف میتونه و حقشه که در مورد مساءل دینی و علت حکم سوال کنه و مرجع باید تا حد توان و سواد مکلف بهش توضیح بده و باید و باید و باید طبق واقعیات رفت جلو و از نظرات مردم هم کمک گرفت(خیلی ها میگند نظر مردم در دین مهم نیست ولی باید این نکته رو توجه داشت که 1400 سال پیش یا حداقل 1200 سال پیش هم ورزشگاهی و فوتبالی و این سطح فرهنگ خوب مردم کشور ما و سایر کشورها وجود نداشته)
بدون استثنا از تمامی مراجع تقلید که بپرسی چرا زنان نباید بیاند ورزشگاه ، میگند چون مفسده وجود داره و مصادیقی برای مفسده عنوان میکنند اما وقتی میگی توی کل دنیا وقتی ایران مثلا بازی داره(مثل همین بازی اخیر والیبال ایران و ایتالیا با اون جمعیت زیاد تماشاچیان خانم که خیلی هاشون با حجاب اسلامی اومده بودند) الان شما چه مفسده هایی دیدی که ما ندیدیم؟
یا توی بازی دیشب ایران و نیجریه خانم های بازیگر تلویزیون ما با حجاب اسلامی و قشنگ توی سکوهای تماشاچی بودند ، الان مراجع عظام ما چه مفسده ای دیدند که ما نمیبینیم؟

من از دوستان و برادران عزیز خواهشمندن هر مفسده ای توی این قضیه میبینند به صورت منطقی بیان کنند
منطقی منظورم این هست که اقا مثلا ما یه دوره این کارو کردیم و خیلی وضع بد شد.
اینکه ماها هیچ وقت اجازه ورود بانوان رو ندادیم اما همیشه میگیم مفسده ای هست یکم دور از انصافه.حداقلش اینه که وجود مفسده یه حکم کلی هست و همه قبولش داریم که هرجا بود باید از اونجا اجتناب کرد اما اینکه مفسده قطعا توی ورود بانوان به ورزشگاه هست خداییش ، بینی و بین الله ، چجوری اثبات میشه وقتی ما هیچ وقت تجربه اش رو نداشتیم؟
این حرف که وضع ورزشگاه های الان رو بدون بانوان ببین چقدر وضعش خرابه و یه حرف پوچه .
چون مطمن باشین اگر وارد یه کلاس تنظیم خونواده پسرا بشین که استادش هم اهل شوخی باشه کلی وضه خرابه و هزارتا چشم و گوش بسته رو باز میکنن و احتمالا هرکی از بیرون این کلاسو ببینه و بهش بگین حاضری بزاری دخترت بره توی این کلاسا؟میگه نه و اصلا
اما اگر همین کلاس مختلط باشه خدا شاهده اگر کسی مسخره بازی دربیاره یا جلف بازی در بیاره(تجربه کردم که میگم و قطعا این قضیه رو جناب حامی هم تایید میکنند).
از مراجع عظام خواهشمندم بیاند و یه دوره کوچیک ورودشون رو آزاد بزارند ، اگر مقسده واقعا ایجاد شد من دستشون رو هم میبوسم ولی تا اون موقع من به این مساله فقط میگم توهم مفسده.
الله اعلم ما فی الصدور المومنین

السلام علی من اتبع الهدی

اینکه اجازه بدهند خانم ها وارد ورزشگاه شوند و ببینند مفسده می دهد یا نه. و اگر مفسده ایجاد شد از آن به بعد اجازه ندهند!!! مثل این است که یک سم مهلک را بدهیم مردم بخورند، اگر تعداد زیادی آدم را کشت بعدش دیگه ندهیم!
همانطور که پیشوایان ما فرمودند، "نگاه به نامحرم تیری زهرآلود از ناحیه ی شیطان است."
تیر زهر آلود یعنی چی؟ یعنی اینکه تدریجاً انسان را به ورطه ی هلاکت می کشاند.
هلاکت هم در مسائل معنوی الزاماً به معنی مردن و تیکه تیکه شدن نیست. هلاکت واقعی یعنی اینکه انسان، آخرتش را تباه سازد.
همانطور که در احادیث فرمودند: "دوست بد باعث هلاکت می شود" یعنی دوست بد، تو را انقدر به سمت گناهان می کشاند تا آخرتت را تباه کنی.

مفسده الزاماً چیزی نیست که ما با چشم و به طور واضح و آشکار ببینیم.
نگاه کردن به نامحرم، طوری که باعث تهییج و تمایل به او شود حرام است و این یعنی مفسده.
ما که تهییج خانم های حاضر در ورزشگاه را با چشم نمی بینیم. چون نمی بینیم میگیم که عه! مفسده نیس که. کو؟؟؟
از کجا می فهمیم که نگاه باعث تهییج و تمایل آنها می شود؟ از آنجایی که در قرآن به زنان و مردان مؤمن-هردو- توصیه کرده که چشمان خود را کنترل نمایند.
شما اگر استخر شنا را هم مختلط برگزار کنید هیچ مفسده ای را الزاماً با چشم خود نمی بینید.
مفسده یعنی همین که فکر کسی حتی لحظه ای تمایل به نامحرم پیدا کند. مسئولان، موظف اند که تا حد امکان، از ایجاد شرایطی که این مفسده ها را ایجاد می کند، ممانعت به عمل آورند.

اگرچه تجربه ی حضور بانوان در ورزشگاه را نداشتیم اما آن احکامی که درمورد نگاه کردن است درهرجایی صدق می کند چه ورزشگاه و چه خیابان و یا هرجای دیگه....

کلاس تنظیم خانواده شاید اگر مختلط باشد کسی مسخره بازی در نیاورد اما علت عدم اختلاط آنها در این کلاس، فقط مسخره بازی پسرها نیست.
علتش این است که ناخودآگاه دراین کلاسها تصورات و رویا پردازیهایی در ذهن ایجاد می شود که اگر هردوجنس در این کلاسها باشند موجب تشدید این تصورات می گردد.
بحث کلاس تنظیم خانواده ربطی به ورزشگاه و نگاه کردن به ورزشکاران نامحرم ندارد.

والسلام علی من اتبع الهدی

حامی;530706 نوشت:
1- شرط بندى
پرسش: آيا هر بازى كه در آن برد و باخت و شرط بندى انجام گيرد، حرام است؟
آيات عظام امام، خامنه ‏اى، مكارم، سيستانى، صافى، وحيد، نوري همداني، بهجت، تبريزى و فاضل:هر نوع بازى كه به صورت برد و باخت و شرط بندى باشد، حرام است ؛ مگر در مسابقه تيراندازى و اسب سوارى.

