زن این چنین خود را به شوهر عرضه میکند

تب‌های اولیه

6 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
زن این چنین خود را به شوهر عرضه میکند

شب هنگام که پرده ها فرو می افتد ، خواب بر پلک ها چیره میشود بر هیچ بانویی روا نیست که بخوابد،مگر آن که خویشتن را به آغوش شوهر بسپارد .باید لباس از تن به در آید ،کنار شوهر بیارامید و پوست بدن خویش به بدن شوهر بچسبانید .این چنین خود را به شوهر عرضه داشته اید .

پیامبر اکرم(ص)، وسائل الشیعه، ج14 ،ص126

[=arial]

با نام الله


[=arial]


[=arial] کارشناس بحث: استاد مجید

atremarmoz;525053 نوشت:
شب هنگام که پرده ها فرو می افتد ، خواب بر پلک ها چیره میشود بر هیچ بانویی روا نیست که بخوابد،مگر آن که خویشتن را به آغوش شوهر بسپارد .باید لباس از تن به در آید ،کنار شوهر بیارامید و پوست بدن خویش به بدن شوهر بچسبانید .این چنین خود را به شوهر عرضه داشته اید .

پیامبر اکرم(ص)، وسائل الشیعه، ج14 ،ص126


با صلوات بر محمد وآل محمد
وعرض سلام وادب
کاربر گرامی آدرس موجود در ذیل روایت صحیح نیست و در جلد 14 که در اختیار بنده است کتاب جهاد می باشد؛ اگر برای شما میسر است عربی روایت را برای بنده ارسال بفرمایید تا سند مورد بررسی قرار گیرد. موفق باشید.

با سلام

در وسائل آمده بصورت مرسل از کتاب مکارم :

((25354)) 5 ـ الحسن بن الفضل الطبرسي في (مكارم الاخلاق): عن النبي (صلى الله عليه وآله) قال: لا يحل لامرأة ان تنام حتى تعرض نفسها على زوجها تخلع ثيابها وتدخل معه في لحافة فتلزق جلدها بجلده فإذا فعلت ذلك فقد عرضت.

البته با توجه به سایر اخبار مشکلی در متن ندارد و برای استحکام ازدواج مفید است .

روايت مذكور نه از مسائل اعتقادي هست و نه تشريع مسائل فقهي لذا نياز به استناد به صحت و سقم اين چنين روايات ندارد

atremarmoz;525053 نوشت:
شب هنگام که پرده ها فرو می افتد ، خواب بر پلک ها چیره میشود بر هیچ بانویی روا نیست که بخوابد،مگر آن که خویشتن را به آغوش شوهر بسپارد .باید لباس از تن به در آید ،کنار شوهر بیارامید و پوست بدن خویش به بدن شوهر بچسبانید .این چنین خود را به شوهر عرضه داشته اید .

