جمع بندی نماز در جنگ؟ ( بررسی آیاتی از سوره نساء )

تب‌های اولیه

15 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
نماز در جنگ؟ ( بررسی آیاتی از سوره نساء )

سلام

سوالی داشتم د رمورد این ایات از سوره نسا ایات 102 تا 104 در این ایات به رسول الله نماز در حین جنگ بیان شده شکل و کیفیت این نماز را توضیح می دهید و این نماز ایا در روز بوده یا شب ؟؟
وَإِذَا ضَرَبْتُمْ فِي الأَرْضِ فَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَن تَقْصُرُواْ مِنَ الصَّلاَةِ إِنْ خِفْتُمْ أَن يَفْتِنَكُمُ الَّذِينَ كَفَرُواْ إِنَّ الْكَافِرِينَ كَانُواْ لَكُمْ عَدُوًّا مُّبِينًا ﴿۱۰۱﴾

وَإِذَا كُنتَ فِيهِمْ فَأَقَمْتَ لَهُمُ الصَّلاَةَ فَلْتَقُمْ طَآئِفَةٌ مِّنْهُم مَّعَكَ وَلْيَأْخُذُواْ أَسْلِحَتَهُمْ فَإِذَا سَجَدُواْ فَلْيَكُونُواْ مِن وَرَآئِكُمْ وَلْتَأْتِ طَآئِفَةٌ أُخْرَى لَمْ يُصَلُّواْ فَلْيُصَلُّواْ مَعَكَ وَلْيَأْخُذُواْ حِذْرَهُمْ وَأَسْلِحَتَهُمْ وَدَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ لَوْ تَغْفُلُونَ عَنْ أَسْلِحَتِكُمْ وَأَمْتِعَتِكُمْ فَيَمِيلُونَ عَلَيْكُم مَّيْلَةً وَاحِدَةً وَلاَ جُنَاحَ عَلَيْكُمْ إِن كَانَ بِكُمْ أَذًى مِّن مَّطَرٍ أَوْ كُنتُم مَّرْضَى أَن تَضَعُواْ أَسْلِحَتَكُمْ وَخُذُواْ حِذْرَكُمْ إِنَّ اللّهَ أَعَدَّ لِلْكَافِرِينَ عَذَابًا مُّهِينًا
﴿۱۰۲﴾

و هر گاه در ميان ايشان بودى و برايشان نماز برپا داشتى پس بايد گروهى از آنان با تو [به نماز] ايستند و بايد جنگ‏افزارهاى خود را برگيرند و چون به سجده رفتند [و نماز را تمام كردند] بايد پشت‏سر شما قرار گيرند و گروه ديگرى كه نماز نكرده‏اند بايد بيايند و با تو نماز گزارند و البته جانب احتياط را فرو نگذارند و جنگ‏افزارهاى خود را برگيرند [زيرا] كافران آرزو مى‏كنند كه شما از جنگ‏افزارها و ساز و برگ خود غافل شويد تا ناگهان بر شما يورش برند و اگر از باران در زحمتيد يا بيماريد گناهى بر شما نيست كه جنگ افزارهاى خود را بر زمين نهيد ولى مواظب خود باشيد بى گمان خدا براى كافران عذاب خفت‏آورى آماده كرده است
(۱۰۲)

فَإِذَا قَضَيْتُمُ الصَّلاَةَ فَاذْكُرُواْ اللّهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَى جُنُوبِكُمْ فَإِذَا اطْمَأْنَنتُمْ فَأَقِيمُواْ الصَّلاَةَ إِنَّ الصَّلاَةَ كَانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ كِتَابًا مَّوْقُوتًا
﴿۱۰۳﴾

چون نماز را به جاى آورديد خدا را [در همه حال] ايستاده و نشسته و بر پهلوآرميده ياد كنيد پس چون آسوده‏خاطر شديد نماز را [به طور كامل] به پا داريد زيرا نماز بر مؤمنان در اوقات معين مقرر شده است
(۱۰۳)

