جمع بندی چگونگی سوختن شیطان و اجنه در جهنم
تبهای اولیه
سلام خسته نباشید، برام واقعا سوال هست که وقتی شیطان و اجنه از جنس آتش هستند پس چجوری قراره در آتش جهنم بسوزن؟؟
سلام خسته نباشید، برام واقعا سوال هست که وقتی شیطان و اجنه از جنس آتش هستند پس چجوری قراره در آتش جهنم بسوزن؟؟
باسلام وتشکر .
گفتهاند روزی خطیبی مطلبی شبیه آنچه در پرسش آمده گفت و اظهار داشت که چون شیطان از جنس آتش است، پس آتش آسیبی به او نمیرساند. بهلول عاقل پاسخ عملی به او داد و کلوخی برداشت و به سر او زد. آن گاه سوار بر مرکب شد و رفت. بهلول را گرفتند و مورد بازپرسی قرار دادند .او در جواب گفت: اگر آتش نمیتواند به شیطان آسیب برساند، خاک و کلوخ نیز به این شخص آسیبی نمی رساند چون او نیز از خاک آفریده است.
به فرض این جریان یک قصه و افسانه هم باشد ولی گویای این واقعیت غیر قابل انکار است .همان طور که آدمی از خاک آفریده شده ولی از خاک و کلوخ آسیب پذیر است شیطان نیز چنین است.
گذشته از این جای تردید نیست که مبدأ آفرینش شیطان آتش است ولی شیطان از آتش دنیا خلق شده و آتش دوزخ قابل قیاس با این آتش نیست. مثلاً در روایتی آمده:
«فلو أنّ حلقه فی السلسله التی طولها سبعون ذراعاً وضعت علی الدنیا، مات من حرّها، و لو أنّ قطره من الزقوم و الضریع قطرت فی شراب اهل ادنیا مات اهل الدنیا من نتنها؛(1) اگر یک حلقه از زنجیره آتش جهنم که بلندی آن هفتاد ذراع است به دنیا گذاشته شود ، آب میشود از حرارت آن و اگر قطرهای از زقوم و ضریع آن در آب ها بچکد اهل دنیا همه از بوی گند آن میمیرند».
بنابراین آتش جهنم به گونهای است که همه جهان را با تمام موجوداتش حتی آتش دنیا و شیطان را که از آن آتش خلق شده ذوب میکند.
عذابهای جهنم تنها منحصر به سوزش با آتش نیست بلکه در جهنم غیر از عذاب جسمانی که جسم جهنمیان را میسوزاند، عذابهای روحی نیز وجود دارد که جانها را میسوزاند و به مراتب دردناکتر از آتشی است که بدنها را میسوزاند،
پینوشت:
1. چهل حدیث، ص 23، نشر مؤسسه آثار امام خمینی، 1378 ش.
عذاب از جنس درد است
هر جا تعلق و وحدت از بین برود موجب درد میشود.
پس اگر انفکاکی بین اجزای بدن رخ بدهد موجب درد میشود.
تفاوتی نمیکند خاک موجب این انفکاک در بدن شما بشود یا سنگ یا چوب یا اتش یا مشت...
و نیز تفاوتی نمیکند این انفکاک برای جن چگونه و با چه وسیله ای انجام گیرد.
جواب این پاسخ رو بهلول داده:انسان از جنس خاک هست پس چطور به طرفش گلوله ی گلی پرتاب میکنند درد میگیره؟؟!!
با سلام
ببخشید یکم طولانی هست و خلاصه تر از این نمیشه کرد
در جواب به اين سؤال بايد گفت: به دلايل مختلف روح استقلال دارد و در عين حال بيارتباط با جسم نيست، و اين دو تأثير متقابل به يكديگر دارند.[1] بيشتر آياتي كه در قرآن مجيد درباره رستاخيز وارد شده توضيح و تشريحي براي معاد جسماني است. معاد در قرآن جزء به شكل معاد جسماني مطرح نشده است، به اين معنا كه به هنگام رستاخيز هم اين جسم باز ميگردد و هم «روح و جان»، لذا در قرآن از آن به «احياء الموتي» زنده كردن مردگان تعبير شده است، و اگر رستاخيز تنها جنبة روحاني داشت، زنده كردن اصلاً مفهومي نداشت.
[2]لذا در رستاخيز بايد همان جسم سابق باز گردد تا روح با پيوستن به آن فعاليت خود را در يك مرحله عاليتر از سر گيرد و از نتايج اعمالي كه انجام داده بهرهمند شود.
