جمع بندی کل اعتقاداتم با کتاب «نقد قرآن» فرو ریخت!

تب‌های اولیه

86 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
کل اعتقاداتم با کتاب «نقد قرآن» فرو ریخت!

بامطالعه ی نقد قرآن دکتر سها کل اعتقاداتم فرو ریخت
پاسخ علمای دینی به این کتاب چیست

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد عمار

[=arial]با سلام و ادب
دوست عزیز باید سعی کنید چنین کتاب هایی رو نخوانید مگر اینکه از نظر علوم دینی خصوصا مباحث قرآنی قوی شده باشید.

ثانیا این کتاب و کتاب های مشابه هیچ حرف جدید برای گفتن ندارند و همون شبهات و سوالات قدیمی است که بارها پاسخ داده شده است و هدفشون تضعیف اسلام است.

اما در مورد این کتاب عرض کنم که روش و مبنای آن هر چند ادعا شده علمی و تحقیقی است اما از روش و مبنای تحقیق مناسب پیروی نمی کند. ساختار کتاب نظم، انسجام و هماهنگی ندارد و تکثر موضوعات در کتاب نشانه حداکثر تلاش نویسنده است. و خلط و خبط بین مباحث، موضوعات و مسائل تخصصی تاریخ قرآن، علوم قرآن، معارف و آموزه های آن شده است.
گر چه در عنوان کتاب تعبیر «نقد قرآن» ذکر شده تا کار را طبق مقدمه کتاب عقلی، علمی و محترمانه جلوه دهد اما از مقدمه و مطالب آن انگیزه و اهداف دیگری مانند الهی نبودن وحی قرآن، و به تبع تردید در حقانیت پیامبر اسلام(ص) و دین اسلام دنبال می شود.
بیشتر شبهات کتاب اولین بار نبوده و از زمان نزول قرآن کریم و حضور با برکت و پانزده قرنه آن، بارها توسط مخالفان و دشمنان باز طراحی شده و در قالب ها و زبان های مختلف با اهداف و انگیزه های گوناگون عرضه شده است البته همه این گونه تلاش ها توسط دانشمندان و عالمان مسلمان پاسخ داده شده و به اصالت، حقانیت و صداقت قرآن، آورنده ی امین و معصوم آن و معارف و علوم و گزاره های بی بدیل آن نتوانسته اند آسیب جدی بزنند. و همچنان شاهدیم که قرآن رسالت جهانی و جاودانگی خود را به پیش می برد.

اشخاص، گروه های و مراکز علمی پاسخ های خوبی به این کتاب دادند که می توانید مطالعه کنید.

[=arial] بررسی مبانی کتاب نقد قرآن دکتر سُها(روی دو لینک زیر برای مطالعه کلیک کنید:

[=arial]
نقد «نقد قرآن، دکتر سُها» قسمت اول و دوم

نقد «نقد قرآن، دکتر سُها» قسمت سوم و چهارم

ninja;888226 نوشت:
بامطالعه ی (هر چیزی.....) کل اعتقاداتم فرو ریخت!

سلام
شما که نامتان "نینجا" است ، باید با روح ورزش های رزمی و خودساختگی که در انسان ایجاد میکنند بیشتر آشنا باشید
نه مسلمان ، مسیحی یا یهودی یا حتی بی دین هم که می بودید ، نباید اینقدر راحت با خواندن هر مطلبی کل اعتقادات شما فرو بریزد!

تردید ممکن است ایجاد بشود ، اما بعد از پیدا شدن تردید ، باید تحقیق کنید
با اراده ای قوی و بدون تحت تاثیر قرار گرفتن ، حرفها را بشنوید و تعقل کنید ، آن وقت تصمیم بگیرید که کدام حرف درست است

عمار;888873 نوشت:

دوست عزیز باید سعی کنید چنین کتاب هایی رو نخوانید مگر اینکه از نظر علوم دینی خصوصا مباحث قرآنی قوی شده باشید.


سلام
مگر بنده در هنگام پذیرش اسلام در امور دینی تخصص داشته ام که حالا برای مطالعه و پذیرش نقد
آن عقاید دارای تخصص باشم
اطرافیان و جامعه گفتند شیعه
بررسی کردم گفتم شیعه
بعد باز هم بررسی کردم و ده ها تفکر در اسلام یافتم که گاها اختلافات شدیدی داشته اند
در ادیان هم همین است
امثال دکتر سها هم
غلط نمی گوینپ عینکشان با عینک شما فرق دارد
هر کدام به گونه ای می اندیشیم و میزان و درجه ی اعتقاداتمآن با شرایط گوناگون فرق می کند
عمار;888873 نوشت:

ثانیا این کتاب و کتاب های مشابه هیچ حرف جدید برای گفتن ندارند و همون شبهات و سوالات قدیمی است که بارها پاسخ داده شده است و هدفشون تضعیف اسلام است.

به نظرم در این موضوع موفق هم بوده اند
در جامعه وارد شوید
اسلام فقط بر لبان مردم است
در ضمن
لینک قسمت سوم و چهارم ایراد دارد
در ضمن نقد قرآن دکتر سها به صورتpdf در دسترس عموم است و دست به دست می چرخد
چرا أین کتاب نقد نقد قرآن
نسخه ی pdfندارد که دسترسی آسان باشد
أین کتاب و نظایر آن هر روز بارها دانلود و استفاده می شود
چرا امثال شما که با مالیات مردم تحصیل نموده اید دسترسی به فعالیت هایشان را آسان نمی سازید
[=arial]

ninja;888976 نوشت:
نسخه ی pdfندارد که دسترسی آسان باشد

اگر اجازه بفرمایید، خوشحال میشم اگر متن کتاب رو با یک سیستم حروفچینی حرفه ای (تحت Latex ) به صورت پی دی اف در بیارم (تحت ٌWord جالب در نمیاد). البته خودسرانه هم می تونم اینکار رو انجام بدم اما با اجازه دست اندرکاران سایت باشه بهتره.

اگر مدیران و کارشناسان گرامی موافق بودند، ممنون میشم یه پیام خصوصی بفرستند تا در خدمتشون باشم.

لطفا لینکpdfکتاب را بدهید
بنده
براحتی نقد قرآن را مطالعه کرده ام
در حالی که با هر مطلب در یک لینک مطالعه دشوار می شود

Reza-D;888926 نوشت:
سلام
شما که نامتان "نینجا" است ، باید با روح ورزش های رزمی و خودساختگی که در انسان ایجاد میکنند بیشتر آشنا باشید
نه مسلمان ، مسیحی یا یهودی یا حتی بی دین هم که می بودید ، نباید اینقدر راحت با خواندن هر مطلبی کل اعتقادات شما فرو بریزد!

تردید ممکن است ایجاد بشود ، اما بعد از پیدا شدن تردید ، باید تحقیق کنید
با اراده ای قوی و بدون تحت تاثیر قرار گرفتن ، حرفها را بشنوید و تعقل کنید ، آن وقت تصمیم بگیرید که کدام حرف درست است

جالب است اگر نام کاربریم گلابی بود چه می گفتید

بنده هم براحتی حاضر نیستم چشم خود را بر تفکری ببندم
و. رهایش کنم عوامل گوناگون است

مثلا یکی از موارد جالب
تولد کودک در دوران ۶ماهگیست که غلط است
سوره های احقاف ۱۵ و لقمان ۱۴را مقایسه کنید

با سلام. ای کاش کمی هم بصیرت داشتیم، و مطلبی که عملاً تبلیغ یک کتاب سخیف ضداسلام است را اینگونه نشر نمی دادیم. می شد به این کاربر خصوصی جواب داد، یا نام کتاب را به ... تغییر داد. آیا واقعاً نمی شد این کار را کرد؟ هر کس این تاپیک را بخواند، فوراً در اینترنت سرچ می کند که این کتاب چیست و به آن دست پیدا می کند. حتی آغازگر تاپیک به کنایه می گوید که کتاب را می توان به صورت pdf هم تهیه کرد، و باز کسی ککش نمی گزد! به راستی باعث تأسف است.