با نام الله





با سلام و ادب
در آيه فوق در باره كيفيت نماز خوف، توضيح زيادى به چشم نمى‏ خورد، و اين روش قرآن است كه كليات را بيان كرده و شرح آن را به" سنت" واگذار مى‏ كند.
طريقه نماز خوف آن چنان كه از سنت استفاده مى ‏شود اين است كه نمازهاى چهار ركعتى تبديل به دو ركعت مي شود، گروه اول، يك ركعت را با امام مي خوانند و امام پس از اتمام يك ركعت توقف مى‏ كند، و آن گروه يك ركعت ديگر را به تنهايى انجام مي دهند، و به جبهه جنگ باز مى ‏گردند، سپس گروه دوم جاى آنها را مى‏ گيرند و يك ركعت نماز خود را با امام و ركعت دوم را به طور فرادى انجام ميدهند (در باره كيفيت نماز خوف نظرهاى ديگرى نيز هست اما آنچه در بالا گفتيم مشهورترين نظر است).(1)
و جایی ندیدم که مخصوص روز یا شب ذکر کرده باشد،لذا شامل هردوست.
تفسير نمونه، ج‏4، ص: 103

1. نماز خوف، از نمازهایی است که به تصریح قرآن مجید در یکی از غزوات تشریع شده است که این غزوه در سال چهارم[1] یا پنجم و یا ششم[2] هجرت بوده و این نماز با کیفیت مخصوصی خوانده می‌شود.
در قرآن کریم خداوند خطاب به پیامبر اسلام(ص) به چگونگی نماز خوف اشاره نموده است: «و هنگامى که در میان آنها باشى، و (در میدان جنگ) براى آنها نماز را برپا کنى، باید دسته‌اى از آنها با تو (به نماز) برخیزند، و سلاح‌هایشان را با خود برگیرند و هنگامى که سجده کردند (و نماز را به پایان رساندند)، باید به پشتِ سرِ شما (به میدان نبرد) بروند، و آن دسته دیگر که نماز نخوانده‌اند (و مشغول پیکار بوده‌اند)، بیایند و با تو نماز بخوانند آنها باید وسایل دفاعى و سلاح‌هایشان (را در حال نماز) با خود حمل کنند (زیرا) کافران آرزو دارند که شما از سلاح‌ها و متاع‌هاى خود غافل شوید و یکباره به شما هجوم آورند. و اگر از باران ناراحتید، و یا بیمار (و مجروح) هستید، مانعى ندارد که سلاح‌هاى خود را بر زمین بگذارید ولى وسایل دفاعى (مانند زره و کلاه­خود را) با خود بردارید خداوند، عذاب خوارکننده‌اى براى کافران فراهم ساخته است».[3]
با توجه به آیه بالا و روایات[4] روش خواندن نماز خوف در منابع فقهی چنین آمده است: نماز خوف در حال جنگ، در نماز دو رکعتی (صبح) و نمازهای چهار رکعتی (ظهر، عصر، عشاء) –به صورت شکسته و دو رکعتی- به این صورت خوانده می‌شود: لشکر اسلام دو دسته شوند و امام جماعت با یک دسته از آنها نماز را شروع کند و یک رکعت را با آنها بخواند آنگاه این دسته خود فوراً رکعت دیگر را بجا آورده و سلام دهند و به جنگ روند تا دسته بعدى بیایند و امام جماعت همچنان نشسته باشد تا آنها بیایند و رکعت دوّم را با این دسته دوم شروع کند و پس از بجا آوردن دو سجده، در حال تشهد بنشیند تا آنها رکعت بعدى را بجاى آورند و تشهد و سلام را با یکدیگر بدهند. در نماز مغرب‌؛ امام جماعت دو رکعت را با یک دسته و رکعت دیگر را با دسته دیگر بخواند و در تقدیم و تأخیر مختار است.[5]
یاد آوری می‌شود که امروزه به جهت تغییر سبک جنگ‌ها و فقدان جنگ تن به تن، نماز خوف کاربرد چندانی ندارد.