سلام
شرکت در برنامه 2014 شبکه 3 که نتایج توسط بینندگان پیش بینی میشه، در اخر قرعه کشی میشه و جوایزی به برنده ها داده میشه هم حکم شرط بندی رو داره؟؟حکم استفاده از جوایز چیه؟

muiacir;531016 نوشت:
سلام
تشکر بابت وقتی که برای پاسخ گویی گذاشتید
اگر یه مریض از من علت بیماری رو پرسید یا پرسید فلان قرص چیکار میکنه یا اگر پرسید فلان دستگاه برای من چیکار میکنه بنده موظف هستم تا حد توان براش توضیح بدم.اگر گفت توی فلان جا این رو استفاده میکنند و برام فایده هم داشته وظیفه بنده این هست که برم ببینم علت چی بوده و توضیح قانع کننده براش بدم که چرا من استفاده نمیکنم(شما خودتون مشاور هستید و فکر میکنم با قوانین نظام پزشکی آشنا باشید)
بارها پیش اومده که یه نکته ای که از توی صحبت های مریض ها پیش اومده باعث دستاوردهای جدیدی در علم پزشکی شده.
متاسفانه مراجع ما فقط توی یه سری مساءل به نظر مردم ، جنبه مردمی قضیه نگاه میکنند(مثل موسیقی که مصداق هست و تشخیص به عهده مکلف هست).خوب چرا توی ورزش هم مثل موسیقی مصداق نباشه و تکلیف به عهده مکلف نباشه(مثلا بگند اقا اگر مفسده ایجاد شد(مصادیقش رو هم عنوان کنند) درستش نیست که کسی بره و مثلا حرامه )
با توجه به مواردی که گفتم مکلف میتونه و حقشه که در مورد مساءل دینی و علت حکم سوال کنه و مرجع باید تا حد توان و سواد مکلف بهش توضیح بده و باید و باید و باید طبق واقعیات رفت جلو و از نظرات مردم هم کمک گرفت(خیلی ها میگند نظر مردم در دین مهم نیست ولی باید این نکته رو توجه داشت که 1400 سال پیش یا حداقل 1200 سال پیش هم ورزشگاهی و فوتبالی و این سطح فرهنگ خوب مردم کشور ما و سایر کشورها وجود نداشته)
بدون استثنا از تمامی مراجع تقلید که بپرسی چرا زنان نباید بیاند ورزشگاه ، میگند چون مفسده وجود داره و مصادیقی برای مفسده عنوان میکنند اما وقتی میگی توی کل دنیا وقتی ایران مثلا بازی داره(مثل همین بازی اخیر والیبال ایران و ایتالیا با اون جمعیت زیاد تماشاچیان خانم که خیلی هاشون با حجاب اسلامی اومده بودند) الان شما چه مفسده هایی دیدی که ما ندیدیم؟
یا توی بازی دیشب ایران و نیجریه خانم های بازیگر تلویزیون ما با حجاب اسلامی و قشنگ توی سکوهای تماشاچی بودند ، الان مراجع عظام ما چه مفسده ای دیدند که ما نمیبینیم؟

سلام بر شما
اولا پزشكان بسيار بسيار اندك حاضرند توضيحي براي مشكلات بدهند. و غالبا حتي افراد تحصيل كرده هم به تخصص پزشك احترام مي گذارند و زياد سؤال نمي كنند.
مفسده اينجا تركيبي است
يعني اولا نگاه كردن به بدن نيم عريان مشكل دارد
دوما شما نمي دونم ورزشگاه ها براي تماشاي مسابقه هاي حساس رفته ايد يا نه. بزن بزن ها، فحاش هاي ناموسي و ناجور به هم دادن، بد بيراه گفتن به داور....اينها براي يك زن موقعيت خوبي نيست كه آنجا باشد
حجاب اولا و بالذات امري شخصي است ولي ثانيا و بالعرض وقتي براي يك جامعه مي تواند مشكل ايجاد كند الزام اجتماعي مي شود.
بعد من تعجب مي كنم شما مي فرماييد هيچ جاي دنيا مشكلي ايجاد نمي كند به نظرم اخبار زنان در ويترين در محل برگزاري مسابقات بزرگ را نداريد كه چند سال قبل اخبار زنان ويتريني در محل برگزاري برخي از مسابقات جهاني در برخي كشورها پيچيد
الانم در غرب كه سنگ تمام گذاشته شده براي زن فروشي
وقتي براي همين مقاله دنبال تصوير مي گشتم زنان ايراني و غير ايراني با وضع افتضاح نمايش داده مي شود.

البته افرادي كه مقيد هستند طبق نظر مرجع تقليدشان عمل مي كنند چه براي حضور در ورزشگاه چه براي ديدن فيلم. افرادي هم كه كاري به اين حرف ها نداشته باشند مانند برخي دختران لباس مردانه مي پوشند و وارد ورزشگاه مي شوند.
***
در پزشكي وقتي محيط آلوده باشد براي ملاقات به افراد حساس، كودكان و پيران هم اجازه ورود داده نمي شود يا اگر بيماري وضعيت خاصي داشته باشد فرد در محيط ايزوله قرار داده مي شود آيا ايمان افراد از جسم آنها مهم تر نيست كه احتياط شود؟
معذرت مي خواهم اين حرف را مي زنم ولي چاره چيه
ديشب داخل ماشين بود سه جوان و يك دختر دم مغازه اي بودند با هم كارهايي مي كردند كه شرمم مياد بگم ديگه وقتي در جامعه و حضور مردم ابايي از اين كار ندارند آيا در شلوغي اين وضع بدتر نيست
بله خيلي ها هم با محارم مي روند و محافظت شده هستند ولي مصلحت عمومي جامعه اسلامي چيست؟

montazer 12;531037 نوشت:
سلام
شرکت در برنامه 2014 شبکه 3 که نتایج توسط بینندگان پیش بینی میشه، در اخر قرعه کشی میشه و جوایزی به برنده ها داده میشه هم حکم شرط بندی رو داره؟؟حکم استفاده از جوایز چیه؟

سلام بر شما
اجازه دهيد كارشناس احكام پاسخگو باشند
بنده از استاد سجاد درخواست مي كنم كه پاسخ سؤال شرعي شما را بدهند.

muiacir;530940 نوشت:
[HL]اما ما هنوز توی توهمات مفسده موندیم.[/HL]خواهش میکنم کارشناسان عزیز به خصوص جناب حامی بفرمایند علت این مفسده چیه؟کدوم تحقیقی علمی یا اماری میگه مفسده ایجاد میشه؟

