آیا امام زمان (عج) هم اکنون در قید حیات هستند؟

تب‌های اولیه

8 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آیا امام زمان (عج) هم اکنون در قید حیات هستند؟

:Gol:با سلام

آیا در کتاب الغیبه شیخ طوسی روایاتی در مورد اینکه ایشان در قید حیات نیستند

وارد شده است؟

آیا کسی جواب نخواهد داد؟

سلام
ترجمه کتاب غیبت شیخ طوسی به صورت pdfدر فایل پیوست قرار گرفت در صفحه 182 از همین کتاب می توانید ادله تولد حضرت حجت (عج) رو مطالعه کنید.

مدیر اجرایی;236147 نوشت:
سلام
ترجمه کتاب غیبت شیخ طوسی به صورت pdfدر فایل پیوست قرار گرفت در صفحه 182 از همین کتاب می توانید ادله تولد حضرت حجت (عج) رو مطالعه کنید.



سلام جناب مدیر اجرایی خسته نباشید
سوال ایشان این بود که آیا امام زمان در قید حیات هستند یا نه ؟
ولی شما ادله ای مبنی بر ولادت امام زمان عج آوردید به نظر بنده جواب شما با سوال ایشان تناسبی ندارد.

و من الله توفیق

pourya;235786 نوشت:
:gol:با سلام

آیا در کتاب الغیبه شیخ طوسی روایاتی در مورد اینکه ایشان در قید حیات نیستند

وارد شده است؟

باسلام
در این کتاب چیزی در این مورد نیامده بلکه خلاف این مطلب در این کتاب ثابت شده

در توضیح این مطلب باید گفت يكى از اصول اساسى مكتب تشيع، اين است كه جهان هستى هرگز بى امام نخواهد بود. بدون وجود امام جريان فيض الهى در قلمرو تكوين و تشريع امكان ندارد، تا جهان باشد و انسان باشد امام نيز خواهد بود. اين مسأله بقدرى حائز اهميت است كه امام صادق (ع) فرمود: و لو كان الناس رجلين لكان احدهما الامام انّ آخر من يموت الامام اگر تنها دو نفر انسان داشته باشيم يك از آن دو امام خواهد بود و آخرين كسى كه مى‏ميرد امام است،
اين اصل بر مبناى زير استوار است:
-1امام واسطه فيض تكوين است اگر امام نباشد، فيض هستى قطع شده، جهان هستى فرو مى‏پاشد، محمد بن فضيل مى‏گويد از حضرت رضا (ع) پرسيدم آيا روزى روى زمين بى امام خواهد بود؟ فرمود: نه، گفتم از امام صادق (ع) روايت شده كه اگر روى زمين بى امام باشد، زمين يا بندگان مورد خشم خداوند قرار مى‏گيرند. فرمود: لا، لا تبقى اذا لساخت نه اصلًا زمينى و بشرى نمى‏ماند، همه از بين مى‏رفتند،(2). از اين رو بى وجود امام كائنات بى امداد فيض الهى خواهند بود و بدون اين امداد همه چيز عدم محض خواهند بود.

-2امام مخاطب و حامل قرآن و الهام است، چون قرآن كتاب هميشگى و زنده انسانهاست پس مخاطب حقيقى آن نيز بايد هميشه وجود داشته باشد و اين مخاطب حقيقى كه قلب و روحش بستر و جايگاه وحى است، بعد از پيامبر اكرم (ص) جز ائمه و امام نمى‏تواند باشد. جريان زنده و مستمر وحى و الهام و بقاى استمرار قرآن و شب با بركت قدر جز با پذيرش وجود كسى كه حامل و مهبط و مخاطب آنها باشد، قابل تصور نيست و چنين شخصى همان امام زمان خويش است.
بر اين اساس وجود امام در هر زمانى لازم است، امّا از آنجا كه بنابر دلايل موثق تاريخى يازده امام از اين جهان رخت بربسته‏اند، و بنابر دلايل معتبر و مستند تاريخى امام دوازدهم پا به عرصه وجود نهاده است، حضور و وجودشان لازم و ضرورى است و لو در پرده غيبت.

[="Tahoma"]

pourya;235786 نوشت:
:gol:با سلام

آیا در کتاب الغیبه شیخ طوسی روایاتی در مورد اینکه ایشان در قید حیات نیستند

وارد شده است؟

با سلام

بنده که چنین مطلبی را در این کتاب ندیده ام.

در رابطه با وجود امام زمان(عج) و اینکه آن حضرت الان در قید حیات هستند،هم دلیل عقلی وجود دارد هم دلیل نقلی.