منابع:
1. ابن اثیر،: أسد الغابة، ج 1، ص 29، دار الفکر، بیروت، 1409 ق/1989م؛
2. ابن کثیر، البدایة و النهایة، ج 4، ص 83، دار الفکر، بیروت، 1407 ق/ 1986 م
3. نساء، 102: «وَ إِذا کُنْتَ فیهِمْ فَأَقَمْتَ لَهُمُ الصَّلاةَ فَلْتَقُمْ طائِفَةٌ مِنْهُمْ مَعَکَ وَ لْیَأْخُذُوا أَسْلِحَتَهُمْ فَإِذا سَجَدُوا فَلْیَکُونُوا مِنْ وَرائِکُمْ وَ لْتَأْتِ طائِفَةٌ أُخْرى‏ لَمْ یُصَلُّوا فَلْیُصَلُّوا مَعَکَ وَ لْیَأْخُذُوا حِذْرَهُمْ وَ أَسْلِحَتَهُمْ وَدَّ الَّذینَ کَفَرُوا لَوْ تَغْفُلُونَ عَنْ أَسْلِحَتِکُمْ وَ أَمْتِعَتِکُمْ فَیَمیلُونَ عَلَیْکُمْ مَیْلَةً واحِدَةً وَ لا جُناحَ عَلَیْکُمْ إِنْ کانَ بِکُمْ أَذىً مِنْ مَطَرٍ أَوْ کُنْتُمْ مَرْضى‏ أَنْ تَضَعُوا أَسْلِحَتَکُمْ وَ خُذُوا حِذْرَکُمْ إِنَّ اللَّهَ أَعَدَّ لِلْکافِرینَ عَذاباً مُهیناً».
4. ر.ک: شیخ حرّ عاملی، وسائل الشیعة، ج 8، ص 433 – 439، مؤسسه آل البیت(ع)، قم، چاپ اول، 1409ق.
5. برگرفته از «مؤذن امام حسین(ع) در کربلا و روز عاشورا»

عمار;349766 نوشت:
با سلام و ادب
در آيه فوق در باره كيفيت نماز خوف، توضيح زيادى به چشم نمى‏ خورد، و اين روش قرآن است كه كليات را بيان كرده و شرح آن را به" سنت" واگذار مى‏ كند.
طريقه نماز خوف آن چنان كه از سنت استفاده مى ‏شود اين است كه نمازهاى چهار ركعتى تبديل به دو ركعت مي شود، گروه اول، يك ركعت را با امام مي خوانند و امام پس از اتمام يك ركعت توقف مى‏ كند، و آن گروه يك ركعت ديگر را به تنهايى انجام مي دهند، و به جبهه جنگ باز مى ‏گردند، سپس گروه دوم جاى آنها را مى‏ گيرند و يك ركعت نماز خود را با امام و ركعت دوم را به طور فرادى انجام ميدهند (در باره كيفيت نماز خوف نظرهاى ديگرى نيز هست اما آنچه در بالا گفتيم مشهورترين نظر است).(1)
و جایی ندیدم که مخصوص روز یا شب ذکر کرده باشد،لذا شامل هردوست.
تفسير نمونه، ج‏4، ص: 103