پی نوشت: بنده از آنجا که می دانم از سوی میانه روهای دروغین، به تندروی و طالبانیسم محکوم خواهم شد، دیگر به این تاپیک کاری ندارم. خدا اسلام را از دست مسلمانها محفوظ بدارد.

مسلمان ایرانی;888990 نوشت:
با سلام. ای کاش کمی هم بصیرت داشتیم، و مطلبی که عملاً تبلیغ یک کتاب سخیف ضداسلام است را اینگونه نشر نمی دادیم. می شد به این کاربر خصوصی جواب داد، یا نام کتاب را به ... تغییر داد. آیا واقعاً نمی شد این کار را کرد؟ هر کس این تاپیک را بخواند، فوراً در اینترنت سرچ می کند که این کتاب چیست و به آن دست پیدا می کند. حتی آغازگر تاپیک به کنایه می گوید که کتاب را می توان به صورت pdf هم تهیه کرد، و باز کسی ککش نمی گزد! به راستی باعث تأسف است.

پی نوشت: بنده از آنجا که می دانم از سوی میانه روهای دروغین، به تندروی و طالبانیسم محکوم خواهم شد، دیگر به این تاپیک کاری ندارم. خدا اسلام را از دست مسلمانها محفوظ بدارد.

دوست عزیز
أین کتاب به جرات
صدها هزار خواننده داشته است
سوال من
ممکن است سوال آن ها هم باشد
بنده برای. آخرین بار می خواهم وارد بحث قرآن شوم
و اگر پاسخم را نیافتم
دیگر استرس جهنمی را نداشته باشم

ninja;888988 نوشت:
مثلا یکی از موارد جالب
تولد کودک در دوران ۶ماهگیست که غلط است
سوره های احقاف ۱۵ و لقمان ۱۴را مقایسه کنید

سلام
لینک زیر را مطالعه بفرمایید:
http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa6946

نقل قول:
جمع بندی: کلمهٔ (یرضعن) خبری است که از آن معنای امر فهمیده می شود و روشن است که امر استحبابی است. کلمهٔ (والدات) شامل حال همه اقسام مادران می شود که عبارت اند از: مادرانی که شش ماهه، هفت ماهه، هشت ماهه و یا نه ماهه وضع حمل می کنند. کلمهٔ (اولاد) همهٔ کودکان را در بر می گیرد که عبارت اند از: شش ماهه، هفت ماهه، هشت ماهه و یا نه ماهه. بر پایه مطالبی که گفته شد آیه شریفه در مقام بیان حکم شیردهی، همه کودکان را در حکم مذکور برابر می داند؛ یعنی همه حق دارند دو سال کامل شیر بنوشند، نه فقط کودکانی که شش ماهه متولد شده باشند و اگر کودکی، شش ماهه تولد یابد آن هم دوسال شیر می نوشد، اگر نُه ماهه تولد یافت، – غالب موارد ـــ این هم داخل در عموم آیه است؛ یعنی باید دو سال شیر بنوشد، اما این حکم، مستحب است، پس اگر بر حداقل مدت شیردهی اکتفا کند، مصداق آیهٔ 15 احقاف است؛ یعنی حداقل زمان شیردهی با نه ماه بارداری که مجموع ارتباط کودک با مادر 30 ماه است و اگر دو سال شیربنوشد به حکم استحبابی آیه 233سورهٔ بقره عمل شده که با آیه 15سورهٔ احقاف منافاتی ندارد؛ زیرا واجب نیست که حتما دو سال شیر بدهند و می توان آیه را حمل بر کمترین مدت شیردهی کرد. پس اگر می فرمود: دو سال شیر دهی واجب است و سپس می فرمود: مجموع حمل و فصال (از شیر گرفتن) 30 ماه است، تناقضی آشکار بود. بنابراین یکی از مصادیق (سی ماه) ، کودکی است که شش ماهه متولد شده و دو سال کامل شیر می نوشد. (کمترین زمان حمل + بیشترین زمان شیردهی) {30=24+6}و دیگر کودکی است که نه ماهه متولد شود و 21 ماه شیر می نوشد. ( حداقل شیر دهی + بارداری متعارف ) {30=21+9}.

یک شبهه ی جالب دیگر
در کلاس علوم قرآن یکی از دوستان شبهه آی را وارد کرد
به این شرح
چرا در قرآن به صراحت اسامی افراد ذکر نشد که اختلاف به وجود نیاید
استاد چنین استدلال کرد
که بزرگان نباید به خاطر مدافع حقایق را کتمان می کردند
حرف ما این بود مشکل از قرآن است اما استاد می گفت صحابه و نزدیکان سبب اختلاف و برداشت چندوجهی هستند

یکی از شبهاتی که به نظر بنده به نسبت شبهات دیگر در کتاب نقد قرآن دکتر سها مستحکم تر، گویا تر، دقیق تر و صحیح تر به نظر رسید، شبهه ای بود در مورد حرکت خورشید که در قرآن مطابق با دیدگاه مرسوم زمان مردم عرب توصیف شده بود...یعنی یک زمینی هست که خورشید گرد اون می چرخه و مایه پدید آمدن شب و روز می شود....جالبه....به نظرم رسید با توجه به اینکه این شبهه محکم تر و صحیح تر به نظر می رسه به نسبت دیگر شبهات، پس باید پاسخ های دقیق تر و شفاف تری هم داشته باشه....(در فضای مجازی) ولی با تعجب به این قضیه برخوردم که در میان انبوه پاسخ هایی که به شبهات کتاب نقد قرآن دکتر سها داده شده،پاسخی به نقد هایی در مورد حرکت خورشید در قرآن نیست!!!!!!از دوستان کسی لینکی می شناسه که پاسخی داده باشه به نقد قرآن دکتر سها در مورد حرکت خورشید،...بزاره اینجا ممنون می شم....

سعدی شیرازی;888997 نوشت:
سلام
لینک زیر را مطالعه بفرمایید:
http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa6946

آیا می دانید
جنینی که ۹ماه کامل در رحم مادرش رشد نکند دچار اختلالاتی می شود
پس چرا کمترین زمان تولد ۶ماه است
جنین ۶ماهه احتمالا دارای اختلال خواهد بود
این مطلب را بخوانیدزایمان زودرس، زایمانی است که معمولا بین هفته 20 تا 37 بارداری اتفاق می افتد. در زایمان، رحم برای باز شدن سرویکس منقبض می شود که اولین مرحله تولد کودک است. در بارداری کامل این مرحله حداقل تا هفته 37 اتفاق نمی افتد. به زایمان زودرس، زایمان نارس هم گفته می شود. تولد نوزاد هر چه قدر زودتر اتفاق بیفتد، احتمال برولات جدی برای نوزاد بیشتر خواهد بود. این مسئله به علت عدم رشد کامل بسیاری از اعضای بدن کودک، به ویژه قلب و شش ها روی می دهد

برای نوزادانی که پیش از هفته 24 متولد می شوند، احتمال زنده ماندن بسیار کم است و در صورت زنده ماندن معمولا دچار مشکلات مزمن مربوط به سلامت می شوند. این نوزادان ممکن است در تکلم، یادگیری و مهارت های حرکتی هم دچار اشکال شوند.

ninja;888998 نوشت:
یک شبهه ی جالب دیگر
در کلاس علوم قرآن یکی از دوستان شبهه آی را وارد کرد
به این شرح
چرا در قرآن به صراحت اسامی افراد ذکر نشد که اختلاف به وجود نیاید
استاد چنین استدلال کرد
که بزرگان نباید به خاطر مدافع حقایق را کتمان می کردند
حرف ما این بود مشکل از قرآن است اما استاد می گفت صحابه و نزدیکان سبب اختلاف و برداشت چندوجهی هستند

به نام خداوند بخشایشگر و مهربان

سلام به شما

1- تعدادی انسان وجود دارن.
2- انسان مختار هست بین بد و خوب یکی رو انتخاب کنه. پس احتمال خطا از هر انسانی وجود داره.
3- قرار هست حکومتی اداره شه و اشخاصی باید حاکم بشن.
4- (الف) شما نام حاکمان سلسله رو به ترتیب یکی بعد از دیگری میگین. (ب) شما این مسئله رو می سپرین به خود انسان ها.