سلام
براي اين كه شما از توهمات خارج شويد :Nishkhand:يك نكته علمي هم بگويم(خيلي عذر مي خواهم شوخي من را جسارت تلقي نفرماييد چون احساس راحتي دارم با شما اين شوخي را كردم بين دوستان آداب و تكلفاتي نيست)
روش تحقيق علمي گسترده است نبايد تصور كنيم علم يعني تجربه حسي
روش تحقيق هر علمي ويژه خود آن علم است روش تحقيق فلسفه، علم النفس فلسفي، علم النفس التجربي، النفس في القرآن و الحديث، البحث التطبيقي حول النفس عند الملحدين (فرويد و..) الموحدين (علامه جعفري و ابن سينا و..) يك شكل نيست
مي توانيم به كمك آمار مصاديق موضوعات فقهي را به دست اوريم ولي حكم شرعي روش خاص فقهي و اصول فقهي خود را دارد.
آيا اگر همه دنيا به غيراز انبيا و ائمه اتحاد نظر پيدا كنند كه همجنس گرايي مثلا مفسده اي ندارد ان موقع مفسده نخواهد داشت كما اين كه در مهد تمدن انگلستان كه تمدنش نسبت به ايران نارس و نورس است همجنس گرايي تشكيلاتي دارد.
خب ديگه اين هم يه بازي نظام ليبرال دمكراسي است از ميمون پرستان هندوستان رسما با حضور سفير و وزراي امور خارجه تجليل مي كنند ولي مردم عربستان و بحرين بگويند ما دمكراسي مي خواهيم به خاك و خون كشيده مي شوند. حجاب را زير سؤال مي برند به بهانه حمايت از زن اون وقت زن را در تبليغات تجاري و سرمايه داري ابزاري براي شرطي سازي كلاسيك قرار مي دهند

[="Arial"][="Black"][=arial narrow]عقیق: شیخ دکتر محمد بن عبدالله الهبدان، عضو انجمن علمای وهابی در فتوایی اعلام کرد: دیدن بازی فوتبال جام جهانی برزیل با استناد به فتوای «امام احمد» حرام است.الهبدان در فتوای خود آورده است: امام احمد، قائل بر این بوده است نباید به مسیحیان نگاه کرد، زیرا آنها به خداوند افترا زدند.
اما این فتوا که در شبکه تویتر شیخ منتشر شده است؛ واکنش هایی را در پی داشته است، به طوری که یکی از خوانندگان در پاسخ به این فتوای عجیب اعلام کرده است که پیامبر با یهودیان تعامل می کرده است.
شخص دیگری نیز نوشته است که پیامبر بر سر جنازه کافر حاضر می شده است.
گفتنی است، علمای سعودی وهابی تاکنون فتواهای عجیب و غریب زیادی منتشر کرده اند که این فتوا نیز در زمره فتواهای عجیب قرار دارد.


[="Tahoma"][="Black"]

montazer 12;531037 نوشت:
سلام
شرکت در برنامه 2014 شبکه 3 که نتایج توسط بینندگان پیش بینی میشه، در اخر قرعه کشی میشه و جوایزی به برنده ها داده میشه هم حکم شرط بندی رو داره؟؟حکم استفاده از جوایز چیه؟

با عرض سلام و احترام و تشکر از سؤال شما

در صورتی که شرکت کنندگان در پیش بینی ، مبلغی به برنامه نپردازند و برنامه تنها با استفاده از بودجه خود جوایز برنده ها را تأمین کند ، مانعی ندارد و استفاده از جوایز هم جایز است .

همیشه سلامت و موفق باشید

پی نوشت:
توضیح المسائل مراجع، ج 2، ص 962 ؛ محمودی، سید محسن، مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید، ج 1، ص 107، و استفتاء از دفاتر مراجع عظام در قم[/]

سلام علیکم
تشکر میکنم از کارشناس عزیز ، جناب استاد حامی و کاربر "لبیک یا علی النقی"
من میخواستم سخنان شما رو نقد کنم اما گفتم بحث خیلی طولانی میشود ، گفتم یه راهکار بدم و دوستان نظرشون در مورد راهکار رو بگند
من میگم قرار نیست ما یه شبه بشیم مثل خارج.
پیشنهادم برای ابتدای کار این هست.
مثلا در حال حاضر اولا یه قسمتی جدا برای ورود بانوان در نظر گرفته بشه نه اینکه مثل ورزشگاه های خارج مختلط باشه.
مساله دوم اینکه اعلام بشه بانوان فقط میتونند با یکی از پسرهای فامیل های دسته اول خودشون بیاند یعنی یا با پدر ، همسر یا برادر.
یا میشه یه کاری دیگه کرد ، از یه سری مسابقات کوچیک شروع کنیم ، و بگیم توی این مسابقات خانم ها فقط با همون پسرهای فامیل درجه اول و آقایون هم با یکی از خانم های فامیل درجه اول(مادر ، خواهر یا همسر) بیاند.
من میگم میتونیم از اینجا شروع کنیم.حالا خوشحال میشم نظر دوستان رو بدونم

السلام علی من اتبع الهدی
"قرار نیست یک شبه بشیم مثل خارج" یعنی چی؟ یعنی دو شبه یا صد شبه مثل خارج بشیم؟ مگه این درسته که ما مثل خارج بشیم؟ وقتی مثل خارج شدن،در این مورد، کار غلطی است دیگه فرقی نمی کنه یک شبه یا صد شبه یا هزارشبه. هرگز نباید درموردی که غلطه مثل اونها شد.
پیشنهادتان برای ابتدای کار این است، برای انتهای کار چیست؟ آن موقع هم مثل خارج مختلط با هم برن تو ورزشگاه برقصن؟

راهکاری که شما فرمودید بحث نگاه حرام و تیرزهر آلود از ناحیه ی شیطان را حل نمی کند.
سلامت باشید

[=Amiri]4- [=Amiri]نگاه به ورزشكاران

پرسش: آيا ديدن ورزش فوتبال، كشتى و مانند آن، كه مردان با شورت و زيرپوش بازى مىكنند، [HL]از نزديك[/HL] براى زنان جايز است؟
آيات عظام امام، خامنه ‏اى، مكارم، صافى، وحيد، نوري همداني و فاضل:خير، نگاه زن به بدن مرد نامحرم، جايز نيست؛ هر چند بدون قصد لذت باشد.
آيت‌اللّه سيستانى: در ورزش فوتبال اگر نگاه با قصد لذت يا ترس افتادن به گناه باشد، حرام است و در ورزش كشتى بنابر احتياط واجب، بدون قصد لذت نيز جايز نيست.
آيت‌اللّه تبريزى: اگر به قصد لذت يا ترس افتادن به گناه باشد، نگاه به بدن آنان جايز نيست.
آيت‌اللّه بهجت: بنابر احتياط واجب جايز نيست.[1]


[/HR] [1] .سيدمجتبى حسينى، احکام نگاه و پوشش، ص41.