با صلوات بر محمد وآل محمد
وبا سلام وعرض ادب
روایتی که دوست گرانقدر جناب خیر البریه عنوان کرده اند را با آدرس خدمت شما عرض نمایم ولی آن چه شما در ترجمه آورده اید با آدرسی که ارسال کرده اید صحیح نیست.
25354- 5- «2» الْحَسَنُ بْنُ الْفَضْلِ الطَّبْرِسِيُّ فِي مَكَارِمِ الْأَخْلَاقِ عَنِ النَّبِيِّ ص قَالَ: لَا يَحِلُ‏ لِامْرَأَةٍ أَنْ‏ تَنَامَ‏ حَتَّى‏ تَعْرِضَ‏ نَفْسَهَا عَلَى زَوْجِهَا تَخْلَعَ ثِيَابَهَا وَ تَدْخُلَ مَعَهُ فِي لِحَافِهِ فَتُلْزِقَ جِلْدَهَا بِجِلْدِهِ فَإِذَا فَعَلَتْ ذَلِكَ فَقَدْ عَرَضَتْ.
( وسائل الشيعة، ج‏20، ص:176، مكارم الأخلاق، ص: 238)
اما قبل از آن که به بررسی زندگی مرحوم طبرسی بپردازیم، جا دارد به نکته ای که کاربر گرامی«baradar» به آن توجه دادند اشاره کنم که روایات اخلاقی نیاز به بررسی سندی ندارند.
رضى الدين حسن بن فضل طبرسى
ولادت‏
رضى الدين، حسن بن فضل طبرسى از علماى قرن ششم هجرى است.
شخصيت‏
نام و آوازه رضى الدين، حسن بن فضل طبرسى آفاق را درنَور ديده است.
او عالمى وارسته است كه به قله‏ هاى برافراشته سير الى الله و مدارج بلند علم و تقوا صعود كرده است.
او داراى كتاب‏ هايى ارزشمند است كه با تأليف آنها گوش ه‏اى از علوم سرشار پيامبر و اهل بيت آن حضرت عليهم السلام را به دست جهانيان رسانده است.
خاندان‏
خاندان طبرسى از جمله علماى بزرگ شيعه هستند.
آنان آن چنان شهرتى در دنياى اسلام دارند و كتاب‏ هايشان به قدرى مورد وثوق و اطمينان همگان است كه علامه مجلسى در ابتداى بحار الأنوار وقتى به نام اين بزرگواران مى‏ رسد مى‏ فرمايد:« كتاب‏ هاى خاندان طبرسى از نظر اطمينان و شهرت مانند خورشيدى در وسط آسمان مى‏ درخشد و هيچ نيازى به تعريف يا توضيح ندارند».
پدر
پدرش،فضل بن حسن طبرسى معروف به ‏أمين الإسلام و صاحب كتاب‏ هايى ارزشمند چون ‏مجمع البيان است.
مجمع البيان از جمله تفاسير مهمى است كه هر مفسر ناگزير از مطالعه آن است.
از او علاوه بر تفسير، كتاب‏هاى فراوانى به يادگار مانده است.
وى جامع علوم مختلف بوده و در هر زمينه كه وارد بحث مى‏ شده همه را به تحسين وامى‏ داشته است.
مرقد شريف او در كنار بارگاه ملكوتى‏ امام رضا عليه السلام است و هم اكنون نيز زيارتگاه عاشقان ولايت و امامت مى‏ باشد.
اساتيد و شاگردان‏
متأسفانه كتاب‏ هاى شرح حال در مورد اين قسمت از زندگانى حسن بن فضل طبرسى ساكت است و ما اطلاع زيادى از اساتيد و شاگردان آن بزرگوار نداريم.
تنها شخصى كه به عنوان استاد ايشان نام برده شده است، پدر او أمين الإسلام طبرسى است كه هم استاد او بوده و هم از مشايخ اجازه اوست.
از شاگردان هم تنها فرزند او على بن حسن طبرسى را يادكرده ‏اند كه پس از پدر عهده ‏دار كارهاى او بوده و كتاب‏ هاى نيمه تمام او را هم كامل كرده است.
تأليفات‏
مهم‏ترين چيزى كه حكايت از فضائل و علوم سرشار مرحوم طبرسى مى‏ كند تأليفات گرانقدر اوست، اگر چه تعداد كمى از آنها در اثر حوادث تلخ تاريخ به دست ما رسيده، اما همين مقدار نيز نمونه عظمت و علم و دانش اوست.
از جمله تأليفات ايشان عبارت است از:
1-مكارم الأخلاق، كه معروف‏ ترين كتاب اوست و تا كنون چندين بار چاپ شده است.
نزديك به ده ترجمه مختلف از آن شده و به صورت نظم و خلاصه نيز به چاپ رسيده است.
اين كتاب اثرى بزرگ و كتابى جامع و كامل در علم اخلاق است.
وى در مقدمه، خطبه 160 نهج البلاغه را آورده كه در آن امير مؤمنان على عليه السلام پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله را معرفى كرده است.
2-كنوز النجاح،( كفعمى در كتاب مصباح از آن مطلب نقل كرده است).
3- كتابى روايى مانند مكارم الأخلاق كه بسيار مفصل‏ تر از آن بوده و مطالبى كه در مكارم الأخلاق ذكر نكرده، در آن جمع‏ آورى كرده است.
فرزند بزرگوار او على بن حسن طبرسى در مقدمه مشكاة الأنوار مى‏ گويد:
« وقتى پدرم كتاب مكارم الأخلاق را تأليف كرد و مورد قبول خاص و عام قرار گرفت، شروع به تصنيف كتابى نمود كه در آن بقيه آداب و اخلاق و اعمال حسنه را جمع آورى كند.
وى بسيارى از روايات را نيز جمع‏ آورى كرده اما اجل فرا رسيده و موفق به اتمام آن نشد.
پس از مدتى جمعى از دوستان و مؤمنين از من خواستند آن كتاب را كامل كرده و منتشر نمايم، من هم آن را مرتب كرده و ابواب آن را تنظيم كردم و نام آن رامشكاة الأنوار في غرر الأخبار نهادم».
اين كتاب در حقيقت متعلق به رضى الدين حسن بن فضل طبرسى بوده كه بعد از وفات او پسرش آن را تكميل كرده و پس از تنظيم منتشر نموده است.
وفات‏
رضى الدين حسن بن فضل طبرسى پس از عمرى خدمت به علوم اهل بيت عليهم السلام درسبزوار وفات يافت. برخى تاريخ وفات وى را548 هجرى دانسته‏ اند؛ اما اين تاريخ به احتمال قريب به يقين مربوط به پدر او امين الاسلام طبرسى است كه برخى از علماى تراجم براى او ذكر كرده‏ اند.
جنازه شريفش به‏ مشهد مقدس انتقال يافت و در جوار مرقد مطهر امام هشتم شيعيان عليه السلام به خاك سپرده شد.
موضوع قفل شده است