آیا قبر همان برزخ است؟

تب‌های اولیه

8 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آیا قبر همان برزخ است؟

با سلام:Gol::Ealam:
در جواب این سوال باید بگوییم که در برخى روايات قبر را جزء عالم برزخ معرفى كرده اند: قلت و ما البرزخ؟ قال: القبر منذ حين موته الى يوم القيامه.[1] يعنى از اولين لحظه ى مرگ تا رستاخيز دنياى برزخ است.:Gig:
امام سجاد(عليه السلام) فرمود: قبر باغى از باغهاى بهشت يا حفره اى از حفره هاى آتش است.[10] قبر مؤمن تا آن جا كه چشم اش كار مى كند گشوده و فراغ مى شود.[2] خداوند بر كافر نود و نُه اژدها را در قبرش مسلّط مى كند.[3] :Narahat:
گشوده شدن قبر تا چشم كار كند، تبديل قبر به باغى از بهشت، پرواز با بال ها، حضور ده ها اژدها و... با قبر و بدن مادى سازگارى ندارد، حتماً جهان قبر همان گونه كه روايت فرمود جهان برزخ است.
امام صادق(عليه السلام) درباره ى سرنوشت ارواح مؤمنان پس از جان دادن فرمود: زمانى كه خداوند روح مومن را گرفت، اين روح به قالبى مانند قالب دنيايى خود منتقل مى شود و مى خورد و مى آشامد و هر گاه كسى او را ببيند مى شناسد به همان صورتى كه در دنيا بود.
[4] در روايت ديگر فرمود: زمانى كه خداوند روح مومن را گرفت، اين روح به قالبى مانند قالب دنيايى خود منتقل مى شود و مى خورد و مى آشامد و هر گاه كسى او را ببيند مى شناسد به همان صورتى كه در دنيا بود. در روايت ديگر فرمود: مومن با همان هيئت و شكل جسدى دنيايى در باغى از بهشت است و ارواح مشركين در آتش عذاب مى شوند.[5]
اين گونه روايات عذاب و يا ثواب بدنى جسمانى در قبر را تاييد مى كند منتهى در بدن و جسم مثالى برزخى كه ماده ندارد و قابل رويت با چشم مادى نيست اما آثار و اشكال و اعراض مادى را دارد. در نتیجه از نظز روایات قبر همان برزخ است.:Kaf:

[1]. الفروع من الكافى، 3 / 241 ـ 235; بدن و قالب مثالى برزخى،ر.ك: الفروع من الكافى، 3 / 242
[2]. بحارالانوار، ج6 / 219، حديث 13.
[3]. همان.
[4]. همان، 6 / 269، حديث 124.
[5]. همان، حديث 125 و 126.

اول باید منظورمان را از برزخ وقبر مشخص کنیم تا جواب را راحتتر درک کنیم
انسان در زندگی خود مجبور به عبور از دو نشئه است دنیا ---- برزخ+ قیامت---بهشت یا جهنم.بعد مردن جسم ما به مکتنی به نام قبر می رود که همگان هر روزه در قبرستانها می بینبم و روححمان به عالمی به نام برزخ که نام دیگرش هم عالم قبره منتقل میشه وتا قیامت در آن هستیم و نسبت به اعمال خود در راحتی یا فشارتا اینکه صور اسرافیل در صور بدمد وقیامت بر پا شود