در مورد الف: شما در اینجا مختار بودن انسان رو در نظر نگرفتین. خدا آگاهی داره که شما از چه مسیر هایی میتونین برین و زندگیتونو به پایان برسونین و برا هر کدومش برنامه چیده، اما این شما هستی که به موقعش انتخاب میکنی کدوم مسیر رو بری.

در مورد ب: انسان های مختار با اختیار خودشون لیاقت حاکم بودن رو بدست میارن و حاکم میشن.

آیا این نقض اختیار نیست که قبل از رخ دادن اتفاق، تعیین و تکلیف کنین که چه کسی لایق هست؟

پارسا مهر;889004 نوشت:
یکی از شبهاتی که به نظر بنده به نسبت شبهات دیگر در کتاب نقد قرآن دکتر سها مستحکم تر، گویا تر، دقیق تر و صحیح تر به نظر رسید، شبهه ای بود در مورد حرکت خورشید که در قرآن مطابق با دیدگاه مرسوم زمان مردم عرب توصیف شده بود...یعنی یک زمینی هست که خورشید گرد اون می چرخه و مایه پدید آمدن شب و روز می شود....جالبه....به نظرم رسید با توجه به اینکه این شبهه محکم تر و صحیح تر به نظر می رسه به نسبت دیگر شبهات، پس باید پاسخ های دقیق تر و شفاف تری هم داشته باشه....(در فضای مجازی) ولی با تعجب به این قضیه برخوردم که در میان انبوه پاسخ هایی که به شبهات کتاب نقد قرآن دکتر سها داده شده،پاسخی به نقد هایی در مورد حرکت خورشید در قرآن نیست!!!!!!از دوستان کسی لینکی می شناسه که پاسخی داده باشه به نقد قرآن دکتر سها در مورد حرکت خورشید،...بزاره اینجا ممنون می شم....

شما دقیقا کدوم آیه رو میگین؟ همونی که توی سوره ی ابراهیمه؟

ninja;889005 نوشت:
آیا می دانید
جنینی که ۹ماه کامل در رحم مادرش رشد نکند دچار اختلالاتی می شود
پس چرا کمترین زمان تولد ۶ماه است
جنین ۶ماهه احتمالا دارای اختلال خواهد بود
این مطلب را بخوانیدزایمان زودرس، زایمانی است که معمولا بین هفته 20 تا 37 بارداری اتفاق می افتد. در زایمان، رحم برای باز شدن سرویکس منقبض می شود که اولین مرحله تولد کودک است. در بارداری کامل این مرحله حداقل تا هفته 37 اتفاق نمی افتد. به زایمان زودرس، زایمان نارس هم گفته می شود. تولد نوزاد هر چه قدر زودتر اتفاق بیفتد، احتمال برولات جدی برای نوزاد بیشتر خواهد بود. این مسئله به علت عدم رشد کامل بسیاری از اعضای بدن کودک، به ویژه قلب و شش ها روی می دهد

برای نوزادانی که پیش از هفته 24 متولد می شوند، احتمال زنده ماندن بسیار کم است و در صورت زنده ماندن معمولا دچار مشکلات مزمن مربوط به سلامت می شوند. این نوزادان ممکن است در تکلم، یادگیری و مهارت های حرکتی هم دچار اشکال شوند.

من وارد بحث علمی نمیشم اما شما بخش اصلی جوابی که در لینک داده شده رو اینجا در نظر نگرفتین و به مورد دومش خرده گرفتین.

Kamran;889006 نوشت:
من وارد بحث علمی نمیشم اما شما بخش اصلی جوابی که در لینک داده شده رو اینجا در نظر نگرفتین و به مورد دومش خرده گرفتین.

گفته شده منظور آیات کمترین زمان بارداری و بیشترین زمان شیردهی است
حال ایراد این است اگر جنین ۶ماهه به دنیا بیاید دچار اختلال است
و اگر قرآن کامل است حتی نباید تصور تولد جنین در ۶ماهگی را می کرد

Kamran;889006 نوشت:
آیا این نقض اختیار نیست که قبل از رخ دادن اتفاق، تعیین و تکلیف کنین که چه کسی لایق هست؟

طبق اعتقاد ما شیعیان، هر 12 امام از قبل تعیین شده اند اما در قرآن به صورت رمز به آنها اشاره شده. مثلاً همین آیه 15 سوره احقاف که دوستمون فرمودند، اشاره به ام حسین (ع) دانسته میشه (روایاتی نیز در خصوص 6 ماهه به دنیا آمدن ایشان وجود دارد) :
نقل قول:
در تفسیر آیه « ووصینا الانسان بوالدیه احساناً » (سوره احقاف، آیه 15) فرموده اند:
مراد از « احسان » در این آیه رسول خدا است و مقصود از « والدیه » حسن و حسین علیهماالسلام هستند .
مرحوم علامه مجلسی در بیان این تفسیر آورده است که:
تعبیر از دو امام « امام حسن و امام حسین علیهما السلام » به والدین به این جهت است که امام همانند پدر است برای مردم در مهر و شفقت بر آنها و وجوب فرمانبرداری مردم از وی و حیات علمی و ایمانی آنها از امام است؛ و احساناً بیان کننده علت است؛ یعنی به همه انسانها سفارش کردیم که به این دو امام اکرام کنند و آنها را بزرگ بشمارند به خاطر رسول و انتساب اینها به پیامبر خدا.

منابع:
بحارالانوار، ج 246، حدیث 21 - تفسیر علی بن ابراهیم.


پارسا مهر;889004 نوشت:
یکی از شبهاتی که به نظر بنده به نسبت شبهات دیگر در کتاب نقد قرآن دکتر سها مستحکم تر، گویا تر، دقیق تر و صحیح تر به نظر رسید، شبهه ای بود در مورد حرکت خورشید که در قرآن مطابق با دیدگاه مرسوم زمان مردم عرب توصیف شده بود...یعنی یک زمینی هست که خورشید گرد اون می چرخه و مایه پدید آمدن شب و روز می شود....جالبه....به نظرم رسید با توجه به اینکه این شبهه محکم تر و صحیح تر به نظر می رسه به نسبت دیگر شبهات، پس باید پاسخ های دقیق تر و شفاف تری هم داشته باشه....(در فضای مجازی) ولی با تعجب به این قضیه برخوردم که در میان انبوه پاسخ هایی که به شبهات کتاب نقد قرآن دکتر سها داده شده،پاسخی به نقد هایی در مورد حرکت خورشید در قرآن نیست!!!!!!از دوستان کسی لینکی می شناسه که پاسخی داده باشه به نقد قرآن دکتر سها در مورد حرکت خورشید،...بزاره اینجا ممنون می شم....


