چگونه حضرت علی (ع) سید می باشند با اینکه جزو فرزندان پیامبر نیستند؟

تب‌های اولیه

10 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
چگونه حضرت علی (ع) سید می باشند با اینکه جزو فرزندان پیامبر نیستند؟

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام
چگونه است که حضرت علی (ع) نیز سید میباشند با این که جزو فرزندان پیامبر نیستند ؟!!!؟؟:Gol:

با نام و یاد دوست



کارشناس بحث: استاد مقداد

با عرض سلام و ادب خدمت شما دوست عزیز

قبل از هر چیز عید سعید غدیر را خدمت شما تبریک عرض می نمایم.

برای یافتن پاسخ این سوال که چطور امام علی(ع) سید هستند با اینکه فرزند پیامبر(ص) نیستند، باید بدانیم كه اصلاً سادات به چه كسی میرسند، با مشخص شدن این موضوع، دلیل سید بودن امام علی علیه السلام هم روشن می شود.

سیادت عنوانی است برای مردان و زنانی كه در طول نسب خویش به حضرت هاشم بن عبد مناف (جدّ رسول الله) می‏رسند. هر كس سلسله نسب او به هاشم بن عبد مناف یا فرزندان او برسد، سید محسوب می‏شود.[1]

اصطلاحاً به فرزندان هاشم، بنی هاشم می‏گویند. برخی از اینان به عموهای پیامبر مثل ابوطالب و ابولهب، عباس و حمزه می‏رسند. بنابراین فرزندان عباس عموی پیامبر كه اصطلاحاً به آنان بنی عباس می‏گویند، سید محسوب می‏شوند. فرزندان ابوطالب به نام‏های طالب و عقیل و جعفر طیار و علی(ع) و نسل آنان (تا كنون هر چه هستند) سیدند. پیامبر اسلام(ص) از جهت پسرانش (طیب و طاهر و قاسم و ابراهیم) چون در كودكی از دنیا رفتند، نسلی ندارد و فقط از طریق حضرت فاطمه زهرا(س) نسلش ادامه پیدا كرد كه فرزندان حضرت زهرا(س) به نام‏های حسن و حسین و زینب و ام كلثوم(ع) از طریق پدرشان علی(ع) سید بودند.

تمامی ائمه معصومین و فرزندانشان از طریق علی(ع) به هاشم می‏رسند و سید هستند. بنابراین سیادت تنها انتساب به پیامبر نیست، بلكه از جهت انتساب به طالب و علی و عقیل و جعفر (فرزندان ابوطالب) و انتساب به عباس و حمزه (عموهای پیامبر(ص) نیز سیادت حاصل شده و حضرت علی(ع) سید بوده است و فرزندان او نیز سید هسیتند.

سید به معنای آقا و اطاعت شده (مطاع)، رئیس و بزرگ آمده است. سیادت عنوانی است اعتباری، نه تكوینی و احكامی برای سادات در فقه آمده است، مثلاً گرفتن زكات از غیر سید بر آنان حرام است.[2]

سادات از جهت انتسابشان به پیامبر و ائمه هدی(ع) باید رعایت حرمت اجداد خویش را بنمایند و مردم نیز باید احترام آنان را به جهت انتسابشان نگه دارند.

بنابراین ملاک و ریشه سیادت فرزند پیامبر(ص) بودن نیست تا بگوییم وقتی امام علی(ع) فرزند پیامبر(ص) نیستند،چرا سید محسوب می شوند.

پی نوشتها:
[1]. عروة الوثقی، ج 2، كتاب الخمس فصل 2، مسئله 3.
[2]. توضیح المسائل مراجع، ج 2، مسئله 1955.

[="Tahoma"][="SeaGreen"]اللهم عجل لولیک الفرج

سلام

ببخشید

آیا فرزندان حضرت زهرا(به غیر از طریق انتساب از طریق حضرت علی(ع) بلکه به واسطه بانو(ع) و بعد رسول الله(ص)) سید محسوب می شوند؟

اگر کسی مادر بزرگش سید باشد چطور؟ مادر پدری:Gig:[/]

بنام خدا

فکر کنم سیادت از طرف مادر به فرزند نمیرسه..پس امام های ما همش از نسل علی (ع) به سیادت میرسند...و به امامت...
پس چرا؟؟؟ چرا خدا امام های ما رو ازنسل پیامبر نیافرید ؟؟! آیا جواب تاریخی و یا دلیل قانع کننده ای برای این موضوع وجود داره یا فقط حکمت و علم خداست که ما ازش سر در نمیاریم؟

بسم الله الرحمن الرحیم.