منظور از قبر ، مدفن خاکی که بدن مادّی مرده را در آن دفن می کنند نیست. در فرهنگ اهل بیت (ع) ، قبر نام عالمی است که مردگان بعد مرگ وارد آن می شوند و تا روز قیامت در آن خواهند بود تا قیامت برپا شود. به عبارت دیگر ، مقصود از قبر همان عالم برزخ است. در عالم قبر (برزخ) انسان هم دارای روح است هم دارای بدن ؛ لکن بدنی غیر مادّی دارد که از جهاتی شبیه آن بدنهایی هستند که در خواب می بینیم. شب اوّل قبر یا سوال قبر یا فشار قبر و امثال این امور نیز همگی مربوط به وجود برزخی شخص می شوند و ربطی به بدن مادّی او ندارند.
« عَنْ عَمْرِو بْنِ يَزِيدَ قَالَ قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع إِنِّي سَمِعْتُكَ وَ أَنْتَ تَقُولُ كُلُّ شِيعَتِنَا فِي الْجَنَّةِ عَلَى مَا كَانَ فِيهِمْ قَالَ صَدَقْتُكَ كُلُّهُمْ وَ اللَّهِ فِي الْجَنَّةِ قَالَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنَّ الذُّنُوبَ كَثِيرَةٌ كِبَارٌ فَقَالَ أَمَّا فِي الْقِيَامَةِ فَكُلُّكُمْ فِي الْجَنَّةِ بِشَفَاعَةِ النَّبِيِّ الْمُطَاعِ أَوْ وَصِيِّ النَّبِيِّ وَ لَكِنِّي وَ اللَّهِ أَتَخَوَّفُ عَلَيْكُمْ فِي الْبَرْزَخِ قُلْتُ وَ مَا الْبَرْزَخُ قَالَ الْقَبْرُ مُنْذُ حِينِ مَوْتِهِ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ ـــــــ عمرو بن یزید گوید: به امام صادق (ع) گفتم: من از شما شنیدم که می فرمودید: همه ی شیعیان ما به خاطر آنچه دارند ( عقیده ولایت) در بهشت هستند. امام فرمودند: راست گفتی ؛ به خدا سوگند همگی در بهشت می باشند. عمرو گوید: گفتم: فدایت شوم ! گناهان زیادند و بزرگ. امام فرمودند: امّا در قیامت ، همه ی آنها در بهشت می باشند ؛ به سبب شفاعت پیامبر مطاع یا وصّی پیامبر ؛ ولی به خدا سوگند من بر شما درباره ی برزخ می ترسم. گفتم: برزخ چیست؟ فرمود: برزخ همان قبر است از زمان مرگ شخص تا روز قیامت » (الكافی ، ج3 ، ص242)

عرفات;7804 نوشت:
منظور از قبر ، مدفن خاکی که بدن مادّی مرده را در آن دفن می کنند نیست. در فرهنگ اهل بیت (ع) ، قبر نام عالمی است که مردگان بعد مرگ وارد آن می شوند و تا روز قیامت در آن خواهند بود تا قیامت برپا شود. به عبارت دیگر ، مقصود از قبر همان عالم برزخ است. در عالم قبر (برزخ) انسان هم دارای روح است هم دارای بدن ؛ لکن بدنی غیر مادّی دارد که از جهاتی شبیه آن بدنهایی هستند که در خواب می بینیم. شب اوّل قبر یا سوال قبر یا فشار قبر و امثال این امور نیز همگی مربوط به وجود برزخی شخص می شوند و ربطی به بدن مادّی او ندارند.
« عَنْ عَمْرِو بْنِ يَزِيدَ قَالَ قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع إِنِّي سَمِعْتُكَ وَ أَنْتَ تَقُولُ كُلُّ شِيعَتِنَا فِي الْجَنَّةِ عَلَى مَا كَانَ فِيهِمْ قَالَ صَدَقْتُكَ كُلُّهُمْ وَ اللَّهِ فِي الْجَنَّةِ قَالَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنَّ الذُّنُوبَ كَثِيرَةٌ كِبَارٌ فَقَالَ أَمَّا فِي الْقِيَامَةِ فَكُلُّكُمْ فِي الْجَنَّةِ بِشَفَاعَةِ النَّبِيِّ الْمُطَاعِ أَوْ وَصِيِّ النَّبِيِّ وَ لَكِنِّي وَ اللَّهِ أَتَخَوَّفُ عَلَيْكُمْ فِي الْبَرْزَخِ قُلْتُ وَ مَا الْبَرْزَخُ قَالَ الْقَبْرُ مُنْذُ حِينِ مَوْتِهِ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ ـــــــ عمرو بن یزید گوید: به امام صادق (ع) گفتم: من از شما شنیدم که می فرمودید: همه ی شیعیان ما به خاطر آنچه دارند ( عقیده ولایت) در بهشت هستند. امام فرمودند: راست گفتی ؛ به خدا سوگند همگی در بهشت می باشند. عمرو گوید: گفتم: فدایت شوم ! گناهان زیادند و بزرگ. امام فرمودند: امّا در قیامت ، همه ی آنها در بهشت می باشند ؛ به سبب شفاعت پیامبر مطاع یا وصّی پیامبر ؛ ولی به خدا سوگند من بر شما درباره ی برزخ می ترسم. گفتم: برزخ چیست؟ فرمود: برزخ همان قبر است از زمان مرگ شخص تا روز قیامت » (الكافی ، ج3 ، ص242)