[=Amiri]5- مدال طلا
پرسش: مدالهاى طلا كه ورزشكاران دريافت مىكنند و به گردنشان، مىآويزند چه حكمى دارد؟
آيات عظام امام، خامنه‏ اى، سيستانى، صافى، وحيد، نوري همداني، بهجت، تبريزى و فاضل:دريافت مدال طلا اشكال ندارد؛ ولى به گردن انداختن آن براى مردان جايز نيست.
آيت‌اللّه مكارم:دريافت مدال طلا اشكال ندارد؛ ولى به گردن انداختن آن براى مردان جايز نيست، مگر در موارد ضرورت.
تبصره.
چنانچه مدال هاى ياد شده از آب طلا باشد، اشكال ندارد.[1]


[/HR] [1] .سيدمجتبى حسينى، احکام نگاه و پوشش، ص120.

[=Amiri]6- [=Amiri]دست زدن براي تشويق
پرسش: حكم دست زدن به منظور تشويق و تأييد شخص يا كارى، چگونه است؟
آيات عظام امام، بهجت، خامنه‏ اى، صافى، مكارم و وحيد: چنانچه به نحو متعارف (غيرلهوى) باشد، اشكال ندارد.
آيات عظام تبريزى، سيستانى و فاضل: اشكال ندارد.
آيت‌اللَّه نورى: دست زدن به تنهايى حرام نيست؛ ولى اگر جلف و سبك باشد بايد از آن خوددارى شود.[1]


[/HR] [1] . احكام موسيقي، سيد مجتبي حسيني،ص 78.

[=Amiri]7- استفاده، ساخت و خرید و فروش ترقه
پرسش: زدن ترقه یا استفاده از مواد منفجره در برخی مناسبت­ ها اگر موجب ترس و سقط جنین یا ناراحتی اعصاب و روان افراد یا خسارت مالی گردد چه صورت دارد و آیا شخص نسبت به خسارت مال و جانی و روحی و روانی افراد ضامن می­ باشد؟
آیت­ الله خامنه­ ای:در فرض سؤال جایز نیست و موجب ضمان است. همچنين ايشان درباره استفاده از ترقّه و مواد قابل انفجار و ساخت و خريد و فروش آن‌ها اعم از اينکه موجب اذيّت و آزار بشوند يا نه مي­ فرمايد:«در صورتى که موجب اذيّت و آزار ديگران باشد و يا تبذير مال محسوب شود و يا خلاف قانون و مقرّرات نظام جمهورى اسلامى باشد، جايز نيست».[1]
آیت­ الله صافی گلپایگانی:
اصل این اعمال از جهت اسراف و نیز تشبّه به آتش پرستان جایز نیست و چنانچه موجب ترس اشخاص شود حرمتش مؤکّد است و اگر موجب سقط جنین شود ضمانت نیز دارد و همچنین اگر موجب خسارت مالی شود.
آیت­ الله بهجت:این‌گونه کارهای بیهوده جایز نیست. چنانچه این اعمال خسارتی به دنبال داشته باشد ضمان می‌آورد.
آیت­ الله فاضل لنکرانی:اگر باعث خسارت شود ضمانت دارد.
آیت­ الله سیستانی:ايذاء ديگران جايز نيست.[2] و اگر عرفاً مستند به وی باشد ضامن است. نيز ايشان درباره خريد فروش مواد آتش بازي همچون سيگارت و فشفشه که در مغازه‌ها نيز خريد وفروش می‌شود مي­ گويند:«خريد وفروش آن اگر بر خلاف قانون باشد جايز نيست.» [3]
آیت ­الله تبریزی:در صورتی که موجب وحشت یا اضرار شود حرام است و در صورت وقوع جنایت یا خسارت مالی شخص مباشر ضامن است و در مورد جنایات نابالغ ولی او ضامن است.[4]


[/HR] [1].آيت‌الله خامنه اي، اجوبه الاستفتائات، س 1106.
[2] . آیت­الله سیستانی، استفتائات، متفرقات.
[3] . آیت الله سیستانی، استفتائات، خريد و فروش.
[4] . سید محسن محمودی مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید، ج 5، ص 169.

فتواهاي فوتبالي مفتيان جنجالي وهابي


هر کسی که گل بزند و سپس بدود تا بقیه او را دنبال کنند و بغل نمایند، (همانطور که در آمریکا و فرانسه بازیکنان انجام می دهند) باید به صورتش تف انداخت و تنبیه کرد!

به گزارش "نماینده"، کلماتی که کفار و مشرکان به عنوان قانون بین المللی فوتبال وضع کرده اند، مانند گل و اوت و پنالتی و کرنر و …، گفته نشود زیرا گفتن این کلمات حرام است و هر کس بگوید از کفار و مشرکین شده است.

همسو با فرا رسیدن ایام جام جهانی فوتبال و با توجه به آنکه فتاوای احمقانه وهابیت به مستطیل سبز نیز راه یافته در خصوص یکی از فتاوای مضحک و عجیب از سوی وهابیت در خصوص بازی فوتبال با حجت الاسلام علی امیرخانی، پژوهشگر پژوهشگاه اهل البیت (ع) دانشگاه قرآن قرآن و حدیث به گفتگو نشسته ایم؛ گفتگوی ما را با این کارشناس ارشد مذاهب اسلامی می خوانید:

با توجه به اینکه در ایام مسابقات فوتبال جام جهانی هستیم، وهابیت در خصوص این بازی ها نیز اظهار نظر و فتاوایی داشته اند که جای سخن دارد؛ نمونه ای از این مساله، استفتایی است که از عبدالله النجدی یکی از مفتیان این جریان شده است؛ در ابتدا به این استفتاء اشاره بفرمایید.

بله، به طور کلی تکفیری ها و سلفی ها دو نگاه در خصوص فوتبال و والیبال و دیگر ورزش های که برای تقویت جسم و نشاط و جوانی موثر است، دارند؛ یک نگاه آن که این قبیل حرکات مصداق لهو و لعب است که این برداشت سطحی و باطل آنها را می رساند و نگاه دیگر آن که با رعایت شروطی خاص می توان این مصادیق لهو و لعب را شرعی کرد. اما نمونه این موضوع استفتایی است از عبدالله النجدی شده و البته شخصیت این فرد پوشیده و ناشناخته است و گمان می شود از مفتیان دست چندم وهابی باشد. اما متن استفتا بدین شرح است:

سوال: …جوانانی که چیزی از تقوا نمی دانند و به وقتشان اهمیتی نمی دهند و می گویند می خواهیم فوتبال بازی کنیم، می پرسند شروط و ضوابط بازی فوتبال چیست تا ما در ورطه تشبّه به کفار و طاغوتیان و دشمنان دین مثل آمریکا و روسیه و... نیفتیم.
جواب: به آنها می گوییم اگر اصرار دارید بازی کنید و وقت خود را بگذرانید، باید شروط و ضوابط ذیل را رعایت کنید:
اول: خطوطی چهار طرف دور زمین نباشد؛ زیرا این خطوط ساخته کفار و قانون بین المللی فوتبال است!