سلام
فقط نمازهای 4 رکعتی 2 رکعت خوانده می شود ؟
نماز 3 رکعتی چطور؟

ایا امکانش هست حدیث وروایتی در این مورد هست بنویسید ؟؟

وَإِذَا كُنتَ فِيهِمْ فَأَقَمْتَ لَهُمُ الصَّلاَةَ فَلْتَقُمْ طَآئِفَةٌ مِّنْهُم مَّعَكَ وَلْيَأْخُذُواْ أَسْلِحَتَهُمْ فَإِذَا سَجَدُواْ فَلْيَكُونُواْ مِن وَرَآئِكُمْ وَلْتَأْتِ طَآئِفَةٌ أُخْرَى لَمْ يُصَلُّواْ فَلْيُصَلُّواْ مَعَكَ وَلْيَأْخُذُواْ حِذْرَهُمْ وَأَسْلِحَتَهُمْ وَدَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ لَوْ تَغْفُلُونَ عَنْ أَسْلِحَتِكُمْ وَأَمْتِعَتِكُمْ فَيَمِيلُونَ عَلَيْكُم مَّيْلَةً وَاحِدَةً وَلاَ جُنَاحَ عَلَيْكُمْ إِن كَانَ بِكُمْ أَذًى مِّن مَّطَرٍ أَوْ كُنتُم مَّرْضَى أَن تَضَعُواْ أَسْلِحَتَكُمْ وَخُذُواْ حِذْرَكُمْ إِنَّ اللّهَ أَعَدَّ لِلْكَافِرِينَ عَذَابًا مُّهِينًا ﴿۱۰۲﴾
فولادوند: و هر گاه در ميان ايشان بودى و برايشان نماز برپا داشتى پس بايد گروهى از آنان با تو [به نماز] ايستند و بايد جنگ‏افزارهاى خود را برگيرند و چون به سجده رفتند [و نماز را تمام كردند] بايد پشت‏سر شما قرار گيرند و گروه ديگرى كه نماز نكرده‏اند بايد بيايند و با تو نماز گزارند و البته جانب احتياط را فرو نگذارند و جنگ‏افزارهاى خود را برگيرند [زيرا] كافران آرزو مى‏كنند كه شما از جنگ‏افزارها و ساز و برگ خود غافل شويد تا ناگهان بر شما يورش برند و اگر از باران در زحمتيد يا بيماريد گناهى بر شما نيست كه جنگ افزارهاى خود را بر زمين نهيد ولى مواظب خود باشيد بى گمان خدا براى كافران عذاب خفت‏آورى آماده كرده است
مکارم: و هنگامي كه در ميان آنها باشي و (در ميدان جنگ براي آنها نماز برپا كني بايد دسته‏اي از آنها با تو (به نماز) برخيزند و بايد سلاحهاي خود را با خود برگيرند و هنگامي كه سجده كردند (و نماز را به پايان رسانيدند) بايد به پشت سر شما (به ميدان نبرد) بروند و آن دسته ديگر كه نماز نخوانده‏اند (و مشغول پيكار بوده‏اند) بيايند و با تو نماز بخوانند و بايد آنها وسايل دفاعي و سلاحهاي خود را با خود (در حال نماز) حمل كنند (زيرا) كافران دوست دارند كه شما از سلاحها و متاعهاي خود غافل شويد و يك مرتبه به شما هجوم كنند - و اگر از باران ناراحت هستيد و يا بيمار (و مجروح) باشيد مانعي ندارد كه سلاحهاي خود را بر زمين بگذاريد ولي وسايل دفاعي (مانند زره و خود) را با خود برداريد، خداوند براي كافران عذاب خوار كننده‏اي فراهم ساخته است.
خرمشاهی: و چون در ميان آنان بودى و خواستى براى آنان اقامه نماز كنى، بايد گروهى از آنان با تو [به نماز] برخيزند و سلاحهاى خود را نيز برگيرند، و چون به سجده روند، گروه ديگر در پشت شما [ايستاده‏] باشند و سپس گروه ديگر كه هنوز نماز نخوانده‏اند، پيش آيند و همراه تو نماز بگزارند و احتياط خود را حفظ كنند و سلاحهاى خود را همراه داشته باشند، [چرا كه‏] كافران خوش دارند كه كاش شما از سلاحها و ساز و برگتان غافل باشيد تا بناگاه به يك حمله بر شما بتازند، و بر شما گناهى نيست كه اگر از ياران [يا موانع ديگر] در رنج يا بيمار بوديد، سلاحهايتان را بر زمين بگذاريد، ولى احتياطتان را داشته باشيد، خداوند براى كافران عذابى خواركننده آماده ساخته است‏