سلام.

خوب به فرض کسایی که چند روز قبل از قیامت می میرند فقط چند روز عذاب میشن ولی کسی که چند هزار سال قبل مرده باید این همه سال عذاب بکشه . آیا این عدالت هست؟
راستی من توی تلویزیون شنیدم که برزخ حدود 300 سال هست . خوب پس کسایی که هزار سال پیش مردن الان کجا هستن؟

نقل قول:
با سلام:gol::ealam:
در جواب این سوال باید بگوییم که در برخى روايات قبر را جزء عالم برزخ معرفى كرده اند: قلت و ما البرزخ؟ قال: القبر منذ حين موته الى يوم القيامه.[1] يعنى از اولين لحظه ى مرگ تا رستاخيز دنياى برزخ است.:gig:
امام سجاد(عليه السلام) فرمود: قبر باغى از باغهاى بهشت يا حفره اى از حفره هاى آتش است.[10] قبر مؤمن تا آن جا كه چشم اش كار مى كند گشوده و فراغ مى شود.[2] خداوند بر كافر نود و نُه اژدها را در قبرش مسلّط مى كند.[3] :narahat:
گشوده شدن قبر تا چشم كار كند، تبديل قبر به باغى از بهشت، پرواز با بال ها، حضور ده ها اژدها و... با قبر و بدن مادى سازگارى ندارد، حتماً جهان قبر همان گونه كه روايت فرمود جهان برزخ است.
امام صادق(عليه السلام) درباره ى سرنوشت ارواح مؤمنان پس از جان دادن فرمود: زمانى كه خداوند روح مومن را گرفت، اين روح به قالبى مانند قالب دنيايى خود منتقل مى شود و مى خورد و مى آشامد و هر گاه كسى او را ببيند مى شناسد به همان صورتى كه در دنيا بود.
[4] در روايت ديگر فرمود: زمانى كه خداوند روح مومن را گرفت، اين روح به قالبى مانند قالب دنيايى خود منتقل مى شود و مى خورد و مى آشامد و هر گاه كسى او را ببيند مى شناسد به همان صورتى كه در دنيا بود. در روايت ديگر فرمود: مومن با همان هيئت و شكل جسدى دنيايى در باغى از بهشت است و ارواح مشركين در آتش عذاب مى شوند.[5]
اين گونه روايات عذاب و يا ثواب بدنى جسمانى در قبر را تاييد مى كند منتهى در بدن و جسم مثالى برزخى كه ماده ندارد و قابل رويت با چشم مادى نيست اما آثار و اشكال و اعراض مادى را دارد. در نتیجه از نظز روایات قبر همان برزخ است.:kaf:

[1]. الفروع من الكافى، 3 / 241 ـ 235; بدن و قالب مثالى برزخى،ر.ك: الفروع من الكافى، 3 / 242
[2]. بحارالانوار، ج6 / 219، حديث 13.
[3]. همان.
[4]. همان، 6 / 269، حديث 124.
[5]. همان، حديث 125 و 126.
جهان برزخ چيست و كجا است!؟:
عالم برزخ چه عالمى است، و كجا است، و دليل بر اثبات عالمى كه در ميان دنيا و عالم آخرت قرار دارد چيست؟ آيا برزخ براى همه است؟ يا براى گروه معينى؟ و بالاخره وضع حال مؤمنان و صالحان، و نيز كافران و بدكاران در آنجا چگونه است؟ اين‏ها سؤالاتى است كه در اين زمينه وجود دارد، و در آيات و روايات اشاراتى به آنها شده است، و لازم است تا آنجا كه وضع اين كتاب اجازه مي ‏دهد به پاسخ آنها بپردازيم.
واژه (بَرْزَخٌ) در اصل به معنى چيزى است كه در ميان دو شى‏ء حائل مى‏شود، و سپس به چيزى كه ميان دو امر قرار گيرد (بَرْزَخٌ) گفته مي ‏شود.
دليل بر وجود چنين جهانى كه گاهى از آن به (عالم قبر) و يا (عالم ارواح) تعبير مى‏شود از طريق ادله نقليه است. آيات متعددى از قرآن مجيد داريم كه بعضى ظهور، و بعضى صراحت در اين معنى دارند. آيه مورد بحث:
وَ مِنْ وَرائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلى‏ يَوْمِ يُبْعَثُونَ.
ظاهر در وجود چنين عالمى است. هر چند بعضى خواسته‏ اند كلمه (برزخ) را در اين آيه به معنى مانعى براى بازگشت به اين دنيا معرفى كنند، و گفته ‏اند مفهوم آيه اين است كه پشت سر انسان مانعى است كه او را از بازگشت به اين جهان منع مي ‏كند. ولى اين معنى بسيار بعيد به نظر مي ‏رسد. زيرا تعبير به (إِلى‏ يَوْمِ يُبْعَثُونَ) يعنى تا روز رستاخيز- دليل بر اين است كه اين (برزخ) در ميان دنيا و آخرت قرار گرفته، نه ميان انسان و دنيا. از آياتى كه صريحا وجود چنين جهانى را اثبات مي ‏كنند آيات مربوط به حيات شهيدان است:
وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْياءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ.
يعنى هرگز گمان نكن: كسانى كه در راه خدا كشته مي ‏شدند مردگانند. بلكه آنها زنده‏ اند و نزد پروردگارشان روزى داده مي شوند آيه 169 سوره: آل عمران- در اينجا خطاب به پيامبر است. و در آيه
- 154- سوره: بقره خطاب به همه مؤمنان كرده مى‏گويد:
وَ لا تَقُولُوا لِمَنْ يُقْتَلُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْواتٌ بَلْ أَحْياءٌ وَ لكِنْ لا تَشْعُرُونَ.
نه تنها در مورد مؤمنان عاليمقامى همچون شهيدان جهان (برزخى) وجود دارد.
____________________________
تفسير آسان، ج‏13، ص: 381