دوم: کلماتی که کفار و مشرکان به عنوان قانون بین المللی فوتبال وضع کرده اند، مانند گل و اوت و پنالتی و کرنر و …، گفته نشود زیرا گفتن این کلمات حرام است و هر کس که اینها را بگوید تنبیه و باید از بازی اخراج شود و باید به او گفته شود که به کفار و مشرکین شبیه شده ای…

سوم: هر کس از شما که در اثناء بازی افتاد و دست یا پایش شکست، یا دستش به توپ خورد بازی به خاطر او نباید متوقف شود و به کسی که او را انداخته کارت زرد یا قرمز داده نشود، بلکه به هنگام شکسته شدن یا ضربه دیدن باید به قاضی شرع مراجعه شود تا آن بازیکن حق شرعی خود را همانطور که در قرآن است بگیرد و شما باید شهادت دهید که فلانی عمداً دست یا پای او را شکست…

چهارم: نباید در تعداد بازیکنان با کفار و یهود و نصارا و خصوصاً امریکای خبیث تبعیت کنید، به این معنا که نباید با یازده نفر بازی کنید، بلکه باید بر این تعداد اضافه یا کم کنید.

پنجم: باید با لباس خواب یا غیره خودتان و بدون شورت ها و پیراهن های رنگارنگ و شماره دار بازی کنید، زیرا این لباس ها لباس اسلامی نیست، بلکه لباس کفار و غرب است.

ششم: هر کدام از شما که این شروط و ضوابط را رعایت کرد باید قصدش از بازی فوتبال تقویت بدنی برای جهاد فی سبیل الله و آمادگی برای زمانی باشد که به جهاد فرا خوانده شود، نه گذراندن وقت و عمر و شادی از پیروزی ظنّ.

هفتم: نباید زمان بازی را 45 دقیقه قرار دهید، شما باید با کفار و فاسقان مخالفت کنید و در هیچ چیز مشابه آنان نباشید.

هشتم: نباید در دو نیمه 45 دقیقه ای بازی کنید، بلکه در یک یا سه نیمه بازی کنید تا مخالفت شما با کفار محقق شود.

نهم: هنگامی که یکی از دو تیم بر دیگری غلبه نکرد (تساوی بازی) و آنطور که شما می گویید توپ به دروازه ای وارد نشد، نباید برای بازی وقت اضافی یا پنالتی در نظر بگیرید (تا یکی پیروز شود)، بلکه بلافاصله بازی را تمام کنید، زیرا بازی به این طریق عین اجرای قوانین بین المللی فوتبال است!

دهم: در بازی فوتبال شخصی را به عنوان داور انتخاب نکنید، زیرا بعد از لغو قوانین بین المللی همچون گل و اوت و پنالتی و کرنر و… وجود او دلیلی ندارد! بلکه بودن او تشبّه به کفار و یهود و نصار و اطاعت از قوانین بین المللی است.

یازدهم: نباید در اثناء بازی، گروهی از جوانان جمع شوند و شما را تماشا کنند، چون قصد شما ورزش و تقویت بدنی است پس دلیلی ندارد آنها شما را نگاه کنند! هر چند که بگویید آنها باعث تشویق شما در تقویت بدنی و آمادگی برای جهاد هستند، به آنها بگویید بروید دنبال منکرات خودتان در بازارها و روزنامه ها و بگذارید ما بدنمان را قوی کنیم!

دوازدهم: هر کسی که گل بزند و سپس بدود تا بقیه او را دنبال کنند و بغل نمایند، (همانطور که در آمریکا و فرانسه بازیکنان انجام می دهند) باید به صورتش تف انداخت و تنبیه کرد! زیرا ورزش بدنی شما چه ارتباطی به شادی و بغل کردن و بوسیدن دارد!

سیزدهم: دروازه باید به جای دو تیرک، سه تیرک داشته باشد، تا مشابه کفار نباشد تا مخالفت شما با قانون بین المللی طاغوتی سازمان فوتبال محقق شود.
چهاردهم: هنگامی که بازیکنی مصدوم شد، نباید بازیکن دیگری را جایگزین او کرد، زیرا این روش، ساخته کفار و مشرکین در آمریکا و … است.

اینها بعضی از شروط و ضوابطی است که مانع تشبّه به کفّار و مشرکین در بازی فوتبال می گردد… من به اجرای این شروط و ضوابط و سپس پرداختن به فوتبال دعوت نمی کنم، بلکه اینها در واقع برای کسی است که توان انجام ورزش های شرعی را ندارد و برای مؤمن صادق، ادلّه نقلی و عقلی مبنی بر تشبّه فوتبال به کفّار کافی است، زیرا انجام بازی فوتبال بغض انسان را نسبت به کفّار متزلزل می سازد، ولی جوانان این امر را شادی و بازی می پندارند (و تحسبونه هیناً و هو عند الله عظیم…).

عبد الله النجدی
ریاض-ربیع الاول1423هـ
صدور این فتوا قطعا برای افراد سفیه که بهره نازلی از خرد دارند، مضحک و به دور از عقل به نظر می رسد، دلیل این قبیل اقدامات چیست؟
ببینید در نگاه اول، همان طور که بیان شد اگر از دید ساده انگاری آنها بخواهیم به موضوع بنگریم، پاسخ این استفتا به دلیل عدم تشبه کفار یعنی شبیه نشدن به غیرمسلمانان است که البته این نظر از اتقان کمتری برخوردار است و به قول خود النجدی برای آن است که جوانی که می خواهد فوبتال بازی کند و این کار غیر شرعی! را شرعی کند، باید به تبصره های یاد شده، پایبند شود؛ اما دلیل مهم تری می توان بر صدور این فتوا یافت. در واقع نه تنها در این فتوا، بلکه در فتاوای دیگر هم که پیش از این شاهد بودیم، حتی جوان های تکفیری و وهابی به آن می خندند چرا که نه تنها خوشایند نیست بلکه با سرشت و فطرت انسان ناسازگارند.

لذا این اقدام عوامل متعدد دارد؛ برخی از این کارهای سفیهانه به دلیل برداشت غلط از دین است. دین چیزی است اگر کسی دین شناس نباشد و وارد فتوا شود، از این گونه حکم های خلاف عقل و فطرت به راحتی از او سر می زند که به دلیل نفهمیدن متن قرآن و حدیث و اکتفا به ظواهر امر است و عدم تعمق.