دليل عقلي اين مسئله، ضرورت وجود انسان معصوم و حجت الهي روي زمين است و با فرض پذيرش تولد امام دوازدهم و آخرين امام و حجت خداوند، اين دليل تكميل مي‏شود. تنها مسئله‏ اي كه باقي مي‏ماند، پذيرش طول عمر يك انسان از نظر عقل است. براي فهم اين مسئله بايد توجه داشت كه مسئله طول عمر، از شاخه‏ هاي مسئله عمومي‏تري به نام حيات است. حقيقت و ماهيت حيات بر بشر مجهول است و شايد بشر، هيچ گاه از اين راز سر در نياورد.

اگر پيري را عارض بر حيات بدانيم و يا آن را قانون طبيعي بشناسيم كه بر بافت و اندام موجود زنده، از درون، عامل نيستي را نهفته دادن و به مرور زمان، موجود زنده را به مرحله فرسودگي و مرگ مي‏رساند، ولي معنايش اين نيست كه اين پديده، قابل انعطاف پذيري و در نتيجه تأخير نباشد. بر همين اساس دانش بشري، گام‏هاي مؤثري درباره درمان پيري برداشته است. در اواخر قرن نوزدهم بر اثر پيشرفت‏هاي علمي، اميد به زندگي طولاني تر رونق بيشتري يافت و شايد در آينده نه چندان دور اين رؤياي شيرين به واقعيت بپيوندد.

درباره عمر طولاني مهدي موعود (عج) هيچ گونه شگفتي باقي نمانده و امكان علمي و نظري آن جاي ترديد ندارد. حضرت حجت با دانش خدادادي و با استفاده از روش‏هاي طبيعي و علمي مي‏تواند مدتي دراز در دنيا بماند و آثار فرسودگي و پيري در او پديدار نگردد.
از سوي ديگر اگر مسئله كوتاهي عمر را قانون عمومي يا غالبي بدانيم، وجود استثناها در هر امري، از جمله امور طبيعي اين عالم، مسئله‏ اي روشن و انكارناپذير است. گياهان، درختان و جانداراني كه در دامن طبيعت از سابقه‏ اي كهن و عمري طولاني برخوردار مي‏ باشند، حال چه استبعادي دارد كه در عالم انساني هم براي نگهداري حجت خدا به عنوان ذخيره و پشتوانه اجراي عدالت و نفي و طرد ظلم و ظالمان، قائل به استثناء شويم و او را موجودي فراتر از عوامل طبيعي و اسباب و علل ظاهري بدانيم كه قوانين طبيعت در برابرش انعطاف پذيري دارند و او بر آنها برتري دارد؟

اين امري ممكن است گرچه عادي و معمولي نباشد. به گفته علامه طباطبائي "نوع زندگي امام غائب را به طريق خرق عادت مي‏توان پذيرفت. البته خرق عادت غير از محال است و از راه علم هرگز نمي‏توان خرق عادت را نفي كرد، زيرا هرگز نمي‏توان اثبات كرد كه اسباب و عواملي كه در جهان كار مي‏كنند، تنها همان‏ها هستند كه ما آنها را ديده ‏ايم و مي‏شناسيم و ديگر اسبابي كه ما از آنها خبر نداريم يا آثار و اعمال آنها را نديده ‏ايم يا نفهميده ‏ايم، وجود ندارد، از اين رو ممكن است در فردي يا افرادي از بشر اسباب و عوامل به وجود آيد كه عمري بسيار طولاني، هزار يا چندين هزار ساله براي ايشان تأمين نمايد.(1)

از سوي ديگر معمرين زيادي در تاريخ وجود داشته‏ اند كه مستندترين آنان، حضرت نوح (ع) است. قرآن تصريح مي‏كند كه 950 سال فقط پيامبر بوده (2) و حتماً عمر وي بيشتر از اين بوده است. عمر طولاني حضرت خضر نيز مصداقي از آن مي‏باشد. (3) و (4) براساس اين مسائل مي‏توان عمر طولاني حضرت را پذيرفت و هيچ گونه استبعادي از نظر عقلي در آن راه ندارد.

پي ‏نوشت‏ها:
1 - شيعه در اسلام، علامه طباطبائي، ص 151.
2 - عنكبوت، (14).
3 - كمال الدين، ج 2، ص 385.
4 - مجله حوزه، شماره 71 - 70، ويژه بقيه الله الاعظم (ع)، ص 46 به بعد.

pourya;235786 نوشت:
:Gol:با سلام

آیا در کتاب الغیبه شیخ طوسی روایاتی در مورد اینکه ایشان در قید حیات نیستند

وارد شده است؟

با سلام و عرض ادب

همچنان که دوستان بزرگوار فرمودند اعتقاد به حیات امام زمان علیه السلام جزو اعتقادات قطعی شیعه امامیه است و کسی در این امر اختلاف ندارد.