فَإِذَا قَضَيْتُمُ الصَّلاَةَ فَاذْكُرُواْ اللّهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَى جُنُوبِكُمْ فَإِذَا اطْمَأْنَنتُمْ فَأَقِيمُواْ الصَّلاَةَ إِنَّ الصَّلاَةَ كَانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ كِتَابًا مَّوْقُوتًا ﴿۱۰۳﴾
فولادوند: و چون نماز را به جاى آورديد خدا را [در همه حال] ايستاده و نشسته و بر پهلوآرميده ياد كنيد پس چون آسوده‏خاطر شديد نماز را [به طور كامل] به پا داريد زيرا نماز بر مؤمنان در اوقات معين مقرر شده است
مکارم: و هنگامي كه نماز را به پايان رسانيديد خدا را ياد كنيد در حال ايستادن و نشستن و به هنگامي كه به پهلو خوابيده‏ايد، و هر گاه آرامش ‍ يافتيد (و حالت خوف زايل گشت) نماز را (به صورت معمول) انجام دهيد، زيرا نماز وظيفه ثابت و معيني براي مؤ منان است.
خرمشاهی: و چون نمازتان را برگزار كرديد، خداوند را [در همه حال‏] ايستاده و نشسته و بر پهلو خفته ياد كنيد و چون امن و آسايش يافتيد نماز را [به درستى‏] بر پا داريد، كه نماز بر مؤمنان واجب [و عبادتى‏] زماندار است‏

taslim;350702 نوشت:
وَإِذَا كُنتَ فِيهِمْ فَأَقَمْتَ لَهُمُ الصَّلاَةَ فَلْتَقُمْ طَآئِفَةٌ مِّنْهُم مَّعَكَ وَلْيَأْخُذُواْ أَسْلِحَتَهُمْ فَإِذَا سَجَدُواْ فَلْيَكُونُواْ مِن وَرَآئِكُمْ وَلْتَأْتِ طَآئِفَةٌ أُخْرَى لَمْ يُصَلُّواْ فَلْيُصَلُّواْ مَعَكَ وَلْيَأْخُذُواْ حِذْرَهُمْ وَأَسْلِحَتَهُمْ وَدَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ لَوْ تَغْفُلُونَ عَنْ أَسْلِحَتِكُمْ وَأَمْتِعَتِكُمْ فَيَمِيلُونَ عَلَيْكُم مَّيْلَةً وَاحِدَةً وَلاَ جُنَاحَ عَلَيْكُمْ إِن كَانَ بِكُمْ أَذًى مِّن مَّطَرٍ أَوْ كُنتُم مَّرْضَى أَن تَضَعُواْ أَسْلِحَتَكُمْ وَخُذُواْ حِذْرَكُمْ إِنَّ اللّهَ أَعَدَّ لِلْكَافِرِينَ عَذَابًا مُّهِينًا ﴿۱۰۲﴾
فولادوند: و هر گاه در ميان ايشان بودى و برايشان نماز برپا داشتى پس بايد گروهى از آنان با تو [به نماز] ايستند و بايد جنگ‏افزارهاى خود را برگيرند و چون به سجده رفتند [و نماز را تمام كردند] بايد پشت‏سر شما قرار گيرند و گروه ديگرى كه نماز نكرده‏اند بايد بيايند و با تو نماز گزارند و البته جانب احتياط را فرو نگذارند و جنگ‏افزارهاى خود را برگيرند [زيرا] كافران آرزو مى‏كنند كه شما از جنگ‏افزارها و ساز و برگ خود غافل شويد تا ناگهان بر شما يورش برند و اگر از باران در زحمتيد يا بيماريد گناهى بر شما نيست كه جنگ افزارهاى خود را بر زمين نهيد ولى مواظب خود باشيد بى گمان خدا براى كافران عذاب خفت‏آورى آماده كرده است
مکارم: و هنگامي كه در ميان آنها باشي و (در ميدان جنگ براي آنها نماز برپا كني بايد دسته‏اي از آنها با تو (به نماز) برخيزند و بايد سلاحهاي خود را با خود برگيرند و هنگامي كه سجده كردند (و نماز را به پايان رسانيدند) بايد به پشت سر شما (به ميدان نبرد) بروند و آن دسته ديگر كه نماز نخوانده‏اند (و مشغول پيكار بوده‏اند) بيايند و با تو نماز بخوانند و بايد آنها وسايل دفاعي و سلاحهاي خود را با خود (در حال نماز) حمل كنند (زيرا) كافران دوست دارند كه شما از سلاحها و متاعهاي خود غافل شويد و يك مرتبه به شما هجوم كنند - و اگر از باران ناراحت هستيد و يا بيمار (و مجروح) باشيد مانعي ندارد كه سلاحهاي خود را بر زمين بگذاريد ولي وسايل دفاعي (مانند زره و خود) را با خود برداريد، خداوند براي كافران عذاب خوار كننده‏اي فراهم ساخته است.
خرمشاهی: و چون در ميان آنان بودى و خواستى براى آنان اقامه نماز كنى، بايد گروهى از آنان با تو [به نماز] برخيزند و سلاحهاى خود را نيز برگيرند، و چون به سجده روند، گروه ديگر در پشت شما [ايستاده‏] باشند و سپس گروه ديگر كه هنوز نماز نخوانده‏اند، پيش آيند و همراه تو نماز بگزارند و احتياط خود را حفظ كنند و سلاحهاى خود را همراه داشته باشند، [چرا كه‏] كافران خوش دارند كه كاش شما از سلاحها و ساز و برگتان غافل باشيد تا بناگاه به يك حمله بر شما بتازند، و بر شما گناهى نيست كه اگر از ياران [يا موانع ديگر] در رنج يا بيمار بوديد، سلاحهايتان را بر زمين بگذاريد، ولى احتياطتان را داشته باشيد، خداوند براى كافران عذابى خواركننده آماده ساخته است‏