آیا سبب مهم تری نمی توان برای این موضوع برشمرد چرا که بالاخره این افراد به اندازه یک فرد عادی نیز باید از عقل برخوردار باشند و قطعا با صدور این فتاوا می دانند که واکنش های تمسخرآمیزی برای خود به دنبال دارند؟

اما عامل مهم تر آن است که احساس می شود وهابیت یک پروسه ای دارند که در مرحله اول مضحک نشان دادن علمای دین و صاحبان فتواست. از نگاه غربی ها، دین اسلام شریعتی است دارای باید و نبایدهایی که اینها از علمای اسلام هم شیعه هم سنی اخذ می شود. در بسیاری موارد، فتوای مفتیان مسلمان شیعه و سنی به شدت در برابر اهداف غربی ها بوده و مقاومت مردمی را در پی داشته استو امروز در عراق مراجع با فتوای دفاع از میهن و جهاد، بسیاری از نقشه های داعش را برملا می کند؛ بنابراین وجود و ورجوع به علما و دریافت فتوا گزینه مثبتی است در بین مسلمان ها که در بین مسیحیان پروتستان این مساله کمرنگ است و در میان کاتولیک ها اصلا نیست و هر کس در ادیان دیگر معمولا برداشت های شخصی خود را ملاک قرار می دهد اما در بین مسلمان ها، این مساله حوزه تخصصی تعریف شده و به دین شناس و خبره مراجعه می شود این برگه و گزینه مثبتی برای مسلمانان که غرب می خواهد آن را میان مسلمانان کمرنگ کنند.

لذا می بینیم این فتاوای مضحک، سفیهانه و خنده آور با حمایت غرب صادر و در فضاهای مجازی به سرعت منتشر شده و بازتاب دارد که برخی از این فتاوا مانند کشتن سه رافضی بهشت را به دنبال دارد، در راستای اسلام هراسی است و برخی نیز مسخره کردن اسلام است تا ارزش آن میان غرب و غیر مسلمانان کاسته شود.

بهترین عامل نیز برای این گزینه، فتواهای این سلفی ها و وهابی های بی خرد و ساده اندیش است. از سوی دیگر دست یافتن به شهرت و پول و ثبت و پویا و زنده نشان دادن مکتب سلفی ها (اینکه ما برای مسائل روز حتی فوتبال هم برنامه داریم و مکتبی زنده هستیم)، مجموع عوامل دیگری است که منجر به این اقدام می شود. به عبارت دیگر منشا صدور این قبیل فتاوا به دو عامل درونی و بیرونی باز می گردد که درونی آن، سطحی نگری و عدم تعمق و بیرونی نیز تقویت از سوی استکبار و تضعیف و مضحک نشان دادن اسلام است که وقتی مفتی با فتوای خنده دار، با شجاعت و انتشار عکس خود در کنار فتوا در صفحه فیس بوک آن را منتشر می کند این نشان می دهد عامل درونی و بیرونی هر دو به او انگیزه داده است.

منبع: شبستان

نقشه حساب شده دشمن برای موهن جلوه داده اسلام
چه می کند نقود استکبار و استحماره

اللهم اَصلِح کُلَ فاسدٍ فی الاُمور المُسلمین

به افتخار جواناني كه نه مثل يوزپلنگ بلكه مثل شير نه نود دقيقه بلكه 8 سال
نه جلوي توپ فوتبال بلكه جلوي توپ تانك نه مقابل يك كشور بلكه مقابل 27 كشور دفاع كردند و يك ميليمتر از خاكمونو به دشمن ندادن تا ايران و ايراني هميشه قهرمان باشه
و پرچمش بالا
شادي روحشون صلوات

[="Black"]

حامی;534143 نوشت:
شادي روحشون صلوات

[/]

[=Amiri]8- [=Amiri]دختران و جمع آوری عکس فوتبالیست ­ها
پرسش:
تبليغات بيش از حد، بسيارى از جمله دختران را به سوى فوتبال و جمع آورى عكس­هاى فوتباليست­ها و نصب آنها در منازل كشانده و اثرات نامطلوبى را از نظر تحصيلى و الگودهى داشته و در برخى موارد موجب بروز برخى منكرات در جامعه گرديده است ارشاد حضرتعالى در اين زمينه چيست؟ و نگاه كردن زنان به صحنه هاى ورزشى مانند شنا و كشتى و ... چه مى باشد؟
آیت‌الله صافی گلپایگانی:متأسفانه نسبت به اين امور بيش از حد تشويق و ترغيب مى­شود و عواقب سوء و آثار منفى بسيار دارد از جمله اثرات نامطلوبى كه در سؤال ذكر كرده ايد و آثار نامطلوب ديگر و فعلاً بصورت سرمايه پر سودى براى عده اى شده است. و نگاه كردن زنان هم به اين گونه صحنه ها با توجه به عوارض قطعيه نامناسبى كه دارد جايز نيست و خانواده هاى متدين از آن خوددارى مى كنند و اگر وضع، بشكل كنونى پيش برود شايد در مدتى نه چندان دور، ورزش بانوان هم به صورت غير مشروع و مفسد اخلاق جامعه امرى عادى و متعارف شود و هيچكس هم اعتراض نكند خداوند همه را از شرور و فتن آخرالزمان محفوظ فرمايد.
آیت‌الله سیستانی:
مادامی که مستلزم گناهی نباشد اشکال ندارد ولی مربیان جامعه باید از سوق دادن افکار جوانان به امور بی ارزش به طوری که از مسائل مهم دینی بلکه دنیوی باز بمانند پرهیز کنند.
آیت‌الله مظاهری: گر چه اصل کار در مقابل اجانب و سرافرازی اسلام بد نیست ولی وضع فعلی که جلو آمده انصافا وضع نامطلوبی است و نگاه کردن زن به بدن نامحرم حرام است.
آیت‌الله علوی گرگانی: مؤمنات محترمه باید از کارهایی که موجب از بین رفتن ثبات نفس آن ها و جریحه دار شدن عفت می گردد، اجتناب نمایند. و از کارهایی که منجر به عمل حرام می شود پرهیز نمایند. و از نگاه کردن به صحنه های ورزشی که به بدن نامحرم نگاه می شود اجتناب نمایند .
آیت‌الله فاضل لنکرانی: ترویج این امور مناسب نیست؛ اما نمی‌توان حکم به تحریم آن کرد؛ مگر این که مفسده‌ای داشته باشد.
آیت‌الله بهجت: نگاه کردن زن ها به بدن های لخت نامحرم حرام است و بالعکس.
آیت‌الله تبریزی: این آثاری است که در آخر الزمان ظاهر می شود و در بعضی روایات ذکر شده است. دعا نمائید که بدتر از این نشود.[1]


[/HR] [1] . صافی گلپایگانی، استفتائات، مسابقات ورزشی و تماشای آن(سايت پرتال انهار) ؛ ماهنامه اطلاع رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان شماره4.