بلكه در باره كفار طغيانگرى همچون فرعون و يارانش نيز وجود برزخ صريحا در آيه 46 سوره: مؤمن آمده است[=&quot]:
[/]النَّارُ يُعْرَضُونَ عَلَيْها غُدُوًّا وَ عَشِيًّا وَ يَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ أَدْخِلُوا آلَ فِرْعَوْنَ أَشَدَّ الْعَذابِ[=&quot].
[/]يعنى و آنها (فرعون و يارانش) هر صبح و شام در برابر آتش قرار مىي ‏گيرند، و به هنگامى كه روز قيامت برپا مى‏گردد فرمان داده مي ‏شود[=&quot]:
[/]آل فرعون را در شديدترين كيفرها وارد كنيد. البته آيات ديگرى را نيز براى اين موضوع ذكر نموده ‏اند كه در صراحت و ظهور، به پايه آيات فوق نمي ‏رسد. تنها مطلبى كه بايد در آيات (برزخ) مورد توجه قرار گيرد اين است كه بجز آيه مورد بحث كه مسئله (برزخ) را به طور كلى بيان كرده بقيه آنها مسئله را به صورت خصوصى مثلا در مورد (شهداء) يا (آل فرعون) طرح مي ‏كنند. ولى روشن است كه نه آل فرعون خصوصيتى دارند كه همانند آنها در جهان بسيار بوده، و نه شهيدان[=&quot]. [/]چرا كه قرآن مجيد گروهى از صالحان و خاصان را همطراز آنها شمرده، و در آيه 69 سوره[=&quot]:
[/]نساء: پيامبران و صديقان و شهداء و صالحان را در كنار هم قرار مى‏دهد[=&quot]:
[/]فَأُولئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقِينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحِينَ[=&quot].
[/]در باره عمومى بودن، يا نبودن (برزخ) سخنى داريم كه به خاست خدا در پايان اين بحث خواهد آمد. و اما از نظر روايات: در كتب معروف شيعه و اهل تسنن، روايات فراوانى است كه با تعبيرات مختلف و كاملا[=&quot] [/]متفاوت از جهان برزخ و عالم قبر و ارواح و خلاصه جهانى كه ميان اين عالم و عالم آخرت قرار دارد سخن مي ‏گويد:
1- در حديث معروفى كه در كلمات قصار در نهج البلاغه آمده است مي ‏خوانيم: على عليه السلام هنگام مراجعت از جنگ صفين وقتى كه نزديك كوفه كنار قبرستانى كه بيرون دروازه قرار داشت رسيد رو به سوى قبرها كرد و چنين گفت[=&quot]:
[/]يا اهل الديار الموحشة و المحال المقفرة و القبور المظلمة! يا اهل التربة! يا اهل الغربة! يا اهل الوحدة! يا اهل الوحشة! انتم لنا فرط سابق، و نحن تبع لا حق، اما الدور فقد سكنت، و اما لأزواج فقد نكحت، و اما الاموال فقد قسمت، هذا ما عندنا، فما خبر ما عندكم!؟
ثم توجه الى اصحابه فقال: اما لو اذن لهم في الكلام لا خبر و كم: ان خير الزاد التقوى
[=&quot].

[/]يعنى اى ساكنان خانه‏ هاى وحشتناك، و مكان‏هاى خالى و قبرهاى تاريك، اى خاك نشينان! اى غريبان! اى تنهايان! اى وحشتزدگان! شما در اين راه بر ما پيشى گرفتيد، و ما نيز به شما ملحق خواهيم شد. اگر از اخبار دنيا بپرسيد به شما ميگويم: خانه‏ هايتان را ديگران ساكن شدند. همسرانتان به نكاح ديگران درآمدند. و اموالتان تقسيم شدند. اين‏ها خبرهائى است كه نزد ما است. نزد شما چه خبر!؟ سپس رو به يارانش كرد و فرمود[=&quot]:
[/]اگر به آنها اجازه سخن گفتن داده شود حتما به شما خبر مي ‏دهند كه بهترين زاد و توشه براى اين سفر: پرهيزكارى است. و[=&quot] ...
[/]____________________
تفسير آسان، ج‏13، ص: 382
[=&quot]
[/]