سلام پارسا

من پاسخ این سئوال را می دانم منتهی قبل از آن از شما یک سئوال دارم که امیدوارم به آن پاسخ دهید. لطفاً به این آیات خوب خوب دقت کنید :

وَهُوَ الَّذِي خَلَقَ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ ۖ كُلٌّ فِي فَلَكٍ يَسْبَحُونَ
او کسی است که شب و روز و خورشید و ماه را آفرید؛ هر یک در مداری ( فلکی) در حرکتند![21:33]

لَا الشَّمْسُ يَنْبَغِي لَهَا أَنْ تُدْرِكَ الْقَمَرَ وَلَا اللَّيْلُ سَابِقُ النَّهَارِ ۚ وَكُلٌّ فِي فَلَكٍ يَسْبَحُونَ
نه خورشید را سزاست که به ماه رسد، و نه شب بر روز پیشی می‌گیرد؛ و هر کدام در مداری حکت می کنند .[36:40]

این دو آیه دارند می گویند خورشید و ماه و شب و روز هریک در فلک یا مداری حرکت می کنند و فعلی هم که این حرکت را بیان می کند بصورت جمع است ( يَسْبَحُونَ) یعنی نشان می دهد نتنها خورشید و ماه بلکه شب و روز نیز در حرکتند. ما حرکت خورشید و ماه را چه بر اساس نظریات قدیم و چه مشاهدات جدید می دانیم به چه صورت است اما تکلیف حرکت شب و روز آنهم بر مداری شبیه مدار خورشید و ماه به چه صورت است؟ آیا شما این را می دانید؟
آیا نظریات قدیم نحوه حرکت شب و روز در مدارشان را توضیح داده اند؟
آیا مشاهدات امروز توانسته اند این حرکت را ببینند یا ردی از آن بزنند؟

ninja;889009 نوشت:
و اگر قرآن کامل است حتی نباید تصور تولد جنین در ۶ماهگی را می کرد

من دوتا آیه رو خوندم، اصلا نگفته تولد جنین در شش ماهگی رخ بده. فقط گفته از دوره شروع بارداری تا پایان شیرخوارگی 30ماهه. فقط در محاسبه اعداد با اون یکی آیه به ظاهر متناقضه که میگه دو سال میشه شیر داد. مسئله اینه توی اون آیه اینو میگه:
آیه 233 بقره: مادران، فرزندان خود را دو سال تمام، شیر میدهند. برای کسی است که بخواهد دوران شیرخوارگی را تکمیل کند.

اونی که میگین تولد در شش ماهگی، تفسیر مفسر هست. در این دوآیه اصلا بهش اشاره نشده. صحیحش همینه: از وقتی بچه رو باردار میشه تا شیرخوارگیش تموم شه 30 ماهه. ولی اگه میخوای شیرخوارگیش رو تکمیل کنی، دوسال بهش شیر بده.

قرآن یکی از ویژگی هاش همینه. شما رو دست میندازه که مدام اعتقاد شما مورد سنجش قرار بگیره.

ninja;888988 نوشت:
مثلا یکی از موارد جالب
تولد کودک در دوران ۶ماهگیست که غلط است
سوره های احقاف ۱۵ و لقمان ۱۴را مقایسه کنید

ninja;889009 نوشت:
گفته شده منظور آیات کمترین زمان بارداری و بیشترین زمان شیردهی است
حال ایراد این است اگر جنین ۶ماهه به دنیا بیاید دچار اختلال است
و اگر قرآن کامل است حتی نباید تصور تولد جنین در ۶ماهگی را می کرد

اون چیزی که توی این آیه Sad حَمَلَتْهُ أُمُّهُ كُرْهًا وَوَضَعَتْهُ كُرْهًا وَحَمْلُهُ وَفِصَالُهُ ثَلَاثُونَ شَهْرًا ))
اهل فن و نظر نیستم ولی خودمون هم بخوایم صحبت کنیم،مثلا چه مدت فلان کار رو انجام دادیم،اگر عدد رند نباشه گرد میکنیم عدد رو.فرض کن 5ساعت و 45 دقیقه با موبایلت کار کنی،ازت بپرسن چقد با موبایل کار کردی نمیگی 5ساعت و 45 دقیقه کار کردم :|:|:|:| میگی 6 ساعت !
اینجا هم میتونه اینطور چیزی مد نظر باشه .
با احتساب اینکه 6ماه وضع حمل هم ممکنه اتفاق بیفته(نمیگم امر عادیه که همیشه رخ میده،منظورم اینه رخ میده،حالا چ زایمان زودرس باشه چه عوامل دیگه موجب این رخداد باشن، به هرحال چیزیه ک ممکنه رخ بده)، اینکه بیایم بگیم 30ماه یا همون یا بگیم 33 ماه تفاوت زیادی رو قائل نمیشه !! ، در اصل 30ماه درسته ، 31و32و33 ماه هم درستن.
از نظر من این مدل گفتن به صحبت کردن روزمره و عوامی امثال ما هم نزدیکتره!

قسمت دوم هم که اشاره کردید اگه قرآن کامله پس نباید به مسئله ی تولد شش ماهه اشاره میکرد، این هم چندان منطقی بنظر نمیاد،اینجا نیومده نظر علمی صادر کنه که جنین شش ماهشه به دنیا اومد یا بیشتر و کمتر،اومده درمورد احترام به والدین صحبت کرده و در خلال اون به این مسئله اشاره کرده.اگر قرآن میگفت : تولد شش ماهه است و دیگر هیچ، اونوقت میشد بگیم قرآن کامل نیست،ولی هیچ جای آیه شما حتی اشاره ای به اینکه بخواد اثبات کنه تولد شش ماهس نمیبینید

ninja;888998 نوشت:
یک شبهه ی جالب دیگر
در کلاس علوم قرآن یکی از دوستان شبهه آی را وارد کرد
به این شرح
چرا در قرآن به صراحت اسامی افراد ذکر نشد که اختلاف به وجود نیاید
استاد چنین استدلال کرد
که بزرگان نباید به خاطر مدافع حقایق را کتمان می کردند
حرف ما این بود مشکل از قرآن است اما استاد می گفت صحابه و نزدیکان سبب اختلاف و برداشت چندوجهی هستند

الان سال 1440 قمریه تقریبا ، قرآن هم در همین حدود قبل نازل شده،فرض کن علنا اسامی توی قرآن ذکر میشدن،مشخصا مصداقی بودن آیات نهایتا منجر به تحریف قرآن میشد،اون هم با وضعیتی که نه صنعت چاپ بوده و نه تکثیر کتاب راحت بوده،بخاطر همین مصداقی نبودن هم مشکل رو تا حدودی حل میکنه،بعد اینکه به هرحال باید خوب و بد هم طی دوران از هم تشخیص داده بشن،به رغم اینکه حتی اگر قرآن مصداقی بود باز هم مشکلی حل نمیشد.همین الانش خیلی از احکامی ک تو قرآن اومده بهشون توجه نمیشه ، مصداقی هم بود وضع همین بود!!! همین بهتر که منم میتونم یه آیه بخونم فرض کنم میشه ب منم ارتباطی داشته باشه!