اما در رابطه با کتاب«الغيبة»[1] مرحوم شیخ طوسی عرض می شود : این کتاب از 8 بخش تشکیل یافته که فهرست آن بدین شرح است:

1 - فصل: في الكلام في الغيبة، الكلام على الواقفة.

2 – فصل:الكلام في ولادة صاحب الزمان و إثباتها بالدليل و الأخبار. که در این بخش مرحوم شیخ طوسی 31 روایت در اثبات ولادت امام زمان علیه السلام آورده اند.

3 – فصل: أخبار بعض من رأى صاحب الزمان علیه السلام و هو لا يعرفه أو عرفه فيما بعد.(حاوی تقریبا 18 روایت).

4 – فصل: بعض معجزات الإمام المهدي علیه السلام و ما ظهر من جهته علیه السلام من التوقيعات على يدي سفرائه.

5 – فصل في ذكر العلة المانعة من ظهور الحجة علیه السلام.

6 – فصل سفراء الإمام المهدي علیه السلام و الظروف التي أحاطتهم في السفارة و ذكر أمور أخرى.

7 – فصل: ذكر بعض الشبهات حول الإمام المهدي علیه السلام.
در این فصل مرحوم شیخ طوسی دوشبهه یکی پیرامون عمر آن حضرت به هنگام ظهور و دیگری اینکه ظهور و قیام حضرت مهدی علیه السلام بعد از مرگشان خواهد بود [2] را بیان می دارند و سپس بدانها جواب [3] می دهند، نه اینکه ایشان به این اخبار اعتنا داشته باشند:

ذكر عمر الإمام المهدي علیه السلام .
ذكر ماروي أن الإمام المهدي علیه السلام يموت ثم يعيش أو يقتل و بعض معارضاته .
ذكر الأخبار الواردة في أنه لا تعيين لوقت خروجه .
ذكر ما ورد من توقيت زمان الظهور ببعض الأوقات ثم التغيير لمصلحة اقتضته و بيان معنى البداء .....
ذكر طرف من العلامات الكائنة قبل خروجه علیه السلام.

8 – فصل:في ذكر طرف من صفاته ومنازله وسيرته عليه السلام.

موفق باشید.

:Gol:------------------------------------------------------------:Gol:

[1].چاپ موسسه معارف اسلامی.

[2].و أما ما روي من الأخبار التي تتضمن أن صاحب الزمان يموت ثم يعيش أو يقتل ثم يعيش نحو ما رواه.
الْفَضْلُ بْنُ شَاذَانَ عَنْ مُوسَى بْنِ سَعْدَانَ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ قَاسِمٍ الْحَضْرَمِيِّ عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُرَاسَانِيِّ قَالَ‏ قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام لِأَيِّ شَيْ‏ءٍ سُمِّيَ الْقَائِمُ قَالَ لِأَنَّهُ يَقُومُ بَعْدَ مَا يَمُوتُ أَنَّهُ يَقُومُ بِأَمْرٍ عَظِيمٍ يَقُومُ بِأَمْرِ اللَّهِ سُبْحَانَه‏.

[3].فالوجه في هذه الأخبار و ما شاكلها أن نقول يموت ذكره و يعتقد أكثر الناس أنه بلي عظامه ثم يظهره الله كما أظهر صاحب الحمار بعد موته الحقيقي.و هذا وجه قريب في تأويل هذه الأخبار على أنه لا يرجع بأخبار آحاد لا توجب علما عما دلت العقول عليه و ساق الاعتبار الصحيح إليه و عضده الأخبار المتواترة التي قدمناها بل الواجب التوقف في هذه و التمسك بما هو معلوم و إنما تأولناها بعد تسليم صحتها على ما يفعل في نظائرها و يعارض هذه الأخبار ما ينافيها.


با سلام

يك حدیث در الغیبه شیخ طوسی رحمه الله در مورد حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف آمده :
أخبرنا جماعة، عن أبي المفضل الشيباني، عن أبي نعيم نصر بن عصام بن المغيرة الفهري المعروف بقرقارة قال: حدثني أبوسعيد المراغي، قال: حدثنا أحمد بن إسحاق أنه سأل أبا محمد عليه السلام عن صاحب هذا الامر فأشار بيده، أي إنه حي غليظ الرقبة.

یعنی ایشان زنده هستند و تحت مراقبت شدید .

ودلیل محکم دیگر ، اخبار متواتری از تشرف یافتگان به حضور انورش میباشند که غیر قابل انکار هستند ودر همین کتاب غیبت ، از آنها نام برده شده است وتاکید بر تواتر این افراد کرده است .از خبر 223 تا 238

موضوع قفل شده است