2- در حديث ديگرى از اصبغ بن نباته (به ضم نون) از على عليه السلام مى- خوانيم كه روزى آنحضرت از كوفه خارج شد، و به نزديك سرزمين (غرى) بر وزن (تقى) يعنى نجف اشرف آمد و از آن گذشت. اصبغ مي ‏گويد:
ما به او رسيديم، در حالى كه ديديم روى زمين دراز كشيده است. قنبر گفت:
اى امير مؤمنان! اجازه نمي ‏دهى عبايم را زير پاى شما پهن كنم؟ فرمود: نه! اينجا سرزمينى است كه خاك‏هاى مؤمنان در آن قرار دارد. و اين كار تو مزاحمتى است براى آنها. اصبغ مي ‏گويد: عرض كردم: خاك مؤمن را فهميدم چيست، اما مزاحمت آنها چه معنى دارد!؟ فرمود:
يابن نباته! لو كشف لكم لرئيتم ارواح المؤمنين في هذا الظهر حلقا يتزاورون و يتحدثون. ان في هذا الظهر روح كل مؤمن، و بوادى برهوت نسمة كل كافر.
يعنى اى فرزند نباته! اگر پرده از مقابل چشم شما برداشته شود ارواح مؤمنان را مي ‏بينيد كه در اينجا حلقه حلقه نشسته‏ اند، و يكديگر را ملاقات مي ‏كنند و سخن مي ‏گويند. اينجا جايگاه مؤمنان است. و در وادى برهوت ارواح كافران

3- در حديث ديگرى از امام: على بن الحسين عليه السلام مىي ‏خوانيم:
ان القبر اما روضة من رياض الجنة، او حفرة من حفر النار.
يعنى به راستى كه قبر: يا باغى است از باغ‏هاى بهشت، يا گودالى است از گودال‏هاى جهنم

4- در حديثى از امام صادق عليه السلام مي ‏خوانيم كه فرمود:
البرزخ: القبر، و هو الثواب و العقاب بين الدنيا و الاخرة ...
و اللّه ما نخاف عليكم الا البرزخ.
يعنى برزخ همان عالم قبر است كه پاداش و كيفر ميان دنيا و آخرت است. به خدا سوگند كه ما بر شما نمى‏ترسيم مگر از (برزخ) و ... بنابر اين: در اصل وجود عالم برزخ بحث نيست. مهم آن است كه بدانيم: زندگى (برزخى) چگونه است؟ در اينجا تصويرهاى مختلفى ذكر شده است كه روشن‏ ترين آنها آن است كه روح انسان بعد از پايان زندگى اين جهان در اجساد لطيفى قرار مي ‏گيرد كه از بسيارى از عوارض اين ماده كثيف بركنار است. و چون از هر نظر شبيه اين جسم است لذا به آن (قالب مثالى) مي ‏گويند كه نه به كلى مجرد است، و نه مادى محض. بلكه داراى يك نوع (تجرد برزخى) است. و ...

جهت مزيد اطلاع نيز به متني از شيخ بهايي كه در شرح فصوص الحكم آمده توجه فرماييد
نقل شيخنا البهائى عن شرح الفصوص انه قال: عليك ان تعلم ان البرزخ الذى يكون الارواح فيها بعد المفارقة من النشئة الدنياويه هو غير البرزخ الذى بين الارواح المجردة و الاجسام. لان مراتب تنزلات الوجود و معارجه دورية. و المرتبة التى قبل النشأة الدنيا هى من مراتب التنزلات، و لها الاولية. و التى بعدها من مراتب المعارج، و لها آخرية.
و ايضا الصورة: الصور التى تلحق الارواح في البرزخ الاخير انما هو صورة الاعمال، و نتيجة الافعال السابقة في نشأة الدنياوية بخلاف صورة البرزخ الاول. فيكون كلا منها غير الاخر. لكنهما يشتركان في كونهما عالما روحانيا، و جوهرا نورانيا غير مادى مشتملا لمثال صور العالم‏

__________________________
تفسير آسان، ج‏13، ص: 384

سلام و با تشکر از جناب رحیق مختوم و مطالب مفیدتون

الان من برام سوال شد که آیا این مدت دراز تا قیامت و ما باید در همان وضعیت سر کنیم یا نه زمان ها با هم متفاوتند و اینقدر عمر انسان در قالب مثالی یا بزرخی طولانی احساس نمی شود( چون معلوم نیست رستاخیز چند هزار سال دیگه هست)

یه جایی هم خوندم اونطرف ازدواج میکنند، تحصیل می کنند، تجارت می کنند جنگ می کنند و ...این درست هست؟