سعدی شیرازی;889011 نوشت:
طبق اعتقاد ما شیعیان، هر 12 امام از قبل تعیین شده اند اما در قرآن به صورت رمز به آنها اشاره شده. مثلاً همین آیه 15 سوره احقاف که دوستمون فرمودند، اشاره به ام حسین (ع) دانسته میشه (روایاتی نیز در خصوص 6 ماهه به دنیا آمدن ایشان وجود دارد) :

به نظرم وقتی میخوایم با یک نفر که در شرف خارج شدن از اسلام هست صحبت کنیم، باید این مسائل مذهبی (تفکرات این چنینی شیعه) رو کنار بذاریم و به اصل قضیه بپردازیم. پیامبران خدا هم اشتباه ازشون رخ داده و به خاطرش بر رنجشون افزون شده (مثل یوسف پیامبر)
اینکه حالا مفسرین بخوان بگن این یعنی دور شدن از خدا و با گناه کردن فرق داره و...، تفسیر کردنه. اصل مسئله، "انجام کار خطا هست"

ninja;888982 نوشت:
جالب است اگر نام کاربریم گلابی بود چه می گفتید
آن وقت میگفتم شما که نامتان نام یک میوهء شیرین است ، چرا تلخ سخن میگوئید :Nishkhand:

ninja;888976 نوشت:
مگر بنده در هنگام پذیرش اسلام در امور دینی تخصص داشته ام که حالا برای مطالعه و پذیرش نقد
آن عقاید دارای تخصص باشم
خب در همان هم اشتباه کردید!
چرا دین اسلام را بدون تحقیق و صرف وراثتی بودنش پذیرفتید؟!
بی دلیل نیست که میگویند باد آورده را باد می برد

ninja;888976 نوشت:
امثال دکتر سها هم غلط نمی گویند ، عینکشان با عینک شما فرق دارد
هر کدام به گونه ای می اندیشیم و میزان و درجه ی اعتقاداتمآن با شرایط گوناگون فرق می کند
پس مسئلهء شما نقد قرآنِ ایشان (یا هر شخص دیگر) نیست
بلکه به تکثرگرایی اعتقاد دارید

ninja;888988 نوشت:
مثلا یکی از موارد جالب
تولد کودک در دوران ۶ماهگیست که غلط است
سوره های احقاف ۱۵ و لقمان ۱۴را مقایسه کنید
خب چرا نمی گوئید لابد عینک قرآن با عینک شما فرق می کند؟!

Kamran;889017 نوشت:
اینکه حالا مفسرین بخوان بگن این یعنی دور شدن از خدا و با گناه کردن فرق داره و...، تفسیر کردنه. اصل مسئله، "انجام کار خطا هست"
سلام
کامران جان ببخشید برادر ، چطور است که کلام مفسرین که سال ها کسب علم کرده اند ، میشود تفسیر کردن (به معنای توجیه الکی کردن!)
آن وقت باید کلام شما را که میفرمائید
"اصل مسئله انجام کار خطاست" را بپذیریم؟!
چرا باید تفسیر شما را قبول کنیم؟

Kamran;889014 نوشت:
من دوتا آیه رو خوندم، اصلا نگفته تولد جنین در شش ماهگی رخ بده. فقط گفته از دوره شروع بارداری تا پایان شیرخوارگی 30ماهه. فقط در محاسبه اعداد با اون یکی آیه به ظاهر متناقضه که میگه دو سال میشه شیر داد. مسئله اینه توی اون آیه اینو میگه:
آیه 233 بقره: مادران، فرزندان خود را دو سال تمام، شیر میدهند. برای کسی است که بخواهد دوران شیرخوارگی را تکمیل کند.

اونی که میگین تولد در شش ماهگی، تفسیر مفسر هست. در این دوآیه اصلا بهش اشاره نشده. صحیحش همینه: از وقتی بچه رو باردار میشه تا شیرخوارگیش تموم شه 30 ماهه. ولی اگه میخوای شیرخوارگیش رو تکمیل کنی، دوسال بهش شیر بده.

قرآن یکی از ویژگی هاش همینه. شما رو دست میندازه که مدام اعتقاد شما مورد سنجش قرار بگیره.


طبق لقمان ۱۴
دو سال دوران شیردهی است
و با کم کردن ۲۴از سی
۶ماه باقیست
حرف این است
حتی در کتابی که مدعی کمال است
هرگز نباید بیان بشود
جنین شش ماهه به دنیا بیاید
زیرا جنین کامل رشد نکرده
و حتی اگر ۲۴ماه شیر مادرش را بخورد
تا آخر عمر دارای اختلال است

ninja;888988 نوشت:
مثلا یکی از موارد جالب
تولد کودک در دوران ۶ماهگیست که غلط است
سوره های احقاف ۱۵ و لقمان ۱۴را مقایسه کنید

سلام
به تجربه دریافته ام هرجا ایرادی از قرآن گرفته می شود و به آیات آن اشکالی وارد می گردد ، در آنجا پدیده ای جالب و گاه حیرت انگیزی وجود دارد.
به همین دلیل در اینترنت جستجو کردم دیدم بر اساس آمارهای جهانی که بعضاً در سایتهای معتبر خارجی منتشر شده اند ، مدت زمان شیر دهی بین 18 تا 24 ماه است که متوسط آن می شود 21 ماه . چنانچه 21 ماه را که متوسط زمان شیردهی است با متوسط زمان بارداری ، یعنی 9 ماه ، جمع کنیم حاصل همان 30 ماهی می شود که خداوند فرموده. آنچه خداوند اعلام کرده ، متوسط زمان موجود حمل و شیردهی در جوامع بشری دیروز و امروز است اما آنچه خود به آن توصیه کرده 24 ماه شیردهی است که با احتساب 9 ما بارداری روی هم رفته می شود 33 ماه. مسلماً در عهد رسول الله کسی در این باره آمار گیری نکرده تا این موضوع را با این دقت متوجه شود بلکه خداوند این را بر اساس علم فراگیر و شگفت انگیز خود گفته است.

Reza-D;889020 نوشت:
سلام
کامران جان ببخشید برادر ، چطور است که کلام مفسرین که سال ها کسب علم کرده اند ، میشود تفسیر کردن (به معنای توجیه الکی کردن!)
آن وقت باید کلام شما را که میفرمائید "اصل مسئله انجام کار خطاست" را بپذیریم؟!
چرا باید تفسیر شما را قبول کنیم؟

سلام
خوب هستین؟
من گفتم شما باید تفسیر من رو قبول کنی؟ من نوشتم به نظرم فلان بسار و....

حالا شما میخوای موافق باش، میخوای نباش دیگه به من مربوط نیست.

اما در دفاع از حرفم اینو میگم: جدا از اینکه اون شخص پیامبر باشه.
زمانی که کاری که "غلط" هست رو انجام بده. یعنی مرتکب "غلط" شده. حالا چه این فرد پیامبر باشه، چه شخص عادی باشه. مابقی مسائل (تفسیر و ...) برای شخصی هست که بخواد عمیق ترفکر کنه.

ninja;889023 نوشت:
طبق لقمان ۱۴
دو سال دوران شیردهی است
و با کم کردن ۲۴از سی
۶ماه باقیست
حرف این است
حتی در کتابی که مدعی کمال است
هرگز نباید بیان بشود
جنین شش ماهه به دنیا بیاید
زیرا جنین کامل رشد نکرده
و حتی اگر ۲۴ماه شیر مادرش را بخورد
تا آخر عمر دارای اختلال است

نه شما دوباره متوجه قضیه نشدی.

فرض مثال من خودم، دو سال کامل شیر مادر نخوردم. این یعنی دوران شیرخوارگی حتما نباید دو سال باشه. قرآن گفته مادران دوسال شیر میدن، برای اینه که کامل کنن دوران شیرخوارگی رو. (آیه رو هم ذکر کردم)

یعنی شما فرض بگیر 9 ماه دوره بارداری + 21 ماه دوره شیردهی = 30 ماه ... میخوای کامل ترش کنی؟ 21 ماه رو بکن 24 ماه.