پاسخگوهای محترم توضیح می دهید چگونه بعد از سجده در نماز تمام می شود
مرحله اخر نماز تشهد و سلام هست ایا نماز را نیمه کار رها باید کرد ؟؟در حالت جنگی نماز چگونه خوانده می شود و منظور از این قسمت ایه چیست لطفا توضیح دهید ؟؟؟
لْيَأْخُذُواْ أَسْلِحَتَهُمْ فَإِذَا سَجَدُواْ فَلْيَكُونُواْ:Narahat az::Gol:

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام به همه

مورد اول : بنظر نمیرسد که نماز دو رکعتی باشد بلکه هر کدام یک سجده میخوانند
فقط پیامبر دو سجده نماز میخواند بدلیل اینکه هر دو گروه با او نماز بخوانند

مورد دوم : بنظر نمیرسد رکعت دوم را سریع خوانده باشند تا گروه دوم سریع با پیامبر نماز بخوانند . یک لحظه حس کردم رکعت دوم حواسشان فقط به جنگ و تمام شدن رکعت دوم است معمولا چنین نمازی درست نیست . چون هدف نماز توجه به خداست .اینطور نیست ؟

مورد سوم : پیامبر گرامی که وسط جنگ نماز نمیخواند ؟ یعنی کمی از میدان جنگ فاصله داشت. اگر گروه اول باسرعت هرچه تمام رکعت دوم را بجا بیاورند. و با سرعت هر چه تمام بدوند سمت میدان جنگ.آیا بنظر نمیرسد در این مدت نماز پیامبر تمام شده ؟
چه برسد که گروه دوم باید با احتیاط میدان جنگ را خالی کنند و به سمت پیامبر بروند

دید بنده نسبت به ایه اینچنین است :

ابتدا یک سجده گروه اول با پیامبر نماز میخواندند نماز تمام میشد
سپس گروه اول میرفتند و گروه دوم می آمدند و یک سجده با پیامبر نماز میخواندند نماز تمام میشد .

اما اینکه مخصوص روز یا شب است بنده فکر میکنم .اینگونه که از آیه بر می آید هر موقع جنگ بود نماز به این شکل خوانده میشود.