[3]با توجه به آن چه گذشت، روشن ميشود كه عذاب الهي را روح وجسم هر دو تحمل ميكنند و معاد هم، معاد «جسماني ـ روحاني» است. نه جسماني تنها و يا روحاني تنها. به هر حال بدن از روح تبعيت ميكند.
[4] و آلت عذاب يا پاداش روح قرار ميگيرد...
ب: اما عذابها: از آيات متعدد، بدست ميآيد كه عذاب بر دو قسم ميباشد، رواني و جسماني كه آتش يكي از عذابهاي متنوع و متعدد روز رستاخيز است. بعضي از عذابهاي متنوع جسماني و آتشين كه براي دوزخيان در نظر گرفته شده عبارتند از:
1. درخت زقوم كه غذاي گنهكاران است. همانند فلز گداخته در شكمها ميجوشد. جوششي همچون آب سوزان؛ 2. پرتاب كردن در ميان دوزخ و يا كشيدن و بردن به طرف دوزخ؛ 3. ريختن آب سوزان بر آنها[5]؛ 4. به زنجير كشيدن و بستن با زنجيري كه هفتاد ذرع است؛ 5. غذاهاي گلوگير و عذابي دردناك؛ 6. آتش بزرگ
[6]؛ 7. هيزم جهنم ميشوند و...«وَ إِنَّ جَهَنَّمَ لَمَوْعِدُهُمْ أَجْمَعِينَ» جهنم ميعادگاه همه آنها است.
[7]همان دوزخي كه هفت در دارد و براي هر دري گروهي از پيروان شيطان تقسيم شدهاند. (لها سبعة ابواب لكل باب منهم جزء مقسوم) اين در حقيقت درهاي گناهاني است كه به وسيله آن، افراد وارد دوزخ ميشوند، هر گروهي به وسيله ارتكاب گناهي و از دري.
[8] همه اين عذابها جنبه جسماني و رواني دارد كه به علت اختصار از آن ميگذريم.ج: جنها: جنّ در اصل به معني چيزي است كه از حس انسان پوشيده است. از آيات قرآن استفاده ميشود كه «جنّ» يك نوع موجود عاقلي است كه از حس انسان پوشيده شده و آفرينش آن در اصل از آتش يا شعلههاي صاف آتش است، و ابليس نيز از همين گروه است.
[9] و نيز از آيات قرآن بر ميآيد كه جنيان نيز از يك منظر به دو دسته تقسيم ميشوند: 1. دستهاي از آنها مؤمن و مطيع هستند؛
2. دسته ديگر كافر و سركش. و همه آنه نيز داراي تكليف و مسؤوليت هستند. در سوره الرحمن، آيه 15 آمده: «وَ خَلَقَ الْجَانَّ مِنْ مارِجٍ مِنْ نارٍ» 1. جنّ موجودي است كه از شعله آتش آفريده شده، برخلاف انسان كه از خاك آفريده شده است. گروهي از آنها صالح و گروهي ديگر ناصالح و كافرند. «وَ أَنَّا مِنَّا الصَّالِحُونَ وَ مِنَّا دُونَ ذلِكَ»
[10] 2. آنها داراي حشر و نشر و معاد هستند. 3. آنها قدرت نفوذ در آسمانها و خبرگيري و استراق سمع داشتند، و بعداً ممنوع شدند.
4. آنها با بعضي از انسانها ارتباط برقرار ميكردند و با آگاهي محدودي كه نسبت به بعضي از اسرار نهاني داشتند به اغواي انسانها ميپرداختند. 5. در ميان آنها افرادي يافت ميشوند كه از قدرت زيادي برخوردارند، همان گونه كه در ميان انسانها نيز چنين است. 6. داراي تكليف و مسؤوليت هستند. 7. داراي علم و ادراك و تشخيص حق و باطل و قدرت منطق و استدلال است. 8. آنها قدرت بر انجام بعضي كارهايي مورد نياز انسان را دارند. 9. خلقت آنها در روي زمين قبل از خلقت انسانها بوده است. 10. واجب شدن سجده در برابر آدم بر شيطان كه بنا به تصريح قرآن آن روز از بزرگان طايفه جنّ بود
[11] دليل بر فضيلت نوع انسان بر جنّ ميباشد.