حالا شما میخوای یه طور دیگه فکر کنی، فکر کن :>

Kamran;889027 نوشت:
زمانی که کاری که "غلط" هست رو انجام بده

"غلط" ، طبق تعریف چه کسی؟

shahed1;889012 نوشت:

سلام پارسا

من پاسخ این سئوال را می دانم منتهی قبل از آن از شما یک سئوال دارم که امیدوارم به آن پاسخ دهید. لطفاً به این آیات خوب خوب دقت کنید :

وَهُوَ الَّذِي خَلَقَ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ ۖ كُلٌّ فِي فَلَكٍ يَسْبَحُونَ
او کسی است که شب و روز و خورشید و ماه را آفرید؛ هر یک در مداری ( فلکی) در حرکتند![21:33]

لَا الشَّمْسُ يَنْبَغِي لَهَا أَنْ تُدْرِكَ الْقَمَرَ وَلَا اللَّيْلُ سَابِقُ النَّهَارِ ۚ وَكُلٌّ فِي فَلَكٍ يَسْبَحُونَ
نه خورشید را سزاست که به ماه رسد، و نه شب بر روز پیشی می‌گیرد؛ و هر کدام در مداری حکت می کنند .[36:40]

این دو آیه دارند می گویند خورشید و ماه و شب و روز هریک در فلک یا مداری حرکت می کنند و فعلی هم که این حرکت را بیان می کند بصورت جمع است (

يَسْبَحُونَ) یعنی نشان می دهد نتنها خورشید و ماه بلکه شب و روز نیز در حرکتند. ما حرکت خورشید و ماه را چه بر اساس نظریات قدیم و چه مشاهدات جدید می دانیم به چه صورت است اما تکلیف حرکت شب و روز آنهم بر مداری شبیه مدار خورشید و ماه به چه صورت است؟ آیا شما این را می دانید؟
آیا نظریات قدیم نحوه حرکت شب و روز در مدارشان را توضیح داده اند؟
آیا مشاهدات امروز توانسته اند این حرکت را ببینند یا ردی از آن بزنند؟

اگر زمين از ميان برداشته شود شب و روز بي معني مي شود بلكه هستي شب و روز در گرو هستي زمين است وقتي زمين هست آنها نيز هستند و هنگا مي كه نيست آنها نيز نيستند. وقتي يك نيمكره زمين شب است آن نيمكره ديگر روز است يعني شب و روز مجموع دو نيمكره زمين هستند يعني خود زمين هستند. وقتي خداوند مي فرمايند شب و روز و خورشيد و ماه هريك در فلكي شناورند يعني زمين خورشيد و ماه هر يك بر مداري مي گردند.
آیا این مدرک کافی است؟

Reza-D;889031 نوشت:
"غلط" ، طبق تعریف چه کسی؟

خدا.

مثلا
(اشاره به حضرت یوسف):
از خدا خواستن چیز ها = درست
از غیرخدا، خواستن چیز ها = غلط

در موقع نیاز، شما از غیرخدا یه چیزی میخوای. در صورتی که خودِ خدا میگه از خودم بخواه نه از دیگری. به نظرم اینجا شما مرتکب خطا شدی.

(اگر من بودم، شاید خدا اینقدر حساس نمیشد، اما چون پیامبر بود، به دلیل مسئولیت به شدت سنگین و سختش، حساسیت خدا شدید تره و حتی تنبیه ش کرد.)

reza-d;889019 نوشت:

خب در همان هم اشتباه کردید!
چرا دین اسلام را بدون تحقیق و صرف وراثتی بودنش پذیرفتید؟!
بی دلیل نیست که میگویند باد آورده را باد می برد


دوست عزیز
در ۱۳ ,۱۴سالگی من چه منابع خاصی داشتم
به جز قرآن و رساله و کتاب های مذهبی در کتابخانه ی منزل
و نمازهای پدر و مادرم

پس

مسئلهء شما نقد قرآنِ ایشان (یا هر شخص دیگر) نیست
بلکه به تکثرگرایی اعتقاد دارید

بنظرم حقیقت مطلقی وجود ندارد

shahed1;889025 نوشت:
به همین دلیل در اینترنت جستجو کردم دیدم بر اساس آمارهای جهانی که بعضاً در سایتهای معتبر خارجی منتشر شده اند ، مدت زمان شیر دهی بین 18 تا 24 ماه است که متوسط آن می شود 21 ماه .

سلام شاهد گرامی
امکان داره منبع رو ذکر بفرمایید؟ ممنون



در زمان عمر، زنی را به دلیل آنکه فرزندش را شش ماهه به دنیا آورده بوده به زنا متهم کرده بودند. حضرت علی (ع) این تهمت را رد فرمودند و با توجه به آیه مذکور، امکان تولد شش ماهه را نتیجه گرفتند.
http://www.askdin.com/showthread.php?t=40033

با جستجو در اینترنت می تونید ببینید که زنده ماندن کودکی که شش ماهه متولد شده ممکنه و نمونه هایی ازش وجود داره:
https://www.google.com/#safe=active&q=6+months+premature++birth

اگر اطلاعات دقیقتر نیاز دارید، می تونید به فردی از آشنایانتون که تخصص پزشکی داره مراجعه کنید و مسئله رو کامل جویا بشید. اگر این مسئله براتون جدی باشه پس ارزش جستجوی بیشتر رو داره.

ninja;889023 نوشت:
طبق لقمان ۱۴
دو سال دوران شیردهی است
و با کم کردن ۲۴از سی
۶ماه باقیست
حرف این است
حتی در کتابی که مدعی کمال است
هرگز نباید بیان بشود
جنین شش ماهه به دنیا بیاید
زیرا جنین کامل رشد نکرده
و حتی اگر ۲۴ماه شیر مادرش را بخورد
تا آخر عمر دارای اختلال است

كي ميگه تا اخر عمر داراي اختلاله؟

shahed1;889034 نوشت:
وقتي خداوند مي فرمايند شب و روز و خورشيد و ماه هريك در فلكي شناورند يعني زمين خورشيد و ماه هر يك بر مداري مي گردند.

منظور از شناور بودن شب و روز در فلک خودشان چیست؟ شب و روز به چه صورت شناورند؟

ninja;889023 نوشت:
۱۴
دو سال دوران شیردهی است
و با کم کردن ۲۴از سی
۶ماه باقیست
حرف این است
حتی در کتابی که مدعی کمال است
هرگز نباید بیان بشود
جنین شش ماهه به دنیا بیاید
زیرا جنین کامل رشد نکرده
و حتی اگر ۲۴ماه شیر مادرش را بخورد
تا آخر عمر دارای اختلال است

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم عجل لولیک الفرج

سلام علیکم رو حمه الله و برکاته

در اینجا مطالبی گفتید خواستم بدانم

چه کسی گفته تا اخر عمر اختلال دارد بر فرض هم اختلال داشته باشد چه ربطی به بدنیا آمدن در 6 ماه دارد؟

الان کودک 6 ماه نداریم که به دنیا بیاید؟

ایراد شما دقیقا چیست؟

ninja;889037 نوشت:
به جز قرآن و رساله و کتاب های مذهبی در کتابخانه ی منزل
و نمازهای پدر و مادرم

خب همون رساله باب اولش باب تقلید است باز کنید ببینید در مورد تقلید در اصول دین چه گفته؟

رساله ایی که هست برای کیست؟
تو خود قران چیز در مورد تعقل و تدبر و اندیشه نگفته؟
یا برای خودتان سوال پیش نیامده چرا مادر و پدرم نماز می خوانند؟

یا علی(ع)

shahed1;889012 نوشت:
من پاسخ این سئوال را می دانم منتهی قبل از آن از شما یک سئوال دارم که امیدوارم به آن پاسخ دهید. لطفاً به این آیات خوب خوب دقت کنید :

