درخواست حضرت ابراهیم ع برای دیدن زنده شدن مردگان برای چه بود؟

تب‌های اولیه

1 پست / 0 جدید
درخواست حضرت ابراهیم ع برای دیدن زنده شدن مردگان برای چه بود؟

[=&quot]بسم الله الرحمن الرحیم [/]

[=&quot]آنچه اشاره به آن در اينجا لازم است اين است كه آيه (وَ إِذْ قالَ إِبْراهِيمُ رَبِّ أَرِنِي كَيْفَ تُحْيِ الْمَوْتى‏ : و به خاطر بياور هنگامى را كه ابراهيم گفت:" خدايا! به من نشان بده چگونه مردگان را زنده مى‏كنى؟) به روشنى اين حقيقت را مى‏فهماند كه ابراهيم علیه السلام تقاضاى مشاهده حسى صحنه رستاخيز را كرده بود تا مايه آرامش قلب او گردد، بديهى است ذكر يك مثال و تشبيه نه صحنه‏اى را مجسم مى‏سازد و نه مايه آرامش خاطر است، در حقيقت ابراهيم از طريق عقل و منطق به رستاخيز ايمان داشت ولى مى‏خواست از طريق احساس و شهود نيز آن را دريابد[/][=&quot].

[/]

[=&quot]از جمله" أَرِنِي كَيْفَ ..." (به من نشان ده چگونه ...) به خوبى استفاده مى‏شود كه او مى‏خواست با رؤيت و شهود، ايمان خود را قوى‏تر كند آن هم در باره چگونگى رستاخيز نه در باره اصل آن و لذا در آيات گذشته خوانديم كه او با صراحت به نمرود گفت: پروردگار من كسى است كه زنده مى‏كند و مى‏ميراند.[/]
[=&quot]به همين دليل در ادامه اين سخن، هنگامى كه خداوند فرمود: آيا ايمان نياورده‏اى؟" (قالَ أَ وَ لَمْ تُؤْمِنْ)[/]
[=&quot]او در جواب عرض كرد:"آرى ايمان آوردم ولى مى‏خواهم قلبم آرامش يابد"قالَ بَلى‏ وَ لكِنْ لِيَطْمَئِنَّ قَلْبِي[/]
[=&quot]گويى خدامى‏خواست اين تقاضاى ابراهيم در نظر مردم به عنوان تزلزل ايمان محسوب نشود، لذا از او سؤال شد مگر ايمان نياورده‏اى؟ تا او در اين زمينه توضيح دهد و سوء تفاهمى براى كسى به وجود نيايد.[/]
[=&quot]ضمنا از اين جمله استفاده مى‏شود كه استدلال و برهان علمى و منطقى ممكن است يقين بياورد، اما آرامش خاطر نياورد، زيرا استدلال عقل انسان را راضى مى‏كند، و چه بسا در اعماق دل و عواطف او نفوذ نكند (درست مثل اينكه استدلال به انسان مى‏گويد: كارى از مرده ساخته نيست ولى با اين حال بعضى از افراد. از مرده مى‏ترسند مخصوصا هنگام شب و تنهايى نمى‏توانند در كنار مرده بمانند، زيرا استدلال فوق در اعماق وجودشان نفوذ نكرده اما كسانى كه دائما با مردگان سر و كار دارند و به غسل و كفن و دفن مشغول‏اند هرگز چنين ترسى را ندارند).[/]
[=&quot]به هر حال آنچه عقل و دل را سيراب مى‏كند، شهود عينى است، و اين موضوع مهمى است كه در جاى خود بايد شرح بيشترى پيرامون آن داده شود! تعبير به اطمينان و آرامش نشان مى‏دهد كه افكار انسانى قبل از وصول به مرحله شهود دائما در حركت و جولان و فراز و نشيب است، اما به مرحله شهود كه رسيد آرام مى‏گيرد و تثبيت مى‏شود.[/]


[=&quot]برگرفته از تفسیر نمونه ج2،ص304[/].



[=&quot]سوره بقره آیه260[/]