سلام

شکل نماز و چند نوبت بودن نماز جای بحث و گفتگو دارد
خوشحال می شوم تک تک ایات مربوط به نماز و وعده ها و وقت های ان را بیاورید تا بحث و گفتگو کنیم .

taslim;349952 نوشت:
سلام
فقط نمازهای 4 رکعتی 2 رکعت خوانده می شود ؟
نماز 3 رکعتی چطور؟

[=arial]با سلام
دوست عزیز کیفیت نماز و چگونگی این بحث مربوط به فقه و باید از کارشناسان احکام سوال کنید.
لذا ادامه پست رو بخواهید از همکاران ارجاع که به کارشناس احکام ارجاع دهند.
در مورد ادامه سوال به این لینک نگاهی بیندازید:

[h=1][=arial]بررسی نماز خوف در قرآن[/h]

در مورد آيه 102 سوره نساء چند مورد به نظر مي رسد :
1- مؤمنيني كه به نقاط مختلف اعزام مي شده اند هدفشان صرفاً جنگ نبوده بلكه دعوت و تبليغ نيز بوده و از آيه 94 سوره نساء چنين بنظر مي رسد كه مسلمين در نقطه ضعف نبوده اند.
2- صلاتي كه فرقه ها بدان معتقدند و اقامه اش مي كنند يك پيكره واحد است كه نبود هر يك از اعضايش آن را دچار نقص مي كند و به همين علت است كه فريقين نماز ناقص را در حالت عادي باطل مي شمارندظاهراً نمازي كه به صلاة الخوف معروف است دچار نقص شده نه قصر و اگر واقعاً چنين نمازي مد نظر باشد خوب بود بگويد تنقصوا نه تقصروا
3- نكته اي كه در اينجا بسيار بسيار حائز اهميت مي باشد اين است كه خداوند مي فرمايند وقتي گروه اول سجده كردند بروند تا گروه ديگر بياييند . اگر سجده را به همان عمل معروف پيشاني بر زمين نهادن حمل كنيم آنگاه مسئله اين است كه نماز با سجده تمام نمي شود و اين يك مسئله اساسي و درخور تفكر است كه حتي با اعتصام به سنت نيز نمي توان آن را حل كرد و اين براي كساني كه قرآن را براي هدايت كافي مي دانند جاي انديشيدن دارد.
http://www.askdin.com/thread26350-14.html

nooh;351687 نوشت:
در مورد آيه 102 سوره نساء چند مورد به نظر مي رسد :
1- مؤمنيني كه به نقاط مختلف اعزام مي شده اند هدفشان صرفاً جنگ نبوده بلكه دعوت و تبليغ نيز بوده و از آيه 94 سوره نساء چنين بنظر مي رسد كه مسلمين در نقطه ضعف نبوده اند.
2- صلاتي كه فرقه ها بدان معتقدند و اقامه اش مي كنند يك پيكره واحد است كه نبود هر يك از اعضايش آن را دچار نقص مي كند و به همين علت است كه فريقين نماز ناقص را در حالت عادي باطل مي شمارندظاهراً نمازي كه به صلاة الخوف معروف است دچار نقص شده نه قصر و اگر واقعاً چنين نمازي مد نظر باشد خوب بود بگويد تنقصوا نه تقصروا
3- نكته اي كه در اينجا بسيار بسيار حائز اهميت مي باشد اين است كه خداوند مي فرمايند وقتي گروه اول سجده كردند بروند تا گروه ديگر بياييند . اگر سجده را به همان عمل معروف پيشاني بر زمين نهادن حمل كنيم آنگاه مسئله اين است كه نماز با سجده تمام نمي شود و اين يك مسئله اساسي و درخور تفكر است كه حتي با اعتصام به سنت نيز نمي توان آن را حل كرد و اين براي كساني كه قرآن را براي هدايت كافي مي دانند جاي انديشيدن دارد.
http://www.askdin.com/thread26350-14.html