[12]با توجّه به نكات فوق در مورد «جن» به ويژه آية 15 از سورة جن كه آمده «و اما القاسطون فكانوا الجهنّم حطباً» امّا ظالمان آتشگيره و هيزم دوزخند. معلوم ميشود كه جنّيان هم داراي حشرو نشر و معاد هستند و عدّهاي از آنها عذاب ميشوند.در سوره شعرا آمده: «در آن هنگام گمراهان و معبودهاي آنها به رو در آن (دوزخ) افكنده ميشوند. ـ و نيز همه لشكريان ابليس ـ آنها در آنجا نيز مخاصمه خواهند كرد و خواهند گفت: «به خدا سوگند كه ما در گمراهي آشكار بوديم...»
[13]در حقيقت اين سه گروه يعني معبودان، و بتها، عابدان و پرستش كنندگان گمراه و لشكريان ابليس كه دلالان اين گناه و انحراف بودند، همگي در دوزخ جمع ميشوند، اما به اين صورت كه آنها را يكي پس از ديگري به آن ميافكنند.چون «كبكبوا» در آيه 94 همين سوره (شعراء) در اصل از ماده «كب» است، «كب» به معناي افكندن چيزي به صورت در گودال آمده است، وتكرار آن «كبكب»، تكرار اين سقوط را ميرساند و اين نشان ميدهد كه آنها به هنگام سقوط در دوزخ همانند سنگي ميباشند كه از بالاي بلندي به درهاي پرتاب ميشوند، نخست به نقطهاي افتاده و از آنجا به نقطه ديگر تا در قعر دره قرار گيرد.
[14]آنها در جهنم به مخاصمه و جدال پرداخته ميگويند: به خدا سوگند ما در گمراهي آشكاري بوديم. علي ـ عليه السّلام ـ در نهجالبلاغه ميفرمايد: از سرنوشت ابليس بايد عبرت گرفت. او كبر ورزيده و با تكيه بر اصل و نژاد برترش بر آدم فرخ فروخته و به دام تعصب افتاد. چنين بود كه ابليس دشمن خدا، پيشواي متعصبان و نياي مستكبران شد، تعصب را پي گذاشت و با خدا به ستيز برخاست، جامهي عزت فروشي را غاصبانه تن پوش خود كرد و نقاب فروتني را بيكفند! آيا نميبينيد كه خداوند به كيفر تكبر خردش كرد، و به جرم خود بزرگبيني بر زميناش كوفت؟ در اين جهان راندهي درگاه خويشش ساخت و در ديگر جهان برايش آتش فروزان فراهم ساخت.
[15]پس اولاً شياطين از جنس نار (آتش) هستند نه از جنس نور كه اشتباهاً در سؤال مطرح گشت و بين نار و نور فرق است. نور از صفات خداوند است. البته ممكن است بين آن دو وجه اشتراك باشد و در ثاني طبق اين آيه شريفه قرآن و آيات ديگر و كلام گوهربار حضرت علي ـ عليه السّلام ـ لشكريان شيطان و بتها و پرستش كنندگان همه از آتش و چيزهاي ديگر عذاب ميبينند و در يك جا هستند خداوند در سورة صادر،آية 85 خطاب به شيطان ميفرمايد: «املأَنّ جهنّم منكَ و ممن تبعك منهم اجمعين»؛ هر آينه جهنم را از تو و از هر كس از آنان كه تو را پيروي كند، از همگيشان، خواهيم انباشت. البته اوّلاً آتش دوزخ با آتش دنيا بسيار فرق ميكند و ثانياً عذاب الهي هم متنوع و متعدد است عذاب فقط جسماني نيست كه عذاب شياطين مشكل به نظر برسد. عذابهاي شياطين ممكن است از نوع عذاب رواني باشد. از آيات متعدد به دست ميآيد كه بين كيفر و عمل تناسب است.
[16]آنچه به طور خلاصه قابل بيان است اين است كه:
1. معاد جسماني روحاني است و عذاب الهي هم دو قسم است، جسماني و رواني.
2. عذاب انواع مختلف دارد، عذاب با آتش بزرگ يكي از انواع عذاب است.
3. جنيان دو دستهاند: دستهاي از آنها صالح و مطيع هستند و گروهي ديگر ناصالح و سركش.
4. جنيان از اتش خلق شدهاند كه شيطان يكي از آنها هست.
5. بين نار (آتش) و نور، فرق است. اگرچه بينشان وجه اشتراك و افتراق وجود دارد. نور از صفات خداوند است...
6. شياطين هم عذاب ميشوند. عذاب شياطين ممكن است از نوع آتش كبري باشد و يا از نوع عذابهاي رواني. باضافه اينكه بين آتش دنيا و عذاب اخروي فرق است...