جمع بندی فلسفه چگونگی آفرینش

تب‌های اولیه

8 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
فلسفه چگونگی آفرینش

باسلام
علت افرینش دنیا درهفت روزچیست ازکسی شنیدم علتش هفت ویژگی جهان ماده است رنگ وحجم ووزن واندازه ونوع و...ایااین سخن صحیح است؟
یاحق

با نام و یاد دوست


کارشناس بحث: استاد رئوف

احمد;601865 نوشت:
باسلام
علت افرینش دنیا درهفت روزچیست ازکسی شنیدم علتش هفت ویژگی جهان ماده است رنگ وحجم ووزن واندازه ونوع و...ایااین سخن صحیح است؟
یاحق

با سلام خدمت شما دوست گرامی

طبق آنچه در قرآن کریم بیان شده است، خداوند دنیا را در شش روز آفریده است: اللَّهُ الَّذِی خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَمَا بَیْنَهُمَا فِی سِتَّةِ أَیَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ مَا لَکُم مِّن دُونِهِ مِن وَلِیٍّ وَلَا شَفِیعٍ أَفَلَا تَتَذَکَّرُونَ (1) خداوند کسى است که آسمانها و زمین و آنچه را میان این دو است در شش روز [= شش دوران‏] آفرید، سپس بر عرش (قدرت) قرار گرفت؛ هیچ سرپرست و شفاعت کننده‏اى براى شما جز او نیست؛ آیا متذکّر نمى‏ شوید؟!

با توجه به این آیه مطلبی که در مورد خلقت در هفت روز بیان کردید، صحیح نیست.
نکته ی دیگری که باید مورد توجه باشد این است که شش روز لزوما به معنای شش روز 24 ساعته نیست زیرا همان طور که می دانید، در زبان عربی، روز به معنای دوران نیز به کار می رود، به طور مثال در مورد قیامت گفته می شود یوم القیامه که بیانگر یک روز با تعداد ساعت مشخص نیست بلکه بیانگر دوران دیگر است(2). بنابراین مطلب، خداوند آسمان و زمین را در شش دوره آفریده است.

در مورد اینکه چرا خداوند آسمان و زمین را به یک باره نیافرید و بلکه در شش دوره آفرید نیز باید توجه کرد که خداوند بر طبق حدیثی که در ادامه می آید مشیت خداوند بر این است که امور جهان را از راه اسباب آنها ایجاد نماید:
ابی الله ان یجری الامور الا باسبابها - با ابی الله ان یجری الاشیاء الاسباب - فجعل لکل شی ء سببا و لکل سبب شرحا و جعل لکل شرح علما و جعل لکل علم بابا ناطقا (3)

خداوند امتناع دارد که امور عالم را جاری کند مگر از طریق وسائط و اسبابی خداوند برای هر چیز سببی و برای هر سبب حکمتی و برای هر حکمتی دانشی و برای هر دانشی دروازه گویایی قرار داده است.
بنابراین خداوند خلقت جهان را نیز از راه تمهید مقدمات و با طی مراحل، ایجاد کرده است و این مسئله به خواست و مشیت خود بوده است.

موفق باشید





1.
السجده-4
2. برای اطلاع بیشتر به جلد ششم تفسیر نمونه، صفحه 200 به بعد، مراجعه کنید.
3.
مجمع البحرین ماده سبب

رئوف;604406 نوشت:

با سلام خدمت شما دوست گرامی
]خداوند امتناع دارد که امور عالم را جاری کند مگر از طریق وسائط و اسبابی خداوند برای هر چیز سببی و برای هر سبب حکمتی و برای هر حکمتی دانشی و برای هر دانشی دروازه گویایی قرار داده است.
بنابراین خداوند خلقت جهان را نیز از راه تمهید مقدمات و با طی مراحل، ایجاد کرده است و این مسئله به خواست و مشیت خود بوده است.

موفق باشید





1.
السجده-4
2. برای اطلاع بیشتر به جلد ششم تفسیر نمونه، صفحه 200 به بعد، مراجعه کنید.
3.
مجمع البحرین ماده سبب

باسلام
فکرنمیکنم منظورازافرینش شش روزه زمان سبب ها وحکمت هابوده باشدزیراخداوندسریع الحساب است وحکیم پس قطعا افرینش درشش روزنشانه ای غیرازانچه فرمودیدبایدوجودداشته باشد که شایدشش ویژگی عالم ماده باشدکه درابتدااشتباه بیان شد
یاحق

احمد;604414 نوشت:
باسلام
فکرنمیکنم منظورازافرینش شش روزه زمان سبب ها وحکمت هابوده باشدزیراخداوندسریع الحساب است وحکیم پس قطعا افرینش درشش روزنشانه ای غیرازانچه فرمودیدبایدوجودداشته باشد که شایدشش ویژگی عالم ماده باشدکه درابتدااشتباه بیان شد
یاحق

با سلام خدمت شما دوست گرامی

اینکه خداوند حکیم و سریع الحساب است، منافاتی با حدیثی که بیان شد ندارد. اتفاقا خداوند از آن رو که حکیم است از طریق اسباب، مشیت خود را جاری می کند. و سریع الحساب بودن نیز به معنای آن نیست که امور بدون طی شدن مقدماتشان، تحقق یابند.
بنابراین نتیجه گیری شما در مورد غلط بودن پاسخ بنده به دلیل دو وصف فوق الذکر، صحیح نیست.