مقداد;415511 نوشت:
با عرض سلام و ادب خدمت شما دوست عزیز

قبل از هر چیز عید سعید غدیر را خدمت شما تبریک عرض می نمایم.

برای یافتن پاسخ این سوال که چطور امام علی(ع) سید هستند با اینکه فرزند پیامبر(ص) نیستند، باید بدانیم كه اصلاً سادات به چه كسی میرسند، با مشخص شدن این موضوع، دلیل سید بودن امام علی علیه السلام هم روشن می شود.

سیادت عنوانی است برای مردان و زنانی كه در طول نسب خویش به حضرت هاشم بن عبد مناف (جدّ رسول الله) می‏رسند. هر كس سلسله نسب او به هاشم بن عبد مناف یا فرزندان او برسد، سید محسوب می‏شود.[1]

اصطلاحاً به فرزندان هاشم، بنی هاشم می‏گویند. برخی از اینان به عموهای پیامبر مثل ابوطالب و ابولهب، عباس و حمزه می‏رسند. بنابراین فرزندان عباس عموی پیامبر كه اصطلاحاً به آنان بنی عباس می‏گویند، سید محسوب می‏شوند. فرزندان ابوطالب به نام‏های طالب و عقیل و جعفر طیار و علی(ع) و نسل آنان (تا كنون هر چه هستند) سیدند. پیامبر اسلام(ص) از جهت پسرانش (طیب و طاهر و قاسم و ابراهیم) چون در كودكی از دنیا رفتند، نسلی ندارد و فقط از طریق حضرت فاطمه زهرا(س) نسلش ادامه پیدا كرد كه فرزندان حضرت زهرا(س) به نام‏های حسن و حسین و زینب و ام كلثوم(ع) از طریق پدرشان علی(ع) سید بودند.

تمامی ائمه معصومین و فرزندانشان از طریق علی(ع) به هاشم می‏رسند و سید هستند. بنابراین سیادت تنها انتساب به پیامبر نیست، بلكه از جهت انتساب به طالب و علی و عقیل و جعفر (فرزندان ابوطالب) و انتساب به عباس و حمزه (عموهای پیامبر(ص) نیز سیادت حاصل شده و حضرت علی(ع) سید بوده است و فرزندان او نیز سید هسیتند.

سید به معنای آقا و اطاعت شده (مطاع)، رئیس و بزرگ آمده است. سیادت عنوانی است اعتباری، نه تكوینی و احكامی برای سادات در فقه آمده است، مثلاً گرفتن زكات از غیر سید بر آنان حرام است.[2]

سادات از جهت انتسابشان به پیامبر و ائمه هدی(ع) باید رعایت حرمت اجداد خویش را بنمایند و مردم نیز باید احترام آنان را به جهت انتسابشان نگه دارند.

بنابراین ملاک و ریشه سیادت فرزند پیامبر(ص) بودن نیست تا بگوییم وقتی امام علی(ع) فرزند پیامبر(ص) نیستند،چرا سید محسوب می شوند.

پی نوشتها:
[1]. عروة الوثقی، ج 2، كتاب الخمس فصل 2، مسئله 3.
[2]. توضیح المسائل مراجع، ج 2، مسئله 1955.

سلام.
لطفاً بفرمایید که چگونه هاشم سید شد و چه کسی این لقب را به وی داد؟

رستگاران;415531 نوشت:
[="Tahoma"][="SeaGreen"]اللهم عجل لولیک الفرج

سلام

ببخشید

آیا فرزندان حضرت زهرا(به غیر از طریق انتساب از طریق حضرت علی(ع) بلکه به واسطه بانو(ع) و بعد رسول الله(ص)) سید محسوب می شوند؟

اگر کسی مادر بزرگش سید باشد چطور؟ مادر پدری:Gig:

[/]

علیک سلام

در رابطه با این موضوع و سوالات احتمالی دیگر پیرامون این سوال،به لینک زیر مراجعه فرمایید:

http://www.askdin.com/thread29602-4.html#post403523

عــــلی;415656 نوشت:
بسم الله الرحمن الرحیم.