[=Amiri]9- [=Amiri]لباس ورزشکار مسلمان
پرسش: بفرماييد براى ورزشكار مسلمان و متعهد چگونه لباسى مناسب است؟
آیت‌الله صافی گلپایگانی:مناسب با ادب و شرف و حيا و وقار مسلمان در لباس ورزشى اين است كه به طورى كه معمول شده كوتاه نباشد و علاوه بر قسمت­ هاى بالاى بدن بين ناف و زانو را هم بپوشاند.(ما بين السرة و الركبه عورة).[1]


[/HR] [1] . صافی گلپایگانی، استفتائات، مسابقات ورزشی و تماشای آن

[=Amiri]10- [=Amiri]شغل قرار دادن ورزش
پرسش: آیا ورزش­ های حرفه‌ای و قهرمانی جزء مشاغل مشروع در اسلام به حساب می‌آیند، به عبارت دیگر آیا فرد مسلمان می‌تواند ورزشی را شغل خود قرار دهد و در مقابل آن پول‌های هنگفت بیت المال را بگیرد مانند فوتبال که با حقوق‌های چند صد میلیونی یک فوتبالیست امرار معاش می‌کند؟ آیت‌الله مکارم شیرازی: در حد معقول مانعی ندارد؛ ولی حقوق‌های نامعقولی که معمول شده آن هـم از بیـت‌المـال جایز نیست.[=Calibri][1]


[/HR] [1] . سایت آیت الله مکارم شیرازی، بخش استفتائات.

[=Amiri]11- [=Amiri]خسارت آوردن به اموال عمومی
پرسش: برخی افراد در اتوبوس‌های عمومی یا تلفن‌های عمومی خساراتی را وارد آورده، و صندلی‌ها را پاره کرده یا شیشه‌ها را می‌شکنند، آیا این افراد ضامن هستند و به چه کسی باید بپردازند؟
خامنه‌ای
، مکارم، صافی، سیستانی بهجت، فاضل،: ضمان ثابت است و باید خسارات را به ادارات يا سازمان‌ها يا مؤسسه‌ها يا شركت‌هاي مربوطه بپردازند.
تبریزی:عمل مزبور جایز نیست و چنانچه به حسب مقررات او را ملزم به دادن مالی بنمایند، باید آن را بپردازد.[1]


[/HR] [1]. سید محسن محمودی، مسائل جدید از دیدگاه علماء و مراجع تقلید، ج 4، ص 166و165.

[=Amiri]1- [=Amiri]حق الناس (مادي و معنوي)
پرسش: درباره حق الناس و حقوق مالى توضيح دهيد؟ آيات عظام امام، خامنه‏اى، مكارم، سيستانى، صافى، وحيد، نوري همداني، بهجت، تبريزى و فاضل:احكام و مسائل مربوط به حقالناس دو قسم است: 1.امور مالى مانند بدهى، مظالم (خسارت به اموال ديگران، غصب، و..)، خمس، زكات و... ، 2.امور غيرمالى مانند غيبت، تهمت، هتك حرمت و... حق الناس در اسلام از اهميت ويژهاى برخوردار است و بايد در رعايت اين حقوق، بسيار دقت كرد؛ به عنوان نمونه درباه حقوق غيرمالي آمده كه اگر اندكى از مال ديگران تضييع گردد و وى راضى نشود؛ به هيچوجه با توبه و پشيمانى پاك نمىگردد! امام صادق (علیه السلام) مىفرمايد: «اولين قطره خون شهيد، كفارة گناهان او است؛ مگر بدهكارى كه كفارة آن اداى آن است».[1]


[/HR]



[=Amiri]2- [=Amiri]رد مظالم
پرسش: رد مظالم چيست؟ يكي از حقوق مالي كه در فقه به عنوان يكي از مصاديق حق الناس مطرح شده مَظالم است. واژه مظالم جمع مَظلمه است[2] و عبارت است از اموالي كه از ديگران سرقت و يا غصب مي‌كند و يا به گونه‌اي اتلاف مي‌نمايد و يا خسارتي كه در حال رانندگي به وسيله نقليه ديگريوارد مي‌سازد و حتي اموالي كه در ايام كودكي از كسي از روي عمد يا خطا از بين برده است و يا مصرف نموده، تمام اينها مصداق مظالم است.[3] [=Amiri]حكم فقهي مظالم حكم فقهي مظالم دو صورت دارد. 1) صاحب حق و مظلمه را مي‌شناسد در اين صورت واجب است، با مراجعه به او يا از او رضايت بگيريد به اين معنا كه صاحب حق، او را برئ الذمه كند و حق خود را ببخشد يا حق را بپردازد، البته اگر پرداخت حق به طور مستقيم به او محذوري دارد؛ مانند اين‌كه موجب آبروريزي مي شود، مي‌تواند[ براي حفظ آبروي خود] به هر كيفيتي حق او را به او برساند، هرچند به اين‌كه به عنوان بدهي بابت قرض به او پرداخت كند يا به حساب بانكي او واريز كند. 2) صاحب حق را نمي‌شناسد در اين صورت واجب است آن را از طرف صاحبش به فقير صدقه دهد و به احتياط واجب به اذن حاكم شرع باشد و نسبت به مقدار آن، اگر اطمينان ندارد، پرداخت مقدار متيقّن كافي است و نسبت به مقدار مشكوك وظيفه‌اي ندارد و بدين سان است، حكم صورتي كه صاحب آن را مي شناسد؛ ولي از او بي‌خبر است و به او دسترسي ندارد.[4]

[/HR] [1]. سيدمجتبي حسيني، رساله دانشجويي، ص349.

[2]. سيدمجتبي حسيني، رساله دانشجويي، ص350.