موفق باشید

رئوف;605123 نوشت:
با سلام خدمت شما دوست گرامی

اینکه خداوند حکیم و سریع الحساب است، منافاتی با حدیثی که بیان شد ندارد. اتفاقا خداوند از آن رو که حکیم است از طریق اسباب، مشیت خود را جاری می کند. و سریع الحساب بودن نیز به معنای آن نیست که امور بدون طی شدن مقدماتشان، تحقق یابند.
بنابراین نتیجه گیری شما در مورد غلط بودن پاسخ بنده به دلیل دو وصف فوق الذکر، صحیح نیست.

موفق باشید

باسلام
درسته میفرمایید مقدمات این مدت طول کشیده ولی ایا نباید نشانه ای باشد دراین مدت واینکه چرا نه روز نباشه اصلا چه لزومی بودخدااین روبیان کنه صحبت حقیردرمورد جزیات مقدمات هست
یاحق

احمد;605360 نوشت:
باسلام
درسته میفرمایید مقدمات این مدت طول کشیده ولی ایا نباید نشانه ای باشد دراین مدت واینکه چرا نه روز نباشه اصلا چه لزومی بودخدااین روبیان کنه صحبت حقیردرمورد جزیات مقدمات هست
یاحق

با سلام خدمت شما دوست گرامی

اینکه چرا این دوره ها، شش دوره بوده است و کمتر یا بیشتر نبوده، بنده نمی دانم اما علت بیان آنها توسط خداوند از آنروست که انسان ها را با خلقت جهان و نیز عظمت آن آشنا کند و از این طریق زمینه ای ایجاد کند تا انسانها جهان را به مثابه ی آیتی بزرگ از سوی خداوند درک کنند و بر ایمان شان افزوده شود.

موفق باشید

پرسش:
علت آفرینش دنیا در هفت روز چیست؟

پاسخ:
طبق آنچه در قرآن کریم بیان شده است، خداوند دنیا را در شش روز آفریده است: «اللَّهُ الَّذِی خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَ مَا بَیْنَهُمَا فِی سِتَّةِ أَیَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ مَا لَکُم مِّن دُونِهِ مِن وَلِیٍّ وَ لَا شَفِیعٍ أَفَلَا تَتَذَکَّرُونَ»؛ خداوند کسى است که آسمان ها و زمین و آنچه را میان این دو است در شش روز [= شش دوران‏] آفرید، سپس بر عرش (قدرت) قرار گرفت؛ هیچ سرپرست و شفاعت کننده ‏اى براى شما جز او نیست؛ آیا متذکّر نمى‏ شوید.؟!(1)
با توجه به این آیه مطلبی که در مورد خلقت در هفت روز بیان کردید، صحیح نیست.

نکته دیگری که باید مورد توجه باشد این است که شش روز لزوما به معنای شش روز 24 ساعته نیست زیرا همان طور که می دانید، در زبان عربی، روز به معنای دوران نیز به کار می رود، به طور مثال در مورد قیامت گفته می شود یوم القیامه که بیانگر یک روز با تعداد ساعت مشخص نیست بلکه بیانگر دوران دیگر است.(2)؛ بنا بر این مطلب، خداوند آسمان و زمین را در شش دوره آفریده است.

در مورد این که چرا خداوند آسمان و زمین را به یک باره نیافرید و بلکه در شش دوره آفرید نیز باید توجه کرد که خداوند بر طبق حدیثی که در ادامه می آید مشیت خداوند بر این است که امور جهان را از راه اسباب آن ها ایجاد نماید: «ابی الله ان یجری الامور الا باسبابها - با ابی الله ان یجری الاشیاء الاسباب - فجعل لکل شی ء سببا و لکل سبب شرحا و جعل لکل شرح علما و جعل لکل علم بابا ناطقا»؛ خداوند امتناع دارد که امور عالم را جاری کند مگر از طریق وسائط و اسبابی خداوند برای هر چیز سببی و برای هر سبب حکمتی و برای هر حکمتی دانشی و برای هر دانشی دروازه گویایی قرار داده است.(3)

بنا بر این خداوند خلقت جهان را نیز از راه تمهید مقدمات و با طی مراحل، ایجاد کرده است و این مسئله به خواست و مشیت خود بوده است.

________
(1) السجده/ 4.
(2) برای اطلاع بیشتر به جلد ششم تفسیر نمونه، صفحه 200 به بعد، مراجعه کنید.
(3) مجمع البحرین ماده "سبب".

موضوع قفل شده است