سلام

برادر گرامی نوح
لطفا به این ایات نگاه کنید و نظرتان را بگویید ایا بین نماز و .انچه در ایات زیر امده نشان نمی دهد ادعای شما مبنی بر نماز در 2 وقت و به ان شکلی که شما می گویید صحیح نیست ؟؟
]فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَن تُرْفَعَ وَيُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فِيهَا بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ ﴿۳۶﴾

"]مردانى كه نه تجارت و نه داد و ستدى آنان را از ياد خدا و برپا داشتن نماز و دادن زكات به خود مشغول نمى‏دارد و از روزى كه دلها و ديده‏ها در آن زيرورو مى‏شود مى‏هراسند (۳۷)
[/td]
[
"]رِجَالٌ لَّا تُلْهِيهِمْ تِجَارَةٌ وَلَا بَيْعٌ عَن ذِكْرِ اللَّهِ وَإِقَامِ الصَّلَاةِ وَإِيتَاء الزَّكَاةِ يَخَافُونَ يَوْمًا تَتَقَلَّبُ فِيهِ الْقُلُوبُ وَالْأَبْصَارُ ﴿۳۷﴾

وَالَّذِينَ يُمَسَّكُونَ بِالْكِتَابِ وَأَقَامُواْ الصَّلاَةَ إِنَّا لاَ نُضِيعُ أَجْرَ الْمُصْلِحِينَ ﴿۱۷۰﴾

["]يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالأَنصَابُ وَالأَزْلاَمُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ ﴿۹۰﴾
[/td]

[tr]
["]همانا شيطان مى‏خواهد با شراب و قمار ميان شما دشمنى و كينه ايجاد كند و شما را از ياد خدا و از نماز باز دارد پس آيا شما دست برمى‏داريد (۹۱) ]إِنَّمَا يُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَن يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاء فِي الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ وَيَصُدَّكُمْ عَن ذِكْرِ اللّهِ وَعَنِ الصَّلاَةِ فَهَلْ أَنتُم مُّنتَهُونَ ﴿۹۱﴾

اتْلُ مَا أُوحِيَ إِلَيْكَ مِنَ الْكِتَابِ وَأَقِمِ الصَّلَاةَ إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاء وَالْمُنكَرِ وَلَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ وَاللَّهُ يَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ ﴿۴۵﴾
نچه از كتاب به سوى تو وحى شده است بخوان و نماز را برپا دار كه نماز از كار زشت و ناپسند باز مى‏دارد و قطعا ياد خدا بالاتر است و خدا مى‏داند چه مى‏كنيد

(۴۵)

اگر نماز و خواندن کتاب همان نماز می شود پس چرا در این ایه چنین گفته است
ایا نماز ذکر و تسبیح الله نیست؟ و یا فقط قران خواندن است.


یاالله


[=arial]پرسش:
درمورد سوره نساء آیات 102 به رسول الله نماز در حین جنگ بیان شده شکل و کیفیت این نماز را توضیح می دهید

پاسخ:
[=arial]در آيه فوق در باره كيفيت نماز خوف، توضيح زيادى به چشم نمى‏ خورد، و اين روش قرآن است كه كليات را بيان كرده و شرح آن را به" سنت" واگذار مى‏ كند.
طريقه نماز خوف آن چنان كه از سنت استفاده مى ‏شود اين است كه نمازهاى چهار ركعتى تبديل به دو ركعت مي شود، گروه اول، يك ركعت را با امام مي خوانند و امام پس از اتمام يك ركعت توقف مى‏ كند، و آن گروه يك ركعت ديگر را به تنهايى انجام مي دهند، و به جبهه جنگ باز مى ‏گردند، سپس گروه دوم جاى آنها را مى‏ گيرند و يك ركعت نماز خود را با امام و ركعت دوم را به طور فرادى انجام ميدهند (درباره كيفيت نماز خوف نظرهاى ديگرى نيز هست اما آنچه در بالا گفتيم مشهورترين نظر است).(1)
و جایی ندیدم که مخصوص روز یا شب ذکر کرده باشد،لذا شامل هردوست.
تفسير نمونه، ج‏4، ص: 103

موضوع قفل شده است