سلام.
لطفاً بفرمایید که چگونه هاشم سید شد و چه کسی این لقب را به وی داد؟

علیک سلام

در رابطه با این موضوع مطالبی خدمت شما عرض می کنیم،امیدواریم مفید واقع گردد:

كلمه‏ ى «سيد» در اصل به معناى كسى است كه صاحب مجد و عظمت است. و به همين اعتبار، نسل پيامبر اسلام را سيد مى‏ گويند. از سخنان ابن شهر آشوب به دست مى‏ آيد كه در قرن ششم هجرى قمرى كلمه ‏ى سيد رواج كامل داشت و اولاد پيامبر را سيد مى ‏گفتند.
تحقيقات نشان مى ‏دهد كه در قرن چهارم و پنجم كلمه «سيد» به همراه قرينه بر اولاد پيامبر اطلاق مى ‏شد و در قرن ششم بدون قرينه استعمال مى‏ گرديد. در عصر حاضر، در ايران به بنى هاشم سيد مى‏ گويند و به غير آن به كسى سيد نمى ‏گويند. در حجاز كسانى را كه از طريق امام حسين به پيامبر مى ‏رسند، سيد مى‏ گويند. در قسطنطنيه عموم مردم را سيد مى‏ گويند و در آنجا كلمه سيد دلالت بر هاشمى بودن ندارد. در عهد صفوى به اولاد پيامبر كلمه‏ ى ميرزا را اطلاق مى‏ كردند ولى در زمان ما ميرزا دلالت بر هاشمى بودن ندارد، (1).

.... مامقانى مى ‏نويسد: در غير حجاز كلمه سيد به بنى هاشم و بنى عبدالمطلب اطلاق مى ‏شود. در كشورهاى عربى شيعيان اين كلمه را به اولاد هاشم و عبدالمطلب اطلاق مى‏ كنند ولى عرب غير شيعه آن را در معناى لغوى آن بكار مى‏ برند، (2).

عبدالمطلب در ميان مردم عرب با عنوان سَيِّدُ البطحاء و ابو السّادة العشرة معروف بود و چون داراى شرف و سيادت بود، او را «سَيِّد» مى ‏ناميدند و در همان زمان تمام عرب، سيادت، سرورى و زعامت او را پذيرفتند. قبيله‏ ى قريش زعامت و سيادت او را قبول كردند و عرب ديگر هم او را به عنوان زعيم و رئيس پذيرفتند.(3).

در «كتاب حذف من نسب قريش» كه در قرن سوم نوشته شده اين عبارت آمده است: «فكان عبدالمطلب سيد قريش فى عصره لا ينازع السودد»، (ص 4). معناى اين جمله به فارسى چنين است: پس عبدالمطلب در عصر خود سرور و زعيم بى‏ رقيب قبيله‏ ى قريش بود.

ابرهه براى تخريب كعبه با نيروهاى خود در نزديكى مكه استقرار يافت. عبدالمطلب به نزد ابرهه رفت. ابرهه در ضمن سخنانش، به عبدالمطلب گفت: «يحقّ لك ان تكون سيِّد قومك ؛ تو را مى ‏سزد كه سيِّد و زعيم قوم خودت باشى»، (4).

به اين ترتيب، در آن عصر، در ميان مردم، تنها عبدالمطلب را سيد مى ‏گفتند و هر گاه اين كلمه تنها و بدون قيد ياد مى‏ شد، عبدالمطلب را شامل مى‏ گرديد و عرب آن زمان به هر كسى سيد نمى ‏گفتند.
توجه داشته باشيم كه اصل در سيادت و سيد بودن، داراى مجد، شرف و عظمت بودن است و به نسل پيامبر اسلام، هم كه اطلاق مى ‏شود به خاطر همين اصل است و كلمه سيد در لغت به معناى كسى است كه بالاتر از او كسى نيست، (5).

از آنچه گذشت روشن شد كه جدّ همه سادات هاشم يا عبدالمطلب است و همه فرزندان عبدالمطلب و فرزندان آن فرزندان همه سادات هستند. پيامبر ما، حضرت على، حضرت زهرا و همه‏ ى امامان دوازده‏ گانه، سيد و سالار همه‏ ى مؤمنان هستند ونسل هاشم از آغاز تا به امروز همه سادات و سرور ما هستند.
بر اين اساس، «سيد» و «سيده» که هم اکنون در ميان ما معروف است به عبدالمطلب و از او به هاشم مي رسد. همه کساني که نسبت خانوادگي آنها به عبدالمطلب مي رسد، سيد هستند چه ايراني و چه غير ايراني و نسل همه سادات عربي است چه ساداتي که هم اکنون به زبان عربي حرف مي زنند و چه ساداتي که به زبان فارسي و غير فارسي حرف مي زنند.