وَهُوَ الَّذِي خَلَقَ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ ۖ كُلٌّ فِي فَلَكٍ يَسْبَحُونَ
او کسی است که شب و روز و خورشید و ماه را آفرید؛ هر یک در مداری ( فلکی) در حرکتند![21:33]

لَا الشَّمْسُ يَنْبَغِي لَهَا أَنْ تُدْرِكَ الْقَمَرَ وَلَا اللَّيْلُ سَابِقُ النَّهَارِ ۚ وَكُلٌّ فِي فَلَكٍ يَسْبَحُونَ
نه خورشید را سزاست که به ماه رسد، و نه شب بر روز پیشی می‌گیرد؛ و هر کدام در مداری حکت می کنند .[36:40]

این دو آیه دارند می گویند خورشید و ماه و شب و روز هریک در فلک یا مداری حرکت می کنند و فعلی هم که این حرکت را بیان می کند بصورت جمع است ( يَسْبَحُونَ) یعنی نشان می دهد نتنها خورشید و ماه بلکه شب و روز نیز در حرکتند. ما حرکت خورشید و ماه را چه بر اساس نظریات قدیم و چه مشاهدات جدید می دانیم به چه صورت است اما تکلیف حرکت شب و روز آنهم بر مداری شبیه مدار خورشید و ماه به چه صورت است؟ آیا شما این را می دانید؟
آیا نظریات قدیم نحوه حرکت شب و روز در مدارشان را توضیح داده اند؟
آیا مشاهدات امروز توانسته اند این حرکت را ببینند یا ردی از آن بزنند؟


با سلام....خوب چیزی که معمولا بنده ندیدم جایی مطرح شده باشد و منتقدان به عنوان یک شبهه یا یک انتقاد به آن اشاره بکنند این است که گویا قرآن شب و روز را مستقل از آمد و شد ماه و خورشید قابل تصور می داند!!!!!....یعنی از نظر قرآن چه ماه و چه خورشید باشند و چه نباشند، ما شب و روز را داریم!!!!...که خوب طبیعتا این تصوری اشتباه است....اگر شب و روز اصالت و معنا و مفهومی دارند از باب وجود ماه و خورشید است...ولی گویا قرآن به آن توجه ندارد و این تصور را دارد که خورشید در روز طلوع می کند!!!!ماه هم در شب، انگار روز چیزی جدا از خورشید یا طلوع خورشید است!!!!!!ولی ما می دانیم که این خورشید نیست که در روز طلوع می کند...بلکه چون خورشید طلوع می کند روز تعریف و مفهوم پیدا می کند و اگر خورشید طلوع نکند، روز معنی ندارد و معنی ندارد که بگوییم خورشید در روز طلوع می کند!!!!عرض کردم از یک سری از آیات این دیدگاه که گذشت برداشت می شود، مثلا در آیاتی که اشاره به خلقت عالم در شش روز دارند....مخالفان و منتقدان شبهه وارد می کنند که این شش روز همان شش روز معمول است نه شش دوران یا شش ایام....بعد موافقان در پاسخ می گویند که مگر در هنگام خلقت عالم اصلا خورشید و ماهی وجود داشته که روز معنا پیدا کند!!!؟؟اینجا باید به این موافقان گفت، بله عقلا و علمی بخواهیم بررسی کنیم، خورشید و ماهی نبوده و در نتیجه شب و روزی معنا نداشته که بگوییم دنیا در شش روز خلق شده...ولی قرآن چه تصوری دارد؟مگر ما قرآن را علمی می دانیم؟؟ به نظر می رسد که قرآن شب و روز را مستقل از ماه و خورشید دارای معنا و اصالت می داند و اینجاست که می گوید ما دنیا را در شش روز آفریدیم در حالی که اصلا ماه و خورشیدی وجود داشته باشد!!!!
این آیاتی هم که شما نقل کردید باز به طور مثال اشاره به در گردش بودن ماه و خورشید و شب و روز شده،به نحوی که گو شب و روز چیزی مستقل از ماه و خورشید هستند!!!!!حالا شما از من می پرسید که حرکت شب و روز آنهم در مداری شبیه مدار خورشید و ماه به چه صورت می تواند وجود داشته باشد....باید بگویم، پاسخش را درست نمی دانم....اما از آنجا که ما داریم با دیدی انتقادی به قرآن نگاه می کنیم پس لزومی ندارد که با دید علمی به این سوال نگاه کنیم....بلکه باید ذهن حضرت محمد را هم در نظر داشته باشیم که در ذهن او دنیا به چه شکل متصور می شده....از آنجا که ذهن پیامبر در فرض ما کاملا علمی و عاقلانه می تواند نباشد و ممکن است این آیات ساخته و پرداخته ذهن پیامبر باشند(با توجه به اینکه با دید انتقادی به این مسئله نگاه می کنیم)پس پاسخ به سوال شما می تواند از دو جهت پاسخ داده شود.یک از جنبه ی علمی و منطقی!و دو از دیدگاه و تصور پیامبر
...من از این تصور پیامبر بی اطلاع هستم پس نمی توانم از این جنبه به این سوال پاسخ بدهم که از نظر قرآن در چرخش بودن روز و شب در یک فلک به چه معناست!:-/ از جنبه علمی و منطقی هم باید بگویم من پاسخی ندارم و اصلا شاید پاسخی نداشته باشد و این سوال پاسخش تنها در ذهن و تصور پیامبر باشد.

تذکر....خواهش دارم پیام های بنده را بدون آنکه نقل قول کنید پاسخ دهید....و مشتاق هستم دیدگاه و نظرات شما را بخوانم.مرسی.

ninja;889037 نوشت:
در ۱۳ ,۱۴سالگی من چه منابع خاصی داشتم
الان که دیگر 14 سالتان نیست
تحقیق کنید

ninja;889037 نوشت:
بنظرم حقیقت مطلقی وجود ندارد
تحقیق کنید

Kamran;889035 نوشت:
خدا
پس درمورد چگونگی و حد و حدوش هم باید به خود خدا مراجعه کنیم

Reza-D;889048 نوشت:
الان که دیگر 14 سالتان نیست
تحقیق کنید

تحقیق کنید

ادم از كجا بفهمه منابع مغرضانه نيست؟
از كجا بفهمه تحريف شده نيست؟
در رابطه با قران ميگن تحريف نشده از كجا معلوم؟
منابعي كه ميگن قران تحريف نشده خودشون چه قدر سنديت دارن ؟

پارسا مهر;889043 نوشت:
خورشید در روز طلوع می کند!!!!ماه هم در شب

سلام پارسامهر گرامی
بعید می دونم که در قرآن ماه مختص شب بیان شده باشه، چون ماه گاهی اوقات در روز هم دیده میشه. بستگی به این داره که خورشید و ماه در یک سمت زمین باشند یا در دو سمت مخالف. در اوایل و اواخر ماههای قمری می تونید ماه رو در روز هم مشاهد کنید. اگر ماه مختص شب بود که هیچوقت خورشید گرفتگی رخ نمیداد.

ملورين;889050 نوشت:
ادم از كجا بفهمه منابع مغرضانه نيست؟
از كجا بفهمه تحريف شده نيست؟
در رابطه با قران ميگن تحريف نشده از كجا معلوم؟
منابعي كه ميگن قران تحريف نشده خودشون چه قدر سنديت دارن ؟

به نظر شما خورشید به دور زمین می چرخد یا زمین به دور خورشید؟

Reza-D;889049 نوشت:
پس درمورد چگونگی و حد و حدوش هم باید به خود خدا مراجعه کنیم

متوجه منظور شما نمیشم.