[3] . عباس ظهيري، آسان‌ترين شيوه محاسبه خمس، ص89

[4] . عباس ظهيري، آسان‌ترين شيوه محاسبه خمس، ص89

[=Amiri]برخي از منكرات در حاشيه بازي‌ها[=Amiri]ي جام جهاني
بوق و شيپور زدن كه مزاحمتي براي مردم داشته باشد، استراحت آنها را را مختل كند و مخالف قوانين باشد؛[1]شادي‌هاي خياباني كه سبب مزاحمت مردم شود، باعث اختلاط محرم و نامحرم شود و معرضيت براي فتنه و فساد شود، سد معبر باشد و مخالف قوانين؛[2]شادي‌هاي حرام مانند رقص، موسيقي لهوي؛ سعد معبر؛[3]جدال و مراء؛ تعصب‌هاي بي‌جا؛ فحاشي و سب و شتم؛ اسراف؛ آزار و عاق والدين(بلند كردن صداي تلوزيون، فرياد زدن، همنشيني يا رفت و آمد با افراد ناباب، مسافرت بودن اجازه و رضايت آنها؛ دير برگشتن به خانه، آوردن افراد به منزل بدون رضايت والدين، و...)؛ برچسب زدن و رنگ کردن دیوار مردم و نوشتن تبلیغات،


[/HR] [1] . آیت الله تبریزی، استفتائات، ج1066.

[2] . آیت الله بهجت، استفتائات، ج2، س1824. آیت الله مکارم شیرازی، استفتائات ج1، س883. آیت الله مکارم شیرازی، استفتائات ج3، س1771.

[3]. استفتائات امام خمینی،جلد3، ص617.

[=Amiri]توضيح دو منكر در حاشيه فوتبال
[=Amiri] 1- [=Amiri]عاق والدين:
شهيد دستغيب در كتاب گناهان كبيره، پنجمين گناه كبيره را عاق والدين بيان كرده‌است. ايشان مي‌نويسد: لازم است اولاد كارى كه موجب اذيت والدين باشد،(مانند سفر، سر و صدا و...) انجام ندهد. اطاعت از پدر و مادر و احترام به آنها تا جايي لازم است كه مغاير احكام واجب يا حرام الهي نباشد. عقوق والدین عبارت است از «به خشم آوردن و آزردن و شکستن خاطر پدر و مادر و البته که آزردن یکى از آنها نیز موجب عاق شدن می‌شود.»پیغمبر اکرم(ص) فرمود: کسی که والدین خود را بیازارد مرا اذیت کرده و کسی که مرا بیازارد خدای را آزرده و آزار کننده خدا ملعون است. و همچنین فرمود: عاق والدین هر عملی که می‌خواهد بجا آورد، هرگز داخل بهشت نخواهد شد.
[=Amiri]2- [=Amiri]سدّ معبر: بر اساس احادیث کارهاي زير بر فرض مزاحمت برای تردد کنندگان یا مزاحمت برای استفاده‌های مشخص شده یا ایجاد راه بندان از مصادق سد معبرند و كيفرهايي چون نارضايتي خدا، دور بودن از رحمت خدا، ضامن خسارات بودن، و..دارند: ایستادن، نشستن، وضو گرفتن در راه پرتردد، نماز خواندن در مسير عابران، تجمع، پیاده شدن یا توقف كردن در مسیر راه مسلمانان و پارک کردن وسایل نقلیه در جایی که سبب راه بندان یا کندی تردد مسافران شود، مانند کوچه‌های عمومی، خیابان های عمومی، پیاده رو های عمومی، چهار راه‌ها و نیز انداختن کاروان‌های شادی، افزون بر مزاحمت صوتی، از موارد سد معبر است، چنان که نهادن هر گونه کالا واشیاء در موارد یاد شده، و جلو فروشگاه‌ها و همچنین نصب سایبان‌های مزاحم در جلو مغازه‌ها، نهادن هر گونه کالا و اشیاء در پارک‌ها و پارکینگ‌های عمومی و...[1]

منبع: ماهنامه قدر، ويژه خانواده سازمان اوقاف و امورخيريه، محمدحسين قديري، خرداد1393، ص38و39(با كمي تغيير و اضافه)


[/HR] [1] . عبدالله جوادي آملي، مفاتيح الحيات، ص736.

يك نكته روان شناختي

يكي از خطاهاي شناختي و فكري خطاي هاله اي است
خطاي هاله اي ممكن است مثبت يا منفي باشد.
با مثال اين دو خطا را توضيح مي دهم

اگر ويژگي مثبتي در فرد سبب شود كه ما بدون تحقيق و يا دارا بودن ويژگي هاي مثبت ديگر، صفات مثبت ديگري را به او نسبت دهيم گرفتار [HL]خطاي هاله اي مثبت[/HL] شده ايم
يعني اگر مجري يا فوتباليست يا هنرپيشه اي را به دليل بازي و هنرشان مقبول ما باشند و ما فكر كنيم الزاما نظر او درباره سياست يا اقتصاد يا دين هم درست است اشتباه فكر كرده ايم. متأسفانه در مناسبت هاي مختلف مي بينيم كه مثلا مجري رسانه ملي سؤالات تخصصي ديني را از بازيگر مي پرسد
يا مجري راحت درباره مسائل مختلف اظهار نظر مي كند و پا در كفش متخصص مي كند اگر ما نظرات غير تخصصي او را در كنار هنر مجريگريش بپذيريم گرفتار خطاي هاله اي مثبت شده ايم

گاهي هم [HL]خطاهاي هاله اي منفي[/HL] سد شناخت و تفكر صحيح ما است. يعني مثلا اگر استاد از نظر ما زيبا نبود فكر مي كنم تخصص كافي را هم ندارد.
يا اگر خانمي حجابش كامل نبود ممكن است تصور شود او با انقلاب يا اخلاق و دين رابطه خوبي ندارد

در جنگ نرم دشمن از خطاي هاله اي براي تحريف شناخت ها و باورها و عواطف كمك مي گيرد
مثلا ذهن يك خواننده يا بازيگر يا مجري تلويزيوني كه بين مردم و به خصوص جوانان محبوبيتي پيدا كرده است را با [HL]شلنگ شش اينچ[/HL] شستشو مي دهند تا او عليه نظام، عليه باورهاي اسلامي چيزي بگويد و يا طرفداري از يك عرفان انحرافي كند تا فوج فوج و گروه گروه را به دنبال خود بكشاند.
اين جاست كه صداي مولوي در آمده و گفته
خلق را تقليدشان بر باد داد
اي دو صد لعنت براين تقليد باد

كارشناسان مذهبي نيز بايد فوق العاده دقت كنند و فردي را بيش از هنر و مهارتش تبليغ و ترويج نكنند.
مثلا يه بار مشاهده مي شود فلان فوتباليست مثلا نماز هم خوانده او را به عنوان الگو معرفي نكنند چون واقعا شناخت كافي نيست كه او چقدر باورهاي عمقي دارد يك باره مي بينيم كه مثلا فلاني كه ازش تعريف بيش از حد شده پرونده از خلاف هاي شرعي و اخلاقي ازش رو مي شود.
بله
الگو قدرت نماد و سمبل را دارد همان گونه كه اگر مثبت باشد نقش قوي دارد اگر خراب باشد نقش تخريبي زيادي دارد

موضوع قفل شده است