پی نوشتها:

(1). جامع الأنساب، آيت‏الله روضاتى، ج 1، ص 32.

(2). علم النسب، ج 1، ص 144.

(3). بحارالانوار، ج 15، ص 123 و 127.

(4). بحارالانوار، ج 15، ص 130، س 15.

(5). علم النسب، محمدرضا مامقانى، جزء اول، ص 144 و جزء دوم، ص 104.

پرسش:
چگونه است که حضرت علی (ع) نیز سید میباشند با این که جزو فرزندان پیامبر(ص) نیستند ؟

پاسخ:
با عرض سلام و ادب
برای یافتن پاسخ این سوال که چطور امام علی(ع) سید هستند با اینکه فرزند پیامبر(ص) نیستند، باید بدانیم كه اصل و نسب سادات به چه كسی میرسند، با مشخص شدن این موضوع، دلیل سید بودن امام علی علیه السلام هم روشن می شود.

سیادت عنوانی است برای مردان و زنانی كه در طول نسب خویش به حضرت هاشم بن عبد مناف (جدّ رسول الله) می‏رسند. هر كسی سلسله نسب او به هاشم بن عبد مناف یا فرزندان او برسد، سید محسوب می‏شود.[1]

اصطلاحاً به فرزندان هاشم، بنی هاشم می‏گویند. برخی از اینان به عموهای پیامبر مثل ابوطالب و ابولهب، عباس و حمزه می‏رسند. بنابراین فرزندان عباس عموی پیامبر كه اصطلاحاً به آنان بنی عباس می‏گویند، سید محسوب می‏شوند. فرزندان ابوطالب به نام‏های طالب و عقیل و جعفر طیار و علی(ع) و نسل آنان (تا كنون هر چه هستند) سیدند. پیامبر اسلام(ص) از جهت پسرانش (طیب و طاهر و قاسم و ابراهیم) چون در كودكی از دنیا رفتند، نسلی ندارد و فقط از طریق حضرت فاطمه زهرا(س) نسلش ادامه پیدا كرد كه فرزندان حضرت زهرا(س) به نام‏های حسن و حسین و زینب و ام كلثوم(ع) از طریق پدرشان علی(ع) سید بودند.

تمامی ائمه معصومین و فرزندانشان از طریق علی(ع) به هاشم می‏رسند و سید هستند. بنابراین سیادت تنها انتساب به پیامبر نیست، بلكه از جهت انتساب به طالب و علی و عقیل و جعفر (فرزندان ابوطالب) و انتساب به عباس و حمزه (عموهای پیامبر(ص) نیز سیادت حاصل شده و حضرت علی(ع) سید بوده است و فرزندان او نیز سید هسیتند.

سید به معنای آقا و اطاعت شده (مطاع)، رئیس و بزرگ آمده است. سیادت عنوانی است اعتباری، نه تكوینی و احكامی برای سادات در فقه آمده است، مثلاً گرفتن زكات از غیر سید بر آنان حرام است.[2]
سادات از جهت انتسابشان به پیامبر و ائمه هدی(ع) باید رعایت حرمت اجداد خویش را بنمایند و مردم نیز باید احترام آنان را به جهت انتسابشان نگه دارند.
بنابراین ملاک و ریشه سیادت فرزند پیامبر(ص) بودن نیست تا بگوییم وقتی امام علی(ع) فرزند پیامبر(ص) نیستند،چرا سید محسوب می شوند.

پرسش:
لطفاً بفرمایید که چگونه هاشم سید شد و چه کسی این لقب را به وی داد؟

پاسخ:
با عرض سلام و ادب
كلمه‏ ى «سيد» در اصل به معناى كسى است كه صاحب مجد و عظمت است. و به همين اعتبار، نسل پيامبر اسلام(ص) را سيد مى‏ گويند. از سخنان ابن شهر آشوب به دست مى‏ آيد كه در قرن ششم هجرى قمرى كلمه ‏ى سيد رواج كامل داشت و اولاد پيامبر را سيد مى ‏گفتند.
تحقيقات نشان مى ‏دهد كه در قرن چهارم و پنجم كلمه «سيد» به همراه قرينه بر اولاد پيامبر اطلاق مى ‏شد و در قرن ششم بدون قرينه استعمال مى‏ گرديد. در عصر حاضر، در ايران به بنى هاشم سيد مى‏ گويند و به غير آن به كسى سيد نمى ‏گويند. در حجاز كسانى را كه از طريق امام حسين(ع) به پيامبر مى ‏رسند، سيد مى‏ گويند. در قسطنطنيه عموم مردم را سيد مى‏ گويند و در آنجا كلمه سيد دلالت بر هاشمى بودن ندارد. در عهد صفوى به اولاد پيامبر كلمه‏ ميرزا را اطلاق مى‏ كردند ولى در زمان ما ميرزا دلالت بر هاشمى بودن ندارد[3].