مفسرین، خدا هستن؟

گفتم که به نظرم مفسرین برای زمانی هستن که آدم بخواد عمیق تر و تحقیقی تر درباره ی یک مسئله فکر کنه. شخصی که هنوز توی اول مسیر دیدن یک مسئله مونده، چطوری میخواین آخر اون مسیر رو بهش نشون بدین؟ اون همون جلو رو هم به خوبی نمیبینه!

Reza-D;889053 نوشت:
به نظر شما خورشید به دور زمین می چرخد یا زمین به دور خورشید؟

:/ چه ربطي به سوال من داشت

Kamran;889054 نوشت:
متوجه منظور شما نمیشم.

مفسرین خدا هستن؟

گفتم که به نظرم مفسرین برای زمانی هستن که آدم بخواد عمیق تر و تحقیقی تر درباره ی یک مسئله فکر کنه. شخصی که هنوز توی اول مسیر دیدن یک مسئله مونده، چطوری میخواین آخر اون مسیر رو بهش نشون بدین؟ اون همون جلو رو هم به خوبی نمیبینه!


کامران الان از تو مانیتور میام براتا! :Nishkhand:
خب عزیز دل ، شما صحبت را شروع کردید
اگر قرار است بحث را بر مبنای ابتدای راه بودن طرح کنیم ، پس جملهء
"پیامبران هم معصوم نبودند" چیست؟
نمیشود که جملهء تخصصی مطرح کنید بعد بگوئید خب حالا بیایم آماتور گفتگو کنیم! :Gig:

ملورين;889055 نوشت:
:/ چه ربطي به سوال من داشت
شما بفرمائید ، ارتباطش را عرض میکنم

Reza-D;889057 نوشت:
شما بفرمائید ، ارتباطش را عرض میکنم

زمين ديگه به دور خورشيد

مسلمان ایرانی;888990 نوشت:
ای کاش کمی هم بصیرت داشتیم، و مطلبی که عملاً تبلیغ یک کتاب سخیف ضداسلام است را اینگونه نشر نمی دادیم

سلام مسلمان عزیز
شهید مطهری می گفتند به مارکسیست ها تریبون بدهید تا حرفشان را بزنند
آنها میگویند ، ما هم میگوئیم ، جوانان خودشان حق را پیدا خواهند کرد

اتفاقاً برادر عزیز ، وقتی جلوی یک عقیده را با شدت بگیری ، اولین چیزی که به ذهن مخاطب میرسد این است که حتماً پاسخی برای آن ادعا نداریم و از آن میترسیم. البته بحث توهین یا مسائل غیراخلاقی داستانش جداست ، ولی آنجا که صحبت از تفکر و عقیده است ، به نظر من باید مطرح شود و پاسخ داده شود. نه آنکه جلویش را بگیریم. یک نگاه به گذشته بیندازید برادر ، ببینید آیا آنهایی را که تا کنون سعی در جلوگیری از آنها داشتیم ، آیا دیگر جوانان جذب آنها نشدند؟

[="Microsoft Sans Serif"][="Black"]سلام و عرض ادب

این چه سبک از رفغ شبهه هست.

شبهه یکی یکی مطرح میشه ویکی یکی هم پاسخ داده میشه .

من به شخصه شما رو منع از خوندن کتاب نمیکنم به شرطها و شروطها. (البته بنده این کتاب رو نخوندم )

این که همونطور که برای خوندن کتاب وقت گذاشتین برای رفع شبهه باید چندین برابر وقت بذارید.

ثانیا نباید یه جا میخوندید بلکه درست این بود که هر مساله ای که مطرح شده رو میخوندید و تا به پاسخ نمیرسیدید سر مساله بعدی نمیرفتین. مثل اینکه یه کتاب مسایل ریاضی رو بردارید و بخواین جواب همه سوالات رو یه جا بنویسید این جز سر درگمی نتیجه ای نداره.

پس توصیه میکنم اگر دنبال جواب هستین مجدد به همین روشی که عرض کردم از ابتدا شروع کنید و هر چی تو ذهنتون ایجاد شده رو بریزید دور و دنبال لقمه آماده نباشید.

و من الله توفیق

یا حق[/]

ملورين;889058 نوشت:
زمين ديگه به دور خورشيد

.
.
.

ملورين;889050 نوشت:
ادم از كجا بفهمه منابع گردش زمین به دور خورشید مغرضانه نيست؟
از كجا بفهمه تحريف شده نيست؟
در رابطه با کتاب های علمی ميگن تحريف نشده از كجا معلوم؟
منابعي كه ميگن حرف دانشمندا رو تایید میکنن ، خودشون چه قدر سنديت دارن؟

قبول دارید فقط به دین که میرسیم اینقدر مو را از ماست میکشیم؟
البته ایرادی هم ندارد ، بالاخره دین با اصل وجود انسان سر و کار دارد
اما همانقدر که تحقیق مهم است ، زیاد از حد مته به خشخاش گذاشتن هم می تواند مضر باشد

دقت بفرمائید من نمیگویم هر چیزی را سریع بپذیرید
ولی تا این حد ک و تردید و بدبینی هم نتیجه ای بجز سر درگمی ندارد
شما تا حدی که توان دارید و راه جلوی پایتان هست تحقیق کنید
منابع را مطالعه کنید ، حرف موافقان و مخالفان را بشنوید
مهمتر از همه مدام سوال بپرسید و برای سوال هایتان دنبال پاسخ باشید (هم از سوی موافقان و هم مخالفان)
انشاالله به نتیجه خواهید رسید و پاسخ به اندازهء گردش زمین به دور خورشید برایتان واضح خواهد شد
:ok:

سعدی شیرازی;889039 نوشت:
سلام شاهد گرامی
امکان داره منبع رو ذکر بفرمایید؟ ممنون

سلام

این یکی از آنها:

https://breastfeedingusa.org/content/article/weaning-every-mothers-journey

این هم یکی دیگر:

http://kellymom.com/ages/older-infant/babyselfwean

همچنین با جستجوی months 18-24 weaning در اینترنت می توانید به سایتها و مطالب بیشتری دست پیدا کنید.

Reza-D;889063 نوشت:
.
.
.

قبول دارید فقط به دین که میرسیم اینقدر مو را از ماست میکشیم؟
البته ایرادی هم ندارد ، بالاخره دین با اصل وجود انسان سر و کار دارد
اما همانقدر که تحقیق مهم است ، زیاد از حد مته به خشخاش گذاشتن هم می تواند مضر باشد

دقت بفرمائید من نمیگویم هر چیزی را سریع بپذیرید
ولی تا این حد ک و تردید و بدبینی هم نتیجه ای بجز سر درگمی ندارد
شما تا حدی که توان دارید و راه جلوی پایتان هست تحقیق کنید
منابع را مطالعه کنید ، حرف موافقان و مخالفان را بشنوید
مهمتر از همه مدام سوال بپرسید و برای سوال هایتان دنبال پاسخ باشید (هم از سوی موافقان و هم مخالفان)
انشاالله به نتیجه خواهید رسید و پاسخ به اندازهء گردش زمین به دور خورشید برایتان واضح خواهد شد
:ok:

بحث مو رو از ماست كشيدن نيست
در جهان فقط كتاب قران به عنوان كتابي كه تحريف نشده مطرح شده
اگه من در مورد علم حساس نميشم چون علم همچين ادعايي نداره نظريه هاي مختلف مياد همديگرو تاييد يا رد ميكنن
ولي قران ميگه الا و بلا هرچي من ميگم همونه
بگذريم خارج بحثه!

موضوع قفل شده است