.... مامقانى مى ‏نويسد: در غير حجاز كلمه سيد به بنى هاشم و بنى عبدالمطلب اطلاق مى ‏شود. در كشورهاى عربى شيعيان اين كلمه را به اولاد هاشم و عبدالمطلب اطلاق مى‏ كنند ولى عرب غير شيعه آن را در معناى لغوى آن بكار مى‏ برند[4].

عبدالمطلب در ميان مردم عرب با عنوان سَيِّدُ البطحاء و ابو السّادة العشرة معروف بود و چون داراى شرف و سيادت بود، او را «سَيِّد» مى ‏ناميدند و در همان زمان تمام عرب، سيادت، سرورى و زعامت او را پذيرفتند. قبيله‏ قريش زعامت و سيادت او را قبول كردند و عرب ديگر هم او را به عنوان زعيم و رئيس پذيرفتند[5]

در «كتاب حذف من نسب قريش» صفحه 4 كه در قرن سوم نوشته شده اين عبارت آمده است: «فكان عبدالمطلب سيد قريش فى عصره لا ينازع السودد». معناى اين جمله به فارسى چنين است: پس عبدالمطلب در عصر خود سرور و زعيم بى‏ رقيب قبيله‏ ى قريش بود.

ابرهه براى تخريب كعبه با نيروهاى خود در نزديكى مكه استقرار يافت. عبدالمطلب به نزد ابرهه رفت. ابرهه در ضمن سخنانش، به عبدالمطلب گفت: «يحقّ لك ان تكون سيِّد قومك ؛ تو را مى ‏سزد كه سيِّد و زعيم قوم خودت باشى»[6].

به اين ترتيب، در آن عصر، در ميان مردم، تنها عبدالمطلب را سيد مى ‏گفتند و هر گاه اين كلمه تنها و بدون قيد ياد مى‏ شد، عبدالمطلب را شامل مى‏ گرديد و عرب آن زمان به هر كسى سيد نمى ‏گفتند.
توجه داشته باشيم كه اصل در سيادت و سيد بودن، داراى مجد، شرف و عظمت بودن است و به نسل پيامبر اسلام، هم كه اطلاق مى ‏شود به خاطر همين اصل است و كلمه سيد در لغت به معناى كسى است كه بالاتر از او كسى نيست[7].

از آنچه گذشت روشن شد كه جدّ همه سادات هاشم يا عبدالمطلب است و همه فرزندان عبدالمطلب و فرزندان آن فرزندان همه سادات هستند. پيامبر ما، حضرت على، حضرت زهرا و همه‏ ى امامان دوازده‏ گانه، سيد و سالار همه‏ ى مؤمنان هستند ونسل هاشم از آغاز تا به امروز همه سادات و سرور ما هستند.
بر اين اساس، «سيد» و «سيده» که هم اکنون در ميان ما معروف است به عبدالمطلب و از او به هاشم مي رسد. همه کساني که نسبت خانوادگي آنها به عبدالمطلب مي رسد، سيد هستند چه ايراني و چه غير ايراني و نسل همه سادات عربي است چه ساداتي که هم اکنون به زبان عربي حرف مي زنند و چه ساداتي که به زبان فارسي و غير فارسي حرف مي زنند.

پی نوشتها:
[1]. عروة الوثقی، ج 2، كتاب الخمس فصل 2، مسئله 3.
[2]. توضیح المسائل مراجع، ج 2، مسئله 1955.
[3]. جامع الأنساب، آيت‏الله روضاتى، ج 1، ص 32.
[4]. علم النسب، ج 1، ص 144.
[5]. بحارالانوار، ج 15، ص 123 و 127.
[6]. بحارالانوار، ج 15، ص 130، س 15.
[7]. علم النسب، محمدرضا مامقانى، جزء اول، ص 144 و جزء دوم، ص 104.

موضوع قفل شده است